Flikker je tv buiten, ga naar theater voor goeie dans
Jongeren ontdekken dans in Everland
EEKLO Je kunt geen tv meer opzetten of er
wordt je een danswedstrijd in de maag gesplitst. En net als je denkt dat we het
wel gehad hebben met die dansdiarree, loopt er een dansvoorstelling van het
gezelschap Fabuleus in de culturele centra. Everland heet ze dan nog wel, een
niet al te moeilijk te verstane knipoog naar de populairste der dansers: Michael Jackson.
Moet dat nu weer? Hebben we onderhand niet al genoeg Jacksonmanie gekend? Neen,
vindt Fabuleus. Tenminste, niet als je een eigen verhaal kunt koppelen aan dat
van the king of pop. Twaalf
jonge dansers presenteerden in De Herbakker in Eeklo het verhaal over een moeilijke
weg richting top van de moderne dans.
Twaalf jonge mensen lopen over het podium. De
één probeert op de punten van zijn schoenen te staan, de ander zoekt naar het
juiste ritme van de moonwalk, nog een ander trekt
met zijn hand voortdurend aan zijn kruis. Het is nog wat aarzelend, allemaal.
Het stelt de aarzeling voor die de dansers kenden toen ze twee jaar geleden de
audities van Fabuleus hadden overleefd. Het was een droomkans: als jonge knaap
sommigen waren nog maar 14 - met een collectief een internationale tournee
afwerken. Misschien werden ze wel ontdekt door een bekende choreograaf, of
misschien was dit de start van een veelbelovende carrière.
Dàt verhaal wilde Dirk De Lathouwer, regisseur
van Fabuleus, samen met zijn dansers schrijven. De amechtige pogingen van zijn
pupillen om net zoals Michael te dansen, kregen steeds meer vorm. Dat proces is
tijdens de voorstelling te zien. De aarzeling in het begin is gefaket,
uiteraard, want de dansers laten onmiddellijk zien dat ze gegroeid zijn. Ze
halen de Jackson-moves feilloos uit elkaar, breien er nieuwe stappen en
bewegingen aan vast en komen op die manier tot nieuwe vormen en patronen. Ze
geraken in een flow en rijgen rijke variaties aan elkaar.
De link met Michael blijft overduidelijk,
ondermeer omwille zijn hits of stukken eruit- die voortdurend uit de boxen
knallen. Maar af en toe gaan de dansers van het pad af, nemen ze een uitje in
het funkrepertoire van James Brown, of dompelen ze zich volledig onder in de
klassieke muziek van Claude Debussy of een stukje Händel uit de film Farinelli.
Wie dat fragment overigens herbekijkt, ziet dat Farinelli, de jonge goddelijke
zanger ten tijde van Händel, overmatig wit gepoederd is. Een link van
Delathouwer naar Jacksons poging om zijn zwarte lichaam te bleken?
Hoe dan ook, bij sommige dansers slaat de
twijfel dàn toe. Willen ze wel doorgaan met moderne dans of slaan ze eerder de
klassieke richting in, richting ballet zelfs? De jongen die in het begin van de
voorstelling op zijn tippen ging staan, à la Jackson, evolueert in de richting
van ballet en zal later een indrukwekkend lange tijd op de punten van zijn
pointes staan en lopen. Anderen blijven hardnekkig trouw aan het genre en
combineren street- en breakdance.
Maar naarmate de tijd vordert, krijgen sommige
leden van de groep het idee dat ze beter zijn dan de anderen en willen ze
zichzelf op het voorplan stellen. Eén jongen probeert in de spotlights te staan
en doet een graai naar het succes, maar wordt door de rest van de groep
ingesloten. Alsof de anderen willen zeggen dat het collectief belangrijker is
dan het individu. Een loopjongen, die belast is met het poetsen van het podium,
profiteert van een zeldzame stilte op de bühne om zelf zijn kunnen in de verf
te zetten en voert met verve een moonwalk uit, overigens. Iedereen die aan de
voorstelling meewerkt, is aangestoken door het enthousiasme, zo blijkt. Maar
wie zich groter dan de groep waant, wordt uitgespuwd. Letterlijk, ook. Een
aantal dansers wordt opgetild en spectaculair uit de groep gegooid ook de
balletdanser, al lijkt dat eerder op uitsluiting.
Tegelijk zie je de jongeren worstelen met de
discipline die aan de dag gelegd moet worden om het tot een professioneel en
gerespecteerd danser te schoppen. Als een oefening eindeloos herhaald wordt,
haken de dansers één na één ostentatief af. Opnieuw een link met de carrière van Michael Jackson. Niet
alleen Jacko was wacko, zijn vader was dat zeker
ook. Hij zette de kleine Mickael zelfs met blote voeten op de warme kachel, om
hem sneller te laten bewegen. Urenlang, dagenlang, jarenlang werd Michael
verstoken van spelen met vriendjes of basketten in the hood. De jonge
dansers, die vol enthousiasme begonnen aan de repetities voor deze tournee,
maken eenzelfde evolutie mee. Het dansen wordt een verplichting, een band, een
dwangbuis; de eisen die gesteld worden, zijn hoog. Maar failure is not an
option.
Als iedereen uiteindelijk suf is gedanst, komt
één danseres naar voor op het podium en vraagt de geluidsman een nummerke, omdat ze gewoon wil dansen. Precies dat is wat de jongeren ook
hebben doorgemaakt. Als ze helemaal murw zijn, willen ze gewoon dansen, er
opnieuw plezier aan beleven. Dat relanceert hen. Het ritme gaat de hoogte in en
alle twaalf geven zich weer honderd procent. De ventilatoren kunnen niet
verhinderen dat ze zich in het zweet dansen. De nieuwe energie die ontstaat,
wordt ondersteund door de indrukwekkende rij spots die eindelijk ten volle
wordt gebruikt. In de zaal zitten een aantal toeschouwers klaar om mee te
dansen.
Maar daar stopt het verhaal voorlopig. De
dansers verdwijnen op het eind van de voorstelling als schaduwen en verdwijnen
in volslagen duister. Voor velen van hen zullen de spotlights opnieuw schijnen,
want dit collectief, dat met een simpele auditie samenkwam, bulkt van het
talent. Geen wonder dat ze ook over de grens gevraagd en bejubeld worden. Dus,
flikker je tv buiten en ga naar het cultureel centrum voor echt leuke dansacts.
04-04-2011 om 22:07
geschreven door Je.Roen 
|