Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    05-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mandenmakers en klompenmakers
    Rond 1900





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Mijn Gent" door Frans Babbelaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Der hangt ne foto in mijn huis, waarop dadde het Belfort ent stadhuis
    En de kerketorens nog herkent
    Veel mensen vinden da kitch, het zegt ulder hoogstwaarschijnlijk niets,
    Want bij de mieste es da nie bekend
    Mijn Gent, ik weet nog hoe dat was, op de Kuurnmarkt drinkte een glas,
    Op de Kouter gadde paraderen
    Ne Genteneire was te rap content, maar deed toch alles voor zijn Gent,
    Daar viel niet over te discuteren

    En in het straatje van mijn moedre
    Zat oms bomma 's avonds op heur gat
    Ze zat heure Genteneire te lezen
    Binst dak kikka aan heur voeten zat

    Vroeger waren de mensen rap content, de zondag wandelen dwirs deur Gent
    Eu simpelweg wat amuseren
    Neu est veranderd, den modernen tijd, ge moet opletten waardadde
    gaat of rijdt
    Ge moet zelfs ondergronds parkeren
    En toch es Gent de enigste stee, die nog gildes en rebellen hee
    Lupend mee de strop rond uldre nekke
    Gent, de stad van Roeland en Gantoise, van vrie slimme en gulle dwaze
    En van ne gulle nest mee vrekke

    En toch, in het straatje van mijn moedre
    Zat oms bomma 's avonds op heur gat
    Lachend heur gazette te lezen
    Want zij had just nen dreupel gehad

    Neu heet de jeugd noeit nie genoeg, ze zitten 's avonds in de kroeg
    Waardadde een pintje drinkt en zwijgt
    Gelukkig kunde op de Vrijdagsmarkt, nog leute vinden, gul apart
    Zonder dadde dara ambras mee krijgt
    Ik heb de oude Genteneirs nog gekend, ze kochten spekken van ne cent
    Bij Katrien, die kloeke vrewe
    Maar neu est gemoderniseerd, het es allemaal gepasseerd,
    Ik heb just nog ne foto op mijn schewe

    En in dat straatje van mijn moedre
    Zit bomma nooit meer op het pad
    Onze lieve heer es heur komen halen
    Dedju, daar heb ik al spijt van gehad


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maurice Maeterlinck
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Gentenaar Maurice Maeterlinck was de eerste en de enigste Belg die ooit een Nobelprijs voor Literatuur kreeg.
    Gek genoeg maakte die onderscheiding van Maeterlinck allerminst een gewaardeerde auteur in eigen land.
    Terwijl zijn werk al rond de eeuwwisseling wereldwijd faam genoot, zijn toneelstukken mateloos populair waren in Parijs en zijn werk werd vertaald in twintig talen, stond de katholieke wereld eerder afwijzend tegenover hem: bij decreet van 26 januari 1914 werd zijn gezamenlijk werk (opera omnia) op de indexlijst geplaatst. In Gent werd Maeterlinck nooit populair. Hoezeer hij ook zelf van zijn geboortestad hield, die liefde bleef onbeantwoord.

    Links : http://www.literair.gent.be/html/lexicondetail.asp?ID=5&AID=435
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurice_Maeterlinck
               http://degrootstebelg.canvas.be/dgb_master/100belgen/dgb_maeterlinck_maurice/index.shtml


    09-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
    Schilderij 1 : " 3 mei 1808 " van Goya Y Lucientes
    Op 2 mei 1808 werden de mameloeken van de cavalerie van Napoleon in Madrid (Puerta del Sol) aangevallen.
    De volgende dag werden er ter wraakneming gijzelaars doodgeschoten. Het tragische schouwspel had midden in de nacht in de Monclo-buurt plaats
    Anonieme uitvoerders, de soldaten, wiens gezicht men niet kan zien, richten allen op dezelfde manier. Een enorme lantaarn die op de grond is geplaatst, produceert een hard licht dat het afschuwelijke schouwspel nog versterkt. De gezichten van deze ongelukkigen drukken angst , uitdaging en berusting uit. Het dramatisch effect wordt geaccentueerd door de bebloede lijken op de voorgrond, terwijl op de achtergrond de rest van de veroordeelden verschijnt. De overeenstemming van de kleuren is krachtig en het geheel is op een ruime manier geschilderd : Goya, bij wie het om het wezenlijke gaat, verwijdert de details. De expressieve kracht van het werk wordt hier alleen door versterkt.
    Manet inspireert zich op dit schilderij bij de uitvoering van zijn Executie van Maximiliaan in 1867

    Link : http://nl.wikipedia.org/wiki/Francisco_Goya


    Schilderij 2 : "De jagers in de sneeuw" van Pieter Bruegel (de Oude)
    De Oude Pieter Bruegel verlaat Antwerpen in 1563 om zich te Brussel te vestigen.
    Zijn manier van schilderen verandert op een subtiele manier in zijn nieuwe atelier en hij richt zich op composities die meer geconcentreerd zijn wat betreft het onderwerp. In 1565 schildert hij een serie schilderijen met als thema de maanden van het jaar. Eén van deze schilderijen is "De jagers in de sneeuw", hier toont hij de kleinheid en de onbeduidendheid van de mens ten opzichte van de onverschillige en grootse natuur.
    De drie jagers komen terug van de jacht, ze zijn moe, evenals hun honden. De sneeuwlucht heeft een groen-grijze kleur, waarin het duister licht, dat zich in alle richtingen uitbreidt, ieder onderdeel in het landschap uit laat komen en de rotspunten op de achtergrond verscherpt.

    Link : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Bruegel_de_Oude





    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Vlaams Volkslied
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Vlaamse Leeuw

    Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
    Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.  

    De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan:
    De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
    De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
    Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar  

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.  

    Hij strijdt nu duizend jaren voor vrijheid, land en God;
    En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot.
    Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
    Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.  

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.  

    Wee hem, de onbezonnen', die vals en vol verraad,
    De Vlaamse Leeuw komt strelen en trouweloos hem slaat.
    Geen enkle handbeweging die hij uit 't oog verliest:

    En voelt hij zich getroffen, hij stelt zijn maan en briest.  
    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.  

    Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe;
    Met vuur in't oog, met woede springt hij den vijand toe.
    Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk
    En zegepralend grijnst hij op's vijands trillend lijk.  

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijheid van taal
    De Belgische grondwet van 1831 beloofde vrijheid van taal, maar in de praktijk was daar weinig van te merken. Het Frans was de taal van het centrale bestuur en van het leger. Bij de lagere besturen en bij het gerecht was de taal vrij, maar ook hier nam de verfransing toe als gevolg van de verstedelijking. Wie geen Frans sprak telde niet mee.
    Als tegenreactie daarop ontstonden stromingen die het Vlaams wilden verdedigen en tegelijk de Belgische onafhankelijkheid tegen de Franse dreiging wilden beschermen. Het Vlaamse bewustzijn zocht zijn verantwoording niet meer in de versterking van de Belgische nationaliteit, maar in de erkenning van de Vlaamse.
    Drie van deze stromingen waren namelijk het Willemsfonds ( 1851), het Davidsfonds (1875) en het Vermeylenfonds (1945). Het Davidsfonds was de katholieke tegenhanger van het Willemsfonds, het Vermeylenfonds was Vlaams socialistisch.

    Links : http://www.willemsfonds.be/content.aspx?l=001
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermeylenfonds
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Davidsfonds

              


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
    O dierbaar België o heilig land der vaad'ren
    Onze ziel en ons hart zijn u gewijd.
    Aanvaard ons hart en het bloed van onze adren,
    Wees ons doel in arbeid en in strijd.

    Bloei, o land, in eendracht niet te breken ;
    Wees immer u zelf en ongeknecht,
    Het woord getrouw, dat ge onbevreesd moogt spreken:
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.

    O dierbaar België o heilig land der vaad'ren
    Onze ziel en ons hart zijn u gewijd.
    Aanvaard ons hart en het bloed van onze adren,
    Wees ons doel in arbeid en in strijd.

    Bloei, o land, in eendracht niet te breken ;
    Wees immer u zelf en ongeknecht,
    Het woord getrouw, dat ge onbevreesd moogt spreken:
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.

    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leopoldstad (foto's)
    Foto 1 : Leopoldstad in 1884
    Foto 2 : Het standbeeld van H.M.Stanley in Leopoldstad





    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kongo-Vrijstaat

    In Belgie was er weinig of geen belangstelling voor koloniale expansie. Leopold I had die wel, maar vond weinig gehoor. Tijdens zijn

    langdurig verblijf in Engeland had hij de grootsheid en de macht van een koloniaal imperium leren kennen. Leopold richtte in 1841 de ‘Compagnie Belge de Colonisation’ op. Pogingen om wat te ondernemen in Guatemala, Brazilie… mislukten.

     

    Leopold II had dezelfde belangstelling voor overzeese gebieden, maar ook zijn projecten gingen de mist in.

    Henry Motton Stanley (1841-1904) zocht en vond de vermiste Britse zendeling - ontdekkingsreiziger David Livingstone in het binnenland van Afrika. Zijn zoektocht kreeg grote weerklank in de pers.

    De belangstelling van Leopold II voor Centraal Afrika vergrootte daardoor. In 1876 belegde hij een internationale conferentie met de bedoeling de ontdekkingsreizen en de strijd tegen de slavernij te coordineren.

    Nieuwe ontdekkingen van Stanly wekten bij Leopold II een steeds grotere belangstelling.

    Hij stelde Stanley voor samen te werken en die hapte toe. Stanley werd uitgestuurd om nieuwe gebieden te ontdekken.

    Leopold II wilde zijn onderneming een internationaal karakter geven om ze aanvaardbaar te maken en richtte daarvoor de " Association Internationale du Congo “ op.

    Portugal was echter niet akkoord (Diego Cao, een Portugees, had in 1484 de monding van de Kongostroom ontdekt, en Portugal eiste dat gebied nu op).

    Om uit de impasse te geraken werd op 15 november 1884 in Berlijn een koloniale conferentie belegd. Leopold II ging handig en sluw te werk : hij beklemtoonde het internationale karakter van zijn organisatie en speelde de koloniale mogendheden tegen elkaar uit. In de slotakte stond dat de ' Association' een onafhankelijke staat werd, met de Belgische koning aan het hoofd.
    Leopold haalde zijn slag thuis, hij kon als een absoluut monarch over een onmetelijk gebied heersen.


    De hele Kongo-onderneming was hoofdzakelijk een privé-initiatief van Leopold II. Hij stopte er heel wat kapitaal in. De nadruk lag vooral op het winnen van rubber. De Belgische staat steunde de Kongo politiek van zijn vorst wel, maar ondernam zelf niets; de regering schreef alleen enkele staatsleningen uit. Ondanks de akkoorden van Berlijn gaf Leopold in 1891 de Kongo-Vrijstaat het monopolie van de handel en beschouwde hij het grootste deel van het gebied als kroondomein. Land en bevolking werden op een meedogenloze manier geterroriseerd en uitgezogen; enkel de enorme winsten telden. Daar was het Leopold II tenslotte om te doen.

    Schulden, maar vooral de hevige kritiek op het beleid en op de onmenselijke toestanden in de kolonie dwongen Leopold II in 1908 Kongo aan de Belgische staat af te staan (Belgisch Kongo tot 1960) 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgisch-Kongo
    Congo was van 1908 tot 1960 een Belgische kolonie.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_Kongo
    http://www.liberaalarchief.be/iconografie-guillaume1.html
    http://www.liberaalarchief.be/iconografie-guillaume2.html
    http://www.congo-1960.be/
    http://www.kasoft.be/clients/congo/htm/body/infocongo/default.htm
    http://soc.kuleuven.be/arc/afrikaverteltd/?q=book/print/299


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ledeberg, 8 juni 1904
    De doortocht van soldaten in Ledeberg, ze kwamen van Brugge, ze waren op weg naar hun kamp dat in Beverlo lag,




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van Ledeberg
    Ledeberg werd voor het eerst vermeld in 964 als Leithaberga wat zoveel betekent als berg aan de waterloop.








    Links : http://www.gent.be/eCache/WLB/42/234.html
               http://www.gent.be/eCache/WLB/41/598.html/
               http://www.ledeberg.be/


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ajuinmarkt te Ledeberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds 1600 is Ledeberg bekend om de jaarlijkse ajuinmarkt. Van heinde en ver kwamen boeren en landlieden naar Ledeberg om er ajuinen aan de man te brengen. De uien die verkocht werden kwamen voornamelijk uit de omgeving van Aalst en Ninove.
    Deze ajuinmarkt ging gepaard met de grote jaarlijkse kermis, dit alles ging eind augustus door op de Brusselsesteenweg. Later werd dan ook nog de Lichtstoet ingevoerd op zaterdagavond. In 1966 werd er voor het eerst ook een miss verkiezing georganiseerd, zij vormde dan het sluitstuk van de Lichtstoet op haar praalwagen, vergezeld van twee eredames

    Links : http://www.ajuinmarkt.be/geschiedenis1.html
               http://www.ajuinmarkt.be/geschiedenis.html

    22-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gruwelen van het Gravensteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Men kende in de Middeleeuwen voortreffelijke methodes om verdachten snel tot bekentenis van al dan niet gepleegde daden te dwingen.
    Eén van deze methodes was de ijzeren halsband, aan de binnenkant voorzien van talrijke scherpe ijzeren pinnen, in het Gravensteen kan men er met enig afgrijzen nog enkele bewonderen. Men deed deze band rond de hals van de verdachte en ook maakte men hem vast met touwen aan de muren van de kamer. Het slachtoffer kon zich niet bewegen zonder gekwetst te worden. Weinig mensen konden een dergelijke kwelling langer dan enkele uren doorstaan.
    In april 1586, onder het bestuur van Filips III, belandde in de streek van Nevele een jongen op de brandstapel, vier jaar na de dood van zijn oom.
    Ook een vermeende medeplichtige Adriaan Ronsse werd gearresteerd, de man bleef ontkennen, waarop hij in het Gravensteen de halsband met de ijzeren pinnen omkreeg. Hij wankelde niet en bleef ontkennen. Om tegen te gaan dat hij in slaap zou vallen bleef er dag en nacht volk bij hem. Volgens de nog bestaande processtukken bleef Adriaan op die manier acht dagen rechtop staan. Tenslotte werd hij vrijgelaten.

    Voor het slaan van valse munten werd men streng gestraft. Zo werden in januari 1530, onder het bestuur van Keizer Karel, Guilliam Deynoot en zijn vriend Jacquet Tortier gevangen genomen. Zij waren op heterdaad betrapt bij het namaken van karolusguldens, zij werden naar het Gravensteen gebracht. De valse munten werden vernietigd en ze werden rond de hals gehangen van Tortier, die daarna op het plein werd opgeknoopt. Na de ophanging van Tortier werd Deynoot in de waterketel gegooid en letterlijk doodgekookt.
    Drie jaar later gebeurde hetzelfde met Martin Marignon en zijn medeplichtige Jehan Boly. De vrouw en de dochter van Marignon werden levend begraven.
    Later in de 18de eeuw werd het slachtoffer eerst gewurgd alvorens men hem kookte.
    Mannen werden meestal gekookt, opgehangen, onthoofd of gevierendeeld en vrouwen werden levend begraven of verbrand.

    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand september
    September was de zevende maand van de Romeinse kalender ; volgens onze tijdrekening is het de negende. De Angelsaksen spraken van de ' gerst-monath' (gerstmaand)

    Weerspreuken :
    - Vorst in september, zacht in december
    - Septemberregen, komt de druiven gelegen
    - Valt begin september de regen in plassen, het volgend jaar zal 't graan goed gewassen
    - Trekt voor Miehiel ( Sint-Michael) de vogel niet, geen winter in 't verschiet

    Bijzondere dagen : - 21 september : Sint-Mattheus
                                 - 21 september : Alzheimer dag
                                 - 29 september : Sint-Michael



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
    Foto 1 : De Keyserlei rond 1906, schitterende winkelpanden, restaurants en bankhuizen
    Foto 2 : De Bijlengang rond 1900, heel veel armoede en slechte woonomstandigheden. Het tegenovergestelde van de Keyserlei








    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs