Wanneer rijdt een auto nu snel en wanneer niet? Samen oefenden we traag en snel. Een ziekenwagen gaat snel als er iemand heeeeeeel veel pijn heeft. Met de auto's speelden we daarna ook in het hoekje.
Vervolgens vulden we de pillenpotten met pilletjes door met onze vinger ze te stempelen. We begonnen met knutselen aan onze ziekenwagen. Tussendoor het knutselen speelden we in de hoekjes: we zochten de verschillende rode kruisjes van het ziekenhuis, we bekeken rontgenplaten op ons lichtbord,...
Samen ontdekten we ook splitpennen. We probeerden spatels en splitpennen aan elkaar vast te maken. Op deze manier kunnen we leuke figuren maken.
Op het einde van de dag keken we terug naar een filmpje van het zandkasteel en deden we een rustgevende oefening met een zakdoek.
Onze ochtend was meteen zeer actief. Samen met juf Petra oefenden we het dansje tegen pesten. Niet gemakkelijk..maar we doen ons best. Vandaag was het ook gedichtendag. In onze klas stond een mysterieuze schildersezel met daarop allerlei boeken en versjes. Op onze banken hing het ook vol met gedichten. Gedurende de hele dag dansten, zongen en zegden we de versjes op. Er waren hele mooie bij!
Na de speeltijd keken we naar het zandkasteel, daar waren ze ook allemaal ziek. Wat zijn dokters toch belangrijk! Vervolgens zijn we in de diepvries gaan kijken naar onze ingevroren ballonnen en ijsjes van vorige week... Alles was heel erg koud en hard geworden; ijs overal. We ontdekten de ballen die we verkregen door de ballon er af te knippen en we proefden de cola- ijsjes.
Daarna speelden we in de hoekjes: we maakten een ziekenhuisbed voor Jules met blokken, we speelden met siroop door spuitjes en potjes te vullen,.. We maakten onze stethoscoop af door rietjes te rijgen.
Op het einde van de dag maakten we muziek met ons lichaam (voeten, handen,..).
Vandaag was juf Romy er niet, omdat ze een bezoekje mocht brengen aan een andere (hoge)school. Stagiaire Bianca, die voor juf studeert, nam de klas voor een dagje over. De kinderen kregen vandaag dus een nieuwe juf.
's Morgens keken we even in de dokterstas. We ontdekten wat er in zat en gebruikten het zoals de dokter het zou doen. We oefenden op elkaar. In de hoekjes speelden we met de verkleedkledij, probeerden we de schaduw van de doktersinstrumenten te vinden, legden we lichaamsdelen in verband door te dobbelen,.. Onze winkel werd ook omgetoverd tot een echte apotheek vol medicijnen.
Na het turnen met juf Petra speelden we met juf Bianca het telspel rode stippen. Op het einde van de dag leerden we een nieuw liedje:
Plik plak , plik plak een pleister op mijn... (lichaamsdeel)
Plik plak,plik plak een pleister op mijn ... (lichaamsdeel)
Deze week starten we met het thema ziek zijn. Vandaag was juf Lien een dagje ziek waardoor we samen met de anderen een hele dag in de klas van juf Lien hebben gespeeld. We brachten Jules mee naar de klas en wat zagen we...? Jules stond vol met rode stippen.. Wat nu? Heeft hij geverfd of met stiften gespeeld? Ziet hij rood van verliefd te zijn?.. Neen, onze Jules was ziek. Wat moeten we nu doen? Samen kwamen we tot het feit dat Jules dringend naar de dokter moet gaan. Enkelen van ons hebben wel gewerkt aan hun knutselwerkje: Jules met rode stippen..
Deze ochtend was juf Romy er weer! Wat waren we blij! We hebben haar toch gemist ookal was het zo leuk de vorige dag. Deze ochtend waren we net bij de dokter.. we deden allerlei testjes bv. wegen, meten, oogtest,.. We ontdekten zo wie het grootste van de klas was,wie goede ogen heeft,..
Daarna knutselden we verder aan onze Jules en begonnen we met het maken van een eigen dokerstas. Er waren nieuwe spelletjes: we sorteerden pillen op kleur, we boetseerden gevoelens/gezichten van mensen in de wachtkamer van de dokter,.. Tussendoor luisterden en zongen we ons liedje 'Plik plak pleister'.