Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    19-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Allan Sekula & Noël Burch

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Allan Sekula (VS, 1951) & Noël Burch (VS , 1932)

     

    Ik heb de film helaas niet gezien. Hij zou nog in Raversyde zijn. Misschien nog een keertje presenteren voor de gidsen?

    Ik heb ook de indruk dat de film ‘The Forgotten Space’ (http://www.theforgottenspace.net/) aanvankelijk in Beaufort05 geprogrammeerd was.

    Basiselementen: 100.000 schepen binden de wereld. Hij noemt dit ‘Large Economic Systems’: the imagenary and material geographie of the advanced capitalist world. De samengang van economische systemen en geografie. Globalisatie dus, die je aanvoelt tijdens een zeereis, zoals ook Luc Deleu dat vooropstelt.

    Een essayfilm: d.w.z. (hoeft) niet objectief te zijn, maar (mag) juist proberen om een bepaalde visie en idee over te brengen op het publiek. Gemixt, complex, richting problematieken, ongelijk maritiem milieu.

     

    De film draagt ecologie en sociologie nauw aan het hart. Hij start bij beelden over het verdwijnend dorpje DOEL, verwijst ook naar de Betuwe spoorlijn, en dekt alles met ‘the flag of convenience.’ We leven in een containertijd, een goedkope manier om goedkoop materiaal naar hier te versassen.

    Aan de wand: stils uit de film waarin geduid wordt o.a. werkloosheid, wel geld voor Guggenheim Bilbao maar niet voor de haven Bilbao, de set van Titanic die een attractiepark wordt + afvalberg die er bij hoort....


     Aanvullende info Linda: (Bron?)

     

    THE FORGOTTEN SPACE

    Het Belgische dorp Doel aan de Schelde dreigt door de uitbreiding van de Antwerpse haven te verdwijnen. De mensen trekken weg en de enige winkel heeft nog amper klanten. Het hogere doel van dit alles is dat Antwerpen Rotterdam en Hamburg moet voorbijstreven als 'poort naar Europa'. Het dorp Doel mag dan wel via een dijk beschermd worden tegen de zee, maar wie beschermt hen tegen de zee-economie? vraagt Allan Sekula zich af aan het begin van de Nederlandse productie the forgotten space, winnaar van de Orrizonti juryprijs op het Filmfestival van Venetië. Sekula trekt zich het lot aan van de gewone mensen die vermalen dreigen te worden tussen de schoepen van de zeeschepen die de oceanen bevaren om de wereld te bevoorraden.
Het vakblad Variety ergerde zich aan de 'very tired Marxist theory' van het visueel verzorgde the forgotten space, en de documentaire plaats inderdaad veel kanttekeningen bij het kapitalisme door de nadruk te leggen op het harde leven van de arbeider. Hij laat veel mensen in de transportsector aan het woord, die bevestigen dat er niets romantisch meer is aan het werken in de binnenvaart of op de goederentrein. De scheepsbemanning van containerschepen bestaat tegenwoordig vooral uit Filippino's, Chinezen, Indonesiërs, Oekraïeners en Russen, wier arbeidsvoorwaarden niet wezenlijk anders zijn dan die voor de Zuid-Aziatische matrozen uit de achttiende eeuw.

    Rijst
Aanleiding voor het maken van the forgotten space is de aanleg van de Betuweroute. De gemeente Lingewaal gaf de opdracht voor een kunstwerk, waarna SKOR met het initiatief kwam voor deze filmproductie. Hoewel een opdrachtfilm altijd wat argwaan oproept, mag Femke Halsema in de documentaire gerust protesteren tegen de Betuwelijn: "Er is inmiddels een Tweede Maasvlakte nodig om de Betuwelijn te laten functioneren."
Er is veel waar Sekula en Burch zich over verbazen of zich druk over maken. De kabeljauw uit de Noordzee die een omweg via China maakt om voor een laag arbeidsloon te worden gefileerd. De brandstof van veel schepen bestaat uit een teerachtige stof, de goedkoopste scheepsbrandstof die er is, die de oceanen laat verzuren. Maar een terugkerend punt van zorg is de slechte situatie van de mensen in de transportsector. Een vrachtwagenchauffeur uit Californië liet uitrekenen wat hij netto overhoudt aan zijn werk: na het aftrekken van de vaste lasten voor zijn vrachtwagen blijkt hij zo'n 3 dollar per uur over te houden, dat is ver onder het minimumloon.
the forgotten space beweegt zich daarbij tussen vier havensteden: Bilbao, Rotterdam, Los Angeles en Hongkong. In Californië verbaast Sekula zich over de rijst. De rijst die de Koreaanse en Indonesische matrozen aan boord eten, komt uit Californië en niet uit Korea. Hierdoor kampen de Koreaanse rijstboeren met verliezen, aldus Sekula. Ook hekelt hij Wallmart, die de laagbetaalde klanten enkel kan bedienen door gebruik te maken van de goedkoopste arbeidskrachten en hoge kortingen af te dingen bij leveranciers.
Een ander probleem dat hij signaleert, zijn de teruglopende opdrachten voor de containerschepen. Doordat er nu eenderde minder containers wordt vervoerd, zijn er soms schepen die met lege containers varen: door het lichte gewicht steekt de boeg hoog boven het water uit.

    Guggenheim
Sekula laat zich regelmatig van een sombere kant zien. Hij geeft een sneer naar het Guggenheim museum in Bilbao, "gemaakt van goedkoop Russisch titanium", een elitaire plek waar de Basken schouderophalend aan voorbij zouden lopen. Het museum, volgens Sekula een gesloten bastion voor toeristen, zou het enige eigentijdse aan de stad zijn. Het succes van het Guggenheim zou in schril contrast staan met de rest van de stad en de wegkwijnende haven met zijn grote maritieme geschiedenis. Guggenheim verdiende een fortuin door de kopermijnen in Nieuw-Mexico en Chili, zegt Sekula er nog even bij, alsof dat relevante informatie is. Dat er inmiddels weer een ander architecturaal interessant cultuurcentrum in Bilbao is gebouwd, La Alhondiga, die deze keer wel voor de Basken is bedoeld, is informatie die de documentairemakers niet meer konden of wilden opnemen. 'Bilboa is hét voorbeeld van een stad die door de investering in cultuur een economische renaissance beleeft', noteerde NRC Handelsblad op 9 oktober. Wie heeft er nu gelijk?

    Vezel
Het is in ieder geval de verdienste van Sekula en Burch dat ze de zeehandel in kaart proberen te brengen, hoe gekleurd ze dat ook doen. Van de zee zien we voornamelijk het eindpunt, de branding waar de golven tegen het land slaan. De dagelijkse stroom aan zeeschepen is aan ons zicht onttrokken. De zee wordt vergeten totdat zich een ramp als een tsunami voltrekt. 'Maar misschien is de grootste zeeramp de mondiale toeleveringsketen, die — misschien op een meer fundamentele wijze dan de financiële sector — de wereldeconomie de afgrond in leidt', beweert Sekula. Wie de zee overheerst, ruïneert de wereld, is het dreigende motto van de documentaire.
Door het gebruik van oude filmfragmenten, zoals de radioactieve doos in Robert Aldrichs kiss me, deadly, lijken de makers te willen zeggen dat film een middel kan zijn om verandering te bewerkstelligen. the forgotten space is dan ook geen neutrale documentaire die de omgeving observeert; de filmmakers geven continu commentaar op wat we zien. Door het traject van de containerlading aan boord van schepen, treinen en vrachtwagens te volgen, hopen ze antwoorden te bieden op de impact van globalisering, die is doorgedrongen tot elke vezel van de samenleving. the forgotten space, gebaseerd op Sekula's langetermijnproject Fish story, luistert vooral naar de mensen op de werkvloer, mensen die gemarginaliseerd zijn door het globale vervoerssysteem, maar ook naar de ingenieurs, planners en politici. Ze bezochten matrozen aan boord van megaschepen die pendelen tussen Azië en Europa, en de werknemers van de fabrieken in China, wier lage lonen volgens de makers de sleutel tot de gehele puzzel zijn.

    Roest
Sekula maakt veel omtrekkende bewegingen, zoals de geglobaliseerde scheepvaart dat ook doet, zodat het lastig is om een duidelijk standpunt te vinden. Hij laveert tussen een aanval op en een duiding van het kapitalisme en de scheepvaart. Hij haalt in zijn director's statement net zo makkelijk de eerste wet van het kapitalisme aan ('markten moeten zich vermenigvuldigen door buitenlandse handel of ze zullen stagneren en sterven') als de meest felle verdediger van het mercantilisme van de zeventiende eeuw, William Petty, die zei: "Er valt veel meer te verdienen door fabricage dan door veeteelt, en meer door handel dan door fabricage. Een zeeman is dus drie boeren waard." (Political Arithmetic, 1690). 
Die rekensom lijkt inmiddels wel veranderd. Zeehandel is in de ogen van velen een overblijfsel van een verouderde economie, een afgeleefde wereld van roest en krakende kabels. Er doemt een mistig beeld op van logge schepen die zware dingen vervoeren. De toekomst is aan de cyberwereld, zullen de meeste mensen denken: het reizen zal minder fysiek en meer virtueel zijn. De ruimteschepen van de toekomst zullen geen vliegende auto's zijn maar elektronische uitwisselingen. Afstand zal worden afgeschaft. Maar die mensen vergissen zich, zegt Sekula, want meer dan negentig procent van alle lading in de wereld gaat nog over zee, dus cyberspace heeft nog lang niet de overmacht. De traditionele fabrieken in de industrieel ontwikkelde gebieden zijn weliswaar versnipperd en verspreid over de hele wereld, de lopende banden zijn nog lang niet vervangen door de digitale snelweg.

    Sleutel
Sekula en Burch willen dan ook twee mythes onderuit halen: de eerste mythe is dat de zeehandel niets meer is dan een residu, een anachronisme. De tweede mythe is dat we in een postindustriële samenleving leven, dat cybernetische systemen en de diensteneconomie radicaal de 'oude economie' (de fabricage van zware materialen) hebben uitgesloten. Dat hebben ze niet. 
Hun reactie op deze 'mythen' is dat de zee de sleutel is tot het begrijpen van de geglobaliseerde industrialisering. De anonieme containers bevatten goederen die ergens anders zijn vervaardigd, door onzichtbare werknemers aan de andere kant van de wereld. Apologeten van de globalisering vertellen ons dat deze stroom aan goederen onmisbaar is voor onze welvaart. Sekula spreekt liever over "de ijle belofte van de 'nieuwe economie' en het kapitalisme, een Trojaans paard dat zich tegen zijn ontwerpers keert."



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs