Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    22-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dilleboontjes
    2 kilo sperziebonen geel of groen of een mix, gewassen en in stukjes van ongeveer 2 cm gesneden.
    750 ml witte azijn
    250 ml water
    2 à 3 rode paprika`s zaad en zaadlijsten eruit gehaald en in fijne repen gesneden
    18 peperkorrels
    6 kleine dilleschermpjes die al zaad vormen ( of gedroogd dillezaad)
    6 tenen knoflook, geschild
    45 ml zout

    Deze hoeveelheid is voor 6 potten van 500 ml. Zorg dat de potten schoon zijn ( bewaar ze tot het vullen in heet water) en de deksels en/of de rubber ringen uitgekookt.

    In een grote stalen pan doe je de azijn, het water en het zout. Breng zachtjes aan de kook, af en toe roeren totdat het zout is opgelost. Voeg de bonen en paprika`s toe en breng opnieuw aan de kook. Zet dan het vuur uit.

    Haal de potten uit het hete water en stop in iedere pot een dillescherm, een teen knoflook en 3 peperkorrels. Vul af en met boontjes/paprikamix en zorg dat er vloeistof tot een centimeter onder de rand zit. Maak de rand schoon, en schroef/doe de pot dicht.
    Stop de potten in de weckketel en zorg dat ze volledig met water bedekt zijn. Breng aan de kook en kook voor 10 minuten.
    Haal de potten 5 minuten nadat het vuur uit is gezet uit het water.

    Dit recept komt uit Ball`s Complete book of Home Preserving.

    Zelf heb ik ( door al die verhalen over bedorven weck) de boontjes nog 5 minuten door laten koken in de azijnmix..en heb ik de potten -met de bonen erin- gesteriliseerd voor 15 minuten op 130 graden in de oven..











    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:sperzieboon, dille
    22-08-2012, 14:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwortel en andere thee
    De hele zomer ben ik al bezig met het oogsten van kruiden voor de thee.
    Ik heb een mooie Larousse Geneeskrachtige Planten Encyclopedie waar ook duidelijk instaat wanneer je bloem, blad, stengel of wortels oogst van een bepaalde plant..zo hebben madeliefjes bijvoorbeeld meer werkzame stoffen later in het voorjaar.

    In augustus kun je onder andere oogsten:
    Bloemen van borage, kaasjeskruid, guldenroede, heemst,kamille, klaproos, koningskaars
    Zaden van gerst, haver, peterselie, tarwe, weegbree
    Blad van: citroenmelisse, duizendblad, echte tijm, bonenkruid, hyssop, linde, marjolein, oregano, pepermunt...

    De wortel van de paardenbloem wordt het beste geoogst in oktober. Omdat ik nu bij het wieden af en toe hele mooie wortels eruit trek komen deze toch in mijn voorraad; ik was ze en snij de miniworteltjes eraf, dan rijg ik ze aan een draadje en hang ze op zolder.




    De wortels hangen wel een maand op de goed geventileerde zolder ( dat wil bij mij zeggen dat de raampjes de hele tijd openstaan ) voordat ze droog zijn.


    Ik heb al een aardig voorraadje kruiden om straks mee te gaan mixen..ik gebruik voor gewone dagelijkse thee de ingrediëntenlijst van de ochtendthee van de Nederlandse grootgrutter; daar staat keurig in percentages op welke kruiden en hoeveel procent van ieder kruid; gemakkelijk en superlekker!


    Duizendblad bloeit nu volop


    Net een klein geel Pinootje in de koningskaarsbloem



    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:kruidenthee, paardenbloemenwortel
    16-08-2012, 19:54 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomaten uit eigen tuin...
    De allerbeste pastasaus komt van tomaten uit eigen tuin...






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    13-08-2012, 21:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    10-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieten wecken.
    Deze zomer voor het eerst serieus bieten aan `t wekken..voorlopig alleen bieten zoetzuur van de site van Diana en geweckte bieten van de site van de Gulle Aarde. Natuurlijk met gebruikmaking van "eigen" azijn en kruidemix.

    Verder heb ik 26 potjes komkommer en courgette zoetzuur gemaakt..laat de winter maar komen. Een deel van die recepten kan  je hier op dit blog vinden als je komkommer in het zoekvenstertje links intypt..vooral de Amerikaanse komkommer relish is erg aan te raden.

    De tuin staat er prima bij. Ik heb nog wat pogingen gedaan om te zaaien (bieten en boontjes) maar door alle regen is de grond erg hard geworden en er komt bijna niets op..wat nog opkwam verdroogt waar je bij staat en nu laat ik het maar zo..er staat toch nog groente in voor een weeshuis.
    Binnenkort krijg ik van de boer haver en wikkezaad om als groenbemester in te zaaien in de vrijgekomen percelen; de bedoeling is dat dat bevriest en dan een mooi laagje planten legt over de kale grond..zo komt de tuin de winter wel door.

    Nu heb ik dus meer tijd en kan ik eens gaan beginnen aan `t breiwerk wat ik al een tijdje in gedachte heb..een lief truitje voor het a.s. kleinkind, en een paar stoere mutsen voor de kabouters ( die trouwens meer ridders aan `t worden zijn..deze kabouters groeien!)






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:bieten wecken
    10-08-2012, 14:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inmaak kruiden

    Ik blijf bezig met inmaken.

    De laatste weken heb ik verschillende keren de komkommer relish gemaakt ( het recept staat hier op de site) en ook enkele keren courgettes op zoetzuur.
    Vandaag heb ik verschillende bieten zoetzuur geweckt..4 potten van een liter, allen met ui, en verder een met gember, een met mierikswortel en twee met inmaakkruiden.
    Van deze laatste geef ik vandaag het recept.

    1 in de vijzel grof gehakte stok kaneel ( 10 cm)
    5 laurierbladeren..in stukjes gebroken
    6 theelepels mosterdzaad
    3 theelepels pimentkorrels
    3 theelepels korianderzaadjes
    3 theelepels zwarte peperkorrels
    3 theelepels gemalen gember
    3 theelepels  dillezaadjes
    2 theelepels cardamomzaadjes
    1 tot 2 theelepels pepper flakes
    1 theelepel kruidnagels

    Goed roeren en in een goed afsluitbaar potje stoppen. Dit blijft 1 jaar vers.

    (recept uit Ball: Complete book of Home Preserving)










    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:inmaak kruiden
    03-08-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruidenazijn
    Het was een mooie dag om kruiden te plukken..kruiden voor de thee en kruiden voor de azijn.

    Met als basis wijn- cider- en gewone witte azijn heb ik zes verschillende kruiden azijnen gemaakt: vier voor direkt in de sla, en twee om mee in te maken.

    Voor dressings e.d.:
    -rode wijnazijn met sjalot (twee rode sjalotten)
    -ciderazijn met sjalot (twee sjalotten)
    -ciderazijn met rode basilicum (een klein bosje rode basilicum)
    -ciderazijn met laurier, marjoraan, tijm, rozemarijn en knoflook (twee laurierblaadjes, grote tak tijm, halve tak rozemarijn, een takje majoraan, vier    tenen knoflook, gehalveerd, de kiem eruit gehaald en op een sateprikker gestoken)

    En om in te maken nog:
    -witte azijn met dragon ( drie fijngeknipte takken)
    -witte azijn met dille ( een flink scherm en een tak)

    Ik heb alles gewoon in de fles gedaan en over twee weken kijk (en proef) ik eens wat het geworden is.
    Als de smaak sterk genoeg is zeef ik de azijnsoorten.
    Vind ik het niet sterk genoeg, zeef ik ook, en doe ik opnieuw een vers kruid terug in de fles.
    De knoflookteentjes kunnen daarna terug in de fles/pot.

    Als de smaak te sterk is kan de zijn verdund worden met nog meer witte- cider- of wijnazijn.






    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:kruidenazijn.
    18-07-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    09-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainspotting

    Onderweg…Langs alle bermen dezelfde bloemen, vlier, wilgenroosje, koningskaars, zwarte toorts, slangenkruid, teunisbloem, duizendblad, valeriaan, klaprozen, walstro steeds weer wilgenroosjes en groene graanvelden, gele graanvelden, koolraapvelden, hooiland, aspergevelden, kolen, maïs en aardappelvelden, boomgaarden, naaldboomkwekerijen, knotwilgen, lege weilanden, weilanden met witte koeien, bruine koeien, holsteiner koeien, schapen, paarden, geiten, voorbij flitsende stations met graffiti FREEDOM, JOINT ME, NOTRE, BKS, UFFIC, UNO, VRVLOEK, JET, RATS tennisvelden met bejaarde slow motion tennissers, zandpaden, boerenpaden, provinciale wegen, boswegen, snelwegen, industrieterreinen, rijtjeshuizen, voortuintjes met aurecaria`s, schommels, kliko`s…rinkelende overgangen, ROAR!!








    Categorie:In Nederland
    Tags:treinreis
    09-07-2012, 22:26 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    05-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aalbessen op jenever
    Als je echt niet meer weet wat je met al je aalbessen moet doen ( je hebt natuurlijk al siroop, sap en gelei gemaakt) kun je ze nog op jenever zetten, een leuk en lekker cadeautje, of zelf houden voor de kerst.

    Was de bessen en laat ze goed drogen. Verschillende kleuren is natuurlijk wel mooi in de pot. Neem bijvoorbeeld een weckpot van een liter, en stop er 250 gram aalbessen in. Voeg 200 gram suiker toe en overgiet het geheel met een halve liter jonge jenever.
    Heb je dat niet in huis dan zou je het ook met eau de vie, gin of wodka kunnen doen.
    Ik las meerder recepten waarbij men nog een kaneelstokje of een peul vanille in de pot stopten..je kunt dat ook doen natuurlijk...mij lijkt het jammer van de smaak van de aalbessen.

    Laat twee maanden staan, dan is de suiker wel opgelost.
    Vind je het niet zoet genoeg, dan doe je er nog wat ( in een ietsepietsie water opgeloste) suiker toe..niet teveel water nemen, dat verdund maar onnodig de alcohol.
    Zeven (de bessen gebruiken op ijs, in de cake of clafoutis) en in een mooie fles doen.






    Categorie:Met Alcohol
    Tags:aalbessen, jenever
    05-07-2012, 22:34 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    21-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuinupdate 21 juni 2012
    Het hoogseizoen in de tuin wat zaaien en planten betreft is bijna voorbij. Dat neemt niet weg dat ik nog veel zal zaaien als nateelt..boerenkool na de vroege aardappelen, winter rammenas na de zomerworteltjes, roodlof, veldsla, andijvie, venkel...

    De afgelopen week heb ik me vooral bezig gehouden met wieden; dat vond ik altijd een leuk klusje...dat wordt minder..vaak zit ik `s-avonds met zere vingers en kromme rug. Nu ik na al die jaren het slakkenprobleem een beetje achter de rug heb gaan mijn  gedachten weer uit naar het zaaien onder mulchlagen en naar de permacultuur.
    Van mini-Lie heb ik een boek gekregen: Sepp Holzers permacultuur dat ik met veel plezier aan t lezen ben. Gebruik maken van je natuurlijke omstandigheden, je tuin zo inrichten dat alle planten maximaal profiteren van de zon en elkaar, en het kweken van vaste groentes..het zijn zaken die mij wel aanspreken. Voor mij is het belangrijk dat het werk minder wordt, en de opbrengst ruimer..

    Bij Permacultuur Nederland kun je een basiscursus downloaden in pdf formaat..ik heb het nog niet gedaan, maar dat ga ik zeker wel doen.

    Dan nu nog even de tuin update..
    Omdat het zo verschrikkelijk en veel geregend heeft staat de tuin er in tegenstelling tot vorig jaar zeer groen bij. Alles groeit alsof het mest regent in plaats van water. Als ik in mijn achtermoestuin zit te wieden ben ik onvindbaar voor Lie, de aardappelplanten die de voorkant van de moestuin omringen zijn zo hoog geworden dat je er gemakkelijk verstoppertje kunt spelen.
    Ook de pompoenen aan/op de lit jumeaux groeien al naar het onderste bed.



    Er wordt natuurlijk geoogst. Veel groentes: sla, rucola, asperges, doperwten, tuinbonen, bietjes, wortels, spitskool en de eerste aardappels. Kruiden als dille, peterselie, koriander, venkelblad, muntsoorten en bieslook. Ook veel bloemen voor de thee.



    Beestjes heb ik nog steeds in de tuin..gisteren een stuk vol met sprinkhanen ( op het sierstuk gelukkig) en ik ontdekte veel kleine kevertjes in de heemst..die heb ik toch maar even weggevangen door een emmer water onder de planten te houden en de kevertjes erin te schudden, waarna ze aan de andere kant van huis en weg weer vrij mochten zijn.





    Terwijl ik tussen de patattes verstopt zat hebben Lie en mini-Lie samen de puist puin van de broodoven opgeruimd...een week goed buffelen in de drijfnatte klei. Het idee is om de oven weer op te bouwen in de originele staat..maar voor het zover is moet eerst de muur van het deel van het huis erachter gevoegd en het dak gedaan. Lange termijnplanning dus, en voorlopig hebben wij mooie muren voor de deur staan.



    Voor Appelzus: Kijk je granaatappeltje! Uiteindelijk bleven van alle bloemen die ik vorig jaar in jouw mini-granaatappel had er maar eentje over..dat werd een appeltje die er de hele winter bleef hangen, ondanks dat we de plant uit de kas naar binnen haalden en in april weer naar de kas. Van de week ging hij plotseling barsten..we hebben hem geoogst en opgegeten, een beetje zuur maar wel lekker!
    Nu ga ik het struikje snoeien en proberen er stekjes van te maken. En er  hangt weer een miniappeltje in.




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    21-06-2012, 09:40 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    10-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbloesemsiroop 2
    De siroop die ik van de week heb gemaakt was heerlijk. Mijn buren dachten dat het van lichi`s was gemaakt..lekker zoet
    en toch fris. Vandaag heb ik de siroop nog een keer gemaakt, maar nu met eigen appelsap uit de sapkoker (die appelsap is
    een beetje dikkig..daar ben ik niet zo gek op) als basis en dus1 liter appelsap met tien niet al te grote schermen laten trekken,
    voor 24 uur. Daarna gezeefd en er een kilo suiker bijgedaan, en dan nog even goed door gewarmd ( 80 graden) totdat de
    suiker is gesmolten. De flessen met heet water afgewassen, de doppen uitgekookt.

    Het sap van een uitgeperste citroen toegevoegd en 25 gram in warm water opgeloste citroenzuur.
    Het leverde 1,75 liter siroop op. Morgen proeven.

    In de tuin gaat alles goed.
    De aardappels groeien goed, en de meeste kruiden ook. We eten bergen met sla en maken zelfs sla-soep.
    Nog heel eventjes tot de doperwtjes geoogst kunnen worden. Het enige probleem in de tuin is de ruimte..mijn tuin is
    ondanks dat Lie pas 24 vierkante meter erbij heeft gespit echt niet groot genoeg voor alle nieuwe planten die ik uit Nederland
    heb meegenomen: Yacon (of appelwortel)suikerwortelonsterfelijkheidskruidapios of indiananwortel en nog veel meer
    gekke eetbare planten.
    Jullie zullen er nog van horen.

    Op de foto:
    Calendula Officinalis en bloeiende aardappelplant Rosabelle.






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:vlierbloesemsiroop, citroen
    10-06-2012, 22:23 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbloesemsiroop
    Nu maken: vlierbloesemsiroop..

    Pluk op een droge dag 12 tot 15 vlierbloesemschermen..12 als het grote zijn. De bloemen moeten wel mooi open zijn maar zeker niet "over the top"..Was ze voorzichtig als je dat nodig acht ( ik heb het wel gedaan, er kwam best wat vuil af). Leg de schermen in een ruime schaal.
    Snij twee mooie biologische citroenen in dunne schijfjes en leg deze op de bloemen.
    Vul bij met water totdat het onder staat en laat afgedekt met een bord of deksel 24 uur staan. Ik heb er zelf 1,5 liter water bijgedaan.

    Zeef daarna het geheel zorgvuldig door een doek en meet het sap. Je kunt voor een sterkere citroensmaak het sap van een uitgeperste citroen of limoen toevoegen. Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die er het sap van sinaasappelen (2) of grapefruit bijdoen. Mijn hoeveelheid sap was 1,6 liter. Doe het vliersap in een flinke pan
    Voeg voor iedere liter een kilo suiker toe en verwarm het geheel onder roeren totdat de suiker is opgelost.
    Laat het vocht afkoelen

    Vermeng 20 gram citroenzuur per liter vocht met wat warm water ( ik nam dus 30 gram) en roer totdat het is opgelost. Doe dit bij de siroop en roer het goed door. Giet de siroop in gesteriliseerde flessen en sluit af met uitgekookte doppen of kurken.







    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:vlierbloesemsiroop met citroen
    04-06-2012, 22:12 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lit-Jumeaux
    Vandaag heb ik de pompoenen geplant. In een eerdere post heb ik al verteld dat we vorig jaar zo` n last hadden van woelmuizen bij de pompoenen..van onderaf werden de vruchten aan en opengevreten waarna de beestjes lekker binnen in luilekkerland de pompoen helemaal uitholden..we merkten pas dat de vrucht was aangevreten als hij in elkaar stortte.

    Al enkele jaren geleden hadden we pompoenen op een " bed", een stellage gemaakt van dikke en dunnere takken waarlangs de pompoenen omhoog kunnen klimmen. Toen was de stellage nog zo op de boomgaardvloer geplant en groeiden de pompoenen uit een bed van stro omhoog.

    Nu heeft Lie voor mij een dubbele stellage gemaakt..beide van anderhalve meter breed en vier meter lang; aan elke stellage heb ik 8 pompoenen geplant. Ik heb 11 soorten staan, waaronder de bekende Uchi Kuri ( Potimarron), Rouge vif d` Etampes ( Assepoesterpompoen) Butternut en Jack O Lantern die speciaal gekweekt wordt voor het uitsnijden met Halloween.
    Ook heb ik dit jaar veel -voor mij- onbekendere soorten zoals Little October en Chesnut Bush. Wat zal dat allemaal weer lekker gaan smaken!
    Zo groeien de pompoenen in ieder geval woelmuisvrij..of de beestjes moeten gaan leren klimmen..Ook tegen slakkenvraat zal dit wel helpen!

    Op het moestuinforum werd ik op het idee gebracht om een pompoen op een baal stro te laten groeien. Achter in de boomgaard heb ik een hele rol stro die ligt te rotten, daar heb ik vandaag een berg aarde in/op gegooid en een Atlantic Giganteum ingeplant.
    Foto`s van het geheel gaan nog volgen, hieronder wel een foto van het enkele bed van vroeger.





    Chesnut Bush



    Categorie:De tuin
    Tags:poenpoenbed, woelmuis, slakken
    22-05-2012, 22:27 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    13-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ga heen en vermenigvuldig u!!





    Paardenbloem 13 mei


    Categorie:De tuin
    Tags:paardenbloem
    13-05-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    09-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woelmuisparty!

    Waar de mol is, is er hoop..

    Dat is de tekst van een goede vriend die mij, die -samen met een twintigtal andere vrienden- mij een speciale kaart voor mijn verjaardag gaf: een muziekkaart!

    Dit omdat ik al meerdere keren had gelezen dat mollen die geluidjes van zo`n doorjengelende muziekkaart vreselijk vinden...dat had ik ooit eens tegen Kleintje gezegd..

    Het is een voortvarende meid die kleine van mij, en zo werd ik verrast door een fruitschaal vol met dikke enveloppen met daarin loeiende, knallende, applaudisserende, kussende en vooral zingende geluiden.

    Al deze kaarten dienen vooral één doel..het verjagen van de mollen en woelmuizen uit mijn groentetuin. Dat gaat zo..het plastiekje dat in de kaart zit en wat er voor zorgt dat het muziekje start en ophoudt wordt verwijderd.

    Dan scheur ik het speakertje met afspeelmechanisme uit de kaart, stop het jengelende geval in een plastik zakje, knoop dat goed dicht tegen het vocht en stop het geheel in de mol of woelmuisgang. Deze truc werkt volgens de verhalen vooral op knelplekken..daar bv waar de muis aan de aardappels begint te knagen. Hij blijft daar dan een tijdje weg.. althans dat is de bedoeling. Een milieu- en dier vriendelijke muizenverjagingsmethode...

    Het wordt deze zomer in ieder geval een dolle boel in mijn moestuin!!


    Lie is vandaag begonnen met twee pompoenbedden te bouwen voor de pompoenenplanten die er van de week al in kunnen ( na de ijsheiligen).

    Omdat ik vorig jaar zoveel vraat had van woelmuizen bij de pompoenen willen we niet het risico nemen dat de muzakkaart truc niet werkt..en dus gaan de pompoenen de lucht in!




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:mollen, woelmuizen, muziekkaart
    09-05-2012, 22:50 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    20-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Floriade 2012..niet voor Franstaligen
    We zijn naar de Floriade geweest.
    We gingen met 8 Franse vrienden en we hadden twee huisjes gehuurd op een park in Belfeld dat ongeveer 15 kilometer van de Floriade ligt.
    De huisjes waren zeer goed geoutilleerd. Bijna geen klachten over de huisjes op het droompark ware het niet dat er enkele mensen in een bedstee sliepen en er 4 stapelbedden waren..gelukkig waren de banken echt goed te beslapen.
    Van de 4 dagen waren we er maar 1 op de Floriade..de andere dagen hebben we doorgebracht in Maastricht en Nijmegen.

    We zijn er dus een hele dag geweest. Van openingstijd ( 10 uur) tot het sluiten van 7 uur..en we hadden nog lang niet alles gezien.
    We hebben ons in twee groepen opgedeeld;  de andere groep had een ander deel niet gezien, maar mijn gemiste deel wel, en zo hebben we toch nog aardig kunnen uitwisselen over het geheel.

    Om het goed te bekijken zou je eigenlijk twee keer kunnen gaan, In lente en herfst en dan zie je ook de progressie van de planten en heb je rustig de tijd om van alles te genieten.
    Er zijn prachtige gebouwen, gevuld met veel informatie over bv smaak (proeven, ruiken, zien, voelen), nieuwe technologieën op het gebied van de teelt van groentes, muren vol met kruiden, een gebouw vol met alles over water, de kabelbaan natuurlijk waarmee je in een keer het park oversteekt, een oude boerderij waar je leert over de historie van de plek van de Floriade..de prachtigste bloemenrivieren, een meta-seqoia die door een dak groeit, veel kunstuitingen waaronder een echt grote boom met een lapjestrui :D.. een jungle,een wilgennest, veel orchideeën en heel erg veel paviljoens van andere landen.

    Een "Dome"met een hele slechte 360 graden film (commerciële shit, je zag eigenlijk niets anders dan een lading Nederlandse producten en vliegtuigen en vrachtwagens die ermee gevuld waren langsvliegen..verderop in het park hebben ze het wél over duurzaamheid en milieu..)

    Over de paviljoens dit: we hebben ze lang niet allemaal gezien, maar we waren er niet erg blij mee.
    In veel paviljoens probeerden men alleen maar wat spullen (sieraden, frutsels, petjes enz.)aan je te slijten..
    Pakistan voorop: verschrikkelijk..daar wordt je zowat naar binnen getrokken om wat te kopen..en alleen toeristenrommel..niets heeft er ook maar iets te maken met planten.
    Zo ook Afghanistan, Azerbeidzjan, Kenia...
    Spanje heeft een mooi informatief paviljoen.
    Duitsland heeft mooi/leuke rechte lijntjestuinen om hun paviljoen gemaakt.
    Bij België kan je een pintje vatten, dat is ook leuk.
    China is de moeite waard..erg mooie tuin met bonsai`s
    Korea was nog lang niet klaar..
    Shri Lanka wil ook verkopen, maar hebben tenminste nog enkele leuke oude ambachten live te bekijken ( nee niets op het gebied van tuinieren...)

    Het paviljoen van China..mooi gebouw met een prachtige tuin.


    Pakistan met op de voorgrond de fontein met het bordje for sale..lelijk van buiten, lastige verkopers binnen.


    Wat echt heel vervelend was: er was geen enkele informatie in het Frans te vinden..geen plattegrond, geen gids, geen folder; in de paviljoens en expo-ruimtes/films alleen maar Engels, Duits en Nederlands.
    Ook de website laat het wat betreft het Frans afweten. Ik ben eens gaan informeren op de Floriade waarom dat is.
    Voornamelijk omdat er gemiddeld maar 5% Fransen kwamen naar de vorige Floriade`s..
    Slecht nagedacht vond ik: ten eerste is deze Floriade veel dichterbij Franstalig gebied (Wallonië op 100km afstand en Noord Frankrijk op 280km).
    Omdat ook de website niet te lezen is voor de meeste Fransen (we weten toch dat ze weinig talen spreken?) komen alleen de doorzetters met een Engels of Duits sprekend familielid..(die hadden we trouwens beide bij ons) naar de Floriade..van de 8 Fransen die wij bij ons hadden spraken er 6 geen enkele taal; we hebben ons dan ook flink moeten uitsloven met vertalen.
    De twee miljoen bezoekers die men nodig heeft om quitte te draaien komen dus niet of nauwelijks uit Frankrijk..een gemiste kans.



    Het eten was ook niet om over naar huis te schrijven. Men maakt reclame met hun 5 restaurants..maar zegt er niet bij dat het niet erg lekker is. Wij aten asperges met ham en krieltjes..de krieltjes waren zuur en de asperges draderig..en dat terwijl ik opgeschept had tegen de Fransen dat wij zulke goede asperges kweken in Limburg. We betaalden 16,50 voor iets wat nu niet bepaald lekker was..p.p.
    De koffie was overigens heerlijk, en zo ook de muffins die je overal kan kopen ( 2,50, maar dan heb je een lekkere chocolade-muffin)

    Er was natuurlijk heel erg veel informatie over planten..en de nieuwste technologieën kon je in dit gebouw bekijken; basilicum groeiend op paars led-licht..kroppen sla die op water groeiden..hele muren vol met planten, door de lucht vliegende appels ( ik snapte er ook niet alles van)



    Eindelijk krijg ik gelijk!! Wie me nu nog durft te vertellen dat je met de hand afwassen meer water gebruikt?



    Het jaar van de draak..ook op de Floriade



    Wat bloemen en planten betreft was het eigenlijk te vroeg in het jaar om daar van te kunnen genieten.Daarvoor kan je beter wat later in het jaar gaan. Gelukkig was er ook een beetje (knutsel) kunst te bekijken...







    Erg gelachen hebben we toen het de boer uit ons gezelschap niet lukte om met de trekker-simulator een recht stuk te rijden.





    Onze conclusie was dat het wel de moeite waard is voor je 25 euro (ik had 2,50 korting via de NS) want je hebt een leuk dagje uit en veel te zien..maar je kunt beter wel wat later in de lente gaan. Schrik niet van het commerciële karakter van de Floriade (dat deed ik wel) je bent nu gewaarschuwd.

    De koffie en de muffins zijn heerlijk..neem verder je eigen eten mee (is toegestaan).
    Kies een zonnige dag voor lekker een dagje buiten genieten!

    De Fransen gaan trouwens wel terug met de culturele vereniging uit het dorp..met 50 man ( ik mag wel commissie vragen). Ik moest wel opdraven om voor ze te bellen en trof tot mijn vreugde een salesman die Frans sprak en het helemaal met mij eens was dat er punten waren blijven liggen op het taalgebied. Een lichtpuntje!










    Categorie:In Nederland
    Tags:floriade, niet franstalig, commercieel
    20-04-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (5)
    11-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Paardenbloemenstroop of honing..op het moestuinforum een hit!

    Ik heb een Franse variant gemaakt, het heet Cramaillote.

    Pluk op een mooie zonnige dag 300 gram paardenbloemen. Was de bloemen en droog ze in een theedoek.
    Haal zoveel mogelijk alle groene delen van de bloem. Borstel 265 gram citroen en 400 gram sinaasappels onder stromend water schoon.
    Snij de kontjes van het fruit en gooi die weg, snij de rest in dunne schijven.
    Doe de bloemen en het citrusfruit in een jampan of wok, giet er 1,6 liter water bij en een kilo fijne suiker. Breng aan de kook en laat een uurtje zachtjes koken.

    Schep de massa in een fijne zeef (of een grove zeef met een doek erin, of gebruik een likeurfilter zoals ik heb gedaan) en laat erg goed uitlekken..je kunt zachtjes het vocht eruit drukken. Ik heb het een nacht laten uitlekken in het filter.
    Giet de jus terug in de (schone) pan. Voeg eventueel 30 gram vloeibare vanille toe.
    Laat het vocht nog een uurtje zachtjes koken, of korter als je meer een stroop wilt. Voor confiture kook je ongeveer 65 minuten.

    Ik heb nog maar tien minuten gekookt en had een honing-achtige stroop; bedoeld voor pannenkoeken en voor in de dressing.
    Na een dag of wat werd dit trouwens wel dikker..je kunt het nu wel op een beschuitje smeren.
    Bij Nederlandse varianten stopt men ook wel een takje tijm of rozemarijn in de jam.









    Na het werk is het goed rusten..Genieten met een mooi glaasje paardenbloemenwijn van vorig jaar: Vin Pissenlit.
    Nog even en ik heb er genoeg paardenbloemen voor in mijn boomgaard..dit jaar maak ik een dubbele hoeveelheid..
    À la vôtre!





    Categorie:Jamrecepten
    Tags:paardenbloemenjam, paardenbloemenhoning
    11-04-2012, 22:25 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    31-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pesto van Hanepoten
    Zevenblad, dat in het noorden van het land Hanepoten wordt genoemd is behalve "tuindersverdriet" of "tuinpest" ook een eetbare plant.

    Er is al veel geschreven over hoe verdrietig je kan worden met zevenblad in je tuin maar als je zoekt kan je ook verschillende sites vinden, voornamelijk van herboristen, waarin geschreven wordt dat men het zo jammer vindt dat het kruidje aan `t verdwijnen is in hun tuin. Het verdwijnt omdat ze er teveel van geplukt hebben.

    Je kunt heerlijk koken met zevenblad, en het is, net zoals met de brandnetel, gratis en zonder moeite in je tuin gekomen.
    Wil je er dus van af: Eet het op!!

    Pesto: Pluk op een frisse plek een flinke vergiet vol zevenblad.
    Was het zevenblad een paar keer, droog het in de sla-centrifuge en haal de steeltjes eraf. Weeg het dan. De blaadjes in mijn volle vergiet wogen zonder steeltjes krap 100 gram.
    Weeg en rasp dezelfde hoeveelheid oude kaas of Parmezaanse kaas.
    Rooster lichtjes pijnboompitjes of walnoten; ik nam 30 gram.
    Maak drie teentjes knoflook schoon, haal de kiempjes eruit.

    Doe de noten en de knoflook in de keukenmachine, en draai het grof. Doe het zevenblad erbij en een flinke scheut olijfolie, en draai er pesto van. Voeg eventueel nog meer olie toe. Proef op zout en peper.

    Ik heb er pasta mee gemaakt, en smeer het ook op mijn brood..het teveel kan je ook in een klein bakje invriezen!








    Categorie:Groenterecepten
    Tags:Zevenblad, hanepoten, pesto
    31-03-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    23-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Priksoep
    Brandnetelsoep heb ik voor het eerst gemaakt met Pasen al weer heel wat jaartjes geleden. Mijn buren kwamen op de brunch, en hun kleindochter van 8 was er ook bij. De soep heb ik geserveerd zonder te vertellen wat het was..ze mochten raden.
    Er werden allerlei groentes opgenoemd: veldsla, kervel, sla, spinazie en zelf paardenbloemblad. De netel werd niet geraden.
    De kleindochter die echt van de soep zat te genieten ging bijna spugen toen ze hoorde dat het brandnetels waren..zo beladen met een negatief beeld is deze plant. En het is zo`n lekker soepje..zo maar uit je tuin zonder dat je er spit, zaai, wied en mest-aktiviteiten voor moet uitvoeren.

    De brandnetels voor de soep van vandaag kwamen van een plekje aan de beek die ik heb toebedacht aan de kleine kabouters..een mooi hoekje achter een stapel stenen geschikt voor dromerijen of kattenkwaad; een speelplekje..sinds vandaag dus zonder gevaar om je te "branden"...

    Knip een vergiet vol brandneteltopjes..van ongeveer 5 cm, was deze minstens twee keer (met handschoenen aan, of gebruik een schuimspaan om de netels uit het water te halen..de prik gaat er pas af als de netels verhit worden).
    Hak een sjalot en een teentje knoflook fijn en smoor deze totdat het sjalot glazig is in twee eetlepels olijfolie.( wil je een gebonden soep, voeg dan nu een eetlepel bloem toe en roer dat goed door de olie..laat even meebruinen)
    Voeg de brandnetels toe en een halve liter kokend water. Laat de soep 5 minuten pruttelen en maak de soep dan fijn met een staafmixer.
    Proef op zout en peper, je kunt ook een kruidenbouillonblokje toevoegen.

    Voeg een scheutje room of een eetlepel mascarpone toe per soepkom en bestrooi de soep eventueel met zelfgebakken croutons.

    Je kunt ook een geraspte aardappel meekoken voor een stevige soep, of enkele takjes kervel voor meer aroma.






    Categorie:Groenterecepten
    Tags:Brandnetelsoep
    23-03-2012, 21:27 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    16-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reuzenui
    Gezaaid een paar weken geleden op worteldag: de reuzenui Exhibition.
    Hij moet er nog wel even aan trekken...








    Categorie:Aparte groentes
    Tags:reuzenui
    16-03-2012, 20:44 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemensalade
    De paardenbloemen die ik in november heb geplant hebben een lekker maaltje molsla opgeleverd..voor herhaling vatbaar dus.
    Alleen ga ik de volgende keer wat vroeger wortels uitsteken, en zoek ik nog at intensiever naar dikke wortels.
    De salade heb ik met een vinaigrette aangemaakt: olijfolie, witte wijnazijn, honing en mosterd..zout en peper natuurlijk, en een lekker handje uitgebakken spekjes er heet over uitgegoten..met vet en al.
    Om je vingers bij af te lukken zo lekker.

    Ook had ik wat paardenbloemwortels geoogst.
    Die heb ik samen met winterwortel en wat pastinaak in stukjes gesneden en in wat boter gestoofd.. wat fijngeknipte kervel erover maakte het helemaal af. Ik had de wortels helemaal schoon geschraapt, maar las later dat ik ze alleen had hoeven afborstelen.

    Ik verheug me al weer op het maken van de paardenbloemenwijn binnenkort; de wijn van vorig jaar was zo onrzettend lekker geworden, maar de kwantiteit viel wat tegen...ik heb de laatste flessen verstopt zodat ik nog wat over heb voor speciale gelegenheden.






    Categorie:Groenterecepten
    Tags:paardenbloemensla, gestoofde paardenbloemwortel
    12-03-2012, 21:50 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs