Uitgestippelde planning is niet altijd tot uitvoer te brengen. We zijn 's morgens vertrokken vanuit Le Marin richting Anse Dufours. Na een drietal uur goed zeilen komen we aan in de baai, blijkt veel kleiner dan verwacht, met een zeer sterke valwind die de boten rond hun anker zwiert. Met onze diepstekende kiel wagen we het toch om ons anker uit te gooien. Mooi, dat is het hier, op het pittoreske strandje staat de hut van Robinson Crusoe, weliswaar met zonnepanelen nu. We zwemmen vanaf de boot naar het strand uitgerust met snorkel, palmen, enz. Onder water is het mooi, maar we zijn beter gewend. Vanop het strand zien we onze Saybia zwieren om zijn anker en voelen plots de drang om te vertrekken en een veiliger plek te zoeken om te overnachten. We varen verder naar Forte de France, de hoofdstad van Martinique. We vinden een ideale ankerplek en voelen ons veiliger voor de nacht. Heel dikwijls kruipen we vroeg in bed, dit heeft alles te maken met de vroege inval van de avond, rond 6 h is het hier donker. Om 11h wordt ik wakker van een squall, 35 knopen wind gieren om onze boot die enkel vast ligt met zijn anker. Dus bed uit en tijdje ankerwatch. Na een half uurtje is het al over. Voordeel de batterijen hebben een boast gekregen door de windgenerator. Je ziet aan alles zit een voordeel. Na ontbijt dinghi te water en op stap, Fort de France is een typische Franse stad, zijn bistro's, crêperies, croissants,.. We betalen hier ook in Euro. Voordeel je hebt hier een Carrefour, met al zijn lekkers,....
Jaja onze dames hebben ons blij verrast, een Haute Cuisine op Valentijn avond. De foto's spreken voor zichzelf, . Morgen vertrekken we alweer, een tochtje van 20 mijl brengt ons naar Anse Dufour, een baai waar we voor anker gaan en blijkt een snorkel paradijs te zijn. Na een nachtje varen we eventjes door naar Fort De France de hoofdstad van het eiland, niet direct de mooiste plaats om te liggen, maar wel om wat voorraad in te slaan. We zullen een dag of 2 out off wifi zijn.
Zeilen betekent meteen ook klussen. Een boot die uitgerust is voor langere trips is echt een wereldje op zich, een allegaartje techniek die ook zijn onderhoud vraagt. Le Marin is een geschikte plaats om te klussen, want klussen is inkopen en onderdelen zoeken. Ons lijstje: - het buitenscherm van onze plotter is uitgevallen, een dealer van Simrad kon meteen herstellen. Opgelost. - de generator is uitgerust met allerlei veiligheidssensoren die de generator stoppen bij slechte koeling, oliedruk, enz Er zijn meer problemen met die sensoren dan met de generator zelf. We vernieuwen ze allemaal. Bij verder nazicht zien we dat de waterpomp lekt. Een erger probleem, een waterpomp is heel duur en natuurlijk niet op voorraad. Dus pomp demonteren en zelf openmaken, bij nazicht zien we de keerdichtingen lekken: Cindy gaat op pad en vindt uiteindelijk op de andere kant van het eilanden in een afgelegen buurt de gepaste dichtingen, kostprijs 8. Hmmmm een beetjes puzzelen en alles ok. - de batterijen krijg ik een punthoofd van, alles gedemonteerd met de batterijen naar een specialist om ze uit testen en alles ok. Waarom laden die batterijen niet helemaal op???? We kijken alle bedrading na op corrosie, alles wordt gereinigd en weer testen, wordt vervolgd, - onze nieuwe zeilen tonen een gebrekje, de stoppers van de trimlijntjes van de genua zijn weg???? zowel de verticale dan de horizontale??? Zijn ze ooit gemonteerd of zijn ze weg gerukt, ok klein herstel, nieuwe stoppers monteren en ok. Meteen hebben we ook onze schoten vervangen. Knalgeel was onze voorkeur. Zo de Saybia is er weer helemaal klaar voor. Nog even een bezoek aan de Tandarts door Alain die een afgebroken tand heeft en dan zeilen we terug verder. Reisplan Anse Noir en Anse Dufour, baaien waar het mooi snorkelen is, en daarna varen we door naar het noorden van het eiland naar Fort De France. Na Martinique varen we verder naar Domenica, hebben we vorig jaar ook gedaan, een eiland wat een van de groenste is van het gebied hier, dus gegarandeerd iedere dag een regenbui, maar adembenemend mooi. Het is ook een verzamelplaats voor wereldreizigers, iedere zondag wordt er een feest georganiseerd door de locals om al de zeilers samen te brengen, we gaan erop af.
DIT GEEFT ONS EEN HEEL APART GEVOEL, 3000ST BEZOEKER VANDAAG OP DE SITE. JAMMER DAT WE NIET KUNNEN NAGAAN WIE HET IS. THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS THANKS ER ZIJN DAGEN DAT WE MEER DAN 100 BEZOEKERS HADDEN, DIT MOTIVEERT ONS OM ZO SNEL MOGELIJK DE SITE UP TO DATE TE HOUDEN. SOMS IS HET PROBLEEM DAT WE MOEILIJK AAN WIFI GERAKEN, SOMS EEN HEEL EIND STAPPEN OM EEN INTERNET CAFEE TE VINDEN.
Trip van Marigot in St Lucia naar Le Marin in Martinique
Je mag met menigeen zeiler praten, die zal je bevestigen dat als je gaat zeilen en je wil een bepaald traject afleggen, dan ga je minstens 30% van het traject op motor varen door gebrek aan wind of door wind die uit een verkeerde richting komt.Nu zijn wij op 14 januari vertrokken, hebben ondertussen al een stuk meer dan 3000 mijl gevaren en onze motor die heeft enkel gedraaid om in en uit de haven te komen, verder hebben we alles op zeil kunnen doen, vandaag was een zeiltocht waar iedere zeiler van droomt, aan de wind met een 20 knopen wind en een snelheid van gemiddeld 8,4 knopen, met pieken van 9,8. Een tocht van 30 mijl, met een mooie aankomst, weliswaar in de striemende regen, in de haven van Le Marin, laveren tussen een reeks boeien brengt je meteen in een Franse sfeer, Martinique is 100% Frans. We zijn hoofdzakelijk de haven binnen gevaren om toch wat werken uit te voeren aan de boot. We kampen nog steeds met problemen met de batterijen, en zijn op zoek naar onderdelen voor de generator, verder pruttelt onze buitenboordmotor van de dinghi ook. Morgenochtend zullen zeker croissants op het ontbijtmenu staan. Dit moet in de sfeer van La Douce France. Verder zoeken we ook uit wat het eiland ons te bieden heeft.Wordt vervolgd.