Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    26-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: HéHé

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    HeHe (FR,    )

    Collectief: Helen Evans (GB, 1972) & Heiko Hansen (D, 1970)

     

    Gekende stukken:

    Nuage Vert (Helsinki) 2008. Duiden op ecologische drama van uitstoot van een koolcentrale via omranden van de wolk met groene laserrand

    Undercurrent (Triënnale Brugge) 2015. Omgevallen elektriciteitspyloon in water + geluid van elektrische ontlading= onder-stroom

    Opmerking: in 1986 had Luc Deleu al schetsen over dit thema.

    In ‘2050, a brief history of the futur’, het werk: Fleur de Lys (Brussel KMSK) 2015. Een miniatuurfabriek die gevaarlijke gassen uitstoot en waardoor ook miniatuur onweertjes ontstaan. Allemaal in een glazen doos.

     

    altijd gericht op vaststellen van ecologische problemen en aanbieden van oplossingen. Vaak een soort spel of spektakel.

    Bv. Riga 2014, culturele hoofdstad Europa:

    Radeau de sauvetage = op ongebruikt spoorwegtraject. Daarop een wagentje, bestaande uit (bv) de helft van de ton waarin een reddingsvlot niet opgeblazen bewaard wordt. Dit wagentje wordt aangedreven door een zeil.

     

    In Catastrophes Domestiques n° 2: Prise en charge (2011) toont HeHe gas als ‘dooddoener’ of hoe de antropogene gasuitstoot (dus menselijk of door de mens gemaakt gas) even gevaarlijk kan zijn. Hoe banaal het er ook kan uitzien.

     

    http://hehe.org.free.fr/ + http://triennalebrugge.be/nl/detail/23/hehe

    26-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, HéHé
    >> Reageer (0)
    25-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ant Farm

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ant Farm  (VS, collectief 1968- 1978)

    Stichters: Chip Lord (VS, 1944) en Doug Michels (VS, 1943-2003)

     

    Starten bij inflatables en stoppen wanneer hun werkplaats uitbrandt. Vergelijkbaar met Luc Deleu = alternatieve architectuur. Of: Anders Bouwen, d.w.z. minder of niet. Zijn ze comedians of guerrilla artists. Beïnvloed door o.a. Buckminster Fuller[i], - verwijzen naar de geodesic dome van Astrid Bossuyt tijdens  = Freestate II, Paolo Solari[ii] - en waarom niet naar Ante Timmerman, zelfde Freestate II, Archigram[iii] - waar framework belangrijk is = vergelijk Felix & Tanghe

     

    Vooral over de invloed van de media (typisch voor die periode 60-70?)

     

    Cadillac Ranch:

    Cadillac (stichter Detroit in 1701): in een hoek van 51° 10 Cadillacs in de grond plaatsen als ‘menhirs’, in een chronologie van 1947 tot 1963. Is dit chronologie of hiërarchie? Lijkt op evolutietheorie voor auto’s: geplaatst naar evolutie van de staartvin (tailfin) van de Cadillac.

    Is er een vergelijk tussen 51° helling = hellingsgraad (Gizeh) en 52° helling = vissershuisje t.o.v. poolster???

     

    Dolphin Embassy:

    Een driezijdig gebouwd eiland, drijvend platform met een architecturaal zeil, met als opdracht: communicatie zoeken met de dolfijnen.

    Utopisch of visionair? De dolfijn is langer op aarde dan de mens = hoe overleven zij in dit milieu? = bevragen, dus de taal van de dolfijn kennen. X zou dit al kunnen door studie van behaviour.

     

     

     

     

     

     

     

    Oostende en Dolfijnen n.a.v. bevallen onder water:

    -       bevallen met vroedvrouw-dolfijnen in zee nabij San Fernando. Niet uitgevoerd.

    -       Info, bezoeken en oefeningen met Jacques Mayol in Hotel Bero.

    -       https://nl.wikipedia.org/wiki/Le_grand_bleu 

     

     

    http://web.archive.org/web/20061208061324/http://arts.ucsc.edu/faculty/Lord/AntFarm.html

     

    25-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Ant Farm
    >> Reageer (0)
    24-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Ackroyd & Harvey

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Ackroyd & Harvey (GB, start circa 1990)

    Heather Ackroyd (UK, 1959) & Dan Harvey (UK, 1959)

     

    De vraag is: kan je met de natuur, in de staat waarin die zich nu bevindt, iets esthetisch aanvangen. Ja dus. De natuur als bedekker van muren, als portretkleur, ...

     

    Kassel: van de 7000 door Beuys geplante eikenbomen hebben ze 60 eikeltjes genomen en daaruit nieuwe eikels doen ontstaan (groeien). Vraag: is dit een nieuwe boom of een moule voor nieuwe creaties. Of: als een boom kunstwerk wordt, zijn  de vruchten daarvan dan ook kunstwerken?

     

    Hier worden twee werken getoond. Let wel: hier is ook oog voor de esthetiek.

     

    Polar Diamand (2008-9) = verschil in ontstaansgeschiedenis tussen een echte diamant (miljoenen jaren oud) en een man made diamanten (één dag?). Maar de tweede laag is ook belangrijk. De stof waaruit de koolstof gemaakt wordt, is een been van een ijsbeer. Een dier dat met het afsmelten van de ijskappen ook in et gedrang komt. Een contradictie dus: zeldzaam t.o.v. synthetisch (veelvuldig maar man made). En dat de ene het andere niet uitsluit. Wat is dan zeldzaam?

     

    Ice Lens (2005) = tweede contradictie. IJs laten smelten door ijs dat vrij komt door smelting. Dat is spelen met de fossiele waarde van water in twee richtingen: als ijs gebundeld of als water gedooid. Door de grilligheid van de lens was er geen focus = niet gelukt. Het fotografisch verslag is wel “zeer poëtisch.” En dus aanleiding voor gesprekken.

     

    http://www.ackroydandharvey.com/

    24-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Akroyd & Harvey
    >> Reageer (0)
    23-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Wim Delvoy

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Wim Delvoye (BE,1965)

     

    Basis:

    Hoge en lage cultuur samenbrengen.

    = banaliteit tonen of een analyse maken van de volkse smaak?

    Dit zijn twee verschillende werelden

     

    Verwijzingen naar:

    Caterpillar in Middelkerke (verhaal van Ground Zero)

    Betonmolen, voetbal doel, pipeline, ... in Mu.ZEE

    Verhaal aankoop werk D. Boël in Koksijde + verwijzing naar hun samenwerking in Biënnale van Venetië.

     

    Kopies.

    De keramische stijl ‘Delft’ is een kopie van oude Spaanse Majolica, op zich een kopie van de oud-Chinese stijl. En later in goedkope versie nagemaakt in Groot-Brittannië. Dus: kopie van kopie van kopie IN een kopie (van een oude kast)

    Wim Delvoye neemt twee vragen van Georges Bataille mee: Wat is iets eigenlijk? En: Wanneer wordt (dat )iets iets anders?

     

    https://www.wimdelvoye.be/

     

    23-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Wim Delvoy
    >> Reageer (0)
    22-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Rune Peitersen

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Rune Peitersen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMzde

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Rune Peitersen (DK, 1971)

     

    Kijken = er is een beeld, een beeld wordt gezien, een beeld ontstaat met en nà het kijken. Dat laatste beeld is eerder flou: zoals in een ‘First Person Game’.

    Vandaar die flou-heid in de foto’s, vanop een ‘safe distance.’  De anekdote wordt vervangen door een impressie, iets dat je herkent, en dat een bepaalde rust zou kunnen geven, als je de gelijklopende horizonten belangrijk vindt = Gouden Eeuw marine-schilderijen. Goed te weten dat de beelden ‘gevonden media-beelden zijn, genomen vanuit het standpunt van de overwinnaar. (overwinnaars-strategie: past ook in Atlantik Wall en politiek standpunt van Dönitz aan het einde van de oorlog: allen samen tegen communisme.)

     

    Er worden nogal wat vragen gesteld:

    1.    Wat is een ruïne (in werk waarin gevraagd wordt na te denken over het verschil in een ruïne voor en nà ene tweede beschadiging.

    2.    Wat is een piraat. In de gidsinformatiebundel wordt een opsomming gemaakt, waarbij piraterij ten tijde van Walraversyde en nu in Somalië vergeleken wordt.  In tegendeel: er zijn minder slachtoffers in de strijd rond de Golf van Aden dan toen de middeleeuwse piraten ‘met toestemming’ de andere over boord gooiden. Het is dus wat de MEDIA er van maken: hoe wij kijken naar iets.
    De ‘piraten’ van Somalië beschermen in eerste instantie hun eigen visgebied, vaak nabij kleine vissersdorpjes, waar het geglobaliseerd vrachtverkeer over zee sterk in ingrijpt.

    3.    Beschermen wordt door de andere vaak als agressie aanzien. Verwijzing naar film KAPRINGEN (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapringen) waar de spanning hoog oploopt, de dramatiek boven alles uitstijgt, maar het eindresultaat uiteindelijk (bijna) banaal wordt.

    4.    De film gaat dus over de grenzen van deze wereld. En hoe je te veel vanop een safe distance kijkt naar de echte problematieken. De 9 planetaire grenzen - waarbinnen we ‘safe’ zijn - van o.a. Johan Rockström worden erbij gezet. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_grenzen)

    Die zijn:
    1. Klimaatveranderingen (overschreden)
    2. Verlies biodiversiteit (overschreden)
    3a. Stikstofkringloop (overschreden)
    3b. Fosforkringloop (bijna overschreden)
    4. Atmosferische ozon (niet overschreden)
    5. Verzuring oceanen (bijna overschreden)
    6. Wereldwijd zoetwatergebruik (bijna overschreden)
    7. Landgebruik (bijna overschreden)
    8. Chemische verontreiniging (niet overschreden)
    9. Aerosol in de atmosfeer (niet overschreden)

     

    Aanvullingen Linda D’Hondt

     

    Rune Peitersen

     

    Rune Peitersen studeerde in 1999 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en in 2001 aan de Masteropleiding van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds zijn afstudeerjaar wordt hij gerepresenteerd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam, waar hij ook woont en werkt. Zijn werk is te zien geweest in internationale tentoonstellingen op uiteenlopende podia. Naast zijn praktijk doceert Peitersen aan de AKV|St.Joost, geeft hij regelmatig lezingen en gastlessen en is hij medeoprichter en voorzitter van Platform Beeldende Kunst.

     

    -       Hij heeft ook online beeldmateriaal verzameld van rellen in Turkije, van drones die missies uitvoeren boven Afghaans en Irakees grondgebied en van de ruïnes in Palmyra.

    -       Hij bewerkt de beelden en geeft er een eigen interpretatie aan zodat er een dualiteit ontstaat tussen het esthetische en de inhoud (misschien als gevolg van zijn opleiding in de klassieke schilderkunst ook zijn verwijzing naar maritieme schilderkunst uit de ‘Gouden Eeuw’)

    -       Hij bevraagt zowel zijn eigen positie als maker als die van de toeschouwer ( voor beiden geldt een safe distance )

    -       Wat is onze rol daarin ? Actief of onverschillig.

    -       Wat is de rol van kunst in het kader van dit soort actualiteit ? Is kritiek nog mogelijk via de kunst ? Of blijft het steken in kunst die enkel in een tentoonstellingsruimte thuishoort ?

    -       Zijn werk is duidelijk gemanipuleerd maar behoudt toch dat gevoel van authenticiteit of geloofwaardigheid

     

    Computer technologie heeft zijn werk beïnvloed. Hij volgde zijn BA en MA schilderkunst en was van plan ook de klassieke technieken te leren maar halverwege zijn studies besloot hij te werken met beelden via computer.

    De mate en het gemak waarmee je als kunstenaar fotografisch materiaal kan wijzigen is boeiend. Als kunstenaar kan je op verschillende vlakken spelen met die documentatie, authenticiteit, realiteit, ervaring, waarheid.

     

     

    http://www.runepeitersen.com/

     

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Nicolas Floc'h

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Nicolas Floc’h (FR, 1970)

     

    Basisinfo:

    1.

    Was een tijdlang zelf visser, dus kent de impact van de mens op de zee-omgeving.

     

    2.

    Écriture productive: artistieke ingreep die een economisch gevolg heeft (vissen).

     

    2a.
    O.a. Ecriture Productive, Poisson (21+22 oktober 1995)

    = Proceskunst. Was sleepnet, dus niet zo goed voor natuur. Nood aan goede, effen en zachte bodem. Schrijven duurt 7 uur, 40 km lang en uitgeschreven over 7 km lang op 1 km breed.

    = Proceskunst is ook gevangen vis (500kg) verkopen via viswinkel en veiling + de kopers moeten een verslag maken van het verder verloop nà de aankoop = keuken, smaak en afval.

    = alle onderdelen in expositie presenteren: video van varen, kaart van de vaart met aanduiding van het woord, foto’s van voor, tijdens en na + de verslagen van de kopers. Presenteren op een ‘esthetische’ wijze.

     

    2b.

    O.a. La Tour pélagique (2008)

    Een net van het formaat van de Eiffeltoren. De basis zeer herkenbaar, de hoogte is correct.

    = Proceskunst: maken van maquette, uitproberen in proefbad, uitwerken in fabriek en uitvaren. Alles fotograferen en filmen. Hier is het een drijvend net = minder belastend voor de bodem, maar wel een symbool van ‘industrialisatie, dus vervuiling sedert de bouw van Eiffel 1889 (wereldtentoonstelling = bewijs van economische grootmacht)

    Presentatie in Nieuwe Gaanderijen.

     

    3.

    Récif Artificiel

    Fase 1: Start 2010 = de studie

    Fase 2: uitproberen in architecturale geometrische gestikte modellen waarin de vissen kunnen leen èn graag zijn, beter zijn, met méér zijn, dus opnieuw productiviteit opkrikken door het manipuleren van een ecosysteem. Ondertussen zal de natuur die riffen ‘aanpassen’ aan de natuurlijke omgeving.

    Fase 3: niet geometrische, dus organische modellen die reproduceerbaar zijn. D.w.z. modellen waarin andere modellen passen. Bouwen tot een geheel.

    Daarbij vergelijkt hij met Japan, waar héél veel vis wordt geconsumeerd = ecosysteem aanpassen om méér vis te hebben. Artificiële riffen maken wel dat het bevissen minder agressief is (met de lijn). Totaal 20.000 rif(complexen).

    Probleem: textiel waarin beton gegoten wordt bevat plastiek (wegenbouw) = zoeken naar andere materie.
    Er zijn gesprekken met VLIZ over eventuele uitwerking voor de Belgische kust.

     

    4.

    Taal “als essentie van het leven”. In o.a. Over the Edges (2000) = 26 kledijstukken met elk een letter van het alfabet = verkoop in Hema Gent

     

    5.

    Het riffen-project werd ook voorgesteld op de Wereld Oceanen Dag van het VLIZ in De Grote Post, 10 juni 2016. Ik onthoud:

    -       activiteit in Wimereux

    -       plaatsen van een atomium in het water als ‘rif’

     

    Aanvulling Guido:

    Het werk van Ernst Haeckel 'Kunstformen der Natur' (1899-1904) heeft duidelijk voor inspiratie gezorgd bij 26 (refnr is bezoekersgids) Nicolas Floc'h. In een deel van de vormgeving van zijn artificiële riffen herken ik direct skeletten van microscopische organismen. Zie bijvoorbeeld de bijlage.

     

    Alle platen en het boek zijn te vinden op het web, het boek ook antiquarisch of in een recente facsimile, een po-pup-versie, kleurboeken voor volwassenen ...

     http://www.nicolasfloch.net/

     

    21-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Nicolas Floc'h
    >> Reageer (0)
    20-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ManMade: Maarten Vanden Eynde

    MANMADE: De Kunstenaars.

     

    Maarten Vanden Eynde (BE,1977)

     

    Is vooral met ‘TIJD’ bezig. Hoe groot is nu, hoe groot is verleden en hoe groot is toekomst? Nadenken over begin en einde, studie van genetologie (oorsprong) en eschatologie (catastrofaal einde). Wat blijft en hoe worden die resten ervaren? Wordt het afval (paleontological plastic(soep)), wordt het esthetisch (Brick Era), wordt het misbegrepen (Ikea Vase), of kunnen we via de brokstukken nog contact maken met het verleden, met de tijd van waaruit het komt? Onderweg vind je altijd minstens twee ladingen: de kritiek op de consumptie en vingerwijzen naar afval.

     

    Cosmic Connection (2016)

    De basis verwijst naar de radar van Raversyde Atlantik Wall.  Middenin die parabool puzzelt Maarten Vanden Eynde een zeer ruim aantal oude (antieke?) left-overs van de PC-industrie. Wat doe je daar mee, of wat doet een ander daar mee?

    We zijn aan het einde van de Silicone-Age. Er zal dus massale veel afval zijn. We gaan ondertussen over naar de staat van de Biological-Microchip-Age. Wij worden een pc.

    Vraag is: wat met al dat afval. Ook het afval in de ruimte (21.000 fragmenten, 300 werkende satellieten, samen 27 ton, waarvan er sedert 50 jaar één fragment per dag naar beneden valt.

     

    Aanvulling Linda: Hier is het leuk om te verwijzen naar één van de proposals ( alle afval naar de zon- toch niet echt ecologisch verantwoord idee van Luc Deleu ( zie bij document LD )

     

    Let wel: dit is grondstof die oorspronkelijk uit moderne slavenarbeid komt.

    Vraag: als je dingen van vroeger samenbrengt, heb je dan contact met vroeger?

     

    Paleontologic Plastic IV (2014)

    Plastiek afval verzamelen (gans de wereld) en die dan samensmelten.

    Probleem: smelten maakt gassen = ze maken je ziek. Is de persoonlijke ervaring van het ecologisch drama!!!

    Plus:
                - er bestaan al plastiek eilanden
    Aanvulling Linda: Over het begrip “ eiland” bestaan hier nogal wat misverstanden. Volgens Colin Janssen ( professor faculteit bioscience engineering UG )  is dit niet het goede woord, het geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid omdat de mensen zich effectief een soort plastieken eiland voor de geest halen. In realiteit zijn het “ garbage pads” , nu al op 5 verschille-nde plaatsen in onze oceanen te zien. Het gaat over afval ( meestal plastic ) dat door zeestromingen samengebracht wordt in een soort wervelkolk ( te vergelijken met het bewegen van een lepeltje in een kop koffie )

                - uit plastiek kan je kunstwerken maken.  Zie ook Sweetlove en P.M        Tayou

     

    Brick Era (2003-2014)

    Curator heeft het over ‘Oostende, koningin der bakstenen’

    Lijkt op “baksteen-rolsteen”

    Verwijzen naar Baksteen in Raversyde.

    Ook te zien in bureel Vlaamse Bouwmeester, Ravenstijngalerij Brussel

     

    IKEA-Vase (2010)

    Let wel:

    De archeologische reconstructie is vooral gips in vaas vorm, terwijl de gesuggereerde vaas eigenlijk een kopje is = verkeerde interpretatie door de archeologen.

    Vraag: hoe interpreteren archeologie in de toekomst de objecten van nu? Kunnen we de archeologie van later nu al voorbereiden voor de archeologen?

    Ps.: IKEA catalogus méér druk dan bijbel (100.000.000 ex. per jaar)

     

    http://www.maartenvandeneynde.com/

    20-06-2016 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ManMade - Raversyde
    Tags:ManMade, Raversyde, Kunst, Maarten Vanden Eynde
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs