Jules had deze ochtend 3 verschillende emmers gehaald en vroeg zich nu af welke de grootste/kleinste is en hoeveel keer we bv. een bepaalde emmer zouden moeten vullen. We ontdekten bijvoorbeeld dat we voor de grootste emmer heel veel kleine emmertjes nodig hadden. En we merkten ook op dat in de grote emmer het zand van het kleine emmertje minder leek tegenover de anderen.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel kwam een waterbak waarin we met bootjes, spuiten,.. mochten experimenteren. De andere kinderen begonnen aan hun knutselwerkje van een visje in de zee. We verfden ons hand en maakten een handafdruk. Na de speeltijd kwamen er 2 nieuwe spelletjes op de tafel; logische volgorde van een zandkasteel bouwen en 4 verschillende zoekplaten van kinderen aan zee. Dankzij de familie van Remco hadden we vandaag ook een echte boot op onze zee in de klas. Wat was het leuk!
Op het einde van de dag leerden we ook het liedje van de 4 visjes.
"4 kleine visjes die zwommen naar de zee. "Het is goed." zei de moeder, "maar ik ga niet mee"
Ik blijf liever in de goede oude sloot, want in de zee daar zitten haaien en die bijten je ...
Vandaag vertelde Jules ons dat hij samen met juf Romy op vakantie gaat. Hij had zijn zak reeds gemaakt met de juf en wij mochten raden waar Jules op vakantie gaat. Heel nieuwsgierig namen we steeds een voorwerp uit de zak. Uiteindelijk vonden we de bestemming: de zee!
Vervolgens hielpen we de juf om onze klas om te toveren naar de zee met een mooi strand en terras. Met allerlei spullen waanden we onszelf precies aan zee. We speelden ook het telspel met de schelpen. We legden in de emmer het juiste aantal schelpen.
Jules houdt ervan om zandkastelen te maken daarom maakten we zelf een 2D- zandkasteel door het kasteel te verven met zand gemengd met gele verf. Natuurlijk probeerden we vandaag ook in echt zand reeds taartjes, zandkastelen,.. te maken.
Op het einde van de dag werd het verhaal van "Jules maakt een zandkasteel" verteld.
Onze ochtend werd rustig gestart met een verhaal over de allerbeste papa! Het verhaal ging over een grote papadino en een kleine dino. De babydino vertelde ons waarom zijn papa de beste is.
Vervolgens speelden we in de hoekjes. Onze winkel werd omgetoverd tot een verwenwinkel voor mama en papa. De winkel werd gevuld met allerlei staaltjes van verzorgingsproducten, parfumflesjes, haaraccessoires,... Op de tafel lag er een telspel rond gezinnen. We mochten per gezin het aantal kinderen leggen volgens het aantal opgestoken vingers.
Na de speeltijd deden we een wiskundige activiteit waarbij we sorteerden en werkten rond het begrip groot - klein. We legden de familieleden van Jules bij de juiste papa: kleine papa of grote papa. Daarna speelden we nog in de hoekjes en sommigen maakten met stift een mooie tekening voor hun papa. In de namiddag speelden we met het mooie weer buiten. We probeerden met stoepkrijt onze papa of een hartje of.. te tekenen.
De ochtend begon sportief met de turnles van juf Petra. In de les oefenden we reeds al ons dansje voor het schoolfeest. De titel blijft nog een verrassing. Na de turnles was er het dagelijkse onthaal en aten we een stuk fruit of boterham.
Wanneer de bel van de speeltijd ging waren we heel nieuwsgierig wie we op bezoek gingen krijgen want de juf had dit reeds 's morgens gezegd. Wie bracht er ons bezoek? Eerst en vooral kregen we juf Bianca nog eens op bezoek EN ook de papa van Willeke kwam ons gedag zeggen. Tijdens ons thema "Feest voor papa" willen we natuurlijk graag papa's in de klas die iets tonen dat ze graag doen. De papa van Willeke had zijn gitaar meegenomen naar de klas om samen met ons enkele kinderliedjes te zingen. Naast het zingen bewogen we natuurlijk ook op de liedjes. Het was heel erg leuk!! We waren meteen opgewarmd. Alvast heel erg bedankt papa van Willeke! Tot een volgende keer!
Op het einde van de dag keken we nog naar de foto's van de gezinnen. Enkele kleuters hadden een foto mee. We besloten dat niet elk gezin hetzelfde is en dat alle papa's er niet hetzelfde uitzien en ook niet dezelfde dingen doen.
Vandaag is een hele leuke dag want er is eentje jarig: ons Beren!!! We hebben samen voor haar gezongen en we hebben gedanst op enkele bekende liedjes. Voor Beren hebben we met onze vingers en handen een klein vuurwerk gemaakt. Daarna kleurden we voor haar een mooie tekening in.
Na de speeltijd zongen we nog een keer voor Beren en mocht ze haar 3 kaarsjes uitblazen. Iedereen kreeg ook een leuke toeter om er extra groot feest van te maken. We aten natuurlijk een lekker stukje taart voor Beren haar verjaardag. Na al dat eten kregen we dorst en dronken we een sapje op.
Vervolgens speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag nu allerlei materiaal om mee te timmeren. We timmerden wel op/in isimo. De dag sloten we af met het verhaal van Jules "Jules houdt van mama en papa". We ontdekten en onthouden ook dat we ons cadeau voor papa goed moeten verstoppen zodat het een verrassing blijft. In het verhaal kwam vooral naar voren dat we mama's en papa's altijd mogen verrassen met een leuk cadeau of een knuffel of een kus. Ze verdienen het elke dag omdat ze goed voor ons zorgen.
Deze ochtend mocht Jules op juf Romy haar schoot zitten. Jules verschoot zich een hoedje! Hij hoorde bij juf Romy iets dat boem boem doet.. Jules hoefde niet bang te zijn want dit was juf Romy haar hart. Iedereen heeft een hart. Samen stonden we met Jules stil wat een hart wil zeggen nl. elkaar graag zien. Zelf gaven we een hartje aan een kindje van de klas die we graag zien.
Daarna begonnen we met het knutselen van ons cadeautje voor papa. Natuurlijk mogen we nog niet verklappen wat het is. We kunnen wel al zeggen dat we het geverfd hebben. Vandaag hebben we ook reeds ons versje voor de papa's geleerd. Op het einde van de dag ging het al vrij goed.
We kregen ook de kans om ons als mama of papa te verkleden met behulp van de kledij en de accessoires. Om de dag af te sluiten luisterden en keken we naar het digitaal verhaal "Waar is papa?"
Deze ochtend had Jules een probleempje voor ons.. Hij vroeg zich af welke kriebeldiertjes nu kunnen vliegen, springen of kruipen? Wij probeerden Jules hierbij te helpen. Als het diertje kan kruipen dan kropen wij op de grond, als het diertje kan springen dan sprongen we en als het diertje kan vliegen dan vlogen we door de klas. Meteen waren we opgewarmd voor de dag.
We speelden een lottospel rond kriebeldieren en we probeerden het juiste dier bij het juiste huis te leggen. Eerst oefenden we elk spel met de juf in de kring. In de zandbak gingen we op zoek naar miertjes en probeerden we mierenhopen te maken met nat zand.
Samen met de juf maakten we een bijtje voor ons bijenhuisje. De kinderen kleurden de juiste kleuren en de juf plakte alles vast. Op het einde van de dag speelden we een gehoorspelletje. 1 iemand was de bijenkoningin die gaf het ritme aan. Als ze traag trommelde dan gingen de andere bijen weg van het nest. Als ze snel trommelde dan kwamen ze terug naar het nest.
Voor iedereen alvast een prettig verlengd weekend en tot dinsdag!
De dag begon sportief met de turnles van juf Petra. De turnles was ook ingekleed in het thema van de kriebeldieren. De meeste spelletjes waren rond de bijtjes.
We knutselden ook zelf een bijenhuisje door eerst een bloempot geel te schilderen. De juf gaf het huisje dan ook een deur. Naast het knutselen speelden we met de nieuwe spelletjes: een associatiespel rond bijtjes bij de bloem en een matrix rond lieveheersbeestjes. Om in de sfeer van de bijtjes te blijven, luisterden en dansten we op de Maya dans.
In de late namiddag hadden we een leuk bezoek: juf Bianca! Ze kwam ons trakteren op een stukje cake en een sapje om ons te bedanken voor de leuke en boeiende stage. Op het einde van de dag vertelde ze nog een keer het verhaal "Het drukke lieveheersbeestje". Het verhaaltje van de vorige dag.
Jules had vandaag een paar lieveheersbeestjes meegebracht.. maar zonder stippen op 1 vleugel. Hij vroeg onze hulp om evenveel stippen te leggen. Wij deden ons uiterste best!
Op de tafel lagen nieuwe plasticinekaarten waarop we allerlei kriebeldieren zagen: bijen, wormen, vlinders,.. We rolden strepen voor de bij, we maakten stippen voor de lieveheersbeestjes,.. Er was ook een nieuw spel waarbij we vlinders weer heel wilden maken door de vleugels juist bij elkaar te plaatsen.
We kleurden een lieveheersbeestje en maakten propjes voor de stippen. De dag sloten we af met het verhaal van "Het drukke lieveheersbeestje". We herhaalden in de loop van de dag ook ons versje.
De dag werd gestart met het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg. Een klein kriebelig rupsje die na veel eten en dagen rust uitgroeit tot een mooie vlinder. Het verhaal werd verteld met leuke handpoppen en materiaal. Daarna speelden we zelf het verhaal na met het materiaal.
We maakten vandaag een vlinder door middel van verf en vouwwerk. Naast verven kleefden we ook de ontwikkeling van rups tot vlinder in de juiste volgorde op een strook papier.
In de bouwhoek bouwden we rupsen met wc- rolletjes. We bouwden totdat we het kopje van de rups erop kunnen zetten. Op de tafel lag er een spel waarbij we de rups eten gaven zoals in het verhaal.
Op het einde van de dag gaven we elkaar een kleine kriebelmassage.
Vandaag hadden we een jarige in de klas: ons Willeke! Alle kinderen kleurden een mooie tekening voor haar. We zongen en we dansten. Een kroon werd gemaakt. In de namiddag aten we dan de lekkere gebakjes met een leuke foto van ons Willeke op.
In onze poppenhoek kwam er een klein tuintje met bloemen, gereedschap en kleine kriebeldieren. De kinderen gingen met behulp van netjes, vergrootglazen,.. op zoek in de klas. Niet enkel in de klas maar ook buiten gingen we even op zoek. Op de tafel stond een doos met daarin allerlei dingen om met de nepkriebeldieren te spelen.
De dieren die de kinderen en de juf gevonden hebben, werden ook bekeken van heel dichtbij. We ontdekten hoe sommige kriebeldieren eruit zien, waar ze wonen,... Op het einde van de dag leerden we ook nog een versje over:
Deze morgen had onze Jules zijn parachute meegenomen naar de klas. Groot dat die parachute was!!! Elke kleuter was nodig om een handvat vast te houden. Met een parachute kunnen we heel veel doen: we hielden de parachute laag en dan zo snel mogelijk naar omhoog doen, we verstopten onszelf onder de parachute tijdens het vasthouden, enkelen liepen onder de parachute door, we lieten ballen dansen op de parachute door te wapperen met de parachute,.. Het was superleuk!!
Daarna gingen we naar de klas en werkten we verder aan onze luchtballon. We kleurden onze mand met wasco en bekleven de ballon met allerlei stukjes stof. Ondertussen speelden anderen in de hoekjes met bijvoorbeeld het nieuwe patroonspel van Jules. Jules gooide met de ballen en wij legden de ballen in de juiste volgorde (volgens juiste patroon). Eerst deden we de oefening gezamenlijk met de pompons.
We probeerden zelf iets kort te vertellen bij prenten van Jules wiens ballon kapot knapte. In de klas kwamen ook krantenstokken ter verrijking om met de ballonnen te bewegen.
Op het einde van de dag keken we naar een filmpje van Plons de Kikker en zijn rode ballon.
Onze Jules had vandaag prenten mee met allerlei ballonnen op, op sommige prenten hield hij zelfs 4 ballonnen vast. We speelden hiermee een telspel en legden het juiste aantal echte ballonnen bij de prent.
Na het telspel speelden we in de hoekjes met de verschillende spelletjes. Op de tafel stond iets nieuws: knikkerdoolhoven en een buizenspel met knikkers. Sommige kinderen stempelden de lucht nog voor hun luchtballon, zodat we morgen verder kunnen met de luchtballon zelf.
We deden ook enkele korte proefjes met een ballon (bv.door voor wrijving te zorgen ging haar rechtstaan of kwamen stukjes papier omhoog, een ballon kan ook een grappig geluid maken als we het gaatje op een bepaalde manier op en dicht doen,...)
In de namiddag was het goed weer waardoor we buiten speelden met de ballen en bliezen we bellen. Op het einde van de dag speelden we het spel: "Ik rol de bal naar...". We probeerden eerst aan te geven naar wie we wilden rollen.
De dag begonnen we door te experimenteren met ballonnen. We onderzochten hoe we met een ballon kunnen bewegen; op tikken met de hand, onder de benen door, tussen 2 buiken,.. Daarna bewogen we met de ballon op oude kinderliedjes.
Daarna speelden we in de hoekjes met de spelletjes rond ballen en ballonnen. Aan tafel gaven we Nijntje haar ballon de juiste kleur door te kleuren. Hiervoor keken we naar haar kroon. We begonnen ook reeds te knutselen aan onze 2D luchtballon door de lucht al blauw te stempelen. Tussendoor mochten we ook bellen blazen want een bel heeft natuurlijke ook een ronde vorm zoals een bal.
Op het einde van de dag las de juf nog het boekje "Pip & Posy en de rode ballon" voor. Pip had zijn ballon laten vliegen en helaas vloog hij tegen een tak. Posy kon Pip weer opvrolijken door bellen te blazen, want het is normaal als deze "kapot" springen.
Deze ochtend startten we de dag met een staaltje volksdans. Samen met alle kleuters dansten we op de volgende liedjes: het aapje en de zevensprong. We waren meteen wakker en opgewarmd. Na de speeltijd deden we een voelspel. We probeerden te raden of het een rond of een niet rond voorwerp was.
We rolden allerlei balletjes met plasticine voor de verschillende nieuwe placemats op de tafel. Naast boetseren hebben we ook allerlei voorwerpen en spelletjes van naderbij onderzocht door middel van de ontdekbak. Op de tafel lag er ook nog een sorteerspel waarbij we allerlei ballonnen moesten matchen met hun lege vorm op papier.
Tijdens het wachten keken we naar een filmpje van UKI en de ballon. We leerden ook het liedje "Ballonnetje" en oefenden het 's avonds vooraleer we naar huis gingen.
Jules had vandaag zijn supergrote ballenverzameling mee naar school. We bekeken en vergeleken alle ballen met elkaar. Ze waren anders in grootte, kleur, textuur, materiaal,...Zelf mochten we 1 bal kiezen waar we zelf iets over vertelden.
In de klas kwam er een huisje en bus waarvan we een ballenbad maakten. Op de tafel speelden we een memory van Nellie en Cezar over ballonnen. Naast de memory waren er ook puzzels waarbij we zelf ballonnen weer probeerden samen te stellen. We speelden ook met de speciale LEGO waarbij er buizen bij zaten.
Vandaag experimenteerden we ook met ballonnen tijdens het knutselen. We stempelden namelijk met ballonnen. Daarna maakten we ballonnen voor Jules met onze vingerafdruk.
Vandaag was het zover, we namen deze morgen de bus samen met de 1ste, 2de en 3de kleuterklas naar het Kadeeken. In het Kadeeken hebben we naar hartelust kunnen spelen in het grote ballenbad, met de zachte mouchen blokken, met het speelgoed ,.. en nog veel meer. Regelmatig namen we eens pauze voor een hapje en een drankje, want van al dat spelen kregen we honger en dorst. Sommige kinderen werden zelfs moe van het spelen en deden even een dutje op de zachte grote blokken. We hebben ons vandaag heel goed geamuseerd! Naar het Kadeeken willen we alvast nog een keer!
De dag begon sportief met de turnles bij juf Petra en juf Bianca. Na de speeltijd was het weer tijd voor een superleuke voorstelling van Tik Tak. Deze keer ging het over het lichaam. Wat hebben we weer genoten van deze voorstelling!
Tussendoor leerden en oefenden we ons liedje van "Hoofd, schouders, knie en teen.." Als we niet aan het bewegen zijn dan zijn we aan het knutselen. We maakten vandaag een soort toverkijkfles. Onze fles werd gevuld met allerlei leuke, kleurrijke en beweeglijke materialen en natuurlijk water. Door het verschillend materiaal kunnen we ons zintuig 'de ogen' zeer goed gebruiken.
Op de tafel lagen er hoofden zonder neuzen, ogen, monden en oren. We gaven elk hoofd wat het nodig had. Naast de voeldoos waren er vandaag ook voelhandschoenen gevuld met verschillend materiaal: stenen, gekleurd water, zand,.. Wat voelde het raar aan om sommige dingen zo te ontdekken met onze handen. In de kring lag er na de middag ook een echt blotevoetenpad. We voelden met onze voeten hoe verschillende zelfgemaakte tegels aanvoelden (watten, flesdoppen, sponzen,...).
Vandaag hadden we een gelukkige jarige in de klas: Florian! We zongen, we dansten,.. We aten een lekker stukje cake en dronken een fris sapje erbij. Florian mocht natuurlijk ook zijn kaarsjes uitblazen en dat ging redelijk vlot! Voor onze jarige maakten we een mooie tekening.
We speelden een ander dobbelspel maar in 3D waardoor we de lichaamsdelen oefenden. Wat we gooiden duiden we aan op onze houten vriend. Op de tafel stond ook een voelbak waarin allerlei verschillende materialen inlagen die hard of zacht waren.
Tussendoor speelden we het spel:"Wie ben ik?" We probeerden te raden wie ervoor ons staat maar we mochten wel onze ogen niet gebruiken enkel onze handen.
Morgen zijn we weer met 2 juffen: juf Romy en juf Bianca.:)
Onze Jules had vandaag een vriendinnetje uit stof meegenomen naar school maar onderweg is er iemand tegen haar gefietst en liggen haar lichaamsdelen uit elkaar. We vroegen ons af hoe we dit probleem kunnen oplossen. We probeerden haar lichaam terug in zijn geheel te krijgen door middel van een foto. Uiteindelijk is het ons gelukt!! We hebben ook nog eens ingeoefend hoe we elk deel noemen.
Vandaag had juf Bianca nog een dobbelspel rond de zintuigen mee. We legden de prentjes bij het juiste zintuig. Met alle verschillende soorten poppen werd er ook in de poppenhoek gespeeld. Vooraleer we gingen turnen keken we naar een filmpje van het zandkasteel over de zintuigen (horen, voelen, proeven, kijken en ruiken). Op het einde van de dag werd het verhaal van Billy-Bob verteld. Hij speelt samen met zijn vriendinnetje Fee en praten over ruiken, voelen,...