Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    18-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Bart Lodewijks

    BART LODEWIJKS

     

    Site: Helaas grotendeels nà de regen van 19.09 verdwenen!!! Rest nog de gang.

    Een kunstenaar moet je bezig zien, mee praten, proberen te begrijpen dat kunst niet altijd een beitel of een palet is. Alles kan het palet van de kunstenaar worden. Van onaangeroerde natuursteen tot lucht of eenvoudig krijt en meetlat. Iedere lijn in de natuur en in de stad kan geconfronteerd worden met een andere lijn. Zo ontstaan tegenstellingen in richtingen, communicatie tussen een strakke muur en haakse lijnen, waaruit een soort urbanisatie ontstaat, of op zijn minst een perspectief.

     

    Bart Lodewijks start zijn dialoog in een bunkergang, omdat het buiten regent. Op een munitiebunker en op een siermuurtje bij de inkom aan de zeedijk gaat hij verder. Op de ene ontstaat een andere architectuur in krijtlijnen, op het siermetselmuurtje ontstaat een chaos uit twee rechtlijnig-heden: die van het metselwerk en de van de hoeklijnen. Precies daar moet je het werk ‘lezen.’

     

    Op de lange muur achter de Appelplatz tekent hij een panorama. Het lijkt voor de ene een lange referentie naar prikkeldraad. Maar dat houdt een doorloop in. Die is er niet. Middendoor loopt een ‘lege balk’ van een centi-metertje, terwijl de lijnen daarboven en daaronder NIET aan elkaar vast-zitten. In tegendeel. Er is een soort breuk. Ik dacht zelfs aan een veranderd perspectief, waarbij de onderste lijnen de diepte van een ‘gang’ (loopgang of loopgraaf) suggereren, de bovenste lijnen verwijzen naar de troosteloze bomen op een WO1 slagveld. Ondertussen, terwijl de kunstenaar bezig is, hoopt zich een reliëfje krijtstof op in de ‘nerven’ van het beton.

     

    Ook de zeer moeilijke keuze van ‘wanneer stop ik’ heb ik kunnen  meemaken. De aanzet van het werk gebeurde op het moment dat de drie panelen nog op de muur vastzaten. Eens weg, ontstond ofwel een onvolledig panorama, of een drietal spanningsvelden van lijnen waartussen een kille stilte zat. En dan????? Een van de mede-curatoren heeft de knoop doorgehakt. Er is ook een film over die tekeningen, omdat krijt nu eenmaal snel kan verdwijnen. Dat heet ‘efemeer’ (t.t.z. van korte duur), alhoewel: er zijn nog tracés van Track Gent (https://vimeo.com/41650541) zichtbaar en in de Lounge van Lumière Brugge kan je er ook nog vinden.

     

    Bezoekersgids:

    BART LODEWIJKS  (NL) (°1972 Beuningen, woont en werkt in Gent)

    Raversyde Drawings, In situ tekeningen & filmfragmenten, (Creatie Private Tag)

    Bart Lodewijks strijkt ergens neer, alleen gewapend met een stevige liniaal

    en een doos krijt. Dat is het beeld dat door de jaren heen is ontstaan van de

    Nederlandse kunstenaar die keer op keer een omgeving “be-tekent”, of het nu

    het wegdek, een façade, een huizenrij of bij uitbreiding een hele wijk betreft. Hij deed dat bijvoorbeeld voor de tentoonstelling Track en in de jaren daar-voor in de Moscouwijk in Gent. In 2014/15 was hij aan de slag in de Londense Whitechapel Gallery en hij infiltreerde gedurende drie jaar in een verwaar-loosde wijk in de Ierse kustplaats Sligo in opdracht van kunstencentrum The Model. Meestal neemt hij de sociale context van de bewoners van een pand of een wijk mee in zijn werk. Op de site van Raversyde ligt dat enigszins anders. Het is een historische site die tijdelijk bevolkt wordt door passanten: de bezoekers en de medewerkers. Hun doen en laten, hun bewegingen, de historische sporen van menselijke aanwezigheid en vooral de architectonische omgeving zullen de inspiratie zijn voor zijn ‘instant’ lineaire tekeningen die je her en der zal zien opduiken. Hij zal een aantal dagen op de site verblijven om te observeren en te tekenen, om “zijn spoor te trekken”. Hij documenteert al zijn werk met eigen tekst en foto’s, maar werkt ook samen met filmmaakster Griet Teck. Dankzij deze samenwerking zal er naast de zichtbare ‘krijt-tags’ van zijn aanwezigheid ook een videoverslag van zijn werk te zien zijn.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/bart-lodewijks-nl

    -       http://www.bartlodewijks.nl/

    18-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    17-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Fransje Killaars

    FRANSJE KILLAARS

     

    Site:

    Een slaapplaats voor 15 in een ‘bunkervleugel’ is geen suite. De droge vorm heeft alle menselijkheid vergeten. Er rest alleen metaal en ruwe dekens. Stel dat alle hangbedjes nu een felgekleurde gehaakte textiel bedekking krijgen. Allemaal anders, persoonlijk gelegd, niet in de seriële rechte lijn, maar huiselijk, gebruikt, ... Hoe ver weg kan je het conflict wegdenken? En waarom kan dat in het ‘echt’ niet? En dat een gestalte die volledig bedekt is met een stuk textiel, een laken zeg maar, in de commandobunker uitkijkt over die zee van waaruit een conflict kan komen? Kan dat? Waarom de plank. Enerzijds duidelijke signalen, anders een interventie die het feit interventie in vraag stelt.

     

    De tactiliteit van ‘stof’ en de prikkeling van kleur staan in schril contrast met het beton- en metaalgrijs. Een vleugje camouflage helpt niet. Voor de historicus (...). Bij de aanvang van WO1 waren er heel veel soldaten in felle uniform kleuren, kwestie van duidelijk herkenbare functie in het conflict. Wordt snel vervangen door ‘feldgrau’. Zie ook de felle kleurvaandels Kurosawa’s Ran:  https://www.youtube.com/watch?v=AbbfDntoRRk

     

    Bezoekersgids:

    FRANSJE KILLAARS  (NL) (°1959 Maastricht, leeft en werkt in Amsterdam)

    Past and Present (2016), Installatie

    Fransje Killaars studeerde aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in

    Amsterdam en was assistente van Sol Lewitt. Talrijke exposities in bekende

    musea (zoals o.a. recent in het Gemeentemuseum Den Haag) en opdrachten in

    openbare gebouwen (het Paleis van Justitie in Den Haag en de Stg. Fonds voor

    Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst) vestigden haar naam in Neder-land en ver erbuiten.

    Fransje Killaars maakt kleurrijke textielinstallaties met handgeweven vloerkleden, dekens en met stof beklede wanden en kamerschermen. In haar werk nemen kleur en textielmateriaal de overhand op de vorm. Door deze materialen op gerichte wijze te ordenen bekomt ze een ruimtelijke totaal-ervaring, die raakt aan schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur en mode.

    Killaars speelt altijd in op menselijke verhoudingen, ons verlangen naar

    welbevinden en de zinnelijke ervaring van een ruimte. De menselijke gestalte

    is prominent aanwezig in haar recente werk. Vaak zijn het met textiel omhulde gestaltes die je zou kunnen linken aan maatschappelijke en politieke discussies - de associatie met in burka geklede vrouwen is nooit veraf. Ze speelt met de verschillende connotaties van deze beelden en de verwarring die ontstaat.

    Voor Private Tag integreert Killaars haar werk in de observatiebunker, en roept op die manier nieuwe ervaringen en betekenissen op.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/fransje-killaars-nl

    -       http://www.fransjekillaars.com/

    -       http://www.de-expeditie.com/index.php?31

    17-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    16-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Gorod Ustinov

    GOROD USTINOV

     

    Site:

    In confrontatie met de wapen-doos van Patrick Van Caeckenberg op de ‘zolder’ van de Vlaamse Zaal. Binnen de context van de site kan je verwijzen naar het verschil hard (kogelhuls) en zacht (doek). Ook het museaal presenteren komt aan bod (toonkastje net naast de toonkasten van TRENCH ART. Bij dit laatste speelt het minimale een grote rol. Dit wil zeggen: hoe omgaan met kleine voorwerpen die meteen gelinkt zijn aan de (lokale) oorlogservaring en waarmee je iets ‘schoons’ maakt, een contradictie tussen de functie en de plooibaarheid, opnieuw tussen hard en zacht. Uiteindelijk vaak een verstuur-baar of bewaar-baar geschenk voor de familie thuis. En hoe vrouwelijk is die ambacht.

    Tussendoor: is er een indruk van vrouwelijke kunst in deze Privat Tag tentoonstelling, als dat al bestaat: vrouwelijke kunst. Open vraag!!!!!

     

    Leuk om mee te nemen: beide kunstenaars van het collectief (Kirill Agafonov & Natasha Peredvigina) zijn van Izjevsk, zeer belangrijke wapenindustrie-stad, die 4 jaar van naam veranderde ter ere van de ‘held van de wapenindustrie’ Gorod Ustinov.  Pittig tweede detail: Michail Kalasjnikov, uitvinder van ..., is in 2013 in Isjevsk gestorven. In de materiaaldoos van Van Caekenberg zitten heel wat ....Kalasjnikovs... Associaties genoeg op zolder. Allemaal te maken met ruimte (de plaats), de tijd (historisch en actueel) en de naamgeving (met alle bijklanken)

     

    Bezoekers kunnen samen of in familie de tactiliteit van zacht en hard voelen en er zelf mee aan het werk gaan. Wat gebroken is, wat stort-klaar is, kan vaak nog een waarde hebben. Kan via de mens een meer-waarde krijgen. Op die manier wordt ook verwezen naar een noodzakelijk vernieuwde attitude t.o.v. ‘afval’. Via samenvoegen, herwaarderen en herstellen. Niet vergeten: het eindresultaat is een esthetische vorm.

     

    Dit is een deel van een Europees project dat vanuit MSK-Gent is opgestart: http://manufactories.eu/

     

    Tegelijkertijd start mede-curator Merel Vercoutere een samenwerking. Dit is de mail:

     

    Dag allen,

    zondag opent op Raversyde de expo "Private Tag" waarop jullie allemaal hartelijk zijn uitgenodigd. Voor één onderdeel van de expo willen we graag dat de Oostendse bewoners en bezoekers ook deel kunnen worden van de expo.  Vandaag bouwde ik reeds aan een wand met persoonlijke textiel lapjes.  Maar we willen graag dat dit verder groeit dankzij jullie inbreng! 

    De leden van het Russische kunstenaarscollectief Gorod Ustinov willen ons namelijk doen verder bouwen met de museumbezoekers aan hun ‘Micromuseum Raversyde’.

    Museumbezoekers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met eenvoudige en oude materialen zoals textiel lapjes, gebroken scherven en kogelhulzen. Gedurende deze recyclage materialiseren uitgewisselde ideeën zich in nieuwe kunstvoorwerpen. 

    ‘Kom naar Private Tag en breng een klein stofrestje mee dat je nog liggen hebt of een scherf die je ergens ontdekt. Iets heel kleins dat in de vuilbak zou belanden maar dat je op een of andere manier toch mooi, belangrijk of intrigerend vindt.’

    Je mag deze ook afgeven bij Vrijstaat O. indien je stofrestjes liggen hebt! Heel graag tot dan! En met een lapje stof, scherf of kogelhuls!

    liefs,

    Merel

     

    Bezoekersgids:

    GOROD USTINOV (RU) Kirill Agafonov & Natasha Peredvigina, (°1986 Izjevsk)

    Het Micromuseum 2015-2016.

    Gorod Ustinov is het micro-art-collectief van Kirill Agafonov en Natasha Peredvigina, allebei afkomstig uit Izjevsk (de stad die tussen 1984 en 1987 Gorod Ustinov heette). Als duo exposeren ze samen sinds 2010. Ze namen deel aan de 5de Biënnale van Moskou ‘More Light’ in 2013 en richtten hun Micromuseum op in The National Center for Contemporary Arts in Nizhny Novgorod, het MSK (2015) in Gent, Fundació Antoni Tàpies in Barcelona (2016) en FRAC Lorraine, Metz (2016). In de lente van 2015 creëerden ze het Micromuseum in het Gentse Museum voor Schone Kunsten (MSK). Een deel van dit Micromuseum is nu te zien tijdens Private Tag. In de herfstvakantie kan het publiek, net zoals toen in het MSK, verder bouwen aan het museum.

    In het MSK gingen het kunstenaarsduo en het publiek aan de slag met kogel-hulzen en restjes stof. Ze combineren deze twee schijnbaar tegenstrijdige materialen (met associaties van vernietiging en ‘wegwerp’, hard en zacht) als middel tot communicatie. Door deze materialen te bekijken, te voelen en er over na te denken ontstaan nieuwe creaties, die je met elkaar en met de wereld.verbindt. In de context van een museum bouwen jong en oud op deze manier mee aan een gedeelde, dynamische omgeving: het Micromuseum.

    Gorod Ustinov deelt hun laagdrempelig creatieproces met het publiek om te tonen dat iedereen kan creëren. Tegelijk leert het publiek bewuster omgaan met de ruimte in haar kleinste onderdelen, en met dagelijkse objecten in die ruimte.

      

    AANVULLING: uit Bezoekersgids

     

    TRENCH ART

    In Private Tag leggen we de link met WO I én het thema via een fenomeen dat

    toen ontstond en is blijven bestaan. Het gaat om objecten die aanvankelijk door soldaten in de loopgraven (‘the trenches’) werden vervaardigd – denk aan een stuk obus, kogelhuls, aansteker – en de tijd overleefden door hun kunstzinnige bewerking. Vaak deden ze dat om de tijd te verdrijven, om een herinnering vast te houden of op te roepen. Je ziet er duidelijk het spoor van handwerk, van een persoonlijke toets waardoor het unieke stukken zijn geworden. Die spontane traditie zette zich door binnenskamers tijdens en na de oorlog, bijna als een combinatie van ambacht en therapie. Doorheen de tijd is deze term uitgebreid tot werken die in latere geïndustrialiseerde oorlogen werden vervaardigd, vaak uit het afval dat die zelf produceerden. Een fijne selectie is hier te zien uit de collecties Raversyde en het Memorial Museum Passchendaele.

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/gorod-ustinov-ru

    -       http://mskgent.be/nl/tentoonstellingen/het-micromuseum-van-gorod-ustinov/het-micromuseum-van-gorod-ustinov

     

    16-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    15-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Nicolas Floc'h

    NICOLAS FLOC’H

     

    Site:

    1.    Video: een ‘lover’ of opslagcontainer voor kabels. De kabel wordt op een bijna sacrale wijze in een perfecte ronde geplaatst. De arbeider draagt de kabel voorzichtig en heel gericht in die draaiende beweging langs de zijde van de cirkel, laag op laag. Vooral kijken naar de man, naar de ernst waarmee hij de kabel hanteert. Terwijl je deze choreografie volgt, denk je niet aan de functie van die kabel. Maar communicatie ligt aan de basis van de conflict-dynamiek. Wat moet uitgevoerd worden, gebaseerd op ontvangen informatie, gaat via kabels van opdrachtgever naar uitvoerder, van commando naar geschut. In oorlogstijd liepen meters telefoonkabels langs de wanden van gangen en tunnels.

    2.    Plafond: contour van de kustlijn tussen Calais en Hamburg + daarnaast diezelfde kustlijn over pakweg een kleine eeuw.  Biedt de bunker veiligheid voor de spiegelstijging? Deze kunstenaar is vaak bezig met lijnen (vislijnen, netten, lijn op kaarten, ...) en met de productieve creaties, d.w.z. wat gemaakt wordt heeft een functie, maar staat ook voor schoonheid. Verwijzing naar ManMade[i] en de fotopresentatie in de Nieuwe gaanderijen. Dus de dreiging van een verschuivende kustlijn omgezet in neon-lijnen, heeft een esthetiek waar we niet aan voorbij mogen gaan.

     

    Bezoekersgids:

    NICOLAS FLOC’H (FR), (°1970 Rennes, woont en werkt in Parijs)

    Calais Hamburg, 2100, Sculptuur, (Creatie Private Tag)

    Lover (2015), Videofilm

    De Franse kunstenaar Nicolas Floc’h behaalde een master of Fine Arts aan de Glasgow School of Arts in Glasgow en doceert installatie en sculptuur aan de EESAB in Rennes. Sedert 1995 bouwde hij een indrukwekkend internationaal tentoonstellingsparcours uit. In België was zijn werk eerder te zien tijdens de kunstmanifestatie Over The Edges (2000) in Gent (S.M.A.K.) en de groepsexpo MANMADE (2016) in Raversyde.

    Floc’h verkent artistieke praktijken in functie van de sociale, economische of wetenschappelijke context waarin hij werkt. Hij presenteert zijn werken - van installatie, sculptuur, film tot performance- als open structuren. Ze zijn meestal multifunctioneel, moduleerbaar en consumeerbaar.

     

    Calais Hamburg, 2100

    Voor Private Tag realiseert Nicolas Floc’h de neoninstallatie Calais Hamburg,

    2100. De kustlijn wordt op een landkaart vaak afgebeeld door een blauwe lijn.

    Calais Hamburg, 2100 toont de huidige kustlijn en de prognose voor 2100 bij de stijging van het wateroppervlak als gevolg van de opwarming van de aarde. Het stuk is bewust geplaatst in een bunker, een solide, dubbelzinnige schuilplaats, quasi ‘hulpeloos’ tegenover het oprukkende natuurgeweld.

     

    Lover

    Floc’h realiseerde Lover tijdens zijn verblijf in het bedrijf Alcatel-Lucent Submarine Networks (ASN) in Calais, een bedrijf dat onderzeese kabels en optische vezels levert voor intercontinentaal dataverkeer. In deze film brengt hij het laatste stadium van het productieproces in beeld. Het moment dat arbeiders de kabel in concentrische cirkels opwikkelen in een container of opslagtank - in het Frans ‘lover’ genoemd. Floc’h legt de focus op de performance van de arbeiders, op hun gebaren, de mankracht en het samenspel dat nodig is.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/nicolas-floc’h-fr

    -       http://www.nicolasfloch.net/

     

    15-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    14-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Maria Degrève

    MARIA DEGRÈVE

     

    Site:

    Tekstfragmenten van 30 jaar terug genoteerd in New York. We hebben geprobeerd alles zo volledig mogelijk te noteren. Let wel: het zijn geen gevleugelde uitspraken, dus niet terug te vinden op google. Dit is een ‘auditief spoor.’

     

    In de slaapruimte FLAK, een eigen gemaakt liedje. Zeer zacht gezongen, waardoor een soort intimiteit ontstaat in een anders zeer strikte, functionele, koele omgeving. Het doet nadenken over het contrast tussen wat oorlog is en wat het doet met mensen (mannen) en de verre herinnering aan die veiligheid van een stem (vrouwen). Om van deze tijd te blijven, moet je uiteraard onthouden dat er een ongelijke verspreiding is van het gender-belang in tijden van crisis.

     

    Autant de solitude, solitude

    Autant de solitude dans la rue

    Autant de solitude, solitude

    Autant de solitude dans ma tête

    Autant de solitude, solitude

    Autant de solitude dans ma peaux.

    Autant de solitude, solitude

    Autant de solitude  prélude pour l’ hiver

     

    Verspreid over de gangen, telkens één zin, die om de 30” opnieuw gehoord kan worden via een detectiesysteem. D.w.z. dat je met een groep nooit het effect van verrassing, verwondering en nadenken over de inhoud kunt hebben. Blijft wel het contrast tussen de kille functionaliteit van loopgang en een totaal uit de context gehaald tekstfragment dat op die manier een nieuwe betekenis kan krijgen. Deze van de historische context en die van jouw interpretatie.

     

    De zinnen:

    I like the colour of your soles. (of soul?)

    They were picking at me, one after the other, just like dogs.

                                                   (over een jongen die op straat aangerand werd)

    He got lipstick up his ass.

    They told me the streets are paved with gold.

    Are you trying to get higher in life?

    I only know how to blow.

    Don’t cry anymore because of me.

    A rabit needs three holes to escape

    Do you want to hear a sweet song?

     

    Het totaalconcept doet nadenken over wat public en wat private is en de combinatie public/private.

     

    Bezoekersgids:

    MARIA DEGRÈVE (°1954 Brussel, woont en werkt in Gent)

    Captured Phrases, Auditieve installatie, (Creatie Private Tag)

    Maria Degrève onderzoekt de dualiteit en vluchtige grens tussen het publieke en het private leven. Biografie en kunst raken elkaar bewust. In haar performances tast ze de grenzen van het intieme in openbare plaatsen af. Zij studeerde schilderkunst aan Sint-Lucas Brussel en is licentiate filosofie (VUB). Nadien verbleef ze twee jaar in New York, waar ze tabula rasa in haar kunst maakte. Recent behaalde ze een master beeldende kunst aan het KASK Gent. Haar eerste belangrijke solo Lost persons area vond plaats in Netwerk Aalst in 1994, haar laatste What the body remembers in het FeliXartmuseum in Drogenbos/Brussel in 2014. Naast talrijke performances nam ze de laatste jaren deel aan diverse groepsexpo’s o.a. Sint Jan (2012) in Gent en Uitblinkend door Afwezigheid (2014) in Emergent Veurne. Voor Private Tag creëerde ze tien autonome audioperformances, die op diverse locaties, in de tunnels en in een slaapkamer van soldaten, te horen zijn. Als basis gebruikt ze zinnen, of restanten ervan, die ze dertig jaar geleden in New York opving. Vluchtige, fragmentarische zinnen, die ze optekende en bijhield. Sommige zijn direct tot haar gericht, andere zijn fragmenten uit opgevangen gesprekken. Met deze zinnen wil ze de voorbijganger in de tunnels verrassen. Los van hun oorspron-kelijke context geeft ze ze terug aan de passant. De tunnels geven een zekere onrust, gejaagdheid en beslotenheid prijs. De slaapkamer is veeleer een plaats gevuld met verlangen, wachten, afwezigheid en eenzaamheid.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/maria-degrève

    -       http://www.mariadegreve.be/

     

    14-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Dolores Bouckaert

    DOLORES BOUCKAERT

     

    Site:

    Basis: vrouw met lange rode sleep op paard in draf over strand.

    Het is een performance bij opening, nadien op video in site geplaatst.

    De bewegingsvrijheid – al dan niet sensueel – van een mens op paard met rode sluier staat sterk tegenover de afbakening van een ‘batterij’ of fort. Het lichaam dus. De beweging, de curving, metafoor voor band en vrijheid, verbondenheid – zo’n actueel woord: we lijken weg te zakken in het humus van Watou – maar zeker ook tergend contrast, door dat lichaam dat vrij beweegt in een strikte omgeving, met een rood accent, van passie tot dynamiek.

    Deze kunstenares heeft een langdurig project binnen Vrijstaat 0 – De Werf. Dit is er een deel van. Uitgewerkt in werkschetsen, gebruikte materie en videoregistratie.

    De Video staat in de uiterste bunker, in een zeer kleine ruimte. Zeer close gefotografeerd, in een combinatie van choreografie. Daarbij staat ook de onmogelijkheid van deze uitvoering in oorlogstijd: strandobstakels, verbod op strandbezoek, observatie, ... Plus zeker de erotiek van lichaam, kleur en galop niet vergeten. Ik denk dan aan de paarden-scènes van Galloping Mind van Wim Vandekeybus: https://www.youtube.com/watch?v=RlOJg0G46dE

     

    Bezoekersgids:

    (°1976, woont en werkt in Gent)

    WING, Tekeningen en film, (Creatie Private Tag)

    Dolores Bouckaert is regisseur, auteur, beeldend kunstenaar, actrice en

    performer. Haar projecten werden al meermaals gepresenteerd in binnen- en buitenland. Dolores Bouckaert is één van de artiesten die een intens traject van twee jaar zal afleggen in Vrijstaat O. en De Werf. Binnen deze samenwerking zal ze verschillende projecten realiseren. Dolores Bouckaert streeft in haar werk naar intimiteit. Het samenzijn, maar ook de revolte daartegen, en hoe ons lichaam gestalte geeft aan deze gevoelens. Haar eigen lichaam is haar belangrijkste instrument en onderzoeksproject. Voor Private Tag creëert ze WING. Deze video is gebaseerd op de gelijknamige performance te paard langsheen het strand met livemuziek door Rodrigo Fuentealba (Manngold) in samenwerking met Kwinten Lavigne en gefilmd door Benny Vandendriessche. In de bunker brengt ze ook tekeningen en kledij samen die ze in aanloop naar dit project heeft gemaakt. Haar tekeningen stralen een kinderlijke naïviteit uit, ‘kinderlijk’ want geworteld in een kindertijd, ‘naïef’ omdat de penseel/potloodvoering heel vlug lijkt.

     

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/nl/dolores-bouckaert

    -       http://www.jandhaese.be/  en klink op haar naam.

    -       Daarnet nog in Mu.ZEE, helaas niet gezien want op reis. Samen met Charlotte Vanden Eynden die we kennen van Vrijstaat O’s Dansand: http://theateraanzee.be/nl/tazette/detail/tableaux-vivants-in-muzee

     

    14-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    13-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: Mira Albrecht

    MIRA ALBRECHT

     

    Site:

    Een ‘Atlantik’ gemaakt uit WO2 prikkeldraadhouders, zonder zeildoek. Alleen een frame, een puntig frame, een gevaarlijk object in een gevaarlijke (conflictueuze) omgeving. In spiegelbeeld anders? Wat is de waarheid? Is dit een contradictie? Spilliaert en spiegelbeeld. Spiegel als grensverlegger, als uitvergroter van een context, als breedbeeld, als wegdromen in een wereld die vasthoudt wat op dat moment mooi is. Maar: bij een eerste conflict verbrijzelt het glas.  En toch: een strandzetel in een duinenland-schap is als een vakantiefoto waarvan het personage even weg is.

    Mira Albrecht is vooral textielkunstenares, en dat kan je meenemen in dit: géén textiel in de zetel en alleen het militaire textiel van camouflage, life en in spiegelbeeld.

    Vgl.: opbouw huisje op bunker n.a.v. Private Shelter (Jonas Vansteenkiste & Veerle Michiels), ongeveer zelfde locatie, zelfde verhaal dat tussen conflict en veiligheid/relaxatie ligt. En hoe veilig wordt het straks in het ‘glazen huis’ bovenop het bunkerhuis waar Vrijstaat O kunstenaars residentie zal aanbieden.

     

    Bezoekersgids:

    MIRA ALBRECHT - (°1984 Brugge, woont en werkt in Gent)

    Strandcafé, Installatie, (Creatie Private Tag)

    Mira Albrecht behaalde een master textielontwerp aan de Luca School of Arts Gent in 2008. Haar werk behoort tot het terrein van de autonome vormgeving. Ze werkt graag met onverwachte textielmaterialen en –technieken in de buitenruimte. De afgelopen jaren liet ze zich opmerken met verrassende tijdelijkeninterventies in stedelijke kunstmanifestaties in o.a. Kortrijk en Gent. Mira Albrecht tekent met textiel, op schaal van een locatie, en geïnspireerd door wat ze in situ aantreft. Het plezier van het maken, het speels omgaan met conventies en een conceptueel anarchistisch denken zijn sleutelbegrippen in haar werk. Een onderzoek naar de esthetische manipulatie (vermommingen) van bunkers tijdens WO II inspireert haar tot een installatie die zich op de grens bevindt tussen een zich als ongevaarlijk voordoend gevaar en de ultieme imaginaire veiligheid.

     

    Link:

    -       http://www.raversyde.be/en/mira-albrecht

    -       http://cargocollective.com/mira-albrecht

    -       https://vimeo.com/albrechtmira

    13-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    >> Reageer (0)
    12-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Private Tag: inleiding

     

    PRIVAT TAG

     

    Na Private Shelter[i] – de plaats waar privaat/public in een conflictzone samenkomen, letterlijk de context van bunkerarcheologie – wil Private Tag[ii] het verhaal maken van het private of publieke signaal in een conflictzone, noem het ‘wat je in de omgeving achterlaat of nalaat,’ inclusief het efemere of et verdwenen teken. Bon: zo interpreteer ik het dan toch, gezien de presentatie in een historische conflict-site doorgaat.

    Dit wil ook zeggen dat méér aandacht besteed wordt aan het ‘tactiele’ dan aan het ‘filosofische’. Alhoewel: het één leidt naar het andere. En niet vergeten: tussen wat je ziet en hoe het daar komt, zit het hoofd, het lichaam en de hand van de kunstenaar.

     

    De wandeling kan twee richtingen uitgaan.

    Ben je een verwoed liefhebber van oorlogsgeschiedenis, dan kom je misschien wel met een kater terug. Stel je voor: het militaire is geschonden, zelfs al zijn het onze oud- of ex-vijanden. Vergevingsgezind of paardenbril?

    Ga je voluit voor de hedendaagse artistieke inbreng, dan zal je ook die vraag stellen, maar dan vanuit de vormelijkheid. De esthetiek van pruiken in deze context is vooral inhoudelijk en niet ‘schoon’. En dan komen we bij een eerdere nieuwsbrief (n.a.v. ManMade) waarbij we de esthetische kant van kunst opnieuw proberen op te halen.

    Ga je als open bezoeker, dan moet je je fixeren op de associaties tussen historische en actuele inbreng. Gebruik begrippen als stilte en verwondering, netwerk, sparen, accentueren of contrast, onmogelijkheden, ...

     

    De passage die je hierna krijgt, zijn een aanvulling bij de publieksbrochure die vrij meegegeven wordt aan de bezoekers. Het zijn dus persoonlijke opmerkingen, genoteerd tijdens de opbouw en de eerste rondleidingen. Neem je tijd!

    12-09-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O
    Tags:Private Tag, Vrijstaat O, Raversyde
    >> Reageer (0)
    30-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Mark Dion

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Mark Dion (VS, 1961)

     

    Zowel wetenschap als kunst.

    Neukom Vivarium (2006)

    Een oude omgevallen spar wordt uit de natuurlijke context gehaald en in een (kunstzinnige) serre (18/24 meter) ontstaat daaruit nieuw leven. Alles wetenschappelijk benaderd en uitgelegd. De vraag is: is dit in leven houden of blijft de boom uit zichzelf verder leven in de voort-planting op zijn massa? Is deze boom de moule voor andere sparren?

     

    The Macabre Treasury  (2012)

    Tijdens Documenta 13 legt hij de nadruk op bewaren en presenteren (nu niet in bokalen met preserveervloeistof) maar in de museale kasten van het Ottoneum (natuurhistorisch museum Kassel)[i]. Vgl. met zijn collega Ballengée en de opgezette vogels.

     

    Decorator Crab (2016)

    Nu presenteert hij een reuzenrad (zéér groot) waarvan de ernst en de humor samengaan.

    Humor: verhaal dat het dier in die collosale vorm voor onze kust is gevonden.

    Ernst: het verwijzen naar de adaptabiliteit van dieren in een ecologisch ongunstige omgeving.

    Dit dier camoufleert zich ook met opportunistisch materiaal, van plastiek tot herkenbare resten van menselijke consumptie. Hij verwijst daarmee naar de vervuiling van ons eigen strand.

     

    Ondertussen laat hij een reuzenmeeuw langs onze kust reizen. Persbericht van coördinator-conservator Mathieu de Meyer:

     

    “’Dat is van Mark Dion: op 1 juli vertrekt het mobiel Meeuwenmuseum van de Amerikaanse kunstenaar Mark Dion vanuit Koksijde voor een tocht van een maand langs alle kustgemeenten (Mobile Gull Appreciation Unit, 2008). Het is een bemand mobiel reuzenbeeld van een meeuw die deze dieren wil promoten. Bij het kunstwerk vind je meer informatie over de meeuw en zijn manier van leven. Meeuwen zijn elke zomer prominent aanwezig aan de kust, en zijn vaak het onderwerp van kwakkels en onwaarheden. Het is de bedoeling om toeristen, kustbewoners, tweede verblijvers enz. te sensibiliseren over hoe ze met de overlast kunnen omgaan, maar ook om een positief verhaal over de meeuw te brengen, een dier waar Mark Dion sterk mee begaan is. Het beeld werd met dezelfde doelstellingen eerder ingezet in Folkestone (UK) & Pas-de-Calais (FR). Kun je de meeuw spotten, neem dan snel een selfie en mail ze door naar kust@west-vlaanderen.be. Je maakt kans op een strandlaken, aangeboden door de Provincie West-Vlaanderen!

     

    (Ik blijf refereren naar Sweetlove. Ook hier: een oversized krab, zoals oversized honden en undersized olifanten bij William. Basis: ecologische problematiek uitbeelden met ecologisch problematisch materiaal.)

     

     

    http://www.tanyabonakdargallery.com/artists/mark-dion/series

    30-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Mark Dion
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Frans Gentils

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Frans Gentils (BE, 1951)

     

    Houdt zich als kind vooral bezig n de haven van Antwerpen: meenemen van vondsten “die juist onder de grond liggen.” Nu is hij meer de tekenaar dan de verzamelaar. Zijn atelier is nu in een oude verlaten textielfabriek: dat brengt andere resten mee. Hij spreekt ook over ‘de pracht van metaalschroot op een stapel, de chaos waaruit plots vorm ontstaat door observeren.”

     

    Anthro-genetica (2015/16)

    Hij combineert nieuw en oud met de vraag: wat komt uit het genetisch geknoei? Eigenlijk zou het geen probleem mogen zijn dat dingen verdwijnen. We maken dan zelf iets. Hij verwijst daarbij naar het maken van een levende (verwijst naar een muis zonder hoofd 2010) wezen uit gevonden DNA dat vanaf dan open staat voor de evoluties van Darwin: the survival of the fittest. En de mens kan dan de creatieve ‘schepper’ zijn.

     

    Een zeer goed tekenaar. Op gevonden papier, bestaande prints of gewoon goed papier!!!! Een esthetisch aspect dat in deze tentoonstelling vaak vergeten wordt. Daarover een afzonderlijke tekst.

     

    De ‘dieren’ die ontstaan zijn combinaties van mens en dier, van dier bij dier, skelet bij fossiel, ...

    Vlg. Met Albertus Seba[i] (NL, 1665-1736): schetsen  van vondsten die hij ontvangt via de zeilvaart. Daaruit ontstaan dan boeken.

     

    Verwijzing naar:

    Private Shelter (2015): Tastportretten in Dark Sense.

      

    Genetic Ceramics (2015-16):

    Verwijst ook naar de maaltijd waarbij ‘zijn hoofd op de tafel werd gezet.’ Wiens hoofd en waarom is er altijd iemand nodig met een slechte eigenschap.... die dan moet geneutraliseerd worden?

     

    http://www.fransgentils.com/

    30-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Frans Gentils
    >> Reageer (0)
    29-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Brandon Ballengée

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Brandon Ballengée (VS, 1974)

     

    Kunstenaar, bioloog en – zegt dat niet meteen - activist. Hij heeft een eenvoudig standpunt. Volgens het WWF zijn 40 à 50% van de amfibieën nu al verdwenen (vraag: welke zijn er bij gekomen, d.w.z. pas ontdekt?). We geven er géén aandacht aan, maar wel aan honden, katten en kippen.

     

    Honden = zie Dog Republic[i] en Yona Friedman[ii] (hond Balkis kiest zelfs postuum artistieke ingrepen), maar ook steeds meer, o.a. Documenta en kennel.

    Katten = Erik van Lieshout[iii] in Manifesta 10: de katten in de catacomben van de Hermitage Sint-Petersburg.

    Kippen = duidelijk doelend naar de ‘manipulaties’ en ‘genetica’ van Koen van Mechelen.[iv]

     

    Recent knipt hij ‘verdwenen dieren’ uit oude 19de eeuwse prenten van fauna en flora. Vgl. met Jef Geys[v] en het uitknippen van beeldfragmenten uit de populaire schilderijen van de familie van Martin Douven. Uitknippen is uiteraard de nadruk leggen op wat verdwenen is.

     

    Temple of Akéso, 2016.

    Akéso (genezen) = dochter van Asklepios (geneeskunde)

    1ste verd. VOC (lokaal interessant: verwijzen naar inbreng kunstenares, graficus Denise Verstappen 1933-2002)

     

    Een U –vormig  ‘altaar ruimte’ met achteraan een foto van diepgevroren vogels (slachtoffers van...) allemaal gelabeld 2015 (datum waarop hij die foto gemaakt heeft bij de opstart van ManMade).

    Boven de rand van de ruimte: opgezette vogels uit de collectie van VOC. (Vgl. eventueel met nieuw opgezette voorstellingen in Zwin Natuur Domein, Knokke). Zou aanvankelijk een afzonderlijk kunstwerk zijn (Apparitions) waarbij de dieren de mens de rug toekeren (letterlijk)

    Vooraan los geplaatst kartonnen dozen waarin gekwetste dieren werden vervoerd (met nog ‘restjes’ en de luchtgaatjes zijn dominant).

    Daarin plaats de kunstenaar een reeks (13?) prints van dode gelabelde vogels gepresenteerd worden. Totale oplage 26.000 en één per bezoeker.

     

    Let op: zeer fijnen druk = betekent iets i.v.m. broosheid maar ook i.v.m. wegwerpmaatschappij. Hoe bewaar je een broze print die je uit een vuile doos haalt? Verfrommelen, plooien  of koesteren?

     

    http://brandonballengee.com/

    29-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Brandon Ballengée
    >> Reageer (0)
    28-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Van Balen & Cohen

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Tuur Van Balen (BE) & Revital Cohen (GB, start circa 2008)

     

    Het artificiële staat centraal. Zaken en ‘dieren’ die ‘gemaakt zijn, gekweekt, gecreëerd. Er is vaak humor aan toegevoegd, terwijl de ondertoon een (pseudo) wetenschap is. Een beetje te vergelijken met de ‘ernst’ van Patrick Corillon in Mu.ZEE (De ZEE: de aquaria en psychologische testen op visjes).

     

    Ander link: enigma-machine in de Atlantik Wall. Hoe?

     

    In het werk “Do Androids dream of electric Beatles’ willen ze de realiteit zo dicht mogelijk benaderen. Daarbij zouden ze hun resultaat kunnen late testen op de wijze door Allan Turing (Enigma-decoder) voorgesteld: een jury mag géén verschil horen tussen een echte stem (bijvoorbeeld) en een elektronische stem. Dat is ondertussen nog niet gelukt!!!!

     

    Hier:

     

    Infrastructures of National History. (2016)

    Voor dit project gemaakt, i.s.m. K.M.M.A (opgezette dieren) en UZ Gent (X-Ray) Hoe ziet een opgezet dier er van binnen uit? Wat is nog echt (skelet) en wat is van de taxidermist (ijzerwerk). Het dier wordt gemaakt naar een menselijk inzicht = kijken als een mens, met poppenoogjes en een houding vanuit menselijke gevoelens (angst, agressie, aanvallen, ...) Mooi vb. is de mengeling van Impala en Luipaard in een ‘filmische pose’. Daar tegenover zijn de verstrengelde paarden van Berlinde de Bruyckere poëtisch beelden van samenzijn.

    Ik heb verstaan dat de er sprake is van diverse foto’s op elkaar??)

    Zijn dit nog dieren? Of alleen lichamen, vellen, façades...

     

    Kingyo Kingdom (2013)

    Gaat over ‘antropomorfisme’ of hoe de mens de vorm van een dier bepaalt. De goudvisjes (Rancu-vis) in deze film wordt zo ‘gekweekt’ = lees gemanipuleerd, dat ze lijken op de leeuwhonden (ShiShi) die voor de Japanse tempels staan . Feit: ze zijn gemaakt, nadruk op kop, weinig staart en geen rugvin meer. Ze kunnen dus niet meer zwemmen. Ze zijn ManMade. Wat zijn ze dan nog?

     

     

    http://www.cohenvanbalen.com/

     

    28-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Cohan & Van Balen
    >> Reageer (0)
    27-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Leo Copers

     

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Leo Copers (B, 1947)

     

    Basis: conceptuele kunst, maar principieel overgestapt naar objectinstallateur. De ‘vanitas’ van de mens wordt meestal in beeld gebracht. De eigenwaarde t.o.v. de sociale context.

    Voorbeelden:

     

    Openbare Gevangenis (Psychiatrisch Instituut Duffel).  Combinatie van architectuur (openbare telefooncel), gevangenis (tralies) en locatie: een ‘open’ instelling voor mensen met een (mentale) achterstand of disfunctie.

    Dark Museum (MSK Gent): verduisterde museum waarin je door een blinde suppoost wordt rondgeleid. Bevraging van ‘wat zie ik?’

    111 grafzerken (Track-Citadelpark – SMAK Gent) Wijzen op de doodsheid van de bestaande musea. Wat is een museum eigenlijk anders dan een plaats waar kunst getoond en bewaard wordt, vaak begraven in de depots.

    Brandende Zee (De Zee – Mu.ZEE Oostende) Kan de zee (uit zichzelf) branden? Contradictie of paradox. En hoe lang. Heeft het met milieu te maken of met het onmogelijke mogelijk maken, ManMade dus.

    Allegorische koppen (Leopoldpark Oostende), 4 bronzen koppen van 4 beelden die bij een (Frans) advocatenkantoor stonden. Allegorie: rechtspraak, rechtvaardigheid, welsprekendheid en geschiedenis. Maar: het water staat hen dicht bij de mond = spreken is bijna niet mogelijk.

    En nu:

    Zwaard van ijs = zwaard van Damocles over het milieu, aangezien die uit het ijs kan smelten. Uitgevoerd als ‘performance’ tijdens de officiële opening op 8 juni.

     

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Copers

     

    27-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Leo Copers
    >> Reageer (0)
    26-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: HéHé

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    HeHe (FR,    )

    Collectief: Helen Evans (GB, 1972) & Heiko Hansen (D, 1970)

     

    Gekende stukken:

    Nuage Vert (Helsinki) 2008. Duiden op ecologische drama van uitstoot van een koolcentrale via omranden van de wolk met groene laserrand

    Undercurrent (Triënnale Brugge) 2015. Omgevallen elektriciteitspyloon in water + geluid van elektrische ontlading= onder-stroom

    Opmerking: in 1986 had Luc Deleu al schetsen over dit thema.

    In ‘2050, a brief history of the futur’, het werk: Fleur de Lys (Brussel KMSK) 2015. Een miniatuurfabriek die gevaarlijke gassen uitstoot en waardoor ook miniatuur onweertjes ontstaan. Allemaal in een glazen doos.

     

    altijd gericht op vaststellen van ecologische problemen en aanbieden van oplossingen. Vaak een soort spel of spektakel.

    Bv. Riga 2014, culturele hoofdstad Europa:

    Radeau de sauvetage = op ongebruikt spoorwegtraject. Daarop een wagentje, bestaande uit (bv) de helft van de ton waarin een reddingsvlot niet opgeblazen bewaard wordt. Dit wagentje wordt aangedreven door een zeil.

     

    In Catastrophes Domestiques n° 2: Prise en charge (2011) toont HeHe gas als ‘dooddoener’ of hoe de antropogene gasuitstoot (dus menselijk of door de mens gemaakt gas) even gevaarlijk kan zijn. Hoe banaal het er ook kan uitzien.

     

    http://hehe.org.free.fr/ + http://triennalebrugge.be/nl/detail/23/hehe

    26-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, HéHé
    >> Reageer (0)
    25-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ant Farm

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ant Farm  (VS, collectief 1968- 1978)

    Stichters: Chip Lord (VS, 1944) en Doug Michels (VS, 1943-2003)

     

    Starten bij inflatables en stoppen wanneer hun werkplaats uitbrandt. Vergelijkbaar met Luc Deleu = alternatieve architectuur. Of: Anders Bouwen, d.w.z. minder of niet. Zijn ze comedians of guerrilla artists. Beïnvloed door o.a. Buckminster Fuller[i], - verwijzen naar de geodesic dome van Astrid Bossuyt tijdens  = Freestate II, Paolo Solari[ii] - en waarom niet naar Ante Timmerman, zelfde Freestate II, Archigram[iii] - waar framework belangrijk is = vergelijk Felix & Tanghe

     

    Vooral over de invloed van de media (typisch voor die periode 60-70?)

     

    Cadillac Ranch:

    Cadillac (stichter Detroit in 1701): in een hoek van 51° 10 Cadillacs in de grond plaatsen als ‘menhirs’, in een chronologie van 1947 tot 1963. Is dit chronologie of hiërarchie? Lijkt op evolutietheorie voor auto’s: geplaatst naar evolutie van de staartvin (tailfin) van de Cadillac.

    Is er een vergelijk tussen 51° helling = hellingsgraad (Gizeh) en 52° helling = vissershuisje t.o.v. poolster???

     

    Dolphin Embassy:

    Een driezijdig gebouwd eiland, drijvend platform met een architecturaal zeil, met als opdracht: communicatie zoeken met de dolfijnen.

    Utopisch of visionair? De dolfijn is langer op aarde dan de mens = hoe overleven zij in dit milieu? = bevragen, dus de taal van de dolfijn kennen. X zou dit al kunnen door studie van behaviour.

     

     

     

     

     

     

     

    Oostende en Dolfijnen n.a.v. bevallen onder water:

    -       bevallen met vroedvrouw-dolfijnen in zee nabij San Fernando. Niet uitgevoerd.

    -       Info, bezoeken en oefeningen met Jacques Mayol in Hotel Bero.

    -       https://nl.wikipedia.org/wiki/Le_grand_bleu 

     

     

    http://web.archive.org/web/20061208061324/http://arts.ucsc.edu/faculty/Lord/AntFarm.html

     

    25-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Ant Farm
    >> Reageer (0)
    24-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ackroyd & Harvey

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ackroyd & Harvey (GB, start circa 1990)

    Heather Ackroyd (UK, 1959) & Dan Harvey (UK, 1959)

     

    De vraag is: kan je met de natuur, in de staat waarin die zich nu bevindt, iets esthetisch aanvangen. Ja dus. De natuur als bedekker van muren, als portretkleur, ...

     

    Kassel: van de 7000 door Beuys geplante eikenbomen hebben ze 60 eikeltjes genomen en daaruit nieuwe eikels doen ontstaan (groeien). Vraag: is dit een nieuwe boom of een moule voor nieuwe creaties. Of: als een boom kunstwerk wordt, zijn  de vruchten daarvan dan ook kunstwerken?

     

    Hier worden twee werken getoond. Let wel: hier is ook oog voor de esthetiek.

     

    Polar Diamand (2008-9) = verschil in ontstaansgeschiedenis tussen een echte diamant (miljoenen jaren oud) en een man made diamanten (één dag?). Maar de tweede laag is ook belangrijk. De stof waaruit de koolstof gemaakt wordt, is een been van een ijsbeer. Een dier dat met het afsmelten van de ijskappen ook in et gedrang komt. Een contradictie dus: zeldzaam t.o.v. synthetisch (veelvuldig maar man made). En dat de ene het andere niet uitsluit. Wat is dan zeldzaam?

     

    Ice Lens (2005) = tweede contradictie. IJs laten smelten door ijs dat vrij komt door smelting. Dat is spelen met de fossiele waarde van water in twee richtingen: als ijs gebundeld of als water gedooid. Door de grilligheid van de lens was er geen focus = niet gelukt. Het fotografisch verslag is wel “zeer poëtisch.” En dus aanleiding voor gesprekken.

     

    http://www.ackroydandharvey.com/

    24-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Akroyd & Harvey
    >> Reageer (0)
    23-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Wim Delvoy

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Wim Delvoye (BE,1965)

     

    Basis:

    Hoge en lage cultuur samenbrengen.

    = banaliteit tonen of een analyse maken van de volkse smaak?

    Dit zijn twee verschillende werelden

     

    Verwijzingen naar:

    Caterpillar in Middelkerke (verhaal van Ground Zero)

    Betonmolen, voetbal doel, pipeline, ... in Mu.ZEE

    Verhaal aankoop werk D. Boël in Koksijde + verwijzing naar hun samenwerking in Biënnale van Venetië.

     

    Kopies.

    De keramische stijl ‘Delft’ is een kopie van oude Spaanse Majolica, op zich een kopie van de oud-Chinese stijl. En later in goedkope versie nagemaakt in Groot-Brittannië. Dus: kopie van kopie van kopie IN een kopie (van een oude kast)

    Wim Delvoye neemt twee vragen van Georges Bataille mee: Wat is iets eigenlijk? En: Wanneer wordt (dat )iets iets anders?

     

    https://www.wimdelvoye.be/

     

    23-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Wim Delvoy
    >> Reageer (0)
    22-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Rune Peitersen

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Rune Peitersen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMzde

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Nicolas Floc'h

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Nicolas Floc’h (FR, 1970)

     

    Basisinfo:

    1.

    Was een tijdlang zelf visser, dus kent de impact van de mens op de zee-omgeving.

     

    2.

    Écriture productive: artistieke ingreep die een economisch gevolg heeft (vissen).

     

    2a.
    O.a. Ecriture Productive, Poisson (21+22 oktober 1995)

    = Proceskunst. Was sleepnet, dus niet zo goed voor natuur. Nood aan goede, effen en zachte bodem. Schrijven duurt 7 uur, 40 km lang en uitgeschreven over 7 km lang op 1 km breed.

    = Proceskunst is ook gevangen vis (500kg) verkopen via viswinkel en veiling + de kopers moeten een verslag maken van het verder verloop nà de aankoop = keuken, smaak en afval.

    = alle onderdelen in expositie presenteren: video van varen, kaart van de vaart met aanduiding van het woord, foto’s van voor, tijdens en na + de verslagen van de kopers. Presenteren op een ‘esthetische’ wijze.

     

    2b.

    O.a. La Tour pélagique (2008)

    Een net van het formaat van de Eiffeltoren. De basis zeer herkenbaar, de hoogte is correct.

    = Proceskunst: maken van maquette, uitproberen in proefbad, uitwerken in fabriek en uitvaren. Alles fotograferen en filmen. Hier is het een drijvend net = minder belastend voor de bodem, maar wel een symbool van ‘industrialisatie, dus vervuiling sedert de bouw van Eiffel 1889 (wereldtentoonstelling = bewijs van economische grootmacht)

    Presentatie in Nieuwe Gaanderijen.

     

    3.

    Récif Artificiel

    Fase 1: Start 2010 = de studie

    Fase 2: uitproberen in architecturale geometrische gestikte modellen waarin de vissen kunnen leen èn graag zijn, beter zijn, met méér zijn, dus opnieuw productiviteit opkrikken door het manipuleren van een ecosysteem. Ondertussen zal de natuur die riffen ‘aanpassen’ aan de natuurlijke omgeving.

    Fase 3: niet geometrische, dus organische modellen die reproduceerbaar zijn. D.w.z. modellen waarin andere modellen passen. Bouwen tot een geheel.

    Daarbij vergelijkt hij met Japan, waar héél veel vis wordt geconsumeerd = ecosysteem aanpassen om méér vis te hebben. Artificiële riffen maken wel dat het bevissen minder agressief is (met de lijn). Totaal 20.000 rif(complexen).

    Probleem: textiel waarin beton gegoten wordt bevat plastiek (wegenbouw) = zoeken naar andere materie.
    Er zijn gesprekken met VLIZ over eventuele uitwerking voor de Belgische kust.

     

    4.

    Taal “als essentie van het leven”. In o.a. Over the Edges (2000) = 26 kledijstukken met elk een letter van het alfabet = verkoop in Hema Gent

     

    5.

    Het riffen-project werd ook voorgesteld op de Wereld Oceanen Dag van het VLIZ in De Grote Post, 10 juni 2016. Ik onthoud:

    -       activiteit in Wimereux

    -       plaatsen van een atomium in het water als ‘rif’

     

    Aanvulling Guido:

    Het werk van Ernst Haeckel 'Kunstformen der Natur' (1899-1904) heeft duidelijk voor inspiratie gezorgd bij 26 (refnr is bezoekersgids) Nicolas Floc'h. In een deel van de vormgeving van zijn artificiële riffen herken ik direct skeletten van microscopische organismen. Zie bijvoorbeeld de bijlage.

     

    Alle platen en het boek zijn te vinden op het web, het boek ook antiquarisch of in een recente facsimile, een po-pup-versie, kleurboeken voor volwassenen ...

     http://www.nicolasfloch.net/

     

    21-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs