Vanaf 1 maart schroeft NMBS de dienstverlening in verschillende stations sterk terug. Concreet zullen er in het weekend geen loketten meer open zijn in Waregem. Het houdt niet op! Waregem, met dagelijks ruim 2500 spoorreizigers, wordt door onze spoorwegmaatschappijen stiefmoederlijk behandeld!
Eerder werd al de broodnodige perronverhoging, die trouwens was beslist en begroot, gewoon afgevoerd. Mindervaliden wachten ook al ruim 20 jaar op hun lift-accommodatie om in Waregem te kunnen op- en afstappen. Vorig jaar was er nog een actie van het gemeentebestuur, waarna enige beloften volgden. Maar het blijft duidelijk dat Waregem bij NMBS in de onderste lade blijft liggen.
Nu worden de treinreizigers in Waregem opnieuw geconfronteerd met minder dienstverlening. Vanaf 1 maart zullen reizigers tijdens het weekend geen ticket meer kunnen kopen aan het loket, maar enkel via de app of via een automaat.
In Waregem worden de loketten zelfs het volledig weekend gesloten. Dit betekent dat wanneer iemand op vrijdag na 14u30 beslist om in het weekend de trein te nemen, maar digitaal niet onderlegd is, gewoon moet thuis blijven of naar een ander station moet gaan. Ook tijdens de week zal het loket minder open zijn.
Het gaat ook niet enkel om de aankoop van een treinticket, maar ook voor de veiligheid is het een stap achteruit. Het gaat bijvoorbeeld ook over sociale veiligheid. 1 op 3 vrouwen en 1 op 5 mannen mijden het openbaar vervoer omdat ze zich niet veilig voelen. Lege stations helpen niet om hen te overtuigen. Dit hypothekeert de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer terwijl we net meer mensen willen overtuigen om de trein te nemen.
Waar blijven onze politici? Vooruit-voorzitster Melissa Depraetere uit Harelbeke heeft alvast aangekondigd dat ze minister van Mobiliteit Georges Gilkinet zal ondervragen over de maatregel en wil dat de getroffen gemeentebesturen protest aantekenen bij de NMBS.
https://focus-wtv.be/nieuws/nmbs-trekt-de-stekker-uit-loketdiensten-in-het-weekend-lichtervelde-en-waregem-grootste-slachtoffers
|