Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    16-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Luc Deleu

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Luc Deleu (B, 1944)

     

    Orbanisme i.p.v. Urbanisme!

    Linda: Aarde niet meer verder plunderen ! Denken in functie van de wereldschaal. Duurzaam is bv. niet meer van tel, is een containerbegrip om het status quo te bevestigen.

    Verder ontwikkelen zonder dat we de volgende generaties belasten – groei en duurzaamheid zijn twee incompatibele begrippen. Gaan naar 0- groei ?

    Invloed van Bückminster Fuller : wat kan ik doen als individu tegenover al deze machten  (politiek, instellingen, enz )? Ja want individu moet aan niemand toelating vragen om iets te doen, heeft meer vrijheid.

    Grote taak van de overheid is om de openbare ruimte te vrijwaren en niet meer verder te verpatsen.

     

    Ecologie en Sociologie gaan samen!

    Thema: Planeet aarde en het ecologisch denken. TOPOFFICE wil niet veel bouwen, maar kunstobjecten bouwen. Vroeger was Luc Deleu vooral bezig met containers, maar dat doet hij niet meer: ‘iedereen’ doet het nu. (vgl. problematiek bij William Sweetlove die straks een volledig nieuwe reeks presenteert, los van de dieren. Beiden doen ze dus iets anders.

    Linda: Als architect “ niet bouwen” promoten, maar hoe je te organiseren als “weinig bouwend architect” ? Daarom heeft hij lego-constructies gemaakt, later lego blokken omgewisseld voor containers. Dat zijn tijdelijke constructies, om over te brengen naar volgende generaties. En  gemakkelijk over te brengen via fotografie, iets wat de gebouwen ( uit steen ) zou overleven.

     

    Luc Deleu stapt over naar bv. barricades (2015): actueel in het kielzog van de indignado’s. Ook getroffen door het architecturale van de barricades in Oekraïne (gebouwd over 2 à 3 verdiepingen).

    De relevantie is belangrijk.

    Eerst schetsen, dan maquettes, waarin de betonbasis duidelijk is en daarna de bouw-hout stukken. Opbouw met bouwafval van een lokaal aannemer (druk sms, bel en mailverkeer over welk materiaal) Plus beton lijkt ook op een dijk en past zo bij de lokale context. Het ManMade aspect zit hem in de ingreep door de architect.

    Ontstaat uit ‘onderbewustzijn.’ Het borrelt op.

     

    Verwijzing naar Van Glabbekeplein Oostende, waar Artificial Horizon onafgewerkt gebleven is. Luc Deleu, Joel Tuerlinckx en Lois Weinberger, curator Ulrike Lindmayer. http://www.topoffice.to/Artificial%20horizon,%20Ostend.html

     

    Bereiken van enig resultaat door rondreizende academische lezingen. Luc Deleu is een zeiler. Zie ook werk tijdens De Zee in Mu.ZEE: Madrid-Weber-Madrid = “voorbereiding op mijn reizen rond de wereld.” De vraag daarbij is: langs welke richting reis ik naar de antipode. Antipode = tegen-voet. Is dat spiegelbeeld, tegenovergesteld of tegengesteld? Hoogtepunt zou zijn: vliegdekschepen als reizende universiteiten.

    Om de ganse wereldbevolking in bewegen te zetten, heb je 1.000.000 cruiseboten nodig =  (8 miljard = 8.000.000.000)

    Linda:

    -       Water is infrastructuur waarop we kunnen bewegen.

    -       Seawise University gesticht in 1925 – vgl. eigen project Mobile Medium University

     

    Sommigen standpunten doen denken aan A Dog Republic, meer specifiek de architect Yona Friedman (www.yonafriedman.nl). Wonen boven de natuur. In het geval van Luc Deleu langs de transportwegen maar voldoende van elkaar gescheiden. Bundelen van wonen + doel = ruimte (natuur) blijft over.

     

    Andere:

    -       Belle-Epoquemuseum Blankenberge: trappengang en terras (ook restwerkje van B04 = Dalila Gonçalves - http://www.beeldenpark.be/.  Achterzijde = passagiersboot.

    -       Haven Gent en Middelheim = containers. Ook tijdens Beaufort 3.

    -       Niet uitgevoerd: wandel/fietspad over haven Nieuwpoort

    -       SMAK (en blijft actueel) = laatste steen van België (eerder: bouwsteen)

     

    Andere Linda:

    -       in de jaren 70 – 80 (beginjaren T.O.P. office) werkte hij “proposals” uit (voorstellen met een maatschappelijk en ruimtelijk engagement).

    -       Van deze voorspellingen (voorstellen) zijn een aantal bewezen en een aantal staan nu nog meer in de (ecologische) actualiteit. Voor hem een bewijs dat “ hardnekkig en noodzakelijk “ architecturaal denken een must blijft maar wel op de schaal van de Aarde.

    -       De voorstellen stralen mei ’68 sfeer uit (Le Corbusier) : vrijheid in voorstellen.

    -       Gerealiseerde voorstellen zijn o.a. groenten in plaats van bloemen in bloembakken, bijenteelt in de stad, groenten kweken op daken, overschakelen naar groene energie.

    -       Er waren ook (ondoordachte ?) milieu-onvriendelijke proposals v.b nucleair afval naar de zon schieten (als grap bedoeld?) en plastiek geld gebruiken in Brusselè  link maken bij het werk Cosmic Connection en Paleontologic Plastic  van Maarten Vanden Eynde.

    -       De projecten waar hij het meest fier op was zijn niet gerealiseerd (Mobile Medium Universiteit èwat met de ecologische voetafdruk ter zee ? en de Onaangepaste Stad)

     

    Een paar uitlatingen van Luc Deleu

    in een interview Small Talk – proposals 1972 -1980

     

    - een onverdraagzaam bestuur levert onverdraagzame burgers

    - wij Westerlingen kunnen  ( mogen ) onze eigen huizen niet bouwen, in Afrika kan elk individu zijn eigen huis bouwen

    - bungalow : typologie waar de mens graag in woont, neemt veel plaats in. Taak van een architect , het beleid en stedenbouwkundigen is een antwoord geven op dat ideaal ( bungalow) en via het concept “appartement” ook meerwaarde geven door in de stad meer te bieden dan enkel het onderdeel huisje ( huisje, tuintje, diertje)

    - we zijn mobiel maar tegelijkertijd honkvast – waarom nog vast adres ?

     

    Verschillende projecten van T.O.P.

    - het zoeken naar een architectonisch thema dat even straf zou zijn als perspectief ( symmetrie wordt door iedereen begrepen ) mondde uit in project rond torens waarbij sportvelden op dak geplaatst werden ( Barcelona torens)

    - monumentale infrastructuur: TGV boven Brussel en ruimte van station gebruiken om tweede spoorlijn op te bouwen – brug over de Schelde A’pen

    - zijn werk was er vooral op gericht om draagvlakken te creëren, eerder dan onmiddellijk beginnen te bouwen ( project voor Oosterweelverbinding )

    -programma om stedelijke functies bijeen te zetten: horeca, medische voorzieningen, sport en recreatie, shopping, onderwijs, universele dienstverleningen, cultuur en amusement, gebedshuizen, begraafplaatsen, arts & crafts. ( de Onaangepaste Stad ). Elke stad is onaangepast, beogen om een lineaire structuur te maken waarbij je voelt dat er een achterliggende orde in zit (orde in stedebouw maakt chaos mogelijk en chaos is des levens)

    - Orban Space – idee dat begint bij de foto van de aarde. Privé ruimte en openbare ruimte en daartussen semi openbare ruimte. Hier poging om lijsten te maken van alle soorten ruimtes van ‘wild tot gedomesticeerd ‘.

    - terminologie van openbare ruimte in boek met beelden ( wegen, landvormen, stedelijke infrastructuren, triomfboog ) en de verkenning van de wereld

    – in 2006 als bemanningslid mee rond de wereld gezeild ( de schaal van de wereld in de vingers krijgen )

    - aarde ge-reshuffeld, alle water en alle land bij elkaar : er is nog veel plaats voor wonen

    - adagio nu less is less

     

     

     

    16-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Luc Deleu
    >> Reageer (0)
    15-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Louis de Codier

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Louis de Cordier (B, 1978)

     

    Vaak verwijzen naar Antieke Beschaving. Daarin ook: bijen in House of Bees. Belangrijk daarbij is de uitspraak van Einstein: “If the bee disappeared off the surface of the globe, then man would have only four years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals, no more man.” Bijen worden bestudeerd naar propolis, nectar, water. Als daar foutjes in zitten, dan is er iets met de ecologie aan de hand. Er wordt van uit gegaan dat het gedrag van de bij al 20 miljoen jaar dezelfde is.

     

    Bijen en signaalfunctie

     

    Vgl. (Riga Culturele Hoofdstad 2014) = Annemie Maes & Foraging Fields: bijen loslaten in Kanaalzone Brussel = de natuur is goed/aan beter hand, dus de bijen tonen dat aan. Ze worden gescreend. Registratie en transmissie op dat moment naar expo in Riga = globaal idee.

    Architecturaal. Vorm van de bijenmand = verwijst eventueel naar Navel van de aarde in Delphi (identieke vorm, al verwijst men ook naar andere mogelijkheden). Ook een bijenkorf in zandzakjes verwijst naar een specifieke architectuur. Militair bouwen en earthbag-architecture, waarbij eerder plastiek gebruikt wordt, maar dan heb je meteen een link naar de vluchtelingenproblematiek. Plastiek is ook een verwijzing naar Pascal Martin Tayou.

     

    Lokale inplanting: iemand verwijst naar standpunt bij Beaufort05: Kasper Bosmans. De bloemen mochten niet zonevreemd zijn. Nu wordt er ingespeeld op zonevreemdheid: aarde komt van omgeving Torhout, dus bevat zonevreemde elementen. Er was sprake van een clandestiene ingreep: bloemzaad mee  inpakken. Niet gebeurd. Er is wel een grote ‘ecological displacement’ d.w.z. 40 ton zand, 1000 zandzakjes, aangevuld met de 30 ton van et werk Metatron (Beaufort03)

    Verdere lokale associaties: bijen vliegen = vliegveld, oorlog en bijen als signaalfunctie t.o.v. kanarie en gas in bunkers, ook zandzakjes in stellingenoorlog én bij wateroverlast, historische inplanting is juist want in de middeleeuwen werden veel bijen gehouden.

    De bijen komen van KUSTBIE (Gistel) en de technologie is van Lowland Electronics Leffinge (http://users.telenet.be/lowland) die zorgen voor de ecotheek = registreren van de bijen en vergelijken met andere locaties.

    Op 8 juni 58.000 bewegingen voor 28.000 bijen.

    Aanvulling Linda: Heb vraag gehad wanneer gebouwd ?

    Deze “bijentempel” werd tussen 4 en 9 mei opgebouwd samen met team vrijwilligers. Liep niet altijd van een leien dakje ( zie foto)

     

    Bewaren

     

    Andere werken tonen ook een duidelijke zin in bewaren.

    Zoals:

    De Bibliotheca del Sol of  Highmountain Library in Spanje, is een verzamelplaats voor boeken en zaden. Tijdens de officiële opening wordt de catalogus vacuüm verpakt en geëtiketteerd om in die bib opgenomen te worden. Het gebouw is in een put gebouwd en daarna met grond bedekt. Het is niet zo groot, dus eerder een concept dat letterlijk zeer dicht met de grond verbonden is. De organisatie gaat uit van Mataha Foundation (Oostende) (http://www.matahafoundation.com)

    Goldon Sun Disk, een verwijzing naar de Voyager Golden Record, is een soort zwarte doos van onze beschaving, van onze tijd.

    Een beetje in die geometrische stijl is de Metatron, een kunstwerk voor de toekomst. Daarin zit de theorie over alles van Plato – het systematiseren van de oudere natuurfilosofie – en het spelen met regelmatige veelvlakken zoals bij Archimedes en Pythagoras uitgetekend.

     

    Aanvullingen Linda:
     - spelen met het verleden, gemaakt als paspoort van het tijdstip: vermeldt positie, tijdsberekening. Levensduur 1 miljard jaar ( ? ) . Een gelaserd artefact.

    Ontworpen met de bedoeling een wereldwijde bewustmaking en bewustwording te doen ontstaan. Een manier om ons te doen nadenken over de mens en de toekomst van onze soort. In de schijf zijn symbolen van heilige geometrie, astronomie en aardkunde verwerkt. De schijf ( de sculptuur ) vertegenwoordigt een rustpunt, een heilig instrument om  ons doorheen onze dynamisch en chaotisch tijdperk te bewegen.

    Een archeologisch artefact van de toekomst, een artistieke en technologische creatie en een symbool van  introspectie.

     

    15-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Louis de Cordier
    >> Reageer (0)
    14-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan esthetiek ook ManMade zijn?

    Het leuke van verwarring is, dat je er een portie inspiratie kan uit halen. Een weekje marineren in ManMade doet één en ander in vraag stellen. Vandaar:

     

    Kan esthetiek ook ManMade zijn?

    (en is er esthetiek in ManMade?)

     

    In de zeer geëngageerde inhoud van de tentoonstelling ManMade verliezen we de esthetiek uit het oog. We zoeken het niet, stellen ons niet eens de vraag of het getoond wordt. Is het er wel? Je vergeet het esthetische omdat de presentaties op zich, uitsluitend voor wat ze zijn, passen in dit grote project, in de sfeerschepping, in een totaalbeeld dat zo wie zo goed is. Maar: de inhoud primeert. Dat is op het eerste zicht altijd zo in tentoonstellingen waar de context bovenop drijft. Hoe geraken we uit dit dubbelgevoel?

     

    Eenvoudig: slenteren in het MSK in Gent, afdeling oude kunst, en diep in de ogen in de portretten kijken. Alles is decor, attribuut, anekdote, verduidelijking, geheim of iconografie voor de personages die met de ogen een richting tonen. Een kijkrichting, vlakker, platter dan in het portret van Michael Borremans bij de Klok in Gent. Ogen die een communicatie vervangen. Trek lijnen uit die 500 jaar oude ogen – wat Borremans doet – en je vindt de diepere ernst van het geschilderd verhaal. Emoties die je niet ziet maar die aangewezen worden en die links en rechts een duw krijgen door het decor waarin alle geheimen opgenomen zijn.

     

    En onze ogen? Die volgen het verhaal en keren altijd terug naar de ogen van (een van de) starende personages. Soms heb je een groepssfeer, dat wil zeggen dat ze allemaal bijna identiek copy-past verdrietig kijken, of gelaten, afwachtend,  als een leerling die opneemt en nooit meer zichzelf zal worden. En wanneer het niet over ogen gaat, dan is er nog het licht dat belicht of een boodschap moet verduidelijking. Soms zijn de personages in dat landschap geplakt als woorden van een verhaal. En heel soms kijkt er ééntje je vlak in het gezicht, met de allure van ‘dit is mijn schilderij’ en ‘het is mijn opdracht’ of erger ‘zie je wel dat ik gelijk heb: god bestaat.’

     

    Hoe ouder de schilderijen, hoe meer to-the-point ze zijn. Gevoelloos – dat is mijn interpretatie, hé. Of toch: er zit enig definitie-gevoeligheid in Jan Provoosts Calvarieberg[i], zeer verfijnd uitgetekend maar allemaal zo individueel en perse.

    Een zekere vlakheid kan je in de verleiding brengen abstract te herkennen. Zoals een compositie van vlakke gezichten die als een puzzel in elkaar passen en doen denken aan organisch geabstraheerde verhalen. Ik sta dan bij Vander Goes’ Bewening[ii] en even daarna bij JHeronimus Boschs Kruisdraging[iii] Deze laatste lijkt wel een tegenpool van Rembrandt, omdat de tussenruimtes zo duister zijn en de gezichten zuiver belicht. Niet artificieel in geel licht.

     

    (even meenemen: het retorische van de verhalen uit de christelijke traditie wordt tastbaar bij het werk van Lili Dujouries Maagdendale[iv]: twee gedrapeerde doeken: een ‘gedragen en groen’ de andere ‘statig en rood.’)

     

    Wat kunnen we daar zo allemaal uit onthouden? Dat die oudere schilderkunst, die bewaard wordt in musea en vaak nog in openbare gebouwen (zoals oude kerken!), een illustrerende en verdiepende functie heeft. Illustreren voor de periode waarin het gemaakt is. Verdiepend voor de kijker die de ethiek van de godsdienst, de godsdienstige rituele herhalingen en aan godsdienst gerelateerde historische gebeurtenissen wil onthouden. Allemaal eenzijdig godsdienstig. Vergeet niet: tot een halve eeuw geleden werd er alleen maar godsdienstig gedacht (merendeels). Vergelijk het met die andere eenzijdigheid in de starre geloofsbelijdenis van de islam, die nu een sterk/hevig hoogtepunt/laagtepunt kent. Ik bedoel ook: sedert de christelijke figuren aanvankelijk blank geschilderd werden, hebben we ons nooit meer volledig kunnen wennen aan het ‘anders zijn’ van een ander mens. Wit is hemelsgoed, bruin komt van het te dicht bij het hellevuur staan.

     

    Wanneer de deskundigen in de restauratiekamer[v] van Het lam gods van de gebroeders Van Eyck discussiëren, van mening verschillen, confereren over een of ander retabeldeel, dan blijft vaak alleen de techniek en de historische contextualiteit over. De bron. Ook daar is de passie even zoek. Ik bedoel de passie om de passie van een passioneel verhaal passioneel te herstellen. Passie wordt wetenschap; het resultaat is tot nader orde perfect. Het kleed wordt naar kleur hersteld. Het geschilderd kleed wordt wetenschappelijk onderzocht. Ze gaan niet in de zaal ernaast kijken naar de echte doeken van Lili Dujourie die er passioneel bij-hangen. Ook de kaligrafie wordt loepzuiver gedocumenteerd. Is dat poëzie of zijn het getekende letters?

    En dan kom je, uiteindelijk onverwacht want je denkt aan andere dingen, kom je in de tweede artistieke kijkwijze, de tweede visualisatie van de realiteit. Je struikelt dus binnen bij Brusselmans, Servranckx, ... Nu niet meer de duidelijke aanwezigheid van een geloof en een naar geloof gerichte iconografie. Neen. Nu de opengewerkte vormgeving van het suggestieve uit de vrijgekomen schildertechniek. Interpretatie toevoeging aan de kunstwerken. We zitten nog volop in de verfmaterie. Het concept is de volgende fase in het SMAK. En in de Sint-Pietersabdij wacht er nog fotografie.

     

    En dan begrijpen we het:

    ManMade heeft de duidelijkheid van een oude kunst en de indringendheid van het conceptuele. Nu nog in woorden “verestetiseren.”

     

    14-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, esthetiek
    >> Reageer (0)
    13-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro

    MANMADE: INTRO


     Dit is een tentoonstelling die ontzettend veel vragen doet rijzen (en in je hoofdje doet reizen). Past ook zeer goed na de expositie “2050 - Een korte geschiedenis van de toekomst” in K.M.S.K. Brussel[i]. De Morgen noemde dat een ‘steriele tentoonstelling,’ waarna ManMade het alleen maar veel beter kan doen. In ieder geval jonger van opbouw en inhoud. Met de nadruk op het sociale en ecologische, waarmee het esthetische vaak over het hoofd wordt gezien. Maar is dat niet logisch?

    Je kan niet anders dan beginnen nadenken.


     Over genetische manipulatie als hulp bij aanmaak van voedsel, bijvoorbeeld. Hoe zet je Darwin daar naast? Of: staat Darwin hier precies op zijn plaats, namelijk bij de mens en niet bij het gemanipuleerde?

    Over de naamgeving ‘antropoceen’ en naamgeving in het algemeen, bijvoorbeeld. Namen worden vaak nà de feiten gegeven. Je kan een naam bedenken, maar toewijzen gebeurt later. Als we onze tijd nu al afdekken met een titel, dus ook binnen bepaalde grenzen leggen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat we zekerder zijn van de afloop dan dat we willen bekennen. Van daar dat de kunstwerken nu over straks kunnen vertellen, terwijl de esthetiek nog volop in het heden staat.

    ManMade toont de (niet noodzakelijk ecologische) voetsporen die we wild om ons heen nalaten, zoals de brandsporen in een grot ergens boven Pella (Noord-Griekenland) die voor de archeoloog het bewijs is van het begin van dat antropoceen: wij manipuleren natuurlijk vuur tot bruikbaar vuur.


     Accentjes:

    Uit zowel de persvoorstelling als de officiële opening en rondleiding voor Gidsen hebben we enkele accentjes onthouden:

    -       - A huge project.

    -       - Nadruk op antropoceen in archeologie en zee

    -        - Reflexie!

    -       - Het boek = meerwaarde door wetenschappelijke, sociologische, psychologisch, filosofische, ... artikels

    -       - Mirroring Ourselves

    -       - Bodemvondsten: wat vinden ze straks van ons?

    -       - Coördinator-directeur Raversyde Mathieu de Meyer: Dit is géén geitenwollensokkenexpositie, er worden geen standpunten in genomen. We tonen wel de impact, goed en slechts, op ons en de omgeving.

    -       - We tonen de TIJD van de MENS, de SPOREN van de mens, de archeologie van de toekomst.

    -       - Curator Tim Joye zet ons tussen twee beelden: die allereerste foto van de ‘blauwe’ planeet , gezien vanaf de maan, kerst 1968 en een recente compilatiefoto van de 21.000 brokken menselijke afval die nu rond diezelfde “’blauwe planeet’ zweven. Daartussen zit de groei van de ecologische gedachte.... met de voeten bijna in het kwel- en zeewater.

    -       - Ik dacht dat voor hem een ‘Antropolis’  de redding zou zijn. Maar: wat als het (allemaal) mis loopt?

    -       - Tussendoor profeteert cultuur-minnend bioloog Guido Rappé: je mag de natuur niet onderschatten.

     

    Praktisch:

    Alle info:

                http://www.raversyde.be/nl/manmade

    Lees ook de blogbijdragen waarin de individuele kunstrenaars besproken worden.


     André & Annick 

     

    13-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:Domein Raversyde, ManMade, Kunst
    >> Reageer (0)
    09-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."In Iedereen zit er Goud"

    In iedereen zit er goud

     

    Juni is de maand waarin alle twijfels wegvallen. Met een nieuwe dynamiek start het her-denken van de winter. En aangezien de nouveaux hooikoorts niet eens aangekomen is, zetten we er vaart in. (Bericht voor de vaste lezers: dit wordt een wat verwarde, onstuimige, associërende nieuwsbrief. Eventueel bewaren voor betere tijden.)

     De titel komt uit een gesprek tussen Kader Abdolah en Anna Luyten in Vrijstaat O[i]. Hij had het ook over “vergeten wie ik was,” “nieuw identiteit,” “immigratie leren begrijpen” en dus ook “in iedereen zit er goud.” Dat maakt de unieke mens rijk. Dat maakt dat iedereen uniek is en in dat unieke een rijkdom in zich heeft die liefst van al naast en met een andere uniciteit moet (kunnen en mogen) leven. Een paradijslijk gevoel.

     

    En dan zegt Honoré ∂’O daarop: spijtig dat er geen paradijs (meer) is. Zegt hij dat het unieke niet bestaat? Of juist dat door het ontbreken van dat enige paradijs, onlosmaakbaar vast aan spiritualiteit, men uniek kan zijn. Dat in een spiritualiteit zowel kunst als kunstwerk misleidt. Uniek is meerlobbig. Alles is ten andere uniek, omdat je wetenschappelijk kunt vaststellen dat er telkens minstens een minuscuul verschilletjes is met ‘de ander.’ Hij kan ook bedoelen dat het goed is dat er geen paradijs is, want zo ontstaat “engagement als gevolg van een minder geslaagde wereld. Dat is reageren op wat rond je gebeurt en is. Ik ben dus nog altijd op zoek naar gesprekspartners over religiositeit, spiritualiteit... Ik heb mijn boekenleveranciers in Oostende en Brugge gevraagd op zoek te willen gaan naar precies dat: hoe leg je spiritualiteit en geloof uit vanuit een standpunt waarin beiden onbestaand zijn, geen referentie zijn.

     

    Onderweg vind je passages over één en ander:

     

    Passage 1

     

    “Radicale islam reageert op radicaal atheïsme.  Een artikel van Ward Daenen en Bart Eeckhout over Bas Heijne’s[1] Huizingalezing[2] in Leiden op 13 december 2013. Enkele passages, cursief gepresenteerd:

     

    “Economische groei is een obsessie geworden omdat mensen geen idee meer hebben hoe een samenleving in te richten of te waarderen.” (Daenen & Eeckhout, 2013)

    Ik zet daar een passage uit Primo Levi’s boekje “Is dit een mens[3]” bij: “Van tijd tot tijd gaat er een weg , brengt een bezoek aan de Beurs en komt terug met de laatste berichten.” (Levi, 2013, p. 98) Over een aantal pagina’s vertelt Levi hoe de K.L.-bewoners die niets hebben – niets anders dan zichzelf en het restje dat die honderdduizenden overhouden en nalaten uit dat niets -  toch nog een soort beursgang kunnen organiseren voor een naaidraadje, een knoop, een plukje brood, de notering van een bevroren kool. Dit lijkt een organisch gegroeid beursgebeuren als een diep menselijke  noodzakelijkheid.

     

    Waar iets is en waar spontaan aan ruilhandel wordt gedaan, ontstaat een economisch leven: ‘iets’ kan altijd verhandeld worden met een meer- of minderwaarde. Dat zit in ons gebakken en hoe filosofisch, romantisch, religieus, whatever je alles (wat heel veel is) benadert, het blijft tellen. “Er bestaat een grote discrepantie (ongelijke vergelijking) in een samenleving die in de feiten divers is, maar die pluriformiteit in de geest niet geaccepteerd heeft. (Daenen & Eeckhout, 2013)” Deze veruitwendiging naar het sociale stelt bv. dat alles ongelijkheid is. Eén mooie vlag voor ongelijke ladingen. De twijfel domineert, dromen verdwijnen. Dromen bestaan immers uit opgeslagen kennis in een nieuw mengsel. Is er dan niets dat los staat van het mens-zijn en dus dat mens-zijn kan corrigeren? Wat kan evenwicht brengen tussen zijn en worden?

    Bij Darwin[4] op de thee gaan: “Evolutiebiologen van Charles Darwin tot Daniel Dennett hebben ontrafeld dat de mens evolutionair is uitgerust om beelden te vormen om houvast te krijgen op een wereld die hij niet kan bevat-ten. Dat leidt tot een paradox, want zij leiden de strijd tegen de betovering en de religie. Maar net uit hun bevindingen volgt dat de hang naar betovering bij de mens hoort.” (Daenen & Eeckhout, 2013) Darwin vanuit de oorsprong, Dennett[5] en de ingebakken mogelijkheid tot vermijden van wat met die oorsprong meegekomen is. Zoeken naar het zijn van alles dat in en om ons is, omdat we zelf een code hebben geschreven met de dingen die we hebben gezien, kunnen zien, dus opnieuw kunnen zien. We hebben mysteries verwoord en ontdaan van hun mysterie. Blijft over: geloven of niet geloven. In alles, bijna alles, in altijd iets meer of minder dan alles. Afwegen van feiten; redelijke standpunten. Zo verkleint de verwondering voor de ongekende dingen. Dingen die we nog niet kennen en die dus (?) nog niet bestaan in onze vertaling (!).

     

    Dan kom je bij het woord ‘hoop’ dat zoveel vullingen heeft. Waar begint rede en start hoop? “Darwin kunnen wij accepteren, maar we kunnen er niet naar leven. Wat is je leven nog waard als je liefde reduceert tot een louter chemisch proces?” (Daenen & Eeckhout, 2013) De auteurs nemen een standpunt in: reduceren in plaats van bedenken. Hij geeft een betekenisverenging mee, waardoor we nieuwe openingen krijgen: de rede is alles, maar begint bij de verwondering.

     

    En onze kunst dan? Zeker rede en verwondering. Daar komt Camus op tafel: “Ik geloof te weinig in de rede om een filosoof te zijn, zei Camus. En ook: ik wil weten hoe je moet leven, vooral als je moet leven als je noch in god noch in de rede gelooft.” (Daenen & Eeckhout, 2013) Wat ligt tussen een god en de rede? En wat als een god uit de rede ontstaat of die god rede is? Bijvoorbeeld.

     

     

    Passage 2

     

    Mag ik tegenover passage 1 iets anders zetten? Enkele fragmenten uit een boekje dat jaren naast me op een bed-bijzettafeltje lag en af en toe aangeroerd werd. Jaren over gedaan en uiteindelijk niet beklaagd: Arnon Grunbergs ‘De Mensheid zij Geprezen, Lof der Zotheid 2001.

     

    De optelsom van wat volgt noem ik graag: tegenstelling. Dubbele tegenstellingen dan nog wel: Grunberg verdedigt zijn ‘mens-cliënt’ door het historische onmenselijk af te vinken tegenover de daden van zijn mens. Mensheid tegenover individuele mens? En wat ieder mens als cultuur meedraagt. Collectieve cultuur net als collectief geheugen. En waar zit Kadar’s Goud? In de bruikbaar van de fragmenten in een Dialoog of een FiloCafé, bijvoorbeeld. En onderweg komen we nog eens in het Paradijs van ∂’O.

     

    “Als je de mens omlaagtrapt, lijk je al snel een genie of wat daar tegenwoordig voor doorgaat. Daarom hebben zo velen er belang bij anderen omlaag te trappen dan zelf omhoog te komen. Als je omlaagtrapt, blijf je stilstaan, en toch lijkt het alsof je omhooggaat.” (Grunberg, 2002, p. 7)

    “Wie zijn principes boven alles stelt, kan beter meteen in een doodkist gaan liggen. Alleen wie zijn principes opportunistisch toepast en er net zo makkelijk afstand van doet als van een oude schoen, maakt kans op een redelijk aangenaam leven.” (Grunberg, 2002, p. 11)


    “Wie hogerop wil komen in deze wereld doet er goed aan de mens belachelijk te maken, zijn talenten in twijfel te trekken, hem nooit het voordeel van de twijfel te gunnen en uitvoerig stil te staan bij de paar misstappen die hij langgeleden heeft begaan.” (Grunberg, 2002, p. 14)

     

    “Mijn cliënt volgde de uitbeelding, en de uitbeelding zelf imiteerde alleen andere uitbeeldingen.” (Grunberg, 2002, p. 15)

     

    “Iemand moet eens uitleggen wat schuld eigenlijk is. De ene helpt dertigduizend man om zeep en er wordt een standbeeld voor hem opgericht, de andere raakt verblind door zijn hormonen en wordt levenslang opgesloten… De schild is uitgevonden om van de verdachte een betere slaaf te maken, en de schaamte is hem opgedrongen zodat hij nog efficiënter gedirigeerd kan worden. Hij is zijn eigen bewaken geworden.” (Grunberg, 2002, p. 24)

     

    “Men herkent de woorden nog van vroeger, maar het is betekenisloos geluid, omdat er geen werkelijkheid meer is waarnaar ze verwijzen.” “Het huwelijk is op het paradijs na een van de meest gruwelijke uitvindingen die de mens zijn opgedrongen. Wat je hebt, valt tegen.” (Grunberg, 2002, p. 29)

     

    “Winnaars zoeken meestal geen verklaring voor hun winst.” (Grunberg, 2002, p. 42)

     

    “Zij, de verliefdheid, is niets anders dan eigen verlangens en wensen geprojecteerd op een ander.” (Grunberg, 2002, p. 51)

     

    “Hoe lang duurt het voordat dat nu een geschiedenis krijgt en een toekomst, en dus ophoudt illusie te zijn, maar bittere werkelijkheid wordt?” (Grunberg, 2002, p. 52)

     

    “Een wijze heeft een tijd geleden al gemerkt dat het alleen aan onze korte levensduur te danken is dat wij de winnaars van vandaag niet zien veranderen in de verliezers van morgen.” (Grunberg, 2002, p. 106)

     

    “Ons lichaam lijdt onder wat ons op de markt verkocht wordt als ziel.” (Grunberg, 2002, p. 113)

     

    “De beschaafden hoeft nooit twee keer te worden gevraagd om voor rechter te spelen en zijn zo beschaafd dat ze het volstrekt onnodig vinden aan hun oordeel te twijfelen.” (Grunberg, 2002, p. 118)

     

    “Boven iedere poort naar deze wereld, boven iedere baarmoeder hangt in koperen letters mijn naambordje: Arbeit macht frei. “ (Grunberg, 2002, p. 123)

     

     



    [i] 20.05.2016

    09-06-2016 om 21:22 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Kunst
    Tags:KUnst, Literatuur, algemeen
    >> Reageer (0)
    02-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World Press Photo in Knokke

    WORLD PRESS PHOTO

     

    Knokke, Scharpoord, tot 12 juni 2016

     

    Je onthoudt wat je ziet. Wat je ziet is voor jou duidelijk aanwezig. Het is belangrijk genoeg om je aandacht te trekken en te houden. Het moet – als het ware – in tegenstelling zijn tot wat op dat moment door je hoofd gaat. Een contradictie of een paradox. Ik blijft beide woorden vaak herhalen. (Ogenschijnlijke) tegenstrijdigheid. In tegenstrijd met wat ik op dat moment verwacht. Heel duidelijk en pertinent, en dat blijft ook zo, of eventjes tot herkenningspunten opgehaald zijn. Een foto is ieders realiteit, maar in een andere tijd en ruimte. Wanneer je ‘in’ die context bent geraakt, begint herkennen, appreciëren en reflecteren. Een foto... daar kan je ontzettend veel mee doen.

     

    World Press Photo[i] probeert al jaar en dag via een selecte en zeer strenge jury, die foto’s te lauweren die technisch zuiver gemaakt zijn én tegelijkertijd zo’n paradox doen ontstaan. Voorbij verwondering. We raden aan de link te gebruiken om de foto’s traag één voor één te bekijken. Lees  ook hierna enkele passages van mevrouw Tessa Hetharia, Project Manager Exhibitions bij WPP.

     

    Kijken is belangrijk.

     

    De tijd nemen: “Wanneer u maar nieuwsgierig genoeg bent, zult u stoppen. U zult kijken naar de foto, misschien iets nabij stappen om het beter te zien en wellicht de tekst lezen om te ontdekken waar we zijn en wat we zien. In de weergaloze tred van de dag, is het stoppen al heel wat...”

    Denk niet dat je alles kunt begrijpen. Van poserende meisjes in een klein Spaans dorp weet niemand “waarom ze zo serieus en boos kijken ...” niemand.”  Onthoud: “... de fotograaf (nodigt) uit om dichterbij te komen. Om ondanks de chaos en onrechtvaardigheid de rust te nemen als beschouwer.” Het is de bedoeling van de fotograaf om “om (ons) iets meer te doen begrijpen van wat er gebeurt.” En ze citeert een laureate: “Photos can present empathy that text and words cannot.” Waarna ze besluit: “Ik hoop dat u met precies dat gevoel hier vanavond weggaat: dat u even stil bent blijven staan en iets van verbondenheid hebt gevoeld.”

     

    Fotografie op andere plaatsen.

     

    In Oostende: Exposure Value: www.yvon.be

    In Brugge: 44 Galery: www.44gallery.be

    In Antwerpen: FotoMuseum: www.fotomuseum.be

    In Parijs, Grand Palais: www.seydoukeitaphotographer.com/en

    Enz....

     

    Ken je andere locaties? Stuur ze door!!!

    02-06-2016 om 09:14 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Kunst
    Tags:Kunst, fotografie, World Press Photo
    >> Reageer (0)
    01-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:

    S.E.A.S. = SCHARPOORD[i] EXPERIMENTAL ART SPACE:

     

    Knokke-Heist heeft zo zijn/haar eigen kunststijl. Niet te moeilijk, met een snuifje surrealisme, decoratief én pertinent, prijzig en met zicht op tijdloosheid, als je wil sparen in de Zoute-stijl. Geen probleem, elk zijn stijl (en portemonnee).

     

    Het Cultuurcentrum Scharpoord geeft al jaar én dag kansen aan jonge kunstenaars die los gaan van de traditionele paden en iets uitproberen. Vandaar SEAS = kom het hier tonen en reflecteer samen over de appreciaties. Niet meteen makkelijke kunst, maar een praatje met de kunstenaar helpt.

     

    Momenteel is er Jill Vandorpe[ii] met een presentatie: What about the things that Break?

    Kijk eerste even naar haar werken via de website van Jill Vandorpe. Daarna kan je best overweg met het tekstfragment  dat we uit een interessante blog gehaald hebben:

    “In mijn werk vertrek ik altijd vanuit mijzelf en mijn eigen wereld. Gevoelens, gebeurtenissen, herinneringen en schrijfsels komen er in voor. Voor mij is kunst een andere vorm van taal of communicatie. Ik wil beginnen waar de taal niet meer kan en de poëzie het overneemt. Poëzie die een ruimte in taal creëert voor de dingen die niet meer te verwoorden zijn. Poëzie laat plaats aan onze interpretatie maar leidt ze bijna onmerkbaar door een spel van verbergen en tonen, metaforen en symboliek. Mijn beelden construeer ik op deze manier.”[iii]

     

    Wat doe je met dingen die breken. Hou je ze weg, verstop je ze tot je meer afstand hebt kunnen nemen of plaats je ze voluit in beeld zodat je in woorden en lijnen afscheid kunt nemen. Het beeld wordt dan een herinnering en in de massa van die gebeurtenissen een metafoor voor een herkenbaar gevoel. Wat moet je in vraag stellen? In welk beeld staat iets dat jij herkent alsof het van jezelf is? Waarom is een vinger nog geen hand? En als het breekt: waarom dan, waarom dat? Was het gewicht van herinneren te zwaar? Moet iets vervagen, verdwijnen, slechts een spoor van potlood, verf, stof, plaaster, ... nalaten.

     

    “Mijn werk speelt zich voor een groot deel af op papier. Ik maak zowel tekeningen (met verschillende media) en grafisch werk. Steeds meer introduceren zich ook kleine sculpturen. Deze laten de beleving van een werk op een andere manier toe dan 2D werk. De opstelling van de werken vormt uiteindelijk mee de inhoud van het werk.
    Het vertrekpunt bij het maken van een beeld kan vaak iets heel klein, onbenullig zijn (vandaar de titel van mijn vorige tentoonstelling ‘Something of nothing’). Al te vaak projecteren wij als mensen onze wensen, hoop en verlangens in kleine objecten (vb. souvenirs, talisman, ..). In mijn werk hou ik ervan om deze dingen niet alleen af te beelden maar ook om het werk zelf als iets symbolisch maar ook poëtisch te presenteren. Voor mij is het aan de toeschouwer om het gevoel en de betekenis van een werk opnieuw in te vullen zoals een woord in een gedicht een suggestie naar vele verhalen kan vormen.”[iv]

    Ik lees haar gedicht en denk eerder aan “What about the things YOU break?” Iets dat uit zichzelf breekt, heeft iets in zich dat doet breken. Met de klank van broosheid die in de ets, grafiek[v], kleinsculptuur, setting opduikt. Neen: niet de broosheid van vrouw, maar de broosheid van object en tijd, van feit en houdbaarheid, van omgeving en aanvoelen.

    01-06-2016 om 11:37 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Kunst
    Tags:Kunst, Knokke, Scharpoord, Jill Vandorpe
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken

    (Ceci n’est pas un ‘Mijnheer de Burgemeester!’)

    Locatie: op café in Gent. Schuin over me: een man en een vrouw – lunch break? – thema: over macht. Methodiek: woord/wederwoord. Vaak versterkt door de mimiek die met de intensiteit van het gesprek ook grilliger wordt. “Hàhà...” (afwijzend, laatdunkend)... “Hoe is het mogelijk...” (bevestiging van de gesprekspartner.) Alles is goed verstaanbaar. Dit is een muziekloze plaats.  “Ik heb begrepen... maar ik weet het niet, hé ... maar allé...” Kneukels op tafel tikken om iets daarvan te bevestigen. Of om de bewering tot op een manier te bevestigen. ‘Hoe dan ook, een studioke aan zee zie ik wel zitten, ja.” – pauze – “Ja, wat wil je...” Thema was: zwembad in Oostende. En dat ze daar nogal wat aan het doen zijn. Bouwen en afbreken. 

    Ondertussen geen verder nieuws meer. Ik denk dat we af en toe zullen moeten polsen. Volg ondertussen de groei van de petitie http://www.petities24.com/zwembad-oostende.

    Ondertussen een pertinente vraag gekregen: Wat is het standpunt van DEMENT in dit dossier. Ik heb navraag gedaan maar (nog) geen antwoord gekregen. Wel één en ander teruggevonden op hun site. 

    “Dement wil in het dossier van het stedelijk zwembad een genuanceerde positie innemen. Dit dossier onderscheidt zich immers van andere bedreigde erfgoedpanden doordat het uitzonderlijk géén plaats moet ruimen voor alweer een architecturaal banaal appartementsgebouw in de stad. Naar verluidt zou er een publiek toegankelijk park ingericht worden. Het gaat dus voor één keer niet om erfgoed dat moet wijken voor het winstbejag van een bouwpromotor, maar wel om het algemeen belang, hetgeen de sloop van dit markant gebouw in een ander perspectief plaatst. Daarenboven biedt de sloop een unieke kans om dit stedelijk landschap, met enkele van onze meest beeldbepalende gebouwen zoals de hippodroom, de Thermae Palace, en de Koninklijke gaanderijen die getuigen van de urbanisatie onder Leopold II en het mondaine karakter dat Oostende ooit zo kenmerkte, in zijn grandeur te herstellen door de aanleg van een kwaliteitsvolle en publiek toegankelijke plaats.”

    Duidelijk. Dement trekt de kaart van de Belle (maar ook pauvre) Epoque. Lees bij de commentaren van der petitie  nr. 85 eens. Combineer dat met het ellebogenwerk rond de verkoop van Thermae Hotel en Koninklijke Gaanderijen – plus de tegenstand binnen de gemeenteraad – en traagweg ontstaat een structuur, waarvan je achteraf zult zeggen: “zie je we: ik wist het!” Met mimiek en kneukels op tafel.

    In De Grote Klok (http://www.oostende.be/degroteklok) van juni 2016 staat op p. 12 één en ander over de strandwandeling van het Parijse ‘Collectif Omne’. (https://vimeo.com/164397277) Maar ook een grandioze digitale maquette van de zeedijk ter hoogte van de Venetiaanse, de Nieuwe en de Koninklijke Gaanderijen. Let op het vervangen van de Nieuwe Gaanderij door een groene helling (vgl. oorspronkelijke toestand) en een wandelstaketseltje vanaf de Drie Gapers. Maar daarachter staat het zwembad van Felix en Tanghe al in zijn “brutalistische” naaktheid ingeperkt. Dat geeft twee gevoelens. Eerst: oef: gespaard en een grandioze plaats voor overdekte luister, zoals de stadshall in Gent. En: oei: zo levenloos, ontnomen van de functie waarvoor het brutaal weg uitgetekend was. Maar toch: ja: het is tastbaar, met een nieuwe functie én een cultuurhistorische waarde, contradictie en paradox van een stad die niet weet (of begrijpt) hoe met mens én toerist om te springen.

     

     

     

    01-06-2016 om 10:36 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Oostende - Architectuur
    Tags:Oostende, Stedelijk Zwembad, Felix & Tanghe
    >> Reageer (0)
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HISK - Open Studios 2016

    Naar halfjaarlijkse gewoonte: eerst HISK OPEN STUDIOS 2016, daarna de eindpresentatie van de laatstejaars: dit is toekomst kijken want DAAR zie je de kunstenaars die straks (en velen nu al) op internationale presentaties worden meegenomen.

     Wie zijn dat?

     Buren (BE/NL), Lydia Debeer (BE), Ella de Burca (IR), Kasper De Vos (BE), Vesna Faassen & Lukas Verdijk (NL), Aslan Gaisumov (CE), Indrikis Gelzis (LV), Elias Ghekiere (BE), Minja Gu (KR), Alejandra Hernández (CO), Lien Hüwels (BE), Pepa Ivanova (BG), Ola Lanko (UA), Almudena Lobera (ES), Rebekka Löffler (DE), Ariane Loze (BE), William Ludwig Lutgens (BE), Oleg Matrokhin (RU), Pedro Moraes (BR), Cadine Navarro (FR/US), Jonathan Paepens (BE), Joke Raes (BE), Jura Shust (BY), Diana Tamane (LV), Anne Van Boxelaere (BE), Wieske Wester (NL)

     Belangrijk is ook dat alle geselecteerden opgenomen worden in een alfabetische lijst (http://hisk.edu/mw/index.php/Artists), van waaruit je een startidee hebt over deze ‘jonge’ kunstenaar en in vele gevallen meteen een link naar hun website. Als het Belgische kunstenaars zijn, kan je hen vaak volgen via Kunstenpunt op Bamart: http://bamart.be/nl

     We zijn er zoals altijd met een uitgesproken opgewekt gevoel van teruggekeerd. Letterlijk bedoeld maar wel in de gietende regen. Meer verf dan anders (Willy Van den Bussche – PMMK - zou opgelucht snuiven), grote technisch kunnen en verf, potlood, houtskool, zelfs spelen met de eigenschappen van pertinente olieverf op transparant acryl. Video, foto, installatie, ... Alles met de toon van een aanstekelijk begin, nopjes waar minstens straks grote verwonderen en bewondering zal uitkomen (in sommigen gevallen –barsten).

     Uit de drup (het dak LEKT ontzettend – iemand noemt het: een waterval op zolder) voor we in de regen doken: nog dit genoteerd: “Dit zijn de jonge kunstenaars die één zijn met hun werk via de (auto)biografie en de anekdote. Individueel in fotografie, film van zichzelf en door zichzelf, eigen leven als inspiratie en als zichtbare context. De omgeving vastleggen als decor waarin gebeurtenissen aanleding zijn tot nadenken. Uitnodiging, in-stappen, empathie. Als acteur in een gefixeerde presentatie, de dramatiek van een land en wat dat land (waaruit je komt) vanop afstand - als dat al mogelijk zoniet af te wenden is – met je doet. 

    Ps:

    1.  Stuur een mail naar info@hisk.edu om telkens uitgenodigd te worden op de presentaties.

    2.    Nieuwe inschrijving postacademisch studie, praktijk, intervisies, tentoonstellen, ....: http://hisk.edu/mw/index.php/Application

    31-05-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Kunst
    Tags:Kunst, HISK
    >> Reageer (0)
    22-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Then Day After BEAUFORT 2015

    In de bijdrage ‘Dialoog: vluchten (kan niet meer)’ van 16 september 2015[1] waren we op zoek naar hoe we nu precies moeten omgaan met het begrip ‘vluchten’, zeker in het licht van de honderdduizenden vluchtelingen die aan en net over de grens van de Europese Gemeenschap staan. We hebben daarbij verwezen naar het kort maar krachtig artistiek moment van Vrijstaat O & Beaufort 2015: Troost en Verzet, met link naar de film The March (https://www.youtube.com/watch?v=3BW83sHDCpc = volledige versie met Duitstalige onderschrift)

     

    Het gaat altijd over wie en wat ze zijn. Over begrijpen of schrik. Over wat bij het gastcollege faculteit politiek U.G. door de rector werd genoemd: politieke berekening. Dat is de andere meetbaarheid. We nemen een aantal uitspraken van Martha C. Nussbaum mee als suikertje bij bittere koffie.

     

    Het is heel belangrijk te weten dat een duidelijke woordkeuze de basis is van de goede argumenten in een opbouwend gesprek. Filosoferen of proberen te begrijpen gaat over woorden en waarden: “Het is de meest verheven plicht van ons onderwijs en van journalisten om deze waarden te koesteren: intelligent omgaan met informatie, principieel consistent zijn, verbeelding cultiveren, samenwerken (met respect en wederkerigheid zegt ze verder in het artikel) en hoop koesteren” (Nussbaum, 2015) Ze verwijst daarbij naar Kant: zelfs wanneer we geen reden tot hoop zien, hebben we de morele plicht hoop te koesteren... terwijl we de hindernissen op ons pad proberen te overwinnen.

     

    Hoe overwinnen? “De verbeelding cultiveren is één van de belangrijkste taken van het onderwijssysteem. Daarom moeten wij niet bezuinigen op programma’s op het gebied van de geschiedenis, de literatuur en de filosofie.” (Nussbaum, 2015)

    Dit zijn drie vakken die in het middelbaar onderwijs onder vuur liggen, De meetbaarheid haalt het in de leraarskamer te vaak van het inhoudelijk onderbouwd gesprek. Ik herinner me een methodeschool die aan de wiskundelesgevers (en te snel benoemde jonge lesgevers) ten onder is gegaan.


    Geschiedenis

     

    Van het standbeeld herinnert men zich een koning op een paard. Geschiedenis dus. Waarom staat dat beeld op die plaats? Waarom is er een grote waardering geweest door de optrekkers van dat beeld? Wat met de lokale bevolking die slechts een illustratieve rol speelt? Heeft de ruimte waar het stuk staat een invloed op de appreciatie van het verhaal? Komt de waardering er door de plaats in de nabijheid van een gerelateerd paleis, kazerne, slagveld? Wat met het ruim (literair en historisch, zelfs reflectief dus filosofisch getint) verhaal? En hoe zit met de dialoog tussen beeld en kijker, tussen kijker en doorgegeven informatie, tussen informatie en duidelijke inschatting in tijd en ruimte?

     

    Alles is informatie en daaruit groeit een dialoog. Johan Idema heeft dat in “How to visit an Art Museum” (Idema, 2014) voor de kunst(en) aangetoond: neem méér tijd dan die 9 seconden. Doe een praatje met de museumspeaker, de geïnformeerde suppoost, de (permanente) gidsen uiteraard. Ik zet daar graag iets bij: maak voor jezelf een soort fotografisch essay i.p.v. losse snapshots. Een kleine powerpoint waarin je toegelaten fotografische opnames in een museum koppelt aan beelden uit de straat, jouw eigen omgeving. Vastleggen van de contextualisering zodat je niet verstrikt in nostalgie. Context is een omgeving waarin iets betekenis heeft of krijgt. Dat lijkt me zeer veilig. Door die context te vatten krijgt de betekenis een soort driedimensionale zichtbaarheid, een sculpturale vorm waaraan en waarin we andere betekenissen kunnen vasthechten tot een, tot ons gefundeerd verhaal, een uitleg, een standpunt. Is dat veilig. Ik dacht van wel, maar Rik Pinxten toonde aan dat bijvoorbeeld personenbelasting betalen – dus ik die me veilig voel betaal - een controle-voorgeschiedenis heeft. “Stel even dat men alleen een belasting op goederen zou heffen en niet op arbeid, dan zou het zelfs niet meer relevant zijn waar of bij wie je woont.” (Teuwen, 2014) Toen begreep ik dat contextualiteit zowel een eigen creatie als een inkapseling door een ander kon zijn. Ben je dan nooit veilig?

    En dan stuiten we op een woord dat nu zò véél gebruikt wordt: veiligheid. Ik heb die veiligheid gevoeld in de Javaanse en Balinese dorpen. Een familiale veiligheid.

     

    Hong Kong

     

    En wat komt er dan in de postbus? Een kunstproject over “A Living Space: The Homes of Pak Sha O” of: “What is essential for a place to be considered “Home”? How can we create a living space of our own?” Plots valt alles samen: de veiligheid die je zelf aanmaakt en die je om veilig te zijn en te blijven, op een democratische manier bespreekbaar maakt. “Through this book all these can be delivered to current and former residents, the migrated descendants, the village head, politicians, environmental carers, educators and the mass media. What makes a village a wonderful living space, is how people manage to live here as a whole. What makes an old Hakka house precious is the committing spirits to rehabilitate it over and over again. We treat this Book Launch and Guided Tours an opportunity to gather and to share, in this particular time and space, let us all redefine the intimate relationship between ourselves and the surrounding environment. http://alivingspace.hk/en/

     

     

     

    Geciteerde werken

    Idema, J. (2014). How to Visit an Art Museum. Amsterdam: Bis Publishers.

    Nussbaum, M. C. (2015, september 12). Waarden voor de toekomst: 5 opdrachten in tijden van angst. De Standaard Op Scherp .

    Teuwen, L. (2014). "Het gezin als samenlevingsvorm is een zeer recente ontwikkeling.". De Mens Nu .

     


     

    22-09-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Actueel
    Tags:Beaufort 2015 en Mu.ZEE
    >> Reageer (0)
    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VLUCHTEN (kan niet meer?)

    Naast ons bed staat een grote, zwarte, houten koffer met familienaam, adres in Oostende en de Belgische driekleur op. Een beetje vervaagd. In de kelder een ander exemplaar in roestig metaal met de naam van een ander familielid. Twee ‘souvenirs de guerre.’ Maar dan van een georganiseerde terugkeer naar huis waar thuis weliswaar weggebombardeerd is, maar vele herinneringen, kennissen, vrienden nog zijn. Na een oorlog opnieuw in vrede.

     

    Herinnering aan een metershoge draadmuur tussen de enclave van Ceuta en Marokko. We passeren met de bus doorheen een mensenmassa. ‘Niet in hun ogen kijken,’ zegt gids Ahmed, ‘want ze haten jullie rijkdom.’ Overal plastic zakjes. Aan elkaar geknoopt tot bagage, in de luchtstroom van de bus, kleurvariaties aan de lange metalen draadgrens. Even mooi als de installatie van Pascale Marthine Tayou buiten het Arsenale van Venetië (2005) tegenaan het water.

     

    Onlangs langs de steenweg tussen autostrada en strand. Een groepje in lange broek, dikke korte vest, muts en rugzakje. Donkere types zoals wij bleke types zijn. Je herkent het zeeblauw in de lucht boven de stad die voor hen nog geen echte betekenis heeft. Daar is het water tussen Europa en Engeland. Dat is het doel van vandaag. Daarna is het wachten bij het strand. Alleen: die stad heeft geen schepen meer die naar de overkant varen. Wat hebben ze hen wijsgemaakt? Ondertussen zijn ze hoopvol en met de glimlacht in de graskant onderweg. “Wie Europa eenmaal binnen is, laat zich door het Kanaal niet afschrikken.” (Van Baar, 2015)



    Wat is vluchten eigenlijk?

     

    Google houdt je tegen bij scherm nà scherm vluchten naar exotische bestemmingen. Vaak bestemmingen van waaruit anderen dan weer wegvluchten. Wegvluchten krijgt wel synoniemen: ontkomen, ontsnappen, ontvluchten, uitwijken, vlieden, vluchten. Vluchten van iets weg naar iets anders. Vluchten naar ergens wordt niet uitgelegd. De oorzaak staat vooraan (weg), de toekomst of het doel is secundair (naar). De berichtgeving staat daar wel bij stil. Vluchten naar beter klinkt anders dan vluchten voor de oorlog. En dan is het nog belangrijk te kunnen bewijzen dat je individueel en niet in groep vlucht (Vluchtelingenwerk Vlaanderen, 2013). “We are all individuals.” [1]

     

    Hoe moet ik reageren op deze gebeurtenis die door nogal wat publicaties “overspoelen en overrompelen” wordt genoemd. “In essentie gaat dit om diepmenselijk lijden. In vergelijking met de miserie in de regio van oorsprong, is dit voor ons geen onbeheersbaar probleem dat het systeem gaat ontwrichten.” (Vos, 2015) Daar tegenover staat dat het officieel apparaat ‘iets’ moet doen. Het verst van ons, en dus het ’veiligste’, is een militair ingrijpen. Een 100 jaar oude uitspraak lijkt nu nog geldig: Winston Churchill over de naar Engeland gevluchte Belgen: “Ze hadden daar moeten blijven en continentale voeding opeten (...) Alles moet gedaan worden om het militair verzet van België te ondersteunen – maar dit is geen moment voor liefdadigheid.’ (Dessin, 2015). Dat ruikt ook naar zuiver economisch denken, zoals in de titel “Economen over de vluchtelingencrisis: Migranten zijn goed voor Vlaanderen als werkgevers meer vrijheid krijgen.”[2] Maar: “Spanje heeft een jeugdwerkloosheid van 50%... In België hebben we 600.000 werklozen. In Brussel bedraagt de jongerenwerkloosheid 35%. Zeggen dat we extra arbeidskrachten nodig hebben, is cynisch.” (Vermeersch, 2015)

     

    De zwarte koffer naast ons bed wijst op de terugkeer naar Oostende. Kunnen de vluchtelingen van nu ook straks terug naar huis? De geschiedenis heeft het voordeel van overzicht tussen begin en einde. Actualiteit is vaak gefundeerd denkwerk. En alleen maar dat. Wat met die uitspraak: “Organiseren we onze solidariteit (ook deze keer) op tijdelijkheid? Of kiezen we vanaf dag één voor engagement en integratie?” (Rutten & Dewael, 2015) Dit is de vinger op de wonde: “De belangrijkste les van de Eerste Wereldoorlog is dat aan zo’n vluchtelingencrisis weinig vooraf te plannen of te organiseren valt. Daarom toont de manier waarop politici ermee omgaan zich alleen in de humanitaire praktijk, wanneer de crisis zich voordoet, en niet in de verklaringen, inzichten of meningen vooraf.” (Reynebeau, 2015)

     

    Op donderdag 18 september toonden Beaufort Buiten de Grenzen en Vrijstaat O, gratis, voor iedereen en op diverse plaatsen in de openbare ruimte, de film “The March” [3]. Zeker kijken èn opiniëren (mooi woord!). Over dat project later meer.


    Bibliografie

    Dessin, D. (2015, september 1). De dunnen grens tussen martelaar en lafaard. De Belg van 1914 is niet de Syriër van 2015. De Standaard, Opinie & Analyse .

    Reynebeau, M. (2015, augustus 24). Bed, bad en genadebrood. Wat het vluchtelingenbeleid van vroeger kan leren. De Standaard .

    Rutten, G., & Dewael, P. (2015, september 1). Willen we migranten dan 'parkeren' aan de zijlijn? De Standaard .

    Van Baar, D.-J. (2015, augustus 28). Europa kan niet zonder afsluitbare grenzen. De Morgen, Opinie .

    Vermeersch, E. (2015, september 5). 'Het is flauwekul om te zeggen dat we die vluchtelingen nodig hebben.'. De Standaard, Binnenland .

    Vluchtelingenwerk Vlaanderen. (2013, 11 12). Wat is een vluchteling. Opgeroepen op 09 16, 2015, van Vluchtelingenwerk Vlaanderen: www.vluchtelingenwerk.be

    Vos, H. (2015, september 1). De ladder van de Beschaving. De Standaard, Opinie & Analyse .

     





    [2] De Standaard 5 september 2015

    18-09-2015 om 08:45 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Actueel
    >> Reageer (0)
    02-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yogyakarta, 11 juli 2015
    (Ondertussen nieuws van de uitbarsting van de Raung vulkaan op Bali. Problemen?)
    Zicht op gids, vader, moeder, tweeling. Vermoedelijk V.S. Moeder stelt vragen, 2 kinderen lopen zwetend trendy achteraan, ze praten tegen elkaar en luisteren niet naar de gids. Vader kijkt rechtuit vooruit, los van alle personages. Zijn en weten gaan samen, maar het omhulsel 'thuis' blijft. Zeker in de kledij, maar vooral in de vragen. Ik sta bij het paleis van de sultan. Te voet op weg naar zijn waterpaleis "om de hoek." Onderweg ondergronds, fris met enkele open ruimtes, waar ik voor de derde maar definitieve keer de zichzelf-aangeboden à opgedrongen gids kwijtraak. In de nissen van de gang zitten jonge meisjes, samen, die elkaar gsm-fotograferen. Of gewoon stil maar samen sms'en. Totaalbeeld tot nu sedert de tussenlanding in Kuala Lumpur Airport: iedereen (...) van Aziatische origine in een lange rij wereldlijk gedigitaliseerd. In alle ruimtes, in alle restaurants, soms met meerdere schermen. Zichzelf en af en toe een ander zonder zichzelf fotograferen. Het gegiechel is universeel. Een universele klank, een oerklank die misschien de som is van geluid maken, klankmogelijkheden en mondfysiologie.
    De maker van de platte schaduwpoppen in buffelhuid zegt dat je geen meester in twee dingen kan zijn. Je kan ofwel vormgeven ofwel inkleuren. Een andere spreekt dat hoofdschuddend tegen. Ik opteer even voor voorstel één. Om te excelleren moet er een verschil zijn tussen twee of meer handig-heden. Twee dingen even goed doen, moet kunnen maar zal gebaseerd zijn op kennis, kunde en op de mogelijkheid om zich af te sluiten van de andere kennis, zodat het ene niet in het andere insijpelt, noem het interfereert. Kan dat wel?
    Vredeburg (voordien Rustenburg). 'Rust' van rust bewaren tussen kolonisten en sultan. Kortweg: 17de en 18de eeuw is voor de V.O.C. en nadien geven ze het zaakje door aan Holland, lees (Noord-)Nederland. Dat vraagt om fortificaties. Zoals Vredeburg waar de gemberthee succulent is. Het nationaal gevoel wordt sterk uitgetekend en aangepord in dit museum. Let wel: de daden van de Nederlanders worden zwaarder aangekleed dan deze van de Japanse bezetter. In de diorama's stroomt het bloed alleen bij de Hollands militaire acties, niet bij de intrede van de Japanse soldaten. Die zijn wel 'veroveraars' maar worden nooit onderdrukkers genoemd. Ze leggen de Nipon Martiale Wet: directe invloed op het culturele. Kinderkopjes kaalscheren zoals de traditie in Japan dat wil, maakt je (visueel) misschien tot een ander mens. Maar er vloeit géén Javaans bloed. Is dit een ander 'kolonialisme?' Ik keer vaak terug naar de tentoonstelling 'Europese Spoken' in Mu.ZEE Oostende. Hoe kijk je als (hoe dan ook) ex-kolonisator naar ex-gekoloniseerden? Het gaat over mensen waarover iemand macht heeft, over hun soms kleine maar heel persoonlijke dingen waarvoor ze een soort strijd willen aangaan. De 'Natie', de eigen bevrijde begrensde ruimte, staat symbool voor het bereik van dat 'ongemak' en het uiterste dat ze willen en zullen gebruiken om die grenzen te vrijwaren van het actieve koloniale. De residu blijft in het woordje 'ex' dat aan zichzelf en de ander blijft kleven.

    02-09-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    >> Reageer (0)
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
    Op en af. Al het zoveelste vliegtuig tussen thuis en reizen. Inpakken is nazien wat je hebt en onthouden om te kunnen herinneren wat je na-laat. Materieel gezien zijn dat afval en centen. Ik had eigenlijk graag een dagje voor het raam van de hotelkamer willen schrijven over de mensen die ik zie (bewegen) en de put die vandaag in de straat gemaakt wordt. Vandaag in de zin van vorige nacht al. Over de werfkeet en de vele rustpauzes. Of de buswaybrug die hier straks voor het raam zal staan trillen onder de forensen. Over kleuren die betekenissen hebben in de helmen van huurbromfietsen, huurwagens, de metaalblauwe Skybird taxi's. Over hun warme kledij bij 30°.
    Ondertussen. Wat blijft is wat ik gelezen heb in een vreemde omgeving van verkeer, van een zoo, van vervagend Holland. Hoe kan je het ideeëngoed van een zeer streng Holland (Calvinisme met zwart) inplanten in het vierkant van Oud Batavia? Het nationaal Museum toont organisch gegroeide (paal)huizen. Midden daarin Europese bakstenen gebouwen met hardhouten meubels voor een hardbijbelse rechtspraak. Een kwartwereld onbekenden. Is dat een verkeerde interpretatie van een onderzoek naar de gelijkheden bij de wereldburgers. De mensen van de aarde. Aardbewoners. De mens als verzamelnaam van zoveel verschillen als er mensen en soorten zijn. Wanneer de ene iets inplant bij een ander, dan wordt daar op dat moment vaak niet diep over nagedacht. Mag vaak niet eens nagedacht worden. Over zuiverheden, bijvoorbeeld. Zuiver in de zin van nadien onzuiver worden, want zuiver staat voor de overgang van niets naar iets. Zijnde en nog moeten verder zijn. Worden. Altijd worden. Zijn = is, worden = bij-komen. Zoeken, zoeken, zoeken, ...
    Ik schrijf meestal vanuit het gevoel dat eens gezien en beschreven, dat iets onzuiver wordt omdat ik er iets aan toevoeg. Dat is onjuist. Omdat zuiverheid een eigen interpretatie is van iets dat al door anderen is waargenomen. Dat houdt in dat zuiverheid alleen bestaat in oorsprong. Gevonden oorsprong en oorsprong zelf. Alhoewel: vanaf één is er al iets. Een ander woord misschien: niets. Dat is niets anders dan het benoemen van wat niet benoemd kan worden. Aangezien iedereen wil benoemen, wordt met evenveel gemak gesproken van een god en vanaf dan wordt het iets.  Zeg niet niets over een god.
    Nu even niet meer: de taxi van Endarto is er.  Straks zoek ik de navel van de kosmos in het Kreaton van Yogyakarta. Iets dat centraal staat. En waarvan men dacht dat het begin daar begonnen is. Het begin dat begint, terwijl de navel eigenlijk slechts de rest is. De herinnering. Niet vergeten. Nooit te vergeten.

    01-09-2015 om 07:57 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    Tags:Jakarta, Yogyakarta
    >> Reageer (0)
    25-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beaufort 2015: fragmenten
    1
    In de door Blog-Beaufort nooit gepubliceerde BLOG-30@30.6.2015 staat één en ander over Beaufort en Filosoferen. Ik haal dit er even uit:
    "'De voornaamste taak van filosofie bestaat erin ons gevoel van wat mogelijk is, te vergroten.' Uitspraak van Susan Neiman, opgetekend in De Standaard. (Sioen, 2014) De interviewer vraagt: "Het gaat om de balans tussen het besef hoe de wereld is, en de rationele overtuiging hoe de wereld zou kunnen zijn?" Antwoord: "Dat is wat Kant, de belangrijkste filosoof van de verlichting ons leert.... (hij) was de eerste die de twee (idee en materie) verzoende: filosofie kijkt naar de wereld zoals die is, maar met het oog op hoe die zou moeten zijn."
    Kunst doet zo-iets met je. Laten zien zoals het is met oog voor wat het ook zou kunnen of moeten zijn. Alleen: je moet er tijd voor nemen. Johan Idema n.a.v. het boek 'How to visit an Art Museum.' Zijn standpunten. (DM-Sofie Mulders, 2014)
    - Een verhaal vertel je niet in 9 seconden
    - Laat BV's een verhaal voorlezen, of een video van de kunstenaar die uitlegt.
    - Een kunstwerk komt veel meer binnen als je er gesprekken over hebt.
    - Gallery Guides en geef de suppoosten een rol.
    En bewust zijn van de wereld waarin en waaruit die kunst ontstaat. Heb ik je al vertelt van mijn Javaanse, Balinese en Lombokse (zeg je dat zo?) ervaring: ontzettend genoten en visueel totaal bevredigd. En dan plots vaststellen: er is geen kunst, alleen een organische versiering. Kunst lijkt plots 'artificieel', maar daarom in herinnering en uiteraard daarnà  niet minder mooi. Dan ga je even op zoek naar de betekenis, los van wat en wanneer Kunst IS.
    Uit deSingel Maandkrant haal ik deze zinnen waarin 'nederigheid' t.o.v. de natuur - maar uiteindelijk ook voor het ontbreken van dat artificiële dat ik plots kunst noem - centraal staat.
    - "... onze planeet (is) een sintelgloeiende bal vol magma." (Jean Bernard Koeman, 2015) Dat geeft een gevoel van verminderde voetgreep. Je stelt je de vraag: hoe staat magma t.o.v. een zomerhitte van 35°C? De meetbaarheid van temperaturen is door de mens ingesteld, maar er is een soort gevoels-discrepantie tussen Magma-aardschil-35°C-voetzool.
    - "Godsdienst en ideologie gaan dikwijls uit van de gedachte dat een zinvolle betekenis ten grondslag ligt aan het universum, het menselijk bestaan en de geschiedenis. Al eeuwen plaatsen de kunsten en de filosofie daar vraagtekens bij... Albert Camus achtte het menselijk bestaan fundamenteel zinloos en dus absurd. Maar juist in de aanvaarding daarvan school volgens hem de menselijke vrijheid om het bestaan zelf zin te geven. Anders gezegd: de zinloosheid is de oerbron van de menselijke creativiteit, de levenskunst en de kunst... Wellicht is dat mede een verklaring voor de sterke afkeer die mensen van kunst kunnen hebben: het herinnert hen te veel aan de zinloosheid der dingen."(Jean Bernard Koeman, 2015)
    Ingrijpen in het zinloze, of het zinloze zin geven, via kunst bijvoorbeeld. Dit is evolutie. Is evolutie iets op zich? Kan evolutie zonder ingrijpen door de mens? Wat is het evenwicht tussen ingrijpen, aanpassen, onderhandelen en zelfs visie ontwikkelen, allemaal binnen die evolutiegedachte?


    2.
    Dog Republic:
    "Natuur op de muur: de tuin van de toekomst zweeft in de lucht." (Sels, 2015)
    Het past bij het ideeëngoed van Yona Friedman om de natuur de vrijheid terug te geven. Dat gebeurt in de duinen van Knokke (Zwin) waar de ijzertekeningen een bos suggereren, in De Panne (Nachtegaal) waar bamboe de bewoonbare en meditatieve (oosterse) ruimte tekent en in Raversyde, kant Middelkerke, waar een iconoclast - ik noem het een onthouder van organische indrukken - beeldhouwwerk en architectuurschets is. Dat we dus de natuur als evenwaardige partner moeten zien. Vorige Beaufort deed het ook al met Casagrande (en in de zelfde lijn ouder werk van Arne Quinze) die naast zijn zandworm (Wenduine) ook boomhuisjes en woekerende natuur in interieur (Taiwan) creëert. Singapore heeft nu een 89m hoge groengevel: plant er wat sla, en je hebt een verticale boerderij.
    Enkele referenties:
    - Architectenbureau Woha: https://en.wikipedia.org/wiki/WOHA
    - Xaveer De Geyter Architects (XDGA): http://xdga.be/ ivm schipperskaai Gent.
    Zou dat dan 'mooi' zijn of behoren tot de reeks 'O Lelijk België" die in De Standaard van deze zomer verscheen? De smaak van de wandelaar is niet altijd/zelden die van de ruimdenkende architect. Wie heeft 'schuld?' (oud-christelijk woord). Bob van Reeth: "Als we ons land lelijk vinden dan is dat de schuld van architecten." (Vankersschaever, Eckert, 2015) En verder: "Koterijen zijn de volksmuziek van de architectuur... Een goed architect is iemand die erin slaagt om met hedendaagse materialen te bouwen waarbij het resultaat iets is wat er altijd al lijkt te hebben gestaan, namelijk banaliteit. Een goede architect streeft kortom naar verfijnde banaliteit, naar stille verbetering... Het is de taak van wethouders, stadsbouwmeesters en schepenen om te maken dat er consensus groeit rond openbare projecten, want de openbare ruimte is tenslotte van ons allemaal. Maar dat wil niet zeggen dat die consensus het ontwerp van bij de eerste pennenstreek moet bepalen."
    Neel dat mee wanneer je tijdens Beaufort langs/buiten de grenzen van het uitzicht wil gaan: de vorm is eerste een idee die nadien vaak door anderen 'bijgeschaafd' wordt. Het originele is boeiend. A Dog Republic toont originaliteit. Onthoudt dus dat dit een aanzet is, van waaruit realiseerbaarheid voortvloeit.

    (PS: Er is nog hoop: "...onderzoek leert dat mensen zich net gelukkiger gaan voelen met ouder worden. Ze voelen zich wijzer, zelfverzekerder, genereuzer. - (Sioen, 2014)

    25-08-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Beaufort 2015
    Tags:Susan Neiman, Johan Idema, A Dog Republic, Yona Friedman, Bob van Reeth
    >> Reageer (0)
    20-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese Spoken in Mu.ZEE
    Zaterdag 5 september van 10 tot 12u30 loopt in Mu.ZEE de maandelijkse wandeling Mu.ZEE in Dialoog. We concentreren ons op de Europese Spoken. Cultureel, bedoel ik.

    De tentoonstelling "Europese Spoken" concentreert zich op (Belgisch) Congo, dit wil zeggen op het koloniale verleden van een koning en daarna door 'milde schenking' ook van zijn 'vaderland.' Ondertussen waren een paar honderd Congolese specimen naar de wereldtentoonstelling van Brussel 1897 verscheept, kreeg het stadspark van Oostende ook al een koloniaal tintje in een avonturieren-boot en een gouden leeuw en stierven tussen 1 à 2 miljoen zwarte 'landgenoten' (want dat zijn ze eigenlijk wel, niet?) onder druk van rubber en zwaard. Dat was België, zeg maar. Maar je zou bijna vergeten dat er waarschijnlijk een verband is tussen het koloniale en het xenofobe. Xenofobie: een woordje dat deze zomer heel regelmatig in columns en reportages werd aangehaald. De krant fulmineert over levend slachten en over IS die denkt Mohammed na te doen door zowel borstbeelden als mensen te 'onthoofden.' In Mu.ZEE zie je een groot jager een leeuwin schieten en (uiteraard precies daardoor pijnloos) onthoofden. Het hoofd er af omdat de geest zo sterk is? Het hoofd er af omdat het meest representatieve daarin schuilt?

    Die tientallen duizenden vermoorde Congolesen zijn iets anders dan de 60 miljard dieren die per jaar voor ons op de slachtbank verzeild geraken. Maar die paar zinnen uit het artikel wil ik meegeven in de vergelijking mens/dier. Lees ze en zoek het verschil... als je het vindt: "Lijden komt voor alles. Het is dé universele subjectieve ervaring. Lijden komt voort uit wie we zijn." En over de politiek die daarrond huppelt: "Politieke recuperatie is van alle tijden. Het is een bekende tactiek: het eigen gelijk trachten te halen door een karikatuur van de tegenstander te maken." (beiden Tobias Leenaert, 2015) Wat doen we daarmee. Lijden en lijdzaamheid als thema voor Europese Spoken. Lijden is eerder fysisch, de psycholoog en psychiater zullen me tegenspreken; lijdzaamheid is een attitude, een houding aan beide kanten van het meemaken. Lijdzaam toezien en lijdzaam ondergaan. 
    Hoe pas je dat in de actuele volksverhuizingen? Beiden lijden. De kranten becommentariëren dat uitvoerig. Er worden muren geplaatst. De langste staat onderaan de Verenigde Staten. De hoogste in het Palestijnse land dat door Israël 'geleend' wordt. Muren van terughoudendheid, van afschrikken, van verstoppen, van beveiligen, van conservatief. Muren van eigen gelijk, van bijbelse geo-posities, van historische slagvelden en na-besprekingen. Muren van 'geslonken veiligheidsgevoel' zoals Henk van Houtum door het NRC Handelsblad laat noteren. "In samenleving zie je altijd enerzijds een drang om naar buiten te gaan en grenzen te slechten en anderzijds een neiging om zich af te schermen en het bekende te conserveren." En 'Muren dienen vooral politieke en psychologische doelen.' (Wilmer Heck, 2015) In Congo geen muren. Alleen een lange rivier en heel veel bomen.

    20-08-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Mu.ZEE Oostende
    Tags:Europese Spoken, Mu.ZEE in Dialoog
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
    Mu.ZEE in Dialoog zoekt tijdens haar maandelijkse wandeling (zie www.muzee.be) naar wat er onder de eerste laag van elk kunstwerk ligt. Voor de wandeling van 22 augustus zoeken we enkele aanknopingspunten bij de werken van Lili Dujourie. Grasduinen in de documentatie levert een eerste 'triage' op.
          a. De eerste filosofen gaan ervan uit dat 'de geest', het bewustzijn, het alleenrecht heeft op alle vaststellingen. Is het niet in het nu, dan zeker in wat vooraf ging, a priori, want dat is nu eenmaal alleen 'be-denk-baar' in die geest. Het feit van het zijn - het zijnde - is een denkproces. Met de kleiwerken 'Initialen der Stilte,' 'Les illusions de la mémoire,' 'Memoires van de handen,' en 'Epigrammen' graaft Lili Dujourie in deze mooie modderpoel (klei, versta je ...) We kijken in twee richtingen: die van het ontdekken en die van het her-uitgeven, vrijgeven, van die ontdekking in de vorm van een abstracte of een naar de realiteit associërende vorm. La chair du monde (Merleau-Ponty), de huid, het lichamelijk zintuiglijke is de eerste ontvanger van de signalen van het object (de kleivorm) door het subject (de voelende en denken mens). En dan hebben we het over de kunstenares. En wij? Missen we de trein omdat we het kunstwerk niet mogen aanraken? Of kan je voelen met je ogen? Is dat voelen of denken dat je voelt? "La forme que nous avons sous les yeux, seule trace de la main qui l'a engendrée. (Dubois Colette, 2007). Meer: als je dan al iets ziet, is "wat niet zichtbaar is" dominant en stuurt de blik die over het landschap (...) glijdt.  De leegte rondom... een spel van aan- en afwezigheid." (Philippe Van Cauteren & Phillip Van den Bossche, 2015)
          b. De tentoonstellingen van Lili Dujourie krijgen mooie (onder)titels of mee: Initialen der Stilte...een oeuvre dat het geruis van de vrolijke kunstwereld niet verdraagt. (Luc Lambrecht, 2007) en Plooien in de tijd (Mu.ZEE en S.M.A.K. 2015). Of omschrijvingen als 'rituele plechtigheid' (Christine Vuegen, 2007), retour aux sourcies: la main, les gestes et l'argile. (Colette Dubois, 2007). Maar wat doen we met 'een sfeer van melancholie.' (Luk Lambrecht, ...)
          c. De sculptuur. Minstens drie dimensies. Een object in de ruimte geplaatst (wat tijd vraagt). Onbeperkt in vorm, van blad over natuurlijke materie tot gebeeldhouwd (behandeld) in een omgeving rechtop, op sokkel of tafel, op de grond, tegen of aan de muur. En de tijd van plaatsen en kijken. Een totaalbegrip dat ver van de koning-op-paard beeldhouwkunst staat. Sculpturaal wordt landschappelijk door de plaatsing van elementen op een vlak. Het verhaal van meegaand kijken langs die lijnen van geruislose geschiedenis in handgrepen en meanders. Bij het recentste bezoek aan Mu.ZEE kon ik niet loskomen van het gevoel dat ALLES sculptuur is. ("une approche sculpturale évident..." C.L. 2007). De ruimte wordt bepaald door de setting van alle stukken. De los gekleefde veelkleurige reepjes papier achter glas of aan de muur, de plaatsing van projectoren of screens, de hoek van twee gesneden marmerplaten, zelfs de foto's die registraties zijn van dimensies.  "... la scénographie précise. L'espace d'exposition est alors l'agencement des restes d'un décor; toujours actuel, toujours disposé à laisser la scène s'y rejouer. (Dubois Colette, 2007). En alles be-handeld: "Elk van jouw werken wordt getekend door de handen en handelingen van de maker. Of het jouw eigen lichaam is of de voorzichtige manipulaties van jouw eigen handen in wat voor materiaal ook, het gebeurt met de inertie van l'ennui." (Philippe Van Cauteren, 2015)
          d. (Kunst)Geschiedenis. Letterlijk vanaf haar ervaring met werken van Mark Rothko, Clyfford Still en Barnett Newman tijdens Expo '58, het minimalisme, arte povera, Fluxus, conceptualiteit. Naar de (Vlaams) barokke plooien, de grisailles in Videowerk en het geëngageerde van papier-maché uit financiële publicaties. "Bijna ben ik in de verleiding om te zeggen: 'Lili Dujourie is een hedendaagse Vlaamse oude meesteres.'" (Sabine Folie, 2015). Waar Lili Dujourie de tijd in de ruimte presenteert, of zichzelf laat presenteren via het kijktempo van de bezoeker, werkt ze zelf vanuit een opeenvolging van universele stijlen. Moet dat leesbaar zijn? "Alleen historici zoeken naar (en vinden dus ook altijd) referenties . Met kijken heeft dat uiteindelijk niet zoveel te maken, want men kijkt dan vanuit het perspectief van wat men al weet." (Phillip Van den Bossche, 2015) En: "Het betekent dat het gesedimenteerde geheugen van een historisch repertoire in verbinding wordt gebracht met het heden." (Sabine Folie, 2015)

    20-08-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mu.ZEE Oostende
    Tags:Lili Dujourie
    >> Reageer (0)
    19-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jakarta, 9 juli 2015
    Een Zoo, een dierentuin, is de perfecte illusie. Wat zegt me dat? De locatie, wat het doet voor de mens, met de mens, en in welke mate voor wie en wanneer. Gewone vragen. De wasem van uitlaten en het gebrek aan parkjes in Centrum Jakarta sturen ons even buiten de stad. Naar een Zoo. Zo'n locatie op zich kan 'natuurlijk' ontstaan zijn of door menselijke ingrepen. Vraag: is het maken van een nest een inbreuk van de natuurlijkheid van een locatie. Een Zoo is een nagebootste natuurlijkheid. In zo'n mate dat de natuurlijkheid zo dicht mogelijk benaderd wordt, terwijl het visueel duidelijk wordt dat er veiligheidsgrenzen zijn. Daarover ligt een vermoeden van zoeken naar perfectie, weerom in de mate dat iets uit de natuur perfect kan nagebootst worden. Een benadering van dat natuurlijke met uitsluiting van het schadelijke voor zij aan de andere zijde staan van het geïllusioneerde. Die illusie is vals, de natuurlijkheid is een valstrik. Omdat de ingrepen maken dat er zowel materiële veiligheid is als doorgedreven hygiëne, zorg, voedingsschema's, ... De leeuw van Sumatra is een opeenvolging van herkenbare houdingen, herkennen uit fotografische impressies uit bijvoorbeeld een boek. Poseren dus. Ik had in deze Zoo een Vlaamse koe verwacht, maar dat is een gedomesticeerd beest. Alhoewel: de geketende olifant van Sumatra met kind...

    19-08-2015 om 15:15 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
    Hoe symbolisch dat beide gebedsplaatsen bij elkaar staan. De moskee en de kathedraal. Tegen het groen, wit en zwart van een gebedspaleis in volle Ramadan staat de grijze neogotiek van lijden. Een kerk in vol modernisme want het kantwerk van de spits is vervangen door een spits in staal en klinknagels. Brooklyn Bridge of Demey-sluizen. Dat maakt het grijze witter, mooier, oud-actueler. Binnen: zeer eenvoudig. Een Javaanse christen (denk ik dan) zit onder een schemerlamp bij de rotanstoelen en herstelt lijn per lijn het rieten zitvlak. Geen info over de stijl, wel over de god.
    Daarna de straat oversteken, schuinweg doorheen 4 drukke rijen bromfietsen. Blijft een beetje op weg naar onbewuste zelfdoding terwijl een politie - (polisi) - agent het verkeer probeert te temperen. Het blijft een kwestie van starten en niet stoppen.
    Om de hoek: de Protestantse kerk in een rotondo-gebouw. Somber in de houten luisterbanken, de ernstige stoelen, de loges. De gemeenschap in rijtjes van bijbelcijfers. Toch is er een verwijzing naar gemeenschappelijkheid, méér dan in de rijen kerkstoelen, minder dan op de bidtapijten. Gemeenschap die overal gelijk is maar anders ingebed wordt: lezen en luisteren. Uit een boek. Vaak een zwaar en donkergetint boek.

    Bussen zijn een kwestie van 'yes' zeggen en verstaan. En wachten op een Hati Hati (let op, bijvoorbeeld bij het uitstappen). Yes naar het deeltje Koto, maar ze vergeten de overstap aan te geven. Yes, en zo kan je uren door de miljoenenstad bussen, en zie je vanuit de hoogte de wijken waar het jappenkamp van Jeroen Brouwers was. Nu zijn het kanalen die op regelmatige afstanden gebaggerd worden, langs sloppen die misschien door de vergelijking uit herinneringen sloppen worden, maar het niet zijn. Ze hebben een eigen leven van passanten praten onder elkaar, winkeltjes op iedere open plaats, vlaggetjes en wijkpoorten. Na een Nationaal Museum zie je geen historische palmdaken maar golfplatendaken, met rubberbanden of steenbrokken verzwaard. Dakpannen die verbrokkelen over verzakte balken. De intimiteit van gehurkte mensen onder een elektriciteitspaal waartegen hoge planten leunen en waarover een plastic zeiltje zon of regen tegenhouden. Eetkarretjes, aanschuiven met een praatje, wat wachten en gehurkt eten. Allemaal vriendelijk. Méér dan die knorpotten in het Den Haag van toen, van Couperus.

    19-08-2015 om 14:57 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    >> Reageer (0)
    15-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beaufort 2015: De Grens?
    De zomerreis naar Java, Bali en Lombok heeft minstens één thema meegebracht: geen kunst gezien. Kan dat? Ja. Geen hedendaagse kunst, geen performances, geen affiches over tentoonstellingen, geen concert. Maar niet niets, uiteraard. Dat stukje Indonesië toont moskee-architectuur, groen met zwarte Arabische arabesken, neogotiek met staal/klinknagel spitsen, affiches voor de Ramadan, naturalia in alle Hindoeïstische altaarstukken, geel-goud en wit, bloemen, tempels met mythologische verhalen in donkere lava-tinten. Alles van een tijdloosheid waarover op andere plaatsen kunstwerken worden gemaakt. Waarop op andere plaatsen gereageerd wordt. Niet op batik, niet op buffelhuid, niet op handgeweven nappen.Of toch: de paar verf op karton stukjes die ik in de kelder van de Passar (markt) van Ubud vond, lijken de verticale kronkel van Spilliaert en Munch te kennen. Maar ze kennen hen niet: gelijktijdigheid bestaat. Kunst heeft er een andere naam. Misschien ritueel of vormelijke overgave. Misschien diep-menselijk en door die mens goed te begrijpen.

    En dan kom je thuis, je rent de dag nadien naar de dichtstbijgelegen inzet van Beaufort en je verdrinkt onder een stroom kritieken die je al had voelen aankomen in de digitale krant, een grote kwart-wereld eerder. Onbegrip, omdat kunst uiteindelijk niet bestaat. Kunst is iets dat anderen niet begrijpen maar die wel centen kost. Kunst kost dus. En daar wil je iets tegenover zien. Niet houten stokjes of gebroken mosselschelpen, geen overschilderde Brusselmans of roestige metaaldraden. Dat is artificieel, mijnheer. Wij willen iets dat op zijn minst de waarde van het budget heeft, dat blijft nazinderen bij de toerist die het bij een pint en mosselen bespreekt. Kunst is een aanzet, een pauze, een aanleiding, ...
    Kunst is een deel van het economisch evenwicht, waarbij kost en opbrengst minstens gelijk moeten zijn, in het geval van kunstbeleving, en de opbrengst hoger moet uitstijgen in geval van toeristische receptie. Voila.

    En dan kom je dus thuis, je rent de dag nadien naar de dichtstbijgelegen inzet van Beaufort, op zoek naar die uitgewerkte meerwaarde waarvan de basis zo mooi in dat oceanische wereldje lag, je ziet het, je hersenen beginnen opnieuw te kronkelen rond hun assen van kennis en fantasie en zie: kunst is geboren. Kunst bestaat dus niet op zich maar uit de mens. En dat kan je niet budgetteren. Uitleg geven is niet te becijferen. Is gratis. Maar hoe leg je dat uit? Eenvoudig: iedere kunst-gebeurtenis moet in de komende jaren aandachtig ingeleid en begeleid worden, zodat kijker en verkozen dus in-gestemde politicus mee kunnen gaan in dit zeer menselijke verhaal.
    Wij geven een aanzet.
    Zondag 23 augustus om 10 en 14 uur in Het Zwin, Knokke en zondag 30 augustus om 10 en 14 uur in de Nachtegaal, De Panne. Gewoon aansluiten, systeem vergeet-de-gids-niet.

    15-08-2015 om 19:24 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Beaufort 2015
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)

    “Toerisme is big business aan de kust... focus op restaurants... maar koken kost geld. ”  (Hoste, 2015).


    In datzelfde artikel zet Toerisme Oostende zich opnieuw in de analen van ‘vreemde uitspraken’. Herinner u: schepen toerisme Dries Vermeersch: “De Oostendenaars zijn het decorum voor de toeristen.” (mondelingen bron (1) en Peter Craeymeersch - nog onlangs – over: de intellectuelen die naar Mu.ZEE gaan, verteren niet. Vandaar: De Zee. Na het lijden van Hoet komt men nu bij het gebetonneerde graf van de Baron. Ensor in affiches, visualisaties en daarna aan tafel. Zoiets als Vizit: Beaufort met pannenkoek en suiker. En dan oreert ex-minister en burgemeester-in-spe Vande Lanotte over hefboomproject, Oostende als product, attractie rond Ensor, strandclubs, en ik ruik het verdwijnen van Beaufort ten voordele van een De ZEE bis. Evolutie! 


    Evolutie? Peter Sloterdijk noteert: “Van Trotski’s ‘permanente revolutie’ en Stalins ‘permanente terreur’ tot de ‘permanente innovatie’ van de neoliberale bedrijfsadviseurs neemt elke nieuwe generatie de verworvenheden van de voorgaande op de schop.” (Roox, 2015) Dat is dus wat ik doe: het vroegere gebruiken als mest voor het nieuwe. En wat het instituut Oostende doet: met je voet in mest (als metafoor voor residu van het verleden) stappen betekent geld verdienen.

    Dat wordt een grote denkoefening. Het fecalisch gebeuren als bron voor (eet)cultuur. Wordt vervolgd!

     

    Bibliografie

    Hoste, H. (2015, juli 10). Commentaar: Ensor. Krant van West-Vlaanderen .

    Roox, G. (2015, augustus 7). De Sfinx Peter Sloterdijk: Vallen we niet aan een stuk door? De Standaard Letteren - Filosofie .



    [1] Voor bronnen: zie vorige teksten

    15-08-2015 om 12:28 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Oostende - Kunst
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs