Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    23-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Shane Waltener

    SHANE WALTENER

     

    Site:

    Voorspel: welke sporen (tags) zijn er in de natuur, door mens of dier gemaakt en verwijzend naar een organische dynamiek? Zo komt de kunstenaar bij de sporen van wandelende mensen, kruipende dieren, de geomorfologie van de omgeving, klimaat, ... De kunstenaar bestudeert deze sporen op diverse locaties over gans de wereld. Hij registreert de dynamiek, de beweging, de link tussen spoormaker en spoor.

    Uitvoering: op de site worden sporen gezocht buiten het bewandelde bezoekerscircuit. Op cruciale plaatsen – en wie beslist dat? een samenspraak tussen kunstenaar en vrijwillige deelnemers (o.a. Brei club Vrijstaat-O)  - plaatst hij prikkeldraadhouders uit wereldoorlog 2 (specifieke keuze) waarin koorden worden gespannen en van waaruit netwerken worden gevlochten, geweven, gebreid, ...

    De band tussen locatie, mens en tijd is volledig. Als sporen van een choreografie.  Netwerk... of tijd stilleggen in een ‘web.’

    Of de frisse ochtendnevel op spinnenwebben boven, struiken. Zo onwezenlijk in een oorlogsbatterij. Meditatief, in opbouw en aanschouw.

     

    Net als bij Performing Objects en een beetje Gorod Ustinov, is dit een duidelijk voorbeeld van Procesmatig werken. Met de Renaissance stijgt het ‘ego’ van de kunstenaar, tot op onooglijke hoogte (parallel aan de kunstmarkt?). Met Documenta’s en Manifesta’s wordt de samenwerking object/subject groter: co-creatie.

     De opbouw werd geregistreerd en de video wordt in de Vlaamse zaal getoond. De bijhorende tekst:

    Shane Waltener’s werk start altijd vanuit het toepassen van ambachtelijke technieken zoals haak- en breiwerk, weef-en vlechttechnieken. Het vindt plaats binnen een steeds veranderende interactieve en participatieve setting. Zijn recente projecten hebben ook een sterk performatief karakter. Voor Score for the Atlantic Wall creëert Waltener samen met vrouwelijke participanten (uit Oostende en omgeving) op het bestaande parcours van Atlantikwall een ‘nieuw traject’ met een netwerk van draden in het landschap. De subtiele, uitdeinende installatie heeft als opzet de hele omgeving en in het bijzonder het deels onzichtbare netwerk van tunnels en loopgraven meer aanwezig te stellen.

    Het werkproces in co-creatie startte op 13 augustus en duurde zes dagen. Eerst creëerde Waltener een aangenaam klimaat waarin de participanten experimenteerden met textiele technieken en er kennis over deelden. Terwijl ze tegelijk ook persoonlijke, sociale en culturele verhalen -verbonden met het textielambacht- uitwisselden.

    Daarna verkenden ze de site. Voorzichtig wandelden ze door het duinenlandschap met hoog helmgras, waarin nog loopgraven verborgen zitten. Er ontstonden ‘desire lines’, alternatieve, zelf ontgonnen paden. Van daaruit construeerden ze in de duinen een soort ruggengraat -met draad verbonden metalen staken- waarop zich langzaam een gehaakte netstructuur ontwikkelde. Deze werd deels op het einde van de zesdaagse door Waltener en de participanten afgewikkeld en opnieuw geconstrueerd kort voor de opening van deze expo.

    De uiteindelijke actie vond op de opening van deze expo plaats. Wat voordien gebeurd is, is voor hem louter de repetitie van het ‘stuk’/de installatie (vergelijkbaar met deze van een dans-of theatervoorstelling). Waltener spreekt over het fine tunen van het stuk alvorens het finaal wordt geïnstalleerd. Op de finissage zal het textielwerk volledig ontrafeld worden door een aantal participanten. De metalen staken worden teruggeplaatst waar ze vandaan komen. En de draad wordt terug op gewikkeld om in de toekomst opnieuw te worden gebruikt in een ander vorm, in een ander project, op een andere site.

    Bezoekersgids:

    SHANE WALTENER (UK) (°1966, leeft en werkt in Londen)

    Score for the Atlantic Wall, Installatie, (Creatie Private Tag)

    De Brit Shane Waltener geeft les aan de University of the Arts (Londen) en is verbonden aan de participatieve, interdisciplinaire kunstorganisatie Entelechy Arts in Londen. Als kunstenaar bouwde hij de afgelopen tien jaar een internationaal tentoonstellingsparcours uit.

    Shane Waltener laat zich inspireren door ambachtelijke technieken en processen. Zijn objecten en installaties refereren naar naald-, haak-, breiwerk, weef- en vlechttechnieken, vaak binnen interactieve en participatieve settings. Zijn recentste projecten zijn performatief geladen. Daarin exploreert hij de relatie tussen de handelingen tijdens het maakproces, gebaren, en de bewegingen tijdens dans. A Desire Line is een pad veroorzaakt door erosie en herhaalde voetstappen, vaak de kortste route tussen A en B. Waltener zal vanuit dit idee een choreografische score en een set van instructies met enkele Oostendenaars creëren, met een site-specifieke installatie als resultaat.

    De deelnemers weven tijdens een wandeling draden doorheen de site. Dit

    co-creatieproces brengt nieuwe zichtlijnen tot stand als mogelijk alternatieve

    waarneming van de site. Dit nieuwe werk onthult natuurlijke en door de mens

    gemaakte ingrepen, die voorheen verborgen bleven.

     

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/shane-waltener-uk

    -       http://www.shanewaltener.com/

     

    23-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    22-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Heidi Voet

    HEIDI VOET

     

    Site:

    Quasi alle geüniformeerde poppen in de bunker diorama’s krijgen een zeer vreemde pruik opgezet. Waarom? Diverse redenen:

    1.    Oorlogen zoals WO 1 & 2 hebben weinig onthouden over de vrouwen. Alles draait rond mannen, terwijl vrouwen slechts pin-ups of poetsers zijn. Opzoeking toont dat de vrouw wel degelijk een grote inbreng had in de loop van beide en latere oorlogen.

    2.    Conflicten zijn helaas van alle tijden. In de actuele conflicten zijn de vrouwen heel vaak de slachtoffers van onderdrukking tot verminking. Kwestie van de weerstand van de man en zijn groep te breken, bijvoorbeeld.

    3.    Hoe kan je die historische vergetelheid goed maken? Door radicaal in te grijpen. Door materiële verwijzingen aan te brengen naar dappere vrouwen uit Afghanistan, Irak, Nigeria, ...

    4.    De pruiken hebben een link met de oorsprong. Ze zijn gemaakt in de conflictzones, met haar van de ‘haarbanken’ waar arme hongerige bevolkingslagen centen verdienen door hun afgeknipt haar af te staan. (in dit geval: China)

    5.    Er bestaat een reeks antropologische foto’s uit de dertiger jaren, waarin etnische kapsels geregistreerd zijn.

    6.    Voor de soldaat is een helm of een pet een naam- en kleurloos symbool van zijn ‘moed’. Zonder pet staat hij naakt voor vrede. Ik bedoel: wanneer een geüniformeerde soldaat zijn pet of helm afzet, verandert zijn status volledig.

    Er is uiteraard heel wat reactie (zie gastenboek vanaf 15 september). Om dat op te vangen werd volgende ingreep gedaan:

     

    Er is wat "reuring" rondom de vrouwelijke pruiken die een aantal soldaten kregen de voorbije dagen. In de desbetreffende bunkers zal er nog uitleg uitgehangen worden over dit specifieke kunstproject (in vier talen).

    Deze tekst zal er verschijnen:

    De gevolgen van oorlog op een bevolking reiken veel verder dan het slagveld en hebben een impact op een volledige gemeenschap. In Raversyde portretteren we enkel mannelijke soldaten. De kunstenaar introduceerde 15 vrouwelijke kapsels in de bestaande diorama's. Zo eert ze met dit kunstwerk ook de overige helft van de bevolking die onder de oorlog lijdt. De geschiedenis blijft zich herhalen en daarom zocht ze naar vrouwen die vandaag de gevolgen van gewapende conflicten ervaren. De kunstenaar representeert deze vrouwen door kopieën van hun kapsels op de soldatenhoofden te plaatsen: een Afghaanse rechter en mensenrechtenactivist die in het geheim meisjes onderwijs gaf tijdens het Talibanregime, een Syrische actrice, een vrouw die als kind de Golfoorlog ontvluchtte en zich in Finland opwerkte tot een succesvolle zangeres, een Koerdische strijdster en Nigeriaanse vrouwen die de terreur van Boko Harem ontvluchtten.”

     

    De opstelling maakt dat je traag in die verbazing geraakt. De eerste twee diorama’s zijn eenvoudig langharig. Bij de eventuele gidsen kan je duiding vragen over de oorspronkelijke personages.

     

    Heidi Voet was ook aanwezig op de eerste Freestate met een muur(graffiti)werk in peperkoek met suikerspin. Tegelijkertijd in Fort Napoleon een lichtinstallatie.

     

    Bezoekersgids:

     

    HEIDI VOET

    (°1972 Herentals, woont en werkt in Shangai, China)

    Ghost of a girl, Installatie, (Creatie Private Tag)

    Heidi Voet bouwt aan een steeds omvangrijker oeuvre van installaties, video

    en sculpturen. Ze stelde solo tentoon in Parijs en Shangai en dook op in

    vele groepstentoonstellingen in o.a. Wiels, L&M Arts in Los Angeles en vele

    andere plaatsen, zoals bij het eerste project van Vrijstaat O., de referentiële

    tentoonstelling Freestate in het Oud Militair Hospitaal in Oostende. Toen maakte ze een minutieuze reconstructie van een reuzegraffiti in peperkoek en suikerspin. Dit soort transformaties in goedkope of ‘arme’ materialen is niet ontypisch voor haar werk net als het spel met gender connotaties en vooroordelen zoals de onvergetelijke reeks Fruit en Vegetables.

    In Raversyde is dat niet anders. Ze liet haar oog vallen op de talrijke diorama’s in de vaste opstelling. Deze kijkkasten beelden het leven uit ten tijde van de tweede wereldoorlog toen deze site bevolkt was door Duitse soldaten, wachtend op de vijand. Deze traditionele taferelen wil ze een ander aanzien geven, becommentariëren door de hoofddeksels her en der af te nemen en te voorzien van blonde pruiken als replica’s van etnische Afrikaanse vrouwenkapsels. Het brengt de kleine oorlog van alle dag in herinnering naast de zgn. ‘echte’ van de (mannelijke) gevechtseenheden. Deze licht surreële ingreep maakt bovendien de vrouw aanwezig in een uniform mannelijke wereld waar zij alleen bestaat als een foto, als een herinnering zonder fysiek spoor. Als een ‘ghost’.

     

    Link:

    -       http://www.heidivoet.net/projects

    -       http://www.raversyde.be/nl/heidi-voet

    22-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    21-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire

    SARAH VANAGHT & KATRIEN VERMEIRE

     

    Site:

    De eerste regisseert, de andere filmt. ‘The Wave’ vertelt over de zoektocht naar slachtoffers van de Spaanse burgeroorlog. Archeologen vinden een massagraf, en dan is het de vraag: willen de eventuele nabestaande weten of hun familieleden daar al dan niet vermoord en begraven werden. Wat doe je met het verleden? Houd je je vast aan wat je vermoedt of wat men je heeft verteld? Of wil je zekerheid? En wat als je nu precies géén zekerheid meer hebt? Allemaal vragen die uitgesproken worden rond de opgravingsput. Ondertussen kijken wij naar een soort stilleven van aarde met een boodschap. In een grandioos landschap waar de wolken af en aan de geschiedenis letterlijk belichten. Een lichaam is een houding, een onmerkbare krampachtigheid, een gooihoop. Een spoor. Een tag. En dan? Wat is naamloos en hoe anders wordt zo’n tag als de naam gevonden wordt? Zoveel vragen.

     

     

    KATRIEN VERMEIRE

     

    Site:

    Reënactment van een reeks foto’s van ‘Fadenspiel’ uit de zeventiger jaren. Binnen het verhaal van Private Tag past de hand van de kunstenaar, dus het ‘zetten’ van een koord zonder eind (of waarvan de uiteinden aan elkaar geknoopt zijn). Lijnen, zitten er in. Het collectief geheugen van een universeel spel, dat misschien een Indiaanse oorsprong heeft, of Oceanisch. Door het registreren van de handeling en het observeren door de bezoeker, maak je een collectief geheugen. Niet vergeten dat elk collectief geheugen ook de som van de persoonlijke ervaringen inhoudt.  Door het bewaren en doorgeven, blijft een teken (een tag) van de mens met betekenis bestaan.

     

    Ook de locatie speelt een rol. De kern van de bewapening en bevoorrading: van springstof tot leverworst. En mooi wit/zwart middenin: de video met een zinnetje als inleiding en daarna de uitvoering door één of twee ‘lijners’.

     

    Voor Freestate I presenteerde foto’s en voor Private Shelter een Marine Foto ‘North Sea’ foto, ook te zien in Duffel.

     

    Bezoekersgids:

     

    SARAH VANAGT (°1976 Brugge, woont en werkt in Brussel)

    KATRIEN VERMEIRE (°1979 Oostende, woont en werkt in Brussel)

    The Wave (2012), Film

    The Wave toont op aangrijpende wijze de opgraving van een massagraf uit de

    Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). Sarah Vanagt en Katrien Vermeire plaatsten in 2011 een camera op de plek waar negen slachtoffers werden opgegraven, die in juni 1939 onder het regime van generaal Franco geëxecuteerd werden. Tijdens die oorlog werden tienduizenden burgers gedood om hun politieke overtuigingen. De eerste opgravingen gebeurden machinaal, maar zodra de archeologen op een schedel stuitten, groeven ze met de hand verder. Door middel van zeer precieze time-lapse-fotoreeksen zie je van dichtbij hoe de negen slachtoffers korrel per korrel vrij komen te liggen. Vanagt en Vermeire brengen minutieus deze nauwgezette handenarbeid van de archeologen in beeld, die deze beladen sporen blootleggen. The Wave ging in première op de 18e Biënnale van Sydney (2012). Cineaste Sarah Vanagt maakt documentaires en installaties. Opgeleid als historica schemert geschie-denis en herinnering door in haar werk.

     

    KATRIEN VERMEIRE (°1979 Oostende, woont en werkt in Brussel)

    String Figures (2012), Film

    Centrale thema’s van Private Tag – het onderzoek naar de hand van de kunstenaar en het spel van lijnen in onze omgeving – komen terug in het nieuwste project van Katrien Vermeire, dat het fenomeen van ‘touwfiguren’ exploreert. Het touwfiguren maken bestaat al sinds mensenheugenis en is over de hele wereld en in alle mogelijke culturen verspreid. In het westen kennen wij het vooral als ‘Cat’s Cradle’, een spel waarbij twee spelers beurtelings elkaars figuur overnemen en veranderen in een nieuw patroon. Met je handen en een simpel iets als touw wordt een tweedimensionale cirkel omgetoverd tot een fascinerend driedimensionaal geometrisch patroon.

    In vele andere samenlevingen creëert men niet alleen nog veel complexere figuren, het touwfiguren heeft er ook de status van een volwaardige maar ‘efemere’ kunstvorm, met een verhalende, religieuze of magische lading. Maar net door dat efemere, tijdelijke karakter dreigt de kennis ervan verloren te gaan. Katrien Vermeire ontrafelt deze levende, eeuwenoude en onderbelichte traditie en spreekt zo het geheugen van de toeschouwer aan, die deze kunst misschien zelf nog in de vingers heeft.

    Katrien Vermeire is fotografe en cineaste. Eerder werk was te zien in Freestate (2006) en Private Shelter (2014).

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/katrien-vermeire

    -       http://www.raversyde.be/nl/sarah-vanagt-katrien-vermeire

    -       http://www.katrienvermeire.com/

    -       http://www.bamart.be/persons/detail/nl/373

    21-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    20-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh

    PATRICK VAN CAECKENBERGH

     

    Site:

    Dit is een in eigen land te weinig gekende kunstenaar die zich vooral toelegt op barokke knutselarij en inventarisatie.

    Op de zolder van de Vlaamse Zaal, in de nabijheid van Ustinov en Trench Art, staat een monumentale, houten, barokke gereedschapskist op 4 gesculpteerde poten? Aan de voet 4 (om aandacht?) roepende hoofden. In de kist: een verzameling hedendaagse wapens, waaronder de Kalasjnikovs waarover voordien al sprake. Over alles: gekleefde reclame pagina’s over consumptieproducten... nog in Belgische frank.

    Dit gaat over de Eeuwige Jachtvelden. Niet van de Indianen, want die jagen op een beperkt aantal bizons om voldoende eten te hebben voor de groep. Pas wanneer er opnieuw nood aan voedsel of kledij nis, gaan ze opnieuw op  jacht. Bij de mens is die antropologie zoek, al gaan antropologen heel graag die Indianen-maatschappij bestuderen. Dit gaat over doden en consumeren, of doden als consumptie, geolied georganiseerd.

    Anekdote: toen het werk in 1990 voor de Biënnale van Venetië werd geselecteerd (samen met Fabre, Delvoye en Decordier), werden de wapens een tijdje geconfisqueerd omdat er geen officiële documenten van de demilitarisatie (onbruikbaar maken) ingesloten waren. Ondertussen zit het werk bijna 30 jaar in de collectie van M HKA. Wanneer de koffer met wapens in Raversyde toekomt, moet Kathleen Ribbens, collectiebeheer, meteen  de staat van die wapens laten nazien en registreren. Gevolg: opnieuw confiscatie en wachten op her-demilitariseren + de documenten bijhouden!!!. Lijkt een beetje op de krijtlijnen van Performing Objects...

    Nog even aanhalen: de wapens zijn indertijd aangekocht in een circuit (noem het zwarte markt) waar ook nalatenschappen uit het Congolees huurlingenverleden te vinden waren.

     

    Bezoekersgids

    PATRICK VAN CAECKENBERGH, (°1960 Aalst, woont en werkt in Sint-Kornelis-Horebeke)

    De Eeuwige Jachtvelden (1990), (120 x 200 x 280 cm, collectie M HKA, Antwerpen / Courtesy Gallery Zeno X), Installatie

    De Belgische kunstenaar Patrick Van Caeckenbergh werkt sedert 1986 aan een mysterieus en barok oeuvre dat reeds ruime internationale erkenning kreeg. Zijn sculpturen en collages tonen een aparte en heel persoonlijke blik op de wereld. Patrick Van Caekenbergh is een encyclopedist. Hij mijmert over de plaats van de mens in de wereld, een getemd dier dat orde probeert te brengen in de chaos. Van Caeckenberghs werk zit vol verwijzingen en mysteries. Gebruikmakend van collage- en assemblagetechnieken koppelt hij de meest diverse voorwerpen, vaak uit de populaire cultuur, aan andere, uiteenlopende bronnen van kennis. Elk element heeft weliswaar een afgebakende betekenis tot het oplost in het geheel en deel wordt van een bizarre betekenisconstructie. De installatie De Eeuwige Jachtvelden lijkt op een rococomeubel, maar is een reusachtige houten gereedschapskist op vier als leeuwenkop uitgewerkte poten. De buitenkant bekleedde hij met reclamefolders, binnenin steken vuurwapens. Dit beeld legt op vlijmscherpe wijze postkapitalistische mechanismen bloot. Alles lijkt koopbaar en maakbaar, maar in werkelijkheid worden vooral hebzucht en destructie gestimuleerd.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/patrick-van-caeckenbergh

    -       http://ensembles.mhka.be/items/4535

    -       http://www.zeno-x.com/artists/PVC/patrick_van_caeckenbergh.html

     

    20-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    19-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Performing Objects

    PERFORMING OBJECTS

     

    Site:

    Deze nieuw ingelijfde ‘plek’ in het domein is de ‘plaats’ waar over plek en object nagedacht wordt. Hoe doen ze dat, die kunstenaars van dit collectief. Procesmatig. Dat wil zeggen dat de ‘eigenwaarde’ van de kunstenaar slechts een deel is van een groepsgebeuren.

     

    Eerste en vooral door zelf te gaan nadenken met denk-genoten die ergens wel een raakpunt hebben. Kwestie van een soort eerste af-boording te hebben, een eerste niveau zeg maar. Objecten wordt bij (bv.) de kringloop verzameld en in een eerste afgetaped veld geplaats. Dat is een grote rechthoek waarin alle objecten een plaats hebben en die unieke plaats wordt op zich ook afgetaped. De vaststelling, de observatie. Boven deze plaatsing, op de muur, staan woorden. Links en rechts verticaal: verzamel en evalueer. Centraal een cirkel die bestaat een weer andere woorden: omlijnen, pauzeren, inspireren, afbakenen, kiezen, transfereren, verhouden, plaatsen, omlijnen. Centraal staat focus. Aan de achterwand bij de deur: een pakje schuurblaadjes voor de vrije inspiratie en de suggesties. En dan begint het. Kies een object, neem het mee naar de kamer er naast en doe er iets mee, plaats het terug op een andere plaats binnen de eerste afgebakende ruimte en trek een nieuwe lijn. Wat doe je, waarom doe je dat, hoe gaan we om met idee en uitvoering, wat doen dingen met ons, wat met het geheugen van oorsprong en verandering. En alles wordt volledig gedocumenteerd, wat dan opnieuw aanleiding kan zijn tot een nieuwe presentatie.  De vraag zal zijn: wat ontstaat en hoe ontstaat het en ij welke mate kon dat in welke vorm van vrijheid?

     

    Wanneer er géén activiteit is, kan je alleen door het raam kijken. Dan zie je de gebruikte materialen en de herplaatsing van de ‘aangepaste’ objecten. Op de deur staat een tekst i.v.m. End to End.

     

    Bezoekersgids:

    PERFORMING OBJECTS, End to End (2015-2016)

    Sculptuur/Installatie, (Creatie Private Tag)

    Het kunstenaarscollectief Performing Objects experimenteert met objecten in

    verandering tijdens deze expo ‘in wording’ binnen de expo Private Tag. De objecten worden interactieve performers met een publiek. In 2014 opgericht door Marjolijn Dijkman en Kristof Van Gestel maken ze deel uit van Enough Room for Space, een kunstenaarsplatform in Brussel waar kunstenaars onze omgang met objecten onderzoeken.

    Tijdens Private Tag installeert het collectief zich in het Bunkerhuis met een project voor de toekomst met statementwaarde. Ze buigen zich over de mogelijke invulling van deze plek als kunstenaarsresidentie/atelier, wat de toekomstige bestemming wordt. Kunstenaars Bie Michels, Kristof Van Gestel, Lauren Grusenmeyer en Leontien Allemeersch zetten samen End to End op. Elke week plaatsen ze vanuit improvisatie objecten in wisselende verbanden, zodat ze als het ware transformeren. Hun methode is geïnspireerd op Lean Management en op technieken van ‘scoring’ – een volgorde waar je aan vasthoudt - uit de performance. Dit project is een voorbeeld par excellence van co-creatie bij de totstandkoming van kunst. Andere kunstenaars zullen zich gaandeweg aansluiten bij het maakproces, dat je op de openingsdag en elke zaterdagnamiddag (telkens van 13u tot 17u) live kan

    volgen. Elke sessie begint met een brainstorm en eindigt met een evaluatie. Er zijn publieke sessies. Kristof Van Gestel wordt ondersteund door het Onder-zoeksfonds HoGent, KASK, School of Arts, Gent.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/performing-objects

    -       http://www.enoughroomforspace.org/?project=performing-objects

     

    19-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs