Het is niet dat de trein hier ook regelmatig verloren rijdt of zo, maar voor degenen die het nog niet hadden gehoord, mijn huis ligt naast de spoorlijn. Nu, in Belgie is een huis naast de spoorlijn een drama, want regelmatig suist er dan aan een rotvaart een trein voorbij, en als je dan een keukenkastje opendoet valt heel uw servies eruit. Niet zo hier. In Europa is een trein ontworpen om rond te rijden. Daarop ligt hier minder de nadruk. Treinen hier bewegen hoogstens zwakjes. Eerst dacht ik dat ze opvallend lang waren, maar dat is niet zo, ze rijden gewoon verschrikkelijk traag voorbij. Ik heb er op die week tijd nog nooit een meer dan 20km/hr weten gaan. Je weet ook nooit of je een trein hoort aankomen, een auto, een vrachtwagen of een schoolbus. Niet omdat de trein zo weinig lawaai maakt, maar omdat ieder gemotoriseerd vervoermiddel hier een motor bezit ter grootte van die in de gemiddelde diesellocomotief. Ik wacht met spanning tot ik mijn eerste scooter tegenkom. Al zijn die waarschijnlijk buiten de wet geplaatst in de VS omdat te veel citizens zich doodlachten bij het zien van zo'n ding. Deze meneer heeft het plan opgevat daar iets aan te doen (scroll naar beneden) http://www.ronpatrickstuff.com/ Alles rijdt hier ook op naft. Je kan in New York State geen dieselauto's nieuw kopen. De reden is dat alle diesel hier een hoog zwavelgehalte heeft, en daar zijn ze dus niet voor. Te veel SO2, ze stoken dus de zware fractie op in hun chauffage. Ik denk dat ze hopen dat de zwavel dan niet in de lucht terechtkomt of zo ? In ieder tankstation waar je dan toch diesel kan kopen is hij een stuk duurder dan de benzine. De snelheid van de treinen staat in schril contrast met die van de metro. Ik neem elke dag voor twee haltes de metro. Twee haltes in de Antwerpse (pre)metro correspondeert ongeveer met een vijftal minuutjes stevig doorstappen. Hier is het eerder een flink halfuurtje stevig doorstappen. Het metrostel vertrekt uit het station met een pathetisch belletje, en rommelt dan wat aan, aan de snelheid van een typisch Vlaams trammetje in een premetrotunnel. Net als je van verveling bijna in slaap begint te vallen blijkt echter dat dat maar de aanloop was over het ondergronds rangeerterrein naar de Lange Rechte Tunnel. (De kortste afstand tussen twee punten is nog steeds de rechte lijn. Ze hebben dus van het stadscentrum een rechte lijn getrokken naar de zuidcampus van de universiteit en daar een metrounnel onder geboord. Toevallig is Main street ook de verbinding tussen die twee punten, dus de metrotunnel loopt voor de volledige lengte onder Main Street. Op het moment dat het treintje de Lange Rechte Tunnel indendert, maakt de chauffeur een korte berekening over de af te leggen afstand naar het volgende station, en duwt dan de hendel naar Warp Speed X, waarna het treinstel aan 9G versnelt tot in de helft van de tunnel, en vervolgens even snel weer afremt. Als je goed kijkt kan je effectief de Dopplerverschuiving zien in de lichtjes in de tunnel... Erg vreemd allemaal :-)