Gepeperd, zalvend of komisch autogezever. Deze blog leest van onder naar boven.
Vriend worden op Facebook? https://www.facebook.com/vroum.vrouumm?ref=tn_tnmn
12-03-2011
Allaam.
Gisternamiddag niet kunnen laten. Naar d'oude garage geweest om het Jappannerke te strelen. En ik moet zeggen, ik stond versteld toen ik de garage binnenkwam. Ze hadden Pindaar, ons leercontractje, de ganse week laten opruimen en schilderen. En er stond een mooie cadeau voor mij. Een splinternieuwe, gevulde Beta gereedschappenkar! Ze leggen me in de watten. Moet oppassen dak geen dikke nek krijg.
Later, in't café, kwam den aannemer me één trakteren en vragen of ik vandemorgen eens kon binnenspringen bij de Jap om enkele dingen te bespreken. Hij meent het blijkbaar. Let op! Ik ook.
Exspress nie veel gezopen gisteren. Ook omdat copain niet van de partij was. Ik begin hem te missen. 'k Ga morgen eens langs gaan. Als ik binnen mag van zijn kalle.
Aan hen die me kennen: Mien kienderfotteure is nog heel. Aan hen die me gemist hebben: Niettegenstaande ik een ingevoerden uit W Vl ben is het carnaval in Aalst één van de hoogtepunten van het jaar.
Van Zondagmorgen tot woensdagmorgen: Oilst, ajooin en bier met schoim. Van woensdagmiddag tot over een uurtje of twee: Dodo. Vandaag: Recup. Morgen: Jappanerke klaarzetten. Denk ik.
Vandenmorgen nog eens op tinternet zitten kijken. Ik lees hier en daar weer "Previeuws" van piloten die de anderen eens een poepje gaan laten ruiken. Schitterende lectuur. Ik mis hier en daar wel de "Aftervieuws" van sommigen.
Op een Facebookprofiel van de één of de anderen gelezen dat, tijdens de Haspengouwrally de vriendelijkste en dankbaarste piloten, die van het criterium zijn. De oude divisie twee, dus. 't Is nie moeilijk, die mannen weten wat ze ervoor moeten doen en vooral laten om hen sport te beleven. En zien de stewards en kp-medewerkers als gelijkwaardigen. En geen " Cantité neglisable" zoals veel "Wouldbe vedetten" van het BK. Want er zitten er nogal wat tussen bij die gasten. En niet noodzakelijk bij de echte toppers.
Proficiat trouwens aan den dezen die ze daar allemaal leren rijden heeft.
Gisteravond te laat terug uit Mofrika om nog dronken te worden. De twee bazen hebben me afgezet aan het stamcafé maar de patron zag het niet meer zitten en ik kreeg er maar twee. Acht seconden dus.
Den André en mijn baas zijn hun nieuwe aanwinst nog in de garage gaan zetten. 'k Moet zeggen, 't zou wel eens een heel mooi ding kunnen worden. Zuivere kas, motor met weinig kilometer, dus goeie basis om een kannonneke te maken. Er stond in die garage nog een exemplaar of vier in mindere staat en de mestserbaas heeft nog een tweede bijgekocht voor onderdelen. Als je geld hebt gaat dat. Een beetje jaloers? Ik? Vanzeneigens.
Om tienenhalf eerste bespreking in d' oude garage. Ik heb ze wel verwittigd, om elf is het apero voor de Vroum.
Ik heb wel volledige geheimhouding moeten zweren. Anders zette ik hier een foto. Maar ik heb geen zin om een C4 te krijgen. En ik spreek niet over de machine van Loeb.
Serieus mijn botten afgedraaid deze week. En niet aan het klotebrol van auto's die mijn baas verkoopt. Gans de week bezig geweest met het opruimen van de oude garage waar we tien jaar geleden nog werkten. Want! Ik mag aan de rallyauto van de metsersbaas werken!
Blijkt dat de favoriete aannemer van ons bazinneke in een vorig leven nog rally gereden heeft. Als jonk gastje is hij zelfs nog gaan kijken geweest naar de 6 uren van Ieper. Ik wist niet dat het ooit bestaan heeft. Iemand van jullie?
Sinds zijn zoon zich een beetje in rally begon te interesseren is het bij hem terug beginnen kriebelen. Hij speelde al met een aantal ideeën voordat hij naar Spa is gaan kijken en eens terug was het hek helemaal van de dam. Volgend jaar starten ze, want onze baas ziet het helemaal zitten, in de Legends. Eerst ging hij huren maar bij navraag in de Ardennen verschoot hij toch van bepaalde bedragen. Hij heeft niet over precieze prijzen gepraat maar eer dat den dezen verschiet....
Ze schuimen al een aantal maanden het net af en hebben een keuze gemaakt. We vertrekken om negen uur naar Mofrika. Hij vertrouwd mij, den André. Hij heeft in een Duitse merkgarage een exemplaar gevonden dat hem aanstaat. Volgens hem deed er geen enkele wagen van dat model mee in Spa. Als ik de foto's bekijk en de beloften, vertaald door de rondborstige, van de verkoper geloof, is het een proper ding. Maar daar hebben we al een paar keer raar mee gevaren. Meer morgen.
Een kwartier na het vorige blogje belt de Benny aan mijn deur. Copain heeft het voor de zoveelste keer aan de stok met zijn azijnpissend vrouwmens en mag niet mee. Godmiljaar, nu ben ik van mijn kwijlebabbe af en worden mijn weekends naar de kloten gebracht door een anders miserie.
Ik mocht wel mee met de twee smoorverliefde ventjes maar wou niet in de weg lopen of getuige zijn van hun eerste kus. Dus, geen Haspengouw voor mij.
Gisterenavond nog een pils gaan pakken geweest en rond acht uur waren de galiaars al terug. Ze zagen er uit als twee verzopen ratten. Hadden een mooie koers gezien maar ze zijn niet gebleven tot het eind wegens te nat. Degene waar we voor supporteren deed het heel goed. Ben wel spijtig dat ik hem niet kon proficiateren.
De Ben had het niew parcours van Moorslede al op zijn laptop staan en we hebben het een paar keer met Google afgetjoold.
Rond twaalven stond het voor copain vast. Hij gaat zijn wijf buitensmijten. Of zelf vertrekken. Ander ziet hij van gans het jaar geen enkele rally. Ik deed alsof ik het geloofde.
Heel de week overuren moeten doen. Niet bepaald mijn hobby maar de kortgerokte zorgt 's avonds nogal goed voor ons. Ze weet hoe ze het aan boord moet leggen, de lepe téve. En, ze betaald goed.
Den aannemer en de baas zijn op een avond komen polsen of ik geen zin zou hebben om in d'oude garage aan één of ander project'je van hen te werken. Alleen, mijn eigen baas en betaald zoals nu. Ze hebben snode plannen, die twee. Alleen laten ze nog niets los. En ze blijken goed overeen te komen, de laatste tijd. Ik weet niet of het 100% naar de zin van ons rondborstig bazinneke is.
Ik zit te wachten op copain om naar Landen te vertrekken. Kwart na zes begint mijn leven terug zin te krijgen.
Benneke en zijn maat zijn zwijnenthousiast teruggekeerd van de Ardennen. Ze hebben meer oude bakken gezien dan in heel hun leven. Op de vraag, wie heeft er gewonnen, was het antwoord; euch, kweet nie, stond het niet in de gazet? Jonge gasten, ge zijt er niks mee.
Het Vipgedoe stelde anders niet veel voor volgens Ben's lief. Zoals ik al zei, ene mè kees of ene mè hesp. En goekope champetter bij 5°. Goe voor één. Bekakt spel.
Ze hebben wel mooie foto's van dito karretjes. Dat moet ik toegeven. Een stielman ziet als het mooi is. En er zat moois tussen. Maar geen Capri.
Nog een week en we kunnen weer naar de rally. Ik weet het, er is op dit moment ook iets bezig dat op een rally gelijkt in Spa. Maar ze zijn daar gisteren de plakkaten aan het einde van de specialles vergeten te zetten en heel de boel telt niet. Ik heb het hier al gezegt. Het is ginder niets anders dan ' M'a tu vue?' van de rallysport. Bende dikke nekken.
Volgens Benneke zal het de moeite zijn in Landen want de Pat gaat het niet gemakkelijk krijgen dit jaar. De C4's van Loeb en consorten zijn aan braderieprijzen aangeboden en er doen er twee mee. Als ze er nu nog mee kunnen rijden is het ok.
Gisteravond samen met copain en de twee snotneuzen in't café onze strategie voor zaterdag vastgelegd. Timing en parcours, waar haalt hij die toch altijd, alsof we zelf gaan rijden. We waren er klaar voor, zoals sommige idioten op tv zeggen.
Hopelijk hebben ze alles opgeschreven want ik ben het kwijt. En copain heeft het waarschijnlijk nooit geweten.
Nu versta ik het ook niet meer. Mijn baas is nog nooit geïnteresseerd geweest in auto's. Ze verkopen, ja. En grof geld verdienen aan de kiekens die het in hun hoofd krijgen om het kamelot te kopen dat hij aan de man brengt. Ja, dat, maar geïnteresseerd in auto's? 'k Zou 't begot nie weten waar die plotse ommekeer vandaan komt.
De aannemer kwam vanachternoen naar de garage en vroeg of ik geen zin had om naar Spa te gaan in't weekend. Hij was uitgenodigd in één of ander Vipgedoe en had een kaart of twee over. Nu, ik zelf heb geen zin om een wereldreis te maken om enkele oude bakken met dikke nekken erin te zien passeren en een piccolo met kees of twee voor niet te krijgen. Danke.
Maar zelfs moest ik zin gehad hebben zou ik er geen kans op gehad hebben. Want, zoals altijd, was de bazin nooit ver weg als de André op bezoek was. ' Hé Pietje', riep ze naar haar wederhelft. 'Zouden wij niet meegaan naar de Ardennen om naar dat Vip-spel te gaan kijken?' Ze wist dat hij niet zou willen maar vroeg het toch' Maar de baas kwam afgewaggeld en antwoorde met een breedsmoelkikkergrijns op zijn vette kop . 'Dat is nu eens een goed gedacht zè. Ok Wanneer? Zaterdag? We gaan mee.' De roodgelipte wist niet wat ze hoorde en de metsersbaas greep naar zijn Gsm. Om snode plannen te maken.
Ik weet het niet maar iets zegt me dat er nog anderen zijn die snode plannen maken. Dat maar gauw maandag is.
Tattaratta....Tattaratta....Tattaratta.... Ten achtuurdertig wakker gemaakt door de bazin. ' Ewel Vroum waar zit ge?' De warme rosse naast me maakte zich stilletjes uit de voeten. 'Euch, wat? Waarom? Thuis in bed. 't Is toch dinsdag?' De brij onder mijn hersenpan reageerde uitzonderlijk allert na een nachtje stappen. Ik was dan ook niet totaal scheef thuis gekomen. Was zelfs de beste van de bende. Brigit vond het ook......
Totaal vergeten dat ik vandaag toch moest gaan werken. De baas had leute toen ik anderhalf uur te laat op het appel verscheen. De veel te kort gerokte naast hem had ons gisteravond zien zitten, haar conclusies getrokken en er een schep bovenop gedaan. En de zot geloofd haar. Ik wed dat ze jaloers was omdat ze met haar vent mee moest en den aannemer op een andere plaats zijn eigen wijf een rad voor de ogen draaide.
Ik heb een uurtje doorgewerkt en de twee bazen waren content.
Sedert ik dat rallyautootje van de Ben zijn lief in orde gezet heb ben ik in de achting gestegen van de metsersbaas. Hij is me komen vragen of ik een oldtimer voor hem kan aan de praat krijgen. Ik moet zaterdag naar zijn stamcafé om er over te praten.
Valentijn. Ooit in lang vervlogen tijd nog bloemen gekocht voor de bitch waar ik veel te lang mee getrouwd ben geweest.
Zit ik gistermiddag lekker mezelf te zijn, dat wil zeggen met een lekkere Jupiler int café, komt Brigit doodleuk op mijn schoot zitten. 'Vroumke, wat zou je er van zeggen moest ik je morgen trakteren met een etentje? De bazin verslikte zich van 't verschot en keek met twee puitogen naar ons. Lang geleden dat ik zo geambraseerd ben geweest. Voor dat er ambetante vragen werden gesteld beantwoorde de goedruikende rosse ' Ewel ik heb zo'n maand of wat vier kaarten gekocht van een rallyteam of hoe heet dat ook alweer en 't schijnt dat het hele zaakje niet doorgaat.' ' De baas van de grill is overeengekomen dat we mogen gaan eten met die kaarten en dat den aannemer de rest bijlegd.' Ik keek naar copain die juist binnenkwam en hij knikte. Beschaamt als een klein kind. We gaan de Ben daar een tijdje niet zien denk ik.
'Dus Vroum, kom me morgen om zeven maar oppikken. De Carinne en haar buk gaan ook mee.' ze draaide met haar kont en ik kreeg ne piepere. Op mijn voorhoofd. Om genante taferelen te vermijden verwijderde ik haar zachtjes van mijn schoot. Gegniffel allom.
Maar what the fuck: ik ga vanavond lekker gaan gourmetten. Gratis.
Laat gedaan met werken gisteren. Die camionetten hangen me serieus de keel uit. Er moeten er vijf in een week klaargezet worden. Ik ben verdomme mecanicien, geen bandwerker. Dat ze hun rekken er zelf inzetten. Ben het tegen de pijpster gaan zeggen. Ze zag dat ik niet welgezind was en zal het iemand anders laten doen. Ik mag maandag thuis blijven. Lang leve part time!
In de café weer wilde plannen gemaakt. Vooral de Ben, die weer over de poen van zijn lief kan beschikken. Die ziet het anders niet meer zo zitten. Ik had waarschijnlijk niet mogen zeggen dat rallypiloten in hun blinkend pakje een grote aantrekkingspool zijn voor hete boulie's. Boulie's staat hier voor; wijven, tentsletjes en ander vrouwelijk gespuis. Sorry.
Drie mailtjes ontvangen van gijlie. Gasten die waarschijnlijk meer van de rally kennen of wij. Ze vinden de nieuwe Scalektriekbakskes beter dan de ouwe bakken van vroeger. En gelijk hebben ze. Of misschien niet. Spektakel op hoog niveau, dat wel. Maar met hoog niveau vul je geen borden. Binnen drie jaar zal menig kampioenschap aan armoede lijden door deze reglementering. Geloof me vrij.
Ooit een "Echte GrB zien doorkomen? In de Monte? Of dichter bij huis, in de Haspengouw? Denk het niet. Toch niet zij die mailden.
Ooit een full grA Cossie met een topgast aan het stuur over Heuvelland zien vliegen? Of de San Remo? Denk het niet.
Ooit zelf gereden? Met een grn 1000cc Opel Corsa or whatever? Denk het niet.
Ik kan mis zijn maar degenen die mailden 'are missing the point.' Even goede vrienden.
Wel, met die grB's zijn een aantal, gelijk wij, simpele zielen die ook rally wilden rijden, naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Wegens; materiaal voor toppiloten, niet voor moneyhavers. Zelfs toppiloten zijn de Indianen gaan vervoegen. Dat waren echte 'Mean Machines, Just for real men.'
Met die grA's rijdt Jan en Alleman nog altijd. Wij genieten nog altijd van de doortochten. Reden? Iedere piloot die aan een stuur kan draaien kan die bakken meester. En, als er iets misgaat heb je nog een 1300kg ijzer rond je.
Die nieuwe Scaletricks zijn ook scheermesjes voor vergevorderden. Geen speelgoed voor rijke playboys. Kubicka bewees het. Again, echte 'Mean Machines, Just for real men.' We gaan er nog van horen. Jammer genoeg op VRT & VTM.
Toch partime. Te gevaarlijk zegt de blauwgeschelpte. De baas noemt haar soms 'Duifje'. Vandaar.
Geen oldtimers gezien zaterdag. Na de apero wel vertrokken en naar Ardooie gereden. Ardooie, off all places. De copain had een plaats gekregen waar ze zeker gingen passeren. Inside information, volgens de Ben. Die had dat ergens op internet gezien.
Onderweg een pitstop, de apero was nogal lang uitgevallen, moeten maken. We hadden sjance, er zaten een vijftal rallymensen aan een tafeltje. Eén had zelfs zijn vrouw mee. Je kon ze herkennen aan hun vesten. Ze waren waarschijnlijk van een topteam, ben vergeten welk, want allemaal in het zelfde tenue. Ik begin me ook zorgen te maken over de omvan van hun kodak's. Nog een beetje en ze kunnen nergens meer binnen.
Vriendelijke gasten, anders. Ze wisten ons te vertellen dat we al veel te laat waren en dat het in feite ook de moeite niet was.
Later met hen nog een klein discutietje gehad over de nieuwe WRC auto's. Ik had een verkeerde, niet echt flaterende, benaming voor die kleine autootjes gebruikt en dat was niet hun mening. Ok, elk zijn gedacht maar zeg nu zelf. Een Ds3; mijn dochter rijdt met zoiets. Een Mini One; de Ben zijn lief rijdt met dadde. Hij is wel een vent maar gebruikt de vrouwenwc om te gaan pissen. Een Fabia; kom zeg zou jij er één kopen? Mijn tante wel. En dan de Fiesta; ik ken niet veel macho's die staan te kwijlen bij die verschijning. Hoe ik die bakskes dan wel noemde? 'Janettekarren' Let op! Ik heb het hier wel over de showroommodellen. Met wielkappen en spoilers kan men een Trabant er gevaarlijk laten uitzien. Alhoewel.
Ben terug. Weekske zonder peeceeke gezeten. Brol gekocht zegt de mens die me uit de nood geholpen heeft. Koop nooit een occasie pc, zei hij ook. Ja, dat zegt hem nu. Dus, nen nieuwen kopen geweest. Nee niet in den Aldi.
Nochtans interessante week geweest. Den aannemer is akkoord geraakt met de sjoemelaar die dat bakske verkocht heeft aan de Benny. Niet zonder slag of stoot. Letterlijk. De flikken gehad daarvoor. Que? I am Manuell from Barcelona. I know noooting. Wat denken ze wel? Dat we 'benouwd' zij omdat ze een blauwe klakke op hun kop hebben? Ze gaan terugkomen, zeiden ze. Dat ze maar doen, ik heb tijd. En de baas geld.
Zeg wel, hij moet ze verdienen, de dikkop. De eerste camionetten van de grote order zijn binnen. Geen partime meer voor de Vroem. Toch niet in de eerste maand.
Deze namiddag naar Ieper. Oude koten gaan bekijken met de copain. Als we de apero overleven.
Gisteren op rallysite: Tjoen, de Belgische kampioen, heeft zijn ontslagbrief gekregen. Zijne C4. Beter hij dan ik. Als dat al rallyniews is. En dat Hybride wagens mogen meedoen in Spa. Spa? Ook al geen echte rally meer. Samenkomst van vedetten. 'M' a tu vu?' van de rallysport. Geld met een hoofdletter. Het interesseerde me opeens niet meer. Niet meer voortgekeken ook.
Ik was gisteren net begonnen aan de montage van Ben's motorke toen zijn maat en diens vader binnenkwamen. De aannemer wilde wel geen geld in zijn zoon's hobby steken maar ze mogen niet met de snotaap zijn kloten spelen. Ik moest uitleggen wat er niet klopte en wat de verschillen waren met het geadverteerde. Hij was al aardig op de hoogte gebracht over het hoe en wat door zijn zoon en belde zijn advocaat.
In de namiddag weer bezoek gehad van de aannemer, vergezeld van een tiep die van alles foto's maakte en mij nog eens hetzelfde vroeg als André vanmorgen. Hij nam alles op met een recordertje. Bleek het een deurwaarder te zijn. ' We gaan er een zaakje van maken, Vroum. Met al de Chinezen maar niet met den dezen!' Ik zou niet graag in die garagist zijn schoenen staan.
'Vroum, je mag alles terug monteren zoals je het gehaald hebt, als je wilt, natuurlijk.' ' Je moet maar zeggen wat je ervoor moet hebben, ik betaal je wel.' Hij stopte een blauw biljet in mijn handen. Ik begin die aannemer beter te kunnen verdragen.
Toch niet direct begonnen. Van de emotie moeten bekomen met enkele Jup's. 't Was donker toen ik thuis kwam en Brigit was mee. Ze heeft spaghetti klaar gemaakt...
Afspraak gistermorgen in 't café om naar oldtimerbeurs in Brugge te gaan. Met de camionet van de Ben zijn, euh, maat. Want den dezen drinkt niet. Om elf iedereen present behalve de camionet. Nie panikeren, we vertrokken toch maar om twaalf. Tijd om te aperitieven, in Brugge is het waarschijnlijk veel duurder. Na een Jupiler of drie begon de Ben zich toch zorgen te maken. Hij had al een paar keer gebeld en zijn cherie nam niet op. Mijn opmerking dat hij misschien bij zijn lief zat verbeterde zijn humeur niet.
Uiteindelijk arriveerde hij. Toen we vroegen waar de camionet was, reageerde hij eerst stomverbaasd om nadien met een alwetende grijns mee te delen dat de beurs volgende week is. Moraal van het verhaal: Als de copain iets regelt moet je het altijd checken, dubbel checken en nog eens navragen. Na tweeën de meegebrachte sixpacks soldaat gemaakt ik mijn garage. Lange gesprekken en wilde plannen. Moesten we er aan werken zoals we er over praten zouden we klaar geweest zijn om de MonteCarlo te rijden. En winnen!
Er zullen nooit zoveel bekers op het dak van het rallykotje staan als lege Jupilerblikjes gisternamiddag.
Gisternamiddag begonnen aan demonteren van meegebracht motorke voor de Ben. Mijn collega van het merk wilde er bij zijn. Hij is er meer in geïnteresseerd dan ik, dacht ik toen hij belde. Of het paste dat hij om één langskwam. Ok voor mij, maar niet alle zaterdag zeker? Dat zorgt er wel voor dat ik mijn portie Jups moet missen op zaterdagmiddag . 't Gaat lang duren.
'Hola! Dat zijn grote pistonnekes voor een zestienhonderd. Geen wonder dat èm zo gaat.' Toen we de kulas er afnamen wist hij het meteen. Blijkt dat Erik die kerel van het kotje kent. De sjoemelaar is indertijd in de garage waar hij werkt een wrak komen halen. En het was geen zestienhonderd! De kozijn van mijn collega rijdt met een identiek spel ook rally's en krijgt nogal klop op de kp's. Daarom was hij zo geïnteresseerd! Dat gaat voor ambiance zorgen, de volgende keer dat deze twee elkaar ontmoeten. 'k Zou er graag bij zijn.
Toen we dat vastgesteld hadden moest den Erik opeens weg. Hij had genoeg gezien, denk ik. Mij niet gelaten. Kon ik mijn schade inhalen. Tien minuten later kon ik mijn eerste van de dag nuttigen. En hij smaakte!
Patron!. Geef er ons nog één. Copain had mij zien passeren en was ook in 't café geland.
'Alléé, santé, copain.' 'Euh. Ja, tis waar. Voor ik het vergeet. Zou je niet naar de Ben bellen? We hebben een probleempje'