Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De dag voor het feest van Sint-Lieven kwam de massa volk 's avonds laat naar de Sint-Baafsabdij in Gent. Klokslag middernacht werden de poorten geopend. Mannen, vrouwen en kinderen stormden schreeuwend de kerk binnen, recht naar het vergulde reliekschrijn van Sint-Lieven.
    In het holst van de nacht trok deze luidruchtige massa mensen met fakkels de velden in, met takken en wingerdbladen op het hoofd gebonden.
    De opgewonden massa vertrok via de Stuivenberg in Melle naar Sint-Lievens-Houtem, zo een twintig kilometer stappen. Ze gingen dwars door akkers, sloten en boomgaarden, veel verwoesting achterlatend. Ze leken meer op een bende boeven dan op godsvruchtige pelgrims.
    De fiertel werd gedragen door een tiental mannen, de schrijndragers losten elkaar geregeld met geweld af, want iedereen wou de relikwie aanraken om aflaten te verdienen.
    's Morgens kwam de bende toe in Sint-Lievens-Houtem waar een kermis wachtte met veel dansers en muzikanten. Na een losbandig feest met veel rellen, dat één dag duurde, vertrokken de Sint-Lievenszotten langs een andere route terug naar huis. Laat op de middag arriveerden ze op de Vrijdagsmarkt, waar ze nog enkele keren rond het plein liepen. Daarna werd de relikwie terug gebracht naar de Sint-Baafsabdij.
    Door de grote verwoesting die ze onderweg nalieten werd de beruchte bedevaart in 1540 door Keizer Karel verboden.
    Een kroniek uit 1300 vertelt hoe de Gentenaren het bij hun aankomst in Sint-Lievens-Houtem aan de stok kregen met andere pelgrims. De rel groeide uit tot een ware veldslag waarbij verschillende doden vielen en waarbij een deel van het dorp werd platgebrand.

    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kermis, een feest voor gans de parochie
    Men vierde kermis gedurende de zomer, meestal ter ere van een heilige.
    Tijdens de kermis, die in de 16de eeuw soms wel drie weken kon duren, was er vrijhandel in de stad en mochten ook vreemdelingen er hun spullen verkopen. Bovendien kregen mensen die iets op hun kerfstok hadden, een vrijgeleide.
    De mensen kwamen dan ook van heinde en verre naar de stad: handelaars, marskramers, kwakzalvers, artiesten en natuurlijk ook zakkenrollers en bedelaars. Er werd gedanst, gegeten en veel gedronken.
    Er waren volksspelen zoals ringsteken, mastklimmen, palingtrekken, ganstrekken en zakkenlopen.
    Bij het mastklimmen werd de paal soms ingesmeerd met zeep, dit was dan meestal een onderdeel van de waterspelen.
    Bij het palingtrekken moest men, vanop een paard, een paling lostrekken die aan een touw vastgebonden was.
    Bij het ganstrekken moest men de kop afrukken van een levende gans die aan de poten was opgehangen.
    Later kwam daar ook nog de zweefmolen bij, heel leuk voor de kinderen.
    Bij uitstek was de kermis ook de plaats waar jongens op jacht gingen naar een geschikte huwelijkskandidaat.

    Link : http://www.hetoudekinderboek.nl/OWCentsprenten/Centsprenten/Drukkers&uitgevers.htm











    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze prent, van de Engelsman Thomas Boys uit 1837, ziet men hoe men de zieke in een draagstoel naar de ziekenzaal van de Bijloke brengt, soms werd ook een kruiwagen gebruikt.
    Het werkte, maar ideaal was het niet. Mede door de inspanningen van arts-uitvinder Cornelis de Mooy (1834-1926) kwam daarin verandering. Hij ontwierp onder meer een raderbaar: een tussen twee wielen opgehangen brancard die door paard of ziekendrager werd voortgetrokken. De Mooy construeerde ook de raambrancard, waarop een patiënt langs steile trappen en bochtige gangen kon worden vervoerd zonder gevaar voor een val. Ook bedacht De Mooij een driewieler waarop patiënten, liggend of zittend, konden worden vervoerd.

    Links: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_de_Mooy
             


    09-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Odegand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Roel Richelieu van Londersele, de eerste stadsdichter van Gent, schreef onderstaand gedicht.

    Odegand
    je zou wel eens een dag het water willen zijn,
    helder van geest, door de mazen van het net glippend
    thuis in elke haven

    daar waar het water de bruggen verdunt
    zag ik je silhouet het anker lichten en ik dacht
    wie vaart geneest altijd het hart
    van hout was je, immer drijvend
    met gespreide armen het troebele water troostend
    ik haalde je in, liet het onschuldig roer rusten
    het water weet hoe ik met je samenviel

    nu is de regen een boek van vallende woorden
    ik luister hoe hij je naam uitspreekt
    onze foto's zijn vroeger geworden, verstild
    achter een raam van dubbel glas en
    wat binnen blijft zit altijd opgesloten

    vandaag zoek ik je stroomafwaarts, onverdroten
    de dag is ruim voor wie de avond kent
    nergens een meander om aan te leggen
    je weet het water telt vele vrienden
    maar laat mij je bemanning zijn

    http://users.skynet.be/fa577165/index.htm

    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand oktober
    De achtste maand van het oude Romeinse jaar. De Slaven spreken van 'yellow month' wegens de bladeren die verkleuren; bij de Angelsaksen stond oktober bekend als 'winter-fylleth', omdat bij deze maand (fylleth) de winter geacht werd te beginnen;

    Bijzondere dagen
    4 oktober Wereld dierendag
    5 oktober Dag van de leraar
    18 oktober Sint-Lucas
    28 oktober Sint-Simon en Sint-Judas

    Zegswijzen
    Is oktober warm en fijn
    't Zal een scherpe winter zijn
    maar is hij nat en koel
    Een zachte winter : voorgevoel

    Brengt oktober vorst en sneeuw
    Men hoort des winters klaaggeschreeuw

    Zijn Simon en Judas voorbij
    dan is de winter kort nabij

    06-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
    Foto 1 : De Botermarkt
    Foto 2 : Het Luizengevecht





    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
    De namen van deze protestantse martelaren van Gent, in de 16de eeuw terechtgesteld, werden tijdens het Keizer Karel jaar 2000 op de binnenmuur van de Donkere Poort aangebracht

    ONTHOOFD
    Willem Mulier
    Arent de Jaeghere
    Jan van Gendtbrugghe
    Lieven van de Walle
    Jenijn van Reechove
    Joos de Vos
    Joos de Pape
    Jan de Bucq
    Clays van Bampoele
    Lievin Claus

    VERBRAND
    Joos de Backere
    Sanders Huubert
    Mahieu Waghens
    Mathieu de le Becque
    Joos Cockuut
    Margriete van den Berghe
    Goris Cooman
    Naenkin Bornaige
    Wouter van de Weyere
    Hans Bufkin
    Hans van Overdam
    Pieter van den Hende
    Willem de Camp
    Jacob Currick
    Willem de Brouwere
    Gillis de Gusseme
    Liesbett Pierssins
    Pieter van Olmen
    Cornelis Clayssone
    Willem van Leuven
    Lieven Verreken
    Pieter Neert
    Lievine Ghyselins
    David van der Leyen
    Oste van de Kathelyne

    LEVEND BEGRAVEN
    Anna van de Velde

    03-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele rariteiten
    - De honderdjarige oorlog duurde 116 jaar
    - Panamahoeden worden gemaakt in Ecuador.
    - De Russen vieren de Oktober revolutie in november.
    - Een kamelen-haren borstel is gemaakt van stinkdieren-vacht.
    - De Canarische eilanden zijn genoemd naar honden.
    - De voornaam van King George VI was Albert
    - De kleur van de zwarte doos in het vliegtuig is oranje

    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Postduiven speelden een belangrijke rol in de Eerste Wereldoorlog. Alle strijdende partijen hebben op uitgebreide schaal gebruik gemaakt van postduiven.

    In Brussel staat een groot monument ter ere van de militaire duiven en hun verzorgers uit de Eerste Wereldoorlog. Ook in Lille staat een standbeeld ter nagedachtenis van de duizenden postduiven die omkwamen gedurende de oorlog. De duiven werden in die tijd beschouwd als helden en zoals dat gaat met helden, de verhalen eromheen werden steeds mooier.

    Link : http://www.wereldoorlog1418.nl/duiven/index.html

    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
    Foto 1 : De Keyserlei rond 1906, schitterende winkelpanden, restaurants en bankhuizen
    Foto 2 : De Bijlengang rond 1900, heel veel armoede en slechte woonomstandigheden. Het tegenovergestelde van de Keyserlei





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand september
    September was de zevende maand van de Romeinse kalender ; volgens onze tijdrekening is het de negende. De Angelsaksen spraken van de ' gerst-monath' (gerstmaand)

    Weerspreuken :
    - Vorst in september, zacht in december
    - Septemberregen, komt de druiven gelegen
    - Valt begin september de regen in plassen, het volgend jaar zal 't graan goed gewassen
    - Trekt voor Miehiel ( Sint-Michael) de vogel niet, geen winter in 't verschiet

    Bijzondere dagen : - 21 september : Sint-Mattheus
                                 - 21 september : Alzheimer dag
                                 - 29 september : Sint-Michael



    22-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gruwelen van het Gravensteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Men kende in de Middeleeuwen voortreffelijke methodes om verdachten snel tot bekentenis van al dan niet gepleegde daden te dwingen.
    Eén van deze methodes was de ijzeren halsband, aan de binnenkant voorzien van talrijke scherpe ijzeren pinnen, in het Gravensteen kan men er met enig afgrijzen nog enkele bewonderen. Men deed deze band rond de hals van de verdachte en ook maakte men hem vast met touwen aan de muren van de kamer. Het slachtoffer kon zich niet bewegen zonder gekwetst te worden. Weinig mensen konden een dergelijke kwelling langer dan enkele uren doorstaan.
    In april 1586, onder het bestuur van Filips III, belandde in de streek van Nevele een jongen op de brandstapel, vier jaar na de dood van zijn oom.
    Ook een vermeende medeplichtige Adriaan Ronsse werd gearresteerd, de man bleef ontkennen, waarop hij in het Gravensteen de halsband met de ijzeren pinnen omkreeg. Hij wankelde niet en bleef ontkennen. Om tegen te gaan dat hij in slaap zou vallen bleef er dag en nacht volk bij hem. Volgens de nog bestaande processtukken bleef Adriaan op die manier acht dagen rechtop staan. Tenslotte werd hij vrijgelaten.

    Voor het slaan van valse munten werd men streng gestraft. Zo werden in januari 1530, onder het bestuur van Keizer Karel, Guilliam Deynoot en zijn vriend Jacquet Tortier gevangen genomen. Zij waren op heterdaad betrapt bij het namaken van karolusguldens, zij werden naar het Gravensteen gebracht. De valse munten werden vernietigd en ze werden rond de hals gehangen van Tortier, die daarna op het plein werd opgeknoopt. Na de ophanging van Tortier werd Deynoot in de waterketel gegooid en letterlijk doodgekookt.
    Drie jaar later gebeurde hetzelfde met Martin Marignon en zijn medeplichtige Jehan Boly. De vrouw en de dochter van Marignon werden levend begraven.
    Later in de 18de eeuw werd het slachtoffer eerst gewurgd alvorens men hem kookte.
    Mannen werden meestal gekookt, opgehangen, onthoofd of gevierendeeld en vrouwen werden levend begraven of verbrand.

    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ajuinmarkt te Ledeberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds 1600 is Ledeberg bekend om de jaarlijkse ajuinmarkt. Van heinde en ver kwamen boeren en landlieden naar Ledeberg om er ajuinen aan de man te brengen. De uien die verkocht werden kwamen voornamelijk uit de omgeving van Aalst en Ninove.
    Deze ajuinmarkt ging gepaard met de grote jaarlijkse kermis, dit alles ging eind augustus door op de Brusselsesteenweg. Later werd dan ook nog de Lichtstoet ingevoerd op zaterdagavond. In 1966 werd er voor het eerst ook een miss verkiezing georganiseerd, zij vormde dan het sluitstuk van de Lichtstoet op haar praalwagen, vergezeld van twee eredames

    Links : http://www.ajuinmarkt.be/geschiedenis1.html
               http://www.ajuinmarkt.be/geschiedenis.html

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van Ledeberg
    Ledeberg werd voor het eerst vermeld in 964 als Leithaberga wat zoveel betekent als berg aan de waterloop.








    Links : http://www.gent.be/eCache/WLB/42/234.html
               http://www.gent.be/eCache/WLB/41/598.html/
               http://www.ledeberg.be/


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ledeberg, 8 juni 1904
    De doortocht van soldaten in Ledeberg, ze kwamen van Brugge, ze waren op weg naar hun kamp dat in Beverlo lag,




    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgisch-Kongo
    Congo was van 1908 tot 1960 een Belgische kolonie.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_Kongo
    http://www.liberaalarchief.be/iconografie-guillaume1.html
    http://www.liberaalarchief.be/iconografie-guillaume2.html
    http://www.congo-1960.be/
    http://www.kasoft.be/clients/congo/htm/body/infocongo/default.htm
    http://soc.kuleuven.be/arc/afrikaverteltd/?q=book/print/299


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kongo-Vrijstaat

    In Belgie was er weinig of geen belangstelling voor koloniale expansie. Leopold I had die wel, maar vond weinig gehoor. Tijdens zijn

    langdurig verblijf in Engeland had hij de grootsheid en de macht van een koloniaal imperium leren kennen. Leopold richtte in 1841 de ‘Compagnie Belge de Colonisation’ op. Pogingen om wat te ondernemen in Guatemala, Brazilie… mislukten.

     

    Leopold II had dezelfde belangstelling voor overzeese gebieden, maar ook zijn projecten gingen de mist in.

    Henry Motton Stanley (1841-1904) zocht en vond de vermiste Britse zendeling - ontdekkingsreiziger David Livingstone in het binnenland van Afrika. Zijn zoektocht kreeg grote weerklank in de pers.

    De belangstelling van Leopold II voor Centraal Afrika vergrootte daardoor. In 1876 belegde hij een internationale conferentie met de bedoeling de ontdekkingsreizen en de strijd tegen de slavernij te coordineren.

    Nieuwe ontdekkingen van Stanly wekten bij Leopold II een steeds grotere belangstelling.

    Hij stelde Stanley voor samen te werken en die hapte toe. Stanley werd uitgestuurd om nieuwe gebieden te ontdekken.

    Leopold II wilde zijn onderneming een internationaal karakter geven om ze aanvaardbaar te maken en richtte daarvoor de " Association Internationale du Congo “ op.

    Portugal was echter niet akkoord (Diego Cao, een Portugees, had in 1484 de monding van de Kongostroom ontdekt, en Portugal eiste dat gebied nu op).

    Om uit de impasse te geraken werd op 15 november 1884 in Berlijn een koloniale conferentie belegd. Leopold II ging handig en sluw te werk : hij beklemtoonde het internationale karakter van zijn organisatie en speelde de koloniale mogendheden tegen elkaar uit. In de slotakte stond dat de ' Association' een onafhankelijke staat werd, met de Belgische koning aan het hoofd.
    Leopold haalde zijn slag thuis, hij kon als een absoluut monarch over een onmetelijk gebied heersen.


    De hele Kongo-onderneming was hoofdzakelijk een privé-initiatief van Leopold II. Hij stopte er heel wat kapitaal in. De nadruk lag vooral op het winnen van rubber. De Belgische staat steunde de Kongo politiek van zijn vorst wel, maar ondernam zelf niets; de regering schreef alleen enkele staatsleningen uit. Ondanks de akkoorden van Berlijn gaf Leopold in 1891 de Kongo-Vrijstaat het monopolie van de handel en beschouwde hij het grootste deel van het gebied als kroondomein. Land en bevolking werden op een meedogenloze manier geterroriseerd en uitgezogen; enkel de enorme winsten telden. Daar was het Leopold II tenslotte om te doen.

    Schulden, maar vooral de hevige kritiek op het beleid en op de onmenselijke toestanden in de kolonie dwongen Leopold II in 1908 Kongo aan de Belgische staat af te staan (Belgisch Kongo tot 1960) 


    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leopoldstad (foto's)
    Foto 1 : Leopoldstad in 1884
    Foto 2 : Het standbeeld van H.M.Stanley in Leopoldstad





    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
    O dierbaar België o heilig land der vaad'ren
    Onze ziel en ons hart zijn u gewijd.
    Aanvaard ons hart en het bloed van onze adren,
    Wees ons doel in arbeid en in strijd.

    Bloei, o land, in eendracht niet te breken ;
    Wees immer u zelf en ongeknecht,
    Het woord getrouw, dat ge onbevreesd moogt spreken:
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.

    O dierbaar België o heilig land der vaad'ren
    Onze ziel en ons hart zijn u gewijd.
    Aanvaard ons hart en het bloed van onze adren,
    Wees ons doel in arbeid en in strijd.

    Bloei, o land, in eendracht niet te breken ;
    Wees immer u zelf en ongeknecht,
    Het woord getrouw, dat ge onbevreesd moogt spreken:
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
    Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijheid van taal
    De Belgische grondwet van 1831 beloofde vrijheid van taal, maar in de praktijk was daar weinig van te merken. Het Frans was de taal van het centrale bestuur en van het leger. Bij de lagere besturen en bij het gerecht was de taal vrij, maar ook hier nam de verfransing toe als gevolg van de verstedelijking. Wie geen Frans sprak telde niet mee.
    Als tegenreactie daarop ontstonden stromingen die het Vlaams wilden verdedigen en tegelijk de Belgische onafhankelijkheid tegen de Franse dreiging wilden beschermen. Het Vlaamse bewustzijn zocht zijn verantwoording niet meer in de versterking van de Belgische nationaliteit, maar in de erkenning van de Vlaamse.
    Drie van deze stromingen waren namelijk het Willemsfonds ( 1851), het Davidsfonds (1875) en het Vermeylenfonds (1945). Het Davidsfonds was de katholieke tegenhanger van het Willemsfonds, het Vermeylenfonds was Vlaams socialistisch.

    Links : http://www.willemsfonds.be/content.aspx?l=001
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermeylenfonds
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Davidsfonds

              





    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs