Word
verliefd op je leven en leef het leven dat je liefhebt
Het leven kan een
voortdurende zoektocht zijn naar geluk in zijn talloze vormen -
plezier, zekerheid, succes, tevredenheid, vreugde. Heb je ooit
gemerkt dat we ernaar zoeken en het vinden, om het vervolgens weer te
verliezen? Of wilt u meer van waar het vandaan leek te komen?
Op een gegeven moment
beginnen we ons af te vragen: wat is dit diepe verlangen naar
geluk? Is er een manier om het voor eens en voor altijd te
bevredigen? Wat wil ik echt? Kan ik bevrijding van verdriet
vinden? Is dat zelfs mogelijk? Wanneer deze vragen zich
voordoen, begint de reis van spiritueel ontwaken.
Kriya Yoga, een
universele, beproefde filosofie en praktijk voor een spiritueel
ontwaakt leven, verlicht de weg.
Wat is Kriya
Yoga?
Kriya
Yoga is een pad voor spiritueel ontwaken - een manier om onze
essentiële aard te ontdekken en een meer bewust en bevredigend leven
te leiden.
"Kriya"
betekent "actie" en "yoga" betekent bewuste
vereniging van lichaam, geest, ziel en geest. Yoga, in de
hoogste zin, is het besef dat we één zijn met het Oneindige -
integraal verbonden met alles wat is.
"Kriya
Yoga" geeft eenvoudig de acties aan die we ondernemen die
bijdragen aan de realisatie van deze aangeboren heelheid.
De
componenten van de praktijk
Hier zijn de stappen en acties
die we ondernemen die bijdragen aan de realisatie van Eenheid.
We mediteren en ervaren
onze essentie van zijn.
We denken na over en
onderzoeken de aard van de werkelijkheid.
We denken na over hoe we
met wijsheid en mededogen kunnen leven.
We onderzoeken, doen
spirituele oefeningen en ontdekken wat voor ons werkt.
We worden bereid om de valse
veronderstelling van een ego-gebaseerde identiteit die zichzelf als
gescheiden van de rest van het leven beschouwt, los te laten. We
stappen het grotere leven binnen en kennen onszelf als goddelijke
uitdrukkingen van de ene werkelijkheid.
Beschouw Kriya Yoga als een mystiek
pad van thuiskomst. Zoals mystieke paden in alle tradities,
leidt Kriya Yoga terug naar Zelf- en Godrealisatie. Net als het
universele archetype van de verloren zoon of dochter, ontdekken we
dat het grootste geluk wacht op onze bewuste terugkeer naar het
goddelijke ware Zelf van binnen.
Hoe beoefen
je Kriya Yoga?
Kriya Yoga brengt de
meest effectieve elementen van alle yogasystemen samen, waaronder:
Stap-voor-stap
meditatiemethodologie van Raja Yoga met zijn acht ledematen;
Overgegeven toewijding van
Bhakti Yoga;
Gerichte
zelfonderzoekstraject van Jnana Yoga; en
Het belang van
onbaatzuchtige dienstverlening dat is karma yoga.
De nadruk in deze traditie
ligt op gezond, doelgericht, bewust leven, ondersteund door
bovenbewuste meditatiebeoefening. Het is een opzettelijke,
universele benadering van zelfrealisatie en spirituele
verlichting. Verlichting is niet alleen het doel van elke
persoon; het wordt beschouwd als de zekere bestemming. Omdat
we al spirituele wezens zijn, is verlichting de openbaring
daarvan, wakker worden. Weten het. Leven. Elke dag.
Er is geen spirituele
conditie om te creëren en geen verlichting om te bereiken. Alleen
het besef van wat er zo is.
Kriya Yoga biedt een
actueel en beproefd perspectief dat verlichting natuurlijk is. Het
treedt op wanneer de mentale obstakels ervoor worden
verwijderd. Wanneer de geest kalm en stil wordt, wordt hij
verlicht door de uitstraling van het Zelf. Dan wordt de waarheid
van wat we zijn natuurlijk onthuld. Het wordt ervaren. Deze
ervaring verandert ons omdat het ons standpunt verandert. We
zijn niet langer een persoon die zich identificeert met het lichaam
en de geest die denkt dat ze een ziel hebben. We weten nu dat
we zijn de ziel, zijn we dat. Wij zijn het goddelijke
Zelf, uitgedrukt door het lichaam en de geest.
Kriya Yoga
Lineage
Dit systeem van Kriya Yoga
weerspiegelt de nadruk op het onderwijs en de specifieke procedures
van de Kriya Yoga-traditie die door Paramahansa Yogananda naar
het Westen is gebracht . Yogananda kwam in 1920 naar
Amerika met de zegeningen van zijn goeroe, Swami Sri Yukteswar, om de
bevrijdende leringen van Kriya Yoga in het Westen te verspreiden. Hij
heeft duizenden ingewijd in de spirituele beoefening van Kriya Yoga
en inspireerde zoekers over de hele wereld om de bevrijdende waarheid
van hun spirituele aard en hun relatie met het Oneindige te
ontdekken. Zijn baanbrekende boek, The Autobiography of a
Yogi , is nog steeds een bestseller en blijft zoekers naar het
pad lokken.
Onder degenen die
Paramahansa Yogananda opgeleid en geordend was om anderen in Kriya
Yoga te onderwijzen en in te wijden, was zijn leerling Roy
Eugene Davis .
Yoga in deze traditie is
door de eeuwen heen op deze manier van goeroe op discipel
overgedragen - door middel van instructie, initiatie en
overdracht. Ik ontmoette mijn goeroe, Roy Eugene Davis, in 1979
en werd het jaar daarop door hem ingewijd in Kriya Yoga. Na de
eerste training wijdde de heer Davis me in 1982 om les te geven in
deze traditie. Ik geef nu al meer dan drie decennia Kriya Yoga
meditatiemethoden en levensstijlwijsheid. Ik ben mijn goeroe,
Roy Eugene Davis, en onze afstamming van Kriya Yoga-meesters, wiens
spirituele licht dit pad verlicht, enorm dankbaar - Paramahansa
Yogananda, Sri Yukteswar, Lahiri Mahasaya en Mahavatar Babaji.
Kriya Yoga is een
spiritueel pad, geen religie. Het is een manier van leven die
openstaat voor iedereen die een geestelijk evenwichtig en gezond
leven wil leiden. Of ik nu les geef in ons Kriya Yoga
Meditatie Centrum in Californië , of spreek in andere centra of
retraites in de VS of over de hele wereld, het doet mijn hart zingen
om mensen te ontmoeten met zulke verschillende achtergronden -
verschillende religies, etniciteiten, culturen, economische status of
roepingen - vergezeld door het gemeenschappelijke doel in het hart
van elke zoeker naar waarheid - het doel om te ontwaken.
Een pad voor
spiritueel ontwaken
Levens zien veranderen -
harten die bloeien van mededogen en geesten verlicht door innerlijke
wijsheid; mensen zien die blijvend geluk en innerlijke vrede
ontdekken die door omstandigheden niet kunnen worden weggenomen -
geeft me grote hoop voor onze wereld. Een duurzame manier om in
harmonie met de natuur en met elkaar te leven, kan alleen voortkomen
uit een ontwaakt hart en geest die onze eenheid, onze
gemeenschappelijke menselijkheid en gedeelde goddelijkheid met al het
leven erkennen. Ik ben niet verlegen om de visie van een
ontwaakte wereld vast te houden. Het is mogelijk. Ik zie
het - één ontwaakt persoon tegelijk.
Jnana
Yoga (ook Gyana Yoga) Jnana
Yoga is het pad van juiste kennis.
Jnana yoga , ook wel
gyana yoga genoemd, is de yoga van ware kennis. Het is gebaseerd op
de hindoeïstische filosofie van non-dualisme, advaita
(non-dualistische) vedanta (vedische kennis) genoemd. Een soortgelijk
non-dualistische kijk op de werkelijkheid wordt gehouden door vele
takken van het boeddhisme, waaronder zen, door het taoïsme, door het
islamitische soefisme, evenals door sommige takken van het
christendom die het evangelie van Thomas volgen . Enkele
van de bekendste hindoeïstische leraren van Jnana Yoga zijn
Vashishtha, Adi Shankara, Ramana Maharshi en Nisargadatta Maharaj.
Jnana yoga onderzoekt de
waarheid over wie we zijn en wat we ervaren. De volledige realisatie
van deze waarheid brengt verlichting. Natuurlijk bieden alle yoga's
een directe weg naar verlichting als ze volledig worden gevolgd. Of
een bepaalde weg geschikt is om dit doel te bereiken, is een
persoonlijke kwestie, grotendeels afhankelijk van waar u vandaan
komt.
Jnana-yoga kan alle mensen
dienen, op welk pad ze ook gaan. Het houdt het ware doel van
yoga in zicht en biedt de zegen van de waarheid die bij elke stap
dichterbij komt. Maar dat maakt Jnana Yoga niet het enige of
zelfs het beste yogapad voor iedereen. De meeste yogi's zullen
jnana yoga combineren met andere yogapaden, zoals bhakti
yoga , karma yoga , ashtanga yoga en tantra
yoga , zoals uitgelegd in wat de beste yoga is .
Jnana yoga is niet
gebaseerd op een voorlopig idee of dogma dat je moet accepteren. Het
gaat uit van directe ervaringen die iedereen kan hebben, ook al
vereisen deze ervaringen soms diepe contemplatie en meditatie.
Maar hoe herken je de
waarheid? Als we de waarheid over iets willen weten, willen we niet
voor de gek gehouden worden door schijn, door wat alleen verschijnt
en dan verdwijnt. De waarheid kennen kan niet betekenen dat je nu
weet dat dit dat is, om later, afhankelijk van de omstandigheden,
iets anders te worden. Dus de waarheid is dat wat voorbij het
uiterlijk ligt en dus nooit verandert. Als de waarheid de hele tijd
veranderde, hoe zou het dan de waarheid kunnen zijn? Als iemand u op
een dag vertelt dat hij op vakantie is naar China, om u de volgende
dag alleen te vertellen dat het Zwitserland was, wat kan het u dan
überhaupt vertellen? Waarheid vereist consistentie. Het pad van
de juiste kennis of Jnana Yoga betekent focussen op wat nooit
verandert, in tegenstelling tot de illusies van Maya , die
altijd aan het veranderen is. Dat omvat het ego of valse
zelfidentificatie en Jnana Yoga stelt voortdurend de werkelijkheid in
vraag door "niet dit, niet dat" te vinden.
Uiteraard heeft het
uiterlijk ook een waarheid, een realiteit. Ze kunnen relatieve,
tijdelijke of gedeeltelijke waarheid worden genoemd. Bij
jnana-yoga is het doel echter om de absolute waarheid over het leven
te kennen, de waarheid die nooit verandert, eeuwig. Om tot de
absolute waarheid te komen, de hele waarheid en niets dan de waarheid
over jezelf en je ervaringen, moet je verder kijken dan alleen de
aspecten van jezelf en je ervaringen die voortdurend veranderen. Je
moet datgene vinden dat in wezen jij bent en essentieel is voor al je
ervaringen. Om het te vinden, moet u uzelf wellicht een heleboel
vragen stellen, waarvan de belangrijkste vraag is: "Wie ben
ik?".
Kennis van het recht en
inzicht in de juiste middelen om het recht in het dagelijks bestaan
te realiseren, zijn twee essentiële eigenschappen van
Jnana yoga . Men weet dat de blokkades die de geest
vertroebelen kunnen worden verwijderd, dat kosmisch bewustzijn een
haalbaar doel is. Jnana Yoga is het begrijpen van de wetten van
het bestaan en het besef van een middel om daarmee te
synchroniseren. In Jnana Yoga is men niet langer gehecht aan
uitdrukkingsvormen en raakt men aangetrokken tot de essentie, het
proces van inzicht. De oorzaak van slavernij is maya. De oorzaak van
bevrijding van maya tot gelukzaligheid is jnana.
Zolang de speler zichzelf
identificeert als een individueel, onafhankelijk wezen, heeft hij
karma's. En dit is de oorzaak van slavernij. Jnana Yoga
maakt duidelijk dat door het verminderen van de reikwijdte en het
gebied van karma, men kan beginnen zichzelf in gelukzaligheid te
vestigen. Dit is inzicht in het spel zelf.
Wat is Bhakti Yoga? Definitie, betekenis en geschiedenis
Wat
is Bhakti Yoga? Definitie, betekenis en geschiedenis
Wat is Bhakti Yoga? In
dit artikel zullen we de betekenis van Bhakti onderzoeken en kijken
naar de geschiedenis van "egalitaire" spiritualiteit plus
de geschiedenis van de Bhakti-beweging in het algemeen.
Een eenvoudige definitie
van rondzweven Bhakti Yoga is "de yoga van toewijding". Het
is de praktijk om een persoonlijke relatie te hebben met het
Allerhoogste Absolute (of God, de Geliefde, het Ware Zelf, het
Universum, Hogere Macht, de Grote Kaas, Geest, de Ene Liefde, enz.).
De term Bhakti Yoga wordt
normaal gesproken gebruikt in een Indiase context, hoewel dit aan het
veranderen is naarmate de wereld kleiner wordt en mensen hun
overeenkomsten beseffen.
Laten we niet vergeten dat
de betekenis van het woord "yoga" niets te maken heeft met
fitnessprogramma's. Het betekent vereniging.
Deze vereniging kan de
vereniging van geest en lichaam betekenen. Het kan ook de
vereniging van de vele delen van de hersenen door spirituele oefening
betekenen. Uiteindelijk is het de vereniging van de individuele
ziel met God. Het is een universeel concept dat alle religies
overstijgt en dat in alle religies bestaat.
De term "yoga"
impliceert gewoonlijk de realisatie van de realiteit achter de
bovenstaande concepten door directe ervaring via een soort
oefening. Het is beslist geen blind geloof, tenzij dat geloof op
de een of andere manier een praktisch instrument kan worden dat ware
realisatie en de vernietiging van blind geloof brengt.
Bhakti Yoga-praktijken
variëren. Een van de meer populaire vormen van Bhakti Yoga is
zingen voor God. Dit kan in een bepaalde vorm zijn, zoals Shiva
of de godin Kali. In Indiase tradities wordt het gezang vaak
uitgevoerd in het oude Sanskriet.
Bhakta's in de
christelijke religie verheugen zich vaak in hymnen. Lofzangen
zijn een prachtige manier om toewijding uit te drukken. Het is
het deel van de service waar velen naar uitkijken. Dat komt
omdat Bhakti praktisch is en je dichter bij die Allerhoogste Liefde
brengt dan welke didactische lering of preek dan ook.
De term Bhakti Yoga is in
het westen populair geworden door de verspreiding van kirtan,
devotionele zang in groepen. Rocksterren als Krishna Das, Jai
Uttal en Deva Premal hebben een muzikale niche gecreëerd door te
zingen voor alle gezichten van het goddelijke in het Sanskriet.
De meeste steden in het
westen hebben regelmatig kirtan-evenementen in yogastudio's en
kerken. Vanwege deze muzikale gebeurtenissen begint de westerse
yoga haar spirituele kwaliteiten terug te krijgen.
Andere Bhakti-praktijken
omvatten offergaven zoals het aanbieden van je eten aan de Geliefde
voordat je gaat eten, luisteren naar of lezen van de Schrift, het
aanbidden van een beeld van God in een of andere vorm, gebed en
eerbetoon, lezen of luisteren naar extatische poëzie en jezelf
overgeven aan de ervaring van het absolute. .
Het persoonlijke
relatie-element van Bhakti varieert. De beoefenaar kan aan het
Absolute denken als een minnaar, een moeder, een vader, een vriend of
een meester. De uitdrukking hangt af van het individu.
Er zijn vier basisvormen
van het Allerhoogste Absolute die bhakti yogi's aanbidden.
1. God in de vorm van
verschillende goden en godinnen. De mystici zeggen snel dat dit
slechts "gezichten" van God zijn. Het zijn symbolen
van kenmerken van het Absolute waarop onze genegenheid tastbaar kan
worden gericht. Met toewijding versmelt de "bhakta"
geleidelijk met de Realiteit achter het symbolische object van
genegenheid.
Christenen gebruiken deze
vorm van Bhakti vaak via de vormen van Jezus en de bebaarde Vader. Ze
worden meestal gezien als blanke jongens, maar het werkt.
2. God in de vorm van
goeroe. Een goeroe is iemand die het ego niet meer vasthoudt en
verlichting heeft gerealiseerd. Het woord betekent niet
'spirituele leraar' of zomaar iemand die beweert een goeroe te
zijn. Guru is eigenlijk een ander woord voor heilige.
Sommige mensen die zo iemand
vinden, beoefenen Bhakti met de goeroe. Net als bij het
aanbidden van goden, ontdekken studenten vaak dat de goeroe ook niet
God is. Dan wordt de vorm langzamerhand steeds minder
belangrijk.
3. God als een vormloos
absoluut wezen. Dit is eigenlijk dichter bij de realiteit dan de
andere benaderingen, maar het is niet zo tastbaar. Het is een
heel moeilijke benadering om uit te leggen. Sommigen zullen het
beschouwen als de diepe stilte van de geest waaruit alle vorm en
beweging voortkomt.
4. God als je ware hoogste
Zelf (Superziel). Er is zo veel opgeslokt, maar er zit een
waarheid achter. Ik zal niet meer opslokken aan het gesprek
toevoegen, maar ik kan dit wel zeggen. Geleidelijke realisatie
door toewijding en meditatie haalt dit uit het conceptuele rijk en in
realiteit.
Bhakti Yoga
in de Bhagavad Gita
De Bhagavad Gita is een
van de belangrijkste werken die algemeen wordt beschouwd als
inspiratie voor de Bhakti-bewegingen in India. Geleerden
plaatsen zijn ontstaan tussen de 2de en 5de eeuw na Christus.
Net als veel andere geschriften is het geëvolueerd door middel van
orale overlevering.
De Bhagavad Gita
definieert Bhakti Yoga in hoofdstuk twaalf en, aantoonbaar, in de
hoofdstukken zeven tot en met twaalf.
Krishna is de wagenmenner
in de Gita. Gedurende het hele verhaal praat hij met Arjuna, de
passagier. Krishna symboliseert God en Arjuna symboliseert de
toegewijde.
Krishna sprak over wat
mensen doen om dicht bij Hem te komen. Degenen die hun geest op
God gericht hebben, komen het meest naar voren. Absolute opname
in liefdevolle gedachten van God brengt realisatie en verdiept de
werkelijke opname.
Krishna noemt ook overgave
van zichzelf. Dit is moeilijk uit te leggen, maar liefdevolle
absorptie helpt je te weten wat dit ervaringsgericht betekent. Het
gaat om naar binnen gaan, naar de geest luisteren en je overgeven aan
het resultaat.
'Verlaat alle soorten
religie en geef je gewoon aan Mij over. Ik zal je verlossen van
alle zondige reacties. Wees niet bang." -Krishna
In de Bhakti Yoga-sectie
van de Gita beschrijft Krishna ook zijn meest gevorderde toegewijden,
degenen die het dichtst bij zijn. Ze 'bidden zonder ophouden' en
begrijpen volledig wat die term betekent.
Ze zien af van de
vrucht van hun daden (Karma Yoga) en dienen de Geliefde. Beledigingen
en lof betekenen niets voor hen. Ze zijn onverstoorbaar voor
warm en koud, plezier en pijn. Ze houden van alle mensen en
dienen alle mensen.
Geschiedenis van Bhakti
Yoga-bewegingen
Zoals eerder vermeld, was
een van de belangrijkste inspiratiebronnen van de Bhakti-beweging de
Bhagavad Gita, en dit werk ontstond in een van de eerste eeuwen na
Christus.
Er waren andere
geschriften, geschreven op verschillende punten, die Bhakti
benadrukten, maar de effecten van de Gita waren revolutionair.
Dit werk volgde duizenden
jaren van Vedische geschriften en tradities en hun uitgebreide
rituelen. De Gita vereenvoudigde de wetenschap van Godrealisatie
door het voor iedereen in het hele kastensysteem toegankelijker te
maken.
Komt dit u bekend
voor? Herinner je je het judaïsme van voor Christus en "de
wetten" nog? Mensen konden God niet noemen. God was
iets om te vrezen. Een persoonlijke relatie met het goddelijke
was ongehoord.
Toen kwam Yeshua (Jezus)
langs en zei: Nee, nee, nee, klootzakken. Je hebt het
helemaal mis. Denk aan God als een liefdevolle vader en
ontwikkel een relatie met Hem. Noem hem Abba. Het draait
allemaal om liefde, man. "
Dat was trouwens een
parafrase.
De Bhagavad Gita ging niet
te veel in op bepaalde methoden van Bhakti. Latere generaties
maakten daar een wetenschap van.
Deze schriftplaats heeft,
net als Jezus 'bediening, een revolutie teweeggebracht in het sociale
landschap. Het was niet alleen de priesterklasse die recht had
op de heilige praktijken.
Vrouwen en mensen van alle
casts realiseerden zich geleidelijk dat ze toegang hadden tot deze
hogere dimensie van het leven. Er waren tijdperken waarin dit de
gevestigde orde verstoorde.
Bhakti Yoga werd erg
populair in de zevende eeuw. Het egalitaire karakter van deze
beweging maakte aanvankelijk de priesterlijke kaste van streek, maar
toen werd ze zo populair dat ze in India als normaal werd beschouwd.
Er was nog een grote
stijging van de Bhakti-beweging in de middeleeuwen (14e - 17e
eeuw). Extatisch dichter Kabir was een van de meest opvallende
personages uit deze tijd. Gedurende deze tijd was er een
overeenkomstige golf van devotionele literatuur, zang en poëzie.
Net als in de zevende eeuw
was de algemene houding tijdens deze golf dat spiritualiteit
eenvoudig was en niets met kaste te maken had. Het was
beschikbaar voor de massa. In een tijd dat bepaalde kasten het
monopolie op verlossing claimden, beweerden de Bhakta's dat 'het
koninkrijk der hemelen nabij is'.
Sommige trends tijdens dit
Bhakti-tijdperk waren zelfs de neiging om het Sanskriet uit Bhakti te
halen en het in de talen te houden die gewone mensen spraken.
Bhakti Yoga stierf nooit
als een beweging. Nu is het een machtig rijk dat zich over de
hele wereld verspreidt.
De Krishna
Bewustzijnsbeweging werd een begrip in de jaren 60 en 70. George
Harrison bracht in 1970 "My Sweet Lord" uit.
Nu hebben we Krishna Das
die zingt op de Grammy's pre-show.
En natuurlijk hebben we
vele decennia aan gospelmuziek achter de rug en eeuwen aan hymnen.
Hoe kun je elk moment van elke dag karma yoga beoefenen?
Hoe
kun je elk moment van elke dag karma yoga beoefenen?
In de Bhagavad Gita
zei Shri Krishna: Doe je plicht zonder je zorgen te maken
over de vrucht ervan . Sommige mensen raken in de war
met de Karma Yoga als vrijwilligerswerk of maatschappelijk werk. Het
woord "karma" betekent actie, dus karma yoga is de yoga van
actie of plicht. Karma Yoga kan het beste als volgt worden
gedefinieerd:
"Je plicht
op je best doen zonder enige betrokkenheid van ego of gehechtheid"
In deze definitie van
Karma Yoga zijn er 4 essentiële woorden: plicht, ego, gehechtheid en
verwachting van beloning. Om de principes van Karma Yoga te
begrijpen, is het essentieel om deze 4 principes te begrijpen.
Plicht
Iedereen heeft plichten in
het leven. Sommige plichten worden je gegeven, je hebt geen
keus, bijvoorbeeld je plicht als burger, als lid van de samenleving,
als zoon / dochter, als broer / zus, etc. Andere plichten kies je
zelf, bijvoorbeeld je plicht als werkgever, als echtgenoot /
echtgenote, als vriend, etc. Bij Karma Yoga is het belangrijk
om prioriteit te geven aan je taken; weten wat het
belangrijkste is en aan welke plicht u meer belang moet hechten dan
andere.
Het is belangrijk om te
beseffen dat de hoogste plicht die u kunt hebben, de plicht jegens
uzelf is. Dit betekent dat je eerst voor jezelf moet zorgen, doet wat
goed voor je is en dan alleen jij kunt doen wat goed is voor anderen.
Stel dat u ziek bent en in bed ligt. Je moet rusten zodat je snel
beter wordt, maar laat in de nacht krijg je een telefoontje van een
vriend die zegt dat hij zich eenzaam voelt en dat hij jouw gezelschap
wil. Ook al is het je plicht als vriend om je vriend te steunen die
gezelschap nodig heeft, op dat moment is het belangrijker om voor
jezelf te zorgen en beter te worden voordat je je vriend kunt helpen.
Het is ook belangrijk om
uw plicht op uw best te vervullen. Als u bijvoorbeeld een kamer
krijgt om schoon te maken, maakt u deze niet zo goed schoon omdat
niemand kijkt of u denkt dat het veel minder is dat u ervoor krijgt
betaald. Een ander voorbeeld kan zijn dat wanneer uw werkgever u
vraagt om iets op het werk te doen, u twee opties heeft: u kunt
doen wat hij vraagt, niets meer en niets minder. Je had het
beter en gedetailleerder kunnen doen, maar omdat je werkdag bijna
voorbij was, maakte je het werk snel af en ging je naar huis.
Ego
Ego is alle ideeën die je
hebt over jezelf of over anderen. Het omvat onze voorkeuren,
antipathieën, verlangens, enz. Bij elke handeling die we doen hebben
we de neiging na te denken over de gevolgen voor onszelf; hoe
beïnvloedt het onszelf, ons imago, etc. Karma Yoga heeft alles te
maken met het doen van je plicht zonder aan jezelf te denken. Het
belangrijkste doel van Karma Yoga is om je ego te beheersen en
uiteindelijk los te laten.
Het is essentieel dat je
bij het beoefenen van Karma yoga je ego niet betrekt, want alleen dan
kun je het doen zonder gehechtheid en verlangen. Soms denkt
iemand dat hij wat ego nodig heeft om beter te presteren en te
groeien. Maar ego is als een kanker die altijd blijft
groeien. Het laat ons zien wat we willen zien en weerhoudt ons
ervan de realiteit te zien. Het controleert onze perceptie en
ons begrip.
Hechting
Karma
Yoga beoefenen betekent je plicht doen zonder gehechtheid. Of je
nu van je plicht houdt of niet, je doet het nog steeds je best. U
vervult uw plicht zonder enige gehechtheid. Als u bijvoorbeeld een
leraar bent, leert u de ene leerling niet beter dan omdat u hem meer
mag. U voert altijd uw taak uit zonder enige gehechtheid aan het
proces of resultaat.
Verwachting
van beloning
Als we iets doen, doen we
het zelden zonder iets terug te verwachten. Op kantoor doen we
bijvoorbeeld ons werk omdat we aan het eind van de maand een salaris
krijgen of voor de lof of functie. Wij zorgen voor onze partner
of kind, maar verwachten in ruil daarvoor liefde en waardering. Als
je iets doet zonder dat je een beloning verwacht, heeft de uitkomst
van je actie geen invloed op of en hoe je je plicht doet. U doet
het omdat het uw plicht is, niet omdat u er iets uithaalt.
Yoga
werkt op het niveau van iemands lichaam, geest, emotie en
energie. Dit heeft geleid tot vier brede classificaties van
yoga: karma yoga, waarbij we het lichaam gebruiken; bhakti yoga,
waar we de emoties gebruiken; gyana yoga, waar we de geest
gebruiken en intelect; en kriya yoga, waar we de energie
gebruiken.
Elk yogasysteem dat we beoefenen, zou binnen het
gamma van een of meer van deze categorieën vallen. Elk individu
is een unieke combinatie van deze vier factoren. "Alle oude
commentaren op yoga hebben benadrukt dat het essentieel is om onder
leiding van een goeroe te werken." De reden hiervoor is dat
alleen een goeroe de juiste combinatie van de vier fundamentele paden
kan combineren, zoals nodig is voor elke zoeker. Yoga-educatie:
traditioneel werd yoga-educatie gegeven door goed geïnformeerde,
ervaren en wijze personen in de families (vergelijkbaar met de
training gegeven in kloosters in het westen) en vervolgens door de
zieners (Rishis / Munis / Acharyas) in Ashramas (vergeleken met
kloosters). Yoga-educatie daarentegen is gericht op het zorgen voor
het individu, het 'zijn'. verondersteld dat een goed, evenwichtig,
geïntegreerd, waarheidsgetrouw, schoon, een transparant persoon
zal nuttiger zijn voor zichzelf, het gezin, de samenleving, de natie,
de natuur en de mensheid in het algemeen. Yoga-educatie is
'gericht zijn'. Details van het werken met het aspect
'georiënteerd zijn' zijn beschreven in verschillende levende
tradities en teksten en de methode die bijdraagt aan dit
belangrijke veld staat bekend als 'yoga'.
Tegenwoordig wordt
yoga-educatie gegeven door vele vooraanstaande yoga-instellingen,
yoga-hogescholen, yoga-universiteiten, yoga-afdelingen in de
universiteiten, natuurgeneeskundige hogescholen en particuliere
trusts en verenigingen. Veel yogaklinieken, yogatherapie- en
trainingscentra, preventieve yoga-eenheden voor gezondheidszorg,
yoga-onderzoekscentra enz. Zijn gevestigd in ziekenhuizen, apotheken,
medische instellingen en therapeutische opstellingen.
Verschillende
sociale gebruiken en rituelen in India, het land van yoga,
weerspiegelen liefde voor ecologisch evenwicht, tolerantie voor
andere denksystemen en een medelevende kijk op alle creaties. Yoga
Sadhana van alle tinten en kleuren wordt beschouwd als een
wondermiddel voor een zinvol leven en leven . De oriëntatie op
een alomvattende gezondheid, zowel individueel als sociaal, maakt het
een waardige praktijk voor mensen van alle religies, rassen en
nationaliteiten.
Conclusie: Tegenwoordig hebben miljoenen
en miljoenen mensen over de hele wereld geprofiteerd van de
beoefening van yoga die vanaf de oudheid tot op heden door de grote
eminente yogameesters is behouden en gepromoot. De beoefening van
yoga bloeit en elke dag levendiger worden.
De beoefening van yoga wordt verondersteld te zijn begonnen met het prille begin van de beschaving. De wetenschap van yoga vindt zijn oorsprong duizenden jaren geleden, lang voordat de eerste religies of geloofssystemen werden geboren. In de yoga-overlevering wordt Shiva gezien als de eerste yogi of Adiyogi, en de eerste Guru of Adi Guru.
Duizend jaar geleden, aan de oevers van het meer Kantisarovar in de Himalaya, stortte Adiyogi zijn diepgaande kennis in de legendarische Saptarishi's of 'zeven wijzen'. De wijzen brachten deze krachtige yoga-wetenschap naar verschillende delen van de wereld, waaronder Azië, het Midden-Oosten. Oost, Noord-Afrika en Zuid-Amerika. Interessant is dat moderne geleerden de nauwe overeenkomsten tussen oude culturen over de hele wereld hebben opgemerkt en zich erover verwonderden. Het was echter in India dat het yogasysteem zijn volledige uitdrukking vond. Agastya, de Saptarishi die doorreisde het Indiase subcontinent, creëerde deze cultuur rond een fundamentele yogische manier van leven.
Een aantal zeehonden en fossiele overblijfselen van de beschaving van de Indus Saraswati-vallei met Yotic-motieven en figuren die yoga beoefenen, duiden op de aanwezigheid van yoga in India.Het aantal zeehonden en fossiele overblijfselen van de beschaving van de Indus Saraswati-vallei met yogische motieven en figuren die Yoga Sadhana uitvoeren, suggereren de aanwezigheid van yoga in het oude India. De fallische symbolen, zegels van afgoden van moedergodin, suggereren Tantra Yoga. Aanwezigheid van yoga is beschikbaar in volkstradities, beschaving in de Indusvallei, Vedische en Upanishadische erfenis, boeddhistische en jain-tradities, darshana's, heldendichten van Mahabharat en Ramayana, theïstische tradities van Shaivas, Vaishnava's en Tantrische tradities. Bovendien was er een oorspronkelijke of pure yoga die tot uiting kwam in mystieke tradities van Zuid-Azië. Dit was de tijd dat yoga werd beoefend onder de directe leiding van Guru en er werd speciaal belang gehecht aan de spirituele waarde ervan. Het was een onderdeel van Upasana en yoga sadhana was ingebouwd in hun rituelen. De zon kreeg het grootste belang tijdens de vedische periode. De praktijk van 'Surya namaskara' is mogelijk later uitgevonden vanwege deze invloed. Pranayama was een onderdeel van het dagelijkse ritueel en om de offerande te offeren. Hoewel yoga werd beoefend in de pre-Vedische periode, systematiseerde en codificeerde de grote wijze Maharshi Patanjali de toen bestaande yogapraktijken, de betekenis en de daarmee samenhangende kennis door middel van zijn Yoga Sutra's. Na Patanjali hebben veel wijzen en yogameesters een grote bijdrage geleverd aan het behoud en de ontwikkeling van het veld door hun goed gedocumenteerde praktijken en literatuur. de grote wijze Maharshi Patanjali systematiseerde en codificeerde de toen bestaande yogapraktijken, de betekenis en de bijbehorende kennis door middel van zijn Yoga Sutra's. Na Patanjali hebben veel wijzen en yogameesters een grote bijdrage geleverd aan het behoud en de ontwikkeling van het veld door hun goed gedocumenteerde praktijken en literatuur. de grote wijze Maharshi Patanjali systematiseerde en codificeerde de toen bestaande yogapraktijken, de betekenis en de daarmee samenhangende kennis door middel van zijn Yoga Sutra's. Na Patanjali hebben veel wijzen en yogameesters een grote bijdrage geleverd aan het behoud en de ontwikkeling van het veld door hun goed gedocumenteerde praktijken en literatuur.
SuryanamaskaraHistorische bewijzen van het bestaan van yoga werden gezien in de pre-Vedische periode (2700 v.Chr.), En daarna tot Patanjali's periode. De belangrijkste bronnen, waaruit we informatie krijgen over yogapraktijken en de gerelateerde literatuur in deze periode, zijn beschikbaar in Veda's (4), Upanishads (108), Smritis, leerstellingen van het boeddhisme, jainisme, Panini, Epics (2), Purana's (18) enz.
Voorlopig wordt de periode tussen 500 v.Chr. - 800 n.Chr. Beschouwd als de klassieke periode die ook wordt beschouwd als de meest vruchtbare en prominente periode in de geschiedenis en ontwikkeling van yoga. Tijdens deze periode ontstonden commentaren van Vyasa op Yoga Sutra's en Bhagawadgita enz.. Deze periode kan voornamelijk worden gewijd aan twee grote religieuze leraren van India: Mahavir en Boeddha. Het concept van vijf grote geloften - Pancha mahavrata - door Mahavir en Ashta Magga of het achtvoudige pad door Boeddha - kan goed worden beschouwd als de vroege aard van Yoga sadhana. We vinden de meer expliciete uitleg ervan in de Bhagawadgita die het concept van Gyan yoga, Bhakti yoga en Karma Yoga uitvoerig heeft gepresenteerd. Deze drie soorten yoga zijn nog steeds het hoogste voorbeeld van menselijke wijsheid en tot op de dag van vandaag vinden mensen rust door de methoden te volgen die in Gita worden getoond. Patanjali's yoga sutra bevat niet alleen verschillende aspecten van yoga, maar wordt voornamelijk geïdentificeerd met het achtvoudige pad van yoga. Het zeer belangrijke commentaar op Yoga sutra door Vyasa werd ook geschreven. Tijdens deze zelfde periode kreeg het aspect van de geest belang en het werd duidelijk naar voren gebracht door middel van yoga sadhana, geest en lichaam kunnen beide onder controle worden gebracht om gelijkmoedigheid te ervaren. De periode tussen 800 n.Chr. - 1700 n.Chr. Is erkend als de postklassieke periode waarin de leringen van de grote Acharyatrayas - Adi Shankracharya, Ramanujacharya, Madhavacharya - prominent aanwezig waren in deze periode. De leringen van Suradasa, Tulasidasa, Purandardasa, Mirabai leverden de grootste bijdrage in deze periode. De Natha-yogi's van de Hathayoga-traditie zoals Matsyendaranatha, Gorkshanatha, Cauranginatha, Swatmaram Suri, Gheranda,
De periode tussen 1700 - 1900 na Christus wordt beschouwd als de moderne periode waarin de grote Yogacharyas - Ramana Maharshi, Ramakrishna Paramhansa, Paramhansa Yogananda, Vivekananda enz. Hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Raja Yoga. Dit was de periode waarin Vedanta, Bhakti yoga, Nathayoga of Hatha-yoga bloeide. De Shadanga-yoga van Gorakshashatakam, Chaturanga-yoga van Hathayogapradipika, Saptanga-yoga van Gheranda Samhita, waren de belangrijkste principes van Hatha-yoga.
Nu, in de huidige tijd, heeft iedereen overtuiging over yogapraktijken die gericht zijn op het behoud, onderhoud en bevordering van de gezondheid. Yoga heeft zich over de hele wereld verspreid door de leringen van grote persoonlijkheden zoals Swami Shivananda, Shri T.Krishnamacharya, Swami Kuvalayananda, Shri Yogendara, Swami Rama, Sri Aurobindo, Maharshi Mahesh Yogi, Acharya Rajanish, Pattabhijois, BKS. Iyengar, Swami Satyananda Sarasvati en dergelijke.
BKS Iyengar was de grondlegger van de yogastijl die bekend staat als "Iyengar Yoga" en werd beschouwd als een van de meest vooraanstaande yogadocenten ter wereldMisvattingen wegnemen:
voor velen is de beoefening van yoga beperkt tot hatha yoga en asana's (houdingen). Van de Yoga Sutra's zijn er echter slechts drie sutra's gewijd aan asana's. fundamenteel is hatha yoga een voorbereidend proces zodat het lichaam hogere energieniveaus kan behouden. Het proces begint met het lichaam, dan de adem, de geest en het innerlijke zelf.
Yoga wordt ook algemeen beschouwd als een therapie- of oefensysteem voor gezondheid en fitheid. Hoewel fysieke en mentale gezondheid natuurlijke gevolgen van yoga zijn, gaat het doel van yoga veel verder. "Yoga gaat over het harmoniseren van jezelf met het universum. Het is de technologie om de individuele geometrie af te stemmen op het kosmische, om het hoogste niveau van perceptie en harmonie te bereiken."
Yoga does not adhere to any particular religion, belief system or community; it has always been approached as a technology for inner wellbeing. Anyone who practices yoga with involvement can reap its benefits, irrespective of ones faith, ethnicity or culture.Traditional Schools of Yoga :These different Philosophies, Traditions, lineages and Guru-shishya paramparas of Yoga lead to the emergence of differnt Traditional Schools of Yoga e.g. Jnana-yoga, Bhakti-yoga, Karma-yoga, Dhyana-yoga, Patanjala-yoga, Kundalini-yoga, Hatha-yoga, Mantra-yoga, Laya-yoga, Raja-yoga, Jain-yoga, Bouddha-yoga etc. Each school has its own principles and practices leading to altimate aim and objectives of Yoga.
Yogische praktijken voor gezondheid en welzijn: De wijdverbreide yoga sadhana's (oefeningen) zijn: Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana (meditatie), Samadhi / Samyama, Bandhas & Mudras, Shat-karmas, Yukta-ahara, Yukta-karma, Mantra japa, enz. Yama's zijn beperkingen en Niyama's zijn observanties. Deze worden beschouwd als voorwaarden voor de Yoga Sadhanas (Praktijken). Asana's, die in staat zijn om stabiliteit van lichaam en geest te bewerkstelligen 'kuryat-tad-asanam-sthairyam ...', bestaan uit het aannemen van verschillende lichaamspatronen (psychofysiek), waardoor het vermogen wordt gegeven om een lichaamshouding te behouden (een stabiel bewustzijn van iemands structurele bestaan) voor een aanzienlijke lengte en periode ook.
Verschillende houdingen van PranayamPranayama bestaat uit het ontwikkelen van bewustzijn van iemands ademhaling gevolgd door opzettelijke regulering van de ademhaling als de functionele of vitale basis van iemands bestaan. Het helpt bij het ontwikkelen van het bewustzijn van de geest en helpt bij het verkrijgen van controle over de geest. In de beginfase wordt dit gedaan door het bewustzijn te ontwikkelen van de 'stroom van inademing en uitademing' (svasa-prasvasa) door neusgaten, mond en andere lichaamsopeningen, de interne en externe paden en bestemmingen. Later wordt dit fenomeen gewijzigd, door gereguleerde, gecontroleerde en gecontroleerde inademing (svasa), wat leidt tot het besef dat de lichaamsruimte (s) gevuld worden (puraka), de ruimte (s) die in een gevulde toestand blijven (kumbhaka) en het wordt geleegd ( rechaka) tijdens gereguleerde, gecontroleerde en gecontroleerde uitademing (prasvasa).
Pratyhara duidt op dissociatie van iemands bewustzijn (terugtrekking) van de zintuigen die iemand helpt verbonden te blijven met de externe objecten. Dharana duidt op een breed gebied van attetie (in het lichaam en de geest) dat gewoonlijk wordt opgevat als concentratie. Dhyana (meditatie) is contemplatie (gerichte aandacht in lichaam en geest) en Samadhi - integratie.
Bandha's en mudra's zijn praktijken die met pranayama worden geassocieerd. Ze worden gezien als (de) hogere yogapraktijken die voornamelijk bestaan uit het aannemen van bepaalde lichaamspatronen (psycho-fysieke) samen met (en) controle over de ademhaling. Dit vergemakkelijkt de controle over de geest en maakt de weg vrij voor hogere yoga-prestaties. zijn ontgiftingsprocedures, helpen de in het lichaam geaccumaleerde gifstoffen te verwijderen en zijn klinisch van aard.
Yuktahara (Right Food en andere inputs) pleit voor gepaste voedings- en voedingsgewoonten voor een gezond leven. Het beoefenen van dhyana (meditatie) die helpt bij zelfrealisatie die leidt tot transcendentie wordt echter beschouwd als de essentie van yoga sadhana (de beoefening van yoga).
Yoga is in wezen een spirituele discipline gebaseerd op een uiterst subtiele wetenschap, die zich richt op het brengen van harmonie tussen lichaam en geest. Het is een kunst en een teken van gezond leven. Het woord 'Yoga' is afgeleid van de Sanskrietwortel 'Yuj', wat 'samenvoegen' of 'jukken' of 'verenigen' betekent. Volgens Yogische geschriften leidt yoga beoefening tot de vereniging van individueel bewustzijn met dat van het universele bewustzijn, wat duidt op een perfecte harmonie tussen lichaam en geest, mens en natuur. Volgens moderne wetenschappers is alles in het universum slechts een manifestatie van hetzelfde kwantumfirmament. Van iemand die deze eenheid van bestaan ervaart, wordt gezegd dat hij in yoga zit, en wordt hij een yogi genoemd, nadat hij een staat van vrijheid heeft bereikt die wordt aangeduid als mukti, nirvana of moksha. Dus het doel van yoga is zelfrealisatie, om allerlei vormen van lijden te overwinnen die leiden tot 'de staat van bevrijding' (Moksha) of 'vrijheid' (Kaivalya). Leven met vrijheid in alle lagen van de bevolking, gezondheid en harmonie zullen de belangrijkste doelstellingen zijn van yogabeoefening. 'Yoga' verwijst ook naar een innerlijke wetenschap die bestaat uit een verscheidenheid aan methoden waarmee mensen deze vereniging kunnen realiseren en meesterschap over hun bestemming kunnen bereiken. Yoga, dat algemeen wordt beschouwd als een 'onsterfelijk cultureel resultaat' van de beschaving in de Indus Saraswati-vallei - die teruggaat tot 2700 v.Chr., Heeft bewezen dat het zich richt op zowel materiële als spirituele verheffing van de mensheid. Menselijke basiswaarden zijn de identiteit van Yoga Sadhana.