Vandaag een beetje aan sightseeing gedaan... per fiets. Ik ben vertrokken rond 1 uur, en ben rond de Zoo in Delaware park gefietst. De buurt rondom het park is een van de duurste in heel Buffalo, en logischerwijze zie je er dan ook de vreemdste huizen. Een blik in het fotoalbum zal u daarvan overtuigen. De foto's vind je hier: http://fotos.telenet.be/5881764231 Zoals je ook merkt uit de foto's heerst er hier al volop een Halloweensfeertje. In supermarkten is er vaak een volledig rek aan Halloweenproducten gewijd, hoe gekker hoe liever. Maar in elk geval, terug naar het park. Een heel groot gedeelte van het park is eigenlijk een golfbaan. De Amerikaan moet altijd zijn golfbaan in de buurt hebben, of dat nu midden in de woestijn is of niet, dan wordt er desnoods wel een irrigatiesysteem aangelegd. Omdat het de architecten aan het eind van de vorige eeuw toch een beetje gek leek om de oppervlakte van half de provincie Antwerpen te reserveren voor vijf gekken in een elekrisch karretje, hebben ze het dan maar "park" genoemd en hier en daar een bank neergezet, maar buiten een pad dat volledig rondom de golf course loopt zijn er dus geen paden, om de golfers niet te veel te storen, en het regelmatig maken van slachtoffers door supersonische golfballetjes ietwat te beperken. Aan zuidkant van de snelweg (uiteraard loopt er ook een snelweg door het park) is het veel interessanter. Hier vinden we een volledig aangelegd landschap terug, met veel hoogtes en laagtes, waardoor een boel geisoleerde stukjes ontstaan, en interessante wandelpaden. Af en toe zetten ze er ook een beeld neer, of een prieeltje, er is een grote vijver, haast een meer, en rondom het park bevindt zich onder andere de Art Gallery, die vermomd is als een stuk Akropolis, compleet met Kariatiden. Omdat de Amerikaanse architectuur van het begin van de eeuw van enige visie getuigde, werden er een aantal parken aangelegd doorheen de stad, met daartussenin groene corridors, waardoor de burgers zich van park naar park konden begeven zonder te veel eraan herinnerd te worden dat ze zich eigenlijk in een stad bevonden. Die "parkways" bestaan gedeeltelijk nog, en zijn uiteraard mee bij de duurste buurten van de stad, want het is er zeer aangenaam wonen. Aan het einde van de Bidwell parkway (Colonial Circle) moet het concept van de groene corridor het afleggen tegen modernere stedebouwkundige overwegingen, en volgen we verder Richmond Ave. over Ferry Circle tot Symphony Circle. Die Circles, daar moet ge u niet te veel bij voorstellen, het zijn gewoon ronde puntjes, met een klein plantsoentje in het midden. Ik had me aan iets groters verwacht, te meer daar ze ook groen ingekleurd zijn op de kaart. Op Symphony Circle nemen we North Street naar links, tot we Delaware Ave. kruisen, en die volgen we dan verder het oude centrum in. Daar staan allerlei vreemde en oude gebouwen (zie foto's) maar absoluut het vermelden waard is toch wel het Prudential Building. Dit is de allereerste steel-frame wolkenkrabber ter wereld, en aan het gebouw is duidelijk te zien dat de architect niet goed wist wat hij nu met dit moderne concept van hoogbouw aanmoest. De oplossing was het beplanten van het volledige gebouw met een ongelooflijk druk tegel/beeldhouwmozaiek, wat een compleet waanzinnige barokke indruk geeft. Een heel eigen stijl, die ik nog nooit eerder ergens anders heb gezien, het doet een beetje Marokkaans aan, maar dan monochroom. Volledig in tegenstelling ook met de vaak pathetische neo- en post- eclectische stijlen die de rest van de Amerikaanse architectuur kenmerken. Ik heb een paar foto's van pareltjes in dat opzicht, zie eveneens album. Wat dacht je van een midwest hooischuur die eigenlijk een huis is, maar dan met een gigantische ijzeren brandtrap over twee verdiepingen van de voorgevel. Zoiets bedenk je toch niet ?! Delaware Avenue kunnen we volgen tot Niagara Square, de eerste uitbreiding van Buffalo in het midden van de jaren 1800. Daar staan eveneens een boel interessante gebouwen. Ik koos er voor om door te fietsen naar de jachthaven en de waterkant, waar de Niagara river begint in Lake Erie, met uitzicht over het meer, de skyline van Buffalo, het stadion (de HSBC arena, genoemd naar de sponsor, een bank. Ziet ge ons in Belgie al naar het Dexia-stadion gaan i.p.v. het koning Boudewijnstadion ?) Dan passeert ge ook het Naval Park, waar ze een onderzeeboot, een destroyer en een slagschip uit de tweede wereldoorlog aangemeerd hebben liggen, die ge tegen betaling ook kunt bezoeken. Aan de HSBC Arena vertrekt de metro, waarvan het eerste bovengrondse stuk gratis is. Nu wordt het ook duidelijk waarom die trammetjes zo belachelijk overpowered zijn ... het eerste stuk, te vertrekken van de waterkant, is nogal steil, vandaar. Ik heb eens over de schouder van de chauffeur gespiekt om mijn gevoel vor acceleratie te ijken, en onder de grond doen die trams vlot 60 mph (een goeie 90 km/h!), zonder de indruk te geven dat ze daar moe van worden. De acceleratie tot die snelheid is werkelijk veruit lineair. Zo heb ik dus mijn fiets op de tram gezet, en ben op die manier weer naar huis gereden, moe maar voldaan. Totale afgelegde traject to aan het metrostation is iets van een dikke tien kilometer. Van bij mij thuis naar de Noordcampus is verder dan dat, ongeveer 15 kilometer. 25 kilometer is dan ook ongeveer de radius van groot-Buffalo. Het is hier echt geen plek om rond te moeten wandelen...