Inhoud blog
  • Borsten
  • Poopee
  • Winkeltje
  • Huwelijk
  • Geen idee
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    eva verward verwart
    Wat ik niet mag vergeten of inslik.
    10-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelse les
    Vic geeft Engelse les aan drie gemotiveerde maar onrustige kinderen. Eentje moet pipi doen. Eentje heeft het een beetje kou en wil een trui. Eentje zegt dat zijn balpen het niet doet. Eentje moet plots kaka doen. Eentje zit te wiebelen op z'n stoel. Eentje heeft bij elk woord een verhaaltje. Eentje vindt elk woord grappig. Eentje probeert te 'r'-en als een echte Engelsman. Eentje steekt zijn tong tussen zijn tanden en oefent de 'th'. Eentje trommelt met z'n vingers op de tafel. Eentje weet niet goed hoe hij een woordje moet schrijven. Eentje wil een kleurtje dat niet op de tafel ligt. Eentje heeft dorst. Eentje kent een liedje met een Engels woordje in. Eentje hoopt op een snoepje. En dat alles presteren ze met z'n drieën. 
    Vics respect voor onderwijsmensen groeit met de seconde.

    10-09-2015 om 21:39 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    18-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijs

    Ik ben er eentje van ‘die van het onderwijs’… je weet wel, die club van mensen die in de perceptie van anderen 20 uren (nota bene van slechts 50 minuten) werken per week en dan uitroepen dat ze het toch zo zwaar hebben.  Zij die volgens ‘de publieke opinie’ te veel vakantie hebben en te weinig werken.
    Ikzelf heb een hekel aan het woord vakantie precies omdat het in het onderwijs iets heel anders lijkt te betekenen dan erbuiten. Ik associeer het met onbegrip wanneer ik aan menig ouder van klasgenootjes van onze kinderen voorzichtig laat horen dat ik geen ‘vakantieopvang’ organiseer voor kinderen wiens ouders ‘wel’ werken want ik daar echt geen tijd voor heb. Onbegrip wanneer ik zeg dat mijn kinderen in elke vakantie een paar dagen naar hun grootouders gaan omdat ik anders mijn schoolwerk niet rond krijg. Vakantie is immers de periode om achterstallig verbeterwerk te doen, lesvoorbereidingen te maken, cursussen te herwerken, vakliteratuur door te nemen, administratie bij te werken… en dat alles te combineren met het bakken van cupcakes, het bewonderen van de dieren in de zoo, het redden en afwerken van loomknutselwerkjes, het beslechten van kleine ruzies, het bestieren van het huishouden…
    Ik snak soms naar een snipperdagje maar die hebben wij niet… Nooit zie ik het schooloptreden van mijn kinderen, nooit kan ik hen aanmoedigen tijdens een loopwedstrijd, hen uitzwaaien wanneer ze op zee- of bosklassen vertrekken.
    Drie weken per jaar probeer ik helemaal schoolvrij te houden maar ook dat lukt nauwelijks… dat heb je wanneer je een godsdienst geeft, een actualiteitsgevoelig vak, en de halve wereld in brand lijkt te staan in naam van een of andere God. E doch, schoolvrije momentjes zijn ogenblikken waarin de wereld even stopt met draaien en ik met de kinderen en mijn man de natuur intrek. Het moet niet ver zijn en niet veel. Een veld met gele of paarse bloemetjes en mijn hoofd staat stil, mijn hart vindt rust, mijn zijn wordt overspoeld met liefde. 

    18-09-2014 om 21:44 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klas

    Ik weet niet waar jij aan gehecht bent, maar ik hou in elk geval niet vast aan plaatsen… Met een boutade zeg ik al eens dat ik zelfs in een bloempot zou kunnen bloeien. Het gaat niet over waar ik ben, het gaat over met wie ik ergens ben.
    Als ik binnenkom op school sta ik niet stil bij de geur of de kleur…  De klas moet al een echte stort zijn voor het mij opvalt… Ik kijk naar mensen en niet eens naar hoe ze eruit zien. Lang of kort haar, bruin of blond, al dan niet een bril… ik heb geen idee… Het verrast me hoe collega’s leerlingen feilloos kunnen beschrijven… tot de dikte van de puberale klodders mascara toe.
     Ik stap van klas naar klas, kom binnen en zet het raam open. Letterlijk en figuurlijk… Frisse lucht binnenlaten en hopen dat ik met mijn lessen een venster naar de buitenwereld open… of toch minstens op een kier zet… of – laat ons de lat niet te hoog leggen – ontgrendel. Mijn job is leerlingen leren kijken doorheen het uiterlijke van wat zich aandient. Of de klas groen of blauw geschilderd is, is niet belangrijk… hoe jij in de klas zit en hoe jij je verhoudt tot wat je omringt… daar gaat het over. Heb je het nieuws gezien? De foto in de krant? Welke vragen roept dit bij je op? Waaraan denk jij hierbij? Hoe voelt dat? Wat kan er anders? Is anders beter? Ik denk mee met jou.
    Voorwaarde om te kunnen groeien in het leven is liefde ontvangen. Een goede leraar moet de leerlingen graag zien. En dan maakt het niet uit hoe ze eruit zien en waar ze zich bevinden… de essentie zit in de diepte, de derde dimensie van het kijken… doorheen de kleur en de geur, het ouderwetse meubilair, de bekraste banken en de vuile ramen… Als je de ziel leven kan inblazen, komt de rest vanzelf.

    18-09-2014 om 21:44 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tienerpijn

    Middagpauze… We nestelen ons in een leeg klaslokaal, weg van nieuwsgierige blikken. Het is er ongezellig en rommelig maar daarvoor zijn we hier niet. Ik luister naar de stilte, naar je voorzichtige woorden, naar het zenuwachtig schuifelen op je stoel, naar de rust die traag over je komt, naar je tranen, je twijfel, je angst… naar jou. Ik probeer je even ruimte te geven om te laten zijn wat is en probeer een klein beetje mee te dragen op je weg. Te weinig en vaak te laat, zo bedenk ik mij. Jongeren sleuren vaak veel te zware rugzakken mee door de school. Echtscheiding, gekwetste vriendschappen, pesterijen, huiselijk geweld en zoveel meer. Ze voelen de druk van de prestatiemaatschappij waarin ze voortdurend de boodschap krijgen dat ze over hun eigen zorgen heen moeten stappen en altijd vooruit moeten gaan. Ze moeten ‘er’ geraken maar weten, net zoals ik, niet waar ‘er’ zou kunnen liggen. Kennisoverdracht is slechts een klein stukje van mijn job, een stukje dat volledig afhankelijk is van de mate waarin ik andere stukken kan realiseren.

    18-09-2014 om 21:43 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn werkplek

    Mijn werkplek? ‘Een lichte peervorm’ volgens mijn collega aardrijkskunde. Oud maar degelijk. Onderhevig aan verandering. Verdeeld in stukken. Goed verlucht. Toegeven, de klimatisatie laat soms te wensen over. Versierd met planten en dieren. Behoorlijk druk ook. Altijd beweging, altijd lawaai, altijd wel ergens licht. Gelukkig ook altijd wel ergens een plekje voor mij alleen, stilte en duisternis. Op deze regendag bedenk ik mij dat mijn werkplek wellicht toch net iets meer dan 71% water bevat.
    Leren, dat doe je in de wereld.

    18-09-2014 om 21:42 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cursus

    Een product aanprijzen doe ik niet. Het is niet mijn stijl om wat ik doe in de verf te zetten. O ja, ik heb een ‘product’… cursussen die elk jaar opnieuw netjes geactualiseerd worden en die ik aantrekkelijk probeer te presenteren. Lessen die ik met hart en ziel geef. Maar hoe langer ik in het onderwijs sta, hoe meer ik begrijp dat het daar niet om gaat. Wat tussen de lijnen van de cursus staat, dat is de kern. Misschien is dat wel het product. Alleen niet het mijne. Beste leerling, kijk ook eens naar het wit tussen twee lijnen tekst. Maagdelijk wit, stralend wit, rusteloos wit, eierschaalwit, duivenwit… aan jou om het in te vullen, in te kleuren. Jij maakt het product maar dat is geen mooi woord. Even anders. Jij kan het verschil maken!

    18-09-2014 om 21:42 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag
    Op dinsdag heb ik helaas geen tijd om in kamerjas te genieten van een geurige kop koffie en een croissant. Zeven lesuren lang geef ik dan het beste van mezelf en in mijn middagpauze ga ik in gesprek met een leerlinge die enkel nog bestaat uit knoken en huid en huilend komt zoeken naar een beetje troost en steun nu ze zo zwak geworden is dat ze er nog nauwelijks in slaagt zich een hele lesdag recht te houden. Dat lijkt mij niet het moment om alsnog een croissant uit mijn brooddoos te toveren en mezelf op een kop koffie te vergasten. Te lang heeft zij haar steeds brozer wordende lichaam voor haar ouders verborgen onder een veel te groot vallende kamerjas. Ze at nauwelijks iets… vaak niets. Zelfs niet op dinsdag.

    18-09-2014 om 21:42 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De brief
    Hij is er ‘dé brief’ zoals hij onder de collega’s genoemd wordt. Het moment dat een collega ‘dé brief’ in de brievenbus vindt, gaat het als een lopend vuurtje rond en zit iedereen op vinkenslag tot de postbode verschijnt met de enveloppe met het vertrouwde logo. ‘Dé brief’ bevat een uitnodiging voor de algemene vergadering en de afwikkeling van het voorbije schooljaar (deliberaties van leerlingen die aanvullende proefwerken moeten afleggen) en je opdracht voor het nieuwe schooljaar. 
    Ik blijf het altijd weer spannend vinden om te ontdekken van welke klas ik titularis word en welke andere klassen ik onder mijn vleugels kan nemen voor mijn vak. En dus, jawel… hij is er. Ik mag als klastitularis moederen over een vijfde Latijn en mijn vak ook nog aan negen andere klassen doceren, derdes, vierdes en vijfdes. Ik denk al even aan de pubers die me toevertrouwd worden en kijk ernaar uit.
    Stilaan komt de hele molen terug op gang. Cursussen worden herwerkt. Ik schrap stukken, actualiseer andere delen en voeg nieuwe onderwerpen toe. Ik pas de bijhorende presentaties aan, zoek visueel materiaal en zorg ervoor dat ik alles vlot terugvind als ik in de klassen aan de slag ga. 
    De laatste week van de vakantie ga ik een paar keer naar school om de sfeer op te snuiven, een beetje te werken en de collega’s terug te zien. Op 1 september, om 10u sta ik op de speelplaats om ‘mijn’ klas op te wachten en hen welkom te heten in de vijfdes. Enige plechtstatigheid mag dat wel hebben, vind ik. Twee uur tijd heb ik om hen op weg te helpen in dit nieuwe schooljaar. Om 12u starten de lessen. Waarom langer wachten? Kom, we vliegen erin!

    18-09-2014 om 00:00 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In vraag stellen

    Ik denk dat ze zelf nog niet weet wie ze is. Van zichzelf zegt ze vaak dat ze de samenleving van vandaag niet begrijpt en niet kan volgen… terwijl ik zelden iemand ontmoet heb die zo op de hoogte is van alles wat er leeft en beweegt in de wereld. Ze interesseert zich in zoveel maar tegelijk enkel in mensen. Ze hunkert naar kennis in de vakgebieden die haar eigen zijn; theologie, filosofie, psychologie, ethiek… maar heeft het lak aan kennis om de kennis. Ik heb haar leren kennen als iemand die wil weten om te kunnen toepassen, om nabij te kunnen zijn bij mensen en samen het verschil te maken. Ze geniet van gesprekken waarbij kennis en meningen met elkaar in dialoog kunnen gaan en denkt daar nog lang over na. Voor haar geen nepgedoe, geen maskers. Een kat is een kat. Dingen worden benoemd en getoetst. Fouten worden toegegeven en worden leermomenten. Eva is bijzonder veeleisend voor zichzelf en ook wel voor mensen die haar omringen. Ze houdt niet van situaties waarin mensen zich te goed wanen en uitgaan van eigen onfeilbaarheid. Dat maakt dat ze af en toe wel stevig botst met mensen.

    Met een rijke achtergrond stapt ze naar andere mensen. Jarenlang was Eva aanwezig bij stervende mensen en hun naasten, als pastor en rouwconsulent. Daarna maakte ze de overstap naar het onderwijs en toen de inspecteur haar vroeg of ze het graag deed antwoordde ze op haar eigen manier… ‘Ik hou van mijn leerlingen net zoals ik vroeger mijn patiënten graag zag!’. Liefde als kern van het leven zorgt er misschien wel voor dat Eva zelf nog niet goed weet wie ze is en ze meer dan eens zegt dat ze zich een marsmannetje voelt in deze wereld.

    Ook privé heeft ze een druk leven. Eva heeft een lieve echtgenoot en drie fijne kinderen die kort na elkaar geboren zijn. Een van de kinderen heeft een aangeboren afwijking en heeft wekenlang gevochten voor zijn leven. Hij blijft kwetsbaar maar ook dat probeert Eva als kracht te benoemen. Zo vaak hoor ik haar zeggen dat ze gelooft in de kracht van het kwetsbare en de kansen die eruit voortkomen. Ze is er zeker van dat ook hij zijn weg in het leven wel zal vinden. Het kwetsbare dat Eva elke dag op haar weg ontmoet, doet haar nadenken over de manier waarop mens en samenleving functioneren, wat een samenleving definieert als sterkte en zwakte en de plaats die mensen, elk met hun eigen sterktes en zwaktes daarin krijgen.

    En doorheen al dit denkwerk houdt ze haar levensmotto overeind: ‘Je moet af en toe iets geks doen om zelf niet gek te worden.’. Als je haar dan vraagt wat zij dan voor gekke dingen doet, krijg je een minzame glimlach en verwijst ze fier naar de collectie in haar boekenkast… een verzameling die wellicht even zeldzaam als uniek is. Eva verzamelt immers Bijbels en heeft er ondertussen meer dan 300 staan.

    Wie is dus haar ideale lezer? Iemand die bereid is alles in vraag te stellen.

    18-09-2014 om 00:00 geschreven door eva

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Onderwijs


    Archief per week
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 18/11-24/11 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Categorieën
  • existentie - essentie (11)
  • Kinderpraat (65)
  • Onderwijs (9)
  • Religie (1)
  • Samenleving (3)
  • schrijfsel (22)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs