Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    02-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
    De eerste foto is genomen bij de inhuldiging van de pastoor in Mannekensvere.
    De tweede foto is genomen op 21/06/1953 te Staden. Op beide foto's staat mijn vader, hij speelde klarinet.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerste benzine-vrije zondag in oktober 1956 te Staden, degene met de bolhoed op is mijn vader.

    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GELUKKIG ZIJN

    EEN BRON VAN WAARHEID : Het Geluk

    Men overtuigt zichzelf er vaak van dat het leven beter zal zijn

    nadat men getrouwd is,

    nadat men een kind heeft en nadien,

    nadat we een tweede kind gekregen hebben...

    Later voelen we ons gefrustreerd

    want de kinderen zijn nog niet groot genoeg

    en we denken dat we beter af zullen zijn

    als ze groot zijn.

    Men is er dan van overtuigd dat men gelukkiger zal zijn

    als eenmaal deze stap voorbij is.

    Men zegt zichzelf dat het leven vollediger zal zijn

    wanneer de dingen beter zullen gaan voor ons,

    voor onze partner,

    wanneer men een  schone wagen zal hebben of een groter huis,

    wanneer men op vakantie zal gaan ,

    of wanneer men met pensioen zal zijn.

    De waarheid is dat er geen beter moment is

    om gelukkig te zijn dan het huidig moment.

    Indien het niet nu is, wanneer zal het dan zijn ?

    Het leven zal altijd gevuld zijn met te bereiken objectieven

    of af te maken projecten.

    Het is beter om dat toe te geven

    en om te beslissen om nu gelukkig te zijn,

    nu het nog kan.

    Heel lang heb ik gedacht dat mijn leven eigenlijk ging beginnen.

    Het echte leven !

    Maar er is altijd een hindernis op de weg,

    een op te lossen probleem,

    een onbeeindigd project,

    nog door te brengen tijd,

    een te  betalen schuld.

    En dan, dan zal het leven beginnen !

    Totdat ik besefte dat deze hindernissen juist mijn leven zijn.

    Dit inzicht heeft mij helpen begrijpen

    dat er geen weg bestaat dat naar het geluk leidt.

    Het geluk is de weg.

    Aldus passeert ieder moment dat we hebben,

    en meer nog,

    wanneer men dat moment deelt met een speciaal iemand,

    speciaal genoeg om onze tijd ermee te delen,

    en dat men zich herinnert dat de tijd niet stilstaat.

    Dan moet men stoppen met stoppen met studeren,

    met zijn loon te verhogen,

    met te trouwen,

    met kinderen te hebben,

    met te wachten dat de kinderen het huis uit zijn,

    of gewoon met te wachten op vrijdagavond,

    op zondagmorgen,

    op de lente,

    de zomer,

    de herfst

    of de  winter,

    om te beslissen dat er geen beter moment is dan nu

    om gelukkig te zijn.

    HET GELUK IS EEN WEG MAAR GEEN BESTEMMING

    Er is niet veel nodig om gelukkig te zijn.

    Het is voldoende om ieder klein moment te apprecieren en

    om het te beschouwen als een der beste momenten uit zijn leven.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn ouderlijk huis
    Hier heb ik een heel gelukkige jeugd gehad. Ik moest nooit een vakantie job zoeken, in de weekend en in de vakanties waste ik de auto's van klanten, dit bracht een aardig centje op.







    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs het tuinpad van mijn vaderen
    Toen Rien Poortvliet aan een nieuw boek begon, waarin hij het alledaagse leven rond de eeuwwisseling wilde vastleggen, kwam hij, door een gelukkige omstandigheid in het bezit van zijn familie stamboom.

    Daarmee begon voor hem een fascinerende tocht door drie eeuwen familiegeschiedenis.

    LANGS HET TUINPAD VAN MIJN VADEREN is zo het verslag geworden van een persoonlijke ontmoeting van Rien Poortvliet met zijn voorvaderen.

    Maar het is méér : de talloze taferelen uit het dagelijkse leven vanaf de zeventiende eeuw vertellen ook onze voorgeschiedenis, in woord en beeld.

    Niet de grote woelingen van de wereld staan centraal, maar de beslommeringen van gewone mensen.
    Hoe kwam je in de achttiende eeuw, zonder waterleiding, aan water om te koken en te wassen ?
    Wat deed men als er besmettelijke ziekten heersten ? Was het afdoende azijn te sprenkelen voor het bed van de zieke ? Ontliep de dokter werkelijk het besmettingsgevaar door een pijp te roken ?

    Op zijn eigen onnavolgbare wijze brengt Rien Poorvliet in het boek het verleden tot leven. Herkenbaar ontroerend en vooral echt.
    Een boek om uren kijkend en lezend in rond te wandelen langs het tuinpad van al onze vaderen.







    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het huwelijk vroeger.
    - Een jongen kan kiezen, een meisje moet afwachten.
    - De meeste mensen trouwden binnen hun sociale stand.
    - Van jonge meisjes die hun kansen laten voorbijgaan, zegt men dat ze "opschieten voor zaad", weer een beeld uit de agrarische maatschappij : soms laat een boer op een hoekje van het veld een deeltje van zijn veldvruchten (bieten, rapen) staan om ze in het voorjaar te laten bloeien en in zaad te komen.
    - Het duurt meestal een tijdje voor de jongeman mag binnenkomen bij zijn geliefde, maar wie ernstig verkering heeft, hoeft geen afspraakjes meer te maken in een donker hoekje. De geliefden kunnen elkaar dan thuis ontmoeten, meestal alleen op zondag en op donderdagavond, weduwnaars op vrijdagavond ; meisjes gingen ook nooit bij hun jongen thuis op bezoek, tenzij vlak voor het huwelijk.
    - Dikwijls werd er de avond vlak voor het huwelijk 'geschoten' , dit was in uitgeholde bussen of kanonnetjes poeder met geweldige knallen tot ontploffing brengen dit als afweermiddel tegen kwade geesten. Later werd dit schieten gezien als een traditionele uiting van vreugde.
    - Wanneer de man reeds een kind had bij een andere vrouw werd een pop in de boom gehangen tegenover het huis van de bruid en avonden lang was er ketelmuziek te horen.
    - In rijke families was het voor beide moeders een erezaak aan zoon of dochter een grote uitzet van kleding , onderkleding, lakens en tafellakens mee te geven. Het bezit van veel linnen is lang beschouwd als een teken van welstand; de grote was werd immers maar tweemaal per jaar gedaan en men moest genoeg gerief hebben om meer dan een half jaar te kunnen overbruggen; de boerin was fier als ze een hele boomgaard vol drogend witgoed kon hangen.
    - Voor een  gezin met veel dochters  waren trouwpartijen een zware financiele inspanning ; de kosten van het huwelijk en het feest  vielen immers ten koste van de ouders van de bruid.
    - In vele gevallen droeg alleen de vrouw een trouwring,  een trouwring voor de mannen is pas sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog echt algemeen geworden.
    - Armen trouwden tot in het begin van de vorige eeuw zonder enig ceremonieel in een vroege mis en in de meeste gevallen kon er erg weinig geld worden besteed aan een feestmenu, de dag nadien moest er terug gewerkt worden.




    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude postkaarten van Gent






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kantwerksters te Brugge






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Het dorp" door Wim Sonneveld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Thuis heb ik nog een ansichtkaart
    Waarop een kerk, een kar met paard
    en slagerij J. van der Ven
    Een kroeg, een juffrouw op de fiets
    Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets,
    maar het is waar ik geboren ben
    Dit dorp, ik weet nog hoe het was,
    de boerenkind'ren in de klas
    Een kar die ratelt op de keien
    Het raadhuis met een pomp ervoor ,
    een zandweg tussen koren door
    Het vee, de boerderijen

    REFREIN:
    En langs het tuinpad van m'n vader
    Zag ik de hoge bomen staan
    Ik was een kind en wist niet beter
    Dan dat 't nooit voorbij zou gaan

    Wat leefden ze eenvoudig toen
    In simpele huizen tussen groen
    Met boerenbloemen en een heg
    Maar blijkbaar leefden ze verkeerd
    Het dorp is gemoderniseerd
    En nou zijn ze op de goeie weg
    Want ziet, hoe rijk het leven is
    Ze zien de televisiequiz
    En wonen in betonnen dozen
    Met flink veel glas, dan kun je zien
    Hoe of het bankstel staat bij Mien
    En d'r dressoir met plastic rozen

    De dorpsjeugd klit wat bij elkaar
    In minirok en beatle-haar
    En joelt wat mee met beat-muziek
    Ik weet wel het is hun goeie recht
    De nieuwe tijd, net wat u zegt
    Maar het maakt me wat melancholiek
    Ik heb hun vaders nog gekend
    Ze kochten zoethout voor een cent
    Ik zag hun moeders touwtjespringen
    Dat dorp van toen, het is voorbij
    Dit is al wat er bleef voor mij
    Een ansicht en herinneringen

    En langs het tuinpad van m'n vader
    Zag ik de hoge bomen staan
    Ik was een kind, hoe kon ik weten
    Dat dat voorgoed voorbij zou gaan


    15-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterven in vroegere tijden.
    -         De priester  begaf zich te voet naar het huis van de zieke, voorafgegaan door de koster of een koorknaap met een brandende lamp en een bel waarmee af en toe een discrete slag werd gegeven; het verkeer hield even halt, de mensen kwamen naar buiten en knielden neer, en bespraken het sterfgeval in kwestie daarna met elkaar.

    -         Zodra iemand stierf moesten de huisgenoten een aantal voorschriften in acht nemen : in het sterfhuis werden de spiegels bedekt, bederfelijke etenswaren , zaad en tabak, werden naar een bijgebouw gebracht, de luiken gingen dicht en aan de straatkant werden twee bosjes stro in kruisvorm onder een baksteen neergelegd; ook de klok werd stilgezet: tot de begrafenis stond het huis buiten de tijd.

    -         In boerengezinnen moest ook het vee gewaarschuwd worden, vooral bijen, en dat gebeurde met een variant op de volgende tekst : BIEKENS WEKT, UW MEESTER VERTREKT. Men kan al deze voorzorgen verklaren door de vrees voor de geest van de overledene, die nu tot een heel ander rijk, het dodenrijk, behoorde. Hoe sterk die vrees wel was, moge nog blijken uit een formule die tot het begin van de vorige eeuw door het hoofd van het gezin moest worden gezegd bij het sluiten van de huisdeur s’avonds na een overlijden : GEEST? BLIJF BUITEN EN IK BINNEN.

    -         Er mocht geen geroep zijn in huis of in de buurt, geen gezang en, na de komst van de radio, ook geen muziek ; een voorspel van de lange periode van rouw : voor ouders en eigen kinderen. Eén jaar en zes weken voor broers en zusters, zes maanden voor neven en nichten, zes weken; eerst volle rouw in het zwart, met git ter vervanging van juwelen, en na de helft van de rouwperiode, halve rouw.

    -         De eerste plicht was het afleggen van de dode, meestal door steeds dezelfde vrouw uit de buurt. De dichtst bijwonende mannelijke buren moesten instaan voor het luiden van de doodsklokken en voor de dodenwake. Elk gezin uit de buurt werd persoonlijk uitgenodigd om aan de begrafenis deel te nemen en bij dat zgn. aanzeggen werd telkens een muntstuk afgegeven nl een begrafenispenning.

    -         Bij de begrafenis kwam het standenverschil zeer sterk tot uiting. Wie geen geld had om de kosten zelf te dragen werd ‘van den arme’ begraven, dit is op kosten van het armenbestuur, met een vroege mis. Voor de gegoeden werden op de vooravond de vigilien gezongen en in het begin van de vorige eeuw bestond nog het onderscheid tussen de begrafenismis en de zgn. uitvaart, drie weken na de begrafenis; na die uitvaart was er vaak brooduitdeling aan de armen.

    Op één van de foto's kun je een begrafenispenning zien




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Traagzaam trekt de witte wagen
        door de stille strate toen,
    en ‘t is weenen, en ‘t is klagen
        dat ze bin' de wijte doen!
    Stap voor stap, zoo gaan de peerden,
        traagzaam, treurig, stille en stom,
    en zij kijken, of ‘t hun deerde,
         dikwijls naar hun'meester om;
    naar hun' meester, die te morgen
        zijn beminde peerdenpaar,
    onder ‘t kammen en ‘t bezorgen,
         zei de droeve nieuwemaar.
    "Baai," zoo sprak hij, "Baai en Blesse",
         heden moeten... stille! fraai!
    Moeten wij naar de uitvaartmesse,
         met den wagen, Blesse en Baai!"
    En toen, na zijn hand te doppen
         in ‘t gewijde water klaar,
    zegent hij de hooge koppen
         van ‘t onachtzaam peerdenpaar.
    En hij kust en kruist ze beiden,
         en "gij," zegt hij, "Blesse en Baai,
    moet een lijk naar ‘t kerkhof leiden,
         Baai en Blesse, stille! fraai!
    Schuimen zoudt ge en lastig zweten,
         zoo ‘k u zonder wete liet
    van de mare, en zoudt verheeten,
         gave ik u den zegen niet!"
    En hij zelve kruist en wijdt hem,
         eer hij ze in den breidel vangt,
    met het water, dat bezijd hem
         aan de ruwe bedspond hangt.
    Want hij slaapt bij zijne beminde
         peerden en bezorgt ze trouw,
    trouwer als voor eigen kinde
         eigen moeder zorgen zou.
    Hij besproeit, en met gewijden
         pallem speerst hij peerd en stal,
    om de lijkvaart te bevrijden
         van gevaar en ongeval.
    Ha! wie weet hoeveel gevaren
         die niet hebben uit te staan,
    die met peerden, - God bewaar' hen! -
         die met hunne meesters gaan?
    Traagzaam rijdt en rolt de wagen,
         treurig door de strate voort,
    en ‘t is krijschen en ‘t is klagen,
         dat men onder ‘t dekzeil hoort.
    Stap voor stap zoo gaan de peerden,
         ziende naar hun' meester om;
    stap voor stap, alsof ‘t hun deerde,
         traagzaam, treurig, stille... en stom!

    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik een kwajongen was, drie turven hoog
    Sloeg ik sterke taal uit, om een man te lijken
    Ik zei: "Ik weet, ik weet, ik weet, ik weet"
    Dat was in 't begin en in de lente

    Toen ik achttien was geworden
    Heb ik gezegd: "Ik weet 't
    Nou ben ik erachter
    Nou weet ik 't"

    Maar vandaag, nu
    De tijd dat je terug kijkt
    De tijd dat je kijkt naar de aarde
    Waarop je al zoveel stappen gezet hebt
    Weet je nog altijd niet waarom 't draait

    Toen ik vijfentwintig was, toen wist ik alles
    Over de liefde, de rozen, 't leven, de centen
    Ah, de liefde, ik heb er alles van meegemaakt en genoten
    Maar gelukkig, net als mijn kameraden
    Had ik al mijn kruit nog niet verschoten
    In de zomer van mijn leven
    Heb ik nog veel geleerd

    En wat ik geleerd heb, dat kun je in een paar woorden zeggen
    De dag waarop iemand van je houdt, dat is een mooie dag
    Ik kan 't niet beter zeggen
    Een mooie dag

    Wat mij, in de herfst van mijn leven, nog steeds verwondert
    Je vergeet zoveel avonden van droefheid
    Maar nooit een morgen van tederheid

    Heel mijn jeugd heb ik gezegd: "Ik weet"
    Alleen, hoe meer ik zocht, hoe minder ik wist
    Nu heeft de klok zestig keer geslagen
    Ik sta nog steeds voor mijn raam
    Ik kijk en zoek je in mezelf
    Nu weet ik 't
    Ik weet dat ik het nooit zal weten
    't Leven, liefde, geld, vrienden, de rozen
    Je zult nooit iets weten van de klank en de kleur van de dingen
    Dat weet ik
    Dat weet ik dan ook zeker


    Om het liedje te beluisteren : http://www.eenlevenlangtheater.nl/ko%20van%20dijk/Audio/508.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
    Tien goede raden voor huishoudsters

    - Het zout doet de melk keeren ; dus, wanneer men papen of saucen gereed maakt voegt men het zout maar op het einde bij
    - Kokend water doet bijna alle vruchtvlekken verdwijnen ; giet kokend water op een vlek, zoals door een zifter, om de stof niet meer nat te maken dan het nodig is.
    - Het sap van rijpe tomaten, doet de inkt- en roestvlekken op handen en kleeren verdwijnen.
    - Een soeplepel terpentijngeest aan de wasch bijgevoegd maakt het linnen heel wit.
    - Gekookt stijfsel is veel beter wanneer men er wat Arabische gom of wat walschot bijvoegt.
    - Het geel was en het zout reinigen en boenen gelijk glas de meest beroeste strijkijzers. Een stuk was in een doek wentelen, en, als het ijzer warm is overwrijft men het met den doek, daarna met een papier waar men zout heeft overgedaan.
    - Een oplossing van onguent mercuriel, in dezelfde hoeveelheid als petroleum, vormt een uitstekend middel tegen de wandluizen, men strijke er het hout van de bedden en van de kamers mede in.
    - Petroleum dient om het leer te vermalschen en buigbaar te maken van de schoenen die vochtig geweest zijn. Men herhale deze behandeling niet te dikwijls, want het leer zou kunnen bedorven zijn.
    - Petroleum doet tinnen voorwerpen blinken gelijk zilver ; het is genoegzaam er een weinig van te wrijven op een wollen vod, en dan het voorwerp te overwrijven. Petroleum ontvlekt ook de verniste meubels.
    - Koud regenwater met wat sodium ontvet alle stoggen die mogen gewasschen worden.




    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maurice Waha is de grote held van Luik, die op een met dynamiet geladen tank sprong die de Duisers, bij hun aftocht, in de volksrijke St-Margueritewijk op de bevolking hadden losgelaten en  bij zijn heldhaftige poging om het gevaarte tot staan te brengen het leven verloor.

    De Waha's waren, sinds eeuwen, van vader op zoon kunstsmid en genoten als dusdanig in het Luikse een benijdenswaardige faam. Maurice liet echter het vak aan zijn broer over en verkoos kolenhandelaar te worden. Hij was nauwelijks 18 jaar toen de eerste wereldoorlog uitbrak. Hij nam als vrijwilliger dienst in het Belgisch leger en  werd verschillende malen om zijn moed op de dagorders vermeld. Zij die hem toen gekend hebben, vertellen wat een hartelijk en steeds hulpvaardig kameraad hij was voor al zijn strijdmakkers. Niets viel hem te zwaar. Hij was een gezellige kerel met een nobel hart.
    Toen Duitsland in 1940 Belgie binnenviel, sprak het vanzelf dat de patriot Waha niet stil zou blijven zitten. Maar intussen was hij reeds 51 jaar oud...
    Maar Maurice Waha was een van de eersten die zich bij de geheime verzetsbeweging aansloot. Hij was één van de betrouwbare, stille helpers van de Witte Brigade. Dagelijks bezorgde hij kolen zonder dat ze hem besteld waren, en van een rekening achteraf was geen sprake. Hij was een echte volksvriend. 
    Toen de Duitsers Luik moesten ontruimen zat Waha in een café bij de kerk. Het was in de voormiddag van 7 september, een donderdag. Even voor twee uur verscheen een Amerikaanse tank ter hoogte van Saint-Gilles. Na een korte schermutseling met een Duitse pantserwagen, die vernield werd, trok de Amerikaan zich in de richting van Bierset terug. Andere Amerikaanse strijdkrachten doemden op, op het plateau van Ans, en toen trad het Witte Leger in aktie. Dra werd er in het centrum van Luik gevochten. Het provinciaal paleis en het gebouw vd gestapo werden achtereenvolgens ingenomen. De Duitsers lieten de bruggen over de Maas in de lucht vliegen. Ondertussen gingen de witten over tot de bestorming van de citadel.
    Toen gebeurde het, bij wijze van afscheid lieten de Duitsers pantservoertuigen, zonder bestuurder, geladen met dynamiet op de arbeidersbevolking inrazen. Talloze huizen werden vernield, honderd doden, maar het werd nog erger.
    Waha had dit alles gezien, hij had ook gezien hoe officieren en ook gewone soldaten zich in luxe auto's uit de voeten maakten. Bliksemsnel sprong hij naar buiten, sprong boven op een tank die kwam aangereden, waar honderden arbeidersvrouwen voor enkele bakkerswinkels stonden aan te schuiven. Zijn doel was de lont te doven en de tank stil te leggen. Hij riep de mensen toe zich in veiligheid te brengen, en men zag hem de lont tussen de handen wrijven om ze onschadelijk te maken.
    Helaas het mocht niet zijn, enkele seconden later vloog de tank de lucht in en Maurice Waha offerde zijn leven uit liefde voor zijn medeburgers.
    Hij viel als held en als slachtoffer. Het nageslacht zal Maurice Waha niet vergeten.




    19-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De heldenstrijd der Maquis
    Uit de erfenis van mijn grootvader, Darsel Everaerdt, kwam het boekje "De heldenstrijd der Maquis" door Jos Hakker.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude paaskaartjes van rond 1950








    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze novelle heeft C.Buysse beschreven hoe plattelandsmensen reageren op nieuwe dingen. Het gaat over het gezin Verbauwen, een broer en zuster van 70, zij kregen bijna nooit post tot er op een dag een reklameblaadje in de bus valt van een Gentse winkel. Zij voelen zich genoodzaakt  om daarop te antwoorden. Dit alles speelt zich af  rond het begin van de vorige eeuw.

    Mijn eer,
    Ik neem de pen in de hand om u te laten weten alsdat ik uwen brief wel ontvangen eb maar dat het mij spijt alsdat ik bij u naar den winkel niet kan komen omdat ik en mijn zuster voor den winter al geriefd zijn en dat wij ook altijd onzen waren koopen  bij Urzela Verghote uit den groenen jager die ons altijd goed en treffelijk bediend eeft. Als het moest gebeuren dat Urzela kwam te sterven of dat ze moest uitscheen van winkel ouden of dat we ons om deen of dandere reden moesten verleggen dan zullen wij eens naar uwen winkel komen kijken om te zien of dat wij daar ons gerief zouden kunnen vinden maar nu mijn eer moogt hij ons toch geen marsendieze zenden want wij en zouden niet weten wat mee gedaan en wij zouden weeromme moeten zenden en wij zijn geen menschen die geerne iets weeromme zenden als wij het eenmaal ontvangen ebben. Zijt dus zo goed Mijn eer van ons geen marsendieze te zenden maar van te wachten totdat wij eens met gelegenheid naar uwen winkel komen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen - Het tuiten van de oren wil zeggen dat er goed of kwaad gesproken wordt, het linker oor betekent meestal slecht.
    - Het jeuken van de neus betekent dat men goed of slecht nieuws kan verwachten.
    - Het zien van een spin 's morgens vroeg voorspelt een drukke dag, maar trap je ze dood dan gaat het regenen.
    - Ziet men 's morgens vroeg iemand die gebocheld is, gehandicapt is of rood haar heeft dan voorspelt dat een dag vol ellende of onheil.
    - Nog erger wordt het als men 's morgens een zwarte kat of een priester ziet.
    - Huilt er ergens een hond, krast er een kraai of ziet men een vallende ster dan zal er een geliefde doodgaan.
    - Ligt een lijk opgebaard met een blij gezicht, dan neemt hij een familielid mee in het graf.
    - Van een zieke die zijn dekens bij elkaar graait, zegt men dat hij zijn pakske maakt en weldra zal sterven.
    - Ben je met de helm geboren dan zal je een leven hebben vol geluk en dan zou je zelfs de toekomst kunnen voorspellen.
    - Kinderen die bij de geboorte witte stippen op de vingernagels vertonen zouden later moordenaars worden.

    - Groene kerst, witte pasen
    -Donder in september, sneeuw in maart
    -Vorst in september, zacht in december
    -'s Avonds rood, 's morgens goed weer aan boord
    - Morgenrood, water in de sloot
    - Maart droog en mei nat, veel hooi en zaad zat

    -Messen mogen niet gekruist worden of er is ruzie op komst (messen in kruis, duivel in huis)
    -Een snijdend voorwerp (mes of schaar) mag nooit als geschenk aangeboden worden, want dan wordt de vriendschap doorgeknipt.
    - Fluiten of zingen in de vroege ochtend dient men te vermijden, want een vogel die te vroeg zingt wordt later een vogel voor de kat.
    -Met dertien aan tafel zitten doe je beter niet, want dan zal iemand van die dertien in de loop van het jaar overlijden.
    - Een spiegel breken brengt zeven jaar ongeluk.
    - Zwangere vrouwen mogen mogen geen aardbeien eten want dan krijgt het kind reuzegrote moedervlekken.
    - Zwangere vrouwen mogen ook geen hond op de schoot nemen anders is er kans dat het kind geboren wordt met een hondekop.
    - Niet scheel kijken want als op dat moment de klokken van Rome luiden, blijven je ogen zo staan.
    - De bruidegom mag  de bruid pas zien  vlak voor het begin van de plechtigheid, anders loopt het verkeerd met het huwelijk.
    - Nooit met één lucifer drie sigaretten aansteken, want dan zal er iemand van het drietal binnenkort sterven



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mode rond het midden van de twintigste eeuw






    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Postkaarten Gent








    22-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksgeneeskunde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen - Een sleutel achteraan in de nek helpt bij neusbloeding
    - Bij hoofdpijn het voorhoofd inwrijven met warme brandewijn
    - Likdoorns inwrijven met kalissiesap
    - Bij kinkhoest drinkt men paardemelk
    - Bij diaree drinkt men thee van braambladeren
    - Op insektebeten strijkt men eiwit
    - Is men hees dan drinkt men rammenas
    - Blauwe bosbessen zijn goed tegen suikerziekte
    - Op winterhanden moet je urineren
    - Zo geloofde de beroemde Rembert Dodoens, een stadsdokter uit Mechelen, dat oorpijn ontstond door een worm. Zo schreef hij ' Sap van de pareye oft de pareye selve in olie ghesoden verdrijft de wormen ende pijne der ooren'
    - Zo dachten ook veel mensen toen dat tandpijn ook veroorzaakt werd door een worm. Rondreizende tandetrekkers haalden na de behandeling van de patient een wormpje te voorschijn in de vorm van een stukje preiwortel.
    - Men gebruikte planten met gele bloemen, of planten met geel sap tegen geelzucht.
    - Hondsrib (smalle weegbree) werd gebruikt bij hondebeten
    - Omdat aambeien lijken op de knobbeltjes van speenkruid, werd dat kruid gekookt in water voor een zitbad of kompressen
    - Tegen haaruitval wreef men het hoofd in met brandnetelsap
    - Bij een oogontsteking legde men kompressen met het wit van een ei.
    - Bij het doorkomen van de tandjes, bij kinderen, hing men mollepootje rond de hals
    - Om er zeker van te zijn dat het veulen met de kop rechtop zou lopen, hing men de nageboorte van de merrie hoog in de boom
    - Bij reuma of jicht moest je de kat of hond meenemen in bed die zou dan de plaag overnemen (ook niet diervriendelijk vind ik)
    - Als je tandpijn had moest de tand aanraken met de nagel van een doodskist, de pijn zou dan sterven. Of je moest de tand doen bloeden, het daarna afvegen met een doekje en daarna ergens het doekje kwijt raken, zo geraak je ook de pijn kwijt.
    - Bij de hik moest men een versje opzeggen :
                                     Ik, sprik, sprij,
                                     neem de hik van mij,
                                     geef hem aan een ander man,
                                     die hem goed verdragen kan.
    - Bij wratten moest je naar de kerk gaan, je hand in het wijwatervat steken en volgend versje opzeggen :
                                     Ik steek mijn hand in het wijwatervat
                                     en die achter mij komt, die heeft mijn wrat.
    - Men kon ook de wratten begraven, liefst als de klokken luidden voor een begrafenis


    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude postkaarten met tuinen






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De magische krachten van het zout
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zout heeft in het volksgeloof altijd een grote rol gespeeld, men mocht er niet mee morsen omdat het zo duur was, zo zeldzaam of zo zwaar belast. Ook kon je narigheid verwachten als je het toch deed, dit kon je tegengaan door wat van dat gemorste zout over je linkerschouder te gooien, wel niet in de richting van iemand die je graag had want dan zou deze persoon problemen kunnen krijgen.
    Destijds werd zelfs het loon in zout uitbetaald vandaar nog steeds het woord salaris (sal = zout).
    Zout had ook een bederfwerende kracht. Het werd vroeger aangewend als bescherming tegen geesten, heksen en demonen. Vandaar dat in de oude doopliturgie zout op de tong van de baby werd gelegd, een soort bescherming tegen het kwade.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De magie van de maan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een hele reeks regels stonden vroeger in verband met de maan.
     
    De toenemende maan (wassende maan) werd in verband gebracht met groeien en toenemen. Struiken werden gesnoeid bij toenemende maan, anders groeiden ze niet goed. Men ging dan ook bij de kapper, dan groeide het snel weer uit. Het vee liet men het liefst bevruchten bij toenemende maan en het was dan ook de geschikste moment om te zaaien.

    De afnemende maan stond in verband met verzwakking, ziekte of dood. Er werd dan liefst niet getrouwd of er kwam kinderloosheid, ongeluk of armoede van ; er mocht ook niet gedoopt worden en ook was het afgeraden om vee te slachten want dan ging het vlees gewicht verliezen

    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volle maan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de menselijke verbeeldingskracht heeft de maan, en dan vooral de volle maan, altijd sterk ingewerkt, en vele verhalen van volksgeloof zijn daaruit ontstaan. In oude religies en beschavingen nam de maan een centrale plaats in, zij was zelfs belangrijker dan de zon.
    Magische handelingen zoals het snijden van de wichelroede en het plukken van kruiden gebeurden best bij een bepaalde stand van de maan.
    De gelijklopende cyclus met de menstruatieperiode van de vrouw staat aan de oorsprong van een maancultuur in de vorm van maangoden of godinnen, meestal in verband met vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte.
    Uit dit verleden groeiden wellicht ook de talrijke huismiddeltjes van onze grootmoeders bij onvruchtbaarheid van de vrouw : zo legden zij bij volle maan een stel beddelakens 's nachts in het maanlicht, en het echtpaar dat daarop sliep zou gegarandeerd een kind krijgen binnen de korst mogelijke tijd. Aan planten die een nachtje in volle maan hadden gelegen, werd geneeskracht toegeschreven.
    De maan zou veel mensen gevoeliger maken en onrustiger, minder doen presteren en meer gewelddadigheid oproepen. De nacht van de volle maan  is de nacht der verliefden en der jaloerse minaars.
    Druiden trokken bij volle maan het heilige bos in, behekste mannen veranderden in weerwolven, heksen vlogen naar hun bijeenkomst.............

    Bron : "Magie, hekserij en volksgeloof" door Tensie Pellaerts en Eddy Geentjens

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Volle maan" van Johan Verminnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Volle maan
    en ik kan de slaap niet vatten
    Volle maan
    op de daken krijsen katten
    Volle maan
    spiedt naar mij van verre
    Jij wijkagent der sterren
    Volle maan
    't Is volle maan

    Volle maan
    zit al eeuwen in de nachtploeg
    Volle maan
    blinkt in de tapkraan van mijn stamkroeg
    Volle maan
    zapt mijn ziel binnenste buiten
    als ze pinkoogt door de ruiten
    Volle maan
    't Is volle maan

    Volle maan
    ik kan jou niet weerstaan
    Volle maan
    'k heb zin om uit te gaan

    Volle maan
    vogelpikschijf voor raketten
    Volle maan
    die ik bewierook in sonetten
    Volle maan
    die pas opduikt als het haar past
    Dus gooi je boeken op de kleerkast
    Volle maan
    't Is volle maan

    Volle maan
    doet me in mijn laarzen duiken
    Volle maan
    ik wil me aan de nacht verstuiken
    Volle maan
    zapt mijn ziel binnenste buiten
    Als ze pinkoogt door de ruiten
    Volle maan
    't Is volle maan

    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilden van ambachten
    1. kersghieters                                           
    2. makelaers
    3. sciplieden
    4. bleekers
    5. toebaklieden
    6. hoedemakers
    7. tinnestoopmakers
    8. eerdepotmakers
    9. visschers
    10. kraenekinders
    11. wynsrooders
    12. wynmeters
    13. baerdmakers
    14. cyurgienen
    15. kruidhalle
    16. verwers
    17. glazemakers
    18. blekslagers
    19. breikens
    20. koorndragers
    21. kalkdragers
    22. brouwers
    23. warmoeslieden
    24. fruiteniers



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ambachten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ambachten waren groepsverenigingen van handwerklui en kleinhandelaars. Bij ziekte, ouderdom en overlijden stonden de leden elkaar materieel en financieel bij. De meesten hadden ook een religieuze component. Ze hadden een patroonheilige wiens naamdag ze vierden en ze stapten ook mee op in processies.
    Een ambacht kreeg bij privilege het exclusieve recht op het vervaardigen en verkopen  van een product.
    Het was duidelijk omschreven wat wel en niet tot het pakket van een bepaald ambacht behoorde.
    Wie een ambacht wenste uit te oefenen , moest voldoen aan de criteria die stonden in de ambachtsreglementen. Eerst was er een leertijd die je had bij een erkend meester en daarna moest je een meesterstuk maken waaruit je vakkennis bleek. Dit doet mij denken op de scriptie of thesis die wij moesten maken op het einde van onze studie.
    In elk ambacht diende men toegangsgeld te betalen en ook moest men rijk genoeg zijn om zich als erkend meester te vestigen. Deze toegangsgelden waren ook niet voor iedereen gelijk, daardoor werden de ambachten meer en meer gesloten bastions, waar enkele families de dienst uitmaakten.
    Wie niet rijk genoeg was bleef zijn hele leven als gezel in dienst bij een meester werken.

    De foto : Optocht van ambachten en broederschappen.

    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerenpsalm van Felix Timmermans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    In Boerenpsalm (1935), een van zijn beste werken, schiep Felix Timmermans de figuur van boer Wortel. Wortel was in zijn ogen de verpersoonlijking van de Vlaamse boerenmentaliteit.
    Timmermans vertelt over de levensgeschiedenis van boer Wortel.
    Hij is eerst getrouwd met Fien, een echte boerendochter, hiervan krijgt hij elf kinderen, vier hiervan worden hem ontnomen. Hoewel hij zeer veel van zijn kinderen houdt is er één die hem het vuur aan de schenen legt namelijk de Fons.
    Hij bedriegt zijn vrouw één keer met de meid bij de molen, maar hiervan heeft hij de grootste spijt vooral omdat hij de biecht bij Pasen vreest. Uiteindelijk biecht hij alles op, dit doet hij op de boerderij waar hij de pastoor ziet als een vriend. Na het verlies van Fien staat hij er vijf jaar alleen voor, maar gelukkig krijgt hij hulp van Frisinne om te zorgen voor de kinderen. Deze Frisinne had hij nooit kunnen uitstaan omdat zij de Duivel was die ervoor gezorgd had dat hij nu een verloren zoon (Fons) had. Desondanks klikt het na een tijdje en ze trouwen, krijgen nog drie kinderen. Als hij na enkele jaren Frisinne verliest krijgt hij een aanbod van de pastoor om een verstandshuwelijk aan te gaan met een oude rijke vrouw vanuit de stad. Hij zegt het huwelijk af de dag voor het feest en keert terug naar de plaats die hij altijd verheerlijkt heeft, zijn boerderij. Hij is dankbaar voor het leven dat hij gekregen heeft en vraagt God dat hij het nog lang zal mogen leven.

    Het boek heb ik niet gelezen, maar ik heb wel de film gezien. Ik vind dat het een heel goed beeld heeft van hoe het er vroeger aan toe ging, een aanrader vind ik.

    29-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trommel voor loting van soldaten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De loteling van Hendrik Conscience (1850)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Loteling speelt zich af in 1833. De Belgische staat is drie jaar eerder uitgeroepen. Toch geven de Nederlanders zich niet zo gauw gewonnen. Ze blijven regelmatig het grondgebied aanvallen en bezetten. Er worden in der haast nieuwe forten en bolwerken gebouwd om de invallen een halt toe te roepen, maar de macht van de regering in Brussel is fragiel. Antwerpen blijft nog het langst dwarsliggen en met de Oranjes dwepen om economische redenen, nl. het vrijwaren van de toegang tot de haven via de Schelde, de levensader van de stad. Zeeland en Limburg zijn nog Belgisch grondgebied, een situatie die ongeveer stabiel blijft tot in 1939. Dan moet de nieuwe staat onder druk van de grootmachten – en om een definitieve erkenning te krijgen – zowel Zeeland als Nederlands-Limburg definitief afstaan aan de Nederlanders. Op die manier worden de Schelde in het noorden en de Maas in het oosten de definitieve grenzen. Die zijn makkelijk te beschermen tegen Frankrijk dat de zgn. van Schelde, Maas en Rijn maar al te graag in handen zou krijgen, want wie de Delta bezit, controleert de strategische toegang tot het Europese continent, een situatie die voor Engelsen en Duitsers onaanvaardbaar is.

    De nieuwste staat heeft een grote behoeften aan soldaten om het grondgebied te beschermen en voert de Loting in, door de bevolking de Bloedwet genoemd, een systeem waarbij jongemannen op zekere leeftijd worden opgeroepen om hun militaire dienstplicht van twee jaar te doen en aldus aan hun vaderlandsplicht te voldoen. Op voorhand wordt per gebied het aantal recruten bepaald. Wie een nummertje trekt boven dat getal is vrijgesteld, de anderen gaan in dienst. Jan Braems is één van de jonge kerels die we in het voorjaar van 1933 ter loting zien gaan. Hij trekt een hoog nummer en moet dus niet in dienst. Dat is een goede zaak, want hij is de enige man thuis op de boerderij en het voortbestaan van het bedrijf en het overleven van zijn familie hangt er van af. De zoon van de Franstalige notaris van het dorp heeft zich evenwel ingeloot en zoekt een weg om aan de dienstplicht te ontkomen. Een stroman kan Jan ervan overtuigen tegen betaling de plaats van de notariszoon in te nemen. Thuis vertelt hij aan zijn oude grootvader en zijn vriendinnetje Katrien dat hij tegenslag heeft gehad en met een sok vol munten trekt hij naar garnizoensstad Venlo. De achterblijvers zijn radeloos en beseffen dat het twee moeilijke jaren worden.

    De Loteling is een kortverhaal van Hendrik Conscience uit 1850, de auteur van De Leeuw van Vlaanderen, die volgens de overlevering zijn volk leerde lezen. Hij was van oorsprong Franstalig, maar zijn roots lagen in Vlaanderen en mettertijd ging hij ook in het Vlaams schrijven. Zijn novelle De Loteling gaat over een arme Vlaamse boerenjongen die uitgeloot wordt voor de dienstplicht en door de slechte levensomstandigheden in de kazerne blind wordt. Zijn vriendin slaagt erin om hem vroegtijdig uit zijn benaderde situatie weg te halen, hij geneest en samen trekken ze de wereld in op zoek naar een beter bestaan. Conscience levert een melodrama af dat in dié tijd tot de verbeelding sprak wegens de directe band met de realiteit, met een minimale aandacht voor sociale mistoestanden.

    30-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De republikeinse kalender
    Op 5 oktober 1793 voerde het revolutionaire Frankrijk een nieuwe kalender in ter vervanging  van de gregoriaanse. De tijd werd niet langer gerekend vanaf de geboorte van Christus, maar vanaf de afkondiging van de Franse Republiek op 22 september 1792. Die dag begon het jaar 1.
    Geheel in de lijn van de Verlichting was de nieuwe kalender gebaseerd op de wetten van de natuur. Het republikeinse jaar begint op de eerste echte herfstdag, dwz op de dag waarop de herfstequinox ( = dag en nacht duren net even lang, het astronomische begin van de herfst) door het observatorium te Parijs wordt waargenomen. In 1792 viel dit fenomeen samen met de afkondiging van de Republiek.

    Het jaar wordt ingedeeld in 12 gelijke maanden van 30 dagen elk. Op het einde van het jaar worden daar 5 extra dagen aan toegevoegd. In een schrikkeljaar komt daar nog een zesde extra dag bij. Elke maand wordt opgedeeld in drie decades van 10 dagen elk ; die vervangen de vroegere week van 7 dagen.
    De dag wordt eveneens decimaal ingedeeld in 10 uren, elk uur dan weer in 100 minuten en elke minuut in 100 seconden.
    Voor de dagen kiest men namen die de positie van de dag aangeven en tevens uitgangen hebben waarmee de Fransen vetrouwd zijn : primidi, duodi, tridi, quartidi, quintidi, sextidi, septidi, octidi, nonidi en decadi. De extra dagen heten sansculottides en worden elk aan een deugd of belangrijke activiteit opgedragen.
    Pronkstuk van de nieuwe naamgeving zijn de namen van de maanden. Ook hier wilde men terug naar de natuur. In het ritme en de klanken moesten duidelijk het seizoen en de weersomstandigheden weerklinken.
    De wijnoogst van september, de mist van oktober en het eerste vriesweer van november en december speken uit vendemiaire, brumaire en frimaire. De wintermaanden beginnen met nivose, de sneeuwmaand, en gaan verder met regen en wind : pluviose en ventose.
    De lente kondigt zich aan in germinal, de natuur komt tot bloei in floreal en prairial.
    De zomer zet in met de oogstmaand messidor. De periode van 20 juli tot 19 augustus, als onze zomer het warmst zijn, valt in thermidor. De laatste maand van de republikeise kalender is tevens die waarin men de vruchten van de republikeinse deugd kan plukken : het is de fruitmaand fructidor.

    De republikeinse kalender heeft nooit echt ingang gevonden bij het volk, daarvoor brak hij te sterk met eeuwenoude, ingeburgerde gewoonten, door de godsdienst geheiligd. De decimale dag- en uurindeling is nooit doorgevoerd bij gebrek aan decimale uurwerken en klokken.
    In alle officiele documenten moest de nieuwe kalender door de ambtenaren worden gebruikt op straf van boete. Maar om dat te doen hadden zij omzettingstabellen nodig. Vanaf de machtsovername door Napoleon komt er steeds meer druk om de oude gregoriaanse kalender opnieuw in te voeren. Dat gebeurt uiteindelijk op 1 januari 1806.

    Bron : " Nieuwe maten, nieuwe gewichten en een nieuwe tijd" door M. Elchardus en I. Glorieux

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De herkomst van de naam van deze maand is onzeker. Volgens oude schrijvers zou hij afgeleid zijn van Maia, de moeder van Mercurius, aan wie de Romeinen op de eerste dag van mei offers plachten te brengen. Meidag  was de naam die vroeger in Engeland aan de eerste dag van de maand gegeven werd, toen de mensen nog bij zonsopgang de velden in trokken om de lente te verwelkomen. In vervlogen dagen werden overal in het land mei-koninginnen gekozen en meibomen opgericht. De laatste meiboom in Londen werd in 1717 neergehaald
    In de Roomse kalender wordt mei de maand van Maria genoemd.

    Mei spreuken :
    Avonddauw en zon in mei, hooi met karren op de wei
    Is het weer in mei zeer mooi, dan ziet de schuur maar weinig hooi.
    Mei koel en wak, brengt veel koren in de zak.
    Het onweer in de schone mei, doet het koren bloeien op de hei.
    Een koude mei, een gouden mei.

    Bron : "De vreugde van het landleven" door Edith Holden



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edith Holden, De vreugde van het landleven
    Edith Holden werd geboren in 1871 in Kings Norton, Worcester, Engeland als één van de zeven kinderen van een Britse verffabrikant.
    Zij groeide op in het dorpje Olton in Warwickshire. Daar schreef zij haar natuurdagboek, dat zij met aquarellen versierde.
    Na haar opleiding aan een kunstacademie illustreerde zij vele boeken. Vooral haar dierentekeningen waren zeer succesvol.
    Later vestigde ze zich in Londen waar ze Ernest Smith, een beeldhouwer, ontmoette met wie ze in 1911 trouwde. Het paar woonde in Chelsea en bleef kinderloos. Op 16 maart 1920 kwam Edith tragisch door verdrinking om het leven. Zij viel bij Kew in de Theems toen zij uitbottende kastanjetakken verzamelde.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bijgeloof van de vissers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Typische gebruiken van vissers tonen hoe groot ook bij hen het bijgeloof was.
    Vissers mochten niet fluiten of zingen aan boord want dat zou storm oproepen.
    Op een vrijdag werd er niet uitgevaren.
    Als ze een lang brood meenamen zou het een lange reis worden, een brood met rozijnen was ten zeerste afgeraden. Gaten in het brood werden misschien de oorzaak dat de boot lek zou slaan.
    Er mochten geen dieren aan boord en zeker geen zwarte kat.
    Zag men zwarte vogels dan was dit een slecht voorteken, wanneer een priester of een non passeerde werd de reis afgelast.
    De dag wanneer het schip vertrok mocht er geen vrouw aan boord komen.
    Wanneer iemand een visser een goede vangst wenste dan dacht men dat de kans groot was dat er slechts een magere buit zou zijn. Daarom liep hij dan op straat met gebogen hoofd om die kans te ontwijken.
    Dikwijls was er op de boeg een oog geschilderd als bescherming tegen het boze oog.
    Een geldstuk werd overboord gesmeten om wind te kopen.





    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs