Het ethos van Aikido is gebaseerd op nederigheid en respect voor anderen. Goede Aikidokas voelen zich comfortabel in hun vel en kunnen geduld, vriendelijkheid, verdraagzaamheid en mededogen tonen, naast de moed en vastberadenheid die ze worden geschoold. Aikidokas zijn een eigen ras, volgens een traditie die is doorgegeven van sensei tot student, in een continue lijn. De technieken kunnen veranderen, maar het onderliggende ethos niet. Omdat we emotionele intelligentie ontwikkelen, zullen we altijd de tijd nemen om voor anderen te zorgen. Aikido verbindt ons met onze omgeving en anderen, het leert empathie en overbrugt verschillen. Het transformeert ons maar wees wie je bent.
Aikido en de verloren leringen van Morihei Ueshiba.
Vertalingen van soms gedetailleerde essentiële teksten van Morihei Ueshiba zijn vaak niet correct geïnterpreteerd, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze fout zijn. Dit komt omdat het neergeschreven materiaal zo moeilijk leesbaar was, dat zelfs de meeste Japanners ervan afzien. Bij de vertalingen ontbrak meestal ook de achtergrond, ervaring en begripsvermogen van de specifieke en complexe leefwereld van OSensei, om het materiaal correct te ontcijferen. De bekomen informatie zijn (bijna) allemaal vertalingen van "gekuiste versies" van de originele Japanse teksten.
Ook wat Morihei Ueshiba zei tijdens zijn trainingen, is nooit met veel aandacht aanhoort door zijn uchi-deshi, zijn direct leerlingen. De meeste uchi-deshi waren jonge mensen die enkel de uiterlijke Aikidotechnieken probeerden te onthouden. Zowel in de vooroorlogse of naoorlogse periode werden de jonge uchi-deshi bijna altijd in het eerste uur in de dojo blootgesteld aan O'Sensei's leringen over zen filosofie, verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over Kojikki (de goden), Naohi (de juiste geest) en de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido, meestal vervallend in oude Japanse zinsbouwconstructies met zijn typisch Wakayama-regionaal accent, doorspekt met esoterische Shinto-terminologie, zodat zijn luisteraars het vaak moeilijk vonden om hem te volgen. Bijna niemand heeft ooit echt begrepen wat Ueshiba bedoelde met zijn uitleg. Uit vele interviews blijkt dat de meesten geen geduld hadden om te luisteren naar O'Sensei, vooral niet omdat ze de pijn (en koude) moesten verdragen terwijl ze in seiza zaten.
Tenslotte is het ook onmogelijk om aan te tonen wat de leerlingen van de grootmeester zich eigen hebben gemaakt en wat en hoe ze dit hebben doorgegeven aan hun leerlingen, om de huidige Aikidotechnieken en -vaardigheden te kunnen inschatten en uit te leggen. Zelfs Kisshomaru-san, zoon van O'Sensei, wist dat hij Aikido niet wereldwijd kon verspreiden door dezelfde complexe filosofische woorden van zijn vader te gebruiken. Hij nam het grootste deel van de vele filosofisch (onverstaanbare) teksten weg.
Moderne Aikido verwijderde eveneens de vele pijnpunten en -duwdruktechnieken, omdat ze een aiki-instantie nodig hadden om deze succesvol te volbrengen. Ook Ueshiba's Kagura-mai (dans der goden) is niet terug te vinden in moderne Aikido, hoewel Ueshiba deze beweging vaak toonde, als intern concept van Aiki en het veranderen van het lichaam. De definitie van aiki begon een eigen entiteit (identiteit) te krijgen in het concept van Aikidos "vrede en harmonie" boodschap. De "In/yo" en vele wijsheden van interne martiale trainingsmethodieken van Ueshiba werd hierdoor vergeten.
O'Sensei creëerde met Aikido een vorm van vrede en harmonie, omdat geweld nooit werkte. Aikidobeoefening bied jou de kennis aan, om te beslissen wat het verstandigst en effectiefst is te midden van chaos: de strijd aangaan of aan zelfbeheersing doen? Wie aan Aikido begint doet dit (hopelijk) om zichzelf in de eerste plaats te verbeteren, in plaats van een gevecht te winnen en het (arrogante) ego te versterken. Elke Aikidoka beslist zelf wat de uitkomst is, maar bedenk dat als je Aikido gebruikt in zon gevecht, het niet langer meer Aikido is. Aikido is een kunst van persoonlijk groeien en verschuift de manier van innerlijk leven om vrij en zonder angst naar de kleine dingen te kijken. Aikido is niet wat we doen, maar wat we worden.
Het zwaard in Japan heeft
een ontegenzeggelijk bloederige geschiedenis. Samoerais gebruiken hun twee
zwaarden aan hun riem als één: de tachi (katana of lange zwaard) en de
wakizashi (het metgezelzwaard). Het metgezelzwaard is het handigst in een
kleine ruimte, of wanneer je dichtbij een tegenstander staat. Het lange zwaard
kan in het algemeen in elke situatie effectief worden gebruikt. Als je het
lange zwaard onnatuurlijk snel probeert te hanteren, vergis je je. Om het lange
zwaard goed te hanteren, moet je het rustig hanteren. Een katana moet op de
volgende manier worden vastgehouden: de middelste en vierde vinger en pink
moeten het heft krachtig vastgrijpen, terwijl de duim en wijsvinger licht op
het handvat wordt geplaatst. Dan is het een moeilijk evenwicht tussen stevig
vasthouden (het wordt dan moeilijk om het offensief te nemen) of slap
vasthouden, waarbij de kans bestaat dat de katana uit je handen vliegt. Je
polsen nooit kruisen en je ellebogen niet te veel of te weinig buigen. Spieren
aan de bovenkant van de arm moeten ontspannen zijn, die aan de onderkant strak.
Houd beide schouders naar beneden, rechte rug, zet kracht in je benen van
knieën tot tenen, steek je hara naar buiten, anders buigen je heupen.
In welke kamae (houding) je je ook bevindt, denk alleen aan het
snijden van de vijand. Of je nu snel of langzaam beweegt, met grote of kleine
stappen, de voeten moeten altijd natuurlijk bewegen. Beweeg niet met één voet
alleen, maar met een aanvullende stap, vanuit de heup.
Doch, de echte waarde van zwaardvechten kan niet alleen worden
gezien door middel van zwaardtechnieken. De zwaardkunst is ook budokunst. De
goede samoerai moet de verschillende eigenschappen en deugden van zijn wapen
beheersen, om de specifieke voordelen van dit wapen te waarderen, waarbij een
gebrek aan budocultuur niet mag ontbreken. Het zwaard van en Aikidoka probeert
het zwaard als een ideaal hulpmiddel om datgene wat verkeerd is in de wereld
recht te zetten, waarbij het snijden van de tegenstander wordt vervangen door
wederzijdse co-existentie, in het concept van Budo, dat wil zeggen een Budo van
vergeving, een manifestatie van wat de Stichter bedoelde toen hij zei: "Aikido
is een pad van liefhebben en beschermen en alles in het universum met respect
dragen en vrede cultiveren."
Het idee dat er
een ingewikkeld webachtige structuur bestaat die alle dingen verbindt, is niet
nieuw. Het concept van een mentaal web dat al het leven verbindt, is door filosofen,
dichters en mystici door de millennia heen gebruikt om de onderlinge
verbondenheid van alle dingen te beschrijven. Over de hele wereld zijn
vergelijkbare concepten te vinden in diverse oude en moderne tradities. Het
maakt niet uit vanuit welke hoek het wordt bekeken, spiritueel, religieus,
filosofisch of zelfs wetenschappelijk, het idee blijft fundamenteel hetzelfde: er
is iets dat ons verbindt met anderen. Mensen hebben een complexe interactie met
de wereld om hen heen en met elkaar. We reageren op elkaars gedachten,
gevoelens en emoties op een manier die kan worden omschreven als een menselijk
web. Het is waar onze emoties worden gecreëerd, vol chaotisch wirwar van
gefragmenteerde gedachten, verlangens en herinneringen aan eerdere ervaringen, waarop
we reageren wanneer we in contact komen met anderen.
In dit web kan de
ontdekking van Aikido een prachtige persoonlijke ervaring zijn. Het is
belangrijk om even tijd te nemen en jezelf onder te dompelen in dit proces van zelfvertrouwen
en het vermogen om te volharden in moeilijke tijden. Het verbetert de mentale flexibiliteit
en het fysieke uithoudingsvermogen om prikkelbaarheid te verminderen. Het biedt
een Aikidoka de mogelijkheid om zich duidelijk te concentreren op de
gebeurtenissen die in ons leven plaatsvinden, door vrede te brengen in onze
geest, om zelf te groeien in vertrouwen, waar je bent en waar je naar toe gaat
in het web van het leven. Je hebt de realiteit gecreëerd waarin je nu leeft.
Als je het niet leuk vindt wie je bent of wat je doet, is het misschien tijd om
eens na te denken over de keuzes die je hebt gemaakt. Alles wat we zijn is een
direct resultaat van onze acties en gedrag. Het is misschien tijd om aan Aikido
te doen? Een vredige geest is soepel in staat om door het landschap van het
leven te navigeren met al zijn afleidingen, interacties en ruzies. Vervolgens
hoeven je alleen maar te bepalen waar je naartoe wil gaan.
De jo is
oorspronkelijk ontstaan uit de bo, een stok van 182 cm lang. De Jo is zo'n eenvoudig wapen dat het
vermoedelijk dateert van vóór de zwaard- of speertechnieken. De korte stok kan
nauwkeuriger zijn wanneer het wordt gebruikt om te steken in plaats van te
slaan. De langere stoktechnieken zijn beter geschikt voor formatiegevechten of
open slagveldbewegingen, maar het zou problematisch zijn in zwaar bebost
gebied. De Jo bij Aikido-toepassing is gemiddeld 127 cm lang.
Verschillende
auteurs verwijzen naar OSensei die met een zeer hoge vaardigheid met zwaard,
speer, geweer en bajonet overweg kon. Zijn leven is hierover zeer goed
gedocumenteerd en hij had certificaten van verschillende vechtsporten. Er is echter
één certificaat dat afwezig is: die van de Jo-beoefening, nochtans een zeer
beroemd Aikido-wapen.
OSensei was erg
goed in het observeren en absorberen van wat hij zag toen hij vele ervaren
vechtsporters met wapens door middel van demonstraties zag, doch wat OSensei
van de Aiki-Jo overhield, waren voornamelijk fragmentarische bewegingen. In het
naoorlogse Japan werden veel vechtsportenscholen gesloten. Door het onschuldig
aspect van de houten stok, gebruikte Morihei vaker de Jo in combinatie met zijn
kennis van speer en geweer en zou de Aiki-Jo officieel voor het eerst gebruikt
hebben bij een demonstratie aan een groep politieagenten, beter bekend als de
Iwama Aiki-Jo. De Aiki-Jo is waarschijnlijk een samensmelting van veel
verschillende vormen van input die Ueshiba heeft opgedaan bij het observeren
van talloze experts. Hij heeft toen veel geëxperimenteerd, vooral tijdens de
Iwama-jaren (1944-1955) (die later werden geformaliseerd door Saito Sensei).
Maar de meest voor
de hand liggende vraag is of het echt iets uitmaakt? Uiteindelijk is een Jo een
stok, een incidenteel wapen dat niet nodig is om er een aparte
Aikido-oefening of een heel andere manier van bewegen van te maken.
Holistische potentieel
heeft betrekking op alle aspecten van onszelf als een compleet wezen: lichaam
en geest. Elk van deze aspecten van ons zelf speelt een essentiële rol om wie
we zijn. Aikido cultiveert een persoonlijk kader om ons menselijk potentieel te
laten ontwaken. Lichaam en de geest moeten in gecentreerde balans zijn, anders
blijven we onzeker om wie we zijn en wat we doen. Ons lichaam is onze
verbinding met de fysieke wereld en stelt ons in staat om via onze zintuigen
met de wereld te communiceren. Ons lichaam is de tempel waarin de rest van ons
wezen woont, zodat we de andere aspecten van onszelf kunnen verkennen. Iedereen
heeft zijn of haar eigen unieke lichaam, elk met zijn eigen grootte, vorm en
eigenaardigheden. Als je je lichaam accepteert zoals het is, kan je positief
vooruit gaan. Hetzelfde geldt voor de geest. De geest is ons denkproces. Het is
dat deel van ons dat de innerlijke dialoog voortdurend voortzet gedurende ons
hele wakende leven. Het is ook dat deel van ons dat problemen analyseert en
oplossingen bedenkt om ze op te lossen. Wanneer de geest kalm en gecentreerd
is, kunnen we helder en objectief denken, om de uitdagingen aan te gaan die
voor ons verschijnen in een wereld vol afleidingen en stress.
Wees eenvoudig in
jouw verwachtingen van Aikido. Wees oprecht in jouw interacties met anderen.
Wees sereen in je gemoedstoestand en besteedt geen aandacht in het vergelijken
van jouw situatie met anderen. Als je jouw voortgang meet met de voortgang van
anderen, is het heel gemakkelijk om verstrikt te geraken in de perceptie dat
anderen het gemakkelijker hebben. Iedereen is op zijn of haar eigen reis. Richt
je aandacht niet op wat andere mensen doen of hebben, want het is gemakkelijk
om zo in een negatieve spiraal van teleurstelling te komen. Focus op jezelf. Heb
voldoende nederigheid om op zoek te gaan naar de antwoorden die je zocht, door
Aikido-beoefening, om eigen innerlijke kracht te ontdekken en te laten manifesteren.
Het vergt moed om het pad van de harmonie te bewandelen, om een sterke basis voor
lichaam en geest op te bouwen. Wees niet bang. Zet de stap en leer jezelf te
accepteren zoals je bent.
Meestal brengen
we onze dagen door met luisteren naar de non-stop monoloog in ons hoofd. Doe
dit, ga daarheen, koop dat, eet dit, kijk daar, ik vraag me af of, enz. Het
eindigt nooit. Vanaf het moment dat we wakker worden tot het moment dat we gaan
slapen, gaat het gebabbel onverminderd in ons hoofd door, van onderwerp naar
onderwerp, van idee naar idee, van emotie naar emotie en van gedachte naar
gedachte. Stel je een plas water voor. Als je er een kiezelsteen in gooit,
rimpelt het water. Hoe groter de steen, de gedachte, hoe heviger de golven, hoe
kleiner de concentratie. Een concept dat nuttig kan zijn voor iedereen die door
onze hectische wereld wil navigeren.
In Aikido wordt
het concept van "Geest Als Water" gebruikt om de staat van paraatheid te
definiëren als voorbereiding voor het uitvoeren van een Aikidotechniek. Water is vormloos en past zich probleemloos
aan, aan elke situatie door het pad van de minste weerstand te volgen. Als je
een grote rots in een bergbeek plaatst, zal het water een manier vinden om rond
de rots te stromen en verder te gaan. Water heeft de kracht om elk obstakel te
overwinnen. Als we ons centrum op dat moment kunnen handhaven, zijn we in staat
om correct te reageren en ons aan te passen aan situaties die zich voordoen. Wanneer
onze geest vol gedachten en afleidingen is, zullen we moeite hebben om
effectief te reageren op situaties die zich voordoen. Als we kalm zijn, zijn we
in feite klaar voor alles wat het leven ons te bieden heeft: aandachtig bewust zijn
van het huidige moment door een geconcentreerde focus van de geest.
Voor Aikidoka's is
de beoefening van Aikido een uitdaging om controle te krijgen over het vaak
hectische denkproces van de geest en zo de bewegingen van het fysieke lichaam te
leiden naar bekwaamheid, om uiteindelijk tot rust te komen.
Velen hechten
belang aan rang, wat de fundamentele menselijke natuur is. De kleur van de
gordel (obi) is zeker niet de enige bepalende factor om te bepalen of iemand
iets te bieden heeft. Het is ook niet iets om mee rond te pronken, noch achter
te schuilen wanneer basisvaardigheden ontbreken. Degenen die het hebben hoeven
over het algemeen niet aan te geven welke rang ze hebben, omdat ze hun
vaardigheden en kennis voor zich zelf laten spreken. Het komt erop neer dat er
ongeschoolde Yudanshas zijn en dat er Kyu-rangen zijn met een enorme kennis,
omdat ze veel hebben getraind doch niet de behoefte hebben gevoeld om ermee te
pronken. Als een Yudansha rang zich weerhoudt te leren van wat zo iemand te
bieden heeft, dan heeft dat meer te maken met ego dan met etiquette. Aikido had
oorspronkelijk geen rang en senseis kenden er geen toe. Aikidokas dragen hun
witte gordel omdat het belangrijk is om nederigheid en respect te tonen, het symboliseert
fatsoen en hoffelijkheid voor Shoshin (Beginners Mind): je kan altijd van
iedereen iets leren, ongeacht hun rang.
"Het doel van Aikido is
het versterken van lichaam en geest door dagelijkse training en samen hard
werken met collega-beoefenaars."
Aikido en het budo-concept van wachten (in ademhaling).
Taal en cultuur
zijn nauw met elkaar verweven. Culturele veronderstellingen beïnvloeden hoe
taal wordt gebruikt en taalkundige veronderstellingen omkaderen hoe we naar cultuur
kijken, over hoe we denken over budo. Budo leren betekent een wereld betreden
die wordt gedomineerd door een heel ander kader dan de Westerse wereld. Budo is
een wereld die voortkomt uit de rijkdom van meer dan 3000 jaar Chinees denken
en 1000 jaar Japanse cultuur en taal, die een eigen richting hebben gekozen en
nieuwe ideeën om dingen te begrijpen en te creëren. Een prachtige reeks ideeën
en complexe concepten in de vorm van budo.
De meest
voorkomende toepassing van wat budo is, is omgaan met alle dingen die je niet
kan beheersen, door te ademen terwijl stilte en beweging in balans zijn. Budo
is een manier van leven, van doen en zijn, vechten of vluchten, kalmte of
actie? Budo-training is fysieke filosofie.
Deze lessen in
budokunst zijn te vinden op de dojo vloer: leren om dingen te accepteren zoals
ze zijn en geen energie te verspillen om deze te proberen te veranderen, wat
enkel maar tot ongeduldigheid en geïrriteerde reacties leidt. Word niet
verblind door de focus op het doen van een bepaalde techniek, maar ontspan en
wees helder van geest zodat je de patronen van de beweging van je tegenstander
(of situatie) kan zien. Wacht en kijk, wees bewust en handel alleen als dat nodig
is. Zo gemakkelijk om te schrijven, zo moeilijk om te doen. In de dojo oefenen
we dit met bewust ademhalen, eenvoudig, en als we dat in de les kunnen leren,
is het verbazingwekkend hoe vaak we onze budo in de wereld kunnen toepassen.
Deze budo-waarden
worden je specifiek aangeboden door elke Aikido-beweging: hou je lichaam
ontspannen, behoud altijd je centrum (of wees gecentreerd), hou je ellebogen laag
en dicht bij je lichaam en probeer altijd de eerste zet te controleren. Elk aspect
bouwt voort op het vorige concept.
Seishin betekent in
het Japans geest, het vermogen van de leerling om mentaal kalm te blijven. Beginners
worden overweldigd door alle details van het leren van Aikido-bewegingen. Het
beste wat ze kunnen doen is een paar punten kiezen en zich daarop focussen. Als
beginner moet men aandachtig focussen op wat sensei toont. Dit is de eerste
stap op weg naar de mentale toestand. Pas als een Aikidoka ver genoeg is
gevorderd, dat men zich niet meer op elke stap van een bepaalde beweging hoeft
te concentreren, kan er gewerkt worden aan de volgde stap voordat er een gechoreografeerde
dans ontstaat waarin men weet hoe en wanneer een Uke zal bewegen of
aanvallen. Dit kan leiden tot lege vormen en stagnerende mentale ontwikkeling.
Het is de verantwoordelijkheid van een Uke om continu de timing en de afstand
te veranderen en aan Tori om op die bewegingen op het juiste moment te anticiperen,
om een juiste geest (seishin) te smeden: niet te laat omdat de aanval zou
veranderen zodat je leert hoe kwetsbaar je bent of niet te vroeg omdat de tegenstander
je zou verpletteren. Aikidokas die te veel nadenken, wachten te lang, diegene
die te weinig nadenken, zijn te impulsief, hoewel de uitvoering niet is
veranderd, maar de timing en intensiteit wel. Verdrijf de overtollige gedachten
die een snelle, correct beweging in de weg staan. Leer observeren en niet te bewegen
tot het juiste moment, niet te vroeg of te laat, kalm en ontspannen. Bij seishin
draait alles om het smeden van de juiste geest om juist op een situatie te reageren.
Het is absoluut niet gemakkelijk om dit pad te bewandelen.
De eerste les in
elke dojo is etiquette, wat een formeel middel is om respect uit te drukken
voor je sensei, voor je mede-Aikidokas en de kunst die je beoefent. Etiquette
en respect zijn fundamenteel voor alle budo-beoefenaars. Zonder dat leren we
alleen hoe we elkaar pijn kunnen doen. Een sensei doet veel moeite om deze
kunst van harmonie met jou te delen. Les krijgen is een uniek geschenk. Je sensei
is een uitzonderlijk persoon die aan de voorkant van de dojo deze
verantwoordelijkheid met de grootste zorg draagt. Begin daarom om iedere
training aanwezig te zijn. Wees eerlijk, behulpzaam en oprecht in je training.
Toon interesse in de kunst van Aikido door je oefening als Tori en als Uke.
Help mee met de werking van de dojo. Zorg ervoor dat je de kunst leert zoals je
sensei deze presenteert en maak geen vergelijking met andere senseis, Aikido is
immers geen competitieve kunst waarbij men op zoek gaat naar verschillen.
Aikido is niet
enkel techniek, maar zoek ook naar de schat in elke Aikido-uitvoering, over hoe
je anderen en jezelf kunt respecteren via budo, hoe je een uitzonderlijk mens kan
worden. Een sensei geeft jou zelfvertrouwen, getemperd met nederigheid, want dat
zelfvertrouwen mag niet veranderen in arrogantie en minachting voor diegenen
die minder bekwaam of krachtig zijn. In de Aikido-praktijk, zoals in de meeste
dingen, haal je eruit wat je erin stopt. Als je hard aan de technieken werkt,
kun je een ervaren technicus worden, maar Aikidokas die aan alle aspecten van
budo werken, hun etiquette en hun geest polijsten, deze mensen maken zichzelf
tot diepgewortelde fijne mensen.
Flashback: Creatief
schrijven over Aikido-kunst in zijn vele facetten is iets unieks dat je meedraagt,
een deel dat nooit zal weggaan. De Aikido-wereld exploreert met diepgang nieuwe
gebieden van inzichten over het verband tussen fysieke techniek en de
spirituele kant van deze zelfverdedigingstechniek, waarbij een gemeenschapsband
tussen dojo-leden wordt gecreëerd en substantieel gevoed.
Zo zag de Stichter
zijn essentiële missie: om getalenteerde mensen samen te brengen. Om Aikido
echter fundamenteel te begrijpen en te ontwikkelen, moeten we nederigheid
bieden tegenover elkaar. Aikido gaat in de eerste plaats niet over het
overwinnen van je partner.
Het ware doel van
Aikido-training is de "Ware overwinning is zelfoverwinning" principe
implementeren in het dagelijks leven. Het gaat duidelijk niet over hoe je een
externe vijand kan verslaan, maar veeleer over het omgaan met onze eigen
interne demonen.
Toen OSensei zei
dat Aikido de ware Budo is, bedoelde hij niet dat Aikido een vechtsysteem is,
maar dat Aikido de meest volledige uitdrukking was van het aspect van Budo dat
ons leert hoe we volledig moeten leven, onszelf moeten zien als verzorgers in
plaats van vernietigers, in alle nederigheid.
Aikido: een cyclus van technieken (om te groeien).
Cycli komen
overal en in alles voor. Zelfs wanneer de cyclus bijna niet waarneembaar is, is
het einde altijd bezig het begin van iets anders te worden. Dat is juist de
definitie van een cyclus en, hoewel de specifieke processen variëren, is het
een universeel proces: "Elk nieuw begin komt van het einde van een ander
begin".
De eerste
Aikido-les van een student, 30 jaar geleden. Herinneringen van die dag in de
dojo: de geuren, geluiden en de Aikidokas die er die dag waren, vervaagd. Het
verdwijnen van de herinnering is eigenlijk een erkenning dat dingen al lang
geleden zijn veranderd. Het ik van toen is al lang verdwenen. Als Aikidoka heb
je verwondingen en teleurstellingen op en naast de mat opgelopen en toch keren
we terug om te oefenen en delen we met anderen wat we hebben meegemaakt, via de
kunst van Aikido, naar voorbeeld en aansporing van de stichter, om te oefenen
op een vreugdevolle manier, om het vermogen te ontwikkelen om de cyclus van
eisen in het dagelijks leven te harmoniseren. Of hoe de persoon van gisteren
slechts een schaduw en een herinnering is van de persoon van vandaag. Een
cyclus dat ons maakt om wie we vandaag zijn. Een dag in de dojo: een andere
techniek, een andere worp, een andere uitdaging, een andere uke, een ander doel
... gewoon een andere dag. Alle dingen vervagen en dat is een goede zaak ...
het dwingt ons om de verbintenis te hernieuwen of door te gaan naar iets
anders. Het doel van Aikido is om een geest van dankbaarheid te cultiveren, om
zo een bijdrage aan de wereld te leveren. Een cyclus van technieken en de meest
perfecte techniek is die techniek die helemaal niet wordt opgemerkt: de
zoektocht naar de essentie van Aikido: om vandaag jezelf van gisteren te
verslaan.
Jouw
trainingspartner (Uke) is een kostbaar geschenk, wees dankbaar dat je dit
geschenk wordt aangeboden, toon deze dankbaarheid door open, eerlijk en
respectvol samen te trainen.
Uke is een
belangrijke bouwsteen voor jouw Aikido-ontwikkeling. Als je de techniek niet
hebt begrepen, zal Uke die techniek opnieuw en opnieuw en opnieuw laten
ondergaan, zodat je kan groeien in jouw zelfvertrouwen, omdat Aikido jouw leven
zou worden. Realiseer dat Uke meer dan helft van je Aikido ervaring geeft: de
harmonie om samen te trainen. Aikido is hoe je je ego opzij zet, zodat de Uke je
niet langer voelt. Als Uke pijn ondergaat, zal de oefening geen Aikido zijn. Aikido
gaat over verbonden zijn, over de natuurlijke bewegingen. Een Uke beweegt mee
met wat er gebeurt en is een belangrijk onderdeel van onze training. Uke is
aanwezig omdat jij Aikido zou ontdekken. Wees nederig en laat je verwachtingen
los. Je kunt alleen met de stroom meegaan als je één bent met de stroom,
verbonden door de handen, bewogen door de heup.
Accepteer je trainingspartners
als iets waardevols, zoals het leven. Wees dankbaar.
Aikido en sereniteit,
om te accepteren dat we onszelf kunnen veranderen met de wijsheid om te weten
wat wat is. Vóór Aikido was er angst, een constante angst, soms niet-herkennende
angst, een verlammende en onbewuste angst voor betrokkenheid in het alledaagse
leven. Na aikido werd angst anders. Angst werd opgemerkt, erkend, ingeademd,
besproken en losgelaten door training. Op de tatami wordt de angst onder ogen
gezien, steeds opnieuw wordt de angst ontmoet in een veilige, ondersteunde en
gecontroleerde omgeving, zodat de angst kan wegglijden. Beleef Aikido. Aikido als
zelfverdediging, verzachtend en herstellend, om je te beschermen tegen anderen
en tegen jezelf. Het vermindert het complexe leven tot de eenvoudigste vorm,
waarin je je voelt wat is en wat je kan doen voor anderen. Adem en beweeg met
de aangeboden energie mee.
Aikido gaat niet
over het overweldigen van elkaar, maar hoe samen leren om onrust, conflicten en
wanorde op te lossen.
Ik wil dat
attente mensen luisteren naar de stem van Aikido. Het is niet bedoeld om
anderen te corrigeren, het is bedoeld voor het corrigeren van je eigen geest. Dit
is Aikido. Dit is de missie van Aikido en het zou jouw missie moeten zijn.
(Morihei Ueshiba)
Aikido legt de nadruk
op timing, lichaam- en ruimte-bewustzijn, een fascinerende reis in deze gekke
wereld waarin we leven. Naarmate we verder Aikido trainen, zullen niet alle technieken
effectiever worden, maar zal je ook concreet bewustzijn ontwikkelen: hoe je
ademt, hoe je loopt, hoe je je omgeving, de wereld, de hele tijd bewust opmerkt.
Een Aikido-training
laat je flexibiliteit van jouw geest en jouw lichaam ontwikkelen en helpt je je
veiliger te voelen. We vinden hier vrede en kracht, verbondenheid en
gezondheid. We vinden iets in onszelf waardoor het leven er gewoon meer toe
doet. We vinden hier anderen en we zien ze op een manier die nergens anders te
zien is. We zien hun ziel, hun lichaam, hun beweging en hun stilte. We zien ze allemaal
en dan zien we onszelf. Ik en jij worden ons.
Aikido had
oorspronkelijk geen enkele vorm. De bewegingen van het lichaam in reactie op
iemands gemoedstoestand werd de techniek. Aikidokas verlaten de dojo (meestal)
glimlachend.
(Foto: https://www.pinterest.com/pin/Anneke
van Dijken)
Aikido en Dotoku: het morele kompas van een Sensei.
Dotoku staat voor "moraal en respect afdwingend en is het morele kompas
van een Sensei die hij gebruikt in het tonen van het ware pad van Aikido, als
traditionele Japanse kunst, met wat Bushido kan betekenen in het dagelijks
leven. Een goede Sensei leert studenten niet alleen studenten te zijn, maar
leert ook om hun eigen leraren te worden, hun eigen bron van kennis. Men moet
niet denken dat Aikido- en Bushido-training eindigt zodra je de deur van de
dojo uitstapt. De totale training van een Aikidoka stopt niet bij de dojo.
Aikido is leren over de kunst van het leven. Aikido moet een actief deel van je
leven worden, zoals aandacht besteden aan hoe je loopt, hoe je ademt, hoe je
evenwicht bewaard of hoe passief previsualistisch je Aikidotraining zou
uitvoeren in een gegeven situatie, door zich altijd bewust te zijn van de
nabije omgeving, om de geest scherpt te houden, waardoor jouw zintuigen en
geest verbeteren. Door dit te doen, wordt budo niet alleen een apart deel van
je leven in een dojo, maar een geïntegreerd, integraal aspect van je hele leven.
Moeilijk voor
studenten, maar nog moeilijker voor elke generatie Senseis, die dagelijks
worstelen om hun evenwicht te zoeken tussen de vele Aikidotrainingen en het werk
en familie, om een hiërarchie aan deze sociale waarden te kunnen geven: ofwel blijven
groeien in Aikidovaardigheden of
voorrang te geven aan andere sociale verantwoordelijkheden, om te kunnen
genieten van budo als levenswijze.
Respect Sensei, om
steeds tijd te vinden om Aikidokas te blijven onderwijzen.
Aikido en Nyumonsha: kleine dingen hebben grootste gevolgen.
Het
Japanse Nyumonsha heeft een speciale betekenis voor de Aikidoka: Nyu betekent
"invoeren" (hetzelfde als Irimi), Mon betekent "poort" en
het Shad benadert de term beginner. Nyumonsha betekent filosofisch "Iemand
die de toegangspoort betreedt".
Om
dit te begrijpen, moeten we de traditionele Japanse kasteelarchitectuur analyseren.
In Japan werd architectuur beïnvloed door de vele oorlogen, waardoor Japanners
zich aanpasten aan een manier van leven die voortdurend werd bedreigd door
vernietiging. Om toegang te krijgen tot het kasteel, moest er een ronde weg
worden afgelegd door een reeks poorten. Zo'n structuur had een strategisch
belang: door de vele hoeken moesten eventuele aanvallers vele hoeken en
verborgen niches passeren om de verdediging van het kasteel te omzeilen. Daarom
kunnen we zien dat Nyomonsha iemand is die veel werk voor de boeg heeft.
De Aikidoka
heeft geen snelle toegang tot de kern van waar hij zich op richt, maar moet zijn
bestemming via omwegen bereiken in de zoektocht naar de Weg van de Harmonie in
Aikido. Er zal altijd weer een andere poort voor ons zijn, een andere hoek om
rond te gaan en iets nieuws te ontdekken. Hierbij hebben de kleine
veranderingen in het ontdekken van Aikido, grote gevolgen voor een Aikidoka
zelf. (De officiële naam binnen de wiskunde is dynamische systeem: door
de verscheidenheid van zeer kleine factoren kunnen grote veranderingen worden teweeggebracht).
Aikidoka's dragen
een hakama, de zwarte broekrok, welke verbonden is met de waarden van de
vroegere Japanse samoerai, naar analogie aan het Europese concept van ridderlijkheid.
Eén van die waarden is "Rei", welke staat voor "respect en etiquette". Respect
is de basis van je relatie met je ouders, met andere Aikidokas, met alle
anderen. De respectvolle houding die gebaseerd op de erkenning van iemands
waardigheid. Maar het belangrijkste soort respect is respect voor jezelf.
Jongeren zijn
bekend, dat ze in hun jeugdigheid de primitieve vormen van Aikido toepassen:
kracht en snelheid. Het is moeilijk om kinderen op een goedhartige manier
kennis te laten maken met deugden zoals "Rei". Het gaat er niet om hun emoties
te laten verbergen, maar hoe ze er assertief en respectvol mee moeten omgaan,
hoe ze harmonie moeten vinden tussen hun denken en hun acties.
In een dojo wordt
door Aikidotechnieken "blauwdruk voor zelfontplooiing" aangeboden. De dojo is
een plaats waar iedereen gelijk is en waar wordt geoefend om iedereen in
zichzelf te laten geloven, om hun eigen diagnose voor hulpvaardigheid en
meedogendheid te laten inschatten, om hun sociale waarden te leren opbouwen.
Maar een Sensei geeft het hun niet, een Sensei helpt om het zelf te laten
vinden. Aikido ontwikkelt kwaliteiten die gericht zijn op de harmonisering van
het leven en ligt niet alleen in de details van technieken die in een dojo
worden onderwezen, maar ook in het ontwikkelen van rustige en waakzame
individuen die zich bewust worden van hun omgeving en die in staat zijn om zich
aan te passen. Dit is een moeilijk proces en daarom moet er in een dojo steeds
een van de fundamentele aspecten van Aikido aanwezig zijn: "Rei". Zonder "Rei" zal men geen liefde voor Aikido ontwikkelen en zal het respect voor anderen
mogelijk een illusie worden.
De dojo is
een speciale plek voor het beoefenen van deze speciale kunst, een plaats
van leren en respect tonen. Buigen is een kleine en eenvoudige manier om dit te
tonen.
Aikido-integratie voor een recreatieve Aikidokakid.
Hoe kan je de buitenwereld en zijn realiteit ontdekken
terwijl je zo lang in een gesloten zaal zit. Kinderen moeten kunnen beleven,
deels door boeken of door de woorden van onze leraar en niet door het klassieke
rigide onderwijssysteem. Is dit hoe ze hun vrije geest creëren of eerder hoe ze
hun vitaliteit en vreugde verliezen, doordat bij elke les die ze krijgen alles wordt
uitgelegd over de natuur en de mensheid waarbij ze het spontane gevoel van
eenheid met alles wat hun omringd verliezen.
Kinderen krijgen egos toebedeeld
doordat ze steeds worden geëvalueerd en vergeleken met anderen, continu
onderworpen aan competitiedrang, verlaagd door notities die ze krijgen, om de
treden van de samenleving te kunnen beklimmen. Kinderen hanteren wat ze worden
geleerd, zonder hun tijd te geven om zichzelf in vraag te stellen omdat ze
gedwongen worden om hun spontaniteit op te opgeven, verrijkt met de kwalen van
de mensheid die ze zien op televisie en de groeiende afwezigheid van hun
ouders, wanneer ze op hun mobiele telefoons of tablets bezig zijn.
In ons cultuur en onderwijs is training gebaseerd op angst
voor fouten. Zelfs aan het einde van het officieel onderwijs hebben 70 tot 90%
van de mensen gestudeerd in een sfeer van angst om te falen en teleurstelling, slechts
10-30 % heeft vreugde en beloning gekend.
Het doel is om dit percentage te veranderen zodat
interesse en nieuwsgierigheid het grootste deel van onze motivatie
vertegenwoordigen.
Het leven is wat jezelf ervan maakt. In een leuke dojo integreren kinderen
in een dynamisch klimaat vooral technische aspecten van Aikido, door middel van
spelletjes en bewegingen. Op deze manier probeert Sensei de nieuwsgierigheid te
stimuleren van wat Aikido kan betekenen.
Hierbij ontwikkelt de recreatieve Aikidoka
een fysieke-motoriek (behoud van een beter bewust lichamelijk evenwicht en lichamelijk
coördinatie) en verminderd men de verleiding om een gevecht te beginnen en geen
agressie ten opzichte van anderen te gebruiken en vooral om het agressief
voornemen van de tegenstander te ontmoedigen en te elimineren, zodat deze het
minst mogelijke schade veroorzaakt bij zichzelf en bij de aanvaller.
De
praktijk van Aikido leert hen om kalm te blijven en opwinding en ongeduld te
beheersen. Door de aanwezigheid van andere Aikidokas, wordt eveneens een psycho-sociale
aspect aangeleerd: respect, discipline en samenwerking en wordt competitief gedrag
ontmoedigd, waardoor hun concepten zoals zelfvertrouwen wordt verstevigd, want
om een Aikidotechniek te leren moeten ze samenwerken met elkaar.
Aikido
praktijk vereist geen speciale vaardigheden. De sleutel tot vooruitgang in
Aikido is gewoon volhouden en een positieve houding hebben.
Zanshin is een esoterische leer (meer dan religie en
meer dan filosofie), geboren uit het boeddhisme en heeft groot respect gekregen
van de filosofische gemeenschappen van Japan, zo ook bij Aikidokas. In
essentie, de totale vrijlating van angst, inclusief fundamentele angsten zoals
de angst voor de dood en de angst voor het leven. Als de geest in een staat van
alertheid is, zijn we in staat om direct te reageren. In zanshin concentreert
de geest zich volledig op de bewegingen van het lichaam, doordat zowel lichaam
als geest volledig ontspannen zijn omdat men volledig bewust is van de
omgeving, zonder afleiding. Men neemt een waakzame houding aan met maximale
alertheid, waarbij de Aikidokennis in alle situaties correct gebruikt kan
worden. Zanshin is de staat waarin, nadat een aanval zonder aarzeling wordt
beantwoord, we ons blijven voorbereiden op het volgende antwoord.
Vaak voert de Aikidoka in de dojo de techniek goed uit,
maar aan het einde van de uitvoering wordt er een ontspanning houding
aangenomen. Deze ontspanning is een verkeerde staat van de geest om Aikido te
ontwikkelen om in harmonie te zijn met alles wat ons omringt en op ons afkomt. De
tegenstander moet (on)bewust aanwijzingen krijgen dat je steeds de kracht,
vertrouwen en zelfvertrouwen hebt, door rustig te blijven en inzicht uit te
stralen op wat komen gaat.
Aikido, een vraag-antwoord spel (in een budo-parabel).
Er
woonde een oude man in een huis op een berg. Hij had zijn hele leven
doorgebracht met studeren en meditatie. Hij stond in de wijde omtrek bekend om
zijn intelligentie en wijsheid. Veel zakenmensen en hoogwaardigheidsbekleders
kwamen naar hem toe om hem vragen te stellen. Zijn antwoorden waren altijd
goed. Hij leek een speciaal gave te hebben dat hem in staat stelde om de
essentie van elk probleem te vatten. Wanneer mensen zijn antwoorden opvolgde
waren de verkregen resultaten buitengewoon.
In
het dorp aan de voet van de berg was er een groep jongens aan het spelen en soms
gingen ze op bezoek bij de oude man om hem vragen te stellen, waarop hij altijd
het juiste antwoord leek te hebben. Na verloop van tijd werd er een soort spel
geboren waar de jongens een vraag probeerden te vinden die de oude man niet kon
beantwoorden. Maar daar waren ze nooit in gelukt. Op een dag kwam de leider van
de groep met een idee: " Ik heb eindelijk een manier gevonden om de oude
man te misleiden. Kijk, ik hou een vogel vast. Ik ga de oude man vragen of de
vogel nog leeft of dood is. Als hij zegt dat het dood is, laat ik haar vliegen,
als hij zegt dat het nog leeft, zal ik de vogel dood maken. Hoe dan ook, deze
keer zal hij het mis hebben."
De
oude man zag hem aankomen en zag de voorpret op hun gezichten. De jonge stapte
naar voren en zei: "Oude man, ik heb een vogel in mijn handen. Is ze nog
in leven of dood?"
De
oude man keek naar hun gezichten en zei: "Het antwoord ligt in jouw
handen."
De
moraal van het verhaal is dat voor bijna alles wat er met je gebeurt het
antwoord in jouw handen ligt. Je bent de schepper van je eigen lot, jouw eigen
toekomst, het is aan jou door de keuzes en beslissingen die jezelf maakt. Beleef
Aikido in al zijn aspecten.
Aikido wordt vaak gezien als een vorm van strijd. In
feite, het doel van Aikido is om vechten te vermijden en je intelligentie te
gebruiken voor het nastreven van vreedzame doeleinden in plaats van iemand te
vernietigen. Als je wilt, is het een vraag-antwoord spel: degene die aanvalt -
stelt de vraag, en degene die zichzelf verdedigt - geeft antwoord.
Aikido: een boek is een droom die je in je handen draagt.
Literatuur (of het nu boeken, internet- of teksten op sociale
media zijn) kan iemands empathie, en zelfs zijn leven, verbeteren door hen te
helpen zich te identificeren met de (informatieve) emoties van anderen, ongeacht
hun culturele achtergronden.
Aikido-boeken vertellen je niet alleen over de basis van zijn
gerespecteerde verdedigingstechnieken, maar ook over de ontwikkelen van Morihei
Ueshibas unieke en diepgaande filosofieën van de geest van een Aikidoka, zowel
voor beginnende beoefenaars als gevorderden
Het lezen van deze tekst heeft een directe automatisch invloed
op de linkerhersenhelft van onze hersenen, om dingen in een verhalend formaat
te plaatsen, zodat we de wereld en onze complexe samenleving en onszelf kunnen
begrijpen. Ook het neurale netwerk van de centrale sulcus in onze hersenen, een
gebied dat instaat voor de sensorisch motoriek, wordt geactiveerd wanneer een
persoon een tekst leest, omdat we ons er deels mee identificeren. Deze gedeelde
waarden helpen ons om ons te organiseren, te inspireren en te motiveren om
verheven doelen te stellen en te bereiken. Niet enkel dat, maar door over
Aikidotechnieken te lezen, stimuleren we ook onbewust onze neurale bewegingszenuwen
en -spieren, omdat de lezer zich laat transporteren naar het lichaam van uitvoerende
Aikidoka, zelfs al bewegen je spieren niet (in de neurobiologie ook wel gegronde
cognitie genoemd). De mentale figuratie van een Aikidotechniek in een boek
versnelt de ademhaling en hartslag en verhoogt de gevoeligheid van perifere
zicht, bevordert de prikkelbaarheid van het zenuwstelsel en heeft de
neuro-spier interactie om de geziene beweging in het boek effectief uit te
voeren. Op hetzelfde moment krijgt het lichaam de nodige fysiologisch
instructies voor de goede uitvoering. Ook verandering in de hersenchemie leidt
tot een verandering in gedrag door verhoging van de bloedwaarde van een
neurotransmitter om oxytocine (zgn "morele molecule") te produceren, om zo te
reageren op sociale visuele signalen.
Verhalen kunnen ons letterlijk vervoeren in de geest en
het lichaam van een personage. Ze kunnen ons in de richting van empathie of
actie bewegen.
De tekst die je leest, maken je echt wie je bent. Of
zoals in de woorden van de stichter: "Maak
elke dag opnieuw."
Hoe onderscheiden we Aikido van andere gevechtssporten?
Eenvoudig, we hebben geen kampioenen, we moedigen het ego van de
competitie niet aan, en onze gevechten zijn altijd voor het leven, terwijl ons
doel is om anderen te dienen.
Elke Aikidoka
moet zich herinneren aan de principes van het gebruik van Aikido: wanneer
jezelf in gevaar bent of wanneer iemand anders in gevaar is. Zelfs in situaties
waarin Aikido kan worden toegepast, moet elke actie zorgvuldig worden bedacht
en indien mogelijk, leiden tot een vreedzame oplossing van het conflict. Alleen
als dit nutteloos is, kan je Aikido gebruiken en doe dan Aikido met een gevoel
van plezier en in een vreugdevolle stemming.
In Aikido
vallen we nooit aan. Een aanval is het bewijs dat men geen controle meer heeft.
Doch, ren nooit weg van enige vorm van uitdaging, maar probeer een tegenstander
niet onnatuurlijk te onderdrukken of te beheersen. Laat aanvallers op elke
gewenste manier komen en harmoniseer ermee. Achtervolg nooit een tegenstander.
Buig elke aanval om in iets positiefs.
fase 1: de
perceptie (dat er iets mis is aan een bepaalde situatie)
fase 2: de
evaluatie-besluitvorming (dat er een aanval mag verwacht worden)
fase 3: de
reactie (de verdediging zelf)
Een Aikidoka
wordt sneller bewust van belangrijke details in de omgeving (fase 1) en
mogelijke acties die zich kunnen voordoen, om de alertheid en efficiënte
Aikidostrategie te optimaliseren, zodat fase 2 een onbewuste fase wordt om
zonder twijfel tot fase 3 te komen.
Percepties
over krijgskunst en schrijfkunst drijven ons hoe we kunst maken: beiden kunsten
geven ons kennis, creativiteit en verwachtingen; overtuigingen en ideologieën; normen
en sociale waarden; ideologieën en sociale collectieven; statussen en
percepties van o.a. de strijdersmentaliteit van het Japanse feodale tijdperk uit
de oudheid, dat zich aanpast aan de hele Japanse samenleving, om groei in
bushido te bereiken (in o.a. Aikido), een vechtsysteem dat evenwicht houdt tussen
zijn wreedheid enerzijds en zijn handen gevuld met harmonieuze wijsheid (in de pen)
anderzijds.
De
schrijfkunst is meer dan alleen symbolen die worden ondersteund, geprojecteerd
en gecodificeerd door het geschreven, het omvat woorden, toon, intonatie van
geprojecteerde gevoelens en gedachten. De pen houdt een interactie tussen
mensen in en het is deze interactie die vrede bevordert terwijl het ook
conflicten kan toestaan. Het gaat om menselijke cognitie en de perceptie van de
werkelijkheid, het creëert regels en gedragingen van de samenleving om
sociale controle te houden en sociale controle betekent overleven. Dit druppelt
neer naar de behoefte aan gevechtssystemen om te overleven.
Zo worden
pen en zwaard verenigd. Efficiëntie en continue vooruitgang bij de constante
zoektocht naar verbetering van traditionele budo in Aikido. Het is afhankelijk van
goede aandacht, om intelligente mededogen en moed te cultiveren. De Japanse kunst
om de essentie hoe met Japans zwaard om te gaan. Dat vermogen om de tegenstander
te overwinnen gaat verder dan de dubbele perceptie van "vijand en ik".
Het is de techniek van zelfverbetering van de geest van de vechter en de volledige
fusie met het zwaard, perfectie in concentratie, vaardigheid en reactie. De
belangrijkste morele disciplines van de samoerai-krijger zijn onder meer:
nederigheid, respect, gerechtigheid, vertrouwen en loyaliteit in de uitvoering
van de plicht. De moraal van de geest bestaat uit: wil, uithoudingsvermogen,
doorzettingsvermogen, geduld en moed, onwetend van angst.
Een
van de fundamentele aspecten van een Aikidoka, is het vermogen om de geest in
een rustige, vreedzame en stabiele gerichte staat te houden om de verschillende
situaties op een objectieve manier te kunnen beoordelen. Deze procedure wordt ook
toegepast bij een schrijver: eerst rust, dan stabiliteit, vrede en uiteindelijk
het bereiken van gedachten om iets neer te schrijven.
Bunbu-Ichi,
de culturele (geloofs)systemen die door die oude meesters werden beoefend, die
ons leren wat, wanneer, waar, hoe en het waarom, zodat deze kennis kan worden doorgegeven
aan toekomstige generaties, elk met hun eigen overtuigingen en percepties. Het
verleden negeren betekent de toekomst doden.
De reis van
een Aikidoka is een pad van zelfvertrouwen. In de woorden van de stichter: "Ik leer je niet hoe je je moet
bewegen, maar hoe je je geest moet bewegen in de richting van geweldloosheid."
Seiza is een specifieke manier van correct zitten, dat
zijn verre oorsprong vindt in traditionele Japanse feodale theeceremonie. Aangezien
deze houding absolute controle en maximale bewegingsvrijheid had, maakten senseis
deze seiza-stijl van het zitten een fundamenteel onderdeel van hun training. Het
kunnen zitten in seiza-stijl wordt beschouwd als erkenning dat men traditioneel
van geest is. Deze specifieke manier van zitten kan helaas snel pijnlijk
worden (na vijf minuten) voor westerlingen die er niet regelmatig in geoefend
zijn. Daarom wordt zittend in agura-stijl, die verwijst naar de
"Indiase" manier van zitten (met de benen gekruist gevouwen voor het
lichaam) ook aanvaard. Vrouwen zitten niet in agura-stijl, maar eerder met
beide benen naar één kant en met de heupen op de grond).
In seiza zittend wordt even een zenboeddhistische
oefening uitgevoerd voor zelfreflectie, om een holistische harmonieuze eenheid in
lichaam, geest en ademhaling te brengen. Door ademcontrole wordt de
geest gevrijwaard van afleidende gedachten, terwijl het lichaam een positieve
ontspannen toestand bereikt: zo de geest, zo het lichaam. Door in een seiza-lichaamsuitlijning
te zitten, zorgt men ervoor dat het diafragma efficiënt kan worden gebruikt bij
diepe ademhalingen, waardoor de ontwikkeling van de kunst van intense
concentratie van de geest en lichaam mogelijk wordt (zowel in stilte als in actie).
Het is ook een manier om de lichaamsbewegingen bewust in je lichaam te leren
voelen, om zo het bewustzijn verder uit te breiden naar een emotioneel, mentaal en
spiritueel niveau, als voorbereiding van de Aikido-oefeningen: vergeten met wat we denken te weten en iedere
oefening opnieuw beleven, om in harmonie samen te werken en samen te zijn met
het universum.
De echte Aikido-vaardigheid is om kalmte en controle te brengen.
Hiervoor moet je gewoon rustig blijven, in een onwrikbare positie. Vergeet niet
dat op het moment dat je denkt dat je techniek vrij goed is, dit leidt tot een
vertraging in je Aikidopotentieel. In Aikido leer je experimenteren met je
lichaam en geest, dat steeds tot nieuwe fysieke en spirituele ervaringen leid,
zelfs na tientallen jaren ervaring. Om deze reden is het belangrijk om
voortdurend nieuwe dingen te leren die verder gaan dan Aikido. Daarom is het
concept van rust en geduld noodzakelijk. Japanners weten dat alles hun tijd
heeft. Harmonieuze persoonlijkheden ontwikkelen kost tijd, veel tijd.
Het is daarom nodig om geduldig te zijn. Aikido is een lange weg van
transformatie en groei. Dit is de weg die geleidelijk voor je opent, voor een
dieper niveau van begrip en wijsheid. Succes en vaardigheid komen naar die
studenten die gewoon blijven komen naar de dojo en genieten van de studie en de
Aikido-bewegingen.
Aikido wordt
soms vergeleken met andere gevechtssporten en de leerlingen zijn vaak
nieuwsgierig naar de effectiviteit van Aikido in de strijd tegen o.a. karate,
judo, boksen of MMA?
Aikido
kan niet winnen van een MMA, waarom volg je dan deze gevechtskunst?
Het meest voor de
hand liggend antwoord op deze vraag, waarom een Aikidoka altijd verliest in
uitdagingswedstrijden zoals Mixed Martial Arts (of MMA), is dat Aikido nooit
bedoelt is om te vechten. Een Aikidoka is een vreedzame krijger en geen vechter
en heeft geen uitdaging nodig om zich te bewijzen. Als iemand Aikidokas zou
uitdagen, zouden ze gewoon weglopen. Het is geen kunst gebaseerd op ego of het
vermogen om de tegenstander uit te schakelen.
Maar wat als men
niet weg kan lopen?
Aikido werkt wel
als er zich spontane zelfverdediging situaties ontstaan, wanneer een aanvaller
naar de Aikidoka komt. Er wordt bij MMA en andere krijgskunstenwedstrijden
jarenlang geoefend om iemand tegen naar de grond te brengen, doch een Aikidoka
gebruikt deze kracht tegen de aanvaller zelf om dit doel te bereiken. Aikido is
volledig gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden om spontane fysieke
aanvallen te neutraliseren. Men zal merken dat Aikidokas moeilijk tegen de
grond te werken zijn en ten allen tijde op de been blijven. Dit is opzettelijk,
omdat ze de aanvalsenergie nodig hebben om de aanvaller(s) te controleren door
steeds minimale kracht te gebruiken. Aikido gebruikt complexe cirkelvormige
maar effectieve bewegingssystemen, om een 360-graden vechtvermogen te hebben,
die de aanval snel verandert omdat een Aikidoka in een fractie van een seconde
de rug van zijn aanvallers voorbijloopt.
Geen enkele
gevechtssport kan een overwinning garanderen in alle situaties. Alle
gevechtssporten, inclusief Aikido, bestaan uit vele strategieën van gedrag om
het conflict onder controle te houden. Het beste waar een gevechtssporter op
kan hopen is dat de kans op een positief resultaat in een conflict haalbaar is.
Het is
belangrijk om te begrijpen dat de oprichter van Aikido opzettelijk heeft
besloten om zijn gevechtssport enkel te gebruiken om conflicten te beheersen en
dat Aikido op zijn best is als het een gevecht-georiënteerde kunst wordt in het
dagelijks leven te gebruiken.
Uiteindelijk
moet iedereen voor zichzelf beslissen of Aikido voldoet aan zijn behoeften,
belangen, doelen.
De kortste dagen van het
jaar beginnen te vervagen. Bij Kagami Biraki (*) word je geconfronteerd met een
lege pagina, een spiegel. Dan kijk je naar jezelf, van een wereld achter een
wereld, waar we allemaal verbonden zijn, een lege pagina vol zuiverheid, gekroond
met eenvoudige glimlach. Dat elke Aikidobeweging, -nuance of -ontdekking een
bron van vreugde mag worden. Verdubbel jouw inzet, gebruik de hernieuwde Ki om
je lichaam, geest en hart te bezielen. In de Aikido-dojo vinden zelfs de meest
gekwelde lichamen vrede en steun. Je bent nooit te oud om door te gaan.
Kagami
Biraki begint met kennis om elke dag iets te leren en waarbij wijsheid iets is
om elke dag iets los te laten. Dat is de magie van Aikido.
(*) Kagami Biraki betekent
letterlijk: de spiegel openen, een Japanse feestelijke ceremonie in de dojos
van Aikido. Het staat voor de vernieuwing van de geest en een hernieuwde
toewijding aan de trainingen.