op rust
Foto
Zoeken in blog

16-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Folkestone

Etappe 1: Ieper - Folkestone 62 + 15 Km

Zo, we zijn terug voor een tijdje onderweg.

Zo'n eerste dag gaat toch vooral om de verplaatsing, zeker het eerste deel tot Duinkerke. Ik had een overtocht geboekt voor de boot van 14.00 uur en volgens de richtlijn van de boeking was het inchecken tot 60 min voor vertrek, tot 13 uur dus. Omdat je met de fiets nooit zeker weet had ik voor mezelf 12 uur als richttijd genomen en dat betekende dus tijdig vertrekken, ik had gedacht om 8 uur. Het ging allemaal een beetje vlotter en om 7u30 was ik op pad. Omdat het, zoals reeds gezegd, toch vooral om de verplaatsing ging had ik een vrij directe route uitgewerkt. Ondanks dat het een directe route was, was ze toch behoorlijk goed om te fietsen. Ook al stond de wind overwegend in het nadeel en trok hij behoorlijk aan. Tegen 9 uur was ik in Oost-Cappel, Frankrijk dus, waar nog steeds een douanier op zijn stoel zit. En tegen 11u30 kwam ik aan de terminal, waar ik direct kon inchecken en aanschuiven.

In de lijn stond ook al een ander paar fietsers te wachten. Toen ik merkte dat zijn fiets van Minne in Langemark kwam, onder tussen overgegaan naar Minnesport in Ieper, heb ik hem even aangesproken. Blijkt het om een ex collega te gaan, van oorsprong uit Roeselare maar ondertussen thuis in het Brusselse omdat zijn werk hem naar Neder-over-heembeek leidde. En hoewel hij ook al een jaar op pensioen is, is hij dus in het Brusselse blijven plakken. En nu gaat hij, met zijn vriendin/vrouw een weekje fietsen in Engeland.

Tegen kwart voor twaalf mochten we al aan boord een twintig minuten later vertrokken we reeds. Het was toen pas dat ik merkte dat ze bij de check-in mijn originele overvaart van 14.00 uur omgeboekt hadden naar deze van 12.00 uur. zo kwam ik dus 2 uur vroeger aan in Engeland. In Dover besliste ik om toch rechtstreeks naar mijn eerste camping te fietsen. Het was overigens niet simpel om de terminalzone te verlaten met de fiets, een behoorlijk labyrint hebben ze daar uitgewerkt. Bovendien hadden we tot de allerlaatste moeten wachten om van boord te mogen. Tussen Dover en Folkestone heb ik direct kunnen kennismaken met 2 dingen die ik de volgende weken nog wel meer zal tegenkomen: een paar pittige klimmetjes en de "narrow country lanes", smalle binnenbaantjes dus.

Foto's zullen voor later zijn, ik heb er momenteel wat problemen mee om ze blog gebruiksklaar te maken.

Foto's toch gelukt, de laatste foto is van op de camping.









Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1576183962   
https://www.strava.com/activities/1576185247   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
16-05-2018, 20:27 geschreven door Danny  
Reacties (1)
12-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kempen

Dit week-end is een groot week-end in Ieper met morgen de Kattenstoet, een driejaarlijks gebeuren. Omdat het echter het laatste week-end is voor ik er, woensdag, voor een tijdje tussenuit trek, laat ik die Kattenstoet aan me voorbij gaan en ben ik nog een week-endje naar de Kempen getrokken. De Kattenstoet is sowieso een beetje druk naar mijn zin.

Een week-endje Kempen dus en vandaag ben ik daar een toertje gaan fietsen: langs Poederlee, Gierle, Vosselaar, Kasterlee, Tielen en Herentals en uiteraard terug tot Vorselaar.

Ook de Kempen heeft nog zijn molens, zoals deze van Gierle op de foto. Deze van Kasterlee stond dik ingepakt vanwege een grondige renovatie. In Kasterlee vond ik ook een, voor een Ieperling, bekend beeld: een "Commonwealth" kerkhof. Het betreft hier wel één van WO II, met 97 Britten en 3 Canadezen die sneuvelden tijdens de bevrijdingsoperaties in september 1944. Met name tijdens de gevechten om het Kempisch Kanaal te overschrijden. De Britten waren vooral Schotten.

Ik maakte voor mijn route vandaag weer gebruik van de fietsknooppunten en was duidelijk niet alleen, er werd veel gefietst vandaag in de Kempen.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1567137965   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
12-05-2018, 18:26 geschreven door Danny  
Reacties (0)
09-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.molens

Wie mijn blog al een beetje gevolgd heeft, heeft waarschijnlijk gemerkt dat ik wel iets heb voor windmolens. Ik vind dat ze, samen met o.a. kastelen, kloosters, abdijen, (oude) kerken, ..., deel uitmaken van ons erfgoed. Bovendien vind ik dat we ze zomaar niet allemaal aan de Hollanders moeten laten, ook Vlaanderen heeft dus zijn molens. Vandaag besloot ik om er een paar te gaan bekijken. Ik creëerde daarvoor mijn eigen knooppuntenroute, langs vijf exemplaren. In volgorde: de Couchezmolen en de Wullepitmolen in Zarren, de Kruisstraatmolen in Werken, de Beukelaremolen in Merkem en de Beeuwsaertmolen in Bikschote. De Beukelaremolen is een recente reconstructie, nadat de oude molen in 2011 omwaaide tijdens een onweer.

Juist voor mijn eerste molen stootte ik op een probleempje. De weg was afgesloten wegens asfaltwerken en dit zonder dat er een uitwijkmogelijkheid was. Gelukkig kon ik er met de fiets nog juist in de kant langs wandelen. Dit tot ongenoegen van een van de werkmannen, die het duidelijk niet voor fietsers had en vond dat ik maar moest terugkeren en rondrijden. Dat er nergens een omleiding aangegeven was, was hierbij slechts een detail. Ook in Werken moest ik improviseren wegens een wegonderbreking maar hier was wel een wegomleiding aangegeven en mijn voorziene route liep over diezelfde weg terug. Ook aan de Knokkebrug mocht ik nog een eind rondrijden omdat het jaagpad langs het Ieperleekanaal afgesloten was. Aangezien er specifiek een fietsverbod werd aangegeven heb ik me ook niet aan een avontuur gewaagd en ben wel degelijk rondgereden. Gelukkig ken ik hier best mijn weg want ook hier was geen omleiding aangegeven. Aangezien er hierna nog 2 van mijn molens op de route lagen ben ik ook wel degelijk volledig teruggekeerd naar mijn voorziene route.












Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1560247180   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-05-2018, 19:38 geschreven door Danny  
Reacties (0)
08-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tabak

Vandaag de tabaksroute gefietst. Het valt nu zo niet meer op maar vroeger was de tabaksteelt een behoorlijk grote industrie in West-Vlaanderen en Wervik was daar zo wat het centrum van, getuige daarvan nog steeds het tabaksmuseum in Wervik. Ikzelf ben maar 20 jaar Ieperling maar ik herinner me nog dat de boer bij de kazerne tabak teelde en de bladen te drogen hing. Hij is ondertussen echter gestopt, geloof ik. Momenteel zouden er in West-Vlaanderen nog een 40 kwekers over zijn van de 400 vroeger.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1557928423   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-05-2018, 18:45 geschreven door Danny  
Reacties (0)
07-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de schreve

Vandaag de schreveroute gedaan, of voor de niet westvlamingen de grensroute, naar en over de schreve dus. En als je vanuit Westouter, dat vandaag gelukkig wel gewoon bereikbaar was, over de schreve wil dan moet je ook al eens over een bergje. De route is waarschijnlijk wat interessanter laat zomer, wanneer de hop in volle groei staat. Ze toont verder wel dat ook frans-vlaanderen zijn windmolens heeft (er zijn er nog wel meer in de streek). Tegen Proven ben ik de route niet meer verder gevolgd om via Poperinge terug naar mijn startpunt te rijden maar via mijn eigen route richting thuis gegaan. Maar ik heb me daarbij wel een beetje misrekend, ik ben uiteindelijk geëindigd via de N8.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1555905306   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-05-2018, 19:37 geschreven door Danny  
Reacties (0)
06-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bergritje(?)

Ik had voor vandaag een bergritje in gedachte maar het is niet helemaal gelopen als gepland. Op de Monteberg botste ik een eerste maal op een afgesloten weg wegens een of andere rally. Ook langs de andere kant van de Kemmel raakte ik niet in Loker. Dan maar rond gereden richting Westouter maar ook dit bleek langs alle kanten onbereikbaar wegens deze rally. Dan maar de rest van de geplande bergjes geschrapt en via, een licht golvende, lus huiswaarts gekeerd, maar ook dat bleek niet zomaar mogelijk zoals gepland. In de omgeving van Poperinge stuitte ik opnieuw op afgesloten wegen en moest ik mijn route nogmaals herleggen. De timing voor mijn bergrit kwam dus niet echt goed uit.


Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1553645688   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-05-2018, 16:50 geschreven door Danny  
Reacties (1)
05-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toeren in eigen streek

Vandaag terug gaan toeren in eigen streek. Ik heb daarvoor een eigen knooppuntenroute uitgewerkt, o.a. langs Lo. De meeste van die wegen heb ik al wel eens gedaan, sommige zelfs heel dikwijls. Maar via het knooppuntennetwerk kom je toch nog eens over wegen waar je niet zo dikwijls komt of zelfs helemaal niet. Wegen waar je met de koersfiets ook niet wíl komen. En zo ben ik vandaag dus gepasseerd op enkele plaatsen waar ik nog nooit was. Zo weet ik nu bijvoorbeeld ook waar dierenpark De Zonnegloed in Vleteren precies is, ik had al dikwijls de borden gezien maar had nog nooit het park zelf gezien ... tot vandaag dus. Ik ben er wel niet gestopt.

Lo is één van die plaatsen waar ik wel dikwijls kom maar meestal is dat dan maar een klein hoekje van het centrum. Vandaag ben ik dus even afgestapt in het centrum zelf. Ook aan de Westpoort met de Ceasarsboom. Volgens de legende zou Julius Ceasar zijn paard aan deze boom vastgebonden hebben toen hij hier halt hield onderweg naar Britanië. Dat zou de boom dus zo'n 2000 jaar oud maken. Wat een, overigens lelijk, standbeeld van Toots Thielemans in Lo komt doen dat weet ik ook niet.

Vroeger reed ik met een stevige cameratas met een degelijke camera onder op de rug maar tijdens mijn recentse reis vond ik het allemaal wat omslachtig worden. Op zich is het geen probleem om te dragen maar er zijn toch een aantal nadelen aan verbonden. Bovendien zal ik wanneer ik met volledige bagage ga toeren al tassen genoeg hebben. Ik rijd nu dus met een pocketcameraatje in een zakje van mijn fietstenue. Het nadeel van deze pocketcamera is dat ik hiermee geen vogels in vlucht meer zal kunnen trekken. Vandaag een aantal mooie exemplaren gezien maar het is echt niet te doen om in te zoemen en dan het object nog te vinden en te focussen op een schermpje. Wanneer ze echter op een nest zitten dan wil het nog wel lukken Wink .










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1551261290   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
05-05-2018, 18:54 geschreven door Danny  
Reacties (0)
04-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sportritje
Vandaag weer met de koersfiets onderweg geweest. Met de wind in de rug gaat het nog best sportief maar met de wind op de kop veel minder Wink  en dat resulteert dan in een gemiddelde snelheid van 28 KmH

Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1549138952   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-05-2018, 17:56 geschreven door Danny  
Reacties (0)
03-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar zee

Vandaag naar zee geweest.

Langs het Ieperleekanaal en de IJzer naar Diksmuide en dan via de oud spoorlijn recht naar Nieuwpoort, met op het einde wel een kleine omleiding. En dan na de middag langs de andere kant van de IJzer terug naar Diksmuide en verder via Jonkershove naar huis. Natuurlijk krijg je dan terug te maken met WOI, aangezien je zowat op de frontlinie fietst, maar daar heb ik vandaag weinig aandacht aan geschonken. Ik heb vandaag gewoon genoten van de mooie omgeving.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1546965578   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
03-05-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
02-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderhoud
Mijn fiets is een Santos, een klein maar, in het segment van trekkingsfietsen, gereputeerd Nederlands merk. Een klein merk met een klein dealernetwerk, zeker in België. De dichtstbijzijnde, met bovendien een goede naam, voor mij was Jowan fietsen in Ruien, bij Kluisbergen. Voor een onderhoudsbeurt betekent dit dus even heen en terug naar Kluisbergen fietsen. De tijd tussenin heb ik daar dan gevuld met wat wandelen op en rond de Kluisberg. Ik had eigenlijk eerst willen beginnen met een tas koffie maar dat bleek om 10 uur op de Kluisberg nog niet te kunnen.








Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1545250583   
https://www.strava.com/activities/1545251203   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
02-05-2018, 19:49 geschreven door Danny  
Reacties (0)
01-05-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sportritje
Vandaag weer een toertje met de koersfiets.

Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1543090513   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
01-05-2018, 16:48 geschreven door Danny  
Reacties (0)
27-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sportritje
Vandaag een toertje met de koersfiets. De wind was nog steeds "goed voelbaar".

Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1534834003/segments/38331261651   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
27-04-2018, 16:58 geschreven door Danny  
Reacties (0)
25-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug thuis

Etappe 6: Laarne - Ieper

De herberg in Laarne is nog een beetje uit de oude doos. Ze hebben een aantal kamers maar ook nog een grote slaapzaal en de waszaal en wc's zijn op de gang. Ikzelf kreeg een 2-persoons kamer en had die helemaal voor mezelf, net zoals de rest van de herberg ... ik was enige gast gisteren, nadat een grote groep 's morgens vertrokken was. Een dag vroeger of later kan een behoorlijk verschil maken wat rust betreft.

Het was voor vandaag dus de bedoeling om verder te gaan naar het tweede deel van die route in het Meetjesland maar ik was ondertussen van gedacht verandert, ik zou vandaag verder gaan langs de Schelde tot Bossuit en van daar langs het kanaal richting Kortrijk trekken. Ik had hiervoor geen route aangemaakt maar ik ging er van uit dat ik de Schelde richting Bossuit wel op de oude manier, op het gevoel en met de kaart, zou vinden en vanaf dan was er geen probleem meer. Eén keer ben ik wel moeten terugkeren toen wat ik dacht een jaagpad was onverwacht overging in een MTB-pad en tenslotte leek dood te lopen. Maar daarna kwam ik vrij vlot langs de Schelde.

Fietsen langs de Schelde blijft mooi, je zit vrijwel altijd in het groen, maar de Schelde is mooier boven Gent dan onder Gent. Tussen Gent en Antwerpen heeft ze meestal nog zijn natuurlijke oevers terwijl die voor Gent zijn afgewerkt, mooi afgewerkt maar wel afgewerkt. Er is ook veel meer scheepvaart voor Gent.

Oudenaarde is eigenlijk wel een bezoek waard, met o.a. zijn begijnhof, maar dat deed ik vijf jaar geleden nog, bij mijn vertrek naar de Baltics, en vandaag had ik er geen zin in. Voor de aansluiting met het kanaal van Bossuit stond een nadar en een bord met omleiding voor fietsers maar die stonden een beetje aan de kant, waardoor ik dus even twijfelde. Toen kwam er iemand met een tijdrijdersfiets van de andere kant dus dacht ik dat het wel OK was ... tot er een eind verder totaal geen doorgang meer mogelijk was, toch terugkeren dus. Ik veronderstel dat een boer de nadar opzij zetten om aan zijn veld te geraken en dat de tijdrijder een eind verder gewoon een keerpunt had. De terugkeer was wel even een relaxmoment.

Het weer vandaag viel nog redelijk mee in de zin dat ik behoorlijk droog bleef en af en toe de zon zag maar de wind bleef een, in toenemende mate, stevige tegenstander. In Gullegem nam ik nog een paar minuten pauze aan de Bergelenput voor de laatste, zwaarste loodjes maar het slot was echt wel een gevecht.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1531001972   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
25-04-2018, 19:45 geschreven door Danny  
Reacties (0)
24-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laarne

Etappe 5: Antwerpen - Laarne

Een koud windje vanmorgen en hij stond op de kop, vrijwel de volledige route dus. Gelukkig kronkelt de Schelde een beetje, wat af en toe voor een beetje verlichting zorgde.

Ik ben vandaag Antwerpen uit gereden langs een route die ik nog nooit eerder deed en ook nooit meer doen zal. Het stuk langst de kaaien was al weinig inspirerend en toen dat beterde toen verslechtte de weg, ik hou niet zo van Roubaix toestanden. In Hoboken moest ik het veer naar Kruibeke nemen. Ik moest daar een 25 minuten op wachten en maakte daarvan gebruik om een lange broek aan te doen, het was dus echt niet aangenaam vanmorgen.

Een eerste doel vandaag was Rupelmonde. Ik heb onlangs een artikel en foto van de Graventoren gezien en het leek me wel de moeite om daar even te passeren. De Graventoren is de restant van een burcht die de Graven van Vlaanderen daar in de 12° eeuw neerplanten ter verdediging van de Schelde. Ook Mercator kwam ik in de buurt tegen, hij is er in de 16° eeuw geboren.

Van de oranje boot heb ik donderdag ook al een foto genomen, tussen Mariekerke en St-Amands, maar toen zag hij er iets anders uit. Om maar te zeggen dat de getijden een behoorlijk eind de Schelde op gaan.

Na de middag werd het weer een ietsje bezig in de zin dat het iets warmer werd en er wat opklaringen, en dus wat zon, kwamen maar de wind bleef stevig tegen doen. Het was best wel lastig vandaag.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1528828862   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
24-04-2018, 18:11 geschreven door Danny  
Reacties (0)
23-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen

Etappe 4: Vorselaar - Antwerpen, goed voor een kleine 35 Km Wink  ... Ik heb het natuurlijk iets langer gemaakt door naar Stabroek te fietsen en daar de Gansrijdersroute te doen. Na de route ben ik dan door de haven richting Antwerpen gereden om uiteindelijk uit te komen op 105 Km Smile .

Gansrijders ben ik vandaag op de route niet tegengekomen maar ze moeten zo'n rit toch een goede streekgebonden naam geven, nietwaar? Wel ben ik het Fort van Stabroek tegengekomen, dit is nog in behoorlijk goede staat. Er huist zelfs een bedrijfje in dat er outdoor activiteiten aanbied. Later ben ik nog zo'n fort tegengekomen, het Fort van Ertbrand, maar dat is momenteel nog afgesloten en verboden toegang. Vanaf 12 mei zou het wel opengesteld worden. Onderweg, op een groot Joods kerkhof, ook geleerd dat de Joden eigenlijk pakweg 3.600 jaar voor lopen op onze jaartelling. Er liggen daar mensen die overleden zijn in het jaar 55xx.

Op het einde dus teruggekeerd via de haven en dat is best meegevallen, ze hebben daar een van behoorlijk naar zeer goed variërend fietspad liggen.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1526877837   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-04-2018, 17:12 geschreven door Danny  
Reacties (0)
22-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.diamantroute

Ik heb hier, bij moeder, nog een crossfiets hangen die ik destijds gekocht heb om tijdens de vuilere (winter-)periode te blijven fietsen maar waarvoor ik in Ieper geen plaats meer heb om hem te stallen. Om deze fiets ook nog eens te laten bollen ben ik er vanmorgen een toertje mee gaan doen.

Ik koos hiervoor de diamantroute. Niet dat er op de route nog veel van de diamant te zien is, tenzij je afwijkt om op zoek te gaan naar een paar musea in de omgeving, maar het was vroeger wel een belangrijke industrie in de Kempen. Het betrof echter vooral een thuis industrie met kleinere slijperij-fabriekjes in de tuin achter het huis. De meeste van deze slijperijen zijn ondertussen verdwenen sinds de industrie in de Kempen concurrentie kreeg van de lageloonlanden, vooral in Azië. Voor mij was het toch vooral te doen om een leuke fietsroute te doen en dat was het wel, al zou ze niet "racefiets geschikt" zijn. Het ging wel enkele keren over bos- en veldwegen, eigenlijk ideaal voor de crossfiets dus.

Het hoogtepunt van de dag kwam op de terugweg, langs de Nete tussen Nijlen en Grobbendonk. Ik zag daar een drietal herten een verplaatsing maken door de weiden. Ze waren daarbij wel behoorlijk gehaast en lieten zich niet storen door af en toe een prikkeldraad op de route.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1524084099   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-04-2018, 13:50 geschreven door Danny  
Reacties (0)
20-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thuis

Etappe 3: Lier - Vorselaar

Eerst dus vertrokken richting Rumst. Om niet gewoon heen en terug naar Rumst te fietsen had ik een route via het Fort van Walem, deel van de forten gordel rond Antwerpen,  uitgewerkt, of dat was toch de bedoeling. Het begon al niet te best omdat het via nogal grote wegen en slechte fietspaden ging en toen ik uiteindelijk op een echte fietsroute terecht kwam, was deze afgesloten en moest ik terug mijn weg zoeken via grotere wegen. Bovendien heb ik het fort niet gezien. Ik moet in de buurt gepasseerd zijn maar heb niets gezien en ook geen aanwijzingen tegengekomen. Wel heb ik, iets vroeger, het Domein Roosendaal gezien. Hier wist ik niets van maar ik passeerde het gewoon en de enorme toegangspoort trok echt wel de aandacht. Op het terrein staan nog een aantal historische gebouwen in een groot park, alleen de zogezegde kasteelruïne viel een beetje tegen. De VRT was hier trouwens ook met iets bezig. Schijnbaar iets waarbij een blauwe scooter een rol speelt, hij viel alleszins nogal op in hun omgeving.

En dan dus verder naar Rumst en de steenbakkers. In het begin herinneren enkel de vele oude schoorstenen en de, tot vijvers omgevormde, oude kleiputten aan de steenbakkers maar in Noeveren, tussen Boom en Niel, houdt men het erfgoed nog levendig. In die omgeving ben ik ook even naar de Belgica gaan kijken. Met dit project geeft de VDAB opleiding houtbewerking aan werkzoekenden middels het maken van een replica van het historische schip de Belgica, waarmee de Gerlache naar Antartica voer. Best indrukwekkend om te zien maar hoe ze het ooit te water gaan laten weet ik niet, het schip lijkt me groter dan de poort van de hangaar waarin het gemaakt wordt.

Verder ging het niet alleen om steenbakkers en scheepsbouw. In Hemiksem ben ik ook gepasseerd langs de Sint-Bernardusabdij en het kasteel Cleydael. Dit kasteel is eigenlijk verboden toegang, wegens eigendom van een exclusieve golfclub, maar ik ben toch even door de poort gewipt voor een fotootje.

Uiteindelijk ging het door het domein De Schorre terug richting Ruppel. In het begin lijkt dit een groot natuurgebied, ik picknickte aan een kleine vijver in het bos met het lokale vogelorkest als tafelmuziek, maar uiteindelijk is het toch vooral een gigantisch recreatiedomein met alles erop en eraan.

En daarna dus langs de Rupel en de Nete, terug via Lier, naar huis. Ondanks het moeilijke begin was het vandaag toch vooral weer mooi fietsen, niets het minst aan het slot langs de Rupel en de Nete. Eigenlijk is het altijd wel mooi fietsen langs een rivier. Bovendien stond de wind op de terugweg overwegend in het voordeel, dat maakt het leven van de gepensioneerde nóg mooier.

Mijn GPS vertoont wel wat kuren. Af en toe verliest hij het spoor en gaat hij buiten de lijntjes lopen. Soms moet ik hem dan al eens heropstarten om het spoor terug te vinden maar uiteindelijk klopt het geheel wel behoorlijk. Zijn hoogtemeter flipt echter volledig. Vandaag toonde hij 369(!) hoogtemeters op een vlakke rit.









Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1520138067   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
20-04-2018, 19:28 geschreven door Danny  
Reacties (0)
19-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lier

Etappe 2: Gent - Lier.

Bij vertrek in Gent de Schelde gezocht en deze gevolgd tot aan het veer van Mariekerke. Daar zei de GPS om over te steken en een hoek af te snijden richting Boom, dat heb ik dus maar gedaan. In Boom nog een stukje langs de Ruppel en dan verder langs de Nete richting Lier. De Rupel heeft overigens geen bron en schijnt de kortste rivier van België te zijn. Ze begint met het samenvloeien van Nete en Dijle en een eindje verder mondt ze al in de Schelde.

De route vandaag was mooi fietsen, vooral het eerste deel langs de Schelde was echt mooi. En dan picknicken in het zonnetje op een bankje langs de Schelde met in de rug nog een leuk vijvertje, als enige verkeer af en toe een paar fietsers en een enkele boot, en rondom vol vogels en wat kikkers. Het is nog zo slecht niet dat pensioen, ook al staat de wind al eens op de kop Wink

Lier ligt op slechts een 20 Km van thuis, het lijkt dan misschien een beetje raar van hier nog te stoppen maar ik had toch enkele redenen om hier halt te houden. 1: Het is niet dat die 20 er absoluut niet meer bij konden maar 90 Km was eigenlijk wel genoeg, ik was blij dat ik de toren van de St-Gummaruskerk zag opduiken. 2: Ik kampeer niet deze trip maar verblijf in (jeugd-)herberg. (in een aantal landen, waaronder België, houdt men vast aan de benaming jeugdherberg maar de internationale organisatie heeft de Youth laten vallen en heet nog slechts Hostelling International, wat ook een betere weergave is van de actualiteit). Sinds een paar jaar is er ook een herberg in Lier en deze is gevestigd in een gedeelte van het voormalige klooster. Wij hadden vroeger een tante nonnetje in dit klooster, eigenlijk een tante van moeder, en die gingen we wel eens bezoeken. Het leek mij dus wel leuk om daar nog eens terug te keren. Het viel wel enigszins tegen, in het gedeelte herberg herinnert nog weinig aan het klooster en het blijkt ook niet de meest verwelkomende herberg van België te zijn. In het andere gedeelte is een stuk van de muziek academie gevestigd. Ik ben daar ook even gaan binnen piepen en daar herkende ik nog wel de inkom hal, de gangen en de lokalen waarin we dan ontvangen werden om tante nonnetje te bezoeken. De 3° reden is dat ik morgen eerst nog een keer terugkeer richting Rumst om daar een knooppuntenroute de doen, die ik in dat zelfde fietsmagazine zag, rond het thema van de steenbakkers.









Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1518170454   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
19-04-2018, 19:43 geschreven door Danny  
Reacties (1)
18-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gent

Vandaag van Ieper naar Gent gefietst, de eerste etappe van een rit van (bij mij) thuis tot (bij moeder) thuis. Vroeger deed ik dat wel eens in 1 dag maar dat hoeft nu dus niet meer. Ik heb nu rustig de tijd om het op te splitsen en een beetje rond te fietsen. Ik volgde vandaag dan ook niet mijn klassieke route langs de Leie maar reed door Roeselare en langs Tielt naar Poeke. Mijn eerste doel was namelijk het kasteel van Poeke. Daar vertrekt een fietsknooppuntenroute door het Meetjesland, die ik onlangs in een fietsmagazine gezien had. Vanaf het kasteel zou ik dus een stuk van deze route fietsen, tot ze langs het kanaal van Brugge naar Gent passeerde. Van daar reed ik langs het kanaal verder naar Gent. Volgende week, bij het wederkeren, zal ik nog een stuk van het andere deel doen.

Nederland is windmolenland maar (West-)Vlaanderen moet eigenlijk niet echt onderdoen. Vandaag zeker een dozijn exemplaren tegengekomen, al dan niet in operationele toestand.

Hoewel ik vandaag dus "een beetje rond gefietst" heb, blijkt mijn route overigens niet langer te zijn dan deze die ik normaal volgde langs de Leie.









Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1515815076   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
18-04-2018, 16:03 geschreven door Danny  
Reacties (0)
17-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer sportief

Vandaag weer een sportiever ritje gedaan, dat wil dus zeggen een ritje met de koersfiets. Deze keer één van mijn eigen klassieke, vlakke ritjes. Het was dan wel vlak maar er stond wel een, zoals men zegt, goed voelbare wind.

Morgen ga ik terug toeren.

Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1513842889   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
17-04-2018, 16:55 geschreven door Danny  
Reacties (0)
Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • mijn fotosite

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs