Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    30-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Mark Dion

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Mark Dion (VS, 1961)

     

    Zowel wetenschap als kunst.

    Neukom Vivarium (2006)

    Een oude omgevallen spar wordt uit de natuurlijke context gehaald en in een (kunstzinnige) serre (18/24 meter) ontstaat daaruit nieuw leven. Alles wetenschappelijk benaderd en uitgelegd. De vraag is: is dit in leven houden of blijft de boom uit zichzelf verder leven in de voort-planting op zijn massa? Is deze boom de moule voor andere sparren?

     

    The Macabre Treasury  (2012)

    Tijdens Documenta 13 legt hij de nadruk op bewaren en presenteren (nu niet in bokalen met preserveervloeistof) maar in de museale kasten van het Ottoneum (natuurhistorisch museum Kassel)[i]. Vgl. met zijn collega Ballengée en de opgezette vogels.

     

    Decorator Crab (2016)

    Nu presenteert hij een reuzenrad (zéér groot) waarvan de ernst en de humor samengaan.

    Humor: verhaal dat het dier in die collosale vorm voor onze kust is gevonden.

    Ernst: het verwijzen naar de adaptabiliteit van dieren in een ecologisch ongunstige omgeving.

    Dit dier camoufleert zich ook met opportunistisch materiaal, van plastiek tot herkenbare resten van menselijke consumptie. Hij verwijst daarmee naar de vervuiling van ons eigen strand.

     

    Ondertussen laat hij een reuzenmeeuw langs onze kust reizen. Persbericht van coördinator-conservator Mathieu de Meyer:

     

    “’Dat is van Mark Dion: op 1 juli vertrekt het mobiel Meeuwenmuseum van de Amerikaanse kunstenaar Mark Dion vanuit Koksijde voor een tocht van een maand langs alle kustgemeenten (Mobile Gull Appreciation Unit, 2008). Het is een bemand mobiel reuzenbeeld van een meeuw die deze dieren wil promoten. Bij het kunstwerk vind je meer informatie over de meeuw en zijn manier van leven. Meeuwen zijn elke zomer prominent aanwezig aan de kust, en zijn vaak het onderwerp van kwakkels en onwaarheden. Het is de bedoeling om toeristen, kustbewoners, tweede verblijvers enz. te sensibiliseren over hoe ze met de overlast kunnen omgaan, maar ook om een positief verhaal over de meeuw te brengen, een dier waar Mark Dion sterk mee begaan is. Het beeld werd met dezelfde doelstellingen eerder ingezet in Folkestone (UK) & Pas-de-Calais (FR). Kun je de meeuw spotten, neem dan snel een selfie en mail ze door naar kust@west-vlaanderen.be. Je maakt kans op een strandlaken, aangeboden door de Provincie West-Vlaanderen!

     

    (Ik blijf refereren naar Sweetlove. Ook hier: een oversized krab, zoals oversized honden en undersized olifanten bij William. Basis: ecologische problematiek uitbeelden met ecologisch problematisch materiaal.)

     

     

    http://www.tanyabonakdargallery.com/artists/mark-dion/series

    30-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Mark Dion
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Frans Gentils

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Frans Gentils (BE, 1951)

     

    Houdt zich als kind vooral bezig n de haven van Antwerpen: meenemen van vondsten “die juist onder de grond liggen.” Nu is hij meer de tekenaar dan de verzamelaar. Zijn atelier is nu in een oude verlaten textielfabriek: dat brengt andere resten mee. Hij spreekt ook over ‘de pracht van metaalschroot op een stapel, de chaos waaruit plots vorm ontstaat door observeren.”

     

    Anthro-genetica (2015/16)

    Hij combineert nieuw en oud met de vraag: wat komt uit het genetisch geknoei? Eigenlijk zou het geen probleem mogen zijn dat dingen verdwijnen. We maken dan zelf iets. Hij verwijst daarbij naar het maken van een levende (verwijst naar een muis zonder hoofd 2010) wezen uit gevonden DNA dat vanaf dan open staat voor de evoluties van Darwin: the survival of the fittest. En de mens kan dan de creatieve ‘schepper’ zijn.

     

    Een zeer goed tekenaar. Op gevonden papier, bestaande prints of gewoon goed papier!!!! Een esthetisch aspect dat in deze tentoonstelling vaak vergeten wordt. Daarover een afzonderlijke tekst.

     

    De ‘dieren’ die ontstaan zijn combinaties van mens en dier, van dier bij dier, skelet bij fossiel, ...

    Vlg. Met Albertus Seba[i] (NL, 1665-1736): schetsen  van vondsten die hij ontvangt via de zeilvaart. Daaruit ontstaan dan boeken.

     

    Verwijzing naar:

    Private Shelter (2015): Tastportretten in Dark Sense.

      

    Genetic Ceramics (2015-16):

    Verwijst ook naar de maaltijd waarbij ‘zijn hoofd op de tafel werd gezet.’ Wiens hoofd en waarom is er altijd iemand nodig met een slechte eigenschap.... die dan moet geneutraliseerd worden?

     

    http://www.fransgentils.com/

    30-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Frans Gentils
    >> Reageer (0)
    29-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Brandon Ballengée

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Brandon Ballengée (VS, 1974)

     

    Kunstenaar, bioloog en – zegt dat niet meteen - activist. Hij heeft een eenvoudig standpunt. Volgens het WWF zijn 40 à 50% van de amfibieën nu al verdwenen (vraag: welke zijn er bij gekomen, d.w.z. pas ontdekt?). We geven er géén aandacht aan, maar wel aan honden, katten en kippen.

     

    Honden = zie Dog Republic[i] en Yona Friedman[ii] (hond Balkis kiest zelfs postuum artistieke ingrepen), maar ook steeds meer, o.a. Documenta en kennel.

    Katten = Erik van Lieshout[iii] in Manifesta 10: de katten in de catacomben van de Hermitage Sint-Petersburg.

    Kippen = duidelijk doelend naar de ‘manipulaties’ en ‘genetica’ van Koen van Mechelen.[iv]

     

    Recent knipt hij ‘verdwenen dieren’ uit oude 19de eeuwse prenten van fauna en flora. Vgl. met Jef Geys[v] en het uitknippen van beeldfragmenten uit de populaire schilderijen van de familie van Martin Douven. Uitknippen is uiteraard de nadruk leggen op wat verdwenen is.

     

    Temple of Akéso, 2016.

    Akéso (genezen) = dochter van Asklepios (geneeskunde)

    1ste verd. VOC (lokaal interessant: verwijzen naar inbreng kunstenares, graficus Denise Verstappen 1933-2002)

     

    Een U –vormig  ‘altaar ruimte’ met achteraan een foto van diepgevroren vogels (slachtoffers van...) allemaal gelabeld 2015 (datum waarop hij die foto gemaakt heeft bij de opstart van ManMade).

    Boven de rand van de ruimte: opgezette vogels uit de collectie van VOC. (Vgl. eventueel met nieuw opgezette voorstellingen in Zwin Natuur Domein, Knokke). Zou aanvankelijk een afzonderlijk kunstwerk zijn (Apparitions) waarbij de dieren de mens de rug toekeren (letterlijk)

    Vooraan los geplaatst kartonnen dozen waarin gekwetste dieren werden vervoerd (met nog ‘restjes’ en de luchtgaatjes zijn dominant).

    Daarin plaats de kunstenaar een reeks (13?) prints van dode gelabelde vogels gepresenteerd worden. Totale oplage 26.000 en één per bezoeker.

     

    Let op: zeer fijnen druk = betekent iets i.v.m. broosheid maar ook i.v.m. wegwerpmaatschappij. Hoe bewaar je een broze print die je uit een vuile doos haalt? Verfrommelen, plooien  of koesteren?

     

    http://brandonballengee.com/

    29-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Brandon Ballengée
    >> Reageer (0)
    28-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Van Balen & Cohen

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Tuur Van Balen (BE) & Revital Cohen (GB, start circa 2008)

     

    Het artificiële staat centraal. Zaken en ‘dieren’ die ‘gemaakt zijn, gekweekt, gecreëerd. Er is vaak humor aan toegevoegd, terwijl de ondertoon een (pseudo) wetenschap is. Een beetje te vergelijken met de ‘ernst’ van Patrick Corillon in Mu.ZEE (De ZEE: de aquaria en psychologische testen op visjes).

     

    Ander link: enigma-machine in de Atlantik Wall. Hoe?

     

    In het werk “Do Androids dream of electric Beatles’ willen ze de realiteit zo dicht mogelijk benaderen. Daarbij zouden ze hun resultaat kunnen late testen op de wijze door Allan Turing (Enigma-decoder) voorgesteld: een jury mag géén verschil horen tussen een echte stem (bijvoorbeeld) en een elektronische stem. Dat is ondertussen nog niet gelukt!!!!

     

    Hier:

     

    Infrastructures of National History. (2016)

    Voor dit project gemaakt, i.s.m. K.M.M.A (opgezette dieren) en UZ Gent (X-Ray) Hoe ziet een opgezet dier er van binnen uit? Wat is nog echt (skelet) en wat is van de taxidermist (ijzerwerk). Het dier wordt gemaakt naar een menselijk inzicht = kijken als een mens, met poppenoogjes en een houding vanuit menselijke gevoelens (angst, agressie, aanvallen, ...) Mooi vb. is de mengeling van Impala en Luipaard in een ‘filmische pose’. Daar tegenover zijn de verstrengelde paarden van Berlinde de Bruyckere poëtisch beelden van samenzijn.

    Ik heb verstaan dat de er sprake is van diverse foto’s op elkaar??)

    Zijn dit nog dieren? Of alleen lichamen, vellen, façades...

     

    Kingyo Kingdom (2013)

    Gaat over ‘antropomorfisme’ of hoe de mens de vorm van een dier bepaalt. De goudvisjes (Rancu-vis) in deze film wordt zo ‘gekweekt’ = lees gemanipuleerd, dat ze lijken op de leeuwhonden (ShiShi) die voor de Japanse tempels staan . Feit: ze zijn gemaakt, nadruk op kop, weinig staart en geen rugvin meer. Ze kunnen dus niet meer zwemmen. Ze zijn ManMade. Wat zijn ze dan nog?

     

     

    http://www.cohenvanbalen.com/

     

    28-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Cohan & Van Balen
    >> Reageer (0)
    27-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Leo Copers

     

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Leo Copers (B, 1947)

     

    Basis: conceptuele kunst, maar principieel overgestapt naar objectinstallateur. De ‘vanitas’ van de mens wordt meestal in beeld gebracht. De eigenwaarde t.o.v. de sociale context.

    Voorbeelden:

     

    Openbare Gevangenis (Psychiatrisch Instituut Duffel).  Combinatie van architectuur (openbare telefooncel), gevangenis (tralies) en locatie: een ‘open’ instelling voor mensen met een (mentale) achterstand of disfunctie.

    Dark Museum (MSK Gent): verduisterde museum waarin je door een blinde suppoost wordt rondgeleid. Bevraging van ‘wat zie ik?’

    111 grafzerken (Track-Citadelpark – SMAK Gent) Wijzen op de doodsheid van de bestaande musea. Wat is een museum eigenlijk anders dan een plaats waar kunst getoond en bewaard wordt, vaak begraven in de depots.

    Brandende Zee (De Zee – Mu.ZEE Oostende) Kan de zee (uit zichzelf) branden? Contradictie of paradox. En hoe lang. Heeft het met milieu te maken of met het onmogelijke mogelijk maken, ManMade dus.

    Allegorische koppen (Leopoldpark Oostende), 4 bronzen koppen van 4 beelden die bij een (Frans) advocatenkantoor stonden. Allegorie: rechtspraak, rechtvaardigheid, welsprekendheid en geschiedenis. Maar: het water staat hen dicht bij de mond = spreken is bijna niet mogelijk.

    En nu:

    Zwaard van ijs = zwaard van Damocles over het milieu, aangezien die uit het ijs kan smelten. Uitgevoerd als ‘performance’ tijdens de officiële opening op 8 juni.

     

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Copers

     

    27-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Leo Copers
    >> Reageer (0)
    26-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: HéHé

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    HeHe (FR,    )

    Collectief: Helen Evans (GB, 1972) & Heiko Hansen (D, 1970)

     

    Gekende stukken:

    Nuage Vert (Helsinki) 2008. Duiden op ecologische drama van uitstoot van een koolcentrale via omranden van de wolk met groene laserrand

    Undercurrent (Triënnale Brugge) 2015. Omgevallen elektriciteitspyloon in water + geluid van elektrische ontlading= onder-stroom

    Opmerking: in 1986 had Luc Deleu al schetsen over dit thema.

    In ‘2050, a brief history of the futur’, het werk: Fleur de Lys (Brussel KMSK) 2015. Een miniatuurfabriek die gevaarlijke gassen uitstoot en waardoor ook miniatuur onweertjes ontstaan. Allemaal in een glazen doos.

     

    altijd gericht op vaststellen van ecologische problemen en aanbieden van oplossingen. Vaak een soort spel of spektakel.

    Bv. Riga 2014, culturele hoofdstad Europa:

    Radeau de sauvetage = op ongebruikt spoorwegtraject. Daarop een wagentje, bestaande uit (bv) de helft van de ton waarin een reddingsvlot niet opgeblazen bewaard wordt. Dit wagentje wordt aangedreven door een zeil.

     

    In Catastrophes Domestiques n° 2: Prise en charge (2011) toont HeHe gas als ‘dooddoener’ of hoe de antropogene gasuitstoot (dus menselijk of door de mens gemaakt gas) even gevaarlijk kan zijn. Hoe banaal het er ook kan uitzien.

     

    http://hehe.org.free.fr/ + http://triennalebrugge.be/nl/detail/23/hehe

    26-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, HéHé
    >> Reageer (0)
    25-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ant Farm

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ant Farm  (VS, collectief 1968- 1978)

    Stichters: Chip Lord (VS, 1944) en Doug Michels (VS, 1943-2003)

     

    Starten bij inflatables en stoppen wanneer hun werkplaats uitbrandt. Vergelijkbaar met Luc Deleu = alternatieve architectuur. Of: Anders Bouwen, d.w.z. minder of niet. Zijn ze comedians of guerrilla artists. Beïnvloed door o.a. Buckminster Fuller[i], - verwijzen naar de geodesic dome van Astrid Bossuyt tijdens  = Freestate II, Paolo Solari[ii] - en waarom niet naar Ante Timmerman, zelfde Freestate II, Archigram[iii] - waar framework belangrijk is = vergelijk Felix & Tanghe

     

    Vooral over de invloed van de media (typisch voor die periode 60-70?)

     

    Cadillac Ranch:

    Cadillac (stichter Detroit in 1701): in een hoek van 51° 10 Cadillacs in de grond plaatsen als ‘menhirs’, in een chronologie van 1947 tot 1963. Is dit chronologie of hiërarchie? Lijkt op evolutietheorie voor auto’s: geplaatst naar evolutie van de staartvin (tailfin) van de Cadillac.

    Is er een vergelijk tussen 51° helling = hellingsgraad (Gizeh) en 52° helling = vissershuisje t.o.v. poolster???

     

    Dolphin Embassy:

    Een driezijdig gebouwd eiland, drijvend platform met een architecturaal zeil, met als opdracht: communicatie zoeken met de dolfijnen.

    Utopisch of visionair? De dolfijn is langer op aarde dan de mens = hoe overleven zij in dit milieu? = bevragen, dus de taal van de dolfijn kennen. X zou dit al kunnen door studie van behaviour.

     

     

     

     

     

     

     

    Oostende en Dolfijnen n.a.v. bevallen onder water:

    -       bevallen met vroedvrouw-dolfijnen in zee nabij San Fernando. Niet uitgevoerd.

    -       Info, bezoeken en oefeningen met Jacques Mayol in Hotel Bero.

    -       https://nl.wikipedia.org/wiki/Le_grand_bleu 

     

     

    http://web.archive.org/web/20061208061324/http://arts.ucsc.edu/faculty/Lord/AntFarm.html

     

    25-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Ant Farm
    >> Reageer (0)
    24-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ackroyd & Harvey

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ackroyd & Harvey (GB, start circa 1990)

    Heather Ackroyd (UK, 1959) & Dan Harvey (UK, 1959)

     

    De vraag is: kan je met de natuur, in de staat waarin die zich nu bevindt, iets esthetisch aanvangen. Ja dus. De natuur als bedekker van muren, als portretkleur, ...

     

    Kassel: van de 7000 door Beuys geplante eikenbomen hebben ze 60 eikeltjes genomen en daaruit nieuwe eikels doen ontstaan (groeien). Vraag: is dit een nieuwe boom of een moule voor nieuwe creaties. Of: als een boom kunstwerk wordt, zijn  de vruchten daarvan dan ook kunstwerken?

     

    Hier worden twee werken getoond. Let wel: hier is ook oog voor de esthetiek.

     

    Polar Diamand (2008-9) = verschil in ontstaansgeschiedenis tussen een echte diamant (miljoenen jaren oud) en een man made diamanten (één dag?). Maar de tweede laag is ook belangrijk. De stof waaruit de koolstof gemaakt wordt, is een been van een ijsbeer. Een dier dat met het afsmelten van de ijskappen ook in et gedrang komt. Een contradictie dus: zeldzaam t.o.v. synthetisch (veelvuldig maar man made). En dat de ene het andere niet uitsluit. Wat is dan zeldzaam?

     

    Ice Lens (2005) = tweede contradictie. IJs laten smelten door ijs dat vrij komt door smelting. Dat is spelen met de fossiele waarde van water in twee richtingen: als ijs gebundeld of als water gedooid. Door de grilligheid van de lens was er geen focus = niet gelukt. Het fotografisch verslag is wel “zeer poëtisch.” En dus aanleiding voor gesprekken.

     

    http://www.ackroydandharvey.com/

    24-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Akroyd & Harvey
    >> Reageer (0)
    23-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Wim Delvoy

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Wim Delvoye (BE,1965)

     

    Basis:

    Hoge en lage cultuur samenbrengen.

    = banaliteit tonen of een analyse maken van de volkse smaak?

    Dit zijn twee verschillende werelden

     

    Verwijzingen naar:

    Caterpillar in Middelkerke (verhaal van Ground Zero)

    Betonmolen, voetbal doel, pipeline, ... in Mu.ZEE

    Verhaal aankoop werk D. Boël in Koksijde + verwijzing naar hun samenwerking in Biënnale van Venetië.

     

    Kopies.

    De keramische stijl ‘Delft’ is een kopie van oude Spaanse Majolica, op zich een kopie van de oud-Chinese stijl. En later in goedkope versie nagemaakt in Groot-Brittannië. Dus: kopie van kopie van kopie IN een kopie (van een oude kast)

    Wim Delvoye neemt twee vragen van Georges Bataille mee: Wat is iets eigenlijk? En: Wanneer wordt (dat )iets iets anders?

     

    https://www.wimdelvoye.be/

     

    23-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Wim Delvoy
    >> Reageer (0)
    22-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Rune Peitersen

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Rune Peitersen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMzde

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Nicolas Floc'h

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Nicolas Floc’h (FR, 1970)

     

    Basisinfo:

    1.

    Was een tijdlang zelf visser, dus kent de impact van de mens op de zee-omgeving.

     

    2.

    Écriture productive: artistieke ingreep die een economisch gevolg heeft (vissen).

     

    2a.
    O.a. Ecriture Productive, Poisson (21+22 oktober 1995)

    = Proceskunst. Was sleepnet, dus niet zo goed voor natuur. Nood aan goede, effen en zachte bodem. Schrijven duurt 7 uur, 40 km lang en uitgeschreven over 7 km lang op 1 km breed.

    = Proceskunst is ook gevangen vis (500kg) verkopen via viswinkel en veiling + de kopers moeten een verslag maken van het verder verloop nà de aankoop = keuken, smaak en afval.

    = alle onderdelen in expositie presenteren: video van varen, kaart van de vaart met aanduiding van het woord, foto’s van voor, tijdens en na + de verslagen van de kopers. Presenteren op een ‘esthetische’ wijze.

     

    2b.

    O.a. La Tour pélagique (2008)

    Een net van het formaat van de Eiffeltoren. De basis zeer herkenbaar, de hoogte is correct.

    = Proceskunst: maken van maquette, uitproberen in proefbad, uitwerken in fabriek en uitvaren. Alles fotograferen en filmen. Hier is het een drijvend net = minder belastend voor de bodem, maar wel een symbool van ‘industrialisatie, dus vervuiling sedert de bouw van Eiffel 1889 (wereldtentoonstelling = bewijs van economische grootmacht)

    Presentatie in Nieuwe Gaanderijen.

     

    3.

    Récif Artificiel

    Fase 1: Start 2010 = de studie

    Fase 2: uitproberen in architecturale geometrische gestikte modellen waarin de vissen kunnen leen èn graag zijn, beter zijn, met méér zijn, dus opnieuw productiviteit opkrikken door het manipuleren van een ecosysteem. Ondertussen zal de natuur die riffen ‘aanpassen’ aan de natuurlijke omgeving.

    Fase 3: niet geometrische, dus organische modellen die reproduceerbaar zijn. D.w.z. modellen waarin andere modellen passen. Bouwen tot een geheel.

    Daarbij vergelijkt hij met Japan, waar héél veel vis wordt geconsumeerd = ecosysteem aanpassen om méér vis te hebben. Artificiële riffen maken wel dat het bevissen minder agressief is (met de lijn). Totaal 20.000 rif(complexen).

    Probleem: textiel waarin beton gegoten wordt bevat plastiek (wegenbouw) = zoeken naar andere materie.
    Er zijn gesprekken met VLIZ over eventuele uitwerking voor de Belgische kust.

     

    4.

    Taal “als essentie van het leven”. In o.a. Over the Edges (2000) = 26 kledijstukken met elk een letter van het alfabet = verkoop in Hema Gent

     

    5.

    Het riffen-project werd ook voorgesteld op de Wereld Oceanen Dag van het VLIZ in De Grote Post, 10 juni 2016. Ik onthoud:

    -       activiteit in Wimereux

    -       plaatsen van een atomium in het water als ‘rif’

     

    Aanvulling Guido:

    Het werk van Ernst Haeckel 'Kunstformen der Natur' (1899-1904) heeft duidelijk voor inspiratie gezorgd bij 26 (refnr is bezoekersgids) Nicolas Floc'h. In een deel van de vormgeving van zijn artificiële riffen herken ik direct skeletten van microscopische organismen. Zie bijvoorbeeld de bijlage.

     

    Alle platen en het boek zijn te vinden op het web, het boek ook antiquarisch of in een recente facsimile, een po-pup-versie, kleurboeken voor volwassenen ...

     http://www.nicolasfloch.net/

     

    21-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)
    20-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Maarten Vanden Eynde

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Maarten Vanden Eynde (BE,1977)

     

    Is vooral met ‘TIJD’ bezig. Hoe groot is nu, hoe groot is verleden en hoe groot is toekomst? Nadenken over begin en einde, studie van genetologie (oorsprong) en eschatologie (catastrofaal einde). Wat blijft en hoe worden die resten ervaren? Wordt het afval (paleontological plastic(soep)), wordt het esthetisch (Brick Era), wordt het misbegrepen (Ikea Vase), of kunnen we via de brokstukken nog contact maken met het verleden, met de tijd van waaruit het komt? Onderweg vind je altijd minstens twee ladingen: de kritiek op de consumptie en vingerwijzen naar afval.

     

    Cosmic Connection (2016)

    De basis verwijst naar de radar van Raversyde Atlantik Wall.  Middenin die parabool puzzelt Maarten Vanden Eynde een zeer ruim aantal oude (antieke?) left-overs van de PC-industrie. Wat doe je daar mee, of wat doet een ander daar mee?

    We zijn aan het einde van de Silicone-Age. Er zal dus massale veel afval zijn. We gaan ondertussen over naar de staat van de Biological-Microchip-Age. Wij worden een pc.

    Vraag is: wat met al dat afval. Ook het afval in de ruimte (21.000 fragmenten, 300 werkende satellieten, samen 27 ton, waarvan er sedert 50 jaar één fragment per dag naar beneden valt.

     

    Aanvulling Linda: Hier is het leuk om te verwijzen naar één van de proposals ( alle afval naar de zon- toch niet echt ecologisch verantwoord idee van Luc Deleu ( zie bij document LD )

     

    Let wel: dit is grondstof die oorspronkelijk uit moderne slavenarbeid komt.

    Vraag: als je dingen van vroeger samenbrengt, heb je dan contact met vroeger?

     

    Paleontologic Plastic IV (2014)

    Plastiek afval verzamelen (gans de wereld) en die dan samensmelten.

    Probleem: smelten maakt gassen = ze maken je ziek. Is de persoonlijke ervaring van het ecologisch drama!!!

    Plus:
                - er bestaan al plastiek eilanden
    Aanvulling Linda: Over het begrip “ eiland” bestaan hier nogal wat misverstanden. Volgens Colin Janssen ( professor faculteit bioscience engineering UG )  is dit niet het goede woord, het geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid omdat de mensen zich effectief een soort plastieken eiland voor de geest halen. In realiteit zijn het “ garbage pads” , nu al op 5 verschille-nde plaatsen in onze oceanen te zien. Het gaat over afval ( meestal plastic ) dat door zeestromingen samengebracht wordt in een soort wervelkolk ( te vergelijken met het bewegen van een lepeltje in een kop koffie )

                - uit plastiek kan je kunstwerken maken.  Zie ook Sweetlove en P.M        Tayou

     

    Brick Era (2003-2014)

    Curator heeft het over ‘Oostende, koningin der bakstenen’

    Lijkt op “baksteen-rolsteen”

    Verwijzen naar Baksteen in Raversyde.

    Ook te zien in bureel Vlaamse Bouwmeester, Ravenstijngalerij Brussel

     

    IKEA-Vase (2010)

    Let wel:

    De archeologische reconstructie is vooral gips in vaas vorm, terwijl de gesuggereerde vaas eigenlijk een kopje is = verkeerde interpretatie door de archeologen.

    Vraag: hoe interpreteren archeologie in de toekomst de objecten van nu? Kunnen we de archeologie van later nu al voorbereiden voor de archeologen?

    Ps.: IKEA catalogus méér druk dan bijbel (100.000.000 ex. per jaar)

     

    http://www.maartenvandeneynde.com/

    20-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Maarten Vanden Eynde
    >> Reageer (0)
    19-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Allan Sekula & Noël Burch

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Allan Sekula (VS, 1951) & Noël Burch (VS , 1932)

     

    Ik heb de film helaas niet gezien. Hij zou nog in Raversyde zijn. Misschien nog een keertje presenteren voor de gidsen?

    Ik heb ook de indruk dat de film ‘The Forgotten Space’ (http://www.theforgottenspace.net/) aanvankelijk in Beaufort05 geprogrammeerd was.

    Basiselementen: 100.000 schepen binden de wereld. Hij noemt dit ‘Large Economic Systems’: the imagenary and material geographie of the advanced capitalist world. De samengang van economische systemen en geografie. Globalisatie dus, die je aanvoelt tijdens een zeereis, zoals ook Luc Deleu dat vooropstelt.

    Een essayfilm: d.w.z. (hoeft) niet objectief te zijn, maar (mag) juist proberen om een bepaalde visie en idee over te brengen op het publiek. Gemixt, complex, richting problematieken, ongelijk maritiem milieu.

     

    De film draagt ecologie en sociologie nauw aan het hart. Hij start bij beelden over het verdwijnend dorpje DOEL, verwijst ook naar de Betuwe spoorlijn, en dekt alles met ‘the flag of convenience.’ We leven in een containertijd, een goedkope manier om goedkoop materiaal naar hier te versassen.

    Aan de wand: stils uit de film waarin geduid wordt o.a. werkloosheid, wel geld voor Guggenheim Bilbao maar niet voor de haven Bilbao, de set van Titanic die een attractiepark wordt + afvalberg die er bij hoort....


     Aanvullende info Linda: (Bron?)

     

    THE FORGOTTEN SPACE

    Het Belgische dorp Doel aan de Schelde dreigt door de uitbreiding van de Antwerpse haven te verdwijnen. De mensen trekken weg en de enige winkel heeft nog amper klanten. Het hogere doel van dit alles is dat Antwerpen Rotterdam en Hamburg moet voorbijstreven als 'poort naar Europa'. Het dorp Doel mag dan wel via een dijk beschermd worden tegen de zee, maar wie beschermt hen tegen de zee-economie? vraagt Allan Sekula zich af aan het begin van de Nederlandse productie the forgotten space, winnaar van de Orrizonti juryprijs op het Filmfestival van Venetië. Sekula trekt zich het lot aan van de gewone mensen die vermalen dreigen te worden tussen de schoepen van de zeeschepen die de oceanen bevaren om de wereld te bevoorraden.
Het vakblad Variety ergerde zich aan de 'very tired Marxist theory' van het visueel verzorgde the forgotten space, en de documentaire plaats inderdaad veel kanttekeningen bij het kapitalisme door de nadruk te leggen op het harde leven van de arbeider. Hij laat veel mensen in de transportsector aan het woord, die bevestigen dat er niets romantisch meer is aan het werken in de binnenvaart of op de goederentrein. De scheepsbemanning van containerschepen bestaat tegenwoordig vooral uit Filippino's, Chinezen, Indonesiërs, Oekraïeners en Russen, wier arbeidsvoorwaarden niet wezenlijk anders zijn dan die voor de Zuid-Aziatische matrozen uit de achttiende eeuw.

    Rijst
Aanleiding voor het maken van the forgotten space is de aanleg van de Betuweroute. De gemeente Lingewaal gaf de opdracht voor een kunstwerk, waarna SKOR met het initiatief kwam voor deze filmproductie. Hoewel een opdrachtfilm altijd wat argwaan oproept, mag Femke Halsema in de documentaire gerust protesteren tegen de Betuwelijn: "Er is inmiddels een Tweede Maasvlakte nodig om de Betuwelijn te laten functioneren."
Er is veel waar Sekula en Burch zich over verbazen of zich druk over maken. De kabeljauw uit de Noordzee die een omweg via China maakt om voor een laag arbeidsloon te worden gefileerd. De brandstof van veel schepen bestaat uit een teerachtige stof, de goedkoopste scheepsbrandstof die er is, die de oceanen laat verzuren. Maar een terugkerend punt van zorg is de slechte situatie van de mensen in de transportsector. Een vrachtwagenchauffeur uit Californië liet uitrekenen wat hij netto overhoudt aan zijn werk: na het aftrekken van de vaste lasten voor zijn vrachtwagen blijkt hij zo'n 3 dollar per uur over te houden, dat is ver onder het minimumloon.
the forgotten space beweegt zich daarbij tussen vier havensteden: Bilbao, Rotterdam, Los Angeles en Hongkong. In Californië verbaast Sekula zich over de rijst. De rijst die de Koreaanse en Indonesische matrozen aan boord eten, komt uit Californië en niet uit Korea. Hierdoor kampen de Koreaanse rijstboeren met verliezen, aldus Sekula. Ook hekelt hij Wallmart, die de laagbetaalde klanten enkel kan bedienen door gebruik te maken van de goedkoopste arbeidskrachten en hoge kortingen af te dingen bij leveranciers.
Een ander probleem dat hij signaleert, zijn de teruglopende opdrachten voor de containerschepen. Doordat er nu eenderde minder containers wordt vervoerd, zijn er soms schepen die met lege containers varen: door het lichte gewicht steekt de boeg hoog boven het water uit.

    Guggenheim
Sekula laat zich regelmatig van een sombere kant zien. Hij geeft een sneer naar het Guggenheim museum in Bilbao, "gemaakt van goedkoop Russisch titanium", een elitaire plek waar de Basken schouderophalend aan voorbij zouden lopen. Het museum, volgens Sekula een gesloten bastion voor toeristen, zou het enige eigentijdse aan de stad zijn. Het succes van het Guggenheim zou in schril contrast staan met de rest van de stad en de wegkwijnende haven met zijn grote maritieme geschiedenis. Guggenheim verdiende een fortuin door de kopermijnen in Nieuw-Mexico en Chili, zegt Sekula er nog even bij, alsof dat relevante informatie is. Dat er inmiddels weer een ander architecturaal interessant cultuurcentrum in Bilbao is gebouwd, La Alhondiga, die deze keer wel voor de Basken is bedoeld, is informatie die de documentairemakers niet meer konden of wilden opnemen. 'Bilboa is hét voorbeeld van een stad die door de investering in cultuur een economische renaissance beleeft', noteerde NRC Handelsblad op 9 oktober. Wie heeft er nu gelijk?

    Vezel
Het is in ieder geval de verdienste van Sekula en Burch dat ze de zeehandel in kaart proberen te brengen, hoe gekleurd ze dat ook doen. Van de zee zien we voornamelijk het eindpunt, de branding waar de golven tegen het land slaan. De dagelijkse stroom aan zeeschepen is aan ons zicht onttrokken. De zee wordt vergeten totdat zich een ramp als een tsunami voltrekt. 'Maar misschien is de grootste zeeramp de mondiale toeleveringsketen, die — misschien op een meer fundamentele wijze dan de financiële sector — de wereldeconomie de afgrond in leidt', beweert Sekula. Wie de zee overheerst, ruïneert de wereld, is het dreigende motto van de documentaire.
Door het gebruik van oude filmfragmenten, zoals de radioactieve doos in Robert Aldrichs kiss me, deadly, lijken de makers te willen zeggen dat film een middel kan zijn om verandering te bewerkstelligen. the forgotten space is dan ook geen neutrale documentaire die de omgeving observeert; de filmmakers geven continu commentaar op wat we zien. Door het traject van de containerlading aan boord van schepen, treinen en vrachtwagens te volgen, hopen ze antwoorden te bieden op de impact van globalisering, die is doorgedrongen tot elke vezel van de samenleving. the forgotten space, gebaseerd op Sekula's langetermijnproject Fish story, luistert vooral naar de mensen op de werkvloer, mensen die gemarginaliseerd zijn door het globale vervoerssysteem, maar ook naar de ingenieurs, planners en politici. Ze bezochten matrozen aan boord van megaschepen die pendelen tussen Azië en Europa, en de werknemers van de fabrieken in China, wier lage lonen volgens de makers de sleutel tot de gehele puzzel zijn.

    Roest
Sekula maakt veel omtrekkende bewegingen, zoals de geglobaliseerde scheepvaart dat ook doet, zodat het lastig is om een duidelijk standpunt te vinden. Hij laveert tussen een aanval op en een duiding van het kapitalisme en de scheepvaart. Hij haalt in zijn director's statement net zo makkelijk de eerste wet van het kapitalisme aan ('markten moeten zich vermenigvuldigen door buitenlandse handel of ze zullen stagneren en sterven') als de meest felle verdediger van het mercantilisme van de zeventiende eeuw, William Petty, die zei: "Er valt veel meer te verdienen door fabricage dan door veeteelt, en meer door handel dan door fabricage. Een zeeman is dus drie boeren waard." (Political Arithmetic, 1690). 
Die rekensom lijkt inmiddels wel veranderd. Zeehandel is in de ogen van velen een overblijfsel van een verouderde economie, een afgeleefde wereld van roest en krakende kabels. Er doemt een mistig beeld op van logge schepen die zware dingen vervoeren. De toekomst is aan de cyberwereld, zullen de meeste mensen denken: het reizen zal minder fysiek en meer virtueel zijn. De ruimteschepen van de toekomst zullen geen vliegende auto's zijn maar elektronische uitwisselingen. Afstand zal worden afgeschaft. Maar die mensen vergissen zich, zegt Sekula, want meer dan negentig procent van alle lading in de wereld gaat nog over zee, dus cyberspace heeft nog lang niet de overmacht. De traditionele fabrieken in de industrieel ontwikkelde gebieden zijn weliswaar versnipperd en verspreid over de hele wereld, de lopende banden zijn nog lang niet vervangen door de digitale snelweg.

    Sleutel
Sekula en Burch willen dan ook twee mythes onderuit halen: de eerste mythe is dat de zeehandel niets meer is dan een residu, een anachronisme. De tweede mythe is dat we in een postindustriële samenleving leven, dat cybernetische systemen en de diensteneconomie radicaal de 'oude economie' (de fabricage van zware materialen) hebben uitgesloten. Dat hebben ze niet. 
Hun reactie op deze 'mythen' is dat de zee de sleutel is tot het begrijpen van de geglobaliseerde industrialisering. De anonieme containers bevatten goederen die ergens anders zijn vervaardigd, door onzichtbare werknemers aan de andere kant van de wereld. Apologeten van de globalisering vertellen ons dat deze stroom aan goederen onmisbaar is voor onze welvaart. Sekula spreekt liever over "de ijle belofte van de 'nieuwe economie' en het kapitalisme, een Trojaans paard dat zich tegen zijn ontwerpers keert."

    19-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Allan Sekula & Noël Burch
    >> Reageer (0)
    17-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Simon Faithfull

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Simon Faithfull (GB, 1966)

     

    Centraal staat het observeren van de mens. Zijn doen zoals gezien tijdens de vele reizen van de kunstenaar èn wat daarvan zou kunnen overblijven nà een natuurramp, noem het: ‘After the Rain, post-antropoceen dus. Faithfull balanceert op een soort nulmeridiaan: Nu tonen van wat straks resteert van de mens van daarnet. En “hoe de natuur langzaam maar zeker weer terrein wint en de restanten van menselijke aanwezigheid uitgewist worden.”

     

    Hij toont 4 video’s in de film/lezingzaal van het museum anno 1465.

    1. ‘Going Nowhere 2’. (https://www.youtube.com/watch?v=Lz4MFHsmkMI) Een figuur (de kunstenaar zelf) stapt in jeans en wit hemd onder water weg van de (onderwater) camera. Wat is het doel, waar gaat hij naartoe? Een contradictie tussen verdwenen context en gericht afstappen.

    2. ‘Reef’ (https://www.youtube.com/watch?v=4JZEIoQdI4s) toont een duidelijk met opzet tot zinken gebracht bootje en hoe de zee-natuur quasi onmiddellijk heer plaats opeist. Een soort ode aan het pioniers werk van de marine-archeologie.

    3. ‘EZY1899’ heet een ‘re-reënactment’ te zijn van een toekomstig scenario. Hoe levensgevaarlijk de toestand ook is, we zijn gewoontebeesten die zonder nadenken in en uit een vliegtuig stappen. We verplaatsen ons blindelings: het ‘ritueel’ van vliegen t.o.v. waarom hebben we nooit kunnen vliegen (maart proberen we dat doorlopend). Vraag: zullen we als veel-vliegers evolutionair zelf kunnen vliegen?

    Vuur in een extreme vorm kwam ook al aan bod in Raversyde n.a.v. Private Shelter:  Pieter van den Bossch: http://www.pietervandenbosch.be/

    Ik verwijs ook naar de recente film van Sarah & Charles[i] waarin de titel ook zo’n dualiteit in tijd heeft: “A day will come my future is your past.” Je kan er ook alle kanten mee uit. Nu nog in avant-première, in oktober Buda-Kortrijk.

    4. “We climbed round a final ridge and saw a whaling-boat entering the bay 2500 ft., below. A few moments later we saw the sheds and factory of Stromness whaling-station? We paused and shook hands. Ernest Shackleton.” (https://www.youtube.com/watch?v=ZCDLLybacNo)

    Een ‘natuurfilm’ waarin de aandacht verschuift van fauna/flora naar de vorm van verlaten gebouwen. De natuur haalt de geschiedenis in: hoe ziet de wereld er uit nadat wij weg zijn?

    Dit laatste wordt verder uitgewerkt in twee video’s die tijdens de vernissage werden voorgestel (met life-muziek)

    Going Nowhere I (https://www.youtube.com/watch?v=FfvN7Uu2EZQ)

    Een man (de kunstenaar) stapt van achter de camera in de verte weg. Wanneer is iemand weg? Naar waar is hij? Naar wat kijk je ondertussen? Je aandacht verschuift van man (weg) naar licht/schaduw van zon op sneeuwveld. En dan keert hij terug. Waarom?

    A walk around an ever-diminishing island. Een man wandelt in cirkels (...) op een steeds kleiner wordend zandeiland tot hij volledig onder de golven verdwijnt. Vraag: bestaat de wereld als IK (kunstenaar/filmer) er niet is?

     

    http://www.simonfaithfull.org

     

     


    17-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Simon Faithfull
    >> Reageer (0)
    16-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Luc Deleu

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Luc Deleu (B, 1944)

     

    Orbanisme i.p.v. Urbanisme!

    Linda: Aarde niet meer verder plunderen ! Denken in functie van de wereldschaal. Duurzaam is bv. niet meer van tel, is een containerbegrip om het status quo te bevestigen.

    Verder ontwikkelen zonder dat we de volgende generaties belasten – groei en duurzaamheid zijn twee incompatibele begrippen. Gaan naar 0- groei ?

    Invloed van Bückminster Fuller : wat kan ik doen als individu tegenover al deze machten  (politiek, instellingen, enz )? Ja want individu moet aan niemand toelating vragen om iets te doen, heeft meer vrijheid.

    Grote taak van de overheid is om de openbare ruimte te vrijwaren en niet meer verder te verpatsen.

     

    Ecologie en Sociologie gaan samen!

    Thema: Planeet aarde en het ecologisch denken. TOPOFFICE wil niet veel bouwen, maar kunstobjecten bouwen. Vroeger was Luc Deleu vooral bezig met containers, maar dat doet hij niet meer: ‘iedereen’ doet het nu. (vgl. problematiek bij William Sweetlove die straks een volledig nieuwe reeks presenteert, los van de dieren. Beiden doen ze dus iets anders.

    Linda: Als architect “ niet bouwen” promoten, maar hoe je te organiseren als “weinig bouwend architect” ? Daarom heeft hij lego-constructies gemaakt, later lego blokken omgewisseld voor containers. Dat zijn tijdelijke constructies, om over te brengen naar volgende generaties. En  gemakkelijk over te brengen via fotografie, iets wat de gebouwen ( uit steen ) zou overleven.

     

    Luc Deleu stapt over naar bv. barricades (2015): actueel in het kielzog van de indignado’s. Ook getroffen door het architecturale van de barricades in Oekraïne (gebouwd over 2 à 3 verdiepingen).

    De relevantie is belangrijk.

    Eerst schetsen, dan maquettes, waarin de betonbasis duidelijk is en daarna de bouw-hout stukken. Opbouw met bouwafval van een lokaal aannemer (druk sms, bel en mailverkeer over welk materiaal) Plus beton lijkt ook op een dijk en past zo bij de lokale context. Het ManMade aspect zit hem in de ingreep door de architect.

    Ontstaat uit ‘onderbewustzijn.’ Het borrelt op.

     

    Verwijzing naar Van Glabbekeplein Oostende, waar Artificial Horizon onafgewerkt gebleven is. Luc Deleu, Joel Tuerlinckx en Lois Weinberger, curator Ulrike Lindmayer. http://www.topoffice.to/Artificial%20horizon,%20Ostend.html

     

    Bereiken van enig resultaat door rondreizende academische lezingen. Luc Deleu is een zeiler. Zie ook werk tijdens De Zee in Mu.ZEE: Madrid-Weber-Madrid = “voorbereiding op mijn reizen rond de wereld.” De vraag daarbij is: langs welke richting reis ik naar de antipode. Antipode = tegen-voet. Is dat spiegelbeeld, tegenovergesteld of tegengesteld? Hoogtepunt zou zijn: vliegdekschepen als reizende universiteiten.

    Om de ganse wereldbevolking in bewegen te zetten, heb je 1.000.000 cruiseboten nodig =  (8 miljard = 8.000.000.000)

    Linda:

    -       Water is infrastructuur waarop we kunnen bewegen.

    -       Seawise University gesticht in 1925 – vgl. eigen project Mobile Medium University

     

    Sommigen standpunten doen denken aan A Dog Republic, meer specifiek de architect Yona Friedman (www.yonafriedman.nl). Wonen boven de natuur. In het geval van Luc Deleu langs de transportwegen maar voldoende van elkaar gescheiden. Bundelen van wonen + doel = ruimte (natuur) blijft over.

     

    Andere:

    -       Belle-Epoquemuseum Blankenberge: trappengang en terras (ook restwerkje van B04 = Dalila Gonçalves - http://www.beeldenpark.be/.  Achterzijde = passagiersboot.

    -       Haven Gent en Middelheim = containers. Ook tijdens Beaufort 3.

    -       Niet uitgevoerd: wandel/fietspad over haven Nieuwpoort

    -       SMAK (en blijft actueel) = laatste steen van België (eerder: bouwsteen)

     

    Andere Linda:

    -       in de jaren 70 – 80 (beginjaren T.O.P. office) werkte hij “proposals” uit (voorstellen met een maatschappelijk en ruimtelijk engagement).

    -       Van deze voorspellingen (voorstellen) zijn een aantal bewezen en een aantal staan nu nog meer in de (ecologische) actualiteit. Voor hem een bewijs dat “ hardnekkig en noodzakelijk “ architecturaal denken een must blijft maar wel op de schaal van de Aarde.

    -       De voorstellen stralen mei ’68 sfeer uit (Le Corbusier) : vrijheid in voorstellen.

    -       Gerealiseerde voorstellen zijn o.a. groenten in plaats van bloemen in bloembakken, bijenteelt in de stad, groenten kweken op daken, overschakelen naar groene energie.

    -       Er waren ook (ondoordachte ?) milieu-onvriendelijke proposals v.b nucleair afval naar de zon schieten (als grap bedoeld?) en plastiek geld gebruiken in Brusselè  link maken bij het werk Cosmic Connection en Paleontologic Plastic  van Maarten Vanden Eynde.

    -       De projecten waar hij het meest fier op was zijn niet gerealiseerd (Mobile Medium Universiteit èwat met de ecologische voetafdruk ter zee ? en de Onaangepaste Stad)

     

    Een paar uitlatingen van Luc Deleu

    in een interview Small Talk – proposals 1972 -1980

     

    - een onverdraagzaam bestuur levert onverdraagzame burgers

    - wij Westerlingen kunnen  ( mogen ) onze eigen huizen niet bouwen, in Afrika kan elk individu zijn eigen huis bouwen

    - bungalow : typologie waar de mens graag in woont, neemt veel plaats in. Taak van een architect , het beleid en stedenbouwkundigen is een antwoord geven op dat ideaal ( bungalow) en via het concept “appartement” ook meerwaarde geven door in de stad meer te bieden dan enkel het onderdeel huisje ( huisje, tuintje, diertje)

    - we zijn mobiel maar tegelijkertijd honkvast – waarom nog vast adres ?

     

    Verschillende projecten van T.O.P.

    - het zoeken naar een architectonisch thema dat even straf zou zijn als perspectief ( symmetrie wordt door iedereen begrepen ) mondde uit in project rond torens waarbij sportvelden op dak geplaatst werden ( Barcelona torens)

    - monumentale infrastructuur: TGV boven Brussel en ruimte van station gebruiken om tweede spoorlijn op te bouwen – brug over de Schelde A’pen

    - zijn werk was er vooral op gericht om draagvlakken te creëren, eerder dan onmiddellijk beginnen te bouwen ( project voor Oosterweelverbinding )

    -programma om stedelijke functies bijeen te zetten: horeca, medische voorzieningen, sport en recreatie, shopping, onderwijs, universele dienstverleningen, cultuur en amusement, gebedshuizen, begraafplaatsen, arts & crafts. ( de Onaangepaste Stad ). Elke stad is onaangepast, beogen om een lineaire structuur te maken waarbij je voelt dat er een achterliggende orde in zit (orde in stedebouw maakt chaos mogelijk en chaos is des levens)

    - Orban Space – idee dat begint bij de foto van de aarde. Privé ruimte en openbare ruimte en daartussen semi openbare ruimte. Hier poging om lijsten te maken van alle soorten ruimtes van ‘wild tot gedomesticeerd ‘.

    - terminologie van openbare ruimte in boek met beelden ( wegen, landvormen, stedelijke infrastructuren, triomfboog ) en de verkenning van de wereld

    – in 2006 als bemanningslid mee rond de wereld gezeild ( de schaal van de wereld in de vingers krijgen )

    - aarde ge-reshuffeld, alle water en alle land bij elkaar : er is nog veel plaats voor wonen

    - adagio nu less is less

     

     

     

    16-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Luc Deleu
    >> Reageer (0)
    15-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Louis de Codier

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Louis de Cordier (B, 1978)

     

    Vaak verwijzen naar Antieke Beschaving. Daarin ook: bijen in House of Bees. Belangrijk daarbij is de uitspraak van Einstein: “If the bee disappeared off the surface of the globe, then man would have only four years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals, no more man.” Bijen worden bestudeerd naar propolis, nectar, water. Als daar foutjes in zitten, dan is er iets met de ecologie aan de hand. Er wordt van uit gegaan dat het gedrag van de bij al 20 miljoen jaar dezelfde is.

     

    Bijen en signaalfunctie

     

    Vgl. (Riga Culturele Hoofdstad 2014) = Annemie Maes & Foraging Fields: bijen loslaten in Kanaalzone Brussel = de natuur is goed/aan beter hand, dus de bijen tonen dat aan. Ze worden gescreend. Registratie en transmissie op dat moment naar expo in Riga = globaal idee.

    Architecturaal. Vorm van de bijenmand = verwijst eventueel naar Navel van de aarde in Delphi (identieke vorm, al verwijst men ook naar andere mogelijkheden). Ook een bijenkorf in zandzakjes verwijst naar een specifieke architectuur. Militair bouwen en earthbag-architecture, waarbij eerder plastiek gebruikt wordt, maar dan heb je meteen een link naar de vluchtelingenproblematiek. Plastiek is ook een verwijzing naar Pascal Martin Tayou.

     

    Lokale inplanting: iemand verwijst naar standpunt bij Beaufort05: Kasper Bosmans. De bloemen mochten niet zonevreemd zijn. Nu wordt er ingespeeld op zonevreemdheid: aarde komt van omgeving Torhout, dus bevat zonevreemde elementen. Er was sprake van een clandestiene ingreep: bloemzaad mee  inpakken. Niet gebeurd. Er is wel een grote ‘ecological displacement’ d.w.z. 40 ton zand, 1000 zandzakjes, aangevuld met de 30 ton van et werk Metatron (Beaufort03)

    Verdere lokale associaties: bijen vliegen = vliegveld, oorlog en bijen als signaalfunctie t.o.v. kanarie en gas in bunkers, ook zandzakjes in stellingenoorlog én bij wateroverlast, historische inplanting is juist want in de middeleeuwen werden veel bijen gehouden.

    De bijen komen van KUSTBIE (Gistel) en de technologie is van Lowland Electronics Leffinge (http://users.telenet.be/lowland) die zorgen voor de ecotheek = registreren van de bijen en vergelijken met andere locaties.

    Op 8 juni 58.000 bewegingen voor 28.000 bijen.

    Aanvulling Linda: Heb vraag gehad wanneer gebouwd ?

    Deze “bijentempel” werd tussen 4 en 9 mei opgebouwd samen met team vrijwilligers. Liep niet altijd van een leien dakje ( zie foto)

     

    Bewaren

     

    Andere werken tonen ook een duidelijke zin in bewaren.

    Zoals:

    De Bibliotheca del Sol of  Highmountain Library in Spanje, is een verzamelplaats voor boeken en zaden. Tijdens de officiële opening wordt de catalogus vacuüm verpakt en geëtiketteerd om in die bib opgenomen te worden. Het gebouw is in een put gebouwd en daarna met grond bedekt. Het is niet zo groot, dus eerder een concept dat letterlijk zeer dicht met de grond verbonden is. De organisatie gaat uit van Mataha Foundation (Oostende) (http://www.matahafoundation.com)

    Goldon Sun Disk, een verwijzing naar de Voyager Golden Record, is een soort zwarte doos van onze beschaving, van onze tijd.

    Een beetje in die geometrische stijl is de Metatron, een kunstwerk voor de toekomst. Daarin zit de theorie over alles van Plato – het systematiseren van de oudere natuurfilosofie – en het spelen met regelmatige veelvlakken zoals bij Archimedes en Pythagoras uitgetekend.

     

    Aanvullingen Linda:
     - spelen met het verleden, gemaakt als paspoort van het tijdstip: vermeldt positie, tijdsberekening. Levensduur 1 miljard jaar ( ? ) . Een gelaserd artefact.

    Ontworpen met de bedoeling een wereldwijde bewustmaking en bewustwording te doen ontstaan. Een manier om ons te doen nadenken over de mens en de toekomst van onze soort. In de schijf zijn symbolen van heilige geometrie, astronomie en aardkunde verwerkt. De schijf ( de sculptuur ) vertegenwoordigt een rustpunt, een heilig instrument om  ons doorheen onze dynamisch en chaotisch tijdperk te bewegen.

    Een archeologisch artefact van de toekomst, een artistieke en technologische creatie en een symbool van  introspectie.

     

    15-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Louis de Cordier
    >> Reageer (0)
    14-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan esthetiek ook ManMade zijn?

    Het leuke van verwarring is, dat je er een portie inspiratie kan uit halen. Een weekje marineren in ManMade doet één en ander in vraag stellen. Vandaar:

     

    Kan esthetiek ook ManMade zijn?

    (en is er esthetiek in ManMade?)

     

    In de zeer geëngageerde inhoud van de tentoonstelling ManMade verliezen we de esthetiek uit het oog. We zoeken het niet, stellen ons niet eens de vraag of het getoond wordt. Is het er wel? Je vergeet het esthetische omdat de presentaties op zich, uitsluitend voor wat ze zijn, passen in dit grote project, in de sfeerschepping, in een totaalbeeld dat zo wie zo goed is. Maar: de inhoud primeert. Dat is op het eerste zicht altijd zo in tentoonstellingen waar de context bovenop drijft. Hoe geraken we uit dit dubbelgevoel?

     

    Eenvoudig: slenteren in het MSK in Gent, afdeling oude kunst, en diep in de ogen in de portretten kijken. Alles is decor, attribuut, anekdote, verduidelijking, geheim of iconografie voor de personages die met de ogen een richting tonen. Een kijkrichting, vlakker, platter dan in het portret van Michael Borremans bij de Klok in Gent. Ogen die een communicatie vervangen. Trek lijnen uit die 500 jaar oude ogen – wat Borremans doet – en je vindt de diepere ernst van het geschilderd verhaal. Emoties die je niet ziet maar die aangewezen worden en die links en rechts een duw krijgen door het decor waarin alle geheimen opgenomen zijn.

     

    En onze ogen? Die volgen het verhaal en keren altijd terug naar de ogen van (een van de) starende personages. Soms heb je een groepssfeer, dat wil zeggen dat ze allemaal bijna identiek copy-past verdrietig kijken, of gelaten, afwachtend,  als een leerling die opneemt en nooit meer zichzelf zal worden. En wanneer het niet over ogen gaat, dan is er nog het licht dat belicht of een boodschap moet verduidelijking. Soms zijn de personages in dat landschap geplakt als woorden van een verhaal. En heel soms kijkt er ééntje je vlak in het gezicht, met de allure van ‘dit is mijn schilderij’ en ‘het is mijn opdracht’ of erger ‘zie je wel dat ik gelijk heb: god bestaat.’

     

    Hoe ouder de schilderijen, hoe meer to-the-point ze zijn. Gevoelloos – dat is mijn interpretatie, hé. Of toch: er zit enig definitie-gevoeligheid in Jan Provoosts Calvarieberg[i], zeer verfijnd uitgetekend maar allemaal zo individueel en perse.

    Een zekere vlakheid kan je in de verleiding brengen abstract te herkennen. Zoals een compositie van vlakke gezichten die als een puzzel in elkaar passen en doen denken aan organisch geabstraheerde verhalen. Ik sta dan bij Vander Goes’ Bewening[ii] en even daarna bij JHeronimus Boschs Kruisdraging[iii] Deze laatste lijkt wel een tegenpool van Rembrandt, omdat de tussenruimtes zo duister zijn en de gezichten zuiver belicht. Niet artificieel in geel licht.

     

    (even meenemen: het retorische van de verhalen uit de christelijke traditie wordt tastbaar bij het werk van Lili Dujouries Maagdendale[iv]: twee gedrapeerde doeken: een ‘gedragen en groen’ de andere ‘statig en rood.’)

     

    Wat kunnen we daar zo allemaal uit onthouden? Dat die oudere schilderkunst, die bewaard wordt in musea en vaak nog in openbare gebouwen (zoals oude kerken!), een illustrerende en verdiepende functie heeft. Illustreren voor de periode waarin het gemaakt is. Verdiepend voor de kijker die de ethiek van de godsdienst, de godsdienstige rituele herhalingen en aan godsdienst gerelateerde historische gebeurtenissen wil onthouden. Allemaal eenzijdig godsdienstig. Vergeet niet: tot een halve eeuw geleden werd er alleen maar godsdienstig gedacht (merendeels). Vergelijk het met die andere eenzijdigheid in de starre geloofsbelijdenis van de islam, die nu een sterk/hevig hoogtepunt/laagtepunt kent. Ik bedoel ook: sedert de christelijke figuren aanvankelijk blank geschilderd werden, hebben we ons nooit meer volledig kunnen wennen aan het ‘anders zijn’ van een ander mens. Wit is hemelsgoed, bruin komt van het te dicht bij het hellevuur staan.

     

    Wanneer de deskundigen in de restauratiekamer[v] van Het lam gods van de gebroeders Van Eyck discussiëren, van mening verschillen, confereren over een of ander retabeldeel, dan blijft vaak alleen de techniek en de historische contextualiteit over. De bron. Ook daar is de passie even zoek. Ik bedoel de passie om de passie van een passioneel verhaal passioneel te herstellen. Passie wordt wetenschap; het resultaat is tot nader orde perfect. Het kleed wordt naar kleur hersteld. Het geschilderd kleed wordt wetenschappelijk onderzocht. Ze gaan niet in de zaal ernaast kijken naar de echte doeken van Lili Dujourie die er passioneel bij-hangen. Ook de kaligrafie wordt loepzuiver gedocumenteerd. Is dat poëzie of zijn het getekende letters?

    En dan kom je, uiteindelijk onverwacht want je denkt aan andere dingen, kom je in de tweede artistieke kijkwijze, de tweede visualisatie van de realiteit. Je struikelt dus binnen bij Brusselmans, Servranckx, ... Nu niet meer de duidelijke aanwezigheid van een geloof en een naar geloof gerichte iconografie. Neen. Nu de opengewerkte vormgeving van het suggestieve uit de vrijgekomen schildertechniek. Interpretatie toevoeging aan de kunstwerken. We zitten nog volop in de verfmaterie. Het concept is de volgende fase in het SMAK. En in de Sint-Pietersabdij wacht er nog fotografie.

     

    En dan begrijpen we het:

    ManMade heeft de duidelijkheid van een oude kunst en de indringendheid van het conceptuele. Nu nog in woorden “verestetiseren.”

     

    14-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, esthetiek
    >> Reageer (0)
    13-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro

    MANMADE: INTRO


     Dit is een tentoonstelling die ontzettend veel vragen doet rijzen (en in je hoofdje doet reizen). Past ook zeer goed na de expositie “2050 - Een korte geschiedenis van de toekomst” in K.M.S.K. Brussel[i]. De Morgen noemde dat een ‘steriele tentoonstelling,’ waarna ManMade het alleen maar veel beter kan doen. In ieder geval jonger van opbouw en inhoud. Met de nadruk op het sociale en ecologische, waarmee het esthetische vaak over het hoofd wordt gezien. Maar is dat niet logisch?

    Je kan niet anders dan beginnen nadenken.


     Over genetische manipulatie als hulp bij aanmaak van voedsel, bijvoorbeeld. Hoe zet je Darwin daar naast? Of: staat Darwin hier precies op zijn plaats, namelijk bij de mens en niet bij het gemanipuleerde?

    Over de naamgeving ‘antropoceen’ en naamgeving in het algemeen, bijvoorbeeld. Namen worden vaak nà de feiten gegeven. Je kan een naam bedenken, maar toewijzen gebeurt later. Als we onze tijd nu al afdekken met een titel, dus ook binnen bepaalde grenzen leggen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat we zekerder zijn van de afloop dan dat we willen bekennen. Van daar dat de kunstwerken nu over straks kunnen vertellen, terwijl de esthetiek nog volop in het heden staat.

    ManMade toont de (niet noodzakelijk ecologische) voetsporen die we wild om ons heen nalaten, zoals de brandsporen in een grot ergens boven Pella (Noord-Griekenland) die voor de archeoloog het bewijs is van het begin van dat antropoceen: wij manipuleren natuurlijk vuur tot bruikbaar vuur.


     Accentjes:

    Uit zowel de persvoorstelling als de officiële opening en rondleiding voor Gidsen hebben we enkele accentjes onthouden:

    -       - A huge project.

    -       - Nadruk op antropoceen in archeologie en zee

    -        - Reflexie!

    -       - Het boek = meerwaarde door wetenschappelijke, sociologische, psychologisch, filosofische, ... artikels

    -       - Mirroring Ourselves

    -       - Bodemvondsten: wat vinden ze straks van ons?

    -       - Coördinator-directeur Raversyde Mathieu de Meyer: Dit is géén geitenwollensokkenexpositie, er worden geen standpunten in genomen. We tonen wel de impact, goed en slechts, op ons en de omgeving.

    -       - We tonen de TIJD van de MENS, de SPOREN van de mens, de archeologie van de toekomst.

    -       - Curator Tim Joye zet ons tussen twee beelden: die allereerste foto van de ‘blauwe’ planeet , gezien vanaf de maan, kerst 1968 en een recente compilatiefoto van de 21.000 brokken menselijke afval die nu rond diezelfde “’blauwe planeet’ zweven. Daartussen zit de groei van de ecologische gedachte.... met de voeten bijna in het kwel- en zeewater.

    -       - Ik dacht dat voor hem een ‘Antropolis’  de redding zou zijn. Maar: wat als het (allemaal) mis loopt?

    -       - Tussendoor profeteert cultuur-minnend bioloog Guido Rappé: je mag de natuur niet onderschatten.

     

    Praktisch:

    Alle info:

                http://www.raversyde.be/nl/manmade

    Lees ook de blogbijdragen waarin de individuele kunstrenaars besproken worden.


     André & Annick 

     

    13-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:Domein Raversyde, ManMade, Kunst
    >> Reageer (0)
    09-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."In Iedereen zit er Goud"

    In iedereen zit er goud

     

    Juni is de maand waarin alle twijfels wegvallen. Met een nieuwe dynamiek start het her-denken van de winter. En aangezien de nouveaux hooikoorts niet eens aangekomen is, zetten we er vaart in. (Bericht voor de vaste lezers: dit wordt een wat verwarde, onstuimige, associërende nieuwsbrief. Eventueel bewaren voor betere tijden.)

     De titel komt uit een gesprek tussen Kader Abdolah en Anna Luyten in Vrijstaat O[i]. Hij had het ook over “vergeten wie ik was,” “nieuw identiteit,” “immigratie leren begrijpen” en dus ook “in iedereen zit er goud.” Dat maakt de unieke mens rijk. Dat maakt dat iedereen uniek is en in dat unieke een rijkdom in zich heeft die liefst van al naast en met een andere uniciteit moet (kunnen en mogen) leven. Een paradijslijk gevoel.

     

    En dan zegt Honoré ∂’O daarop: spijtig dat er geen paradijs (meer) is. Zegt hij dat het unieke niet bestaat? Of juist dat door het ontbreken van dat enige paradijs, onlosmaakbaar vast aan spiritualiteit, men uniek kan zijn. Dat in een spiritualiteit zowel kunst als kunstwerk misleidt. Uniek is meerlobbig. Alles is ten andere uniek, omdat je wetenschappelijk kunt vaststellen dat er telkens minstens een minuscuul verschilletjes is met ‘de ander.’ Hij kan ook bedoelen dat het goed is dat er geen paradijs is, want zo ontstaat “engagement als gevolg van een minder geslaagde wereld. Dat is reageren op wat rond je gebeurt en is. Ik ben dus nog altijd op zoek naar gesprekspartners over religiositeit, spiritualiteit... Ik heb mijn boekenleveranciers in Oostende en Brugge gevraagd op zoek te willen gaan naar precies dat: hoe leg je spiritualiteit en geloof uit vanuit een standpunt waarin beiden onbestaand zijn, geen referentie zijn.

     

    Onderweg vind je passages over één en ander:

     

    Passage 1

     

    “Radicale islam reageert op radicaal atheïsme.  Een artikel van Ward Daenen en Bart Eeckhout over Bas Heijne’s[1] Huizingalezing[2] in Leiden op 13 december 2013. Enkele passages, cursief gepresenteerd:

     

    “Economische groei is een obsessie geworden omdat mensen geen idee meer hebben hoe een samenleving in te richten of te waarderen.” (Daenen & Eeckhout, 2013)

    Ik zet daar een passage uit Primo Levi’s boekje “Is dit een mens[3]” bij: “Van tijd tot tijd gaat er een weg , brengt een bezoek aan de Beurs en komt terug met de laatste berichten.” (Levi, 2013, p. 98) Over een aantal pagina’s vertelt Levi hoe de K.L.-bewoners die niets hebben – niets anders dan zichzelf en het restje dat die honderdduizenden overhouden en nalaten uit dat niets -  toch nog een soort beursgang kunnen organiseren voor een naaidraadje, een knoop, een plukje brood, de notering van een bevroren kool. Dit lijkt een organisch gegroeid beursgebeuren als een diep menselijke  noodzakelijkheid.

     

    Waar iets is en waar spontaan aan ruilhandel wordt gedaan, ontstaat een economisch leven: ‘iets’ kan altijd verhandeld worden met een meer- of minderwaarde. Dat zit in ons gebakken en hoe filosofisch, romantisch, religieus, whatever je alles (wat heel veel is) benadert, het blijft tellen. “Er bestaat een grote discrepantie (ongelijke vergelijking) in een samenleving die in de feiten divers is, maar die pluriformiteit in de geest niet geaccepteerd heeft. (Daenen & Eeckhout, 2013)” Deze veruitwendiging naar het sociale stelt bv. dat alles ongelijkheid is. Eén mooie vlag voor ongelijke ladingen. De twijfel domineert, dromen verdwijnen. Dromen bestaan immers uit opgeslagen kennis in een nieuw mengsel. Is er dan niets dat los staat van het mens-zijn en dus dat mens-zijn kan corrigeren? Wat kan evenwicht brengen tussen zijn en worden?

    Bij Darwin[4] op de thee gaan: “Evolutiebiologen van Charles Darwin tot Daniel Dennett hebben ontrafeld dat de mens evolutionair is uitgerust om beelden te vormen om houvast te krijgen op een wereld die hij niet kan bevat-ten. Dat leidt tot een paradox, want zij leiden de strijd tegen de betovering en de religie. Maar net uit hun bevindingen volgt dat de hang naar betovering bij de mens hoort.” (Daenen & Eeckhout, 2013) Darwin vanuit de oorsprong, Dennett[5] en de ingebakken mogelijkheid tot vermijden van wat met die oorsprong meegekomen is. Zoeken naar het zijn van alles dat in en om ons is, omdat we zelf een code hebben geschreven met de dingen die we hebben gezien, kunnen zien, dus opnieuw kunnen zien. We hebben mysteries verwoord en ontdaan van hun mysterie. Blijft over: geloven of niet geloven. In alles, bijna alles, in altijd iets meer of minder dan alles. Afwegen van feiten; redelijke standpunten. Zo verkleint de verwondering voor de ongekende dingen. Dingen die we nog niet kennen en die dus (?) nog niet bestaan in onze vertaling (!).

     

    Dan kom je bij het woord ‘hoop’ dat zoveel vullingen heeft. Waar begint rede en start hoop? “Darwin kunnen wij accepteren, maar we kunnen er niet naar leven. Wat is je leven nog waard als je liefde reduceert tot een louter chemisch proces?” (Daenen & Eeckhout, 2013) De auteurs nemen een standpunt in: reduceren in plaats van bedenken. Hij geeft een betekenisverenging mee, waardoor we nieuwe openingen krijgen: de rede is alles, maar begint bij de verwondering.

     

    En onze kunst dan? Zeker rede en verwondering. Daar komt Camus op tafel: “Ik geloof te weinig in de rede om een filosoof te zijn, zei Camus. En ook: ik wil weten hoe je moet leven, vooral als je moet leven als je noch in god noch in de rede gelooft.” (Daenen & Eeckhout, 2013) Wat ligt tussen een god en de rede? En wat als een god uit de rede ontstaat of die god rede is? Bijvoorbeeld.

     

     

    Passage 2

     

    Mag ik tegenover passage 1 iets anders zetten? Enkele fragmenten uit een boekje dat jaren naast me op een bed-bijzettafeltje lag en af en toe aangeroerd werd. Jaren over gedaan en uiteindelijk niet beklaagd: Arnon Grunbergs ‘De Mensheid zij Geprezen, Lof der Zotheid 2001.

     

    De optelsom van wat volgt noem ik graag: tegenstelling. Dubbele tegenstellingen dan nog wel: Grunberg verdedigt zijn ‘mens-cliënt’ door het historische onmenselijk af te vinken tegenover de daden van zijn mens. Mensheid tegenover individuele mens? En wat ieder mens als cultuur meedraagt. Collectieve cultuur net als collectief geheugen. En waar zit Kadar’s Goud? In de bruikbaar van de fragmenten in een Dialoog of een FiloCafé, bijvoorbeeld. En onderweg komen we nog eens in het Paradijs van ∂’O.

     

    “Als je de mens omlaagtrapt, lijk je al snel een genie of wat daar tegenwoordig voor doorgaat. Daarom hebben zo velen er belang bij anderen omlaag te trappen dan zelf omhoog te komen. Als je omlaagtrapt, blijf je stilstaan, en toch lijkt het alsof je omhooggaat.” (Grunberg, 2002, p. 7)

    “Wie zijn principes boven alles stelt, kan beter meteen in een doodkist gaan liggen. Alleen wie zijn principes opportunistisch toepast en er net zo makkelijk afstand van doet als van een oude schoen, maakt kans op een redelijk aangenaam leven.” (Grunberg, 2002, p. 11)


    “Wie hogerop wil komen in deze wereld doet er goed aan de mens belachelijk te maken, zijn talenten in twijfel te trekken, hem nooit het voordeel van de twijfel te gunnen en uitvoerig stil te staan bij de paar misstappen die hij langgeleden heeft begaan.” (Grunberg, 2002, p. 14)

     

    “Mijn cliënt volgde de uitbeelding, en de uitbeelding zelf imiteerde alleen andere uitbeeldingen.” (Grunberg, 2002, p. 15)

     

    “Iemand moet eens uitleggen wat schuld eigenlijk is. De ene helpt dertigduizend man om zeep en er wordt een standbeeld voor hem opgericht, de andere raakt verblind door zijn hormonen en wordt levenslang opgesloten… De schild is uitgevonden om van de verdachte een betere slaaf te maken, en de schaamte is hem opgedrongen zodat hij nog efficiënter gedirigeerd kan worden. Hij is zijn eigen bewaken geworden.” (Grunberg, 2002, p. 24)

     

    “Men herkent de woorden nog van vroeger, maar het is betekenisloos geluid, omdat er geen werkelijkheid meer is waarnaar ze verwijzen.” “Het huwelijk is op het paradijs na een van de meest gruwelijke uitvindingen die de mens zijn opgedrongen. Wat je hebt, valt tegen.” (Grunberg, 2002, p. 29)

     

    “Winnaars zoeken meestal geen verklaring voor hun winst.” (Grunberg, 2002, p. 42)

     

    “Zij, de verliefdheid, is niets anders dan eigen verlangens en wensen geprojecteerd op een ander.” (Grunberg, 2002, p. 51)

     

    “Hoe lang duurt het voordat dat nu een geschiedenis krijgt en een toekomst, en dus ophoudt illusie te zijn, maar bittere werkelijkheid wordt?” (Grunberg, 2002, p. 52)

     

    “Een wijze heeft een tijd geleden al gemerkt dat het alleen aan onze korte levensduur te danken is dat wij de winnaars van vandaag niet zien veranderen in de verliezers van morgen.” (Grunberg, 2002, p. 106)

     

    “Ons lichaam lijdt onder wat ons op de markt verkocht wordt als ziel.” (Grunberg, 2002, p. 113)

     

    “De beschaafden hoeft nooit twee keer te worden gevraagd om voor rechter te spelen en zijn zo beschaafd dat ze het volstrekt onnodig vinden aan hun oordeel te twijfelen.” (Grunberg, 2002, p. 118)

     

    “Boven iedere poort naar deze wereld, boven iedere baarmoeder hangt in koperen letters mijn naambordje: Arbeit macht frei. “ (Grunberg, 2002, p. 123)

     

     



    [i] 20.05.2016

    09-06-2016 om 21:22 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Kunst
    Tags:KUnst, Literatuur, algemeen
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs