Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    09-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN

    GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN

     

    Spotnamen, spotverhalen, domme gezegden en geestigheden hebben altijd bij de mensen in een hoge gunst gestaan. De mens heeft steeds heel gaarne met zijn nabuur gespot! Zulks was reeds het geval in de oudheid. Tijdens de middeleeuwen en later ging het er al even erg aan toe. De naijver en afgunst die onze gemeenten bezielden was misschien wel de hoofdoorzaak van de gegeven spotnamen. Een tweede reden waaraan het ontstaan van spotnamen te wijten is, was de afzondering van de verschillende plattelandsdorpen. Er was gebrek aan gemeenschapswegen en er waren ook geen verkeersmiddelen. Onze voorouders bleven steeds binnen de perken van hun eigen gemeente en ze kwamen zelden of nooit in contact met de bewoners van andere dorpen, zodat ze mekaar voor vreemdelingen aanzagen. Dit alles gaf aanleiding tot wederzijds wantrouwen en onderlinge vijandschap. Om met de bewoners van de nabij gelegen dorpen te schimpen, nam men alles te baat. De kleinste gebeurtenis, het minste feit, werd verdraaid, vergroot en rondgebazuind. Deze feiten lagen dan meestal aan de basis van de spotnaam. Onze voorouders waren beslist niet kieskeurig met het kiezen van hun namen. Sommige schimpnamen waren wel wat plat en realistisch. Eens de spotnaam in voege, werd deze dan overgeleverd van geslacht tot geslacht.

     

    De bijnaam van de Bruggelingen is Brugse zotten. Deze bijnaam danken ze aan volgende legende: nadat ze Maximiliaan I van Oostenrijk voor een tijd gevangen hadden genomen, verbood deze het houden van een jaarmarkt en andere festiviteiten. In een poging om hem te sussen, hield Brugge voor hem een groot feest en vroeg daarna voor de toelating opnieuw een jaarmarkt te houden, belastingen te mogen innen én ... het bouwen van een nieuw zothuis. Hij antwoordde: Sluit alle poorten van Brugge en je hebt een zothuis!.


    Meer info : http://www.vlaamsetaal.be/artikel/244/gemeentelijke-spotnamen-en-hun-ontstaan


    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huisvrouwen gedicht
    Eind 19e eeuw waren de taken duidelijk gescheiden,
    De man was de baas en was druk bezig het huishouden te vermijden.
    De moeder had van de kinderen geen last,
    En haalde maar weer de zwabber uit de kast.
    Vrouwen en meisjes waren niet goed genoeg voor mannenwerk,
    Ze verzetten geen stap buitens huis en kerk.
    Men zei dat vrouwen dom moesten blijven,
    Op schoolde leerde ze nog net lezen en schrijven.
    De industrie werd snel groot,
    Maar de vrouwen zaten nog in nood.
    Dus begonnen vrouwen zich te verzetten tegen de onderdrukking van de man,
    Ze besefte dat het ook anders kan.
    De vrouwen zochten elkaar op om samen sterk te staan,
    Om iets te doen aan het onrecht wat hen werd aangedaan.
    Alleta Jacobs was het vrouwen boegbeeld,
    Ze deed als eerste vrouw universiteit, ze had zich niet verveeld.
    Deze feministische golf stond voor gelijke rechten,
    De vrouwen moesten voor gelijke kansen vechten.
    Het kiesrecht was is 1919 verkregen.
    Maar de vrouwen bleven boenen en vegen.

    Vanaf 1921 kwam er meer begrip voor de vrouwen,
    Ze werden door de man nu minder onder de duim gehouden.
    Hoewel de man de ernst van het huishouden wel ziet,
    Veranderde de positie van de vrouw niet.
    Soms werkte ze in plaats van het huishouden,
    Maar ze werden ontslagen zo gauw ze trouwde.
    Het hebben van een bankrekening was iets was niet kon,
    Er gold zelfs “code Napoleon”
    De mannen hadden de vrouwen nog steeds in de tang,
    Er kwam een tweede feministische golf op gang.

    Tijdens de oorlog hadden de vrouwen mannen werk gedaan,
    Maar na de oorlog kregen de mannen weer hun oude baan.
    De meisjes mochten naar het middelbaar en hoger onderwijs,
    Ze wilde gelijk worden maar het was nog een lange reis.
    Ook technische ontwikkelingen zorgde voor verschil,
    Huishoudelijke apparaten voldeden aan hun wil.
    Met goedkeuring van de kerk gingen ze aan de pil,
    De vrouw bepaald nu zelf hoeveel kinderen ze wil.
    De gezinnen werden hierdoor klein,
    De vrouwen hadden meer tijd en dat vonden ze fijn.
    De welvaart steeg na wereldoorlog twee
    Meer arbeidskrachten waren nodig en de vrouwen deden mee.
    Het startpunt in Nederland werd hier toegeschreven aan Joke Smit
    Met het artikel “het onbehagen van de vrouw kwam ze met serieuze shit.
    De tweede feministische golf was in 1965 echt een feit,
    De vrouwen wilde meer zijn dan een huismeid.
    De dolle Mina’s vochten voor hun welzijn,
    Gratis de pil, zo hielde de gezinnen klein.
    Baas in eigen buik, was de leus.
    Kinderen ja of nee, aan vrouwen de keus.
    Ze waren voor de abortus wet,
    Voor meer pret in bed.

    In de jaren 70 werden de vrouwen mishandeld en verkracht.
    De mannen toonde hiermee hun macht.
    Zes vrouwen verzetten zich hiertegen,
    Ze konden in het blijf van mijn lijf huis schuilen tegen de klappen regen.
    Nu hebben ze eindelijk een baan,
    Zijn ze nog niet tevreden waar ze in de maatschappij staan.
    Hoge functies is hun nieuwe streven
    Ze moeten altijd wat te zeuren hebben in hun leven.

    (Zucht) Vrouwen ….
    Moeten stoppen met mouwen
    Je kunt beter bier brouwen
    Of wiet verbouwen
    Kippen houden
    Stenen sjouwen
    Huizen bouwen
    Vliegtuigjes vouwen





    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs