Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kristallnacht 1938
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De herbewapening van Duitsland met het oog op een nieuwe oorlog was de ene pijler van Hitlers politieke programma. De andere was de bestrijding van de Joden. Stap na stap werd de Joodse bevolking in Duitsland op alle gebieden wettelijk gediscrimineerd en volledig rechteloos gemaakt. Na de uitsluiting uit alle openbare functies volgde de ontneming van het Duitse staatsburgerschap en het verbod op huwelijken of sexuele contacten tussen Joden en niet Joden. Daarna werden bepaalde beroepen verboden, zoals arts en advocaat.
    Een hoogtepunt in de anti-joodse campagne werd bereikt op 9 november 1938, de beruchte Reichskristallnacht, toen in heel Duitsland joodse winkels en synagogen werden vernield of in brand gestoken. Aanleiding was de moord op een Duits diplomaat in Parijs door een jonge joodse emigrant.
    Vanaf toen waren de joden helemaal aan de genade van de nazi's overgeleverd. Al die maatregelen waren niet alleen immoreel, maar brachten de Duitse economie aanzienlijke schade toe. En toch werden ze uitgevoerd, door de obsessieve jodenhaat van één man. De rest van de wereld keek medeplichtig toe.

    Foto : artikel uit Gentenaar 11/11/2008

    15-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stropdragers van Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omstreeks 1500 bestelde de Gentse magistraat een nieuw stadhuis, het moest het grootste worden van de Lage Landen. De beste architecten van die tijd, nl. de Brabanders Rombout Keldermans en Domien de Waghemakere, kregen de job. Maar dit was te hoog gegrepen, de stadskas raakte leeg en de werken vielen stil. In de hele stad heerste toen ook een diepe malaise. Toen keizer Karel in 1537 een nieuwe zware belasting in wou voeren, vloog het deksel van de ketel. De ambachtslieden gingen in staking en kwamen in opstand. De ongeschoolde arbeiders behoorden tot de luidste schreeuwers. Men noemde ze 'creesers' (krijsers). De opgezweepte kudde betogers vernielde een oude oorkonde die de Gentse voorrechten aan banden gelegd had, ze scheurden het document in stukken en ze aten de snippers op zodat er niets van zou overblijven.
    Karel V kwam zelf naar Gent om de stad te straffen. Hij legde de Gentenaars symbolisch een strop rond de hals en hij ontnam ze ook al hun priveleges

    Vijfhonderd Gentenaars, vertegenwoordigers van het stadsbestuur, de ambachten en de volksklasse, kwamen op 3 mei 1540 samen bij het stadhuis. Ze liepen op blote voeten en ze droegen een boetekleed. Een vijftigtal had enkel een wit kleed aan en een strop om de hals, als teken dat ze de galg hadden verdiend. Per twee begaven de boetedoeners zich op weg. Volgens een ooggetuige weenden verschillende deelnemers, uit bitterheid voor die strenge en vernederende straf.
    In het Prinsenhof zaten keizer Karel en zijn zus Maria van Hongarije de stoet op te wachten, omringd door leden van het hof, om akte te nemen van de onderwerping van de neerknielende Gentenaars.
    De Gentenaars kregen van dan af de spotnaam Stropdragers. Zelf konden ze er niet mee lachen. Naar aanleiding van een scheldpartij tussen enkele vreemde bouwvakkers en een paar Gentenaars verbood het stadsbestuur al op 8 juli 1540 het woord nog te gebruiken, op straf van terechtstelling. Tot 1600 strafte Gent geregeld niet-Gentenaars die aan die strophistorie durfden te herinneren. Het zwaarste voorval gebeurde in 1588 in Sluis. Brugse schippers maakten daar hun Gentse collega's uit voor stropdragers. Die avond werd er in Brugge zelfs heftig gevochten, tien Bruggelingen en vier Gentenaars overleefden het niet.

    Tijdens de Gentse feesten houdt de Gilde der Stroppendragers nog elk jaar een tocht door het stadscentrum, blootvoets en met een strop rond de hals, om de straf van keizer Karel te gedenken.

    19-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betoverde mensen en dieren
    Veel mensen verdienden hun brood met het behandelen van mensen en dieren die zogezegd betoverd waren.
    Philippus de Nieuwe was rond 1600 in heel Oost-Vlaanderen actief. Met belezingen en bezweringen trachtte hij paarden en koeien te genezen. Sommige dieren gaf hij wijwater te drinken. Vijftig jaar later trok Maarten van Houcke rond om zieke of betoverde mensen en dieren te belezen.
    Zelfs priesters waagden zich aan dergelijke rituele praktijken al waren ze daar van overheidswege niet voor aangesteld.
    Omstreeks 1770 verwierf eerwaarde Theodorus Lambertijn bekendheid met zijn toekomstvoorspellingen. Door de mensen wijs te maken dat zij betoverd waren en dat hij hen daarvan af kon helpen, wist hij een aardige stuiver te verdien.

    Op deze site : http://www.ethesis.net/magie/magie_deel_1.htm vond ik het volgende :

    Te Gent werd in 1769 een zekere Theodorus Lambertijn aangehouden omdat hij zich bezighield met het belezen van mensen en “hun wijs te maecken dat sij betoovert sijn ende dat hij hen daervan can helpen.” Het daaropvolgende jaar werd hij veroordeeld omdat hij, ondanks het feit dat hij reeds een vermaning had gekregen, buiten het bisdom Gent mensen en dieren zonder toelating exorciseerde. Zijn straf bestond uit vijf jaar gevangenis, waar hij op woensdagen en vrijdagen moest vasten op water en brood.


    05-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Lourdes van het Noorden
    In 1870 liet markiezin Marie-Therese de Courtebourne een Mariabeeld in haar tuin in Oostakker plaatsen. De officiele inwijding in 1873 zette heel de buurt aan om het beeld te komen vereren in het park dat voor het publiek werd opengesteld. Op aanraden van de bisschop liet de gravin naast haar Mariagrot een kerk en een verblijf voor de Jezuieten bouwen.
    Op 7 april 1875 gebeurde er een mirakel. Petrus De Rudder die al lang met zijn been sukkelde, zou op die dag genezen zijn, dankzij de voorspraak van Maria.
    De massa wachtte niet op de bisschoppelijke erkenning en trok in grote massa naar het Lourdes van het Noorden. Het aantal bezoekers steeg van 25.000 tot 120.000 in 1905.
    De eerste 40 jaar noteerde men er 117 miraculeuze genezingen.







    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De elektrische tram
    De eerste elektrische tram reed op 16 mei 1881 in Berlijn over een traject van 2,5 km en met twaalf heen- en terugritten op dezelfde dag.
    Alles was tot in de puntjes voorbereid en geregeld. Het publiek werd gewaarschuwd door een speciale politieverordening, waarin gedreigd werd met een geldboete van 9 D-Mark bij overtreding "dat de doorgang moest worden vrijgelaten van zodra de bel rinkelde".
    Die onderneming werd privé opgezet op eigen kosten door Siemens en Halke. Werner Siemens, de oprichter van de gelijknamige firma, wou daarbij bewijzen dat elektrisch aangedreven voertuigen op sporen technisch en vooral economisch konden gebruikt worden in het stadsverkeer. De basisvereiste daarvoor had hij geschapen met zijn ontdekking van het dynamo-elektrisch principe en de practische toepassing daarvan in de dynamo.
    Gedurende het eerste jaar van de elektrische tram was er slechts één rijtuig in dienst. Het was iets meer dan vier meter lang en bood plaats aan max. 26 passagiers. In overeenstemming met het politiereglement lag de snelheid niet hoger dan 20 km per uur, ook al kon men zonder moeite het dubbele van deze snelheid halen.
    Een 7,5 kw gelijkstroommotor, aangebracht onder het rijtuig, dreef twee assen aan via stalen draadspiralen. De stroomtoevoer en afvoer (180volt) geschiedde via twee sporen die bevestigd waren op houten dwarsliggers. Hierbij ontstond soms wel eens een probleem voor de voerders van door paarden getrokken voertuigen. En wanneer dan een paard toevallig bij het oversteken van de tramweg beide sporen gelijktijdig raakte, kreeg het dier een elektrische schok met alle nare gevolgen vandien voor het paard maar ook voor de koetsier. Pas later werd de stroom op de oversteekplaatsen onderbroken en reed de tram daar door een eigen inertie. De aanvoer van de energie via een luchtdraad loste ten slotte dit probleem op en legde meteen de grondslag van een periode waarin deze vorm van stedelijk openbaar vervoer een snelle opgang kende.

    Foto 1 : Lammerstraat Gent ca. 1900
    Foto 2 : Korenmarkt Gent 1935





    27-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van Oostende rond 1900










    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijden van vroeger

    Da zie je nu nie meer !

     

     

    Oeje ’n bitje oeder komt … en je peinst èp overtid,

                Voel j’ in joen herte zeekre ’n heel klein bitje spiet.

    Je schudt ne keer jen hooft en zegt: “Och God Lieve ‘n Heer”,

                Ol dadde van overtid  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Bie ’t vallen van den avond, stond d’hulle van de stove op ’n gerre,

                Èp ’t plafond speelde ’t vier gelijk ’n sterre,

    Maar de chauffage zorgde voor n’ en ommekeer,

                Want die sterre èp ’t plafond  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    ’s Winters met de voeten èp de stove, rond ’t vier,

                Of n’en heten baksteen ‘n ’t bedde, da was ’n plezier,

    ’t Was een hulpmiddel tegen ’t winterweer,

                Maar die heten baksteen … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Waar is den tid van de scharesliep.

    Dat er een ventje, met ne sliepsteen op een karretje,

    langs de straete liep.

                Dien sliepsteen bewoog hij met beide voeten, ze gingen

     op en neer.  Maar dien scharesliep … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Damme vroeger, och arme, voor wat drinkgeld,

                Heel de vakantie deure brochten èp ’t patattenveld.

    Maar de machienen doen nu ol ’t werk nu van weleer,

                En patatten–rapers … da zie-je nu nie meer.

     

     

    En damme ton ook voor wa schamele centjes waren te paaien,

                Door als-maar-door tubak te zitten naaien.

    Den boer telde dan, per ranke, enkele centjes neer.

                Maar die echte tabaknaaiers  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Dat het terwebrood zoveel beter smaakte,

                Omdat moeder der eerst ’n krusken èp maakte.

    Voor spijs en drank dankten we nog den Here,

                Maar ’n kruske maken op’t brood …

                                                         da zie-je nu nie meer.

     

     

    De tid, en dat weten de oederen nog wel,

                Da-tter een ventje, per vélo rondkwam achter keunevellen.

    ’t Vel werd omgedraaid om te drogen en èp gespannen met een veer,

                Maar da konijneventje  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    Naar bachten gaan met ’n gat in de planke, in de koede èp ’t vertrek,

                ’t Was van vors te doen, zo bloot, en in den trek,

    Maar nu met al dat comfort, ’n badkamer en ne’ moderne WC.

                Da gat in die planke  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Der was vroeger geen sprake van papièr-de-toilette,

                We pakten d’ één of d’ andere gazette,

    Maar nu, met die chasse ’t spoelt ol deure in-ne keer,

                En die oude gazette van in ’t WC …

                                                                da zie-je nu nie meer.

     

     

    Voor den dezen die ’t moest doen was ’t niet al ’t aangenaam,

    Want den aalput werd nog met den aalschepper uitgedaan,

    ’t Werd òp t land gesmeten, meelopende met de wiend,

     ieder jare were,

    Maar dien schepper  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Nen Pastre met de berechtinge, die met ons-Heere gonk.

    Samen met ne messediendre die de belle klonk.

    We maakten een krusteken en knielden stillekes neer,

    Maar dien Pastre met de berechting  …

                                                    da zie-je nu nie meer.

     

     

    Ne ’n boer met karre en peird kwam er voorbij,

    Wij der-achter met ’t vuilblik, ’t was vette voor de selderie.

    Maar waar ès die goeie peirdevette nu van weleer?

    Want die boer met dat peird  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Vaders en moeders met een groot gezin,

    Soms met armoe en toch veel geluk, niettemin,

    Tiene tot vijftien kinders, ja iedere jaore, ééntje met-ne-keer,

    Maar nu met die pille  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    En moeder die ’s avonds onder de petrollampe,

    nen berg kousen stopte, doeken plooide of de waste dampte,

    Der was gèn-elektriek, ginnen radio of tévee,

    En ook die petrollampe  …da zie-je nu nie meer.

     

     

    Die witte lapkens iedere moand al aan de draad,

    ’t was juste lik kermesse in de straat,

    Maar nu z’int tampons en wegsmietdinges,

    és ’t gén waar meneer ?

    Want die witte lapkens  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    ’ n Musche in ’n trape (da mag nu nie meer) of in de sneeuw of op de grond,

    Scharrelend achter ’n graantje haver in n’en peerdestront,

    Maar der z’in biekans geen mussen meer.

    Want n’en peerdestront  …da zie-je nu nie meer.

     

     

    De tijd da’we met ons kloefen aan, naar ’t schole gingen,

    En dat de meiskens hinkelden of in de koorde springen,

    Voor de knechten was de knikkertijd daar weer.

    Maar hinkelen en knikkeren  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    ’s Avonds gezellig buiten, tot in de late uren,

    Keuvelen over koetjes en kalfjes met de buren.

    Der werd gezongen en gelachen of we lusterden naar ’n komeer,

    Maar gezellig met de buren  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    ’n Smoutstutte, en ’n schelle van de zeuge,

    Met ne klakke mostaard en bier uit de tunne,

    ’t was uit in één teuge,

    Maar die gekke koeiziekte of de varkenspest keer op keer.

    Een smoutstutte en een schelle van de zeuge  …

    da zie-je nu nie meer.

     

     

    ’n Wiewatervat op de voute of langs ’t bedde aan de meur,

    Met ’n takstje palme, voor ’n krusken bij den dunder of

    zwaar labeur,

    Alleen als de nood het hoogst és peinzen we nog es op

    Ons-Lieve-Heer.

    Want ’n wiewatervatje  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Nunnekens met zwarte kappen en lange rokken,

    Die iedere morgen, in stoet, ter kerke trokken,

    Maar nu herken je ze biekans nie meer.

    Want zwarte kappen en lange rokken  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    ’n Geite, ’t was de koe van de werkmens,

    aan ne keten gebonden langs de gaskant van de straat,

    ze zorgde voor melk maar ook voor veel geblaat,

    met wat gras en hooi was ze tevree.

    Maar geiten langs de gaskant  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    ’n Boer die in de zomer de oogst ofpekte,

    Tot dat ’t zweet van onder zijn klakke lekte,

    Maar ja de dèsmachiene doet nu ’t werk, ol-in ene keer.

    En dien boer die den oogst ofpekte  … da zie-je nu nie meer.

     

     

    Damme vroeger een bericht verzonden met een gele briefkaart,

    Nu verzenden we brieven, wensen en zotte diengen

    met computer langs de draad.

    Er zijn mindere facteurs op de straat,

    en tijd hebben ze ook niet meer.

    En dien gele briefkaart  … da zie-je nu nie meer.

     

     

     

    Maar ‘k sta hier nu en ‘k vrage-ulder, és ’t nu beetre?

    De tijden z’in veranderd en mee moeten we, heel zeekre.


     

     

     


    26-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Human statue of Liberty
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Picture taken in 1918.
    I find it amazing that this photo, taken so many years ago, actually still
    Exists!
    And now, someone has put it online for all of us to see.
    This INCREDIBLE picture was taken in 1918.

    Preparing for war in a training camp at Camp Dodge , in Iowa .
    EIGHTEEN THOUSAND MEN!!!!!

    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
    De Egyptenaren vonden de eerste instrumenten uit om de tijd te meten. Hun zonnewijzer tekende de schaduw van de zonnestralen af op de grond of op de muur. Merktekens gaven de uren aan.
    In de tijd van de Grieken duidde een waterklok de tijd aan waarop iemand het woord mocht nemen. In het waterreservoir zat onderaan een piepklein gat waaruit het water in een vat druppelde. In het vat gaf de hoogte van het water aan of de tijd al of niet om was.
    Rond 800 na Christus gebruikten ze de kaarsenklok om de tijd aan te duiden, met streepjes op een kaars. Brandde de kaars, dan verdwenen de streepjes en verstreek de tijd.
    De zandloper kwam er omstreeks 1300. De uit twee glazen bestaande reservoirs waren met een smalle opening verbonden. Het zand stroomde van boven naar beneden in het onderste reservoir.
    Naar het einde van de dertiende eeuw zagen de eerste mechanische klokken het daglicht. Om het uur luidde een bel. Zo een mechanische klok had nog geen wijzerplaat en evenmin wijzers.

    Foto 1 : zonnewijzer
    Foto 2 : waterklok





    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mechanische klokken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mechanische klokken en diverse tijdmeetkundige instrumenten afgebeeld in een handschrift van de Horloge de Sapience van de Dominicaanse mysticus Heinrich Suso (1295-1366) (ca. 1450, Koninklijke Bibliotheek Albert I, Brussel)

    07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De normen die ons vroeger werden gegeven

    Soms denk ik vol welbehagen terug aan de vroegere jaren,

    toen we goede omgangsvormen als gewoonte zagen .

     

    We droegen nylons met een naadje achteraan het been,

    een ramp wanneer er een ladder in verscheen.

     

    In de bioscoop hielden de jongens de meisjes vrij, 

    wij gaven dan een zoentje en ze waren blij.

     

    Onze ouders zeiden ”degene die echt van je houdt”,

    wacht met de liefdesdaad tot

    de dag dat je met hem bent getrouwd.

     

    De heren gebruikten scheermes en kwast,

    haalden voor een afspraak het mooiste pak uit de kast.

     

    Men kwam me als voorbehoedsmiddel toen verklappen,

    je lief moet een halte te vroeg van de trein afstappen.

    Heel verbaasd moet ik toen hebben gekeken,

    ik had de uitleg niet meteen begrepen.

     

    Als we al eens naar de dancing mochten gaan,

    de dreigende stem van ma en pa rond twaalf uur thuis zijn.  

     

    De volgende morgen moesten we terug vroeg uit de veren,

    wie kan uitgaan moet kunnen werken was wat ze ons leerden.

     

    Naaldhakken gaven ons gracieuze verleidelijke benen zo werd verteld,

    maar die hakjes moesten maandelijks worden hersteld.

     

    Misschien was het in die tijd wat overdreven,

    toch denk ik met welbehagen terug aan de normen die ons werden gegeven.






    16-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze E40 op 21 april 1956
    http://www.youtube.com/watch?v=K9n5fhOZgto

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezet Gent in 1940
    http://www.youtube.com/watch?v=VGrA2cv6QYs

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begin van de oorlog 1940
    http://www.youtube.com/watch?v=oMuTK1EEvTE

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oslo in 1890
    http://www.youtube.com/watch?v=loMS7RutjCI


    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs in 1900
    http://www.youtube.com/watch?v=n-4R72jTb74&feature=related



    24-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij heren van Zichem
    http://www.youtube.com/watch?v=X1B2bGuu3wI

    http://www.youtube.com/watch?v=4tEJuN8HLV4

    http://www.youtube.com/watch?v=B8bblg7Yc6M

    http://www.youtube.com/watch?v=6jsbMLAdpZQ



    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World War One: 1914 - 1918 Map
    http://www.youtube.com/watch?v=Tzin0L3yNzk

    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tafels van de Heilige Geest te Leiden

    Vanaf 1451 stond in de Breestraat tegenover de Papengracht het Heilige Geesthuis. Een vreemde naam voor een nu vreemd begrip. Aan het begin van de 14e eeuw was de Heilige Geest echter een begrip in Leiden. Wat werd er onder verstaan? De Heilige Geest was in die tijd een instelling voor Armenzorg. De armste inwoners van de stad konden er aankloppen voor voedsel, een paar schoenen, kleding of een zak turf. De kerk en het stadsbestuur werkten samen om de allerarmsten uit de samenleving te beschermen. Aanvankelijk stonden de ’tafels van de Heilige Geest’ in de Leidse parochiekerken. Onder toezicht van de Heilige Geestmeesters vonden daar de uitdelingen plaats. In de loop van de 15e eeuw werd echter het aantal armen in Leiden steeds groter. De Heilige Geestmeesters en de stedelijke overheid konden de zorg voor de armen bijna niet meer aan. De toeloop van behoeftigen was enorm. In de kerkelijke parochies werd om die reden een zogenaamde ‘loodmeester’ aangesteld. Weer zo’n vreemd begrip. Bij de loodmeesters ontvingen de armen een speciaal geslagen muntje, een loodje. De arme Leienaar ging met zijn loodje naar de plaatselijke bakker, de slager, de kleermaker of de schoenlapper voor een of ander begeerd artikel. Na verloop van tijd stapte de winkelier met een zak vol loodjes naar de Heilige Geestmeesters om af te rekenen. Een uniek systeem van Armenzorg dat nu nog voortleeft in een uitdrukking uit de volksmond. Wie het laatste loodje had gelegd werd tenslotte door de Heilige Geestmeesters in een graf voor de armen begraven. Een eigen huis voor de Heilige Geestmeesters Toen de Heilige Geestmeesters in 1451 de beschikking kregen over een eigen huis, konden zij ook arme stadgenoten zonder onderdak opnemen. Dat waren in het bijzonder de vele pasgeboren kinderen die te vondeling werden gelegd. In de tweede helft van de 15e eeuw ging het Leiden niet voor de wind. De stad verarmde en de armen werden steeds armer. Iedereen leed onder malaise waaronder de stad gebukt ging. Ouders konden zelfs niet meer voor hun kroost zorgen en iedere pasgeborene was een ramp voor de verarmde gezinnen. Een nieuwe mond kon niet worden gevoed. De kindertjes werden gewoon te vondeling gelegd. In 1491 begonnen de meesters van de Heilige Geest met het bijhouden van vondelingenboekjes. Veel van die gevonden kleintjes die aan hun lot waren overgelaten leefden helaas maar kort. Zij waren maar al te vaak verzwakt en naakt achtergelaten en de meesters tekenden in de boekjes aan dat weer een vondeling was gestorven. Gelukkig liep niet voor ieder kind het verblijf in het Heilige Geesthuis zo triest af. Soms waren de kinderen maar tijdelijk opgenomen als de moeder wegens ziekte verpleegd moest worden en er geen vader was die voor zijn kind kon zorgen. Soms gebeurde dat een moeder na jaren bij het Heilige Geesthuis aan de deur klopte om haar kind op te halen. Zij moest dan wel de verzorgingskosten betalen. Soms ontfermden kinderloze echtparen zich over een vondeling om het op te voeden en een vak te laten leren. Gelukkig nam in de loop van de 16e eeuw het aantal vondelingen af. Vanaf die tijd kregen de meesters van de Heilige Geest echter veel weeskinderen te verzorgen. Men ging zelfs de Heilige Geestmeesters “Weesmeesters” noemen. Voor al die wezen werd echter het pand aan de Breestraat te klein en toen in 1583 de panden van het “Onze Lieve Vrouwegasthuis” aan de Hooglandse Kerkgracht leeg kwamen te staan, trokken de Weesmeesters met de wezen daar naar toe. Toen werd het Heilige Geesthuis het Weeshuis van Leiden. weeshuis van de Heilige Geest

     


    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Titanic loopt op een ijsberg
    15 april 1912 - Op zijn eerste tocht over de Atlantische Oceaan van de thuishaven Southampton naar New York, is het splinternieuwe Britse passagiersschip Titanic 's nachts op een ijsberg gelopen.
    Onde de waterlijn werd de romp van de oceaanstomer over een grote lengte opengereten. Na eerst langzaam zwaar slagzij te hebben gemaakt, brak het schip, waarvan gezegd was dat het niet kon zinken, doormidden.
    Onder de 2206 opvarenden ontstond grote paniek, doordat er niet voldoende reddingsmiddelen aan boord waren.
    1503 mensen, de meesten gekleed in avondkostuum in verband met het feestelijke karakter van de tocht, vonden de dood in de bruisende golven.
    De ramp had tot gevolg dat er strengere maatregelen genomen werden voor de veiligheid van oceaanschepen.

    filmpjes : http://www.youtube.com/watch?v=YTVhXLN3ZbY&feature=related
                  http://www.youtube.com/watch?v=SMrJgX6su8U





    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs