De Statievrienden
geschiedenis van stationswijk van Waregem
Met de Statievrienden willen we de geschiedenis van de Statiewijk in Waregem in kaart brengen. We doen hierbij een oproep om ons hierbij te helpen. Uw informatie, foto's en anekdoten zijn welkom...
24-09-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Baanwachterswoning op site station Vijve
De Statievrienden zijn verontwaardigd over de beslissing tot functiewijziging van de baanwachterswoning, Vijfseweg 200, zonder dat daar een openbaar onderzoek is aan voorafgegaan. De beslissing tot het afleveren van een vergunning houdt verband met het renoveren van de baanwachterswoning en functiewijziging tot kleinschalig handelspand (kleine horecazaak, type broodjeszaak, koffiebar…). De laatste maanden en jaren hebben we herhaaldelijk geïnformeerd naar de toekomst van dit beschermd erfgoed, maar we werden nooit ingelicht over enige aanvraag tot functiewijziging. Nu prijkt een geel pamflet op de voorgevel van het gebouw, niet leesbaar vanop het openbaar domein, met de bekendmaking van de beslissing van toekennen omgevingsvergunning met functiewijziging.

“Het college van burgemeester en schepenen heeft op 24 augustus 2022 de omgevingsvergunning verleend voor het renoveren van baanwachterswoning + wijzigen van functie naar horeca” voor de kadastrale ligging : 6e afdeling, sectie B, perceel 17/03 en 1e afdeling, sectie C, perceel 209/028, 20902. De beslissing zelf kan worden ingekeken op de bevoegde dienst van de stad Waregem tot 30 dagen te tellen vanaf de dag na de aanplakking (2 september 2022) van deze bekendmaking, dus tot 2 oktober 2022.

Als erfgoedvereniging zijn we bekommerd over het bewaren van dit authentiek erfgoed uit 19e eeuw, temeer zijn status van beschermd monument op de site van het station van Vijve. Het is nog een zeldzaam toonbeeld van de Waregemse spoorweggeschiedenis. We zijn waakzaam en willen verhinderen dat deze wijziging de aanzet zou worden voor degradatie van het statuut van baanwachterswoning als erkend beschermd monument en bij eventuele latere vergunningen nog verder afbreuk zou komen aan de hoedanigheid van dit uniek erfgoed.

We kunnen, als betrokken publiek, alsnog een beroep instellen tegen deze beslissing. Daarvoor moeten we vóór 2 oktober een Beroepsschrift bezorgen, digitaal via het omgevingsloket (www.omgevingsloket.be) of per aangetekende brief aan de deputatie van de provincie en dit volgens de strikte richtlijnen van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering.

Baanwachterswoning uit 1869

De baanwachterswoning en bijgebouw zijn bij K.B. van 10/10/2002 beschermd als monument. Deze kaderen binnen de voormalige station site te Sint-Eloois-Vijve, die dateert uit het derde kwart 19de eeuw. De baanwachterswoning werd gebouwd in 1869 (registratie 1871). Het was een van de baanwachterswoningen voor de spoorlijn Ingelmunster-Anzegem. Ondanks er geen gekende plannen gevonden zijn, kan er wel vermoed worden dat het gebouw nog in vrij authentieke staat is. Er wordt vermoed dat het merendeel dat visueel waarneembaar is nog behouden is sinds zijn oprichting. Baanwachterswoningen zijn vrij uniek in zijn soort. Het gebouw aan zich is niet uitzonderlijk, maar wel in het station complex. Zijn industrieel-archeologische waarde wordt juist gevormd door de samenhang van de voormalige stationssite. Het is zeker een representatief gebouw binnen de ‘bareelwachterswoningen’.


Het gebouw (dubbelhuis) vertoont anderhalve bouwlaag. Op vandaag is de gevel witgeschilderd met een felblauw geschilderde plint en houtwerk. De dakbedekking varieert van rode stormpannen en (rode en blauwe) boomse pannen. Deze zijn verschillend daar deze ook van een andere periode dateren. Achteraan de woning is een aanbouw onder een lessenaars dak. Dit is in een latere fase aangebouwd en wijkt af van de initiële bouwstijl. Toch is het volume door zijn ondergeschikte vorm niet storend.

Aan de buitenzijde zijn er nog vele authentieke elementen terug te vinden/herkenbaar. Het is vooral zijn positie, inplanting en visuele expressie aan de buitenzijde die van cultureel historisch belang is. Aan de binnenzijde is de steektrap zeer typerend bij dergelijk gebouwtype. Enkel de steektrap zou indien mogelijk behouden blijven. Zo niet dient deze opnieuw gemaakt te worden gelijkaardig aan de huidige trap met borstwering. De bestaande kelderruimtes zijn in slechte staat en te laag voor enig gebruik. Van de inplanting is zo goed als niets overgebleven of herkenbaar. Wel zijn er vele platines te vinden onder de begroeiing alsook typische rood/oranje gebakken tegels uit deze periode.

De bouwstijl is vergelijkbaar met deze van het naastgelegen voormalig stationsgebouw. Er is wel een duidelijk verschil in detaillering. De baanwachterswoning is veel eenvoudiger en minder rijkelijk gedetailleerd. Ook het materiaalgebruik is een stuk soberder. Toch werd er aandacht besteed aan een zekere esthetiek/methodiek: Zie bijvoorbeeld de plint die op de kopse kanten opgetrokken werd, de segmentbogen met een eerder atypisch uiteinde. Ook de dakoversteken hebben een bepaalde expressie gelijkaardig aan het voormalige station hiernaast. Deze zijn wel sterk vereenvoudigd. Het buitenschrijnwerk lijkt vrij authentiek. De echte erfgoedwaarde van dit monument zit hem voornamelijk in het onderdeel zijn van de voormalige station site. Zijn industrieel-archeologische waarde is vooral buiten op de site voelbaar door zijn inplanting, opbouw en materiaalgebruik.

Het kleine gebouwtje heeft toch een vrij groot beeldbepalende impact in het straat beeld. In het zicht naar het voormalige stationsgebouw is de baanwachterswoning onontkomelijk. Ondanks het ontbreken van enige omgevingsaanleg is de relatie tot de naastgelegen site overduidelijk en van cultureel belang.

Conclusie van vergunningsdossier: De baanwachterwoning met vrijstaande berging op de Vijfseweg 180-200 Waregem dienen dringend gerenoveerd te worden. Door de slechte bouwtechnische staat dringt zich dit op. Een andere functie zal geen invloed hebben op de erfgoedwaarde. Het terugbrengen van alle authentieke elementen en kleurentinten wordt vooropgesteld. Aan de achterzijde wordt een herbouw van een nieuw ter onderscheiden constructie vooropgesteld. Uiteraard zal deze constructie wel ondergeschikt zijn aan het authentieke deel.

DOSSIER BIJ OMGEVINGSLOKET


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



STOASSIE KIRMESSE 9 - 12 september 2022 OC GAVERKE Vrijdag ERFGOEDCAFE STATIE EXPO KUNST@STATIE 3-4-10-11
Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Waregem boft met nieuwe aanbod aan buslijnen
  • Eindelijk voorstelling van ‘Het Hanengevecht’ van Emile Claus
  • Prijzen voor gekleurde hanen van Claus
  • Opening tentoonstelling Kunst@Stoassie24
  • Claus Café met live evocatie Het Hanengevecht
  • Kunst@deStoassie
  • WAREGEMSE VERENIGINGEN brengen het “HANENGEVECHT” tot leven !
  • Mural en groengevel aan stationsgebouw zorgen voor oase van kleur
  • Live uitvoering van Het Hanengevecht
  • De Metamorfose van Fran Spleers in Gaverbeekse Meersen
  • Kurt nodigt uit naar legobeurs ‘Brick Tricks’
  • Site Huis Dewever verdwijnt
  • NMBS schrapt loket­dien­sten in het week­end
  • Geen aanpak stabiliteitsproblemen station Waregem
  • Officiële opening Stadspark Windroos
  • Samenwerkingsovereenkomst met NMBS over Stationsparking
  • KUNST@ de Stoassie
  • De aandoenlijke, gedempte melancholie van Jozef Locquet
  • Kunst @ de Stoassie op 8-10 september
  • Met de radiotrein op reis
    Foto
    Foto
    Laatste commentaren
  • fietsbrug over expresweg tijdelijk dicht (bernard)
        op Fietswegel krijgt opknapbeurt
  • Guide indispensable (Patrick Meuris)
        op ‘Waereghem’ en de Slijpbeek
  • dhr (David Van Hoey)
        op Waregem krijgt twee gloednieuwe sporen
  • Programma (Dirk Demeulemeester)
        op Programma driedaags evenement
  • Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 06/01-12/01 2025
  • 16/12-22/12 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 02/09-08/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 11/01-17/01 2016

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    STOASSIE KIRMESSE 9-12 sept22 OC GAVERKE ERFGOEDCAFE 9sept EXPO TOCHTEN OMD Statie Vijve STATIEQUIZ KUN
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs