Met THE SAYBIA de horiZON achterna
Dagboek van een zeilreis om de wereld.
Inhoud blog
  • Explorer 5 cv's
  • test
  • Over en out
  • Naar het droogdok
  • Laatste 10 mijl
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De beste First Maid
    Je kan je geen beter zeilmaatje inbeelden, een grote steun op moeilijke momenten op zee.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014, 23:19 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch een beetje fier
    In de Dinghi op zoek naar, …. al dat moois




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014, 23:17 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saybia in de Mangrove
    We hebben een kiel die 3 meter diep steekt en toch liggen we op nog geen 10 meter van de Mangroves, bossen en wildernis




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014, 23:15 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trip van Marigot in St Lucia naar Le Marin in Martinique
    Je mag met menigeen zeiler praten, die zal je bevestigen dat als je gaat zeilen en je wil een bepaald traject afleggen, dan ga je minstens 30% van het traject op motor varen door gebrek aan wind of door wind die uit een verkeerde richting komt.Nu zijn wij op 14 januari vertrokken, hebben ondertussen al een stuk meer dan 3000 mijl gevaren en onze motor die heeft enkel gedraaid om in en uit de haven te komen, verder hebben we alles op zeil kunnen doen, vandaag was een zeiltocht waar iedere zeiler van droomt, aan de wind met een 20 knopen wind en een snelheid van gemiddeld 8,4 knopen, met pieken van 9,8. Een tocht van 30 mijl, met een mooie aankomst, weliswaar in de striemende regen, in de haven van Le Marin, laveren tussen een reeks boeien brengt je meteen in een Franse sfeer, Martinique is 100% Frans. We zijn hoofdzakelijk de haven binnen gevaren om toch wat werken uit te voeren aan de boot. We kampen nog steeds met problemen met de batterijen, en zijn op zoek naar onderdelen voor de generator, verder pruttelt onze buitenboordmotor van de dinghi ook. Morgenochtend zullen zeker croissants op het ontbijtmenu staan. Dit moet in de sfeer van La Douce France. Verder zoeken we ook uit wat het eiland ons te bieden heeft.Wordt vervolgd.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    12-02-2014, 22:30 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Energie aan boord.
    We zijn een beetje op de sukkel met onze energie aan boord. Zelf ben ik vrij technisch aangelegd maar soms gaat de techniek mijn petje te boven. Voor de meer technische mensen onder de lezers van deze blog toch een beetje uitleg hoe wij onze energie opwekken aan boord.Aan de bron hebben we 11 batterijen aan boord met een totaal van 1250 ampère. Het grootste gedeelte aan boord werkt op 24 volt, alleen de electronica werkt op 12 volt. En dan onze huishoudtoestellen zoals wasmachine, flatscreen, micro wave werken op 220V.De batterijen kunnen geladen worden via: de alternatoren gemonteerd op de motor, een van 12V, een van 24V, in de haven laad een batterijlader de batterijen, die batterijlader kan ook worden gebruikt als de generator draait, verder hebben we zonnepanelen die tot 20 amp per uur leveren en een windgenerator die tot 10 amp opwekt.We verbruiken gemiddeld tussen 8 a 14 map per uur als we zeilen en ongeveer 8 map als we voor anker liggen.Dus eigenlijk als het weer even meezit kunnen we teren op onze alternatieve en schone energie.Water, water kunnen we zelf maken via onze watermaker, die zeewater ontzilt. Deze werkt op 220V en wordt dus gevoed via onze generator. De watermaker produceert 120l per uur.Wel duur water als je weet dat onze generator 2,5 liter mazout verbruit om een uur te draaien, maar ok water is onmisbaar.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    12-02-2014, 22:30 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nabeschouwingen
    We zijn nu een 10 tal dagen verder na onze oversteek. Tijd om even alles op een rijtje te zetten. Wat doet zo'n tocht met een mens, meer dan je denkt. Met ons vier zijn we samen dertig kilo vermagerd. De mannen elk 10, en de dames elk 5. Wat kunnen we daar uit afleiden,…. Gezonde stress, en die was er, de wind was een meevaller, de golven zwaar, belemmerden onze slaap, een verstoorde deftig onze eetpatronen. We waren verplicht elkaar op de vingers te tikken om voldoende te drinken, eten en slapen. Ik heb over de 17 dagen gemiddeld 4 uur per 24 geslapen, geloof me dat sloopt je lichaam en je gaat risico's nemen in gevallen van urgentie, zeilwissels, enz…. Ook het risico op luiheid, er was een checklist op papier van zaken die moesten gecheckt worden iedere dag en om de drie dagen. Ik heb mezelf erop betrapt twee keer de lijst niet te hebben afgewerkt. Verder was er niet een moment dat de boot een keer rustig lag, behalve de laatste 50 mijl, om een keer op positieven te komen, om een keer te poetsen, enz,….Een douche nemen is een stukje acrobatie.
    Wat een gevoel hou je daarbij over???? Voldoening, overwinning, jou droom waar maken, …. een reuze gevoel.
    Voor herhaling vatbaar? Uiteindelijk is het onze tweede keer, dus,…. Iedere tocht is uniek, hmm waarom niet,…een volgende tocht is er misschien eentje waar je je zorgen maakt over tekort aan mazout, door te weinig wind, dus,….
    Wordt vervolgd,...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-02-2014, 00:00 geschreven door alain  
    Archief per week
  • 02/02-08/02 2015
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 27/04-03/05 2009
  • 03/12-09/12 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 09/04-15/04 2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Graag een reactie
  • FSF
  • Jg emperor appreciated Kevin Durant!Freddy adu counter said the warriors players
  • Jg emperor praised Kevin Durant was thunder of sorrow King Fried combination far four giant + no team
  • 先生
  • Greets from Malaysia

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs