Ineke & Bart moving to the States !!!
(YES WE CAN !!! )
Bart & Ineke Verbeke - Demeulemeester moving to the States, The Story :
Foto
Foto
Foto
Categorieën
  • 1 November 2007 - Mei 2009 (17)
  • 10 Maart 2010 (12)
  • 11. April 2010 (204)
  • 2 Juni 2009 - June 2009 Trip to USA (8)
  • 3 June 2009 - Countdown to final departure (10)
  • 4 Trip to Atlanta huizenjacht-househunting Sep 2009 (6)
  • 5 September - Oktober 2009 (15)
  • 6 November 2009 (18)
  • 7 December 2009 (16)
  • 8. Januari 2010 (15)
  • 9. Februari 2010 (11)
  • 03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkoopsakte ondertekenen/Closing

    Dinsdag, 3 Mei 2011

    Een huisje kopen in de US is een beetje complexer dan in Belgie, maar we hadden eigenlijk
    niets anders verwacht. Vandaag was eigenlijk het eindpunt van een lang proces, ik zou zeggen
    zet je maar eens op je gemak, hier gaan we

    Gebaseerd op onze ‘mislukte’ ervaring van vorig jaar besluiten we om het proces om te draaien,
    eerst een goedkeuring voor hypotheek te krijgen en dan pas op huizenjacht gaan (ja we kennen die
    uitdrukking van die ezel en die steen).

    Gelukkig hoefde onze hypotheekfile slechts een update te krijgen dus we waren hier vrij vlug mee klaar.
    Ondertussen hadden we al behoorlijk wat huisjes en wijken aan de buitenkant gaan bekijken. Voor ons
    was niet alleen huis belangrijk maar ook omgeving, zwembad, verkeer en ligging tov werk enzomeer.
    Eigenlijk wilde ik het liefst in onze huidige community blijven: rustig en toch dicht bij alles, terwijl Ine
    liever wat dichter bij Roswell wou gaan wonen.

    Uiteindelijk ons droomhuis gekozen uit een shortlist die we bezocht hadden en hop de rollercoaster
    van papier was begonnen:

    Eerst doe je een bod op het huis en dit moet je schriftelijk doen, ondertekend door zowel Ine als
    mezelf. Op het zelfde moment moet je bedrag storten op een geblokeerde rekening (3% van bod is een
    teken dat je ernstige koper bent). Dus rommel faxen en dan maar wachten tot de verkoper antwoordt:
    hij kan de deadline laten voorbij gaan zonder te antwoorden, hij kan bod aanvaarden en of tegenbod doen.
    Als hij tegenbod doet krijg je papier met tegenbod, getekend door beide verkopers (tenminste als ze getrouwd
    zijn). Het leuke is wel eens je een bod doet, je het huis tijdelijk van de markt haalt en de eigenaar kan geen
    ander bod aanvaarden, je bent dus bevoorrechte koper.

    Wij dus tegenbod gehad die wij op onze beurt hebben aanvaard en dus opnieuw moeten ondertekenen.
    Dit ganse process van bod en tegenbod kan al vlug een weekje of twee in beslag nemen.

    Eens het bod aanvaardt komen we in een 14 daagse periode waarin wij als kopers zomaar zonder reden
    uit de deal kunnen stoppen zonder kosten. De periode wordt in principe gebruikt om een appraisal en
    inspection te laten uitvoeren.

    Een appraisal (schatting) zal de waarde van je huis bepalen op basis van vierkante meters, aantal slaapkamers,
    recent verkochte huizen in de buurt. Natuurlijk kwam de prijs iets lager uit dan de overeengekomen prijs,
    aldus wij terug naar de eigenaars met de mededeling dat we in huidige markt niet meer dan appraisal
    willen betalen. En zoals je al kan raden dat doe je op een stuk papier die je beiden moet tekenen en faxen.
    Eigenaars gaan akkoord dus paper terug met nog 2 krabbels op…..

    Een inspectie is een expert die een grondige check van het huis doet en je adviseert wat er allemaal wel
    en niet moet vervangen worden, indien er geen ongedierte in je huis zit, of de waterleiding goed werkt, etc.
    Je krijgt een volledig overzicht met dingen die kunnen gerepareerd worden om het huis 100% in orde te krijgen.
    Je hebt dan de keuze om dit te negeren of dit aan de verkopers voor te leggen en wie ons kent weet wat we
    hiermee doen.Ja hoor wij terug naar de eigenaars om te eisen dat de zaken naar behoren zouden gerepareerd
    worden. Tuurlijk kan dit niet mondeling maar op papier ondertekend door Ine en mezelf en daarna voor akkoord
    terug door eigenaars

    (hopelijk kunnen jullie nog volgen??).

    Eens de reparaties uitgevoerd vonden wij het toch wel belangrijk om de expert nogmaals langs te laten gaan en
    te checken of alles wel correct was, niet dus. Wij dus terug naar de eigenaars – op papier maar dat had je ondertussen
    wel al begrepen– met de mededeling dat we niet tevreden waren met 2 items. Dus prijscorrectie die weer maar eens
    op papier door alle partijen ondertekend moest worden, moet er nog papier zijn!!

    Gelukkig was de hypotheek een vlot process en was de aanvraag een papierwinkel van slechts 30-tal pagina’s die je
    online kon ondertekenen. Waar we eigenlijk het meest vrees voor hadden, goedkeuring van hypotheek, was
    eigenlijk nog het vlugst geregeld.

    Tussendoor ook nog verzekering als eigenaar afgesloten die door een foutje in de berekening nog voor
    last minute stress zorgde (je kan nl geen hypotheek afsluiten als je geen verzekering hebt als eigenaar van het huis
    en dit bedrag moet correct zijn tot op de centiem want de verzekering wordt meegenomen in je hypotheek!).

    En dus vandaag was het dan zover want we werden verwacht bij de notaries ter ondertekening van de overdracht
    van het huis.

    Eerste obstakel was dat ik voorschot niet on-line kon overschrijven en dus last minute nog even naar de
    bank mocht om een ‘certified check’. De bankbediende was zeer verwonderd dat de notaris een check
    zou aanvaarden. Dus nog even vlug bellen naar notoriskantoor maar neen hoor geen probleem als het maar
    certified is, pfpfpfpf zouden we niet beter blijven huren. Veel eenvoudiger

    Tweede obstakel was toen ik met grote zwier de eerste pagina tekende. Ah nee dat is geen legale handtekening.
    ‘Hoe waarom niet, ik teken altijd zo?’
    Neen neen je voornaam en achternaam moet duidelijk leesbaar zijn in je handtekening.
    ‘Ja maar die heb ik niet’.
    Ah dan moet je er hier terplaatse maar eentje uitvinden, ook al gebruik je die handtekening nooit meer.
    Tja ik keek even naar Ine en we vonden beiden ter plaatse een ‘handtekening enkel voor verkoopakte’ uit.

    Had wel medelijden met Ine want met zo een naam en zo veel papier die er moest getekend worden was ze
    wel even bezig.

    We hebben bijna een vol uur niets dan handtekeningen gezet, geef mij maar verkoopakte in Belgie da’s zo klaar.

    Maar niet gezeurd we kunnen nu melden dat we officieel eigenaar zijn van een huis (met golfzicht en Jacuzzi)
    in de USA, wie had dat durven dromen toen we aan ons avontuur begonnen??

    Helaas hebben we nog geen foto’s want de eigenaars kunnen pas midden juni verhuizen en dus hebben we
    huis meteen terug verhuurd, aldus het vroegste dat we foto’s zullen kunnen posten zal rond die periode zijn.
    Wij hebben ons huidig huisje toch gehuurd tot eind Augustus dus kwam ons eigenlijk nog wel goed uit.

    En zo word je dus eigenaar van een stulpje in de USA die we dan meteen gevierd hebben met een fles bubbels.

    ===================================================================================================

    Tuesday May 3rdxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Buying a house in the US is a lot more complicated compared to Belgium and today was the end of a long process, relax, take a seat and enjoy our ‘long’ story

    Last year we tried to purchase a house and unfortunately it did not work out but the lesson learned was get a mortgage pre approval first and then we can go house­-hunting !

    Luckily our mortgage file had to get a small update as most of the pre work had been done last year, so we could start visiting some properties. First we made a selection of homes of which we explored the neighborhood first. The house itself is important of course but also the area, community , pool, traffic and commute. I enjoy living in our current neighborhood but Ine wanted to move to another area .

    Finally we found a home we both loved and the rollercoaster of paperwork was coming ahead of us !!

    The first step is bringing an offer on the house, which you have to do on paper and has to be signed by both of us. At this moment you also have to provide a check ( typically 2 to 3 % of offer ) this is called earnest money and is placed on an escrow account . You can choose the amount but the higher the better as it is a signal of how serious you are towards buying this home.

    The paperwork is faxed to the seller, and you can get a counter offer ( or not if they are offended with your first offer). Once you are in this process, the market is of the house and the owner cannot accept any other offers.

    We received a counter offer which we accepted which means counter signing and scan and e-mail the paperwork. This process only can take about 2 weeks until agreement has been achieved.

     

    Once you have an offer, there is a 14 day timeframe , where we as buyers need to have an appraisal and home inspection done. In this time window you can still get out of the process for any reason and get the earnest money back.

     

    The appraisal will determine the value of the house based on sq footage, nr of bedrooms, recent sold homes in the area, the neighborhood etc. The appraisal came out lower than the agreed selling price and in this time window you can renegotiate which we have done and we came to another agreement . As you can guess , this is not done by phone but is a back and forward paper signing process until all signatures have been gathered.

    We also had a home inspection done , and based on the report of the inspector we claimed a couple of items to be fixed by the current sellers ( which also had to be negotiated and signed … on paper !!!) You can either ask for price reduction or ask for items to be fixed by seller, in our case the seller agreed to fix our items requested.

    Afterwards we had a re-inspection done to ensure all items had been fixed and we had 1 more issue which we really wanted to get done, so we … re-negotiated !!  ( too much paperwork for us !)

     Luckily the mortgage process went smooth and the application could be signed electronically. Our biggest fear, not getting a mortgage was soon over cause we received the approval pretty quickly !

    Meanwhile we had to get a homeowners insurance cause you cannot get a mortgage without one, and they caused us last minute stress with wrong billing amount ( the amount has to be correct and paid exactly to the very last penny !

    And today , believe it our not , we were expected in the lawyer’s office for the final closing !

    The first bottleneck was we could not transfer our downpayment online and had to run to the bank to get a certified check. The employee at the bank was surprised a check would be accepted so we did a quick call to the lawyer’s to ensure this was ok (pfff)

    The second problem was we had to ‘invent’ a new signature as a signature has to contain both first and family name…

    We arrived on time on Tuesday afternoon and have been using our new signature for about an hour !

    But after this whole process we can officially call us owners of our first place in the US ( with golf view and Jacuzzi !!)

     

    We do not have pictures yet as the sellers can only move mid June, so we rented out our house for the next month and will try to place some pictures asap, so we will need to ask a little more patience !

    We celebrated this with a bottle of champagne at night !!

     





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    16-05-2011
    ??
    Yvon,

    Ik ga je moeten tegenspreken.
    Af en toe kom ik hier ook terecht, als ik via google "blog" en "wiekevorst' intyp, ...

     Maar Ja, Wiekevorst kom je dan ook overal tegen..

    Proficiat met jullie aankoop.
    En...  Ik zal tante Frieda, ..op de hoogte brengen.

    groeten uit Wiekevorst
    Jos en Patris

      

    16-05-2011, 20:04 geschreven door Jos
    13-05-2011
    Poging 2
    Nou dat is lekker, ik net heel verhaal geschreven, is het in rook opgegaan!

    Dus op herhaling dan maar:

    Wat een verhaal zeg, maar lag in de lijn der verwachtingen na jullie vorige poging tot aankoop!
    Wel goed dat jullie zo lekker hebben onderhandeld en de reparaties door de vorige eigenaren zijn uitgevoerd en goedgekeurd.
    Wederom van Harte Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning, maar deze keer wel met jullie echte 'eigen huisje'.
    Nu zijn we natuurlijk weer in afwachting van de nieuwe adresgegevens zodat we, na de sleuteloverdracht, een leuke kaart kunnen sturen!
    En ja, (nog even zeuren) ook zijn we nog steeds in afwachting van de foto's maar ik begrijp dat dit nog even gaat duren.

    He, is het toevallig dat jullie de verhuisdatum na achter hebben geschoven of komt het doordat wij (als het gaat lukken en het niet alsnog Curacao gaat worden) rond die tijd richting The States komen? Jullie zoeken vast nog klussers/in- en uitpakkers... Ik beloof niets maar Vicky doet haar best om Florida als vakantiebestemming door te duwen, dus we gaan het zien!

    Succes met de voorbereidingen en we volgen jullie op de voet!

    Groetjes van jullie (volgens mij) enige volgers van de Ineke & Bart moving to the States-blog,

    De Koutstaaltjes






    13-05-2011, 10:35 geschreven door yvon
    Een hele goedemorgen,


    13-05-2011, 10:25 geschreven door yvon
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2020
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 11--0001
    Bedankt om onze blog te bezoeken!! Thank you for visiting our blog !!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs