Manipulatie door bedrijven, politici, media. We hadden het erover in Michael Moores documentaire 'Bowling for Columbine'. Maar dit is de nieuwste aanklacht tegen manipulatie. (Bron: De Standaard, 17 september)
'Campagne vol misleiding'
BRUSSEL - 'De Amerikaanse verkiezingscampagne staat bol van de misleiding', zegt onderzoekster Viveca Novak. 'Niet dat er één feit uitspringt, maar er is een heuse barrage aan misleidende campagnefilmpjes'. Novak werkt voor de website FactCheck.org, die toespraken en filmpjes van de kandidaten uitvlooit.
Van onze redacteur
'We zien onszelf als een consumentenorganisatie voor kiezers', zegt adjunct-hoofdredacteur Viveca Novak van FactCheck, aan de telefoon vanuit Washington. 'Mensen horen vaak wat ze willen horen. Maar soms volstaat twee minuten googelen om te tonen dat een campagnefilmpje er bewust naast zit. Gebrek aan werk hebben we in elk geval niet.'
Wie van de twee is voorlopig erger, John McCain of Barack Obama? 'We zijn een niet-partijgebonden organisatie en kwalificeren niet wie van de twee erger is', zegt Novak. 'Maar kwantitatief stellen we vast dat het McCain-kamp nu veel meer filmpjes met valse claims uitbrengt dan het Obama-kamp. Een van de ergste misleidende verwijten was dat Obama seksuele opvoeding wou in de kleuterklas (zie inzet).'
'Obama's foto prijkt in filmpjes van het McCain-kamp ook vaak bij quotes die niet hij, maar iemand anders heeft gezegd', aldus Novak. 'Het gaat niet om één filmpje dat zo onthutsend is dat iedereen erdoor geschokt is, wel over een barrage van bewust misleidende boodschappen.'
Opmerkelijk is dat John McCain bij de Republikeinse voorverkiezingen van 1999 zelf het slachtoffer werd van een harde negatieve campagne vanuit het kamp van George Bush: de Vietnamveteraan McCain werd ervan beticht de veteranen in de steek te hebben gelaten. 'Daarom heeft McCain zelf gezegd dat hij zo'n negatieve campagne nooit zou voeren', zegt Viveca Novak. 'Die belofte is hij duidelijk aan het verbreken.'
Toch is er dit jaar nog geen 'grote propagandacoup' gebeurd, zoals in 2004, toen de Democratische kandidaat en Vietnam-held John Kerry door een campagne uit Republikeinse hoek als lafaard werd afgeschilderd. 'Die campagne kwam toen niet van het Bush-kamp zelf, maar van een outside group', zegt Novak, verwijzend naar zogenaamd 'ongebonden' groepen die ook eigen advertenties kunnen maken, die dan wel wonderwel blijken te passen in de grotere campagne.
'We weten dat ook dit jaar een heleboel outside groups zich klaarmaken om in actie te schieten. Vele Democraten roepen trouwens ook Obama op harder terug te slaan, maar voorlopig lijkt hij daar niet aan toe te geven. Obama is in het algemeen eerlijker in zijn campagne, zij het niet in alle details.' (zie inzet)
Novak trekt zich intussen op aan de 1,7 miljoen bezoekers die vorige week FactCheck.org bezochten en de grote media-aandacht die haar organisatie in de laatste weken kreeg. Maar of dat echt helpt? 'In de laatste weken tot 4 november zullen de campagnes zeker niet zuiverder worden', zegt ze.
En dat het nog erg lelijk kan worden, leidt Novak af uit de dagelijkse mails die FactCheck krijgt met de vraag of Obama echt een moslim is en de eed wil afleggen op de Koran. 'Dat wordt de mensen ingefluisterd via anonieme e-mailcampagnes, die meer onder de radar blijven. Niemand weet waar die mails vandaan komen. Ook racisme tegenover Obama is daarin duidelijk aanwezig - maar altijd een beetje onuitgesproken.'
www.factcheck.org
17-09-2008 om 11:35
geschreven door Je.Roen 
|