Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    02-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yogyakarta, 11 juli 2015
    (Ondertussen nieuws van de uitbarsting van de Raung vulkaan op Bali. Problemen?)
    Zicht op gids, vader, moeder, tweeling. Vermoedelijk V.S. Moeder stelt vragen, 2 kinderen lopen zwetend trendy achteraan, ze praten tegen elkaar en luisteren niet naar de gids. Vader kijkt rechtuit vooruit, los van alle personages. Zijn en weten gaan samen, maar het omhulsel 'thuis' blijft. Zeker in de kledij, maar vooral in de vragen. Ik sta bij het paleis van de sultan. Te voet op weg naar zijn waterpaleis "om de hoek." Onderweg ondergronds, fris met enkele open ruimtes, waar ik voor de derde maar definitieve keer de zichzelf-aangeboden à opgedrongen gids kwijtraak. In de nissen van de gang zitten jonge meisjes, samen, die elkaar gsm-fotograferen. Of gewoon stil maar samen sms'en. Totaalbeeld tot nu sedert de tussenlanding in Kuala Lumpur Airport: iedereen (...) van Aziatische origine in een lange rij wereldlijk gedigitaliseerd. In alle ruimtes, in alle restaurants, soms met meerdere schermen. Zichzelf en af en toe een ander zonder zichzelf fotograferen. Het gegiechel is universeel. Een universele klank, een oerklank die misschien de som is van geluid maken, klankmogelijkheden en mondfysiologie.
    De maker van de platte schaduwpoppen in buffelhuid zegt dat je geen meester in twee dingen kan zijn. Je kan ofwel vormgeven ofwel inkleuren. Een andere spreekt dat hoofdschuddend tegen. Ik opteer even voor voorstel één. Om te excelleren moet er een verschil zijn tussen twee of meer handig-heden. Twee dingen even goed doen, moet kunnen maar zal gebaseerd zijn op kennis, kunde en op de mogelijkheid om zich af te sluiten van de andere kennis, zodat het ene niet in het andere insijpelt, noem het interfereert. Kan dat wel?
    Vredeburg (voordien Rustenburg). 'Rust' van rust bewaren tussen kolonisten en sultan. Kortweg: 17de en 18de eeuw is voor de V.O.C. en nadien geven ze het zaakje door aan Holland, lees (Noord-)Nederland. Dat vraagt om fortificaties. Zoals Vredeburg waar de gemberthee succulent is. Het nationaal gevoel wordt sterk uitgetekend en aangepord in dit museum. Let wel: de daden van de Nederlanders worden zwaarder aangekleed dan deze van de Japanse bezetter. In de diorama's stroomt het bloed alleen bij de Hollands militaire acties, niet bij de intrede van de Japanse soldaten. Die zijn wel 'veroveraars' maar worden nooit onderdrukkers genoemd. Ze leggen de Nipon Martiale Wet: directe invloed op het culturele. Kinderkopjes kaalscheren zoals de traditie in Japan dat wil, maakt je (visueel) misschien tot een ander mens. Maar er vloeit géén Javaans bloed. Is dit een ander 'kolonialisme?' Ik keer vaak terug naar de tentoonstelling 'Europese Spoken' in Mu.ZEE Oostende. Hoe kijk je als (hoe dan ook) ex-kolonisator naar ex-gekoloniseerden? Het gaat over mensen waarover iemand macht heeft, over hun soms kleine maar heel persoonlijke dingen waarvoor ze een soort strijd willen aangaan. De 'Natie', de eigen bevrijde begrensde ruimte, staat symbool voor het bereik van dat 'ongemak' en het uiterste dat ze willen en zullen gebruiken om die grenzen te vrijwaren van het actieve koloniale. De residu blijft in het woordje 'ex' dat aan zichzelf en de ander blijft kleven.

    02-09-2015 om 00:00 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    >> Reageer (0)
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
    Op en af. Al het zoveelste vliegtuig tussen thuis en reizen. Inpakken is nazien wat je hebt en onthouden om te kunnen herinneren wat je na-laat. Materieel gezien zijn dat afval en centen. Ik had eigenlijk graag een dagje voor het raam van de hotelkamer willen schrijven over de mensen die ik zie (bewegen) en de put die vandaag in de straat gemaakt wordt. Vandaag in de zin van vorige nacht al. Over de werfkeet en de vele rustpauzes. Of de buswaybrug die hier straks voor het raam zal staan trillen onder de forensen. Over kleuren die betekenissen hebben in de helmen van huurbromfietsen, huurwagens, de metaalblauwe Skybird taxi's. Over hun warme kledij bij 30°.
    Ondertussen. Wat blijft is wat ik gelezen heb in een vreemde omgeving van verkeer, van een zoo, van vervagend Holland. Hoe kan je het ideeëngoed van een zeer streng Holland (Calvinisme met zwart) inplanten in het vierkant van Oud Batavia? Het nationaal Museum toont organisch gegroeide (paal)huizen. Midden daarin Europese bakstenen gebouwen met hardhouten meubels voor een hardbijbelse rechtspraak. Een kwartwereld onbekenden. Is dat een verkeerde interpretatie van een onderzoek naar de gelijkheden bij de wereldburgers. De mensen van de aarde. Aardbewoners. De mens als verzamelnaam van zoveel verschillen als er mensen en soorten zijn. Wanneer de ene iets inplant bij een ander, dan wordt daar op dat moment vaak niet diep over nagedacht. Mag vaak niet eens nagedacht worden. Over zuiverheden, bijvoorbeeld. Zuiver in de zin van nadien onzuiver worden, want zuiver staat voor de overgang van niets naar iets. Zijnde en nog moeten verder zijn. Worden. Altijd worden. Zijn = is, worden = bij-komen. Zoeken, zoeken, zoeken, ...
    Ik schrijf meestal vanuit het gevoel dat eens gezien en beschreven, dat iets onzuiver wordt omdat ik er iets aan toevoeg. Dat is onjuist. Omdat zuiverheid een eigen interpretatie is van iets dat al door anderen is waargenomen. Dat houdt in dat zuiverheid alleen bestaat in oorsprong. Gevonden oorsprong en oorsprong zelf. Alhoewel: vanaf één is er al iets. Een ander woord misschien: niets. Dat is niets anders dan het benoemen van wat niet benoemd kan worden. Aangezien iedereen wil benoemen, wordt met evenveel gemak gesproken van een god en vanaf dan wordt het iets.  Zeg niet niets over een god.
    Nu even niet meer: de taxi van Endarto is er.  Straks zoek ik de navel van de kosmos in het Kreaton van Yogyakarta. Iets dat centraal staat. En waarvan men dacht dat het begin daar begonnen is. Het begin dat begint, terwijl de navel eigenlijk slechts de rest is. De herinnering. Niet vergeten. Nooit te vergeten.

    01-09-2015 om 07:57 geschreven door André & Annick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Indonesië
    Tags:Jakarta, Yogyakarta
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs