Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    21-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuinupdate 21 juni 2012
    Het hoogseizoen in de tuin wat zaaien en planten betreft is bijna voorbij. Dat neemt niet weg dat ik nog veel zal zaaien als nateelt..boerenkool na de vroege aardappelen, winter rammenas na de zomerworteltjes, roodlof, veldsla, andijvie, venkel...

    De afgelopen week heb ik me vooral bezig gehouden met wieden; dat vond ik altijd een leuk klusje...dat wordt minder..vaak zit ik `s-avonds met zere vingers en kromme rug. Nu ik na al die jaren het slakkenprobleem een beetje achter de rug heb gaan mijn  gedachten weer uit naar het zaaien onder mulchlagen en naar de permacultuur.
    Van mini-Lie heb ik een boek gekregen: Sepp Holzers permacultuur dat ik met veel plezier aan t lezen ben. Gebruik maken van je natuurlijke omstandigheden, je tuin zo inrichten dat alle planten maximaal profiteren van de zon en elkaar, en het kweken van vaste groentes..het zijn zaken die mij wel aanspreken. Voor mij is het belangrijk dat het werk minder wordt, en de opbrengst ruimer..

    Bij Permacultuur Nederland kun je een basiscursus downloaden in pdf formaat..ik heb het nog niet gedaan, maar dat ga ik zeker wel doen.

    Dan nu nog even de tuin update..
    Omdat het zo verschrikkelijk en veel geregend heeft staat de tuin er in tegenstelling tot vorig jaar zeer groen bij. Alles groeit alsof het mest regent in plaats van water. Als ik in mijn achtermoestuin zit te wieden ben ik onvindbaar voor Lie, de aardappelplanten die de voorkant van de moestuin omringen zijn zo hoog geworden dat je er gemakkelijk verstoppertje kunt spelen.
    Ook de pompoenen aan/op de lit jumeaux groeien al naar het onderste bed.



    Er wordt natuurlijk geoogst. Veel groentes: sla, rucola, asperges, doperwten, tuinbonen, bietjes, wortels, spitskool en de eerste aardappels. Kruiden als dille, peterselie, koriander, venkelblad, muntsoorten en bieslook. Ook veel bloemen voor de thee.



    Beestjes heb ik nog steeds in de tuin..gisteren een stuk vol met sprinkhanen ( op het sierstuk gelukkig) en ik ontdekte veel kleine kevertjes in de heemst..die heb ik toch maar even weggevangen door een emmer water onder de planten te houden en de kevertjes erin te schudden, waarna ze aan de andere kant van huis en weg weer vrij mochten zijn.





    Terwijl ik tussen de patattes verstopt zat hebben Lie en mini-Lie samen de puist puin van de broodoven opgeruimd...een week goed buffelen in de drijfnatte klei. Het idee is om de oven weer op te bouwen in de originele staat..maar voor het zover is moet eerst de muur van het deel van het huis erachter gevoegd en het dak gedaan. Lange termijnplanning dus, en voorlopig hebben wij mooie muren voor de deur staan.



    Voor Appelzus: Kijk je granaatappeltje! Uiteindelijk bleven van alle bloemen die ik vorig jaar in jouw mini-granaatappel had er maar eentje over..dat werd een appeltje die er de hele winter bleef hangen, ondanks dat we de plant uit de kas naar binnen haalden en in april weer naar de kas. Van de week ging hij plotseling barsten..we hebben hem geoogst en opgegeten, een beetje zuur maar wel lekker!
    Nu ga ik het struikje snoeien en proberen er stekjes van te maken. En er  hangt weer een miniappeltje in.






    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    05-07-2012
    bericht van de dakhaas
    Beste Lie,

    Ik moest een bericht doorgeven van de dakhaas, die ik gisteren weer eens sprak aan Lie. Dakhaas is er weer helemaal klaar voor om het dak boven het timmerman/arbeidshok te gaan doen. Dakhaas heeft er nu al zin in !! Laat maar weten aan de dakhaas wanneer je er klaar voor bent.

    Beste Appelvrouw,
    Wat is het toch elke keer weer genieten van uw belevenissen in uw tuin. De ondersteuning van de prachtige foto's zijn erbij veelzeggend. Wij hier in het nieuwe land gaan a.s. zaterdag bij de alternatieve kwekers eens kijken, omdat het naar het schijnt dat je in de kas een stuk grond kan huren en je eigen moestuin kan beginnen met professionele ondersteuning van de kweker en dat allemaal op biologische grond en kweekmethoden. We hebben er wel oren naar om zoiets erbij te gaan doen.

    Met een dikke groet,
    Freaky en Vonna





    05-07-2012, 22:12 geschreven door Freaky
    22-06-2012
    :)
    Ziet er goed uit Appelvrouw! 
    Dat boek van Sepp Holzer heb ik nu ook, echt een leuk boek met goede informatie! 


    22-06-2012, 18:53 geschreven door Dennis
    21-06-2012
    prachtig
    O, wat heb ik weer zitten genieten van jouw verslag. Onze moestuin is een stuk kleiner dan die van jullie maar ook wij zijn er druk mee hoor, om al het onkruid eronder te houden. Wel genieten, met de neus in het groen en alles tot wasdom te zien komen. Vanavond eten we de eerste doperwten en we genieten al een poos van de aardbeien. Dit jaar wordt ons bonen- en knoflookjaar. Ze groeien tegen de klippen op. 

    21-06-2012, 13:15 geschreven door Dorothé
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs