Onze laatste dag in St. Maarten staat meteen ook in het teken van het inschepen op onze cruise die ons terug naar Europa brengt.
Onze sterren doen het nog steeds zeer goed, een taxi brengt ons naar het cruisedock, en zoals we al dachten moeten we onze bagage ( meer dan 100 kg), een goede 100 m naar de boot zeulen, maar wat dacht je, doordat we de cruise inpikken terwijl die eigenlijk al in Miami is vertrokken, staan ze ons al op te wachten, verlossen ons op die manier van onze bagage en worden we in de plaats heel persoonlijk ontvangen en onthaalt op een lekkere, welkomstdrink, ons persoonlijk aangeboden door de captain.
Pas nu beseffen dat onze terugreis nu echt wel is ingezet en er geen weg meer terug is. Het positieve is dat de boot nog een stop maakt in Antigua, vanwaar de transatlantische overtocht wordt ingezet naar Tenerife. Een overzeese tocht van ongeveer 5 dagen.
We vallen in herhaling met te vertellen dat ieder eiland zo verschillend en verrassend is.
Wat Martinique te bieden heeft voor zeilers is grenzeloos. Je doet een rondtoer met de auto op dit pittoreske eiland en geen 200 m kan je rijden of ergens zie je masten van zeilboten, de baaien, binnenmeren volgen elkaar op en zijn allen bezaaid met zeilboten, megajachten, high speed vessels, enz....
Nog niet gesproken van de prachtige stranden met wit poederzand. Het is ook het eiland met tot nog toe de meeste hotels, resorts,....
Nog kenmerkend is de luchthaven aan Nederlandse kant, die start vlak bij het strand, waar zonnekloppers telkens moeten ruimen als een vliegtuig start, en op het einde van de startbaan ligt een berg vanongeveer 300m hoog, spectaculair hoe de reuze boeings hun kisten op die toch wel te korte landingsbaan neerzetten juist boven de hoofden van de strandgasten, foto's spreken voor zichzelf.
Ook brachten we een bezoek aan de fameuze sailorsbar van de Heineken regatta, de zeilwedstrijd in het Caraibisch gebied die jaarlijks begin maart honderden zeiljachten naar St. Maarten brengt.
Een van onze grote zorgen was onze bagage. Naast kledij hebben we onze zeilpakken, satteliettelefoon, reddingsvesten, zeekaarten en pilots, enz mee te zeulen. Het was in eerste instantie de bedoeling om een gedeelte op te sturen met de post of met een of ander tranportorganisatie, dit bleek echt onbetaalbaar, van eiland naar eiland tellen ze onnoemlijke prijzen.
Vandaar de oplossing om terug te varen en niet te vliegen.
Koffers zijn gepakt, maar onze reis is nog niet afgelopen. We houden nog halt in Sint Maarten, een vrij klein eiland dat dan nog eens is opgedeeld in een Nederlands en Frans gedeelte. De Hollanders hebben er een echt stukje Nederland gecreëerd, en de Fransen, maar dat kennen we al hebben er zelfs een stukje Saint Tropez nagebootst. Wat Sint Maarten aantrekkelijk maakt is dat het een Tax Free eiland is, dus alles een stuk goedkoper is. Heel veel zeilboten gaan er halthouden voor de nodige herstellingen uit te voeren en materiaal aan te kopen zonder taksen, rekening houden dat alle electronische apparaten zoal een 30 à 40 % goedkoper zijn dan Europa.
Verder doen we nog een stop in Antigua, een eiland gekend onder de zeilers voor zijn jaarlijks georganiseerde wedstrijd voor zeilboten. Een regatta waar deels professionele zeilboten aan deelnemen maar ok de veel te zwaar beladen zeilboten die hun rondreis onderbreken om even hun adrenaline uit te testen om de race deel te nemen.
Daarop volgend de oversteek naar Tenerife, een reis van ongeveer 5 dagen. Als laatste doen we het laatste stukje met de snelle overzet van Tenerife naar Gran Canaria.