Hoe kan je de buitenwereld en zijn realiteit ontdekken
terwijl je zo lang in een gesloten zaal zit. Kinderen moeten kunnen beleven,
deels door boeken of door de woorden van onze leraar en niet door het klassieke
rigide onderwijssysteem. Is dit hoe ze hun vrije geest creëren of eerder hoe ze
hun vitaliteit en vreugde verliezen, doordat bij elke les die ze krijgen alles wordt
uitgelegd over de natuur en de mensheid waarbij ze het spontane gevoel van
eenheid met alles wat hun omringd verliezen.
Kinderen krijgen egos toebedeeld
doordat ze steeds worden geëvalueerd en vergeleken met anderen, continu
onderworpen aan competitiedrang, verlaagd door notities die ze krijgen, om de
treden van de samenleving te kunnen beklimmen. Kinderen hanteren wat ze worden
geleerd, zonder hun tijd te geven om zichzelf in vraag te stellen omdat ze
gedwongen worden om hun spontaniteit op te opgeven, verrijkt met de kwalen van
de mensheid die ze zien op televisie en de groeiende afwezigheid van hun
ouders, wanneer ze op hun mobiele telefoons of tablets bezig zijn.
In ons cultuur en onderwijs is training gebaseerd op angst
voor fouten. Zelfs aan het einde van het officieel onderwijs hebben 70 tot 90%
van de mensen gestudeerd in een sfeer van angst om te falen en teleurstelling, slechts
10-30 % heeft vreugde en beloning gekend.
Het doel is om dit percentage te veranderen zodat
interesse en nieuwsgierigheid het grootste deel van onze motivatie
vertegenwoordigen.
Het leven is wat jezelf ervan maakt. In een leuke dojo integreren kinderen
in een dynamisch klimaat vooral technische aspecten van Aikido, door middel van
spelletjes en bewegingen. Op deze manier probeert Sensei de nieuwsgierigheid te
stimuleren van wat Aikido kan betekenen.
Hierbij ontwikkelt de recreatieve Aikidoka
een fysieke-motoriek (behoud van een beter bewust lichamelijk evenwicht en lichamelijk
coördinatie) en verminderd men de verleiding om een gevecht te beginnen en geen
agressie ten opzichte van anderen te gebruiken en vooral om het agressief
voornemen van de tegenstander te ontmoedigen en te elimineren, zodat deze het
minst mogelijke schade veroorzaakt bij zichzelf en bij de aanvaller.
De
praktijk van Aikido leert hen om kalm te blijven en opwinding en ongeduld te
beheersen. Door de aanwezigheid van andere Aikidokas, wordt eveneens een psycho-sociale
aspect aangeleerd: respect, discipline en samenwerking en wordt competitief gedrag
ontmoedigd, waardoor hun concepten zoals zelfvertrouwen wordt verstevigd, want
om een Aikidotechniek te leren moeten ze samenwerken met elkaar.
Aikido
praktijk vereist geen speciale vaardigheden. De sleutel tot vooruitgang in
Aikido is gewoon volhouden en een positieve houding hebben.
|