Onze gedachten zijn zo
krachtig! Ze creëren onze realiteit en versterken de kwaliteit
van onze dagen. Hier zijn zeven mantra's om te proberen de
positieve vibes te vergroten.
Succesvol, gelukkig,
avontuurlijk, veilig - we dromen allemaal van een geweldig leven voor
onszelf! Of je nu denkt dat het gras groener is in een stabiele
baan van negen tot vijf of je vindt de vrijheid van het zwervende
zigeunerleven aantrekkelijker, de volgende keer dat je jezelf
afvraagt: wat voor soort leven wil ik?, Onthoud dat er een
mantra is voor dat!
Wat is een
mantra?
Mantra, of voertuig voor
de geest , is de oude gewoonte om een woord of zin
meerdere keren te herhalen. U kunt dagelijks onbewust met mantra's
werken. Betrap je jezelf er bijvoorbeeld wel eens op dat je zegt: "Ik
haat mijn lichaam" of "Dit gaat nooit werken" of "Ik
ben niet goed genoeg"? Dat zijn inderdaad mantra's, hoewel
negatief, die alleen dienen om de duizenden andere automatische
negatieve gedachten in je geest te voeden . In feite
zijn de meeste gedachten waarvan je denkt dat ze die zijn herhaald
van de dag ervoor en de dag ervoor. Elke gedachte die je denkt,
creëert een kleine groef in het circuit van de hersenen. Aangezien
dat het geval is, zou u echt selectiever moeten zijn over welke u aan
het polijsten bent!
In Buddha's Brain:
The Practical Neuroscience of Health, Happiness and Wisdom ,
legt auteur Rick Hanson uit dat je van gedachten kunt veranderen ...
om je brein te veranderen ... om van gedachten te veranderen! Welk
geluk! Dit betekent dat als je opzettelijk kiest voor positieve,
ruimere gedachten, je je leven ten goede kunt veranderen.
Omdat de gedachten waarvan
je denkt de realiteit creëren waarin je leeft, kan het zingen,
chanten, spreken of in stilte herhalen van de volgende mantra's een
verschil maken. Zoals auteur Thomas Ashley-Farrand schrijft
in Healing Mantras: Using Sound Affirmations for Personal Power,
Creativity and Healing , kunnen mantra's worden gebruikt door
mensen van elke religie of spirituele oefening, of tijdens elke
activiteit - natuurlijk tijdens meditatie, maar ze kunnen ook worden
gebruikt tijdens het lopen, schoonmaken, koken en tijdens andere
onzinnige taken.
1. AUM of OM
AUM of OM is de universele vibratie ,
waarbij elk geluid (Aaa-Uoo-Mmm) de schepping, manifestatie en
vernietiging vertegenwoordigt. Bedenk wat je de wereld instuurt
op de geluidsgolven van je OM en concentreer je op
een intentie . Wijd uw OM aan uw eigen welzijn, uw
gezin, uw gemeenschap of de wereld. Als een kiezelsteen die in
een stille vijver valt, laat je OM eruit rimpelen.
Praktijksuggesties:
Chant een tot drie keer
voordat je aan je yoga asana-beoefening begint
Zing een tot drie keer om
een yoga asana-oefening af te sluiten
Chant voor of na zittende
meditatie
Zing altijd en overal
2. Lokah
Samastah Sukhino Bhavantu
Een zoet Sanskriet gezang
met een mooie vertaling: ´Mogen alle wezens overal gelukkig en vrij
zijn. Mogen onze gedachten, onze woorden en onze daden op de een
of andere manier bijdragen aan dat geluk en die vrijheid. " Deze
mantra kan worden gezongen of gezongen als een offer van liefderijke
goedheid aan alle wezens, inclusief jezelf.
Praktijksuggesties:
Chant voor of na yoga
asana beoefening
Chant voor of na
zittende meditatie
Zing het met kinderen
als een les in mededogen, inclusiviteit en tolerantie
Schrijf het op in je
dagboek na een zware dag
3. Dus Hum
Deze mantra is vertaald
uit het Sanskriet en betekent 'ik ben'. "Ik ben" is
een complete zin! Deze mantra is zeer geschikt voor het
balanceren van de Wortel Chakra , het krijgen van de grond
in eigenliefde, en verbinden met uw ´enoughness.¡ Probeer
meer affirmaties aan te nemen als het goed voor je voelt: ik ben
hier nu. Ik ben precies waar ik zou moeten zijn. Ik ben
veilig. Ik word. Ik ben genoeg.
Praktijksuggestie:
Zeg het vijf keer hardop
voor een interview
Zeg het terwijl je in
een power-pose staat
Doe een dagboek "gratis
schrijven" en vul drie pagina's met add-ons voor "Ik ben
..."
4. Asatao ma
sadgamaya / Tamaso ma jyotir gamaya / Mrtyorma amrtam gamaya / Om
shanti shanti shanti
Deze mantra komt van de
Upanishads, een van de oude filosofische yoga-teksten uit India. Het
vertaalt zich als "Leid mij van de onwaarheid naar de waarheid,
leid mij van duisternis naar licht, leid mij van dood naar
onsterfelijkheid, Om vrede, vrede, vrede."
Praktijksuggestie:
Zing het in Kirtan met
een groep mensen
Chant voordat je aan een
reis begint
Zing aan het begin van
het jaar, wisseling van het seizoen of verjaardag
5.
LAM-VAM-RAM-YAM-HAM-OM- (stilte)
Gebruik de bija-mantra's,
of eenlettergrepige zaadgeluiden, om elk chakra te stimuleren en te
deblokkeren. Elk geluid komt respectievelijk overeen met de
zeven belangrijkste energiecentra: Muladhara, Svadistana,
Manipura, Anahata, Visshudha, Ajna en Sahasrara . Zing deze
mantra's als je ergens in je leven uit balans bent.
Praktijksuggestie:
Gebruik deze mantra
als pranayama : adem volledig in en chant dan alle
geluiden tijdens de uitademing
Zing deze mantra zeven
keer, één keer voor elke chakra
Kies een geluid dat echt
bij je resoneert en herhaal dat meerdere keren
6. Om Namoh
Lakshmi, Om Namoh Lakshmi, Om Namoh Lakshmi, Prema Devi Mataji
Deze mantra roept de
hindoegodin Lakshmi op voor overvloed, schoonheid, gezondheid,
helderheid en liefde. Er zijn veel gezangen voor Lakshmi. Deze
mantra vertaalt naar "Oh moeder Lakshmi! Godin van geluk,
voorspoed en schoonheid. Godin van de liefde, ik buig voor je.
" Doe een beroep op Lakshmi als u zich suf voelt of u
voorbereidt op een grote verandering.
Praktijksuggestie:
Zeg voor of na een yoga
asana die je hart opent
Zeg voor of na meditatie
gericht op overvloed
Chant deze mantra met
een groep vrouwen
Zing bij het starten van
een nieuw bedrijf
7. Om Gam
Ganapataye Namaha
Deze mantra roept de
hindoe-godheid Ganesha op , de geliefde bedrieger met
olifantenkop die bekend staat als de verwijderaar van obstakels en
meester van kennis. Deze mantra vertaalt zich naar "Groeten
aan Ganesha, de verwijderaar / breker van obstakels, we noemen je
naam!" Roep Ganesha op om je pad vrij te maken als je
vastzit of creatief geblokkeerd bent, als je een verandering van
perspectief nodig hebt, of als het leven bijzonder uitdagend aanvoelt
en je niet zeker weet waarom.
Praktijksuggestie:
Zeg voordat u aan een
reis begint
Zeg als je bang bent
Zeg in stilte tijdens
een moeilijke werkvergadering
Zeg tijdens een
spannende periode in een hechte relatie
Als je wilt, kun je een
speciale tijd van de dag instellen om mantra's met een altaar te
oefenen. Plaats items op uw altaar die verband houden met het
leven dat u wenst. Overweeg gebieden met verandering en gebieden
die al werken. Beweeg je vingers over een mala-ketting of
gebruik je vingers om bij te houden hoe vaak je de door jou gekozen
mantra reciteert.
Deze
krachtige geluiden kunnen vrijwel overal worden geoefend. Wat
dacht u van wandelen of fietsen? Hoe zit het met onder de douche
of in de auto? Of zing terwijl je door asana beweegt. Het
maakt echt niet uit waar of wanneer je mantra beoefent, de vraag die
je moet stellen is: wat is de bedoeling achter het gezang? De
handeling van herhaling is op zichzelf meditatief. En als geen
van deze het lukt, verzin dan je eigen mantra om het leven te creëren
dat je wenst!
Mantra's zijn
geluiden of trillingen die een gewenst effect creëren, zoals heling,
transformatie of zelfbewustzijn, naar een specifiek gebied van je
lichaam en / of leven. Er zijn mantra's voor alles; hier
een paar praktische toepassingen die u kunt proberen.
Alles in de schepping is,
op zijn meest verfijnde niveau, geluid of vibratie. Elke boom,
elke bloem, elk deel van je lichaam heeft zijn eigen unieke
vibratie. Zelfs de eigenschappen die je in je leven uitdrukt,
zoals geluk, vreugde, overvloed en liefde, zijn vibraties.
Als je gezond, gelukkig en
levendig bent, harmoniseren deze trillingen met elkaar als een
prachtige kosmische symfonie. Als de vibratie van een bepaald
gebied echter vervormd raakt, valt de harmonie uiteen, wat leidt tot
een gebrek aan heelheid en wat ongemak in je leven. Veel vormen
van genezing zijn gebaseerd op het kennen van het juiste geluid of de
juiste vibratie en het opnieuw introduceren in dat gebied, waardoor
je de balans, harmonie en comfort weer kunt herstellen.
De natuur zelf zit vol met
geluiden - zingende vogels, de wind die door de bomen waait, golven
die breken op het strand, onschuldige kinderen die lachen, en nog
veel meer. Helaas scheiden we ons tegenwoordig een groot deel
van onze tijd van de natuur. Als je tijd doorbrengt in de
natuur en naar deze geluiden luistert, wordt je fysiologie in
overeenstemming gebracht met het ritme en de stroom van de natuur.
Alle tradities van de
wereld hebben geluid gebruikt voor genezing, of het nu gaat om het
slaan van een trommel, een bel, een gong of een heilig gezang. De
oude Vedische traditie van India heeft dit nog een stap verder
gebracht door het gebruik van geluid gedurende duizenden jaren te
onderzoeken en te verfijnen om het te formuleren in de Vedische
wetenschap van Mantra's.
Mantra's zijn
specifieke geluiden of trillingen waarvan de effecten bekend
zijn. Wanneer ze hardop worden gezongen of in stilte worden
herhaald, kunnen ze een gewenst effect creëren in elk gebied van uw
fysiologie of leven - voor genezing, transformatie en innerlijk
ontwaken. Dit is natuurlijk een uitgebreid onderwerp en er zijn
mantra's voor alles, van het genezen van slangenbeten tot spiritueel
ontwaken. Het zou een heel leven kosten om deze wijsheid onder
de knie te krijgen; we zullen hier echter enkele van de meer
praktische toepassingen bespreken.
Japa
Japa betekent de herhaling
van een mantra, dus het omvat alle toepassingen van mantra's. Japa
wordt echter meestal geassocieerd met een vast aantal herhalingen van
een mantra. Gewoonlijk zou een kralensnoer, bekend als een
Mala , met een vast aantal kralen worden gebruikt om de telling
bij te houden - één herhaling per kraal. Traditioneel hebben
de meeste Mala's 108 'tegen'-kralen en een' goeroe'-kraal die wordt
gebruikt om aan te geven waar ze moeten beginnen en eindigen. Soms
kunnen kortere mala's met 54 of 27 kralen worden gebruikt met langere
mantra's.
Bij het gebruik van de
Mala moet u vaak een toezegging doen. Stel dat u een bepaald
obstakel in uw leven heeft. Als je de mantra kent om die
situatie te helpen harmoniseren, zou je ervoor kunnen kiezen om het
de komende 30 dagen 108 keer te herhalen (één Mala).
Godheid
Mantra
Er zijn letterlijk
duizenden goden in de oosterse tradities, elk geassocieerd met een
ander attribuut en elk met zijn eigen mantra, die dat attribuut
oproept. Voor een hindoe zou het herhalen van een van deze
mantra's een vorm zijn van het aanbidden van die godheid. Voor
degenen die niet zo religieus geneigd zijn, moeten de goden en hun
attributen in hun subtielere context worden gezien, als archetypische
energieën.
Deze energieën zijn
allemaal in je, ofwel slapend of in een staat van onbalans of
balans. Als ze inactief zijn, kan het zijn dat u op dat gebied
een tekort heeft; als u uit balans bent, kunt u enige verstoring
ervaren; en als je in balans bent, kun je genieten van harmonie
en vervulling.
Door een van deze mantra's
te herhalen, kun je de effecten ervan op alle gebieden van je leven
activeren en harmoniseren. Een eenvoudige godheidsmantra is:
GAM ( gaam )
- Voor het verwijderen van obstakels en blokkades en het brengen van
wijsheid in je leven.
Genezende
mantra's
Zoals we hebben besproken,
is alles in orde en elk ongemak of ziekte is een vervorming van het
geluid in een bepaald deel van het lichaam. Door het juiste
geluid opnieuw te introduceren, wordt de harmonie in dat gebied
hersteld. Healing mantra's worden normaal gesproken herhaald met
de aandacht op het gebied van ongemak - of, je zou kunnen zeggen, de
vibratie richten naar waar het nodig is.
Er zijn enkele
krachtige genezingsmantra's, die u het beste kunt leren van een
gekwalificeerde leraar; hier zijn echter enkele van de
eenvoudigere:
Voor de sinussen: Mmmmm
Voor de oren: Nnnnnnn
Voor de ogen: Eeemmm
Voor de keel: Gaa Gha
Voor de kaak: Yaa Yu Yai
De klinkers kunnen ook worden
gebruikt voor genezing.
Aaa
Eeeee
Oog
Ooooo
Uuuuuu
Deze zijn niet-lokaal, wat betekent dat je er een kunt
chanten en de vibratie kunt richten waar je maar wilt.
Chakra-mantra's
Bewustzijn verandert op
elk punt in het universum in materie, maar is op bepaalde plaatsen
levendiger. Op aarde noemen we deze energiecentra een vortex; in
het lichaam noemen we ze chakra's . Chakra's zijn
niet fysiek, maar je kunt je voorstellen dat de belangrijkste zeven
in het lichaam zich langs de wervelkolom bevinden. Elk
weerspiegelt verschillende kwaliteiten in je leven. Voor de
meeste mensen zijn hun chakra's geblokkeerd of zitten ze vast,
waardoor de energiestroom die die specifieke kwaliteiten ondersteunt,
wordt verminderd of ze te sterk worden benadrukt.
Door je aandacht op het
gebied van elk chakra te richten en de bijbehorende mantra te
chanten, kun je beginnen het chakra te verlevendigen en zijn
kwaliteiten in je leven los te laten. Er zijn verschillende sets
mantra's voor de chakra's, de volgende set is voor algemeen dagelijks
gebruik. Het is belangrijk om de hele set te doen in plaats van
je alleen op een of twee te concentreren. Beginnend met de
laagste (eerste) chakra, vestig je aandacht op dat deel van het
lichaam en herhaal het geluid 1 tot 3 keer hardop of stil.
Chakra
Plaats
Vereniging
Mantra
Eerste chakra
(basis van de wervelkolom)
overlevingsinstincten
LAAM
Tweede chakra
(sacraal gebied)
sensualiteit, creatieve inspiratie
VAAM
Derde chakra
(zonnevlecht, navel)
persoonlijke kracht, ego
RAAM
Vierde chakra
(midden van de borst)
onvoorwaardelijke liefde, mededogen
YAAM
Vijfde chakra
(keel)
creativiteit
KAA GAA GHA
Zesde chakra
(tussen wenkbrauwen)
inzicht, inspiratie
KSHAAM
Zevende chakra
(kroon, bovenkant hoofd)
spirituele vereniging
OMM
Algemene
Mantras
De volgende zijn mantra's
die op elk moment kunnen worden gebruikt om de kwaliteiten in hun
vibratie te verlevendigen.
Shanti ( shan
tee ): om vrede en harmonie te herstellen
Anandam ( aan
een dam ): om innerlijke vreugde en tevredenheid te herstellen
Verlichtingsmantra's
Verlichting is een staat
van balans, harmonie en zelfbewustzijn op alle niveaus. Daarom
ondersteunen alle mantra's indirect dit spirituele doel. De
Gayatri Mantra, de "Moeder" van de wijsheid van de hele
schepping, geeft je echter het directe pad naar
Verlichting. Traditioneel wordt het gezongen op momenten van
overgang gedurende de dag - zonsopgang, middag en zonsondergang -
maar het kan ook op elk gewenst moment worden gezongen. Het is
het beste om minimaal drie keer per sessie te chanten.
OM BHUR BHUVAH SUVAHA ( Om
Bhoor Bhoo-va Su-va-ha ) TAT SAVITUR VARENYAM ( Tat
Sa-vee-toor Var-ayn-yam ) BARGO DEVASYA DHIMAHI ( Bar-go
Day-vas-ya Dhee-ma-hee ) DHIYO YO NAH PRACHODAYAT ( Dhee-yo
Yo Nah Pra-cho-da-yaat )
Meditatie
Mantra's
De reeds genoemde mantra's
zijn bedoeld om iets op het actieve niveau van het leven te creëren
of te ondersteunen, en als zodanig hebben ze betekenissen en / of
intenties die ermee verbonden zijn.
Meditatie-mantra's hebben
geen specifieke betekenis of specifieke bedoelingen. Hun rol is
simpelweg om het bewustzijn van activiteit naar het innerlijke rijk
van stilte en oneindige mogelijkheden te brengen. Deze mantra's
verbinden je opnieuw met je meest fundamentele niveau van Zijn en
stellen je in staat om de herinnering aan deze kwaliteiten op alle
gebieden van je leven te herstellen.
Er is een meer algemene
mantra die door iedereen kan worden gebruikt, enigszins voor
hetzelfde doel. Deze mantra is ZO HUM . Het wordt
meestal gebruikt in combinatie met de ademhaling.
Comfortabel zitten,
met gesloten ogen, begin normaal te ademen.
Begin in stilte "SO"
te herhalen terwijl je inademt en "HUM" te herhalen
terwijl je uitademt.
Het gebruik van de
mantra moet gemakkelijk en moeiteloos zijn. Wanneer de aandacht
afdwaalt, breng hem dan voorzichtig terug.
Deze meditatie kan
tweemaal per dag gedurende 15-20 minuten per zittende worden
beoefend.
Boeddha's leringen omvatten zowel soetra's als tantra's .
De soetra's presenteren de basisthema's van de oefening om
bevrijding te verkrijgen van oncontroleerbaar terugkerende problemen
(Skt. Samsara ) en, daarbuiten, om de verlichte staat van
een Boeddha te bereiken, met het vermogen om anderen zoveel mogelijk
te helpen. De thema's omvatten methoden voor het ontwikkelen van
ethische zelfdiscipline, concentratie, liefde, mededogen en een
correct begrip van hoe dingen werkelijk bestaan. De tantra's
presenteren geavanceerde praktijken op basis van de soetra's.
Het Sanskrietwoord tantra betekent de kromtrekking
van een weefgetouw of de strengen van een vlecht. Net als de snaren
van een schering, dienen de tantra-praktijken als een structuur voor
het met elkaar verweven van de soetra-thema's om een tapijt
van verlichting te weven. Bovendien combineert tantra fysieke,
verbale en mentale uitingen van elke beoefening, die in elkaar
overvloeien en een holistisch ontwikkelingspad creëren. Omdat men
niet alle sutra-thema's tegelijkertijd kan integreren en beoefenen
zonder vooraf in elk afzonderlijk te hebben getraind, is
tantra-beoefening extreem geavanceerd.
De wortel van het woord tantra betekent rekken of
doorgaan zonder pauze. Om deze connotatie te benadrukken, vertaalden
de Tibetaanse geleerden de term als gyu ( rgyud ),
wat een ononderbroken continuïteit betekent. Hier verwijst de
verwijzing naar continuïteit in de tijd, zoals in een opeenvolging
van momenten in een film, in plaats van naar continuïteit door de
ruimte, zoals in een opeenvolging van segmenten van bestrating.
Bovendien lijken de in tantra besproken successies op eeuwige films:
ze hebben geen begin en geen einde.
Twee films zijn nooit hetzelfde, en zelfs twee exemplaren van
dezelfde film kunnen nooit hetzelfde filmpje zijn. Evenzo
behouden eeuwige erfopvolgingen altijd hun
individualiteit. Bovendien worden de frames van films één
voor één afgespeeld, waarbij alles van frame tot frame
verandert. Op dezelfde manier zijn momenten in eeuwige
successies kortstondig, met slechts één moment tegelijk en zonder
dat er iets solide blijft gedurende de successies.
Mentale
continuïteiten als tantra's
Het meest opvallende voorbeeld van een eeuwige opeenvolging is
het mentale continuüm (denkstroom), de eeuwige
opeenvolging van momenten van een individuele geest. De geest ,
in het boeddhisme, verwijst naar een individu, subjectief, louter
iets ervaren en niet naar een fysiek of immaterieel object dat ofwel
het ervaren doet of het instrument is dat iemand gebruikt om dingen
te ervaren. Verder is een mentaal continuüm geen stroom van
ervaringen die zich zo opstapelen dat de ene persoon meer ervaring
heeft dan de ander. Een mentaal continuüm omvat eenvoudigweg een
ononderbroken opeenvolging van momenten van mentaal functioneren -
louter het ervaren van dingen. De dingen die je ervaart, zijn onder
meer bezienswaardigheden, geluiden, gevoelens, gedachten, slaap en
zelfs de dood. Louter impliceert dat het ervaren ervan
niet opzettelijk, emotioneel ontroerend of zelfs maar bewust hoeft
te zijn.
Verder is het ervaren van iets altijd individueel en
subjectief. Twee mensen kunnen ervaren dat ze dezelfde film
zien, maar hun ervaring zou niet hetzelfde zijn - de een zou het
leuk kunnen vinden; de andere misschien niet. Hoe ze de
film ervaren, hangt af van veel onderling samenhangende factoren,
zoals hun humeur, hun gezondheid, hun metgezellen en zelfs hun
stoelen.
Individuele wezens zijn wezens met mentale
continuums. Elk moment van hun bestaan beleven ze iets. Ze
handelen met de bedoeling - zelfs als ze niet conceptueel gepland
zijn - en ervaren subjectief de onmiddellijke en
langetermijneffecten van wat ze doen. Daardoor veranderen de mentale
continuums van individuele wezens - hun ervaring van dingen - van
moment tot moment, net als zij, en hun mentale continuums gaan van
het ene leven op het andere door, zonder begin of einde. Het
boeddhisme aanvaardt niet alleen als feit dat mentale continuums
eeuwig duren, maar ook dat ze een absoluut begin missen, hetzij door
het werk van een schepper, door materie / energie, of vanuit niets.
Individuele wezens, en dus mentale continuums, staan met
elkaar in wisselwerking, maar blijven onderscheiden, zelfs in
Boeddhaschap. Hoewel Shakyamuni Boeddha en Maitreya Boeddha
gelijkwaardig zijn in het bereiken van verlichting, zijn ze niet
dezelfde persoon. Elk heeft unieke connecties met verschillende
wezens, wat verklaart dat sommige individuen een bepaalde Boeddha
kunnen ontmoeten en er voordeel van kunnen hebben en niet van een
andere.
Films behouden hun individualiteit zonder dat ze aangeboren
vaste markeringen nodig hebben of bevatten, zoals hun titels, die
altijd aanwezig zijn als onderdeel van elk moment, waardoor de films
een individuele identiteit krijgen, uitsluitend door hun eigen
krachten. Films ondersteunen individuele identiteiten door alleen
afhankelijk te zijn van onderling verweven veranderende factoren,
zoals een verstandige opeenvolging van frames. Evenzo gaan eeuwige
mentale continuums door zonder aangeboren vaste markeringen, zoals
zielen, zelven of persoonlijkheden, die gedurende het ene leven en
van het ene leven op het andere onaangetast en onveranderlijk
blijven en die hun op eigen kracht individuele identiteiten geven.
Om hun individuele identiteit te behouden, zijn mentale continuums
louter afhankelijk van met elkaar verweven veranderende factoren,
zoals verstandige reeksen van het ervaren van dingen volgens
principes van gedragsmatige oorzaak en gevolg (Skt.karma ). Zelfs
op een algemener niveau missen mentale continuums inherent vaste
identiteiten zoals mens, mug, man of vrouw. Afhankelijk van hun
acties verschijnen individuele wezens in verschillende vormen in elk
leven - soms met meer lijden en problemen, soms met minder.
De
term Tantra in verwijzing naar Boeddha-natuur
Hoewel mentale continuums, en dus individuele wezens, geen
aangeboren zielen hebben die hun op eigen kracht hun identiteit
geven, hebben ze niettemin andere kenmerken die hen vergezellen als
integrale facetten van hun aard. Deze aangeboren facetten vormen ook
tantra's - opeenvolgingen van momenten zonder begin of einde. De
eeuwige aangeboren facetten die transformeren in de verlichtende
facetten van een Boeddha, of die ervoor zorgen dat elk mentaal
continuüm het continuüm van een Boeddha wordt, omvatten
de Boeddha- natuurfactoren van dat continuüm .
Ononderbroken opeenvolging van momenten van fysieke
verschijning, communicatie en mentaal functioneren (lichaam, spraak
en geest), de werking van goede eigenschappen en activiteit
begeleiden bijvoorbeeld voor altijd de opeenvolging van momenten van
elk mentaal continuüm, hoewel de specifieke vormen van de vijf
variëren elk moment. Het fysieke voorkomen kan onzichtbaar zijn
voor het menselijk oog; de communicatie kan onbedoeld zijn en alleen
via lichaamstaal; en het mentale functioneren kan minimaal zijn,
zoals bij het slapen of bewusteloos zijn. Goede eigenschappen, zoals
begrip, zorgzaamheid en bekwaamheid, kunnen op minuscule niveaus
werken of alleen inactief zijn; en activiteit kan louter autonoom
zijn. Niettemin houdt het individueel en subjectief ervaren van iets
op elk moment in dat je voortdurend een fysieke verschijning hebt,
een vorm van communicatie van wat informatie,wat mentaal
functioneren, een bepaald niveau van functioneren van goede
eigenschappen en wat activiteit.
Het feit dat ononderbroken opeenvolging van momenten van de
vijf aangeboren facetten het mentale continuüm van elk wezen bij
elke wedergeboorte vergezellen, verklaart het feit dat opeenvolging
van de vijf het continuüm van elk wezen ook als een Boeddha blijft
begeleiden. Vanuit een ander gezichtspunt blijven momenten van
de vijf ononderbroken achtereenvolgens plaatsvinden, zelfs na
verlichting, maar nu manifesteren hun vormen zich als de vijf
verlichtende facetten van een Boeddha. Ze zijn verhelderend in
de zin dat ze het meest effectieve middel zijn om anderen naar
verlichting te leiden.
Beginnende
successies die een einde kunnen hebben
Als tantra's vlechten de eeuwige continuïteiten van iemands
Boeddha-natuurfactoren samen om op elk moment geïntegreerde gehelen
te vormen, die samen functioneren als een netwerk. In een andere zin
vormen de eeuwige continuïteiten de koorden van schering waarop
opeenvolgende momenten van verdere begeleidende kenmerken van
mentale continuums met elkaar verweven zijn. Veel verweven kenmerken
zijn ook zonder begin, maar ze gaan niet allemaal eeuwig door.
Sommige kunnen een doel hebben en vormen dus geen integrale facetten
van de aard van het continuüm. De belangrijkste zijn de beginloze
voortdurende verwarring over hoe de dingen bestaan, de gewoonten van
dergelijke verwarring en de oncontroleerbaar terugkerende problemen
en beperkingen die ze veroorzaken. Om de discussie te
vereenvoudigen, gebruiken we hier de term verwarring in
plaats van onwetendheid (onwetendheid), maar zonder enige connotatie
van desorganisatie, desoriëntatie of dementie.
Beginnende opeenvolgingen van momenten van verschillende
niveaus van verwarring en hun gewoonten kunnen eindigen, omdat hun
exacte tegenstellingen, opeenvolging van momenten van begrip en zijn
gewoonten, ze voor altijd kunnen vervangen en verwijderen. Terwijl
opeenvolgende momenten van verwarring en de bijbehorende gewoonten
mentale continuums vergezellen, kunnen hun Boeddha-natuurfactoren
niet volledig functioneren. Zolang mentale continuums in die
toestand verkeren, zijn de individuen die erdoor worden
aangeduid, beperkte wezens(voelende wezens). De factoren
werken alleen op piekniveaus met de totale verwijdering van alle
beperkende kenmerken of "vluchtige vlekken", namelijk met
de totale verwijdering van alle niveaus van verwarring en hun
gewoonten. Wanneer de continuïteit van alle beperkende
kenmerken voor altijd ophoudt, zijn de individuen niet langer
beperkte wezens. Hun oneindige continuïteit als individuen
gaat door, maar de wezens zijn nu getransformeerd in Boeddha's.
De Nyingma
en Kagyu Verklaringen van Tantra
Alle vier de tradities van het Tibetaans boeddhisme - Nyingma,
Kagyu, Sakya en Gelug - aanvaarden als betekenis van tantra de
eeuwige opeenvolging van momenten van verweven
Boeddha-natuurfactoren. De speciale toelichtingen van elke traditie
werpen meer licht op het onderwerp en vullen elkaar aan. Laten we
eerst kijken naar de algemene presentatie die Nyingma en Kagyu
gemeen hebben, aangezien deze gespecialiseerd is in het bespreken
van tantra in termen van Boeddha-natuur in het algemeen. Hun
presentaties zijn ontleend aan Maitreya's Furthest Everlasting
Continuum .
Maitreya legde uit dat, hoewel opeenvolgende momenten van
Boeddha-natuurfactoren eeuwig voortduren, ze misschien
ongeraffineerd, gedeeltelijk verfijnd of totaal verfijnd zijn. Het
onderscheid komt voort uit het feit of opeenvolgende momenten van
alle niveaus van verwarring en hun gewoonten het mentale continuüm
zonder onderbreking vergezellen, slechts enkelen van hen doen dit
voor een deel van de tijd, of geen van hen vergezelt het ooit nog.
Deze drie voorwaarden van de eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren zijn de basis , het pad en
de resulterende tantra's .
Als basistantra's zijn de altijd beschikbare continuïteiten
van Boeddha-natuurfactoren het werkmateriaal om verlichting te
bereiken. Vanuit dit perspectief zijn de factoren ongeraffineerd of
'onzuiver' in de zin dat opeenvolgingen van momenten van alle
niveaus van verwarring en hun gewoonten te allen tijde verweven zijn
met de factoren, waardoor hun functioneren tot verschillende mate
wordt beperkt.
Op het pad naar verlichting werken beoefenaars eraan om de
beperkingen weg te nemen door stapsgewijs de continuïteit van de
verschillende niveaus van verwarring en hun gewoonten te stoppen die
verweven zijn met hun lichaam, communicatie, geest, goede
eigenschappen en acties. Als gevolg hiervan zijn tijdens het
zuiveringsproces de continuïteiten van Boeddha-natuurfactoren, als
padtantra's, gedeeltelijk verfijnd en gedeeltelijk ongeraffineerd.
Soms begeleiden de factoren perioden van volledig begrip; op andere
momenten volgen periodes met slechts een impuls van begrip. Af en
toe houden opeenvolgende momenten van verwarring tijdelijk op.
Daarna hervatten de continuïteiten van sommige niveaus, maar
geleidelijk keren ze nooit meer terug. Evenzo houden de gewoonten
van verwarring af en toe op met het ontstaan van momenten van
verwarring; maar uiteindelijk houden de continuïteit van de
gewoonten voor altijd op.
Op het resulterende niveau van Boeddhaschap zijn de
continuïteiten van Boeddha-natuurfactoren, als resulterende
tantra's, totaal verfijnd in de zin dat ze voor altijd volledig vrij
zijn van begeleidende perioden van elk niveau van verwarring of hun
gewoonten. Aldus functioneren de Boeddha-natuurfactoren eeuwig
op hun volle vermogen als de met elkaar verweven verlichtende
facetten van een Boeddha, bijvoorbeeld als de verlichtende fysieke,
communicatieve en mentale vermogens, goede eigenschappen en
activiteiten van een Boeddha.
De rol van
Boeddha-figuren in Tantra
Boeddha-figuren vertegenwoordigen de
Boeddha-natuurfactoren tijdens verfijnde of "zuivere"
fasen wanneer opeenvolgende momenten van volledig begrip hun
continuïteit begeleiden. Omdat Boeddha-figuren lichamen,
communicatie, geesten, goede eigenschappen en handelingen hebben die
samenwerken als een geïntegreerd netwerk, zijn ze geschikt om deze
Boeddha-natuurfactoren te vertegenwoordigen. Bovendien hebben de
figuren vaak meerdere gezichten, armen en benen. De reeks gezichten
en ledematen vertegenwoordigen thema's uit sutra, waarvan er vele
ook behoren tot de Boeddha-natuurfactoren. Tantra-beoefenaars
gebruiken de figuren tijdens meditatie om het zuiveringsproces te
bevorderen.
De Sanskriet term voor Boeddha-figuren, ishtadevata ,
betekent gekozen godheden, namelijk goden die gekozen zijn om een
Boeddha te worden. Het zijn 'godheden' in de zin dat hun
capaciteiten die van gewone wezens overstijgen, maar ze beheersen
het leven van mensen niet en hebben geen aanbidding nodig. Daarom
vertaalden de Tibetaanse geleerden de term als lhagpay
lha ( lhag-pa'i lha ), speciale godheden, om ze te
onderscheiden van wereldse goden of van God de Schepper.
Het meer gebruikelijke Tibetaanse
equivalent, yidam ( yi-dam ), geeft de bedoelde
betekenis duidelijker aan. Yi betekent geest en dam staat
voor damtsig ( dam-tshig , Skt. Samaya),
een hechte band. Tantra-beoefenaars verbinden zich met mannelijke en
vrouwelijke Boeddha-figuren, zoals Avalokiteshvara en Tara, door
zich voor te stellen dat ze de verhelderende facetten hebben van
fysieke verschijning, communicatie, mentaal functioneren, goede
eigenschappen en activiteiten van deze figuren. Preciezer gezegd,
terwijl de continuïteit van hun Boeddha-natuurfactoren nog steeds
gedeeltelijk ongeraffineerd is als pad-tantra's, verbinden
beoefenaars ze met continuïteiten van de factoren die worden
voorgesteld als de totaal verfijnde facetten van Boeddha-figuren.
Zelfs als beoefenaars slechts een onvolledig begrip hebben gekregen
van hoe dingen bestaan,Het voorstellen van hun gedeeltelijk
ongeraffineerde Boeddha-natuurfactoren die functioneren als totaal
verfijnde Boeddha-figuurfacetten is de algemene tantra-methode om de
vluchtige vlekken van perioden van verwarring en de bijbehorende
gewoonten te verwijderen uit de eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren.
Kortom, de Boeddha-natuurfactoren blijven dezelfde factoren,
of ze nu functioneren als basis, pad of resulterende tantra's. Het
mentale continuüm manifesteert altijd een of andere vorm van
fysieke verschijning, communicatie van iets en mentaal functioneren,
evenals een bepaald niveau van werking van goede eigenschappen en
enige activiteit. Het enige verschil is de mate waarin opeenvolgende
momenten van verschillende niveaus van verwarring en hun gewoonten
de continuïteit van de factoren begeleiden en hun functioneren
beperken.
Volgens de Nyingma- en Kagyu-presentaties is het onderwerp van
tantra dus de verstrengeling van de basis, het pad en de daaruit
voortvloeiende voorwaarden van eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren om een methode te ontwikkelen om
verlichting te bereiken. In het bijzonder betreft tantra
methoden om te werken met perioden van de Boeddha-natuurfactoren als
pad-tantra's om opeenvolging van de factoren als basistantra's te
zuiveren, zodat ze uiteindelijk functioneren als de eeuwige
continuïteiten van resulterende tantra's. Tantra-beoefening
bewerkstelligt deze transformatie door continuïteiten van
ongeraffineerde Boeddha-natuurfactoren te verbinden met
opeenvolgende momenten van hun verfijnde situatie zoals weergegeven
door de verlichtende facetten van Boeddha-figuren.
De
Sakya-presentatie
De Sakya-presentatie van de betekenis van tantra is afgeleid
van The Hevajra Tantra , een tekst uit de hoogste klasse
van tantra. Deze presentatie belicht de relatie tussen
Boeddha-figuren en alledaagse wezens die een verbinding mogelijk
maakt van de overeenkomstige facetten van de twee in de
tantra-beoefening.
Een exclusief onderwerp van de hoogste tantra is het heldere
lichtcontinuüm(heldere, lichte geest), het meest subtiele niveau
van ieders mentale continuüm. Alle mentale continuums hebben
heldere lichtniveaus om dingen te ervaren, die hen, als de ultieme
Boeddha-natuur, de diepste eeuwige continuïteit bieden. De grovere
niveaus van het ervaren van dingen, zoals die waarop zintuiglijke
waarneming en conceptueel denken plaatsvinden, gaan niet echt door
zonder een pauze van het ene leven naar het andere. Bovendien
stoppen ze voor altijd met het bereiken van verlichting. Alleen
opeenvolgende heldere lichtniveaus gaan zonder onderbreking door,
zelfs nadat ze een Boeddha zijn geworden. Als individuele wezens
analoog zijn aan radio's, dan zijn de grovere niveaus van hun
mentale continuums vergelijkbaar met de radio's die op verschillende
stations spelen, terwijl hun heldere lichtniveaus lijken op de
radio's die gewoon aan staan. De analogie is echter niet
exact.Radio's kunnen stoppen met spelen, terwijl mentale continuums
hun stroom nooit ophouden.
Ongeacht het niveau waarop het zich voordoet, brengt het
loutere, individuele, subjectieve ervaren van dingen met zich mee
dat de dingen verschijnen (duidelijkheid) en er mentaal mee bezig
zijn (bewustzijn). Met andere woorden, men neemt niet rechtstreeks
externe objecten waar, maar alleen verschijningen of mentale
representaties ervan die ontstaan als onderdeel van het
waarnemen. Uiterlijk omvat hier niet alleen de bezienswaardigheden
van dingen, maar ook hun geluiden, geuren, smaken en fysieke
gewaarwordingen, evenals gedachten erover. De westerse wetenschap
beschrijft hetzelfde punt vanuit een fysiek perspectief. Bij het
waarnemen van dingen herkent men niet echt externe objecten, maar
alleen complexen van elektrochemische impulsen die de objecten in
het zenuwstelsel en de hersenen vertegenwoordigen. Hoewel alle
niveaus van het ervaren van dingen de verschijning van dingen met
zich meebrengen,het heldere licht continuüm is de eigenlijke bron
die aanleiding geeft tot alle schijn.
Mentaal bezig zijn met de schijn betekent ze zien, horen,
ruiken, proeven, fysiek voelen of denken, of emotioneel iets over ze
voelen. De mentale betrokkenheid kan subliminaal of zelfs onbewust
zijn. Verder zijn dingen doen verschijnen en er mentaal mee bezig
zijn twee manieren om hetzelfde fenomeen te beschrijven. Het
ontstaan van een gedachte en het denken van een gedachte zijn
eigenlijk dezelfde mentale gebeurtenis. Een gedachte komt niet op en
dan denkt men het: de twee mentale handelingen vinden gelijktijdig
plaats omdat ze dezelfde gebeurtenis beschrijven.
De Sakya-bespreking van tantra concentreert zich op een
specifieke Boeddha-natuurfactor, namelijk de eeuwige opeenvolging
van momenten van de aangeboren activiteit van het heldere
lichtcontinuüm om vanuit zichzelf schijn te doen ontstaan. Het
verschijnen is automatisch, niet opzettelijk en onbewust. Men kan
opzettelijk naar iets kijken; maar wanneer men het ziet, construeert
het heldere lichtcontinuüm er niet opzettelijk een verschijning
van. Bovendien kunnen de verschijningen die voortkomen uit het
heldere lichtcontinuüm de fysieke basis van het continuüm zijn -
iemands lichaam - of elk ander object dat het waarneemt.
Hier is het belangrijkste punt dat het maken van uiterlijk
onlosmakelijk plaatsvindt op twee niveaus: grof en
subtiel. Onafscheidelijk ( yermey , dbyer-med )
betekent dat als het ene niveau geldig voorkomt, het andere niveau
ook geldig voorkomt. In deze context zijn de grove verschijningen
van alledaagse wezens en hun omgeving; subtiele verschijningen zijn
van Boeddha-figuren en hun omgeving.
Wezens van alledag en Boeddha-figuren zijn als kwantumniveaus
van continuüm van helder licht. Subatomaire deeltjes hebben
verschillende kwantumniveaus van energie waarop ze even geldig
resoneren. Op elk moment is het niveau waarop een deeltje resoneert
een functie van waarschijnlijkheid: je kunt niet met zekerheid
zeggen dat het deeltje slechts op het ene niveau resoneert en niet
op het andere. Volgens de kwantummechanica kan een deeltje in feite
op meerdere niveaus tegelijk resoneren. Evenzo, omdat het niveau
waarop op elk moment een helder lichtcontinuüm verschijnt, een
functie is van waarschijnlijkheid, kan men niet zeggen dat een
individueel wezen op een bepaald moment slechts één uiterlijk
heeft en niet een ander.
De eeuwige continuïteit van mentale activiteit die dit van
nature verbonden paar verschijningen voortbrengt, kan
ongeraffineerd, gedeeltelijk verfijnd of totaal verfijnd zijn,
afhankelijk van de opeenvolging van momenten van verwarring en de
gewoonten die ermee gepaard gaan. Het proces waarbij een
continuïteit van beoefening met Boeddha-figuren deze factor van
Boeddha-natuur zuivert, zodat het een eeuwige opeenvolging van
verschijningen voortbrengt die volledig vrij zijn van begeleidende
periodes van verwarring en zijn gewoonten is het primaire onderwerp
van tantra zoals besproken in de Sakya-school .
De
Gelug-uitleg
De Gelug-traditie volgt de Guhyasamaja Appendix
Tantra bij het uitleggen van de betekenis van tantra als een
eeuwige continuïteit. Het belangrijkste aspect van de
Boeddha-natuur dat hier wordt benadrukt, is de leegte(leegte)
van het mentale continuüm - zijn afwezigheid van bestaan op
onmogelijke manieren. Mentale continuums bestaan niet als
inherent gebrekkig en onzuiver van aard. Ze hebben nooit en zullen
nooit. Er zijn geen eeuwige continuïteiten van aangeboren kenmerken
die hen vergezellen die ze, op eigen kracht, op die onmogelijke
manier laten bestaan. Omdat deze totale afwezigheid altijd het geval
is, kunnen beoefenaars, wanneer beoefenaars dit feit volledig
begrijpen, voorkomen dat de voortdurende verwarring en de
bijbehorende gewoonten hun mentale continuüm vergezellen, zodat hun
Boeddha-natuurfactoren volledig kunnen functioneren als de
verlichtende facetten van een Boeddha. Aangezien mentale continuums
voor altijd doorgaan als eeuwige continuïteiten, blijft hun leegte
altijd een feit dat zuivering en transformatie mogelijk maakt.
De zuiveringsmethode verwijst naar de stadia van beoefening
met Boeddha-figuren. In tegenstelling tot gewone mensen groeien
Boeddha-figuren niet uit foetussen, worden ze niet ouder of gaan ze
dood. Omdat ze altijd in dezelfde vorm beschikbaar zijn, kan
meditatie met hen een eeuwige continuïteit vormen. Het
resultaat van het zuiveringsproces is de eeuwige continuïteit van
Boeddhaschap.
Kortom, door een eeuwige continuïteit van meditatiebeoefening
van binding met Boeddha-figuren, bereiken tantra-beoefenaars de
eeuwige continuïteit van Boeddhaschap, gebaseerd op het eeuwige
feit van de leegte van hun mentale continuums. Omdat het
beoefenen van tantra inhoudt dat je jezelf als Boeddha-figuren laat
verschijnen die lijken op de resulterende staat van verlichting,
wordt tantra het resulterende voertuig genoemd .
Overzicht
Het onderwerp van tantra betreft eeuwige continuïteiten die
verband houden met het mentale continuüm. De continuïteiten
omvatten zulke Boeddha-natuurfactoren als fundamentele goede
eigenschappen, een helder lichtniveau van het ervaren van dingen,
zijn activiteit om zelfverschijningen voort te brengen en zijn
leegte. De continuïteiten omvatten ook Boeddha-figuren en de
verlichte staat. De vier tradities van het Tibetaans boeddhisme
leggen verschillende manieren uit waarop opeenvolgende momenten van
deze eeuwige continuïteiten met elkaar verweven zijn als basis,
paden en resultaten. Ze delen het kenmerk dat tantra een pad van
beoefening met Boeddha-figuren inhoudt om een basis te
zuiveren om als resultaat verlichting te bereiken. Ze zijn het er
ook over eens dat de fysieke kenmerken van de Boeddha-figuren dienen
als multivalente representaties en de schering vormen voor het
verweven van de verschillende thema's van de sutra-beoefening.De
voorwaardetantra verwijst naar dit ingewikkeld met elkaar
verweven onderwerp en de teksten die het bespreken.
Mantra's zijn repetitieve geluiden die worden gebruikt om de
diepten van de onbewuste geest te doordringen en de vibratie van alle
aspecten van je wezen aan te passen. Mantra's worden getrild
door hardop te chanten, mentale oefening of door ernaar te luisteren.
De ervaring van hoe geluidstrillingen je wezen beïnvloeden, is
Naad yoga. Naad betekent "de essentie van geluid"
en yoga betekent "vereniging". Naad yoga
gebruikt geluidstrillingen om je bewustzijn te verhogen en je af te
stemmen op het geluid dat begon te creëren en constant trilt. Dit
universele geluid staat bekend als Anahat .
In yoga worden mantra's meestal in het Sanskriet gezongen. Het
Sanskrietwoord mantra is afgeleid van de wortel van
de mens, wat 'denken' betekent, en tra van trai, wat
'beschermen of bevrijden van slavernij' of 'bevrijden van de geest'
betekent.
Mantra's zijn een belangrijk onderdeel van de yoga- en
meditatiebeoefening. Als je mediteert, kun je in stilte mantra's
gebruiken om verbonden te blijven met de ademhaling en de beoefening.
In Kundalini yoga zoals onderwezen door Yogi Bhagan, worden de
meeste mantra's gereciteerd in Gurmukhi. De woorden goeroe-mukh
betekenen letterlijk "uit de mond van de goeroe". Hoewel
mantra's in elke taal kunnen worden gezongen, zijn bepaalde talen
ontworpen om meer impact te hebben bij het creëren van gerichte
psychologische en spirituele effecten.
Hoe mantra's
u beïnvloeden
1. Het
reciteren van mantra's stimuleert het endocriene systeem.
De handeling van uw tong die tegen het gehemelte drukt,
stimuleert de hypothalamus, thalamus en hypofyse. Als je een
mantra reciteert, raak je het gehemelte met je tong. In de mond
zijn er 84 meridiaanpunten: 64 in het harde gehemelte en 20 in het
zachte gehemelte.
Deze trilling die afkomstig is van de hypothalamus, stuurt de
werking van de hypofyse en regelt de endocriene systemen. Het is
ook verantwoordelijk voor het vrijgeven van chemicaliën en hormonen
door het hele lichaam en naar de hersenen. Door deze trilling
komen chemische hormonen vrij die het lichaam in balans brengen en
genezende effecten hebben.
Bovendien wordt de hypofyse gestimuleerd via de tong, waardoor
de verschillende meridiaanpunten worden geraakt. Interessant is
dat de hypofyse in de foetus wordt gevormd uit cellen van het
gehemelte die naar de hersenen stijgen. Dit is de reden waarom
het drukken van de tong tegen het gehemelte de klier stimuleert.
2. Door
mantra's te reciteren, kunt u uw aandacht concentreren .
Als we gaan zitten om te mediteren, springt onze geest vaak van
gedachte naar gedachte, waardoor het moeilijk wordt om onze aandacht
te concentreren. Chanten leidt de geest af van frivole gedachten
en helpt de geest in concentratie te verankeren.
3. Het
chanten van mantra's is een effectieve manier om emoties los te
laten .
Emotie die niet wordt geaccepteerd, vertegenwoordigt een aspect
van het zelf dat wordt beoordeeld. Deze emotie veroorzaakt
sensaties in het lichaam waar je naar hunkert of waar je een afkeer
van hebt.
Hoe dan ook, je reageert en versterkt het patroon. Chanten
is een uitstekende manier om de reactie op het gevoel via de keel- en
hartchakra's los te laten; in wezen het loslaten van de emotie
door zelfexpressie.
4. Mantra's
stemmen je vibratie af om bewustzijn te creëren .
De trillingen van mantra's hebben de kracht om je moleculaire
structuur te herschikken. Elk geluid heeft een aparte vibratie
en als resultaat heeft elke mantra een ander effect. Alle geluid
heeft invloed op je moleculaire structuur.
Bovendien hebben al je gedachten, gevoelens, woorden en
handelingen invloed op je bewustzijn. Bedenk hoe bepaalde muziek
je in een bepaalde stemming brengt. Of bedenk hoe u zich voelt
als er veel lawaai is of als er iemand schreeuwt. Mantra's zijn
ontworpen om je ervaring aan te passen door de subtiele trillingen
die ze in je wezen veroorzaken. Elke mantra is ontworpen om een
duidelijk effect te hebben.
5. Mantra's
passen je vibratie aan en brengen je bewustzijn op één lijn met
aspecten van het zelf en het oneindige.
Alles wat je zoekt, zit van binnen. Als je voelt dat je
iets niet ervaart, is dat omdat je niet op de vibratie ervan bent
afgestemd. Als je iets trilt, ben je erop afgestemd.
Als je bijvoorbeeld liefde vibreert, zul je het overal
zien. Als je dat niet bent, ontbreekt deze trilling. Dit is
ook hoe je je aangetrokken voelt tot mensen en hoe je die afstemming
met je karmische vibratie kunt ervaren.
6. Als je je
karma wilt overwinnen, verander dan je vibratie.
Het reciteren van een mantra stemt je af op de ervaring van de
betreffende mantra. Door deze afstemming kun je deze vibratie
ervaren door de vibratie te worden. Hoe gevoeliger je bent, hoe
dieper je de effecten zult ervaren. En hoe langer en gerichter
je de mantra reciteert, hoe meer impact het zal hebben op je
bewustzijn.
Het zijn niet alleen mantra's die een sterke invloed op je
wezen hebben, maar elke vibratie is cruciaal. Als je negatief
denkt, creëer je een subtiele trilling. Hoe langer deze
trilling aanhoudt, hoe meer het je wezen beïnvloedt; de
trilling van de gedachte creëert dan een emotionele trilling, die
een trilling in het fysieke lichaam opwekt. Dit is waar alle
sensaties vandaan komen in het lichaam.
Als we het hebben over blokkades in het fysieke of subtiele
lichaam, zoals in de chakra's of de nadi's waar
de prana stroomt, verwijzen we naar gebieden waar de
vibratie niet op één lijn ligt; gebieden die langzamer trillen
dan zou moeten en waar de stroom van vitale energie wordt belemmerd.
Op dezelfde manier waarop het zingen van mantra's je wezen
beïnvloedt, geldt dat ook voor je gedachten, woorden en daden. Dit
is hoe gewoonte in je leven patronen worden. Je creëert
trillingen en vervolgens, bewust en onbewust, reageer je erop. Het
herhalen van mantra's kan je helpen te bevrijden van deze
ingewortelde patronen.