Na een paar kilometer, aan het Heiken, moest ik al even pauzeren, voor de passage van van het EK wielrijden voor de politie. Ik heb nog maar weinig wedstrijden gezien die zo begeleid werden als deze, zowat evenveel politie zwaantjes en wagens als dat er deelneemsters (vanmorgen waren de dames aan de beurt) waren en aan elk kruispunt 2 politie agenten (mogelijk uit de school, ze leken allemaal nogal jong).
De route vandaag ging voor het grootste deel langs het water, langs de Nete en het Netekanaal. In Lier heb ik me dan vastgereden tussen de 2. Ze hebben daar wel een mooi jaagpad liggen maar geen uitweg, behalve terugdraaien. Ik heb dan even moeten improviseren om op mijn voorziene retour route te geraken. Origineel had ik gedacht van te kunnen doorrijden tot Duffel om dar de Nete over te steken en langs de andere kant terug te keren maar daar had ik dus eerder het Netekanaal moeten oversteken.
09-09-2018, 13:39 geschreven door Danny Reacties (0)
08-09-2018
Beerse - Retie 76 Km
Gisteren terug gewoon met de trein naar de Kempen gespoord.
Vandaag dan een toertje gedaan met mijn cross fiets, die bij moeder gestald staat. Met een aluminium fiets met bredere banden gaat het uiteraard een stuk rustiger dan met de koersfietsen van bij mij thuis. Normaal neem ik met deze fiets ook mijn cameraatje mee voor een paar foto's onderweg maar ik ben hem gisteren in Ieper vergeten, het werd dus gewoon een ritje in de Kempen zonder meer. Mijn rit van vandaag sluit eigenlijk een beetje aan bij mijn "Rik Van Looy" van 21 augustus. Ik ben zo ongeveer verder gegaan langs het kanaal Schoten - Dessel waar ik het toen verlaten heb, om een volgende deel te doen tot Arendonk en van daar via Retie terug naar huis.
08-09-2018, 16:28 geschreven door Danny Reacties (0)
06-09-2018
69 Km heel sportief
Vandaag nog eens afgesproken met mijn maat Ollie en dan gaat het sportieve gehalte, lees de snelheid, behoorlijk de hoogte in. Het gevolg is een gemiddelde snelheid van boven de 33 KmH. Hebben we zoiets nog nodig op onze leeftijd? Niet echt. Is dat nog plezant op onze leeftijd? Toch wel, maar het moet niet alle dagen zo zijn.
06-09-2018, 15:27 geschreven door Danny Reacties (0)
03-09-2018
69 Km sport
Vanmiddag de eerste keer gegeten in mijn nieuwe eetplaats, LDC De Kersecorf. Het is natuurlijk grootkeuken (in samenwerking met Woon- en Zorgcentrum Wieltjesgracht) maar wel degelijke dagelijkse kost met soep, hoofdschotel, desert en (spuit-)water (vandaag bijvoorbeeld tomatensoep, aardappelen met bloemkool en gehaktbrood en een puddinkje) en je moet je kop niet meer breken over wat te eten, gaan winkelen, koken en afwassen. En dat alles voor de prijs van 7 , ik veronderstel dus dat ik wel vaste klant ga worden.
Na de middag dan een toertje gaan fietsen, nu het weer nog behoorlijk was. Hoewel de wind best wel "goed voelbaar" was. Het was wat korter en rustiger dan gisteren. Tot ik me op het einde liet "uitdagen" door een mountainbiker, toen ging het wel even wat sneller. In eerste instantie dacht ik dat het een speedelec was maar dat leek niet zo te zijn en dan is 40 KmH met een MTB best wel stevig.
En bij thuiskomst was de finale van de rit in de Ronde van Engeland op Eurosport, met een afdaling naar de kust en dan direct terug een beklimming. Het deed goed om ook, een deel van, de profs te zien "kruipen" op die, voor de streek typische, klim.
03-09-2018, 17:23 geschreven door Danny Reacties (1)
02-09-2018
97 Km extra sportief
Vandaag een wat grotere rit gedaan. Ik heb daarvoor mijn andere koersfiets, mijn oude Amoroso, met armbeugels op het stuur genomen. Dat maakt het wat makkelijker om tempo te rijden tijdens een langere vlakke rit en dan blijkt dat "den ouwe" nog een gemiddelde van 30 KmH aankan. Niet dat het nog erg belangrijk is maar er rest toch nog een beetje sportieve ijdelheid en dan klinkt een solo rit met een gemiddelde van 30 KmH wel goed.
Mijn GPS heeft schijnbaar weer moeite met vlakke ritten, als hij geen bergen krijgt dan maakt hij ze zelf. Tijdens mijn reis leek wat hij me toonde wel overeen te komen met wat ik gevoeld had maar met de vlakke ritten van de afgelopen dagen draait hij duidelijk weer door en Strava scoort daarbij ook niet echt goed. Vandaag bijvoorbeeld gaf mijn GPS een stijging van ruim 500 meter, wat duidelijk te gek was. Strava maakte daar 231 meter van, nog steeds belachelijk veel. Mijn andere "app", Endomondo, gaf op basis van dezelfde gegevens een stijging van 30 meter. Wat waarschijnlijk dichter bij de waarheid is maar dan ook wel weer een beetje raar want als minimum hoogte geeft Endomondo -3 meter en als maximum hoogte 28 meter, goed voor een verschil van 31 meter en dus groter dan de totale stijging van de rit!?
31-08-2018, 15:48 geschreven door Danny Reacties (0)
30-08-2018
62 Km sport
Hoewel er vanmiddag behoorlijk donkere wolken overschoven, werd er op de weerberichten toch bevestigd dat het droog zou blijven. Ik heb dus, na bijna vier maanden, de koersfiets nog eens van stal gehaald voor een sportiever tochtje. Eén van mijn klassieke ritjes langs Vlamertinge naar West-Vleteren, de IJzer, Knokkebrug en langs het Ieperleekanaal terug naar huis. Een toertje dat op verscheidene plaatsen uitbreidbaar of inkrimpbaar is.
Een sportiever tochtje maar normen veranderen dus, een paar jaar terug zou een ritje met een gemiddelde van 28 KmH een eerder rustig ritje geweest zijn terwijl het nu gewoon een lekker tempo is. Overigens bolt zo'n fiets van maar goed 8 Kg wel makkelijk.
30-08-2018, 16:55 geschreven door Danny Reacties (0)
28-08-2018
Weer terug thuis
Gent - Ieper 81 Km
Ik dacht dat het vandaag een mooie dag moest worden maar daar heb ik weinig van gemerkt. Maar het is dus wel droog gebleven en er stond wat minder wind dan gisteren.
Ook vanaf Gent had ik eerst het idee gehad om de Schelde op te zoeken om dan via het kanaal van Bossuit naar Kortrijk te gaan. Ik heb echter weer voor de kortere versie gekozen, richting kanaal en zo naar Deinze en verder langs de Leie. Ik kwam hier wel weer in de omleidingen terecht. Ik had gehoopt dat de omleiding bij de aansluiting van het kanaal naar Roeselare uiteindelijk wel zou meevallen maar de hele weg, inclusief de brug, was afgesloten en dus moest ik langs het kanaal een eind richting Roeselare. Het werd dan een optie om via Roeselare over bekende wegen richting Ieper te rijden maar daar voelde ik niet veel voor, ik koos dus voor een beetje avontuur in eigen streek. Hoewel, eigen streek? Eigenlijk kom ik weinig in de buurt daar, mijn fietstochtjes gaan meer in de andere richtingen. Lendelede, Sint-Eloois-Winkel en Rollegem-Kapelle zijn plaatsen waar ik dus normaal niet kom. Tot Dadizele, vanaf daar voelde ik me meer thuis en wanneer je de Britse begraafplaatsen ziet dan weet je als Ieperling dat je inderdaad thuis nadert. Ik heb dan ook nog even halt gehouden bij de Schotten van de Black Watch en als je de grote poort passeert ben je dus echt terug thuis.
28-08-2018, 16:33 geschreven door Danny Reacties (0)
27-08-2018
Gent
Vorselaar - Gent 105 Km
Na een goede week bij moeder thuis werd het stilaan tijd om terug naar bij mij thuis te rijden.
Volgens het laatste weerbericht dat ik hoorde zou het vanmorgen nog kunnen regenen maar daarna zou het droger worden met in de namiddag mogelijk opklaringen vanuit het westen. Ze waren er behoorlijk juist op. Toen ik opstond regende het nog behoorlijk maar tegen dat ik vertrok was het gedaan en hoewel de opklaringen zeldzaam waren is het wel verder de hele dag droog gebleven. Er stond wel een goed voelbare wind tegen maar die was ook voorspeld.
Het eerste idee was terug te keren via De Gavers in Geraardsbergen. Ik heb dat vorig jaar ook al eens gedaan, een mooie route langs de Nete en de Dender en ook een goede en goed gelegen camping. Het nadeel is dat je dan op dag 2 door de Vlaamse Ardennen moet en daar heb ik nog geen zin in, de hellingen van de UK en Ierland zitten nog in het systeem.
Een tweede idee was langs de Nete, de Rupel en de Schelde naar Gent te rijden. Ook een heel mooie route maar die rivieren gaan niet steeds rechtdoor en, zelfs al snij je een paar lussen af, dan zit je al snel boven de 120 Km naar Gent. En dat is toch nog steeds tamelijk ver met een bepakte fiets, zeker als er ook nog een pittige wind tegen staat.
Ik ben uiteindelijk dus gewoon langs mijn klassieke route gereden. De route is behoorlijk simpel en voor een groot deel verkeersarm. En zelfs de drukkere stukken, rond en door Antwerpen en Gent, zijn op het fietspad vlot te rijden zo dat het drukkere verkeer niet echt stoort. In Antwerpen langs de kaaien rijden is ook altijd even een beetje nostalgie voor mij. Op de kade ligt namelijk, ik veronderstel in het kader van het scheepvaart museum, een MSI en ik heb, in een ver verleden (81-82), op die mijnenvegers mijn legerdienst gedaan. Als ik mij goed herinner de M475 Dinant en de 485 Andenne, of omgekeerd.
Mijn, waarschijnlijk, laatste nachtje kamperen van dit jaar doe ik op de camping Blaarsmeersen in Gent. Een camping die ik notabene leerde kennen door een brochure van de Engelse Camping & Caravan Club in Folkestone. Ik heb hier een mooi individueel plekje, volledig omringd door een haag waardoor ik behoorlijk wind vrij zit.
27-08-2018, 17:31 geschreven door Danny Reacties (0)
26-08-2018
Rondje Kempen 63 Km
Vandaag een eigen ritje door de Kempen gemaakt. Geen knooppunten maar gewoon op het gevoel en het is goed meegevallen.
Vertrokken langs Poederlee en Tielen om dan door de bossen van de Hoge Rielen en de Hoge Mouw richting Geel te gaan. Langs Geel en Olen ging het uiteindelijk via het Kempisch- en het Albertkanaal tot Grobbendonk. Helemaal rond "het Engels kamp", of tegenwoordig Kwartier Den Troon, ging het dan terug naar huis.
26-08-2018, 13:50 geschreven door Danny Reacties (0)
22-08-2018
trappisten 63 Km
Vandaag de trappisten opgezocht, deze van Westmalle. Naast de trappisten van Westmalle is er een eindje verder, in Brecht, ook een trappistinnenabdij. Deze maken geen bier maar zeep. Dat lijkt me eigenlijk een beetje seksistisch, dat de mannen bier maken en de vrouwen zeep. Beiden zijn echter nogal op hun privacy gesteld. Veel meer dan de ingang kan je van de abdijen niet zien en daar wordt duidelijk gemaakt dat de abdij privaat terrein is en niet bezocht kan worden.
Verder passeerde ik nog de Scherpenbergmolen in Westmalle en het Kasteel de Renesse in Oostmalle. En natuurlijk het Kempische landschap en bossen.
22-08-2018, 18:40 geschreven door Danny Reacties (0)
21-08-2018
Rik Van Looy 90 Km
Vandaag nog een knooppunten route gedaan. Eentje die de Keizer van Herentals, Rik Van Looy dus, zelf uitgestippeld zou hebben. Hij heeft het zich dan wel gemakkelijk gemaakt. De helft van de route loopt langs een kanaal, eerst langs het Albertkanaal en daarna langs het kleinere Kanaal Schoten - Dessel.
21-08-2018, 00:00 geschreven door Danny Reacties (0)
20-08-2018
Nete en Aa 48 Km
Vandaag nog eens gaan fietsen, 't was lang geleden .
Een klein knooppunten ritje door het land van Nete en Aa. Ik ben vertrokken vanuit een vooropgestelde route maar heb er een kleine eigen interpretatie aan gegeven en ook een klein extraatje toegevoegd.
20-08-2018, 00:00 geschreven door Danny Reacties (0)
19-08-2018
retro
Vandaag het fietsen aan anderen gelaten, voor het Belgisch kampioenschap retrokoersen. Dat wil zeggen: oude kaders met versnellingen op de buis, voethaken i.p.v. klikpedalen en geen geschoren benen. Al werd er wat dat laatste betreft door sommigen wel gezondigd. Voor mij ook een stuk nostalgie, aangezien ik tot de generatie behoor die zelf nog met zulke fietsen gefietst heeft.
19-08-2018, 17:39 geschreven door Danny Reacties (0)
18-08-2018
terug thuis
Wachtebeke - Vorselaar 92 Km
Ik ben gisteren dus inderdaad over de camping gaan wandelen maar heb Rudy en Brigitte niet gevonden. Al die vaste caravans lijken echter wel wat op elkaar en er waren er verscheidene niet bezet momenteel, ik ga er dus van uit dat ze er gewoon niet waren.
Ik heb vandaag net als gisteren niet voor de directe route gekozen, normaal moet ik makkelijk met minder dan 75 Km van Puyenbroeck naar Vorselaar kunnen. Ik ben nog wel volgens mijn normale weg vertrokken maar bij Sint-Gillis-Waas koos ik voor een extra (knooppunten) lus door het Waasland. Het land van Reinaert de vos maar ook van de frontlijn van de tachtigjarige oorlog tussen de Nederlanden en Spanje in de 16 - 17 eeuw. Langs deze frontlijn bouwden de Spanjaarden verscheidene forten en die wou ik dus eens aandoen. Behalve voor archeologen en gidsen is er echter niets meer te zien van deze forten, alleen van Fort Bedmar is er een herinneringshoek gemaakt. Schijnbaar zie je vanuit de lucht nog wel de contouren van de toenmalige forten maar daar ben je als passant natuurlijk weinig mee. Wel nog zichtbaar is de Koningsdijk. Deze werd door de Spanjaarden na het vredesakkoord van Munster aangelegd op de grens van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en zowel de dijk als de grens hebben dus overleefd, al is het nu de grens tussen Nederland en België.
Als je hier in de buurt gaat fietsen zit je natuurlijk ook snel in de buurt van de haven.
Bij Zwijndrecht miste ik een bordje maar ik kwam daar ook terug op mijn klassieke route en het werd stilaan tijd om voor de richting thuis te kiezen. En zo kwam ik dus aan in mijn andere thuis, die bij moeder thuis. Al komt moeder zelf pas morgen terug van haar reis, van Tsjechië als ik me niet vergis.
18-08-2018, 17:29 geschreven door Danny Reacties (0)
17-08-2018
Wachtebeke
Ieper - Wachtebeke 110 Km
Nog een activiteit die gisteren op het programma stond, een bezoek aan de kapper. Het moet nu wel niet meer maar ik ben mijn korte coupe wel gaan appreciëren over de jaren en zal er ook aan vasthouden. Geen terugkeer naar de langere haren voor mij, zoals wel voor verscheidene van mijn ex collega's.
Vandaag ben ik, na een dagje rust, dus nog een stukje verder getrokken naar Wachtebeke. Ik nam daarvoor niet de meest direkte route, die loopt in principe via Roeselare en Tielt. Ik nam echter de route via Bissegem en dan verder langs de Leie en de kanalen richting Gent. Ik zou deze ook nog wat korter kunnen maken door net voorbij Deinze de N466 te nemen maar dan zit je constant langs de grote weg te fietsen. Nee, dan is mijn keuze in principe het mooiere en rustigere fietsen ... ware het niet van de werken. Dat ze in Harelbeke al een paar jaar bezig zijn stoort niet zo erg, het is een korte en vlotte omleiding. Nu zijn ze echter ook aan het werken aan de aansluiting van het kanaal naar Roeselare in Ooigem. Hierdoor moest ik naar de andere kant van de Leie verhuizen en, heb ik vandaag gemerkt, daar is het veel minder leuk. Je ziet de rivier er zelden en geregeld moet je ook de nodige afstand nemen, tot industrieterreinen toe. Nee, dan liever langs de linker oever. Even voor Deinze was er dan toch wat dat een beetje compenseerde, een paar ooievaars in een weide blijft toch nog behoorlijk apart in Vlaanderen. Voorbij Deinze kwam ik dan terug op mijn vaste route, die vanaf daar niet meer langs de Leie loopt maar langs een paar kanalen.
De passage langs Gent ging, als altijd, vrij vlot en eindigen deed ik dus op Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Op 1 mei 2009 was dit ook de eerste stop op mijn eerste grote fietsreis, naar Noordkaap. Toen was dat bij familie in de caravan maar nu heb ik geen contact gehad en weet ik dus niet of ze hier zelfs wel zijn en sta ik dus op de kampeerweide. Straks ga ik misschien nog wel eens wandelen om te zien of ik de caravan terug vind en, zo ja, of er iemand thuis is.
110 Km is toch vrij veel, in 2009 deed ik het overigens met 101 Km (volgens mijn blog van toen).
17-08-2018, 00:00 geschreven door Danny Reacties (0)
16-08-2018
wat cijfers
Vandaag nog wat taken te doen, zoals gaan wassen en wat rekeningen betalen, maar eerst heb ik wat cijfers op een rij gezet.
Ik ben 92 dagen onderweg geweest, waarvan ik 82 dagen gefietst heb.
Van die 92 dagen heb ik 68 dagen gekampeerd; 22 dagen op hostel; 1 dag in Inn en 1 dag thuis.
Op die 82 fietsdagen heb ik 6677 Km afgelegd, zonder de 20 Km in Penzance en de 18 Km van de 2° dag Belfast die ik als fietsvrije dagen beschouw. Dat maakt 81,5 Km per fietsdag, wat vrij dicht bij de beoogde 80 Km ligt.
Naast Strava zit ik ook nog op Endomondo en die geven ook nog een statistiek in tijd. Op die 82 fietsdagen heb ik 463u 16min gefietst, opnieuw zonder Penzance en Belfast dus, oftewel 19d 7u 16min. Dat maakt gemiddeld 5u 39min per fietsdag. Als er nu nog iemand zich geroepen voelt om de gemiddelde snelheid te berekenen dan mag hij zich vrij voelen om dit te doen.
Verder wordt er ook nog naar de toekomst gekeken. Ik was van plan om volgend jaar in april - mei naar Indonesië te gaan (Java, Bali en Lombok) maar met de recente vulkaanuitbarstingen op Bali en nu de behoorlijk zware aardbevingen op Lombok kan ik dat misschien beter een jaartje uitstellen. Er zijn echter nog wel uitdagingen te vinden natuurlijk. De bijgevoegde zegt me ook wel iets, voor februari - maart (aanklikken om te vergroten).
Oh ja, ik bracht vanmorgen nog 65 Kg op de weegschaal, wat betekent dat ik een 5 Kg achtergelaten heb onderweg.
16-08-2018, 11:16 geschreven door Danny Reacties (1)
15-08-2018
Thuis
Etappe 82: Folkestone - Ieper 14 + 62 Km
Het was vandaag een bewolkte dag maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook gemerkt.
Het begon vandaag, zoals verwacht een beetje te vroeg, met een korte rit naar Dover. Maar wel eentje met een laatste pittige klim als afscheid. Ik ben er deze keer niet gestopt maar ik heb nog een paar foto's van de vorige keer in de aanbieding, van de Battle of Britain Memorial even buiten Folkestone. Ik was dus ruim op tijd in Dover maar, zoals reeds gezegd, dat was wel verwacht. Zo is het eigenlijk altijd.
Aangekomen in Frankrijk mochten de fietsers als eersten van boord. Dat is in GB dus niet waar. Daar mogen de fietsers "omwille van de veiligheid" wachten tot alle gemotoriseerde voertuigen weg zijn. Om van Duinkerke naar huis te fietsen volgde ik dezelfde route als op de heenweg. Het deed deugd om eindelijk nog eens een vlakke rit te rijden. Er stond wel een goed voelbare wind maar die stond overwegend eerder in de rug. Wanneer dat echter niet het geval was dan liet dat zich wel direct voelen, net zoals af en toe een beetje vals plat. Vooral tussen Haringe en Poperinge, waar het beide het geval was. Bovendien moest ik daar tegen de stroom in fietsen, er was schijnbaar een familie fietsdag of zoiets in de omgeving van Poperinge. Het zijn niet alleen de wielerterorristen of de schooljeugd die gevaarlijk kunnen zijn, als je moet bellen voor tegenliggers dan is er iemand niet goed bezig.
Om 3 uur was ik trouwens terug in België en even na 4 uur terug in Ieper. Op 3 uur ben ik van Duinkerke naar Ieper gefietst, ik ben dus toch nog niet helemaal plat ... als het maar vlak en wind in de rug is.
En zo ben ik dus terug thuis in Ieper. Ik blijf hier echter morgen maar 1 dag om wat te rusten en wat werkjes (de was en de plas). En ik ga morgen ook "de cijfers" eens bekijken en op een rijtje zetten. Daarna gaat het nog een paar dagen verder naar die andere thuis, bij moeder in de Kempen. Hoewel moeder later zal terug thuis zijn van haar reis dan ik, ze is ook wel wat later vertrokken natuurlijk.
15-08-2018, 17:51 geschreven door Danny Reacties (1)
14-08-2018
Folkestone, terug
Etappe 81: Ashurst - Folkestone 97 Km
Het begon mooi met een helder blauwe hemel vanmorgen. Toen ik onderweg echter even moest terugkeren zag ik dat van achter mij donkere wolken naderden. Het werd voor de rest van de dag een overwegend bewolkte dag.
Verder valt er over de rit van vandaag weinig te zeggen. Meestal wel mooi maar weinig spectaculair maar soms ook tamelijk druk. Ik veronderstel dat we hier dan ook in een van de dichter bevolkte regio's van GB zitten, met dus wel wat drukte tot gevolg. Verder werd het naar het einde toe toch weer wel vrij lastig. Op de meeste plaatsen ga je van de kust naar de bergen in het binnenland, hier doe je dat dus andersom.
Geëindigd ben ik in Folkestone, op de camping waar het 3 maanden geleden ook begon. En waar momenteel de zon schijnt maar ook een behoorlijke bries staat.