Vandaag waren we zelf even Regenboog en losten het probleem van de schubben op. We deelden zelf onze "schubben" uit zodat we vele vrienden in de klas hebben. Natuurlijk was het belangrijk om allereerst een vraag te leren stellen nl. "Regenboog mag ik aub een schub van jou"? Net hetzelfde als in het verhaal.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag het hengelspel waarbij we allerlei zeedieren en andere dingen uit de zee visten. We kregen ook de kans om te boetseren. We maakten zelf de golven van de zee of we de schubben van een vis. We leerden verschillende zeedieren kennen tijdens het spelen met het kinetisch zand. Dit stelde onze zee voor. Na de ochtendspeeltijd oefenden we onze groepsdans met de hele school van het schoolfeest in. De dag sloten we af met een filmpje van het zandkasteel en we raapten ook schelpen in de klas.
De ochtend begon sportief met de turnles van juf Petra. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje voor het schoolfeest. Na de speeltijd las de juf het verhaal van de mooiste vis van de zee voor. In de zee zwemmen natuurlijk mooie vissen en dit was de mooiste door zijn blinkende schubben. Alleen was hij eenzaam omdat hij niet wou delen. Dankzij goede raad deelde hij toch en kreeg hij vele vrienden.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes. Onze winkel was omgetoverd tot een ijskraam, want rond het strand kan je tijdens het goede weer altijd lekkere ijsjes verkrijgen. We stelden zelf ons ijsje samen door te scheppen. We speelden ook met het sorteerspel. Dit als een variatie op het bijhorende telspel. We sorteerden volgens kleur de schepjes, schelpen,.. bij de juiste emmer. Kinderen wiens vis nog niet klaar was, werkten deze af met zeewier (crepepapier).
In de namiddag speelden we in de zandbak met schatten (bv. edelstenen), want soms vind je in de zee echte schatten van bijvoorbeeld gezonken boten. We oefenden nog enkele keren ons liedje van de 4 visjes en op het einde van de dag keken we naar enkele filmpjes rond de zee of het strand.
De ochtend werd gestart met het verhaal van Jules en zijn zandkasteel. Daarna werden er enkele opdrachten uitgevoerd. Bijvoorbeeld de juf vroeg om een bepaalde prent te zoeken die weergaf wat de juf vroeg.
Vandaag was er ook een jarige: Youness! We zongen en we dansten want het was feest! Natuurlijk maakten we een mooie tekening voor Youness. Voor de speeltijd blies hij zijn 3 kaarsjes uit en aten we een heel lekker stukje cake.
Na de speeltijd oefenden we ook reeds met de kinderen van het 5de en 6de leerjaar een dansje voor het schoolfeest. Sommige kinderen werkten reeds verder aan hun visje in de zee. Op het einde van de dag kwamen ook kinderen van het 3de leerjaar een klein toneel opvoeren.
Jules had deze ochtend 3 verschillende emmers gehaald en vroeg zich nu af welke de grootste/kleinste is en hoeveel keer we bv. een bepaalde emmer zouden moeten vullen. We ontdekten bijvoorbeeld dat we voor de grootste emmer heel veel kleine emmertjes nodig hadden. En we merkten ook op dat in de grote emmer het zand van het kleine emmertje minder leek tegenover de anderen.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel kwam een waterbak waarin we met bootjes, spuiten,.. mochten experimenteren. De andere kinderen begonnen aan hun knutselwerkje van een visje in de zee. We verfden ons hand en maakten een handafdruk. Na de speeltijd kwamen er 2 nieuwe spelletjes op de tafel; logische volgorde van een zandkasteel bouwen en 4 verschillende zoekplaten van kinderen aan zee. Dankzij de familie van Remco hadden we vandaag ook een echte boot op onze zee in de klas. Wat was het leuk!
Op het einde van de dag leerden we ook het liedje van de 4 visjes.
"4 kleine visjes die zwommen naar de zee. "Het is goed." zei de moeder, "maar ik ga niet mee"
Ik blijf liever in de goede oude sloot, want in de zee daar zitten haaien en die bijten je ...
Vandaag vertelde Jules ons dat hij samen met juf Romy op vakantie gaat. Hij had zijn zak reeds gemaakt met de juf en wij mochten raden waar Jules op vakantie gaat. Heel nieuwsgierig namen we steeds een voorwerp uit de zak. Uiteindelijk vonden we de bestemming: de zee!
Vervolgens hielpen we de juf om onze klas om te toveren naar de zee met een mooi strand en terras. Met allerlei spullen waanden we onszelf precies aan zee. We speelden ook het telspel met de schelpen. We legden in de emmer het juiste aantal schelpen.
Jules houdt ervan om zandkastelen te maken daarom maakten we zelf een 2D- zandkasteel door het kasteel te verven met zand gemengd met gele verf. Natuurlijk probeerden we vandaag ook in echt zand reeds taartjes, zandkastelen,.. te maken.
Op het einde van de dag werd het verhaal van "Jules maakt een zandkasteel" verteld.