Vandaag had iedereen zijn fiets mee want er stond een verkeerspark in een afgesloten deel van onze wijk! Samen met de eerste en tweede kleuterklas begaven we ons op het parcours. Het was koud maar we hadden ons goed aangekleed. Op de straat stonden allerlei obstakels en voorwerpen die ons rijgedrag veranderde. Na de speeltijd speelden we verder in de hoekjes met alle spelletjes. Op het einde van de dag keken we verder naar de film van Plop.
Donderdag is turndag! We begonnen de ochtend dus heel sportief samen met juf Petra. Daarna deden we het onthaal. Vervolgens las juf Romy nog eens het verhaal van het sprookjesbos in de herfst voor.
Na de speeltijd deden we een ruimtelijk spel met een kabouter en paddenstoel. We plaatsten de kabouter voor, achter, in en op de paddenstoel. We oefenden zo onze begrippen. Voor ons herfsttafereel knutselden we verder aan onze paddenstoel. We maakten de hoed van de paddenstoel.
In de hoekjes speelden we met alle spelletjes en het materiaal van het thema. In de kring kwam er een heuze kabouterbowling. We gooiden de kegels om door met de bal te rollen. Het rollen daar moeten we wel nog op oefenen. Op het einde van de dag gedroegen we ons als reus en kabouter. Bij het woord kabouter waren we klein en bij de reus maakten we ons groot.
Deze ochtend begonnen we met onze zoektocht naar kabouters. In de klas hadden verschillende kabouters zich verstopt. Samen met de juf gingen we op zoek. De ene kabouter was al makkelijker dan de andere te vinden. Daarna telden we het aantal kabouters en bespraken we het uiterlijk van de kabouters.
We schilderden reeds de steel van onze paddenstoel. Daarna speelden we in de hoekjes met de spelletjes. We kregen ook de kans om ons te verkleden als kabouter. De juf had verschillende kaboutermutsen meegebracht. Nu had juf Romy 6 kabouters in plaats van 6 kindjes. Aan de tafel oefenden we onze fijne motoriek door een paddenstoel stippen te geven. Dit moest met behulp van knopen.
Na de speeltijd maakten we muziek zoals de kabouters dat doen. Zij maken ook heel erg graag muziek. Vervolgens speelden we verder in de hoekjes. Bij juf Romy maakten we puzzels van Jules,bosdieren, paddenstoel,.. Op het einde van de dag keken we een filmpje van Plop.
De ochtend begon muzikaal. David de kabouter leerde ons het liedje 'Op een grote paddenstoel'aan. We voerden de bijhorende bewegingen ook uit. Alle kindjes mochten eens op juf Romy haar schoot, wat was dat leuk!
Na het liedje speelden we in de hoekjes. Op de tafel stond er een heus kabouterhuis van hout! We mochten met kleine kabouters in dit huis spelen. We speelden ook het kleurenspel waarbij de juiste kabouter bij dezelfde gekleurde paddenstoel wordt gekleefd.
Na de speeltijd namen we verschillen tussen kabouters waar. We keken naar de kleur, kledij, baard/geen baard, geslacht,.. We ordenen ze in de juiste groep. In het bos kwam er een grote paddenstoel waar we zelf onder kunnen spelen. We werkten reeds verder aan ons herfsttafereel door te knutselen. Op het einde van de dag dansten we de kabouterdans.
Deze ochtend vonden we een paddenstoel bij Jules. Hij had er eentje geplukt in het bos. Dankzij juf Romy haar prenten, voorwerpen en filmpjes kwamen we allerlei dingen te weten over paddenstoelen en kabouters. We kwamen bijvoorbeeld te weten dat er paddenstoelen zijn die we mogen opeten en anderen niet. Dat kabouters neuzen in plaats van een kus te geven enzovoort.
Op de tafel lagen er nieuwe plasticinekaarten. We gaven paddenstoelen witte stippen, egels hun stekels en bladeren hun nerven. Ayat werkte nog haar herfstboom af en daarna begonnen we met het maken van de ondergrond van ons eigen bos. We scheurden bostinten en bekleefden ons papieren bordje. Na de speeltijd werkten we hieraan verder en speelden we het telspel van de paddenstoelen. We telden de cirkels en gaven het juiste aantal stippen.
Tussendoor bekeken we een filmpje van David de kabouter. Op het einde van de dag las juf Romy het verhaal van het sprookjesbos vol herfstkleuren voor. In dit verhaal hadden 3 kabouters ruzie maar uiteindelijk leerden ze samen te werken.