Met THE SAYBIA de horiZON achterna
Dagboek van een zeilreis om de wereld.
Inhoud blog
  • Explorer 5 cv's
  • test
  • Over en out
  • Naar het droogdok
  • Laatste 10 mijl
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    24-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bequai
    Trip 4
    Zeilen naar Bequai,....
    62 mijl, en terug een mooie zeiltocht.
    Waarom stoppen in Bequai?
    We waren er vorig jaar en vonden het hier zo sympathiek dat we het terug willen zien.
    Maar,...
    We zoeken het vrouwtje die vorig jaar een handtas maakte uit zeildoek,... Bordje op haar shopje,... Gesloten wegens ziekte.
    We gaan op zoek naar een Fransman die vorig jaar voor ons een mega goeie Kreeft maakte,.... Bordje met gesloten wegens voorjaarsverlof.
    Een derde reden waarom we hier stoppen is een hangertje uit walvissenrib,....alles uitverkocht.
    Het enige waar we onze centen kwijtraken is bij de immigratie, 65€ voor een nachtje,... Pardon,...
    OK,....geen reden om hier langer te blijven,...verderzeilen dan maar naar een voorlaatste tussenstop,'..Union Island,...
    We genieten toch nog van een lekkere cocktail op een terrasje met zicht op de Saybia.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    24-05-2014, 22:04 geschreven door alain  
    23-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9,6 knopen aan de wind
    Ooit zullen we dit missen


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    23-05-2014, 19:53 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP de achtergrond Martinique, op we naar Saint Lucia
    Een droom van een zeiltocht28 gradenvolle zon20 a 25 knopen aan de wind


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-05-2014, 19:39 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 Saint Lucia Marigot Bay
    Om duimen en vingers af te likken.
    We vertrekken om 5h30 in de morgen en 42 mijl later om 11 h liggen we terug vast in Marigot Bay.
    Waanzinnig met topsnelheden van 10 knopen, ongeveer 18 km/h.
    Echt genieten, de Saybia loopt als een trein.
    Dit is de laatste plaats die we in de heenreis ook hebben bezocht.
    Maar,… het voelt anders aan, het is hier einde van het seizoen,…waar zijn al die boten van deze winter heen???
    Een deel vaart terug naar Europa, een deel vaart door Panama, de Pacific op, en een deel zoals wij vaart weg van het stormgebied.
    Maar zelfs een maand van tevoren is het hier overal leeg, restaurants sluiten de deuren, charterboten liggen er verlaten bij,….
    Morgen varen we door naar Bequai, een klein eilandje, waar de tijd is blijven stil staan. daar hopen we een dagje te blijven, het is er typisch, de mensen zijn er vriendelijk, je voelt je er welkom. Ik moet er zeker een dametje bezoeken die vorig jaar voor mij een handtas heeft gestikt in zeilstof, Cindy wil er ook eentje hebben.
    Daarna varen we door naar Grenada, en daar beslissen we of we de boot in het water laten of voor een paar maanden op het droge zetten. We kiezen voor de veiligste oplossing.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-05-2014, 19:10 geschreven door alain  
    22-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Places to be in St. maarten
    Deze plaatsen blijven in t geheugen voor t leven,....







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    22-05-2014, 21:07 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeilen en de plaatselijke winden in The Carribean
    Zeilen in de Caribbean
    Na een seizoentje zeilen hier rond de eilanden moeten we toch wel toegeven dat 2014 een vrij zwaar zeiljaar was. We zijn nu mei op de vooravond van de zomer hier die gekend staat als een rustige periode voor de wind, maar daar is echt niets van te merken. De wind blaast maar door. 
    Hoe is het zeilen hier nu in werkelijkheid?
    Normaal blaast de Trade Wind hier tussen de 15 à 25 knopen zeg maar tussen de 4 à 6 bft, uit richtingen tussen NE en SE. Je vaart tussen de eilanden van N naar S en omgekeerd. Dus in theorie heb je veel kans op halve wind zeilen, wat DE ideale wind is om optimaal te genieten van het zeilen. 
    Wat is de praktijk?
    De eilanden liggen niet echt op een rechte N/S as, maar liggen in de vorm van een banaan. Komt daarbij dat in het begin van het seizoen de wind hoofdzakelijk NE zit en naar het einde van het seizoen S/E. Meestal vaar je dan begin van het seizoen van S naar N en op het einde van het seizoen omgekeerd. 
    Dit klinkt misschien ingewikkeld maar dit alleen om te verklaren dat je hier meestal aan de wind zeilt tussen de 30 à 60 graden.
    Als je dan 20 à 25 knopen wind hebt is dit al een fors zeiltochtje. Reken daar de oceaandeining bij van 2 a 2,5m.
    Wat betekent dit voor de Saybia, we hebben een diepstekende kiel van 3 meter, en een hoge mast van 27 meter, dus een grootzeil met een groot oppervlak.  Maakt aan de wind zeilen voor de Saybia een plezier. De diepe kiel daarentegen is hier een nadeel daar we bepaalde pittoreske plaatsje niet kunnen aandoen door te ondiep water.
    We steken constant 2 reven ( het reduceren van het grootzeil met ongeveer 30%), en spelen met onze genua om het perfecte zeiloppervlak te creëeren met de huidige wind.
    Daar bovenop hebben we de squalls, die zijn zeer lokale kleine onweders, gepaard met veel wind of veel regen of zoals meestal beide samen. 
    Wij zeilen meestal met zijn tweeën, dus komt er een squall die wind heeft tot 40 knopen, hoeven we enkel maar de genua een stuk op te rollen.
    Voor ons vertrek in januari hebben we volledig nieuwe zeilen gemonteerd met meer oppervlak dan de originele, de genua hebben we 30 % groter laten stikken.
    Tot nog toe hebben we nog geen uur met volle zeilen kunnen varen.
    Ons besluit, we hebben jaren op de Noordzee, de Middellandse Zee en nu op de Oceaan en Caribische zee gevaren. Je legt automatisch je lat hoger hier. Met 6 Beaufort gaat iedereen hier rustig zeilen. Bij 6 Beaufort op de Noordzee blijft 90% van de zeilers rustig in de haven.
    Op ons Palmares staan nu ongeveer 75.000 mijlen, verdeeld over de drie bovenvermelde zeeën. Als we moeten kiezen, geef ons maar dit zeilgebied hier, je vaart er het hele jaar door, de zon is steeds van de partij, wind is er altijd, wat verlangt een zeiler al niet meer. 
    Heel belangrijk hier is dat je zeilmateriaal hier in topconditie is want zeilen touwen en staand wand worden hier maximaal op de proef gezet.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-05-2014, 20:32 geschreven door alain  
    21-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 Martinique
    Deze middag om 12 h hadden we er al 47 mijl opzitten.
    Topsnelheid 9,8 knopen, waanzinnig.
    Aan de wind met twee reven in het grootzeil, en volle genua.
    Dit zijn droomzeiltochten, in open zee golven tot 2,5 meter, in de luwte van de eilanden vlakke zee.
    Ons bootje doet het goed, glijdt door de Caribbean Sea.
    Morgen  iets zwaarder weer, we zien wat het wordt, iedere tocht is een uitdaging.
    we proberen morgen Saint Lucia aan te doen, zoveel mogelijk zuidwaarts.
    De nachten zijn kort, we starten telkens vrij vroeg.
    Maar goed het leven van een zeiler kent geen uurwerk, licht in de dag betekent het zeegat kiezen
    We klagen niet.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-05-2014, 22:51 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste etappe naar Grenada
    Vandaag dinsdag 20 mei om 5 h s'morgens vertrokken naar Roseau, de hoofdstad van Saint Vincent. Een tocht van 57 mijl. 
    De wind ok, 20 à 25 knopen, maar je kan het al raden, scherp aan de wind, en met een zeegang van 2,5 (golfhoogte) is het toch al een stevig tochtje. Een paar brekers overspoelen het dek wat meteen door de zon droog wordt en het effect krijgt van een licht sneeuwtapijt, opgedroogd zout. 
    Het wordt hier zomer, dus warm, heet. We krijgen de boot binnenin niet meer onder de 30 graden, het kwik stijgt regelmatig boven de 33. Je zweet met alles wat je doet, je zwemt, je doucht om toch maar een beetje koeling te hebben. Slapen wordt lastig, alleen onder de morgen wordt het iets koeler. Liters water gaan er naar binnen om je vochtgehalte op peil te houden.
    Morgen varen we meteen verder naar Martinique, Fort De France, we varen hier snel door, om twee redenen, we bezochten dit al begin dit jaar en het is niet het mooiste, we zijn beter gewend. Over een paar dagen, meer zuidwaarts gaan we rustig en terug op ontdekking.
    Waarschijnlijk wordt het een tocht op motor, 48 mijl, goed voor de batterijen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-05-2014, 22:44 geschreven door alain  
    18-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sorry voor de late update,....
    Bijna niet te geloven maar toch waar, twee weken zonder wifi verbinding, het moet kunnen. vandaar sorry, voor deze late update.
    Ondertussen hebben we heel wat ontdekt en vooral heel mooie plekjes ontdekt. We hebben onze boot tijdelijk een beetje op rust gesteld en hebben ingescheept op een Catamaran Foutain Pajot 50 feet. Van afwisseling gesproken. We hebben met dit fantastische schip de eilanden rond St Maarten ontdekt, Anguilla, St Barth, Sandy Island,… te mooi om te geloven.
    We zijn vertrokken vanuit Simpson Bay, thé place to be voor zeilers. Simpson Bay is een natuurlijke haven, zeg maar binnenmeer waarin zich verschillende havens bevinden de een al mondainer dan de andere. Megajachten, fantastische zeilboten, een concentratie van al dat moois. Vooraleer je daar vertrekt ga je een pintje drinken in de plaatselijke Heineken bar, een van de op wereldvlak bekendste sailors bar. En ja hier wordt Nederlands gepraat, het is hier een stukje Holland.
    We zijn vertrokken vanuit Port de Plaisance en hebben de boot een nachtje voor anker gelegd in Simpson Bay, op de achtergrond van deze prachtige baai heb je Marigot Bay, wat meteen een stukje Frankrijk is. De twee zijn gescheiden door een gloednieuwe brug die s'nachts een ware lichtshow weergeeft. De volgende morgen liggen we om 8h30 klaar aan de brug, die dan voor ons open gaat, en ons toelaat onze tocht in dit paradijs te ondernemen. We varen in de wind richting oost naar Ile Fouchure, een mooie stop naar het verder gelegen mondaine St Barth. Ile Fouchure is de middle of no where, een snorkel paradijs, weg van alle drukte, een plaatsje om te ontstressen. Je zwemt hier tussen de schildpadden, die je bijna kunt aanraken. Na een nachtje rustig aan de boei zetten we koers naar Gustavia, de hoofdstad van Sint Barth of Saint Barthelome. Direct weer een contrast, leuke binnenhaven maar bijna iedereen gaat er voor anker tussen een paar eilandjes en wat riffen. Aan land kom je plots in een heel mondain stadje terechte waar je alles heel duur betaald, maar toch geniet je hier van je apero met zicht op de mooie schepen. Saint Barth heeft iets werelds, iedereen die hier op bezoek komt koopt iets wat doet denken aan het eiland, een herinnering aan een plaatsje met mooie herinneringen. De baai biedt ons iets te weinig bescherming om te overnachten, we zetten koers naar Columbier, de noord west kant van St Barth, een verademing, de rust, het geblaat van de geiten, bezorgen ons een fantastische nachtrust.
    De volgende morgen zetten we koers naar de noordkant van St Maarten met een kleine tussenstop in Tintamare, een eilandje waar je stopt voor het fantastische strand wat het je te bieden heeft. Even zwemmen tussen de roggen, barracuda's, enz,…
    Het noorden van Sint Maarten verkennen we via Gran Case, meteen voel je het "La vie en Douce France". Echt een stukje Frankrijk. We laten de Franse wijnen heerlijk vloeien in "Calmos Cafe", een restaurant echt met je voeten in het zand. Daar echt voel je je in Paradice.
    De nacht verwerkt onze kater en met een waze blik op oneindig zetten we koers naar Anguilla, een minder bekend eiland, maar heeft heel wat te bieden. Ondermeer het duurste hotel van The Caribbean. We dachten de mooiste stranden te hebben gezien in Antigua, maar wat je hier ontdekt reikt naar iedere verbeelding. We zetten meteen koers naar Road Bay, heel complex om de immigratie papieren in orde te krijgen, maar je krijgt er heel wat voor in de plaats. Je ankert in turquoise blauw water wat je direct uitnodigt om te zwemmen, te snorkelen, enz,…
    We gaan verder op ontdekking, halen s'morgens om 7 h het anker op en varen naar Sandy Island, dit eilandje ligt op een paar mijl van Road Bay. Het enige wat je in de verte ziet zijn een paar palmbomen die lijken in zee geplant.
    Sandy Island is een rif midden op zee waarachter zich een zandbank heeft gevormd, hoogste punt van het eiland, 1,5 meter. Het aanvaren van dit eiland doe je bij weinig wind, rustige zee en volle zon die schuin op de zeespiegel invalt. Dit laat je toe om door het zonlicht de riffen te zien waartussen je moet doorlaveren om het eilandje te bereiken. Cindy vooraan op de uitkijk om te ondieptes te vermijden. Met het zweet in de handen en op het voorhoofd, deels van de spanning en deels van de stress, meren we aan, laten we de zwemladder vallen en duiken meteen in het water gewapend met snorkel. We wisten echt niet dat er zoveel vissen, kleuren, koraal en planten bestonden. We zijn er stil van.
    Op het eilandje zelf dat zo groot is als een voetbalveld, is een barretje. Waar nu echt niet aan dachten, was om hier dollars te kunnen spenderen!
    Moe van het snorkelen genieten we van dit mini eilandje, midden op zee.
    s'Avonds varen we terug naar Anguilla, Crocus Bay, een heel open baai, op het eerste gezicht, niet onze favoriet, maar ja onze pogen geraken beroven aan al dat moois, dat we niet meer voor minder gaan. Maar eens de dinghi in t'water gegooid, ontdekken we terug een andere wereld, stijle rotsen, exclusieve cactussen, prachtige vogels, ons fototoestel kan bijna het opslaan van onze foto's niet slikken, helemaal iets anders, weer wat moois dat ons geheugen niet meer loslaat.
    De volgende morgen staat ons een flinke zeiltocht te wachten, van het noorden van Anguila terug naar Simson Bay. Een tiental mijl downwind sailing, met de wind mee, in de luwte van Anguila, dan een tiental mijl halve wind in open oceaan en de laatste mijltjes aan de wind naar onze baai van vertrek, een droom van iedere zeiler. Een mooie Trade wind van 15 a 20 knopen rond deze verkenningstocht rond Sint Maarten helemaal af. Voldaan van al dat moois klaren we terug in Sint Maarten en leggen onze Cata weer netjes in zijn doc. Catamaran zeilen, het is anders, het is een luxe in dit vaargebied. Op naar de volgende avonturen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 17:14 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sandy Islands
    Een minipatadijsje midden de oceaan



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 16:57 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze laatste route
    Rondje Sint Maarten



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 16:57 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eventjes opduiken
    Na de fotoshoot netjes terug in het water gooien, sterretjes






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 00:00 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Happy Hour
    Belangrijkste moment van de dag, zonder alcohol voor de schipper




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 00:00 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visje gevangen
    Een Baracuda van een kilootje of 4 en snel op de BBQ




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    18-05-2014, 00:00 geschreven door alain  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foutain Pajot 50
    Catamaran



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2014, 00:00 geschreven door alain  
    27-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Between the legs
    De Natuur is verrassend




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    27-04-2014, 16:14 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pareltjes
    Zoet en zout water enkel gescheiden door een zandstrook






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2014, 16:08 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning
    Veel te lang op een zelfde plaats is niet goed voor boot en bemanning. De boot gaat al snel op een huis lijken, daarmee bedoelen we dingen staan niet meer zeilvast, ons onderwaterschip krijgt een lange baard, aangroei, en de bemanning, wijzelf worden landrotten. Tijd om te zeilen. Om de hurricane zone te verlaten moeten we richting zuid, maar dat moet slechts voor eind juni gebeuren, dus er is nog tijd. Vandaar dat we toch beslissen om eerste nog noord te varen om een en ander te gaan verkennen. Het doel is St Maarten en alles wat er rond ligt, Sint Barth, het mondaine eiland, Anguilla, Saint Ktihs,…. Heel wat de ontdekken dus,….De afstand ongeveer 200 mijl. In dit vrij kleine gebied zijn 4 nationaliteiten, een Frans departement, Nederlands, Engels en Amerikaans. Dus weer goochelen met verschillende munten, in en uit klaren, enz,...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2014, 15:47 geschreven door alain  
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrije tijd door de regen,...
    Idee opgedaan in disignzaak, een ijsemmer gemaakt van een coconut





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    22-04-2014, 22:47 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landkrabben leven ondergronds
    Smakelijk


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    22-04-2014, 18:09 geschreven door  
    Archief per week
  • 02/02-08/02 2015
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 27/04-03/05 2009
  • 03/12-09/12 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 09/04-15/04 2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Graag een reactie
  • FSF
  • Jg emperor appreciated Kevin Durant!Freddy adu counter said the warriors players
  • Jg emperor praised Kevin Durant was thunder of sorrow King Fried combination far four giant + no team
  • 先生
  • Greets from Malaysia

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs