Inhoud blog
  • Überwow
  • Vrolijk Pasen
  • Recensie Everland
  • Solliciteren
  • cv opstellen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De LIO

    02-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fritz-Radio
    We gaan nog een stapje verder:

    9. Wie oefent de bevoegdheden uit van het Vlaamse Gewest?
    10. Wie is Vlaams minister-president?
    11. Wie is de minister-president van de Franse Gemeenschap?
    12. Wie is de Duitstalige minister-president?
    13. Hoeveel ministers zitten er in de Brusselse Hoofdstedelijke Regering?


    Klaar?

    Voor een bonuspunt: Aan welke Duitstalige schrijver ontleent de Minister van Vereenvoudiging zijn website?


    02-06-2008 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mehr Übungen Grammatik 4ASO
    Hallo,

    heute (Samstag) noch mehr     Grammatikübungen. Pff, tja, blöd, oder? Ab morgen (Sonntag) Textausschnitte, in denen ich Kasus und Endungen markiere.

    So, los geht's!

    1.Soll ich ___ (jou) bei/ mit d__  Arbeit (w.) helfen?
    2. Er hat es nur __________ Spaß gesagt.
    3. Sein Nachbar ist _____ d__ Polizei (w.).
    4. Fährst du jeden Tag ______ d___ Bus (m.) zu d___ Schule?
    5. In Berlin steigen sie _____ d___ Zug (m.) aus.
    6. Ich will mal ruhig ____ d__ (jou) sprechen.
    7. Sie liest das Märchen ____ Rotkäppchen.
    8. In d__ Herbst fallen die Blätter _____ d__ Bäume__.
    9. Ich arbeite ______ ein___ Monat (m.) in Dortmund.
    10. Ich komme gerade _____ mein___ Freundin.
    11. Ein Freund ____ m__ (mij) hat es _____ (mij) erzählt.
    12. Der Bus fährt ___ d____ Friedhof (m.) = kerkhof
    13. Unschuldige Kinder müssen ____ d__ Schule geben!
    14. Was kaufst du ____ d__ Taschengeld?

    Quelle: Die Keure

    ------------------------------------------------------------------------------------
    1. dir/der
    2. zu dem (zum)
    3. bei der
    4. mit dem/zu der (zur)
    5. aus dem
    6. mit dir
    7. von
    8. In dem (im)/von den BäumeN
    9. seit einem
    10. von meiner
    11. von mir/mir
    12. zu dem (zum)
    13. zu der (zur)
    14. von dem/ mit dem

    31-05-2008 om 14:15 geschreven door Je.Roen  


    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examenvrees....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via de site faalangst.nl is een faalangstkaart te downloaden met tips en aanwijzingen om positief het examen te starten. Niet alleen voor de eindexamenleerlingen zelf, maar ook voor mentoren, ouders, vakdocenten en iedereen die op welke manier dan ook betrokken is bij het examen. Doel: loslaten van negatieve gedachten.

    DO
    Bepaal hoeveel tijd je in de voorbereiding steekt en overdrijf het niet
    Plan ook aangename bezigheden in
    Ga op tijd naar bed, dat helpt beter dan tot diep in de nacht doorleren
    Realiseer je dat je niet in een eindexamenjaar komt als je voorheen altijd faalde
    Draag tijdens je examen een foto bij je die je positief stemt

    DON’T
    Zeg drie keer per dag ‘ik kan het niet’
    Zet ’s nachts de wekker om je boek nog één keer door te bladeren
    Leuke dingen doen? Geen tijd voor, ik moet leren
    Streef naar perfectie en neem geen genoegen met een 7
    Praat vooral niet met anderen over je examenvrees

    20-05-2008 om 19:23 geschreven door Je.Roen  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examenstress! Examenstress?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Examenvrees vaak nergens voor nodig

    Door MARC KRUYSWIJK
    Bij Lotte van der Veen uit Amsterdam was het een klassieke black-out: ze wist opeens helemaal niets meer, ze begon zich af te vragen waarom het vak eigenlijk natuurkunde heette. .
     
    Veel leerlingen klappen dicht tijdens het examen. Door ?examentrainingen? wordt dat risico minder groot. FOTO ANP
    Maandenlang had ze boeken uit haar hoofd geleerd. Ze wist precies welke natuurkundige formules op welke pagina stonden. Ze begreep wat ze deed, waarvoor de ingewikkelde vergelijkingen stonden. ,,Je kon me midden in de nacht wakker maken en ik kon alles reproduceren.’’

    Ze wist dat juist dít examen voor haar allesbepalend was. Want wie medicijnen wil gaan studeren moet goed scoren voor natuurkunde. Niet dat dat een onoverkomelijk probleem leek te worden: ze haalde ieder jaar ruime voldoendes voor het vak en iedereen was vol vertrouwen over haar kansen ten minste een 7 te gaan halen. ,,Om niets aan het toeval over te laten heb ik ook nog bijlessen gevolgd. Mij zou niets overkomen.’’

    Maar dat deed het dus wel. Níéts wist ze meer, niets kon ze meer. ,,Ik begon te zweten, voelde me licht in mijn hoofd. Na een paar minuten dacht ik: ‘Ik moet hier weg, voordat ik ga overgeven.’ Op de gang heb ik even met een begeleider gesproken en ik heb het examen afgemaakt. Maar goed was het niet. Uiteindelijk haalde ik een 4 en zakte ik voor het hele examen.’’

    Van der Veen is een uitgesproken voorbeeld van iemand bij wie de gezonde spanning voor het eindexamen omsloeg in angst. ,,Ik was té goed voorbereid. De druk was te hoog. ‘Ik móét slagen!’, was het enige wat ik kon denken.’’

    Met haar is het uiteindelijk goed afgelopen. Het jaar na haar blackout slaagde ze met vlag en wimpel en kon ze geneeskunde gaan studeren. ,,Met een 8 voor natuurkunde!’’

    Ronald Koster wist van tevoren dat het eindexamenjaar een ramp zou worden. ,,Eigenlijk was het hele jaar een rotjaar. Ik ben jarenlang met de hakken over de sloot overgegaan en wist dat ik nog veel moest leren om goed genoeg te zijn om te slagen voor het eindexamen. Maar eigenlijk ging het vanaf het begin mis.

    Iedere keer zag ik de hoeveelheid werk die ik nog moest doen en dan ging ik maar weer lijstjes maken. Iedere dag weer. Eerst dit, dan dat. Maar dan was ik klaar met die lijst en dan dacht ik: het lukt toch niet. Ging ik weer met vrienden naar de stad.’’

    Examenvrees is inmiddels een geaccepteerd verschijnsel. Wie het woord intikt op internet komt honderden scholen tegen die trainingen geven om de vrees voor te zijn.

    Het idee is dat de leerlingen instrumenten en technieken aangereikt krijgen om met de spanning om te kunnen gaan. Want gezonde spanning is goed, zegt faalangsttrainer Ivo Mijland, maar als het omslaat ben je ver van huis. ,,Een voetballer die een strafschop neemt en de hele tijd denkt: ‘hij gaat mis, hij gaat mis’, zal ook missen. De penaltynemer moet zich afsluiten voor zijn omgeving en gewoon die bal erin schieten.’’

    Mijland geeft trainingen aan eindexamenleerlingen en is ook betrokken bij het trainen van docenten die op scholen zelf de examenvreestrainingen voor hun rekening nemen.

    Het eerste dat Mijland de leerlingen tijdens zijn trainingen voorhoudt is: je haalt het examen. Of je haalt het niet. ,,Heel makkelijk, je slaagt of je zakt. Zakken is helemaal niet erg. Het betekent niet het einde van je leven. Ik geef ze vaak een hand tijdens de eerste bijeenkomst: gefeliciteerd, je hebt examenvrees. Het kan ook goed gaan. Maar door alle omstandigheden is dat een gedachte die er vaak niet ingaat. Accepteren dat het mis kan gaan, is het uitgangspunt. Je zakt - nou en?’’

    Herken waar je op moet letten in de periode voorafgaand aan het examen. Slaap je goed? Eet je gezond? Ga je niet te veel uit, maar ook niet te weinig? Verder wordt er gebruik gemaakt van oefeningen waarbij leerlingen leren ontspannen, leren ze positieve kanten van zichzelf herkennen en gebruiken die om het zelfvertrouwen op lastige momenten op te krikken.

    Van pillen is Mijland niet geporteerd. De beste pil is een placebo, zegt hij. ,,Waarom zou je aan de valdispert gaan? Je hebt de medicijnen in jezelf, je kunt de medicinale kracht in jezelf opwekken. Vergeet je eigen angst, dat is wat zo’n pilletje doet. Maar zelf kun je dat beter. Bovendien: dergelijke middelen kunnen ook gezonde spanning wegnemen en dat wil je niet want die spanning maakt dat je op de toppen van je kunnen presteert.’’

    Bron: www.ad.nl, 30 mei

    20-05-2008 om 19:21 geschreven door Je.Roen  


    13-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kunstkijker
    Dames en heren,

    met Safari kan je de kunstkijker zonder problemen openen. Met Firefox durft het al eens moeilijker worden als je de tijdbalk wilt openen. Maar er bestaat een achterpoortje: tik een zoekterm in en je komt op de juiste pagina. (vb. impressionisme, dadaïsme) Geen excuses meer, dus! De taak dient gemaakt te worden.

    groeten,
    J. Van Haute

    13-05-2008 om 12:14 geschreven door Je.Roen  


    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht vrijdag
    Beste leerlingen,

    ik heb de site van DE KUNSTKIJKER met internetbrowsers Safari en Modzilla Firefox kunnen openen. Ik weet niet hoe het zit met Explorer. Als iemand van jullie daarmee werkt en er problemen mee ondervindt, laat het me weten via een reactie op dit bericht.

    Even ter verduidelijking. Stromingen zijn opvattingen omtrent kunst, cultuur, economie, godsdienst, etc. die voor een bepaalde periode en voor een bepaalde groep mensen gelden.
    vb. Realisme: daar staat het verstand centraal, de kunstenaar probeert de realiteit zo exact mogelijk te beschrijven, zonder hem te verbloemen of te vervormen.
    Romantiek: daar staat het gevoel centraal en probeert de kunstenaar veeleer de wereld rondom hem subjectief te beschrijven.


    08-05-2008 om 17:55 geschreven door Je.Roen  


    19-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht Nederlands
    Ja!! Je had een goeie ingeving, een goeie reflex!

    Op deze site vind je inderdaad informatie om die - onmogelijke - opdracht van Nederlands te maken.

    Ik geef een aantal genres:

    sciencefiction

    de psychologische roman

    de detectiveroman

    historische roman

    fantasy

    J. Van Haute

    19-04-2008 om 09:55 geschreven door Je.Roen  


    12-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toevoegen aan striplijst
    Gelieve ook Papyrus en Kuifje aan de lijst met strips toe te voegen!

    J. Van Haute



    12-04-2008 om 15:03 geschreven door Je.Roen  


    10-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalmail 31 maart
    Mosley nam deel aan een sm-orgie met prostitués in een decor die deed denken aan een concentratiekamp van de Nazi's.
    De voorzitter van de luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft zijn ontslag gegeven.
    Voor onze politici is er meteen weer veel werk op de plank.
    Er werden ook vraagtekens gesteld bij de wijze waarop de verkiezing van Miss Belgian Beauty verloopt.
    In Halle hebben leden van de serviceclubs gisteren duizend leien van het dak van de basiliek gekuist.
    Het huis waar Pablo Ariza wordt vastgehouden, wordt midden in de nacht binnengevallen door de Columbiaanse oproerpolitie.
    Welke CD&V-er werd door koning Albert twee keer tot formateur benoemd?

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Mosley nam deel aan een sm-orgie met prostitués in een decor die deed denken aan een concentratiekamp van de Nazi's.
    Mosley nam deel aan een sm-orgie met prostituees in een decor dat deed denken aan een concentratiekamp van de nazi's.

    Een prostitué is een man, een prostituee is een vrouw. Decor is onzijdig. In het Nederlands krijgt nazi geen hoofdletter. Meer uitleg: nazi (VRTtaal.net).

    De voorzitter van de luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft zijn ontslag gegeven.
    De voorzitter van de luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft zijn ontslag aangeboden.

    Een werknemer neemt ontslag, een werkgever geeft ontslag. Meer uitleg: ontslag nemen / ontslag geven (VRTtaal.net).

    Voor onze politici is er meteen weer veel werk op de plank.
    Voor onze politici is er meteen weer veel werk aan de winkel.

    Letterlijk vertaald Frans, of verward met brood op de plank? Meer uitleg: werk op de plank* (VRTtaal.net).

    Er werden ook vraagtekens gesteld bij de wijze waarop de verkiezing van Miss Belgian Beauty verloopt.
    Er werden ook vraagtekens gezet bij de wijze waarop de verkiezing van Miss Belgian Beauty verloopt.

    Er worden vragen gesteld of vraagtekens gezet, maar geen vraagtekens gesteld.

    In Halle hebben leden van de serviceclubs gisteren duizend leien van het dak van de basiliek gekuist.
    In Halle hebben leden van de serviceclubs gisteren duizend leien van het dak van de basiliek schoongemaakt.

    In het algemeen Nederlands heeft kuisen alleen een figuurlijke betekenis: gekuiste taal. Meer uitleg: kuisen (VRTtaal.net).

    Het huis waar Pablo Ariza wordt vastgehouden, wordt midden in de nacht binnengevallen door de Columbiaanse oproerpolitie.
    In het huis waar Pablo Ariza wordt vastgehouden, valt de Colombiaanse oproerpolitie midden in de nacht binnen.

    Het land heet Colombia. De passieve zin klinkt vreemd.

    Welke CD&V-er werd door koning Albert twee keer tot formateur benoemd?
    Welke CD&V'er werd door koning Albert twee keer tot formateur benoemd?

    Een afleiding van een afkorting spellen we met een apostrof. Meer uitleg: apostrof of koppelteken (VRTtaal.net).

    Bron: VRTtaal.net

    10-04-2008 om 08:54 geschreven door Je.Roen  


    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeremiah oké
    Gelieve ook Jeremiah toe te voegen aan de lijst met strips.

    groeten,
    Jeroen Van Haute

    08-04-2008 om 17:50 geschreven door Je.Roen  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Leesportfolio, opdracht 3: het stripverhaal


    ******DEADLINE 19 MEI*******

    De opdrachten:


    A. Lees tenminste 3 strips van één van de voorgestelde reeksen.

    1.   Bespreek de hoofdpersonages in 30 lijnen (10 per strip). Analyseer daarbij of de personages –indien dezelfde- psychologisch een verandering doormaken. (Dit wil zeggen: zeg indien het effectief zo is, beschrijf de eventuele evolutie die de karakters doormaken. Indien ze niet veranderen, moet je duidelijk kunnen aantonen waarom dat zo is, en moet je de karakters in detail kunnen beschrijven.) Om te voorkomen dat je 3 keer (per strip) het hoofdpersonage beschrijft, kan je ook bespreken tegenover welke personages het hoofdpersonage gesteld wordt. (vb. Blake en Mortimer tgo Olrik…).

    2.   Bespreek de ruimte in 15 lijnen (5 lijnen per strip). Is ze afwisselend, exotisch; speelt het verhaal zich af in een reële wereld of een fantasiewereld?

    3.   Bespreek de hoofdthema’s van de afzonderlijke strips in 5 lijnen/strip.

    4.   Is er een link met de actualiteit? Indien niet, in welke historische context wordt de strip gesitueerd? Bespreek. (15 lijnen).

     

     

    B. Over de strips:

    1. Geef een korte biografie van de scenarist-tekenaar van de gekozen reeks. (gebruik daarbij minstens 2 bronnen en vermeld die ook)

    2. Zoek twee artikels (krant, tijdschrift, blog…) over de reeks of over de scenarist of tekenaar.

    3. Geef een eigen mening over de strip, waarbij je kijkt naar inhoud, spanning, tekeningen, tekstballonnen. 10 lijnen.

     

    De stripreeksen:

    Alex

    Alvin Norge

    Asterix

    Blake & Mortimer

    I.R.S.

    De Kleine Robbe

    Largo Winch

    Michel Vaillant

    Nero

    Rik Ringers

    De Rode Ridder

    Vlad

    XIII

    Thorgal

    De Azuren Boeddha (slechts 2 afleveringen, en dus extra – specifieke- opgaven)

    Maus

    Murena

    Yoko Tsuno

     

    08-04-2008 om 12:58 geschreven door Je.Roen  




    Wie wil meewerken aan de poëziedag op het College Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn van volgend jaar? Het thema is ..... NACHT!
    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Taaltabank
  • vrt.net
  • Taalunie
  • Taalsite Tequilla
  • Creatief Schrijven
  • Schrijftips voor journalisten-in-wording

  • Bezoek ook ....
  • Focus - Deutsche Illustrierte
  • Focus - Schule
  • Deutsch lernen-mit Übungen
  • Fritz Radio Berlin - Muss man gehört haben!
  • Werder
  • Nanu, was ist denn dass?

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs