Onze Jules had vandaag prenten mee met allerlei ballonnen op, op sommige prenten hield hij zelfs 4 ballonnen vast. We speelden hiermee een telspel en legden het juiste aantal echte ballonnen bij de prent.
Na het telspel speelden we in de hoekjes met de verschillende spelletjes. Op de tafel stond iets nieuws: knikkerdoolhoven en een buizenspel met knikkers. Sommige kinderen stempelden de lucht nog voor hun luchtballon, zodat we morgen verder kunnen met de luchtballon zelf.
We deden ook enkele korte proefjes met een ballon (bv.door voor wrijving te zorgen ging haar rechtstaan of kwamen stukjes papier omhoog, een ballon kan ook een grappig geluid maken als we het gaatje op een bepaalde manier op en dicht doen,...)
In de namiddag was het goed weer waardoor we buiten speelden met de ballen en bliezen we bellen. Op het einde van de dag speelden we het spel: "Ik rol de bal naar...". We probeerden eerst aan te geven naar wie we wilden rollen.
De dag begonnen we door te experimenteren met ballonnen. We onderzochten hoe we met een ballon kunnen bewegen; op tikken met de hand, onder de benen door, tussen 2 buiken,.. Daarna bewogen we met de ballon op oude kinderliedjes.
Daarna speelden we in de hoekjes met de spelletjes rond ballen en ballonnen. Aan tafel gaven we Nijntje haar ballon de juiste kleur door te kleuren. Hiervoor keken we naar haar kroon. We begonnen ook reeds te knutselen aan onze 2D luchtballon door de lucht al blauw te stempelen. Tussendoor mochten we ook bellen blazen want een bel heeft natuurlijke ook een ronde vorm zoals een bal.
Op het einde van de dag las de juf nog het boekje "Pip & Posy en de rode ballon" voor. Pip had zijn ballon laten vliegen en helaas vloog hij tegen een tak. Posy kon Pip weer opvrolijken door bellen te blazen, want het is normaal als deze "kapot" springen.
Deze ochtend startten we de dag met een staaltje volksdans. Samen met alle kleuters dansten we op de volgende liedjes: het aapje en de zevensprong. We waren meteen wakker en opgewarmd. Na de speeltijd deden we een voelspel. We probeerden te raden of het een rond of een niet rond voorwerp was.
We rolden allerlei balletjes met plasticine voor de verschillende nieuwe placemats op de tafel. Naast boetseren hebben we ook allerlei voorwerpen en spelletjes van naderbij onderzocht door middel van de ontdekbak. Op de tafel lag er ook nog een sorteerspel waarbij we allerlei ballonnen moesten matchen met hun lege vorm op papier.
Tijdens het wachten keken we naar een filmpje van UKI en de ballon. We leerden ook het liedje "Ballonnetje" en oefenden het 's avonds vooraleer we naar huis gingen.
Jules had vandaag zijn supergrote ballenverzameling mee naar school. We bekeken en vergeleken alle ballen met elkaar. Ze waren anders in grootte, kleur, textuur, materiaal,...Zelf mochten we 1 bal kiezen waar we zelf iets over vertelden.
In de klas kwam er een huisje en bus waarvan we een ballenbad maakten. Op de tafel speelden we een memory van Nellie en Cezar over ballonnen. Naast de memory waren er ook puzzels waarbij we zelf ballonnen weer probeerden samen te stellen. We speelden ook met de speciale LEGO waarbij er buizen bij zaten.
Vandaag experimenteerden we ook met ballonnen tijdens het knutselen. We stempelden namelijk met ballonnen. Daarna maakten we ballonnen voor Jules met onze vingerafdruk.
Vandaag was het zover, we namen deze morgen de bus samen met de 1ste, 2de en 3de kleuterklas naar het Kadeeken. In het Kadeeken hebben we naar hartelust kunnen spelen in het grote ballenbad, met de zachte mouchen blokken, met het speelgoed ,.. en nog veel meer. Regelmatig namen we eens pauze voor een hapje en een drankje, want van al dat spelen kregen we honger en dorst. Sommige kinderen werden zelfs moe van het spelen en deden even een dutje op de zachte grote blokken. We hebben ons vandaag heel goed geamuseerd! Naar het Kadeeken willen we alvast nog een keer!
De dag begon sportief met de turnles bij juf Petra en juf Bianca. Na de speeltijd was het weer tijd voor een superleuke voorstelling van Tik Tak. Deze keer ging het over het lichaam. Wat hebben we weer genoten van deze voorstelling!
Tussendoor leerden en oefenden we ons liedje van "Hoofd, schouders, knie en teen.." Als we niet aan het bewegen zijn dan zijn we aan het knutselen. We maakten vandaag een soort toverkijkfles. Onze fles werd gevuld met allerlei leuke, kleurrijke en beweeglijke materialen en natuurlijk water. Door het verschillend materiaal kunnen we ons zintuig 'de ogen' zeer goed gebruiken.
Op de tafel lagen er hoofden zonder neuzen, ogen, monden en oren. We gaven elk hoofd wat het nodig had. Naast de voeldoos waren er vandaag ook voelhandschoenen gevuld met verschillend materiaal: stenen, gekleurd water, zand,.. Wat voelde het raar aan om sommige dingen zo te ontdekken met onze handen. In de kring lag er na de middag ook een echt blotevoetenpad. We voelden met onze voeten hoe verschillende zelfgemaakte tegels aanvoelden (watten, flesdoppen, sponzen,...).
Vandaag hadden we een gelukkige jarige in de klas: Florian! We zongen, we dansten,.. We aten een lekker stukje cake en dronken een fris sapje erbij. Florian mocht natuurlijk ook zijn kaarsjes uitblazen en dat ging redelijk vlot! Voor onze jarige maakten we een mooie tekening.
We speelden een ander dobbelspel maar in 3D waardoor we de lichaamsdelen oefenden. Wat we gooiden duiden we aan op onze houten vriend. Op de tafel stond ook een voelbak waarin allerlei verschillende materialen inlagen die hard of zacht waren.
Tussendoor speelden we het spel:"Wie ben ik?" We probeerden te raden wie ervoor ons staat maar we mochten wel onze ogen niet gebruiken enkel onze handen.
Morgen zijn we weer met 2 juffen: juf Romy en juf Bianca.:)
Onze Jules had vandaag een vriendinnetje uit stof meegenomen naar school maar onderweg is er iemand tegen haar gefietst en liggen haar lichaamsdelen uit elkaar. We vroegen ons af hoe we dit probleem kunnen oplossen. We probeerden haar lichaam terug in zijn geheel te krijgen door middel van een foto. Uiteindelijk is het ons gelukt!! We hebben ook nog eens ingeoefend hoe we elk deel noemen.
Vandaag had juf Bianca nog een dobbelspel rond de zintuigen mee. We legden de prentjes bij het juiste zintuig. Met alle verschillende soorten poppen werd er ook in de poppenhoek gespeeld. Vooraleer we gingen turnen keken we naar een filmpje van het zandkasteel over de zintuigen (horen, voelen, proeven, kijken en ruiken). Op het einde van de dag werd het verhaal van Billy-Bob verteld. Hij speelt samen met zijn vriendinnetje Fee en praten over ruiken, voelen,...
Deze morgen kwamen we de klas binnen en in onze kring stond er iets verstopt onder een groot wit laken.. Wat zou het kunnen zijn? Sommigen van ons dachten dat er een spook in onze klas was. Samen toverden we tevoorschijn wat er onder het laken zat..: een grote gele sportzak! Maar nu was het niet meer van de tennisser... Het was een sportzak van een voetballer!! Er zat een echt voetbaltruitje , voetbalschoenen, keeperhandschoenen,.. in. We kregen ook de kans om ons als een echte voetbalheld te verkleden.
We maakten voor onszelf een sportmedaille met behulp van vingerverf omdat we dit verdienden na een sportieve en gezonde week. In de poppenhoek oefenden we verder onze tennisvaardigheden. Nu gebruikten we zelfs ons tennisnet. Op de tafel kwam een mini-voetbalveld waarbij we probeerden te scoren met behulp van een rietje of een poppetje. Tussendoor oefenden we ons versje en we dansten ook op het liedje van Jules - Dansen is gezond. Wat een leuke sportieve dag!
Iedereen alvast een zalig verlengd weekend! En tot volgende week!
Deze morgen vonden we Jules op zijn stoel en hij had iets meegebracht: een grote zwarte zak. We probeerden te raden wat er in de zak zou zitten: een ballon, een auto, ... In de zak zaten allerlei spullen om te ...tennissen. We vonden een tennisraket, tennisballen, een flesje water,.. Daarna probeerden we zelf eens de tennisbeweging uit.
We leerden vandaag ons versje over 3 appels:
"Appeltje geel, ik laat je heel
Appeltje rood, sapperloot
Appeltje groen, ik geef je een zoen.
Hap en hop ik eet je op."
In de poppenhoek kwamen er zelfgemaakte tennisraketten waarmee we op tennisballonnen kunnen slaan. Op een vrije momentje deden we ook een uitbeeldingspel over sport. We bootsten de sport na met ons lichaam. In de kring was er een echt basketnet. Aangezien er veel mieren in onze klas opduiken, maakten we een kleine ontdektafel rond mieren.
Deze ochtend vonden we Jules terug aan onze tafel. Hij was weer lekker aan het eten, maar hij had nu ook de tafel gedekt. We bekeken wat we allemaal nodig hebben om te kunnen eten: bord, mes, vork,.. In de poppenhoek en op de tafel lagen ook placemats waarmee we zelf de tafel kunnen dekken.
Voor ons nieuw versje begonnen we met het knutselen van een fruitdoosje. Vandaag schilderden we reeds de appels in de juiste kleuren. We speelden in onze fruitwinkel en deden opnieuw het proefspel. Er was ook een nieuw spel waarbij we de juiste gekleurde details op het juiste fruit moeten kleven. Vandaag aten we ook ons lekker fruit op dat we krijgen voor Tutti Frutti.
Vandaag was er maar 1 juf in de klas, juf Bianca want juf Romy mocht vandaag weer naar de hogeschool. Net zoals alle andere dagen waren er vandaag nieuwe activiteiten. Onze Jules had weer iets lekkers mee. Op zijn bord lagen groene 'frietjes': lekkere komkommerfrietjes.
Samen maakten we zelf groene frietjes van enkele komkommers en daarna mochten we ze opeten met een lekkere ketchup. Onze winkelhoek werd ook verrijkt met groenten en fruit. Eerst deden we een sorteerspel met het fruit en de groenten. We sorteerden ze volgens kleur. Op de tafel lag ook een spel waarbij we alle gezonde dingen en ongezonde dingen bij elkaar brachten. Duim omhoog? Dat is gezond voor ons. In de namiddag bewogen we op het liedje "Bewegen is gezond" van Kinderen voor Kinderen.
Hopelijk werd iedere mama door haar kind zondag in de watten gelegd met een leuk cadeautje en droogden jullie even een traantje tijdens het luisteren naar het versje waarin we meegeven hoeveel we van onze mama houden. Wat zijn we blij met jullie in ons leven!
Deze morgen troffen we Jules al etend aan de de tafel. Jules had een fruitsaté gemaakt van verschillende soorten fruit. We ontdekten dat we samen met Jules ook zelf fruitsatés gingen maken. Na het maken van onze satés mochten we ze opeten tijdens ons fruit- en drankmoment.
We kropen ook zelf in de huid van een stukje fruit door ons te verkleden als aardbei, peer, appel,.. Soms was het wel een grappig zicht en wouden de juffen wel een stukje "fruit" proeven. Dit leidde tot een leuk spelletje. Op de tafels lag er een 3D memory met speelgoedfruit en in onze kring stond er een grote fruitdoos waarin we de speelgoedfruitjes moeten gooien. Tussendoor mochten reeds enkelen beginnen te knutselen aan hun doosje met zelfgemaakte appels waaraan we de komende week een versje gaan koppelen.
Na de speeltijd was het weer eens tijd voor Tik Tak. Wat was het weer een leuke voorstelling rond ons thema sport en gezonde voeding! Dat smaakt naar meer! Vandaag was het de laatste dag goed weer en daarom speelden we deze namiddag buiten met water (bv. waterpistolen, waterglijbaan,...). Wat was het leuk!!
Op het einde van de dag luisterden we naar deel 1 van het verhaal "Anna eet graag fruit".
Deze woensdag was het een kort dagje samen met juf Romy. Juf Bianca was nodig op haar hogeschool. Vandaag speelden we nog met enkele nieuwe spelletjes die zij gemaakt heeft voor ons.
In het boek van "Mama kan toveren" toverde de mama alle monsters weg zodat de dochter goed kan slapen. Wij toverden zelf vandaag de monsters weg door met de dobbelsteen te gooien en gaven zo Jules een goede nachtrust.
Na de speeltijd hadden we uitzonderlijk turnles van Juf Petra, maar dat vonden we absoluut niet erg om met dit mooie weer buiten te turnen. Vervolgens speelden we nog even in de hoekjes. Op de tafels lag een nieuw bloemenspel. Naargelang de kleur van het bloemblaadje bevestigden we de juiste kleur wasspeld. We oefenden nog enkele keren ons versje voor Moederdag.
PS: Iedereen alvast een goed verlengd weekend! En heel veel genot van het goede weer!
In de ochtend bekeken we nog een keer de prenten van het boek. Op één van de prenten bakte mama een taart. Vervolgens kregen we in de zandbak de kans om zandtaartjes te maken met allerlei taartvormen. Op de tafel boetseerden en versierden we prenten van taarten met de plasticine.
Na de speeltijd kregen we bezoek van de mama van Linde namelijk ook wel juf Lien. Zij maakte samen met onze hulp een heerlijke appelcake. Nadat de cake was afgekoeld mochten we natuurlijk zelf proeven! Hmm lekker!
In de namiddag was het heel goed weer en hebben we lekker buiten gespeeld. Op het einde van de dag keken we nog een filmpje en herhaalden we ons versje voor de mama's.
Deze ochtend werd gestart met het verhaal "Mama kan toveren". Rond dit boekje werken we de komende dagen. Na het verhaal speelden we in de hoekjes.
In onze poppenhoek stond er een wasmachine om de kleertjes van de popjes te wassen. Er was ook een wasdraad gespannen om alles op te hangen. Naast wassen maakt mama zich ook mooi met juwelen. Op de tafel lagen houten mama's waarop we een ketting kunnen vormen met steekparels.
Alle kinderen werkten ook hun cadeau voor Moederdag af. Zodat het cadeautje mooi ingepakt kan worden. Na de speeltijd waren er ook leuke kleertjes waarmee we ons kunnen verkleden als mama. Onze winkelhoek werd ook geïntroduceerd door middel van een herkenningsspel. Tussendoor herhaalden we vele keren het versje voor onze mama.
Op straat staan niet enkel verkeerslichten, maar ook verkeersborden. Onze Jules had er een paar meegebracht. Met deze verkeersborden speelden we een memoryspel.
We werkten vandaag nog verder aan ons cadeau voor mama zodat het zeker klaar is tegen volgende week woensdag. Wat het juist is dat gaan we natuurlijk niet verklappen!!!
Onze zandbak kreeg nog enkele nieuwe dingen bijvoorbeeld tunnels om met de auto's erdoor te rijden. We maakten zelf een rijlandschap in het zand. In onze klas kwam er ook een klein politiekantoor waar we met auto's door kunnen kruipen of rijden.
Op het einde van de dag leerden we reeds het versje voor onze mama's, Voor dit versje gaan jullie toch nog even moeten wachten :)
Vandaag staat onze politieman centraal. Net als elke agent moeten we goed weten wat mag en niet mag zeker met betrekking tot de lichten/bestuurders. We speelden een kort spelletje om dit te testen. Zelf zijn we natuurlijk geen politieman zonder onze eigen politiepet. We maakten onze eigen politiepet door middel van verf en papier. Juf Bianca maakte de petten verder af met het juiste symbool.
In onze poppenhoek kwam er een mini- politiekostuum waarmee we reeds kunnen spelen tijdens het wachten op onze eigen pet. Onze zandbak werd verrijkt met auto's, politieagenten, zebrapaden,.. Tijdens het spelen hoorden en dansten we op het liedje van K3- Bij de politie.
We werkten ons verkeerslicht af door nog de zwarte kleur aan te brengen door middel van potlood. Nog enkele andere kinderen werkten verder aan hun cadeau voor mama. Op het einde van de dag herhaalden we ons lied van Jan de politieman enkele keren.
Onze Jules had vandaag iets meegebracht regelrecht uit het verkeer.. Hij had een verkeerslicht meegenomen naar de school. Jules legde ons uit wat je moet doen bij welk licht.
Vandaag maakten we zelf een verkeerslicht door middel van papier te scheuren. Andere kinderen werkten aan hun moederdagscadeau. Op de tafel kwam er een nieuw rijlandschap. Dit landschap mochten we zelf bouwen door middel van huisjes, boompjes,..
Op het einde van de dag leerden we een liedje over de politieagent.
"Jan Politieman staat klaar, kijk goed uit er is gevaar.
Als de lichten groen aanslaan, netjes netjes verder gaan.
Als de lichten rood aanslaan, netjes netjes blijven staan."
Wanneer we de klas binnengingen merkten we iets op de grond op. Het was lang en met zowel witte als zwarte strepen.. We mochten weliswaar over een zebrapad lopen. Onze Jules vertelde aan de hand van prenten wat het was.
Samen ontdekten we via Jules en de prenten wat we moeten doen als we een zebrapad zien. We kijken naar links en we kijken naar rechts om te zien of er geen gevaar is. We oefenden dit een aantal keer in de klas door zelf Jules voort te bewegen.
Als creatieve activiteit gaven sommigen nog hun auto een mooie kleur door met de knikkers in de verf te rollen. Andere kinderen werkten reeds aan hun moederdagscadeau. Onze geverfde auto stond bij de andere fietsjes en auto's in de poppenhoek. We mochten zelf in de geverfde auto spelen alsof we aan het rijden waren.
Op de tafel lag er een telspel waarbij we het grote zebrapad moeten oversteken om tot bij de school te komen. Samen met de hulp van de juf ging dit goed. Na de speeltijd deden we ook een leuke muziekactiviteit waarbij we zelf een auto nabootsten door het geluid van onze tikstokjes aan te passen (bv. snel => snel en hard kloppen, traag=> met pauzes tikken).
In de turnles was ons thema ook heel zichtbaar door gebruik te maken van de verschillende signalen: rood licht (stoppen) en groen licht (verder lopen).