geschiedenis van stationswijk van Waregem Met de Statievrienden willen we de geschiedenis van de Statiewijk in Waregem in kaart brengen. We doen hierbij een oproep om ons hierbij te helpen. Uw informatie, foto's en anekdoten zijn welkom...
09-03-2018
Nieuwe perrons en roltrappen in station
Het stadsbestuur kreeg bevestiging van de federaal Minister van Mobiliteit dat er voor het Waregemse treinstation 1 859 406 euro is voorzien. Hiermee worden in de komende jaren de perrons en roltrappen vernieuwd. Het stadsbestuur is zeer tevreden met deze schriftelijke toekenning. Het is een eerste stap in de richting van een hopelijk volledige vernieuwing van het station, die op een doorsnee werkdag tussen de 2000 en 3000 reizigers telt.
>p>De persmededeling geeft aan dat de federale regering massaal wil investeren in de Belgische spoorwegen. Na de goedkeuring van onder andere de meerjareninvesteringsplannen 2018-2020 van de NMBS en Infrabel garandeert de regering 6,3 miljard euro investeringen. Daarmee wil de regering en de minister investeren in nieuwe treinen, beter onthaal in de stations, een vlottere toegankelijkheid, voltooiing GEN (Gewestelijk Expresnet), kwaliteit van dienstverlening Het station van Waregem behoort tot de projecten die in de meerjareninvesteringsplannen van de spoorwegondernemingen zijn opgenomen. De details van de investeringen, ook de mogelijke timing, zijn momenteel nog niet bekend.
Vorige maand konden we hier reeds het heuglijke nieuws van de verhoogde perrons melden. Er is al minstens 20 jaar vraag naar kleinere opstap- en afstaphoogte op de perrons in Waregem. Verschillende moties van gemeenteraad, Somival, politieke jongerenbewegingen, ea. bleven telkens in dovemansoren steken. Ondermeer An Vanheusden onderhandelde jarenlang met de NMBS en kreeg in 1999 een onderhoud met toenmalig gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe al toezegging, maar andere perikelen dwarsboomden een oplossing. Als Statievrienden zijn we trots dat dit dossier dank zij onze waakzaamheid naar realisatie gaat.
We citeerden toen NMBS-woordvoerder Geert Dierckx: De werken starten in 2019 en duren tot eind 2020. Het beperkt zich niet tot de hogere perrons. Er komen ook nieuwe schuilhuisjes en zitbanken en een nieuwe geluidsinstallatie. We investeren dus vooral in een beter onthaal en een betere toegankelijkheid. Over het nieuwe station in Waregem is er nog geen nieuws. Dat mag niet meer vóór 2022 verwacht worden. De eerder aangekondigde vernieuwing van de stationshal en de afbrokkelende gevel zit voorlopig niet in het pakket van de investeringsronde tot eind 2022 en wordt minstens uitgesteld tot de investeringsperiode 2023-2027.