In 1870 liet markiezin Marie-Therese de Courtebourne een Mariabeeld in haar tuin in Oostakker plaatsen. De officiele inwijding in 1873 zette heel de buurt aan om het beeld te komen vereren in het park dat voor het publiek werd opengesteld. Op aanraden van de bisschop liet de gravin naast haar Mariagrot een kerk en een verblijf voor de Jezuieten bouwen. Op 7 april 1875 gebeurde er een mirakel. Petrus De Rudder die al lang met zijn been sukkelde, zou op die dag genezen zijn, dankzij de voorspraak van Maria. De massa wachtte niet op de bisschoppelijke erkenning en trok in grote massa naar het Lourdes van het Noorden. Het aantal bezoekers steeg van 25.000 tot 120.000 in 1905. De eerste 40 jaar noteerde men er 117 miraculeuze genezingen.
19-12-2008
Betoverde mensen en dieren
Veel mensen verdienden hun brood met het behandelen van mensen en dieren die zogezegd betoverd waren. Philippus de Nieuwe was rond 1600 in heel Oost-Vlaanderen actief. Met belezingen en bezweringen trachtte hij paarden en koeien te genezen. Sommige dieren gaf hij wijwater te drinken. Vijftig jaar later trok Maarten van Houcke rond om zieke of betoverde mensen en dieren te belezen. Zelfs priesters waagden zich aan dergelijke rituele praktijken al waren ze daar van overheidswege niet voor aangesteld. Omstreeks 1770 verwierf eerwaarde Theodorus Lambertijn bekendheid met zijn toekomstvoorspellingen. Door de mensen wijs te maken dat zij betoverd waren en dat hij hen daarvan af kon helpen, wist hij een aardige stuiver te verdien.
Te Gent werd in 1769 een zekere Theodorus Lambertijn aangehouden
omdat hij zich bezighield met het belezen van mensen en hun wijs te maecken dat
sij betoovert sijn ende dat hij hen daervan can helpen. Het daaropvolgende jaar
werd hij veroordeeld omdat hij, ondanks het feit dat hij reeds een vermaning had
gekregen, buiten het bisdom Gent mensen en dieren zonder toelating exorciseerde.
Zijn straf bestond uit vijf jaar gevangenis, waar hij op woensdagen en vrijdagen
moest vasten op water en brood.
15-12-2008
De stropdragers van Gent
Omstreeks 1500 bestelde de Gentse magistraat een nieuw stadhuis, het moest het grootste worden van de Lage Landen. De beste architecten van die tijd, nl. de Brabanders Rombout Keldermans en Domien de Waghemakere, kregen de job. Maar dit was te hoog gegrepen, de stadskas raakte leeg en de werken vielen stil. In de hele stad heerste toen ook een diepe malaise. Toen keizer Karel in 1537 een nieuwe zware belasting in wou voeren, vloog het deksel van de ketel. De ambachtslieden gingen in staking en kwamen in opstand. De ongeschoolde arbeiders behoorden tot de luidste schreeuwers. Men noemde ze 'creesers' (krijsers). De opgezweepte kudde betogers vernielde een oude oorkonde die de Gentse voorrechten aan banden gelegd had, ze scheurden het document in stukken en ze aten de snippers op zodat er niets van zou overblijven. Karel V kwam zelf naar Gent om de stad te straffen. Hij legde de Gentenaars symbolisch een strop rond de hals en hij ontnam ze ook al hun priveleges
Vijfhonderd Gentenaars, vertegenwoordigers van het stadsbestuur, de ambachten en de volksklasse, kwamen op 3 mei 1540 samen bij het stadhuis. Ze liepen op blote voeten en ze droegen een boetekleed. Een vijftigtal had enkel een wit kleed aan en een strop om de hals, als teken dat ze de galg hadden verdiend. Per twee begaven de boetedoeners zich op weg. Volgens een ooggetuige weenden verschillende deelnemers, uit bitterheid voor die strenge en vernederende straf. In het Prinsenhof zaten keizer Karel en zijn zus Maria van Hongarije de stoet op te wachten, omringd door leden van het hof, om akte te nemen van de onderwerping van de neerknielende Gentenaars. De Gentenaars kregen van dan af de spotnaam Stropdragers. Zelf konden ze er niet mee lachen. Naar aanleiding van een scheldpartij tussen enkele vreemde bouwvakkers en een paar Gentenaars verbood het stadsbestuur al op 8 juli 1540 het woord nog te gebruiken, op straf van terechtstelling. Tot 1600 strafte Gent geregeld niet-Gentenaars die aan die strophistorie durfden te herinneren. Het zwaarste voorval gebeurde in 1588 in Sluis. Brugse schippers maakten daar hun Gentse collega's uit voor stropdragers. Die avond werd er in Brugge zelfs heftig gevochten, tien Bruggelingen en vier Gentenaars overleefden het niet.
Tijdens de Gentse feesten houdt de Gilde der Stroppendragers nog elk jaar een tocht door het stadscentrum, blootvoets en met een strop rond de hals, om de straf van keizer Karel te gedenken.
11-12-2008
Kristallnacht 1938
De herbewapening van Duitsland met het oog op een nieuwe oorlog was de ene pijler van Hitlers politieke programma. De andere was de bestrijding van de Joden. Stap na stap werd de Joodse bevolking in Duitsland op alle gebieden wettelijk gediscrimineerd en volledig rechteloos gemaakt. Na de uitsluiting uit alle openbare functies volgde de ontneming van het Duitse staatsburgerschap en het verbod op huwelijken of sexuele contacten tussen Joden en niet Joden. Daarna werden bepaalde beroepen verboden, zoals arts en advocaat. Een hoogtepunt in de anti-joodse campagne werd bereikt op 9 november 1938, de beruchte Reichskristallnacht, toen in heel Duitsland joodse winkels en synagogen werden vernield of in brand gestoken. Aanleiding was de moord op een Duits diplomaat in Parijs door een jonge joodse emigrant. Vanaf toen waren de joden helemaal aan de genade van de nazi's overgeleverd. Al die maatregelen waren niet alleen immoreel, maar brachten de Duitse economie aanzienlijke schade toe. En toch werden ze uitgevoerd, door de obsessieve jodenhaat van één man. De rest van de wereld keek medeplichtig toe.
Foto : artikel uit Gentenaar 11/11/2008
05-12-2008
Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling âHuishoudkundeâ voor meisjes uitgegeven in 1960.
Maak dat het eten klaar is
Maak de zaken op voorhand klaar, de avond voordien als het moet,
zodat een heerlijke maaltijd hem opwacht als hij terug keert van zijn werk. Het
is een vorm van duidelijk maken dat je aan hem hebt gedacht en je bezorgd bent
over zijn noden. De meeste mannen hebben honger als ze thuis komen en het
vooruitzicht op een stevige maaltijd (vooral als het hun lievelingskostje is)
maakt deel uit van de noodzakelijke warme
verwelkoming.
Wees op tijd klaar
Neem voor jezelf een kwartier rust voor hij thuis komt om te
ontspannen.
Werk uw opmaak een beetje bij, doe een band in je haren en wees
fris en bevallig.
Hij heeft een zware dag achter de rug samen met mensen die hem
overladen met werk en zorgen.
Wees dus opgewekt en een beetje interessanter dan laatstgenoemden.
Zijn zware dagtaak moet opgevrolijkt worden en daar ligt ergens jouw taak dat
het zo wordt.
Breng orde op zaken
Maak nog een laatste ronde door de voornaamste kamers van het huis
juist voor je man thuis komt.
Verzamel de schoolboeken, speelgoed, papieren enz. en neem nog vlug
het stof af op de tafels.
Gedurende de koudste maanden van het
jaar
Je moet een gezellig vuurtje aanmaken waarnaast hij zich kan
koesteren en ontspannen. Uw man zal het gevoel krijgen van in een ordelijke en
rustige haven te zijn aangekomen en dat maakt jou ook
gelukkig.
Voor zijn comfort zorgen bezorgt jou een enorme persoonlijke
voldoening.
Breng het geluid op een minimaal
niveau
Bij zijn aankomst zet je best al het geluid af van wasmachine,
droogkast of stofzuiger.
Probeer de kinderen kalm te krijgen. Wees blij hem te zien.
Verwelkom hem met een warme glimlach en toon de oprechtheid van uw wil om hem te
bevallen.
Luister naar hem
Het zou kunnen dat je een dozijn belangrijke zaakjes aan hem wilt
vertellen, maar daarvoor is zijn thuiskomst niet het geschikte moment. Laat hem
eerst spreken, herinner je dat zijn onderwerpen belangrijker zijn dan de uwe.
Maak ongeveer dat het zijn avond wordt.
Maak nooit je beklag als hij laat thuis
komt
Klaag nooit als hij laat thuis komt voor de maaltijd of zelfs als
hij de hele nacht wegblijft. Bekijk het als kleinschalig in vergelijking met wat
hij heeft moeten doorstaan gedurende de dag. Instaleer hem comfortabel. Vraag
hem zich te ontspannen in de zetel of te gaan rusten in bed. Maak een warme of
frisdrank klaar.
Schud de kussens op en stel voor zijn schoenen uit te trekken.
Spreek hem aan met een zachte, vredelievende en plezante stem. Stel hem geen
vragen wat hij heeft gedaan en twijfel nooit aan zijn oordeel of zijn
rechtschapenheid. Denk er aan dat hij de meester is in huis en uit deze functie
zal hij steeds zijn wil uitoefenen met eerlijkheid en
waarheid.
Wanneer hij klaar is met eten, ruim de tafel af en doe vlug de
afwas
Als je man vraagt om te helpen wijs zijn voorstel af want hij zou
zich kunnen verplicht voelen om het steeds weer te doen en na een zware dagtaak
heeft hij geen nood aan extra werk.
Zet hem aan om zich aan zijn favoriete bezigheden te wijden. Toon
je interesse hiervoor zonder hem het gevoel te geven dat je op gelijke voet komt
op zijn gebied. Als je zelf kleine bezigheden hebt, doe ze zonder praten en
storen, want zijn interesse punten zijn meestal belangrijker dan die van de
vrouw.
Uiteindelijk de avond
Breng het huis in orde zodat het klaar is voor de volgende morgen.
Denk er aan eventueel een ontbijt op voorhand klaar te maken. Het ontbijt van je
man is uiterst belangrijk als hij op een positieve manier zijn zware dagtaak
moet aanvatten.
Eenmaal dat jullie in de slaapkamer zijn aangekomen maak je je
klaar om zo vlug mogelijk in bed te komen.
Niettegenstaande de vrouwelijke
hygiëne
Een grote rol speelt, mag het niet de bedoeling zijn dat uw man de
rij moet doen om in de badkamer te komen, zoals hij moet doen om zijn trein te
halen. Zorg er echter wel voor dat je het beste voorkomen hebt als je gaat
slapen. Tracht een voorkomen te hebben dat innemend is zonder uitdagend te zijn.
Als je een nachtcrème moet aanbrengen of krulspelden, wacht tot hij slaapt want
het zou hem kunnen ergeren bij het zien van een dergelijk schouwspel net voor
hij slaap.
Wat de intieme relaties betreft met je
man
Het is heel belangrijk je te herinneren wat jullie elkaar beloofden
bij het huwelijk en voornamelijk de belofte van gehoorzaamheid. Als hij van
oordeel is onmiddellijk te willen slapen dan zal het zo zijn. Te allen tijde
word je geleid door de wil van je man en oefen je op geen enkel moment druk op
hem uit om hem tot een intieme relatie te
stimuleren.
Als je man voorstelt te paren
Aanvaardt met nederigheid maar houdt steeds in het achterhoofd dat
het plezier aan de man is besteeden veel belangrijker is dan dat van een vrouw. Als hij zijn orgasme
bereikt is een beetje gekreun van jou kant niet misplaatst, integendeel het zal
hem overtuigen dat jij er ook plezier aan hebt
beleefd.
Als je man minder normale handelingen
voorstelt
Gedraag je gehoorzamend en lijdzaam maar geef je eventueel
ongenoegen aan door een stilzwijgen. Het is waarschijnlijk dat je man
onmiddellijk zal inslapen. Breng je kledij weer in orde, breng je
schoonheidsproducten aan alsook je
haarverzorging.
Nu mag je de wekker zetten
Om zeker even voor je man op te zijn in de morgen. Zo kan je hem
een kop thee maken tegen dat hij wakker
wordt.
Op 22 april 1915 voerden de Duitsers de eerste geslaagde chloorgasaanval uit. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een massavernietigingswapen werd ingezet. Later had men dan de vlammenwerpers, ondergrondse dieptemijnen en het mosterdgas. Hieronder het verslag van Willi Siebert, de Duitse gaspionier, die deze aanval beleefde :
Terwijl er zich voor ons een grijsgroene wolk vormde, hoorden we de Fransen plotseling schreeuwen zoals ik nog nooit gehoord had. Elk stuk veldgeschut, elke mitrailleur, elk geweer dat de Fransen hadden, moet hebben geschoten. Ik had nog nooit zo'n lawaai gehoord. De regen van kogels boven ons hoofd was ongelooflijk, maar ze konden het gas niet stoppen. De wind bleef het gas naar de Franse lijnen blazen. We hoorden de koeien schreeuwen en de paarden krijsen. De Fransen bleven maar schieten. Ze konden onmogelijk zien waarop ze schoten. Na ongeveer 15 minuten begon het vuur te minderen. Na een half uur waren er nog maar enkele schoten. Toen was alles weer stil.... Na een tijdje was alles opgetrokken en liepen we langs de lege gasflessen. Alles was dood, niets leefde nog. Alle dieren waren uit hun holen gekropen om te sterven. Overal lagen dode konijnen, mollen, ratten en muizen. De geur van het gas hing nog in de lucht. Hij hing aan de weinige struiken die nog overbleven. Toen we bij de Franse lijnen kwamen, waren de loopgraven leeg, maar binnen een kleine kilometer lagen overal lijken van Franse soldaten. Het was ongelooflijk. Toen zagen we ook dat er Engelsen bij waren. Je kon zien dat de mannen aan hun gezicht en hun keel hadden gekrabt toen ze naar adem snakten, sommigen hadden zichzelf neergeschoten. De paarden, nog steeds in de stallen, koeien, kippen, alles was dood. Alles, zelfs de insekten waren dood.
Op donderdag 7 september, kort na de middag, verlieten de Duitsers Staden. Dit werd in Staden uitbundig gevierd. Op foto 3 zie je de verbranding van de pop "Hitler"
09-11-2008
De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
Meer dan 10 miljoen doden en een veelvoud aan gewonden, over gans de wereld, waren het resultaat van vier jaar oorlog. In 1918-1919 brak bijna overal de "Spaanse griep" uit, die eiste nogmaals 20 miljoen slachtoffers.
Het Belgie van 1919 leek in niets meer op het Belgie van voor de oorlog. Belgie betreurde 60.000 oorlogsdoden, 50.000 soldaten waren verminkt terug naar huis gekeerd. Er was een groot gebrek aan voedsel, kleren en kolen. Het land was kaal geplunderd, er was niets om mee te werken, nu was één van de grote problemen de werkloosheid. Er waren zo'n 800.000 werklozen. De belastingen schoten de hoogte in, tot 8 keer zoveel als voor de oorlog. Ook de prijzen van de levensmiddelen waren ontzettend hoog.
De dorpjes in de frontstreek werden nu de verwoeste gewesten genoemd. Huizen stonden er nog amper, overal waren kraters, loopgraven en bunkers. Er waren geen bomen meer, enkel nog onkruid. Degenen die terugkeerden woonden in betonnen schuilplaatsen. Overal werd opgeruimd en ontmijnd. Ook heerste er wrevel tussen hen die de harde bezetting hadden meegemaakt en zij die gevlucht waren en nu terugkeerden, deze laatsten werden aanzien als plantrekkers.
02-11-2008
De slag aan de Yzer, oktober 1914
De maand november
De negende maand van het oude Romeinse jaar dat in maart begon. 11 november beschouwde men als het begin van de winter. De Angelsaksen noemden deze maand de 'blot-monath' (bloedmaand), vermoedelijk een zinspeling op de gewoonte omstreeks Sint-Maarten vee te slachten om een voorraad vlees te hebben voor de winter.
Zegswijzen : Als het in november des morgens broeit, wis dat de storm des avonds loeit.
Als op Sint-Maarten de ganzen op het ijs staan, moeten ze met kerstmis door het slijk gaan.
November warm en fijn, het zal een strenge winter zijn.
26-10-2008
De bevalling en keizersnede
Bevallen gebeurde vroeger thuis. Een rijk iemand kon de vroedvrouw kiezen die ze wenste, arme vrouwen kregen de stadsvroedvrouw. Deze waren de experts in vrouwenzaken nl. : de vaststelling van een zwangerschap bij een gevangen vrouw, bij verkrachting, seksueel misbruik van meisjes en mishandeling van kinderen. Zij onderzochten de vondelingen en werden bij lijkschouwingen geroepen. Zij moesten ook de bevalling leiden van pestlijders en ook de overleden zwangere vrouwen opensnijden om de vrucht te kunnen dopen. Vanaf 1550 werd de keizersnede toegepast op de stervende of reeds overleden vrouw. De uit Gent afkomstige chirurgijn Boudewijn Ronsse (1527-1596) was één van de eerste die de keizersnede op een levende vrouw aandurfde. Dit was uitzonderlijk, want pas in de 18de eeuw aanvaarde men een man bij het kraambed. Bij de keizersnede gaf men de vrouw alruinsap en wijn tegen de pijn. De kraambedsterfte lag destijds heel hoog. Eén op vier tot één op vijf vrouwen stierf tengevolge van een zwangerschap. Eén van de oorzaken was dikwijls de onkunde van de vroedvrouwen. Vanaf 1770 werden lessen voor vroedvrouwen georganiseerd. De kraambedkoorts werd pas in het begin van de 20st eeuw bedwongen. Pas toen zag men in dat hygiene heel belangrijk was, het wassen van de handen heeft vele vrouwenlevens gered.
Foto 1 : Marktgangers stappen op de trein Foto 2 : Seizoenarbeiders vertrekken met de trein naar Frankrijk
24-10-2008
Niezen (Bijgeloof)
Wie vroeger niesde moest een kruis voor zijn mond slaan. Men zei zelfs dat de duivel iemand die niesde in zijn macht had, wat men alleen kon afwenden door gezondheid te zeggen. Niezen zou narigheid of een scheldende vrouw aankondigen. Als iemand tijdens de huwelijksnacht niesde, dan verwachtte men onheil voor dit huwelijk. Op andere plaatsen geloofde men echter dat niezen geluk bracht ; als een kind voor de doop niesde dan zou het intelligent worden en veel geschenken krijgen. Als men 's morgens voor het ontbijt driemaal moest niezen dan ging het een leuke dag worden. Als men niest terwijl men iets aan het vertellen is, zou hierdoor de waarheid benadrukt worden. Als op zaterdagavond het jongste kind van een gezin moest niezen, dan had men een leuke week in het vooruitzicht. Als een zieke niesde, dan geloofde men dat hij zou genezen. Niezen zou ziekten afweren en daarom werd dan ook dikwijls niespoeder gebruikt. Als men niesde zou men gedurende de daaropvolgende vierentwintig uur geen beroerte krijgen.
De oorsprong van gezondheid te wensen als iemand niest : In de eerste eeuw van onze jaartelling placht de Romeinse keizer Tiberius in zijn wagen rond te rijden en iedereen in het publiek die niesde "Gezondheid" toe te roepen, en bij de tweede en derde keer " Gezondheid, mijn waarde". Kennelijk werd deze heilwens ingegeven door het feit dat bij de oude Romeinen een ernstige ziekte heerste waarvan niezen een belangrijk symptoom vormde. De ziekte had vaak een dodelijke afloop, hoewel men geloofde dat hoe vaker men iemand gezondheid toewenste, des te meer kans hij had het er levend vanaf te brengen. Niezen kwam ook veel voor bij mensen die in de middeleeuwen in Europa aan de builenpest leden, en de gewoonte om iemand die niest gezondheid toe te wensen is tot vandaag de dag blijven voortbestaan.
Een Engels rijmpje geeft een heel weekprogramma voor het niezen : Niezen op maandag, er dreigt gevaar Niezen op dinsdag, een vreemde kust haar Niezen op woensdag : een brief komt er aan Niezen op donderdag, het zal je beter vergaan Niezen op vrijdag, je niest van verdriet Niezen op zaterdag, 't is je lief die je ziet Niezen op zondag, vlucht zo vlug je kan, Of de duivel houdt je een week lang in de ban.
Bron : Volksgeloof, Boek van magische kennis, door Peter Lorie
19-10-2008
De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
De dag voor het feest van Sint-Lieven kwam de massa volk 's avonds laat naar de Sint-Baafsabdij in Gent. Klokslag middernacht werden de poorten geopend. Mannen, vrouwen en kinderen stormden schreeuwend de kerk binnen, recht naar het vergulde reliekschrijn van Sint-Lieven. In het holst van de nacht trok deze luidruchtige massa mensen met fakkels de velden in, met takken en wingerdbladen op het hoofd gebonden. De opgewonden massa vertrok via de Stuivenberg in Melle naar Sint-Lievens-Houtem, zo een twintig kilometer stappen. Ze gingen dwars door akkers, sloten en boomgaarden, veel verwoesting achterlatend. Ze leken meer op een bende boeven dan op godsvruchtige pelgrims. De fiertel werd gedragen door een tiental mannen, de schrijndragers losten elkaar geregeld met geweld af, want iedereen wou de relikwie aanraken om aflaten te verdienen. 's Morgens kwam de bende toe in Sint-Lievens-Houtem waar een kermis wachtte met veel dansers en muzikanten. Na een losbandig feest met veel rellen, dat één dag duurde, vertrokken de Sint-Lievenszotten langs een andere route terug naar huis. Laat op de middag arriveerden ze op de Vrijdagsmarkt, waar ze nog enkele keren rond het plein liepen. Daarna werd de relikwie terug gebracht naar de Sint-Baafsabdij. Door de grote verwoesting die ze onderweg nalieten werd de beruchte bedevaart in 1540 door Keizer Karel verboden. Een kroniek uit 1300 vertelt hoe de Gentenaren het bij hun aankomst in Sint-Lievens-Houtem aan de stok kregen met andere pelgrims. De rel groeide uit tot een ware veldslag waarbij verschillende doden vielen en waarbij een deel van het dorp werd platgebrand.
12-10-2008
De kermis, een feest voor gans de parochie
Men vierde kermis gedurende de zomer, meestal ter ere van een heilige. Tijdens de kermis, die in de 16de eeuw soms wel drie weken kon duren,
was er vrijhandel in de stad en mochten ook vreemdelingen er hun
spullen verkopen. Bovendien kregen mensen die iets op hun kerfstok
hadden, een vrijgeleide. De mensen kwamen dan ook van heinde en verre naar de stad: handelaars,
marskramers, kwakzalvers, artiesten en natuurlijk ook zakkenrollers en
bedelaars. Er werd gedanst, gegeten en veel gedronken.
Er waren volksspelen zoals ringsteken, mastklimmen, palingtrekken, ganstrekken en zakkenlopen. Bij het mastklimmen werd de paal soms ingesmeerd met zeep, dit was dan meestal een onderdeel van de waterspelen. Bij het palingtrekken moest men, vanop een paard, een paling lostrekken die aan een touw vastgebonden was. Bij het ganstrekken moest men de kop afrukken van een levende gans die aan de poten was opgehangen. Later kwam daar ook nog de zweefmolen bij, heel leuk voor de kinderen. Bij uitstek was de kermis ook de plaats waar jongens op jacht gingen naar een geschikte huwelijkskandidaat.
Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
Op deze prent, van de Engelsman Thomas Boys uit 1837, ziet men hoe men de zieke in een draagstoel naar de ziekenzaal van de Bijloke brengt, soms werd ook een kruiwagen gebruikt. Het werkte, maar ideaal was het niet. Mede door de inspanningen van
arts-uitvinder Cornelis de Mooy (1834-1926) kwam daarin verandering.
Hij ontwierp onder meer een raderbaar: een tussen twee wielen
opgehangen brancard die door paard of ziekendrager werd voortgetrokken.
De Mooy construeerde ook de raambrancard, waarop een patiënt
langs steile trappen en bochtige gangen kon worden vervoerd zonder
gevaar voor een val. Ook bedacht De Mooij een driewieler waarop
patiënten, liggend of zittend, konden worden vervoerd.
Roel Richelieu van Londersele, de eerste stadsdichter van Gent, schreef onderstaand gedicht.
Odegand je zou wel eens een dag het water willen zijn, helder van geest, door de mazen van het net glippend thuis in elke haven
daar waar het water de bruggen verdunt zag ik je silhouet het anker lichten en ik dacht wie vaart geneest altijd het hart van hout was je, immer drijvend met gespreide armen het troebele water troostend ik haalde je in, liet het onschuldig roer rusten het water weet hoe ik met je samenviel
nu is de regen een boek van vallende woorden ik luister hoe hij je naam uitspreekt onze foto's zijn vroeger geworden, verstild achter een raam van dubbel glas en wat binnen blijft zit altijd opgesloten
vandaag zoek ik je stroomafwaarts, onverdroten de dag is ruim voor wie de avond kent nergens een meander om aan te leggen je weet het water telt vele vrienden maar laat mij je bemanning zijn