Onze morgen werd gestart met het verhaal van Jules bij de kapper. We bekeken de prenten maar gaven nu aandacht aan enkele belangrijke details. Op de grond lagen voorwerpen die voorkwamen in het verhaal en dus bij een kapper horen. Samen zochten we uit welk voorwerpen dit waren en op welke prent ze te zien waren.
Op de tafel waren we zelf kapper en kozen we een kapsel voor elke man en vrouw. We plakten het kapsel bij het passende hoofd. We speelden natuurlijk ook in de andere hoekjes. Na de speeltijd probeerden we prenten van wat de kapper doet in de juiste volgorde te plakken. Dat was niet zo gemakkelijk, maar het is ons toch gelukt. Op het einde van de dag speelden we een spel waarbij de kappersvoorwerpen verstopt lagen onder een grote kapperschort. We probeerden steeds te raden wat weg was. Daarna waren we moe en keken we een filmpje van Maya om te ontspannen.
Woensdag was het een speciale dag want alle juffen en meesters werden in de bloemetjes gezet omwille van de leerkrachtendag. Elk kind gaf een tulp (van de ouderraad) aan hun juf om dank u wel te zeggen om er voor hen te zijn en hen dingen bij te leren. Na dit korte moment gingen we naar de klas om te spelen in de hoekjes. We knutselden ook aan onze Jules door hem haar te geven met wol.
Na de speeltijd hadden we belangrijk bezoek: de politie. Een vrouwelijke agente kwam ons vertellen over haar kostuum, wat ze doet en ze liet zelfs haar auto zien. Sommigen hadden een beetje schrik van de sirène. We mochten ook zelf hoedjes, pullen,.. aan de doen van de politie plus de agente had ook juf Romy in de boeien geslaan. Wat was dat schrikken! Al geluk was het maar een grapje en waren juf Romy haar handen weer snel los. Op het einde kregen we nog een cadeautje van de politie nl een fluoriscerende armband.
Vandaag was het ook de eerste Tutti - Frutti! We aten al onze lekkere druifjes in de klas op.
Net voor de middag was het moment "Saved by the bell" daar. Tijdens dit moment stonden we stil bij het feit dat sommige kinderen omwille van bepaalde redenen geen onderwijs kunnen volgen en dat we toch veel geluk hebben dat wij een toffe klas en school hebben. We maakten veel lawaai met behulp van fluitjes , rammelaars, tamboerijnen, toeters,...
De ochtend begon sportief met juf Petra. Daarna deden we de kalenders en alle liedjes van Jules. In de overige tijd las juf Romy het verhaal van Jules bij de kapper nog een keer voor. Na de speeltijd werkten de afwezigen van de vorige dag hun Jules verder af met wol. In de hoekjes speelden we met speelgoed en spelletjes al dan niet binnen het thema. In de namiddag wasten we de haren van de poppen in de poppenhoek. We overliepen de verschillende stappen van het wassen van haren. Daarna kamden we de haren. Op het einde van de dag herhaalden we ons versje van shampoo en bekeken we een filmpje rond de kapper.
De dag begon met het verhaal van Jules bij de kapper. Jules zijn haren waren zo lang dat hij niets meer kon zien. In het kapsalon waren er nog andere mensen en die vertelden ...Opa kwam het kapsalon nog later binnen en vertelde over de brand die net was uitgebroken.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes en knutselden we in de beeldhoek. We gaven reeds Jules kleur met wasco. Kale Jules zou morgen dan haren krijgen. Op de tafel gaven we Jules reeds haar en dit door gebruik van plasticine en een schaar.
Na de speeltijd leerden we het bewegingsversje shampoo. We wasten en masseerden tegelijkertijd. In de hoekjes kregen we ook de kans om een kaphoofd zelf te verzorgen, de haren te versieren,.. In de namiddag speelden we vrij in de hoekjes en kwam juf Stephanie weer op bezoek. Zij liet zich ook eens onder handen nemen in het kapsalon. Op het einde van de dag maakten we ook muziek met kammen als soort van drumstok.
Deze ochtend merkten we op aan Jules dat zijn haren veel te lang worden. Samen gingen we op zoek naar een oplossing. Ella kwam met een heel goede oplossing dat aansluit bij het thema: de kapper. Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een kapsalon. We verkenden reeds wat materiaal en bespraken ervaringen van onszelf.
Wat natuurlijk het leukste van vandaag was, dat was het bezoek van een echte kapster. Kapster Jessica bracht haar kapperstas mee en een kaphoofd. Samen keken we in haar tas en gebruikten we de voorwerpen op de juiste manier. We gaven het kaphoofd mooie haren door te kammen, te knippen, speldjes te gebruiken,.. We mochten natuurlijk ook zelf even bij haar in de kappersstoel zitten. Onze haren werden mooi gemaakt. We luisterden ook even naar de haardroger enz.
Als beeldende activiteit hebben we geverfd met kammen. De kammen maakten mooie sporen op het papier. Op het einde van de dag bewogen we op verschillende manieren maar moesten we erop letten dat het haarelastiekje in ons hand niet viel.
Deze ochtend merkten we op aan Jules dat zijn haren veel te lang worden. Samen gingen we op zoek naar een oplossing. Ella kwam met een heel goede oplossing dat aansluit bij het thema: de kapper. Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een kapsalon. We verkenden reeds wat materiaal en bespraken ervaringen van onszelf.
Wat natuurlijk het leukste van vandaag was, dat was het bezoek van een echte kapster. Kapster Jessica bracht haar kapperstas mee en een kaphoofd. Samen keken we in haar tas en gebruikten we de voorwerpen op de juiste manier. We gaven het kaphoofd mooie haren door te kammen, te knippen, speldjes te gebruiken,.. We mochten natuurlijk ook zelf even bij haar in de kappersstoel zitten. Onze haren werden mooi gemaakt. We luisterden ook even naar de haardroger enz.
Als beeldende activiteit hebben we geverfd met kammen. De kammen maakten mooie sporen op het papier. Op het einde van de dag bewogen we op verschillende manieren maar moesten we erop letten dat het haarelastiekje in ons hand niet viel.