Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    14-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kadavers onder de grond.

    De overheid trad regelmatig op tegen de slagers en pensmakers. Regelmenten van 1754 en 1773 verboden hen vuil in de rivieren of in de goten te laten lopen. In 1804 werd verordend dat niemand nog buitenhuis dieren mocht slachten en dat men geen ingewanden en dergelijke in goten, rivieren of op straat mocht gooien. De kadavers van afgeslachte dieren en de afgestroopte huiden moest men buiten de stad, in een open veld, begraven en afdekken met struiken, liefst voorzien van doornen. Wanneer men dit niet deed, haalden de talrijke straathonden de kadavers snel weer naar boven.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hondenslagers in 1512 te Gent
    Het Gentse stadsbestuur besloot in 1512 maatregelen te nemen om het aantal loslopende honden te beperken. Het weigerde voortaan alle steun aan arme mensen die een hond hielden. Daarnaast stelde het een hondenslager aan die twee- of driemaal per week door de stad trok om de loslopende honden dood te knuppelen. In 1523 kwam er zelfs een tweede slager. Ook andere besturen traden op.
    De Sint-Baafskathedraal kocht in 1611 "drij sweepen om de honden uijt de keerck te jaeghen".




    18-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het oogsten en dorsen








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand juli
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juli, de zevende op onze kalender, was oorspronkelijk de vijfde maand van het jaar en werd daardom door de Romeinen Quinetilis genoemd. De latere naam Julius kreeg zij ter ere van Julius Caesar, die in juli zijn geboortedag vierde. De Angelsaksen noemden juli 'maed-monad' (weidemaand), omdat de weilanden dan in bloei stonden, of 'aftera lida' (de late zachte maand) in tegenstelling tot juni (de vroege zachte maand).

    Bijzondere dagen : 3 juli  het begin van de hondsdagen
                                 11 juli  de vlaamse feestdag ( Herdenking van de Guldensporenslag in 1302 )
                                 21 juli de nationale feestdag ( In 1831 legde Leopold 1, de eerste koning der Belgen, de grondwettelijke eed af )
                                 25 juli Sint - Jacobus

    Zegswijzen : Hondsdagen helder en klaar
                       betekenen een goed jaar
                       Komen de hondsdagen met veel regen  
                       dan gaan we slechte tijden tegen

                       Wisselen in juli regen en zonneschijn
                       't Zal het naaste jaar voor de boeren kermis zijn

                       Sint - Jacobs - witte - wolkjeslucht
                       voorspelt de wintersneeuw als vrucht
                         

    20-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Boerenkrijg
    De opstandigheid bereikte een hoogtepunt met de akondiging van de wet Jourdan-Delbrel van 5 september 1798 op de conscriptie (inschrijving voor de militaire dienst) . Alle jongeren tussen twintig en vijfentwintig werden door die wet getroffen. Vele jonge soldaten moesten voor het eerst hun geboortestreek verlaten om naar verre streken te reizen.
    Deze mistevredenheid lokte een Boerenkrijg uit, een wanhoopspoging.
    De opstand begon te Overmere bij Dendermonde op 12 oktober 1798. Men wou de conscriptielijsten vernietigen, maar er waren nog talrijke andere frustraties. Naast de rechtstreekse oorzaak, de wet op de verplichte legerdienst, waren er de veelvuldige militaire opeisingen, de toegenomen belastingsdruk, het gebruik van de nieuwe rekenmunt en het verplichte gebruik van het papieren geld. De republikeinse wetgeving werd door het grootste deel van de bevolking  ervaren als een goddeloze politiek.
    De Fransen noemden de Boerenkrijgers ' rebelles, rebelles brabancons, brigands ' . Zelf noemden de Boerenkrijgers zich ' patriotten, Brabanders of Jongens ' . De Boerenkrijg was een plattelandsverschijnsel. De belangrijkste leiders waren Rollier, Corbeels, van Gansen en Meulemans.
    Op veel plaatsen braken rellen uit. Op 28 oktober was de slag bij Herentals, via Diest verplaatste de strijd zich naar Hasselt, waar op 4 december de Fransen wonnen. De opstand had nauwelijks acht weken geduurd, toch werd deze strijd lange tijd beschouwd als een hoogtepunt in de Vaderlandse geschiedenis.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenkrijg
     






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor Outer en Heerd
    Men zag de Boerenkrijg in de eerste plaats als een opstand " Voor Outer en Heerd", voor Altaar en Haard.

    Jef Simons / Armand Preud'homme
     
    1. Geen roekeloze wagers:
    stil volk dat zich beraadt
    Aleer het zijn belagers
    manhaft te lijve gaat.
    Zij wisten wat zij wilden,
    toen zij tot stout verweer
    De pik of zeis optilden
    of grepen naar 't geweer.

    Keerzang:
    Voor vrijheid en recht. Ongeknecht,
    onverveerd voor Outer en Heerd ! (bis)

    2. Zij steunden op Oranje's:
    de Nederlanden één !
    En juichten toen Brittannië's
    beloofde vloot verscheen.
    Kloekmoedig in de gouwen
    van Diets Zuid-Nederland,
    Zijn allen sterk en trouwe
    gesprongen in de brand.

    3. Rolliers, Corbeels, Van Gansen,
    bevochten onverveerd,
    Met wisselende kansen,
    de vijand van hun heerd.
    Zij kampten koen als leeuwen,
    en werden z'overmand,
    hun namen staan voor eeuwen
    in 't hart van 't volk gebrand

    Link : http://www.carpegeel.be/lied.aspx?id=868


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterloo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tussen 1789 en 1815 maakten onze voorouders van alles mee : twee Oostenrijkse en twee Franse invallen, de inlijving bij de Franse republiek, dwangmaatregelen op religieus gebied, het einde van het oude regime, een militaire dienstplicht en de Boerenkrijg.

    Ondertussen was Napoleon erg actief op het Europese slagveld. Zijn regime ontaardde in grootheidswaan. Honderden Vlaamse jongens vochten mee als zogenaamde soldaat van Napoleon. Slechts één op drie keerde terug.
    Op 18 mei 1804 liet Napoleon zich tot keizer uitroepen. Een coalitie van Europese grootmachten maakte een einde aan het Frans revolutionair expansionisme.
    Op 5 mei 1814 was heel Belgie in geallieerde handen gekomen, Napoleon verbleef na zijn aftreden in 1814 een tijdje op het eiland Elba als banneling, waar hij op 26 februari 1815 ontnapte, en op 20 maart zetelde hij alweer in zijn paleis.
    Pas na " De slag van Waterloo " op 18 juni 1815 was een terugkeer van Napoleon  defenitief onmogelijk. 
    Bij de geallieerde  troepen van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, waarvan een kwart Belgen, was een groot gedeelte Vlaming. Na deze veldslag waren er zo'n 10.000 dode paarden, 4.800 gesneuvelde geallieerden en circa 7.000 dode Fransen. Voor de zoveelste keer kregen onze voorouders terug een andere nationaliteit.

    Op 1 maart 1815 werden de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden door een internationaal besluit samengevoegd in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden onder koning Willem 1.

    Links : http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_van_Waterloo
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuw_van_Waterloo
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Napoleon_Bonaparte
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldtocht_van_Napoleon_naar_Rusland
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Honderd_Dagen_%281815%29
               http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonaparte
               http://users.skynet.be/zoekheteensop/napoleon.htm
              

    23-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)






    27-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
    Pasgeboren kinderen werden vroeger vaak te vondeling gelegd. Dit gebeurde meestal in gezinnen die de dagelijkse strijd om het dagelijks bestaan niet meer aankonden, het was een laatste poging om het kind in leven te houden. Doordat er een geweldige toename was rond 1800 legde het dekreet van Napoleon van 19 januari 1811 een aantal begrippen vast.
    Verlaten kinderen waren kinderen waarvoor de ouders niet meer konden zorgen, doordat ze de middelen niet meer hadden of omdat ze verdwenen  waren.
    Wezen waren kinderen zonder ouders, de ouders waren gestorven, maar ze hadden wel nog familie.
    Bij een vondeling waren de ouders onbekend en was het kind op een openbare plaats gevonden.

    In het geval van een vondeling probeerde men de moeder te vinden. In Antwerpen werd het kind rondgedragen op de arm van een dienaar van de armenkamer, deze was vergezeld door de stadstrompettist ; in Brugge door een speciale draagster en een trommelaar.
    Als de moeder niet gevonden werd kwam het kind meestal terecht in een hospitaal, in belangrijke steden waren er wel echte vondelingenhuizen.
    De kinderen kregen daar dan de eerste zorgen. Zuigelingen werden toevertrouwd aan voedsters in de stad tot ze werden uitbesteed op het platteland. Iemand die een vondeling in huis nam kreeg een uitkering tot het kind twaalf jaar was, en er was ook een jaarlijkse controle.

    Er waren veel redenen om een kind te vondeling te leggen. Enerzijds de schaamte als gevolg van overspel, incest, verkrachtingen, misstappen van deftige meisjes en ongelukjes van publieke vrouwen.
    Anderzijds was er de pure wanhoop door armoede en ellende.

    Het te vondeling leggen van een kind was tot 19 januari 1811 strafbaar, de strafmaat kon varieren. Sommigen werden tot de schandpaal veroordeeld, eventueel met een afbeelding van het kind rond de nek, en ook verbanning en geseling.
    Na 19 januari 1811 was het niet langer strafbaar, dan werd ook de vondelingenschuif ingevoerd. Meestal was dat een soort kuip die half buiten de gevel stond. Men legde het kind erin en draaide de rol naar binnen, een mechanisme verhinderde heropening, en een belletje rinkelde in de instelling.
    Het te vondeling leggen gebeurde meestal 's avonds als het buiten donker was.

    Er waren drie soorten weeshuizen : die opgericht door de overheid, door de geestelijkheid of door individuele personen.
    Het leven als weeskind was heel hard, men deelde steeds ruimte met anderen, soms zelfs het bed. De jongens deden ambachtswerk en de meisjes handwerk. De weeskinderen droegen steeds een uniform in de stadskleuren, deze kledij werd gedragen tot het midden van de twintigste eeuw.
    De kinderen moesten ook geregeld meelopen in de begrafenisstoet van belangrijke personen, waarna ze mochten mee eten van het begrafenismaal.
    Veel kinderen liepen weg, meestal voor een baantje bij het leger of als knechtje op een boot.
    Doordat de weeshuizen gemengd waren, jongens en meisjes samen, ontstonden er soms problemen. Daardoor werden er later aparte huizen opgericht. Veel van deze kinderen verrichtten kinderarbeid.

     






    29-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel monniken die in de abdijen leefden en werkten, waren er al van jongs af in opgegroeid. De ouders die hun kind soms al op drie-, vierjarige leeftijd aan God in het klooster schonken, legden in zijn plaats de gelofte af. Als een kind eenmaal aan de abdij geschonken was, kon het later geen aanspraak meer maken op een plaats in het burgelijk leven.
    Deze kind-monniken mochten vaker eten dan de volwassenen en hun voeding was aangepast aan hun lichamelijke behoeften.
    Tot hun vijftienjarige leeftijd kregen ze proteinerijk voedsel zoals vis, melk, boter....Zelfs vlees kregen ze, wat voor volwassen monniken ten strengste verboden was.
    Tot zeven, acht jaar kregen de monniken de gelegenheid zich nu en dan te ontspannen zoals bijvoorbeeld een uurtje per week spelen op een weide in de buurt van de abdij.
    Deze kind-monniken werden toevertrouwd aan enkele oudere monniken, meesters ; zij stonden onder voortdurend toezicht. Op die manier leerden zij naast allerlei praktische huishoudelijke karweien, ook lezen, schrijven en zingen. Later kregen zij meer systematisch onderwijs in de school van de abdij.
    In de school leerden ze lezen, schrijven en zingen in het Latijn. De monnik moest immers de godsdienstige geschriften kunnen lezen, de Latijnse liederen kunnen zingen in de misdiensten en ten slotte moest hij ook helpen bij het overschrijven van al die teksten. Het was immers van belang deze teksten voor het nageslacht te bewaren.
    Dit alles betekende niet dat deze scholen niet openstonden voor kinderen die niet van plan waren monnik te worden. Edellieden die dat wensten, konden hun kinderen naar deze scholen sturen.

    03-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maand augustus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze maand kreeg haar huidige naam van keizer Augustus, niet omdat hij erin geboren werd, maar wel omdat het fortuin hem in deze maand  bijzonder gunstig gezind was geweest.
    Aangezien juli 31 dagen telde en augustus slechts 30 vond men het gewenst daar één aan toe te voegen, omdat Augustus in geen enkel opzicht de mindere van Julius zou zijn.

    Bijzondere dagen :
    12 augustus Internationale dag van de jeugd
    13 augustus Internationale dag van de linkshandigen
    15 augustus Maria Hemelvaart
    17 augustus Sint-Juttemis
    24 augustus Naamdag van de apostel Bartholomeus
    29 augustus Onthoofding van Joannes De Doper

    Zegswijzen :
    Noordenwind in augustus opgestaan
    brengt standvastig weder aan

    Geeft augustus zonneschijn
    Zeker krijgen we gouden wijn

    Sint-Laurens en Sint-Barthel schoon
    Dan draagt de herfst een gouden kroon

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dagindeling in het klooster
    01.45..........wekken
    02.00..........metten
    03.10..........lauden
    04.10..........priem
    04.15..........kappittel
    04.40..........handenarbeid
    07.45..........terts
    08.00..........heilige mis
    08.50..........geestelijke lezing
    10.40..........sext
    10.50..........middageten
    11.30..........rust
    14.00..........nonen
    14.30..........handenarbeid
    18.00..........vespers
    18.45..........avondmaal
    19.30..........gezamelijke lezing
    19.50..........completen
    20.00..........rust en slapen

    Links :
    http://werkstukken.snelgeleerd.nl/bekijk/2/Hoe-zag-het-leven-eruit-in-een-middeleeuws-klooster.html
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Klooster
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_abdijen
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij

    04-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het boerenleven






    05-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
    http://www.flanderland.de/locations-orte/

    10-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dorpsschooltjes
    Zo rond 1700 hadden de meeste dorpen een schooltje, al moeten we ons daar niet te veel bij voorstellen. De meeste schoolmeesters op het platteland hielden immers school als bijverdienste. Ze waren meestal koster, maar ook wel landbouwer, herbergier, barbier of kleermaker. Hun kennis was erg beperkt en de leerstof werd er zoals in de Middeleeuwen letterlijk ingehamerd. Veel kinderen vonden het dan ook niet leuk om naar school te gaan, het was net een tuchthuis. Gelukkig was het niet alle dagen school. De kinderen liepen school van Allerheiligen tot Pasen, en soms niet eens zo lang, soms moesten ze meehelpen op het land.
    In een klasje zaten kinderen van alle leeftijden tussen zes en twaalf samen. De meester gaf ieder kind een aparte taak en af en toe werd de les overhoord. De catechismus en de gebeden kunnen opzeggen was heel belangrijk, met wat geluk leerde het kind ook lezen, rekenen of schrijven.
    Toch bleef het analfabetisme in onze streken erg hoog.
     
    Toen de Fransen het land binnenvielen, kon in Vlaanderen nauwelijks de helft van de mannen en een kwart van de vrouwen zijn naam schrijven.
    In de Franse tijd ging het van kwaad naar erger. De bestaande schooltjes werden als achterlijk aanzien en werden dus afgeschaft. Veel plannen werden toen gemaakt, maar weinig werd verwezenlijkt, vooral voor de lagere scholen bleef het vooral bij plannen op het papier.

    Pas vanaf het concordaat (overeenkomst van de regering met de paus) tussen Napoleon en de paus in 1802 kon het schoolwezen zich enigszins herstellen, maar het was nog steeds ondermaats toen Belgie in 1815 opging in het Koninkrijk der Nederlanden.

    Voor Koning Willem 1 was de hervorming van het schoolwezen één van zijn belangrijkste prioriteiten. Tijdens zijn bewind ging er meer geld naar scholen dan in een veel groter land als Frankrijk. In Belgie werden in die jaren meer dan duizend schoolgebouwen gebouwd, er kwam zelfs een heuse opleiding voor onderwijzers, ook de kwaliteit van het onderwijs nam toe.

    De leerlingen werden nu in groepen verdeeld en iedere groep kreeg afzonderlijk les. In iedere klas kwam een groot zwart schoolbord en netjes gerangschikte schoolbanken. Naast de catechismus, lezen en schrijven was er nu ook veel aandacht voor rekenen, te beginnen met hoofdrekenen.
    Ook het nieuwe stelsel van maten en gewichten werd ingeoefend, later kwam daar ook nog geschiedenis en aardrijkskunde bij.
    Het loon van de onderwijzers was ondanks de verbeteringen toch nog niet voldoende om rond te komen met als gevolg dat drie op vier onderwijzers nog altijd koster waren.

    Door de revolutie van 1830 ontstond de eerste schoolstrijd, veel heilzame vernieuwingen gingen verloren, althans voor een tijdje.
    In 1842 werd elke gemeente verplicht tenminste één lagere school op te richten of een bestaande vrije school over te nemen. Godsdienstleer was in iedere school verplicht, want zo leerde het volk braaf en ijverig te zijn.

    Toen de liberalen in 1878 aan de macht kwamen werd godsdienst uit het programma geschrapt en vervangen door nuttiger vakken, zoals natuurwetenschappen. De katholieken gingen in verzet en richtten honderden eigen lage schooltjes op. Zo zijn de gemeentescholen (de officiele) en de katholieke scholen (de vrije) ontstaan. Het nadeel van het vrij secundair onderwijs was dat de katholieke ouders een hoog schoolgeld moesten betalen doordat er weinig of geen staatsubsidies waren.
    In 1958 werd dan uiteindelijk ook beslist dat het vrij onderwijs recht had op subsidies, maar het officieel onderwijs daarentegen mocht fors uitbreiden.
    Dit compromis kostte de belastingbetaler een fortuin, maar het maakte Belgie tot een onderwijsparadijs.

    11-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schoolmeester
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De straffende schoolmeester, De catechismusles
    Schilderij 1 : De straffende schoolmeester van Jan Steen (1663 - 1665)
    Schilderij 2 : De catechismusles van Hendrik De Braekeleer (19de eeuw)





    12-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
    http://www.vvfroeselare.be/

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het strand van Ameland
    was hij als zuigling aangespoeld
    overboord gegooid
    op een reddingsboei gebonden
    hij had zich op de golven
    als in de baarmoeder gevoeld
    en schreeuwde tot hij
    door een jutter werd gevonden

    Ameland sprak schande van de jutter
    een zonderling die leefde van de wind
    die al de raarste dingen had gevonden
    hoe kwam die jutter nu weer aan dat kind als hij er daags op uitging om te
    jutten moest de vondeling altijd met hem mee en toen die na een jaar begon
    te praten was zijn eerste woordje: zee

    Op het strand van Ameland
    speelde de kleuter jarenlang
    de jutter was zijn meester
    die hem wijze lessen leerde
    hij stond wijdbeens in het zand
    was voor de woeste zee niet bang
    en schreeuwde net zo lang
    tot de vloed zich keerde

    Ameland sprak schande van de kleuter
    de vondeling die schreeuwde als de wind
    hoe was het in vredesnaam toch mogelijk
    dat de zee zich terugtrok voor een kind
    wat hij riep zou niemand kunnen zeggen
    dat was uit de verte moeilijk te verstaan en toen ze het de jutter vroegen
    zei die volgens mij roept hij: ik kom eraan.

    Ik kom eraan ik kom eraan
    zee wind zon oceaan
    ik kom eraan

    Op het strand van Ameland
    stond hij als knaap in de avondzon
    hij zei geen woord
    begon zich langzaam uit te kleden
    de vloed kwam hem tegemoet
    hij zag alleen de horizon
    nog eenmaal draaide hij zich om
    liep toen de zee in

    Ameland sprak schande van de jongen
    die naakte zonderlinge vondeling
    men had zich boven op het duin verzameld omdat men voelde dat er iets
    gebeuren ging en toen begon hij plotseling te schreeuwen zo hard dat het
    tot aan de duinen klonk nog even zagen ze hem op het water lopen voor hij
    in de diepte zakte en verdronk

    Ik kom eraan ik kom eraan
    zee wind zon oceaan
    ik kom eraan
    Ik kom eraan

    Om het liedje te beluisteren : http://www.youtube.com/watch?v=kMPoPtPfsRI

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."De wiite van Zichem" door Ernest Claes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de populaire verfilming van Jan Vanderheyden en Edith Kiel uit 1934, komt de klassieker van Ernest Claes terecht bij Robbe de Hert, boegbeeld van het linkse filmerscollectief Fugitive Cinema. Zijn Witte van Sichem wordt een schrijnend portret van de armoedige levensomstandigheden in het landelijke Vlaanderen van 1900. Lewie Verheyden krijgt 'meer slaag dan eten', en wanneer er geen school is, dan is er het labeur op het land bij de tirannieke boer Coene. Uit onvrede met de realiteit haalt de witte kwajongenstreken uit die hem evenwel steevast een pak slaag opleveren. In literatuur en verbeelding vindt hij een kortstondige vluchtroute uit de harde realiteit. Even maar, want dan eisen het grauwe heden en de uitzichtloze toekomst opnieuw hun rechten.

    De Volkskrant 17/10/1980
    "Een mooi gefotografeerd, uitstekend gespeeld, goed verteld verhaal van een jongetje uit 1901 en een dorp waar de pastoor en de rijke boer de macht hebben, de arbeiders rechteloos zijn en nauwelijks in verzet komen, op die ene guitebol na, die de knikker van een klasgenootje een schop geeft, boeken van Hendrik Conscience leest, zijn soep niet lust en vooral: altijd een peer voor z'n bakkes krijgt, dan wel de schuld voor alles wat mis gaat."
    Peter van Bueren




    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs