De ochtend hebben we gestart met het onthaal en daarna een lekker ontbijt met brood van de bakker. We zaten samen met alle kindjes van juf Lien en juf Sandra. We smulden van ons brood of sandwich. Nadat we ons buikje goed rond hebben gegeten,gingen we weer naar de klas. We speelden in de hoekjes tot de bel ging om buiten te spelen.
Na de bel las de juf een verhaal voor van Jules over een gekke boterham met choco, kaas,.. Dat leek ons niet zo lekker. In de hoekjes maakten we daarna zelf broodjes met vlees, choco, tomaten,sla,... of we speelden het dobbelspel vol bewegingen (bv. deeg rollen, bloem strooien, ...). We herhaalden tussendoor ons liedje van de bakker. Na de speeltijd begonnen we ook aan een nieuw knutselwerkje: ons eigen taartje.
Na het onthaal vertrokken we met de 2 andere klassen te voet naar de bakker. Eenmaal aangekomen bij de bakker, gingen we met zijn allen in de bakkerswinkel. We geraakten net allemaal binnen in de winkel. De bakkersvrouw heette ons welkom. We bekeken alles wat in de winkel stond. Sommigen maakten zelf een bestelling. Daarna gingen we naar achteren in de bakkerij waar de bakker deeg aan het maken was voor brood. We zagen allerlei machines die het deeg bewerkten. Achteraan stond er ook een chocolademachine om grote chocoladen eieren te maken. Het rook superlekker in de bakkerij!! Na het bezoekje gingen we terug te voet naar school en speelden we met de spelletjes rond het thema.
Vandaag hadden we veel kindjes in onze klas, omdat juf Sandra ziek is. Het was even wennen aan de drukte, maar daarna speelden we samen met het speelgoed.
Juf Romy vertelde ons het verhaal "De bakker". In dit boekje ontdekten we dat de bakker vroeg moet opstaan, dat hij eerst deeg maakt en daarna bakt,... Daarna kregen we zelf de bakkriebels en maakten we zelf zandkoekjes. We begonnen met het maken van het deeg. Na de speeltijd maakten we dan figuurtjes met behulp van vormpjes.
We speelden ook het kleurenspel: we sorteerden de boterhammen volgens kleur in de juiste broodzak. De andere kinderen speelden in de hoekjes of spoten met hulp van juf Bianca slagroom op de taarten. Ook waren er boetseerkaarten van taarten op de tafel om te werken met plasticine.
Om de dag te beginnen speelden we een telspel. Samen bekeken we 2 boodschappenlijstjes van juffen bij de bakker. We telden wat ze nodig hadden en staken het in de broodzakken.
Daarna ontdekten we iets nieuws in onze ontdekbak: bloem gemengd met beetje olie. We maakten er zelf taartjes en vormpjes mee. Op het einde zagen we een beetje wit maar dat was snel opgelost.
Na de bloem te ontdekken, zochten we naar de bakker in onszelf tijdens het bereiden en bakken van echte croissants met choco of confituur. Natuurlijk hebben we ook mogen we proeven!!
We werkten vandaag onze bakkersmuts af. Na het turnen deden we de yoga - oefening: koekje door te tikken, strijken,.. op elkaars rug. We sloten de dag af met het leren van ons liedje:"Bakker wat doe je vandaag?" :
Een nieuwe week wordt gestart met een nieuw thema nl. :"De bakker". Deze ochtend stond er in onze kring een mand vol lekkers van de bakker. We ontdekten wat er in elke zak zat door het waar te nemen met onze zintuigen. Het belangrijkste en leukste was natuurlijk het proeven van al dat lekkers: wit en bruin brood, chocoladekoek, sandwich, pistolet,.. We vergeleken ook de verschillende broodjes.
Onze winkel in de klas was een echte bakkerswinkel geworden. In de poppenhoek stond er op de tafel allemaal materiaal om zelf broodjes of taartjes mee te maken.
Om er uit te zien als sommige echte bakkers maakten we zelf een bakkersmuts met papier. Na het knutselen speelden we samen met juf Romy een schaduwmemory rond de bakker. In de namiddag mochten we spelen en daarna gingen we bij juf Lien omdat juf Romy op doktersbezoek mocht.