Er komen eindelijk hogere perrons in het station van Waregem. Omdat de beloofde verhoogde perrons vorig jaar nog niet in de provinciale investeringsnota van NMBS was vermeld, stuurden de Statievrienden een motie naar de NMBS om deze alsnog zo vlug mogelijk te realiseren. We noemden het een absolute voorwaarde voor een veiliger treinverkeer voor de 2500 treinreizigers die in het station van Waregem dagelijks op- en afstappen. Uit onze motie citeren we nog : De naburige stations van Harelbeke en Deinze hebben al jaren verhoogde perrons. Waregem is het minst reisvriendelijke station van Vlaanderen. Politici waar wachten jullie nog op ?
Er is al minstens 20 jaar vraag naar kleinere opstap- en afstaphoogte op de perrons in Waregem. Verschillende moties van gemeenteraad, Somival, politieke jongerenbewegingen, ea. bleven telkens in dovemansoren steken. Ondermeer An Vanheusden onderhandelde jarenlang met de NMBS en kreeg in 1999 een onderhoud met toenmalig gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe, maar andere perikelen dwarsboomden een oplossing.
Nu blijkt het station van Waregem toch opgenomen in een nieuw investeringsplan van in totaal 5,3 miljard euro in het spoor. Het station van Waregem zou eindelijk hogere perrons krijgen. NMBS-woordvoerder Geert Dierckx bevestigt het bericht. De werken starten in 2019 en duren tot eind 2020. Het beperkt zich niet tot de hogere perrons. Er komen ook nieuwe schuilhuisjes en zitbanken en een nieuwe geluidsinstallatie. We investeren dus vooral in een beter onthaal en een betere toegankelijkheid.
Over het nieuwe station in Waregem is er nog geen nieuws. Dat mag niet meer vóór 2022 verwacht worden. De eerder aangekondigde vernieuwing van de stationshal en de afbrokkelende gevel zit voorlopig niet in het pakket van de investeringsronde tot eind 2022 en wordt minstens uitgesteld tot de investeringsperiode 2023-2027.
|