Deze morgen legden we ons Juleske nog is in zijn bedje.. Waarop moeten we letten als we gaan slapen? We dachten over alles eens goed na en we speelden het ook na. Dan aan de hand van onze zaklampen spraken we over weinig en veel licht. Wat leuk om met licht te spelen!!!
Daarna werkten we verder aan onze kaarswerkjes waarbij we ze van groot naar klein rangschikten. Eerst natuurlijk is oefenen met echte kaarsen. In de poppenhoek maakten we ons eigen bedje op en gingen we slapen. Op de tafels waren er weer enkele nieuwe spelletjes: sterren tellen en plukken met Nijntje, een spel rond slaaphoudingen en kleuren,..
Voor het spaghettiefestijn maakten we zelf een mooie onderlegger in de kleuren van Italiƫ. Op het einde van de dag werd ons klasje ook helemaal leeggemaakt en netjes gezet voor het feest. Tot morgen op het feest!
Jules had een grote bak vol lichtbronnen meegenomen. Ook de kindjes hadden enkele spullen van thuis rond licht en donker meegenomen. We bekeken de spullen van dichtbij en vroegen ons dan af hoe we het licht aandoen. We ontdekten dat niet alle 'lichtjes' worden aangestoken met een knop maar bv een kaarsje met een lucifer.
Ons lichtbord werkt verrijkt met allerlei kleurrijke vormen. Ook mochten we de blinddoeken gebruiken van ons raadspelletje. We kregen de opdracht om iemand te raden terwijl we geblinddoekt waren. Niet zo gemakkelijk! De nachtmobielen werden omhoog gehangen en gaven licht in het donker.
De kindjes van juf Sandra brachten een bezoekje aan de klas door afwezigheid van de juf. De ochtend werd gestart met het herhaald vertellen van het verhaal van Jules en zijn nachtlampje. Door een groot vragenspel werden de juiste prenten aangeduid.
Daarna werkten we onze mobiel af door sterren te verven met Glow in the dark verf. Terwijl waren er in de hoekjes enkele nieuwe dingen zoals nachtplasticine vol sterren en glitter of een groot lichtbord. Op het lichtbord lag er zand om in te 'schrijven'.
We zetten ons beste beentje voor door op muziek het licht van de zaklamp te volgen. Het lichtje mochten we niet verliezen of we waren verdwaald. We begonnen reeds aan ons werkje waarbij we kaarsen rangschikken van groot naar klein. De dag sloten we af met een nieuw versje:
Vandaag vertelde Jules ons dat hij een donker hoekje weet liggen in de klas.. We kropen in het donkere huisje, maar waren toch een beetje bang zonder licht.. Al een geluk dat Jules zaklampen meegebracht had. Zo was het toch niet meer zo donker.. We experimenteerden met de zaklampen.
In de hoekjes waren er nog andere spelletjes rond licht en donker: we kregen de kans om met lichtgevende ringen te werpen, we maakten muziek op een lichtorgel, we brachten sterren en maan op hun juiste plaats in de puzzel,...
We begonnen te knutselen aan onze eigen nachtmobiel met een maan en sterren. We verfden onze bordjes in blauw of zwart. Op het einde van de dag werd het verhaal "Het nachtlampje van Jules" verteld. Die papa van Jules toch.. zomaar het lichtje laten branden. Jules kan zo niet slapen hoor.