Jnana
Yoga (ook Gyana Yoga) Jnana
Yoga is het pad van juiste kennis.
Jnana yoga , ook wel
gyana yoga genoemd, is de yoga van ware kennis. Het is gebaseerd op
de hindoeïstische filosofie van non-dualisme, advaita
(non-dualistische) vedanta (vedische kennis) genoemd. Een soortgelijk
non-dualistische kijk op de werkelijkheid wordt gehouden door vele
takken van het boeddhisme, waaronder zen, door het taoïsme, door het
islamitische soefisme, evenals door sommige takken van het
christendom die het evangelie van Thomas volgen . Enkele
van de bekendste hindoeïstische leraren van Jnana Yoga zijn
Vashishtha, Adi Shankara, Ramana Maharshi en Nisargadatta Maharaj.
Jnana yoga onderzoekt de
waarheid over wie we zijn en wat we ervaren. De volledige realisatie
van deze waarheid brengt verlichting. Natuurlijk bieden alle yoga's
een directe weg naar verlichting als ze volledig worden gevolgd. Of
een bepaalde weg geschikt is om dit doel te bereiken, is een
persoonlijke kwestie, grotendeels afhankelijk van waar u vandaan
komt.
Jnana-yoga kan alle mensen
dienen, op welk pad ze ook gaan. Het houdt het ware doel van
yoga in zicht en biedt de zegen van de waarheid die bij elke stap
dichterbij komt. Maar dat maakt Jnana Yoga niet het enige of
zelfs het beste yogapad voor iedereen. De meeste yogi's zullen
jnana yoga combineren met andere yogapaden, zoals bhakti
yoga , karma yoga , ashtanga yoga en tantra
yoga , zoals uitgelegd in wat de beste yoga is .
Jnana yoga is niet
gebaseerd op een voorlopig idee of dogma dat je moet accepteren. Het
gaat uit van directe ervaringen die iedereen kan hebben, ook al
vereisen deze ervaringen soms diepe contemplatie en meditatie.
Maar hoe herken je de
waarheid? Als we de waarheid over iets willen weten, willen we niet
voor de gek gehouden worden door schijn, door wat alleen verschijnt
en dan verdwijnt. De waarheid kennen kan niet betekenen dat je nu
weet dat dit dat is, om later, afhankelijk van de omstandigheden,
iets anders te worden. Dus de waarheid is dat wat voorbij het
uiterlijk ligt en dus nooit verandert. Als de waarheid de hele tijd
veranderde, hoe zou het dan de waarheid kunnen zijn? Als iemand u op
een dag vertelt dat hij op vakantie is naar China, om u de volgende
dag alleen te vertellen dat het Zwitserland was, wat kan het u dan
überhaupt vertellen? Waarheid vereist consistentie. Het pad van
de juiste kennis of Jnana Yoga betekent focussen op wat nooit
verandert, in tegenstelling tot de illusies van Maya , die
altijd aan het veranderen is. Dat omvat het ego of valse
zelfidentificatie en Jnana Yoga stelt voortdurend de werkelijkheid in
vraag door "niet dit, niet dat" te vinden.
Uiteraard heeft het
uiterlijk ook een waarheid, een realiteit. Ze kunnen relatieve,
tijdelijke of gedeeltelijke waarheid worden genoemd. Bij
jnana-yoga is het doel echter om de absolute waarheid over het leven
te kennen, de waarheid die nooit verandert, eeuwig. Om tot de
absolute waarheid te komen, de hele waarheid en niets dan de waarheid
over jezelf en je ervaringen, moet je verder kijken dan alleen de
aspecten van jezelf en je ervaringen die voortdurend veranderen. Je
moet datgene vinden dat in wezen jij bent en essentieel is voor al je
ervaringen. Om het te vinden, moet u uzelf wellicht een heleboel
vragen stellen, waarvan de belangrijkste vraag is: "Wie ben
ik?".
Kennis van het recht en
inzicht in de juiste middelen om het recht in het dagelijks bestaan
te realiseren, zijn twee essentiële eigenschappen van
Jnana yoga . Men weet dat de blokkades die de geest
vertroebelen kunnen worden verwijderd, dat kosmisch bewustzijn een
haalbaar doel is. Jnana Yoga is het begrijpen van de wetten van
het bestaan en het besef van een middel om daarmee te
synchroniseren. In Jnana Yoga is men niet langer gehecht aan
uitdrukkingsvormen en raakt men aangetrokken tot de essentie, het
proces van inzicht. De oorzaak van slavernij is maya. De oorzaak van
bevrijding van maya tot gelukzaligheid is jnana.
Zolang de speler zichzelf
identificeert als een individueel, onafhankelijk wezen, heeft hij
karma's. En dit is de oorzaak van slavernij. Jnana Yoga
maakt duidelijk dat door het verminderen van de reikwijdte en het
gebied van karma, men kan beginnen zichzelf in gelukzaligheid te
vestigen. Dit is inzicht in het spel zelf.
|