De
betekenis van Tantra
De definitie
van het woord Tantra
Boeddha's leringen omvatten zowel soetra's als tantra's .
De soetra's presenteren de basisthema's van de oefening om
bevrijding te verkrijgen van oncontroleerbaar terugkerende problemen
(Skt. Samsara ) en, daarbuiten, om de verlichte staat van
een Boeddha te bereiken, met het vermogen om anderen zoveel mogelijk
te helpen. De thema's omvatten methoden voor het ontwikkelen van
ethische zelfdiscipline, concentratie, liefde, mededogen en een
correct begrip van hoe dingen werkelijk bestaan. De tantra's
presenteren geavanceerde praktijken op basis van de soetra's.
Het Sanskrietwoord tantra betekent de kromtrekking
van een weefgetouw of de strengen van een vlecht. Net als de snaren
van een schering, dienen de tantra-praktijken als een structuur voor
het met elkaar verweven van de soetra-thema's om een tapijt
van verlichting te weven. Bovendien combineert tantra fysieke,
verbale en mentale uitingen van elke beoefening, die in elkaar
overvloeien en een holistisch ontwikkelingspad creëren. Omdat men
niet alle sutra-thema's tegelijkertijd kan integreren en beoefenen
zonder vooraf in elk afzonderlijk te hebben getraind, is
tantra-beoefening extreem geavanceerd.
De wortel van het woord tantra betekent rekken of
doorgaan zonder pauze. Om deze connotatie te benadrukken, vertaalden
de Tibetaanse geleerden de term als gyu ( rgyud ),
wat een ononderbroken continuïteit betekent. Hier verwijst de
verwijzing naar continuïteit in de tijd, zoals in een opeenvolging
van momenten in een film, in plaats van naar continuïteit door de
ruimte, zoals in een opeenvolging van segmenten van bestrating.
Bovendien lijken de in tantra besproken successies op eeuwige films:
ze hebben geen begin en geen einde.
Twee films zijn nooit hetzelfde, en zelfs twee exemplaren van
dezelfde film kunnen nooit hetzelfde filmpje zijn. Evenzo
behouden eeuwige erfopvolgingen altijd hun
individualiteit. Bovendien worden de frames van films één
voor één afgespeeld, waarbij alles van frame tot frame
verandert. Op dezelfde manier zijn momenten in eeuwige
successies kortstondig, met slechts één moment tegelijk en zonder
dat er iets solide blijft gedurende de successies.
Mentale
continuïteiten als tantra's
Het meest opvallende voorbeeld van een eeuwige opeenvolging is
het mentale continuüm (denkstroom), de eeuwige
opeenvolging van momenten van een individuele geest. De geest ,
in het boeddhisme, verwijst naar een individu, subjectief, louter
iets ervaren en niet naar een fysiek of immaterieel object dat ofwel
het ervaren doet of het instrument is dat iemand gebruikt om dingen
te ervaren. Verder is een mentaal continuüm geen stroom van
ervaringen die zich zo opstapelen dat de ene persoon meer ervaring
heeft dan de ander. Een mentaal continuüm omvat eenvoudigweg een
ononderbroken opeenvolging van momenten van mentaal functioneren -
louter het ervaren van dingen. De dingen die je ervaart, zijn onder
meer bezienswaardigheden, geluiden, gevoelens, gedachten, slaap en
zelfs de dood. Louter impliceert dat het ervaren ervan
niet opzettelijk, emotioneel ontroerend of zelfs maar bewust hoeft
te zijn.
Verder is het ervaren van iets altijd individueel en
subjectief. Twee mensen kunnen ervaren dat ze dezelfde film
zien, maar hun ervaring zou niet hetzelfde zijn - de een zou het
leuk kunnen vinden; de andere misschien niet. Hoe ze de
film ervaren, hangt af van veel onderling samenhangende factoren,
zoals hun humeur, hun gezondheid, hun metgezellen en zelfs hun
stoelen.
Individuele wezens zijn wezens met mentale
continuums. Elk moment van hun bestaan beleven ze iets. Ze
handelen met de bedoeling - zelfs als ze niet conceptueel gepland
zijn - en ervaren subjectief de onmiddellijke en
langetermijneffecten van wat ze doen. Daardoor veranderen de mentale
continuums van individuele wezens - hun ervaring van dingen - van
moment tot moment, net als zij, en hun mentale continuums gaan van
het ene leven op het andere door, zonder begin of einde. Het
boeddhisme aanvaardt niet alleen als feit dat mentale continuums
eeuwig duren, maar ook dat ze een absoluut begin missen, hetzij door
het werk van een schepper, door materie / energie, of vanuit niets.
Individuele wezens, en dus mentale continuums, staan met
elkaar in wisselwerking, maar blijven onderscheiden, zelfs in
Boeddhaschap. Hoewel Shakyamuni Boeddha en Maitreya Boeddha
gelijkwaardig zijn in het bereiken van verlichting, zijn ze niet
dezelfde persoon. Elk heeft unieke connecties met verschillende
wezens, wat verklaart dat sommige individuen een bepaalde Boeddha
kunnen ontmoeten en er voordeel van kunnen hebben en niet van een
andere.
Films behouden hun individualiteit zonder dat ze aangeboren
vaste markeringen nodig hebben of bevatten, zoals hun titels, die
altijd aanwezig zijn als onderdeel van elk moment, waardoor de films
een individuele identiteit krijgen, uitsluitend door hun eigen
krachten. Films ondersteunen individuele identiteiten door alleen
afhankelijk te zijn van onderling verweven veranderende factoren,
zoals een verstandige opeenvolging van frames. Evenzo gaan eeuwige
mentale continuums door zonder aangeboren vaste markeringen, zoals
zielen, zelven of persoonlijkheden, die gedurende het ene leven en
van het ene leven op het andere onaangetast en onveranderlijk
blijven en die hun op eigen kracht individuele identiteiten geven.
Om hun individuele identiteit te behouden, zijn mentale continuums
louter afhankelijk van met elkaar verweven veranderende factoren,
zoals verstandige reeksen van het ervaren van dingen volgens
principes van gedragsmatige oorzaak en gevolg (Skt.karma ). Zelfs
op een algemener niveau missen mentale continuums inherent vaste
identiteiten zoals mens, mug, man of vrouw. Afhankelijk van hun
acties verschijnen individuele wezens in verschillende vormen in elk
leven - soms met meer lijden en problemen, soms met minder.
De
term Tantra in verwijzing naar Boeddha-natuur
Hoewel mentale continuums, en dus individuele wezens, geen
aangeboren zielen hebben die hun op eigen kracht hun identiteit
geven, hebben ze niettemin andere kenmerken die hen vergezellen als
integrale facetten van hun aard. Deze aangeboren facetten vormen ook
tantra's - opeenvolgingen van momenten zonder begin of einde. De
eeuwige aangeboren facetten die transformeren in de verlichtende
facetten van een Boeddha, of die ervoor zorgen dat elk mentaal
continuüm het continuüm van een Boeddha wordt, omvatten
de Boeddha- natuurfactoren van dat continuüm .
Ononderbroken opeenvolging van momenten van fysieke
verschijning, communicatie en mentaal functioneren (lichaam, spraak
en geest), de werking van goede eigenschappen en activiteit
begeleiden bijvoorbeeld voor altijd de opeenvolging van momenten van
elk mentaal continuüm, hoewel de specifieke vormen van de vijf
variëren elk moment. Het fysieke voorkomen kan onzichtbaar zijn
voor het menselijk oog; de communicatie kan onbedoeld zijn en alleen
via lichaamstaal; en het mentale functioneren kan minimaal zijn,
zoals bij het slapen of bewusteloos zijn. Goede eigenschappen, zoals
begrip, zorgzaamheid en bekwaamheid, kunnen op minuscule niveaus
werken of alleen inactief zijn; en activiteit kan louter autonoom
zijn. Niettemin houdt het individueel en subjectief ervaren van iets
op elk moment in dat je voortdurend een fysieke verschijning hebt,
een vorm van communicatie van wat informatie,wat mentaal
functioneren, een bepaald niveau van functioneren van goede
eigenschappen en wat activiteit.
Het feit dat ononderbroken opeenvolging van momenten van de
vijf aangeboren facetten het mentale continuüm van elk wezen bij
elke wedergeboorte vergezellen, verklaart het feit dat opeenvolging
van de vijf het continuüm van elk wezen ook als een Boeddha blijft
begeleiden. Vanuit een ander gezichtspunt blijven momenten van
de vijf ononderbroken achtereenvolgens plaatsvinden, zelfs na
verlichting, maar nu manifesteren hun vormen zich als de vijf
verlichtende facetten van een Boeddha. Ze zijn verhelderend in
de zin dat ze het meest effectieve middel zijn om anderen naar
verlichting te leiden.
Beginnende
successies die een einde kunnen hebben
Als tantra's vlechten de eeuwige continuïteiten van iemands
Boeddha-natuurfactoren samen om op elk moment geïntegreerde gehelen
te vormen, die samen functioneren als een netwerk. In een andere zin
vormen de eeuwige continuïteiten de koorden van schering waarop
opeenvolgende momenten van verdere begeleidende kenmerken van
mentale continuums met elkaar verweven zijn. Veel verweven kenmerken
zijn ook zonder begin, maar ze gaan niet allemaal eeuwig door.
Sommige kunnen een doel hebben en vormen dus geen integrale facetten
van de aard van het continuüm. De belangrijkste zijn de beginloze
voortdurende verwarring over hoe de dingen bestaan, de gewoonten van
dergelijke verwarring en de oncontroleerbaar terugkerende problemen
en beperkingen die ze veroorzaken. Om de discussie te
vereenvoudigen, gebruiken we hier de term verwarring in
plaats van onwetendheid (onwetendheid), maar zonder enige connotatie
van desorganisatie, desoriëntatie of dementie.
Beginnende opeenvolgingen van momenten van verschillende
niveaus van verwarring en hun gewoonten kunnen eindigen, omdat hun
exacte tegenstellingen, opeenvolging van momenten van begrip en zijn
gewoonten, ze voor altijd kunnen vervangen en verwijderen. Terwijl
opeenvolgende momenten van verwarring en de bijbehorende gewoonten
mentale continuums vergezellen, kunnen hun Boeddha-natuurfactoren
niet volledig functioneren. Zolang mentale continuums in die
toestand verkeren, zijn de individuen die erdoor worden
aangeduid, beperkte wezens(voelende wezens). De factoren
werken alleen op piekniveaus met de totale verwijdering van alle
beperkende kenmerken of "vluchtige vlekken", namelijk met
de totale verwijdering van alle niveaus van verwarring en hun
gewoonten. Wanneer de continuïteit van alle beperkende
kenmerken voor altijd ophoudt, zijn de individuen niet langer
beperkte wezens. Hun oneindige continuïteit als individuen
gaat door, maar de wezens zijn nu getransformeerd in Boeddha's.
De Nyingma
en Kagyu Verklaringen van Tantra
Alle vier de tradities van het Tibetaans boeddhisme - Nyingma,
Kagyu, Sakya en Gelug - aanvaarden als betekenis van tantra de
eeuwige opeenvolging van momenten van verweven
Boeddha-natuurfactoren. De speciale toelichtingen van elke traditie
werpen meer licht op het onderwerp en vullen elkaar aan. Laten we
eerst kijken naar de algemene presentatie die Nyingma en Kagyu
gemeen hebben, aangezien deze gespecialiseerd is in het bespreken
van tantra in termen van Boeddha-natuur in het algemeen. Hun
presentaties zijn ontleend aan Maitreya's Furthest Everlasting
Continuum .
Maitreya legde uit dat, hoewel opeenvolgende momenten van
Boeddha-natuurfactoren eeuwig voortduren, ze misschien
ongeraffineerd, gedeeltelijk verfijnd of totaal verfijnd zijn. Het
onderscheid komt voort uit het feit of opeenvolgende momenten van
alle niveaus van verwarring en hun gewoonten het mentale continuüm
zonder onderbreking vergezellen, slechts enkelen van hen doen dit
voor een deel van de tijd, of geen van hen vergezelt het ooit nog.
Deze drie voorwaarden van de eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren zijn de basis , het pad en
de resulterende tantra's .
Als basistantra's zijn de altijd beschikbare continuïteiten
van Boeddha-natuurfactoren het werkmateriaal om verlichting te
bereiken. Vanuit dit perspectief zijn de factoren ongeraffineerd of
'onzuiver' in de zin dat opeenvolgingen van momenten van alle
niveaus van verwarring en hun gewoonten te allen tijde verweven zijn
met de factoren, waardoor hun functioneren tot verschillende mate
wordt beperkt.
Op het pad naar verlichting werken beoefenaars eraan om de
beperkingen weg te nemen door stapsgewijs de continuïteit van de
verschillende niveaus van verwarring en hun gewoonten te stoppen die
verweven zijn met hun lichaam, communicatie, geest, goede
eigenschappen en acties. Als gevolg hiervan zijn tijdens het
zuiveringsproces de continuïteiten van Boeddha-natuurfactoren, als
padtantra's, gedeeltelijk verfijnd en gedeeltelijk ongeraffineerd.
Soms begeleiden de factoren perioden van volledig begrip; op andere
momenten volgen periodes met slechts een impuls van begrip. Af en
toe houden opeenvolgende momenten van verwarring tijdelijk op.
Daarna hervatten de continuïteiten van sommige niveaus, maar
geleidelijk keren ze nooit meer terug. Evenzo houden de gewoonten
van verwarring af en toe op met het ontstaan van momenten van
verwarring; maar uiteindelijk houden de continuïteit van de
gewoonten voor altijd op.
Op het resulterende niveau van Boeddhaschap zijn de
continuïteiten van Boeddha-natuurfactoren, als resulterende
tantra's, totaal verfijnd in de zin dat ze voor altijd volledig vrij
zijn van begeleidende perioden van elk niveau van verwarring of hun
gewoonten. Aldus functioneren de Boeddha-natuurfactoren eeuwig
op hun volle vermogen als de met elkaar verweven verlichtende
facetten van een Boeddha, bijvoorbeeld als de verlichtende fysieke,
communicatieve en mentale vermogens, goede eigenschappen en
activiteiten van een Boeddha.
De rol van
Boeddha-figuren in Tantra
Boeddha-figuren vertegenwoordigen de
Boeddha-natuurfactoren tijdens verfijnde of "zuivere"
fasen wanneer opeenvolgende momenten van volledig begrip hun
continuïteit begeleiden. Omdat Boeddha-figuren lichamen,
communicatie, geesten, goede eigenschappen en handelingen hebben die
samenwerken als een geïntegreerd netwerk, zijn ze geschikt om deze
Boeddha-natuurfactoren te vertegenwoordigen. Bovendien hebben de
figuren vaak meerdere gezichten, armen en benen. De reeks gezichten
en ledematen vertegenwoordigen thema's uit sutra, waarvan er vele
ook behoren tot de Boeddha-natuurfactoren. Tantra-beoefenaars
gebruiken de figuren tijdens meditatie om het zuiveringsproces te
bevorderen.
De Sanskriet term voor Boeddha-figuren, ishtadevata ,
betekent gekozen godheden, namelijk goden die gekozen zijn om een
Boeddha te worden. Het zijn 'godheden' in de zin dat hun
capaciteiten die van gewone wezens overstijgen, maar ze beheersen
het leven van mensen niet en hebben geen aanbidding nodig. Daarom
vertaalden de Tibetaanse geleerden de term als lhagpay
lha ( lhag-pa'i lha ), speciale godheden, om ze te
onderscheiden van wereldse goden of van God de Schepper.
Het meer gebruikelijke Tibetaanse
equivalent, yidam ( yi-dam ), geeft de bedoelde
betekenis duidelijker aan. Yi betekent geest en dam staat
voor damtsig ( dam-tshig , Skt. Samaya),
een hechte band. Tantra-beoefenaars verbinden zich met mannelijke en
vrouwelijke Boeddha-figuren, zoals Avalokiteshvara en Tara, door
zich voor te stellen dat ze de verhelderende facetten hebben van
fysieke verschijning, communicatie, mentaal functioneren, goede
eigenschappen en activiteiten van deze figuren. Preciezer gezegd,
terwijl de continuïteit van hun Boeddha-natuurfactoren nog steeds
gedeeltelijk ongeraffineerd is als pad-tantra's, verbinden
beoefenaars ze met continuïteiten van de factoren die worden
voorgesteld als de totaal verfijnde facetten van Boeddha-figuren.
Zelfs als beoefenaars slechts een onvolledig begrip hebben gekregen
van hoe dingen bestaan,Het voorstellen van hun gedeeltelijk
ongeraffineerde Boeddha-natuurfactoren die functioneren als totaal
verfijnde Boeddha-figuurfacetten is de algemene tantra-methode om de
vluchtige vlekken van perioden van verwarring en de bijbehorende
gewoonten te verwijderen uit de eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren.
Kortom, de Boeddha-natuurfactoren blijven dezelfde factoren,
of ze nu functioneren als basis, pad of resulterende tantra's. Het
mentale continuüm manifesteert altijd een of andere vorm van
fysieke verschijning, communicatie van iets en mentaal functioneren,
evenals een bepaald niveau van werking van goede eigenschappen en
enige activiteit. Het enige verschil is de mate waarin opeenvolgende
momenten van verschillende niveaus van verwarring en hun gewoonten
de continuïteit van de factoren begeleiden en hun functioneren
beperken.
Volgens de Nyingma- en Kagyu-presentaties is het onderwerp van
tantra dus de verstrengeling van de basis, het pad en de daaruit
voortvloeiende voorwaarden van eeuwige continuïteit van
Boeddha-natuurfactoren om een methode te ontwikkelen om
verlichting te bereiken. In het bijzonder betreft tantra
methoden om te werken met perioden van de Boeddha-natuurfactoren als
pad-tantra's om opeenvolging van de factoren als basistantra's te
zuiveren, zodat ze uiteindelijk functioneren als de eeuwige
continuïteiten van resulterende tantra's. Tantra-beoefening
bewerkstelligt deze transformatie door continuïteiten van
ongeraffineerde Boeddha-natuurfactoren te verbinden met
opeenvolgende momenten van hun verfijnde situatie zoals weergegeven
door de verlichtende facetten van Boeddha-figuren.
De
Sakya-presentatie
De Sakya-presentatie van de betekenis van tantra is afgeleid
van The Hevajra Tantra , een tekst uit de hoogste klasse
van tantra. Deze presentatie belicht de relatie tussen
Boeddha-figuren en alledaagse wezens die een verbinding mogelijk
maakt van de overeenkomstige facetten van de twee in de
tantra-beoefening.
Een exclusief onderwerp van de hoogste tantra is het heldere
lichtcontinuüm(heldere, lichte geest), het meest subtiele niveau
van ieders mentale continuüm. Alle mentale continuums hebben
heldere lichtniveaus om dingen te ervaren, die hen, als de ultieme
Boeddha-natuur, de diepste eeuwige continuïteit bieden. De grovere
niveaus van het ervaren van dingen, zoals die waarop zintuiglijke
waarneming en conceptueel denken plaatsvinden, gaan niet echt door
zonder een pauze van het ene leven naar het andere. Bovendien
stoppen ze voor altijd met het bereiken van verlichting. Alleen
opeenvolgende heldere lichtniveaus gaan zonder onderbreking door,
zelfs nadat ze een Boeddha zijn geworden. Als individuele wezens
analoog zijn aan radio's, dan zijn de grovere niveaus van hun
mentale continuums vergelijkbaar met de radio's die op verschillende
stations spelen, terwijl hun heldere lichtniveaus lijken op de
radio's die gewoon aan staan. De analogie is echter niet
exact.Radio's kunnen stoppen met spelen, terwijl mentale continuums
hun stroom nooit ophouden.
Ongeacht het niveau waarop het zich voordoet, brengt het
loutere, individuele, subjectieve ervaren van dingen met zich mee
dat de dingen verschijnen (duidelijkheid) en er mentaal mee bezig
zijn (bewustzijn). Met andere woorden, men neemt niet rechtstreeks
externe objecten waar, maar alleen verschijningen of mentale
representaties ervan die ontstaan als onderdeel van het
waarnemen. Uiterlijk omvat hier niet alleen de bezienswaardigheden
van dingen, maar ook hun geluiden, geuren, smaken en fysieke
gewaarwordingen, evenals gedachten erover. De westerse wetenschap
beschrijft hetzelfde punt vanuit een fysiek perspectief. Bij het
waarnemen van dingen herkent men niet echt externe objecten, maar
alleen complexen van elektrochemische impulsen die de objecten in
het zenuwstelsel en de hersenen vertegenwoordigen. Hoewel alle
niveaus van het ervaren van dingen de verschijning van dingen met
zich meebrengen,het heldere licht continuüm is de eigenlijke bron
die aanleiding geeft tot alle schijn.
Mentaal bezig zijn met de schijn betekent ze zien, horen,
ruiken, proeven, fysiek voelen of denken, of emotioneel iets over ze
voelen. De mentale betrokkenheid kan subliminaal of zelfs onbewust
zijn. Verder zijn dingen doen verschijnen en er mentaal mee bezig
zijn twee manieren om hetzelfde fenomeen te beschrijven. Het
ontstaan van een gedachte en het denken van een gedachte zijn
eigenlijk dezelfde mentale gebeurtenis. Een gedachte komt niet op en
dan denkt men het: de twee mentale handelingen vinden gelijktijdig
plaats omdat ze dezelfde gebeurtenis beschrijven.
De Sakya-bespreking van tantra concentreert zich op een
specifieke Boeddha-natuurfactor, namelijk de eeuwige opeenvolging
van momenten van de aangeboren activiteit van het heldere
lichtcontinuüm om vanuit zichzelf schijn te doen ontstaan. Het
verschijnen is automatisch, niet opzettelijk en onbewust. Men kan
opzettelijk naar iets kijken; maar wanneer men het ziet, construeert
het heldere lichtcontinuüm er niet opzettelijk een verschijning
van. Bovendien kunnen de verschijningen die voortkomen uit het
heldere lichtcontinuüm de fysieke basis van het continuüm zijn -
iemands lichaam - of elk ander object dat het waarneemt.
Hier is het belangrijkste punt dat het maken van uiterlijk
onlosmakelijk plaatsvindt op twee niveaus: grof en
subtiel. Onafscheidelijk ( yermey , dbyer-med )
betekent dat als het ene niveau geldig voorkomt, het andere niveau
ook geldig voorkomt. In deze context zijn de grove verschijningen
van alledaagse wezens en hun omgeving; subtiele verschijningen zijn
van Boeddha-figuren en hun omgeving.
Wezens van alledag en Boeddha-figuren zijn als kwantumniveaus
van continuüm van helder licht. Subatomaire deeltjes hebben
verschillende kwantumniveaus van energie waarop ze even geldig
resoneren. Op elk moment is het niveau waarop een deeltje resoneert
een functie van waarschijnlijkheid: je kunt niet met zekerheid
zeggen dat het deeltje slechts op het ene niveau resoneert en niet
op het andere. Volgens de kwantummechanica kan een deeltje in feite
op meerdere niveaus tegelijk resoneren. Evenzo, omdat het niveau
waarop op elk moment een helder lichtcontinuüm verschijnt, een
functie is van waarschijnlijkheid, kan men niet zeggen dat een
individueel wezen op een bepaald moment slechts één uiterlijk
heeft en niet een ander.
De eeuwige continuïteit van mentale activiteit die dit van
nature verbonden paar verschijningen voortbrengt, kan
ongeraffineerd, gedeeltelijk verfijnd of totaal verfijnd zijn,
afhankelijk van de opeenvolging van momenten van verwarring en de
gewoonten die ermee gepaard gaan. Het proces waarbij een
continuïteit van beoefening met Boeddha-figuren deze factor van
Boeddha-natuur zuivert, zodat het een eeuwige opeenvolging van
verschijningen voortbrengt die volledig vrij zijn van begeleidende
periodes van verwarring en zijn gewoonten is het primaire onderwerp
van tantra zoals besproken in de Sakya-school .
De
Gelug-uitleg
De Gelug-traditie volgt de Guhyasamaja Appendix
Tantra bij het uitleggen van de betekenis van tantra als een
eeuwige continuïteit. Het belangrijkste aspect van de
Boeddha-natuur dat hier wordt benadrukt, is de leegte(leegte)
van het mentale continuüm - zijn afwezigheid van bestaan op
onmogelijke manieren. Mentale continuums bestaan niet als
inherent gebrekkig en onzuiver van aard. Ze hebben nooit en zullen
nooit. Er zijn geen eeuwige continuïteiten van aangeboren kenmerken
die hen vergezellen die ze, op eigen kracht, op die onmogelijke
manier laten bestaan. Omdat deze totale afwezigheid altijd het geval
is, kunnen beoefenaars, wanneer beoefenaars dit feit volledig
begrijpen, voorkomen dat de voortdurende verwarring en de
bijbehorende gewoonten hun mentale continuüm vergezellen, zodat hun
Boeddha-natuurfactoren volledig kunnen functioneren als de
verlichtende facetten van een Boeddha. Aangezien mentale continuums
voor altijd doorgaan als eeuwige continuïteiten, blijft hun leegte
altijd een feit dat zuivering en transformatie mogelijk maakt.
De zuiveringsmethode verwijst naar de stadia van beoefening
met Boeddha-figuren. In tegenstelling tot gewone mensen groeien
Boeddha-figuren niet uit foetussen, worden ze niet ouder of gaan ze
dood. Omdat ze altijd in dezelfde vorm beschikbaar zijn, kan
meditatie met hen een eeuwige continuïteit vormen. Het
resultaat van het zuiveringsproces is de eeuwige continuïteit van
Boeddhaschap.
Kortom, door een eeuwige continuïteit van meditatiebeoefening
van binding met Boeddha-figuren, bereiken tantra-beoefenaars de
eeuwige continuïteit van Boeddhaschap, gebaseerd op het eeuwige
feit van de leegte van hun mentale continuums. Omdat het
beoefenen van tantra inhoudt dat je jezelf als Boeddha-figuren laat
verschijnen die lijken op de resulterende staat van verlichting,
wordt tantra het resulterende voertuig genoemd .
Overzicht
Het onderwerp van tantra betreft eeuwige continuïteiten die
verband houden met het mentale continuüm. De continuïteiten
omvatten zulke Boeddha-natuurfactoren als fundamentele goede
eigenschappen, een helder lichtniveau van het ervaren van dingen,
zijn activiteit om zelfverschijningen voort te brengen en zijn
leegte. De continuïteiten omvatten ook Boeddha-figuren en de
verlichte staat. De vier tradities van het Tibetaans boeddhisme
leggen verschillende manieren uit waarop opeenvolgende momenten van
deze eeuwige continuïteiten met elkaar verweven zijn als basis,
paden en resultaten. Ze delen het kenmerk dat tantra een pad van
beoefening met Boeddha-figuren inhoudt om een basis te
zuiveren om als resultaat verlichting te bereiken. Ze zijn het er
ook over eens dat de fysieke kenmerken van de Boeddha-figuren dienen
als multivalente representaties en de schering vormen voor het
verweven van de verschillende thema's van de sutra-beoefening.De
voorwaardetantra verwijst naar dit ingewikkeld met elkaar
verweven onderwerp en de teksten die het bespreken.
|