Vrijdag een vrij dagje om te kunnen koersen in Massemen. Om 17u00 start voor ik-weet-niet-meer-hoeveel-rondjes van 3,5km. Er is een stuk breed, maar het is toch vooral draaien en keren op smalle veldwegjes. We starten met 53 rensters. Hier won mijn mentor, mijn voorbeeld en ex-ploegmaatje twee jaar geleden, ik wil maar graag in haar voetsporen treden!
Ik beslis om me de eerste ronden rustig te houden en wordt hierin bevestigd door het koersverloop. Ze laten niemand rijden. Wanneer ik zie dat diegenen waarop ik mijn koers afstel aan hun aanvallen beginnen, schuif ik op. Als iedereen eens gegaan is, voel ik dat het moment zal komen. Liliane stuift weg. Ik ga erachter maar ze lossen me niet. Dan maar na de haakse bocht vanop kop. Zo geschiedt en ik ga ervandoor. Als ik achter me kijk zie ik een stomp peloton. Ok, vanaf nu voor me kijken. Ik loop in op Liliane, maar het kost me moeite. Een ronde later hoor ik de speaker omroepen dat er nog twee rensters achterop komen. Enkele kilometers later smelten we samen en draaien meteen goed rond. Aan de meet horen we tussentijden die steeds rond de minuut schommelen. Bij een minuut 15 beslissen we om wat op reserve te rijden, maar niet veel later zakt de voorsprong naar 45" en kunnen we weer aan de bak. Phoe, vier is net te weinig om comfortabel door de wind te klieven. Komt daarbij dat ik stilaan verzuur. Ik heb nergens de tijd gevonden en/of genomen om te drinken. Domme beginnersfout! Of gewoon net dat tikje te slecht... Het gevolg is dat mijn kaarsje stilaan uitdooft. Met nog 30km te gaan horen we dat er vier achtervolgers op 28" hangen en de namen zijn niet van de minste. Ze maken dan ook wat later de aansluiting en we zijn met 8 om voor de overwinning te strijden. Ik doe nog amper kop, probeer me weg te steken en laat een gezicht zien dat geen twijfel toelaat: krampen. Als er aangevallen wordt, moet ik het slim spelen om er niet af te liggen. Ik drink en eet, maar te laat natuurlijk. Debboudt en De Baat gaan er in de voorlaatste ronde nog vandoor en wij spurten voor de derde plaats. Een spurt die ik al snel moet staken: 8e. De Baat wint de koers.
14-09-2011, 20:20 geschreven door elke
06-09-2011
Nieuwe fotograaf in het peloton: Daan Bonroy
06-09-2011, 22:05 geschreven door elke
Criterium in Zonnebeke
Maandag een vrije dag genomen om te kunnen koersen in Zonnebeke. Het eerste criterium dat ik zal rijden: 40 keer 1,75km. Ik verwacht een parcours door een winkelstraat met klinkertjes en veel bochten, maar krijg een driehoek met een zijde bergop, een zijde bergaf en een vlakke strook waar de wind erg hard in het aangezicht blaast. Mooi! Er zijn 20 rensters present, de helft buitenlanders. Ook de Chilenen zijn present en daarvan weten we sinds zaterdag dat er twee geweldig goed met een koersfiets uit de voeten kunnen.
Er wordt constant geprikt en ik probeer vooral Cant haar wiel te houden. Dat lukt behoorlijk, maar echt wegraken doen we nooit. Debboudt L en later Nobus kunnen dit wel even volhouden. Maar de wind blaast ook hen onherroepelijk terug. Het is een tactisch gewriemel en uiteindelijk schieten we nog met negen over in de kop van de koers. Ik probeer enkele keren op kousevoeten weg te raken, maar besef al snel dat het onmogelijk is met deze wind. De afdaling is ook te snel om als vluchter in het voordeel te zijn. Voorbij halfkoers komen er toch nog twee aansluiten (die moeten ons steeds zien rijden hebben) en we zullen met 11 voor de winst gaan. Achteraf gezien zat er meer in, heb ik wat dom gedaan en in de spurt eindig ik 9e. Teleurstellend. Paola Munoz, de Chileense van zaterdag wint opnieuw. Het gemiddelde is erg laag en weerspiegelt hoe tactisch het eraan toe ging (het had soms meer weg van een puntenkoers op de piste): kort en stevig optrekken en vervolgens niemand die in de wind de kop wilt nemen.
06-09-2011, 21:38 geschreven door elke
Wenduine (Krist Vanmelle)
Goede vlucht
Eerste poging
06-09-2011, 09:56 geschreven door elke
05-09-2011
Wenduine (Brian Petyt)
05-09-2011, 21:49 geschreven door elke
Wenduine
Zaterdag koers in Wenduine: zon, zee, een beetje wind en veel goesting. Bij de verkenning van het parcours slaat dit echter enigsinds om. Het is een rondje met wat hindernissen: een weg in twee gedeeld met paaltjes en nadar, verkeersremmers allerhande, een beklinkerde en kronkelende winkelstraat en smalle polderwegen. Ik neem me voor me niet te laten verongelukken en wil snel in een ontsnapping zitten. 93km koers en toertjes van ongeveer 6km. We starten met 65 voor een neutrale start.
De eerste ronde lukt me niet vooraan te raken, de tweede ronde duik ik bij de eersten het polderpad op. Ik ga in de reactie op Latoya en trek door, maar het peloton volgt. Even later gaat Hélène Vandermassen ervandoor, gepantenteerd hardrijdster dus interesant, maar ik hou me nog even gedijsd. Een Vlaanderenrenster gaat in de achtervolging, wanneer nu nog iemand springt ben ik mee! En daar gaat Futuroscoop, ik erachter, achter me Dunja en we rukken ons met vijf los. Meteen wordt er goed rondgedraaid en gestaag sprokkelen we een minuutje bij elkaar. Het gaat goed met me en ik krijg in de mot dat ik me best achter diegene positioneer die het wat moeilijker heeft. Overnemen gaat zo een stukje makkelijker. Het hartje zit nog niet in overdrive, maar de rug en benen beginnen toch stilaan te morren. Drinken! Onze maximale voorsprong is 1'45, het zou in de sjakosj moeten zitten... Maar de derde of vierde laatste ronde draait Annelies niet meer mee, gemor ontstaat en anderen laten ook hun beurten achterwege. Bij het nemen van de premie ben ik zelfs even los en moet wachten. Een beetje verder krijg ik het op de heupen wanneer er nog maar eens niet over genomen wordt en ga van kop aan. Een gaatje, maar ik wacht nog even, hopelijk draaien ze nu mee rond want de achtervolgende groep wordt op 45" gemeld. Ook nu zit de mot erin en ik vraag me af wanneer ik het beste kan gaan. Bij de volgende premiesprint acht ik het moment gekomen en spring weg. Ik krijg een mooi kloofje bij elkaar (verschiet er zelf van) en ga door. Tegen de wind in kan ik de kloof wat vergroten en in de kronkelende polder ben ik zeker in het voordeel. Maar op weg naar de winkelstraat krijgt de wind me klein en aan de streep heb ik nog maar 9 seconden. Als ik de camping haal heb ik wind in de rug en zit de kans er echt wel in. Helaas, daar op die drukke baan, met de wind tegen breek ik langzaamaan tot ik geen 32 meer kan rijden. Iets voorbij de camping, met nog 4km te gaan, halen ze me bij en wordt er weer geen snelheid meer gemaakt. Ondertussen zijn er enkelen bijgekomen en telt ons groepje nu 9 leden die zullen sprinten voor de overwinning. In de spurt ben ik verzuurd en moet halverwege gaan zitten. 5e had gekunnen, en had ik niet aan zo een slakkegangetje de laatste ronde moeten rijden had ik heel misschien nog voorop kunnen blijven ook... Ik ben 7e, een onbekende Chileense in voorbereiding op het WK wint.
Met Emptinne staat er nog eens een echte klimkoers op het programma. Door de lastigheidsgraad is de uitslag van dit soort koersen steeds erg eerlijk en hierdoor rij ik ze graag, ook al ben ik geen klimmer. De lage opkomst weerspiegelt de angst van velen. Het parcours is mooi, een langere klim, afdaling, wat draaien in het dorpje en terug naar de klim. Mijn benen hebben last van het syndroom 'een-zaterdag-lang-rechtstaan' en de warmte is ook al geen bondgenoot. Ik weet al van bij de start dat ik ga afzien!
De eerste twee ronden kan ik me echter erg goed vooraan houden en ik krijg er moed op, maar onderneem niets. Bij deze koersen is het devies wachten, wachten en nog eens wachten. Op de klim heb ik het de derde ronde voor het eerst lastig. Ik zoek vergeefs naar zuurstof en kom piepend boven. Oef wat is het heet! Dit herhaalt zich tot ze eens echt alle registers opentrekken en ik kraak. Mijn lotgenoten willen of kunnen niet overnemen en ik besluit ze achter te laten. Na twee ronden jagen vind ik terug de aansluiting met het peloton, net voor de klim. Als ik dit overleef ziet het er weer goed uit. Maar na twee relaxte rondjes schieten ze nog eens in actie. Er vallen vier slachtoffers voor me en ik heb nu mijn doodsteek. Iedere ronde word ik ingehaald door rensters die ik meteen weer moet laten gaan. Het is op, ik heb overal pijn, krijg geen lucht en kan nog amper kracht uit de pijnlijke onderrug persen. Over en out dus, maar we 'moeten' blijven rijden. Twee ronden voor het einde steekt de bezemwagen me dan toch voorbij en is het gedaan met de marteling. Ik staak de strijd, maar zie rensters die ik achter me liet naarstig voortrijden. Blijkbaar moet je in Wallonië de rode vlag laten passeren en blijven verder rijden om geklasseerd te worden...
Nathalie Lamborelle wint voor Thomas en Decroix.
22-08-2011, 21:07 geschreven door elke
Brasschaat: de 1000 euro race
16 augustus, koers in Brasschaat. Leuke koers, want met een kasseistrook! Lastige koers wel. Aangezien de eerste 20 een afvalrace mogen betwisten met 1000 euro als inzet, komen er heel wat profs op af. Zeker ook omdat we op een dinsdag om 17u starten, voor veel dames een werkdag. Ik heb een vrije dag en maak me met veel goesting klaar voor de 82km koers. Ik mag echter aanschuiven van Dendermonde tot Brasschaat: véél file, een tractor op landwegen en een omleiding. Resultaat: 2uur later en 10 minuten voor de start kan ik pas parkeren. Gelukkig is Dave, onze mechano, op de koers en hij krijgt het nog geregeld dat de start iets verlaat wordt. Oef, zo is al het gestress toch niet vergeefs!
De eerste honderd meters heb ik al meteen kramp in de rechter kuit. Het gevolg van remmen, gasgeven, remmen,... Maar door de adrenaline voel ik er de eerste twee ronden weinig van. Ik kan me redelijk vooraan handhaven, maar daarna is het adrenaline-effect zoek en krijg ik het lastiger. Ik kom nooit in de gevarenzone, maar kan ook maar weinig plaatsen opschuiven. Enkel op de kasseien gaat dit vlot. Iedere ronde staat er een hoger gemiddelde op de teller. Halfkoers raak ik nog eens vooraan, maar daar hou ik niet lang stand. Het gaat erg snel, met erg hoge pieksnelheden. Aanvallen is een waarschijnlijke zelfmoord, standhouden echt onmogelijk. Enkel de twee laatste ronden wordt het tempo wat gedrukt. In de massaspurt op de brede baan, waarin ik me niet echt meng, wordt er gevallen en moet ik remmen. Ik eindig bij de laatsten. Suzanne de Goede wint de koers, Liesbeth De Vocht de afvallingsrace. Goeie snelheidstraining!
22-08-2011, 20:45 geschreven door elke
Emptinne: Marc Melchior
22-08-2011, 20:13 geschreven door elke
17-08-2011
foto's Erondegem (Tim Carton)
17-08-2011, 20:57 geschreven door elke
16-08-2011
Heusden (Geert Nachtergaele)
16-08-2011, 12:02 geschreven door elke
Heusden koerse
Deze week heb ik eindelijk weer een glimp aan kracht gevoeld op training. Dinsdag trainde ik 2 keer 3u15. In de voormiddag een LSD, in de namiddag interval en kracht. Het gaf me een fantastisch gevoel! De volgende dag geen weerslag en vrijdag erg goeie benen. Na meer dan een maand in de lappenmand is dit hoopgevend. Misschien dat september toch nog wat leuks oplevert!
Ik vertrek dus met goede moed naar de koers in heusden. Bij de opwarming voel ik me sterk en het parcours spreekt me wel aan: rondes van 5km met twee bruggen over de autostrade. Een koersje waar ik ieder jaar al goed reed. Ik start vooraan, maar zoek al snel wat beschutting. Het gaat er geanimeerd aan toe, maar ik heb mezelf beloofd pas halfweg in actie te treden. Snelheden pieken regelmatig , maar ik verteer alles erg vlot. In de derde ronde schiet mijn zadel los op een verkeersdrempel en sta ik aan kant . Ik vind een sympathieke supporter die het euvel verhelpt en van de commisaris mag ik gelukkig achteraan aansluiten. Ik moet me uiteraard achteraan houden en moet twee ronden voor het einde de koers verlaten. Dat vind ik best, zo mis ik slechts 15km en kan ik toch nog wat ritme op doen.
Het goede gevoel is terug, za-lig! Hopelijk voel ik me in Brasschaat ook nog steeds zo...
16-08-2011, 12:01 geschreven door elke
Erondegem: losrijden (Geert Nachtergaele)
16-08-2011, 11:37 geschreven door elke
14-08-2011
Erondegem: 1,2 UCI
Voorlaatste wedstrijd van de Lotto Cycling Cup en door het 1,2 statuut staat er veel mooi volk aan de start. Wij hebben de groene trui (rushes) te verdedigen. De koers telt 120km, met een aanloop van 7km en toertjes van 18,5. Er zit een kasseiheuveltje in, maar daar voel je in koers weinig van en twee bergjes die toch wel zeer doen. Een kort naar de kerk van Erondegem en een van een kilometer lang. Deze laatste is toch behoorlijk lastig. De eerste tussensprint is reeds na 7 kilometer, het is dus zaak om goed bij de pinken te zijn. In de start sta ik quasi achteraan en eerlijk, het ontbreekt me aan goesting: ik heb nog steeds flutbenen, geen kracht, een hart dat bij het minste op hol slaat en een nieuwe fiets waar ik me nog niet goed op voel (en die ik ook zeker niet wil kapotvallen). Genoeg om niets van de koers te verwachten. Als ik kan wil ik wel Annelies helpen haar leiderstrui te verdedigen.
De start wordt gegeven en het gaat na een korte neutralisatie meteen in een rotvaart. Cervélo sleurt aan de kop. Zij hebben natuurlijk ook de voltallige Vlaanderen-ploeg achteraan zien staan en willen de schifting voeren. Daarbij valt Liesbeth De Vocht na 2km plat, een unieke kans. Al begrijp ik niet goed hoe ze dit zonder oortjes weten. Liesbeth zal toch wel zo slim geweest zijn om niets te laten merken... Wat hun drijfveer ook mag zijn, ze gaan verschroeiend en uiterst efficiënt te werk. Het peloton scheurt en na 10 km mogen we al gaan achtervolgen. In mijn groepjes o.a. Beyen, De Vocht, Van Looy,... Wanneer ik De Vocht een rush zie inzetten probeer ik haar wiel te houden, maar ik wordt vakkundig weggedrumd. De Vocht zal nog terugkomen in het peloton en zal zich zelfs nog in de kopgroep weten te nestelen (om tweedes te sprinten). Wij mogen verder spartelen en rapen steeds meer slachtoffers op. Na 50km zit onze koers erop. Mijn tellertje toont een dikke 39 gemiddeld, wat veel is als je 35km in een klein groepje ligt te klooien.
Annelies heeft geen punten kunnen pakken en verliest zo wat van haar voorsprong. Het wordt alle hens aan dek in Breendonk, de laatste manche.
14-08-2011, 00:00 geschreven door elke
04-08-2011
New bike
Mijn vorig kader heeft de geest gegeven en aangezien de fabrikant (Moozes) er geen garantie in ziet heb ik me een nieuw kader aangeschaft: een Specialized Tarmac SL2 Comp. Ik ben hem nu aan het inrijden en afstellen. De eerste ritjes geven me alvast een goed gevoel! Hopelijk wordt dit zaterdag bevestigd in Erondegem en is de conditiecurve stilaan aan een opmars bezig. Er liggen in elk geval nog heel wat mooie koersen in het vooruitzicht
04-08-2011, 13:28 geschreven door elke
03-08-2011
Forfait Kapellen
Wegens scheur in het kader, moet ik forfait geven voor Kapellen. Volgende koers - met nieuwe fiets- is zaterdag in Erondegem. Daar heb ik mijn eerste fietsjaren veel gereden en weet ik ieder steentje liggen. Motivatie: check!
03-08-2011, 13:06 geschreven door elke
Omnium Piste Wilrijk
De dag na de koers in Bambrugge heb ik me ingeschreven voor een pistemeeting op de open piste van Wilrijk. Hier doe ik de meeste van mijn wintertrainingen, dus het is wel eens leuk er ook echt op te kunnen koersen. En aangezien ik na de drie weken rust vooral snelheid mis, is dit een ideale training. De benen doen nog wat zeer van gisteren, maar met wat losrijden ben ik daar snel van af. We zijn met 3 SVK'ers en 7 rensters in totaal. Eerst is er de puntenkoers. Ik heb amper explosiviteit en kan geen enkel puntje pakken. Reden te meer om me al eens op te offeren om gaten toe te rijden. Ik zal 6e eindigen (mijn gemiddelde 38/u). De volgende manche is een scratch. Hier rijden we in ploeg. Aangezien ik onvoldoende in form ben zal ik me opofferen en afstoppen. Valérie is onze sprinter en Ann-Sophie zal haar tijdritcapaciteiten benutten. Zo geschiedt ook en Ann-Sophie pakt een ronde en wint het onderdeel. Hier word ik laatste (mijn gemiddelde 35/u). Het laatste onderdeel is een dernyreeks. Spannend want ik heb nog nooit achter een derny kunnen rijden. We spreken wat commando's af en vertrekken. In het begin gaat het wat traag en ik moet me vaak inhouden, dus ik roep allez. Maar we blijven maar op de blauwe lijn hangen, soms met drie naast elkaar en dat kost me te veel krachten. In de laatste ronden moet ik vaak ow roepen en raak ik mijn gangmaker al eens kwijt. Ik zal 5e eindigen (mijn gemiddelde 49,8/u).
Uiteindelijk eindig ik laatste, Valérie tweede (gelijke punten met de eerste) en Ann-Sophie derde. Druyts Jessy wint het omnium.
03-08-2011, 13:02 geschreven door elke
Bambrugge
Mijn eerste koers na de val, dus ik verwacht er niet te veel van. Aankomen zal al voldoende lastig zijn. Zeker omdat er op deze avondkoers toch meer dan 80 rensters present tekenen en het parcours op sommige plaatsen smal is. Het gaat wat op en af, maar het zijn toch vooral de smalle bochten die het lastig maken. De eerste ronden heb ik het verschrikkelijk lastig. Mijn hartje is het koersritme duidelijk niet meer gewoon en gaat in overdrive. Naarmate de koers vordert gaat dat beter, maar laten de spieren zich horen. Ik kom nooit in het stuk voor, hang achteraan en kan me enkel maar vastbijten in het wiel voor me. Blijkbaar moeten er toch wel wat rensters lossen want ik finish als qausi laatste, op de 47e plaats. Sofie De Vuyst wint de koers.
03-08-2011, 12:52 geschreven door elke
Einde Carrière - 2014 was mijn laatste seizoen
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Uitslagen 2014
Omloop het Nieuwsblad 1.2 UCI: DNF/176
GP Samyn 1.2 UCI: 97/152
Omloop Hageland 1.2 UCI: DNF/168
Oostduinkerke: 23/78
Honnelles: DNF/49
Waregem: 57/89
Gent-Wevelgem 1.2 UCI: 53/169
GP Dottignies 1.2 UCI: DNF/176
PK ITT: 2e
GPCerami: 20?/57
Dottignies: 9/55
ITT Borsele topcompetitie: 48/59
Dwars door de Westhoek LCC 1.1 UCI: 112/177
Boortmeerbeek PK: val/77
GP Maarten Wijnants 1.2 UCI: 52/115
Hillegem: 18/72
Begijnendijk: 23/53
Gooik-Geraardsbergen-Gooik 1.1 UCI: DNF/104
Le Bizet: 22/42
Herselt: 24/61
Erembodegem: 31/62
Oudenaarde: 21/46
Nijlen 1.2 UCI: 74/123
S'Gravenwezel: 36/85
Schellebelle: 32/67
BK: 36/115
Watervliet: 43/57
Moerzeke: 40/74
Arendonk: 13/76
BeNe Tour UCI 2.2: 68/137 - Rit1:89 - Rit2A:73 - Rit2B:70
Strijpen: 29/58
Bambrugge: 28/79
Lierde: 33/64
Haaltert: 35/67
Erondegem: DNF/152
Oostkamp: 24/42
Dudzele: 41/56
Heusden: 58/89
Massemen: 40/71
De Klinge: 42/63
Puivelde: 38/71
Oedelem: 38/50
Bever: 2/32
Ledegem: 33/53
Nederhasselt: pech/62
Emptinne: 7/22
Erwetegem: 26/49
Hulste: 42/71
Naast: 31/54
Lotto Belisol Belgium Tour 2.2 UCI: DNF/96
ITT 56 - Honnelles 73 - TTT 13e - Halle 76 - Geraardsbergen DNF