Percepties
over krijgskunst en schrijfkunst drijven ons hoe we kunst maken: beiden kunsten
geven ons kennis, creativiteit en verwachtingen; overtuigingen en ideologieën; normen
en sociale waarden; ideologieën en sociale collectieven; statussen en
percepties van o.a. de strijdersmentaliteit van het Japanse feodale tijdperk uit
de oudheid, dat zich aanpast aan de hele Japanse samenleving, om groei in
bushido te bereiken (in o.a. Aikido), een vechtsysteem dat evenwicht houdt tussen
zijn wreedheid enerzijds en zijn handen gevuld met harmonieuze wijsheid (in de pen)
anderzijds.
De
schrijfkunst is meer dan alleen symbolen die worden ondersteund, geprojecteerd
en gecodificeerd door het geschreven, het omvat woorden, toon, intonatie van
geprojecteerde gevoelens en gedachten. De pen houdt een interactie tussen
mensen in en het is deze interactie die vrede bevordert terwijl het ook
conflicten kan toestaan. Het gaat om menselijke cognitie en de perceptie van de
werkelijkheid, het creëert regels en gedragingen van de samenleving om
sociale controle te houden en sociale controle betekent overleven. Dit druppelt
neer naar de behoefte aan gevechtssystemen om te overleven.
Zo worden
pen en zwaard verenigd. Efficiëntie en continue vooruitgang bij de constante
zoektocht naar verbetering van traditionele budo in Aikido. Het is afhankelijk van
goede aandacht, om intelligente mededogen en moed te cultiveren. De Japanse kunst
om de essentie hoe met Japans zwaard om te gaan. Dat vermogen om de tegenstander
te overwinnen gaat verder dan de dubbele perceptie van "vijand en ik".
Het is de techniek van zelfverbetering van de geest van de vechter en de volledige
fusie met het zwaard, perfectie in concentratie, vaardigheid en reactie. De
belangrijkste morele disciplines van de samoerai-krijger zijn onder meer:
nederigheid, respect, gerechtigheid, vertrouwen en loyaliteit in de uitvoering
van de plicht. De moraal van de geest bestaat uit: wil, uithoudingsvermogen,
doorzettingsvermogen, geduld en moed, onwetend van angst.
Een
van de fundamentele aspecten van een Aikidoka, is het vermogen om de geest in
een rustige, vreedzame en stabiele gerichte staat te houden om de verschillende
situaties op een objectieve manier te kunnen beoordelen. Deze procedure wordt ook
toegepast bij een schrijver: eerst rust, dan stabiliteit, vrede en uiteindelijk
het bereiken van gedachten om iets neer te schrijven.
Bunbu-Ichi,
de culturele (geloofs)systemen die door die oude meesters werden beoefend, die
ons leren wat, wanneer, waar, hoe en het waarom, zodat deze kennis kan worden doorgegeven
aan toekomstige generaties, elk met hun eigen overtuigingen en percepties. Het
verleden negeren betekent de toekomst doden.
De reis van
een Aikidoka is een pad van zelfvertrouwen. In de woorden van de stichter: "Ik leer je niet hoe je je moet
bewegen, maar hoe je je geest moet bewegen in de richting van geweldloosheid."
(Foto: http://statusimagens.com/listings/quando-chega-e-nos-acolhe)
|